#ذکر_روز_شنبه
*⃣ يا ربّ العالمين
@mola_amiralmomenin_as
✔️اگر ما در آرامشیم، مدیون نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستیم...
#ارتش_قهرمان
#ايران_مقتدر
#وعده_صادق
@mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ببینید:
🔘بخشی از عملکرد فوقالعاده پدافند ایران
#ارتش_قهرمان
#ايران_مقتدر
#وعده_صادق
@mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 هر روز یک صفحه قرآن بخوانیم
🔹 امروز؛ صفحه دویست و چهار قرآن کریم
سوره مبارکه التوبة
✏️ توصیه مهم حضرت آیتالله خامنهای:
هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
✔️تحلیل گفتمان ادبی خطبه های حضرت زینب (س)
#بخش_یازدهم
🔘ویژگی های ساختاری خطبه حضرت زینب(س) در کوفه
✔️یکی از موضوعات مهمی که درباره ی خطبه های حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه و شام مطرح می شود، تجلی «آیات قرآن کریم» در کلام اوست که به صورت انعکاس آیه ای از قرآن یا بخشی از آیه و یا مفهوم آن نمایان می گردد.
🔘محکوم به خواری و عذاب ابدی
✔️«وبؤتم بغضب من الله و ضربت علیکم الذله والمسکنه»: همانا به غضب یزدان بازگشتید و ذلت و مسکنت بر شما افکنده شد.
📣توجه کنید؛ حضرت زینب علیها السلام در خطاب به کوفیان در بازار کوفه، از آیه ای استفاده نموده است که خداوند متعال در قرآن کریم در فقط در دو آیه و آن هم خطاب به یهودیان بکار برده است...
1_ سوره مبارکه بقره: آيه 61 (خطاب به قوم بنی اسرائيل؛ زمان حضرت موسی (ع) و اشاره به سرگردانی در وادی دارد. خداوند به دلیل عصيان و کفرانشان آنها را دچار ذلت نمود.)
2_ سوره مبارکه آل عمران: آيه 112 (خطاب به یهودیان عصر پيامبر اسلام صلیالله علیه و آله و سلم؛ که عده اندکی از آنها به پیامبر (ص) ایمان آورده و اکثر آنها در کفر خود باقی مانده و علیه پیامبر (ص) و مسلمانان توطئه های زیادی تدارک دیدند؛ ﴿... مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفٰاسِقُون﴾ (آلعمران: 110). در این آیه نیز خداوند با شدت بیشتری می فرماید که هر کجا که باشند مهر ذلت و بدبختی بر پیشانی آنها زده شده است.)
_________🍃♻️🍃______________
🔘«وَ إِذْ قُلْتُمْ يٰا مُوسىٰ لَنْ نَصْبِرَ عَلىٰ طَعٰامٍ وٰاحِدٍ فَادْعُ لَنٰا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنٰا مِمّٰا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهٰا وَ قِثّٰائِهٰا وَ فُومِهٰا وَ عَدَسِهٰا وَ بَصَلِهٰا قٰالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنىٰ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَكُمْ مٰا سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ بٰاؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللّٰهِ ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كٰانُوا يَكْفُرُونَ بِآيٰاتِ اللّٰهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذٰلِكَ بِمٰا عَصَوْا وَ كٰانُوا يَعْتَدُونَ»؛ (بقره: 61):
«و [ياد كنيد] وقتى را كه گفتيد: اى موسى، ما هرگز بر يك خوراك صبر نخواهيم كرد، پس به خاطر ما پروردگارت را بخوان تا از آنچه زمين مىروياند، از سبزى و خيار و سير و عدس و پياز آن براى ما پديد آورد. موسى گفت: آيا چيزى را كه نازلتر است به جاى چيزى كه بهتر است اختيار مىكنيد؟! به شهرى فرود آييد، كه آنچه خواستيد براى شما خواهد بود. و خوارى و تهيدستى بر آنان مقرّر شد، و به خشمى [بزرگ] از جانب خدا گرفتار آمدند. اين بدان سبب بود كه به آيات خدا كفر مىورزيدند و پيامبران را به ناحق مىكشتند. اين بدان سبب بود كه نافرمانى كردند و تجاوزكار بودند.»
🔘ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مٰا ثُقِفُوا إِلاّٰ بِحَبْلٍ مِنَ اللّٰهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النّٰاسِ وَ بٰاؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللّٰهِ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كٰانُوا يَكْفُرُونَ بِآيٰاتِ اللّٰهِ وَ يَقْتُلُونَ الْأَنْبِيٰاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ذٰلِكَ بِمٰا عَصَوْا وَ كٰانُوا يَعْتَدُونَ»؛ (آل عمران: 112):
«هرجا يافت شوند، مهر ذلّت بر آنان خورده است - مگر اينكه به پيمانى از خدا و پيمانى از مردم تمسّك جويند - و به خشمى از خدا گرفتار آمدهاند، و مُهر بيچارگى بر آنان زده شده است. اين به سزاى آن است كه به آيات خدا كفر مىورزيدند و پيامبران را به ناحق مىكشتند. اين بدان سبب است كه آنان عصيان كردند و [به حقوق ديگران] تجاوز مىنمودند.»
📣در سوره بقره میفرماید:
﴿ضربت عليهم الذله و المسکنه﴾، یعنی دو کلمه "ذله و مسکنه" را در یک جا جمع نموده است ولی در آیه دوم در سوره آل عمران که در مقام مذمت بیشتر است، می فرماید: ﴿ضربت عليهم الذله این ماثقفوا﴾ و﴿و ضربت عليهم المسكنه﴾، یعنی علاوه بر این که "ذله" و "مسکنه"، را جداجدا و با تکرار فعل "ضربت" آورده؛ و این خود دلالت بر شدت و تأکید دارد، عبارت "این ما ثقفوا" نیز از عمومیت داشتن و همیشگی بودن ذلت و بدبختی آنان حکایت می کنند.
فعل "ضُرِبَت" در آيه 112 آل عمران دو بار، آنهم با فاصله، يكى بر سر "ذلّة" و در جاى ديگر با "مسكنة" آمده است كه افاده دو معنى 1- محكوميّت به خوارى، و 2- منع از استقرار كه همان آوارگى تاريخى ايشان است، باشد.
#ادامه_دارد
#خطبه_حضرت_زينب_سلام_الله_علیها
#محرم
#محرم_الحرام
#امام_حسین
#اباعبدالله_الحسین
#مولا_جانم_حسین
#به_تو_از_دور_سلام
@mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
✔️تحلیل گفتمان ادبی خطبه های حضرت زینب (س)
#بخش_دوازدهم
🔘ویژگی های ساختاری خطبه حضرت زینب(س) در کوفه
🔘محکوم به خواری و عذاب ابدی
✔️واژه "ذلّه" هفت بار در قرآن آمده است و کلمه "مسکنه" فقط در مورد یهودیان و در دو آیه فوق مطرح شده است.
در هر دو آيه مقرّر شدن ذلّت و مسكنت و قرين شدن با غضب خدا ذكر شده و علّت آن بدبختىها، كفر به آيات حق و قتل پيامبران است.
"ذلّه" به معنى زبون ساختن و خواركردن نفس از ناحيه خود انسان بر نفس سركش، بر اثر قهر و غلبه میباشد.
"مِسكِين" كسى است كه هيچ چيز نداشته باشد و از واژه "فقر" رساتر و بليغتر است. "مسکنه" به معنای "درماندگی" و مصدرِ "مسکین" است. برخی آن را نیز به معنای خواری و بیچارگی معنا کرده اند؛اما حرف (م) در مسكنه زائد است كه در آن صورت "سكنه" است و به معنى خانه به دوشى است نه خوارى كه مترادف ذلّت است و نه فقير بودن كه در ثروت و اقتصاد همواره آزمند بودهاند.
✔️بنابراین "مسکنه" حالتی فراتر از فقر همراه با « ذلّ و ضَعْفٌ و قلَّة يَسَارٍ» معنا شده است.
🔘فعل "ضُرِبَت" که اصل آن به معنای کوبیدن میخهای چادر با چکش جهت نصب چادر و قبّه میباشد،
شريف رضى(ره) مىفرمايد: «مراد از آن فراگيرى ذلّت و خوارى و بيچارگى است؛ بهسان خيمهاى كه بر سر افراد زده مىشود.» که استعاره از آن است که؛ همانگونه که خیمه سرپا و ثابت میایستد، ذلت ایشان نیز ثابت و همیشگی خواهد بود.
و همانند نقش سکه بر روی فلز بر آنان مقدّر و ثابت شدهاست.
🔘همچنین میتواند بیانگر آن باشد که "ذلّة" و "مسكنة"، به خیمه و چادری تشبیه شده است که بر قوم یهود افراشته شدهاست و منظور از آن بیان صفت شمولیت ذلت و احاطه مسکنت بر آنان است.
همچنین در معنای فعل "ضرب" «در سخن عرب به اتصال شدید ظاهر یک شیء به شیء دیگر، "ضرب" گویند. بر اساس این معنی میتوان گفت که این فعل نشانگر شدت اتصال و چسبندگی است؛ لذا در این سخنِ خداوند؛ میتوان چنین گفت که "ذلّة" و "مسكنة"، در احاطه و شمولیت و نیز لزوم و التصاق به خانه یا خیمهاي تشبیه شده است که فرد آن را سخت و محکم برپا میکند.»
✔️به عبارتی دیگر، "مسکنه" درماندگى به خصوصى است كه از ذلّت و خوارى ناشى مىشود.
🔘بنابراین، در نتيجه كفر به آيات خدا و
قتل پيامبران، خوارى و ذلّت بر يهود مقرّر و زده شد. مردم آنها را خوار و ذليل دانستند. خود نيز در پيش خود مسكين و درمانده شدند و رهایی از آن توسل جستن به دو پیمان است؛ ﴿بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ﴾.
🔘 آيات مورد بحث (بقره: 61 و آل عمران: 112) خود يكى از معجزات تاريخى و پيشگويى بزرگ قرآن دربارة گروهى عصيانگر و تجاوزگر از بنى اسرائيل است.
✔️محكوميّت به ذلّت و خوارى تاريخى و بى خانمانى و خشم خدا بر آنان نتيجه عصيان، كفران، كشتن پيامبران و تجاوزگرى آنان است و بعد مىفرمايد:
«كسانى كه (به پيامبر اسلام) ايمان آوردهاند، و كسانى كه به آئين يهود گرويدند و نصارى و صابئان [پيروان يحيى] هر گاه به خدا و روز رستاخيز ايمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است؛ و هيچ گونه ترس و اندوهى براى آنها نيست.» (بقره: 62)
🔘و در آيه 112 سوره آلعمران هم مىفرمايد: «... مگر اينكه يا به ايمان حقيقى خدائى متوسّل شوند و يا اينكه در پناه ديگران در آيند كه در آن صورت راهى برايش ميسور است.»
🔰 بنابر توضیحات داده شده به این نتیجه میرسیم که یهودیان در این دنیا مورد غضب خداوند قرار گرفتهاند و مهر ذلت و خواری به آنها زده شده است.
مانند آنچه در آیه 9 سوره حج آمده است که استكبارپيشگى و جدال با حق، در پىدارندۀ خوارى و رسوايى دنيوى است، ﴿فِي الدُّنْيا خِزْيٌ﴾ و در واقع آنها از همین دنیا دچار عذاب و دوری از رحمت الهی شدهاند. و این ذلت و خواری تا زمانی که روح تبهکاری و جاهطلبی در آنها وجود دارد، ادامه خواهد داشت.
#ادامه_دارد
#خطبه_حضرت_زينب_سلام_الله_علیها
#محرم
#محرم_الحرام
#امام_حسین
#اباعبدالله_الحسین
#مولا_جانم_حسین
#به_تو_از_دور_سلام
@mola_amiralmomenin_as
📣دقت کنید... حضرت زینب علیها السلام در توصيف اهل کوفه... از آیه ای استفاده نموده است که خداوند در قرآن کریم در مورد یهود به کار برده است: "" ضربت عليهم الذله و المسکنه""
واژه *مسکنه* دو باردر قرآن و فقط در مورد یهودیان به کار رفته است.
📣 دو پیام اخیر مربوط به تحلیل بخشی از خطبه حضرت زینب سلام الله علیها هست که از قبل در کانال بارگزاری شده بود...
✔️خداوند در آیه 181 سوره مبارکه آل عمران در مورد قوم یهود فرموده است:
*وَنَقُولُ ذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِيقِ*
*و بدانان خواهيم گفت: بچشيد عذاب ( آتش ) سوزان را *
»الْحَرِيقِ»: سوزاندن . سوزاننده . اسم مصدري است به معني إحراق يا فعيل به معني فاعل يعني مُحْرِق است.
یعنی عذابی که بر آنها واقع شده و در آن عذاب بسر می برند...؛امر به چشيدن عذاب سوزان (ذوقوا عذاب الحريق)، دلالت بر وجود بالفعل آن عذاب دارد. در حقیقت این آیه در کنار آیات 61 بقره و 112 آل عمران قابل بررسی و تطبیق است.
فعل *ذوقوا* که در آیه 181 آل عمران آمده است اشاره بر عذاب احاطه کننده ای دارد که هیچ راه خلاصی ندارد... اعراب، زمانی که می گویند *ذق هذا البلاء* (بچش اين بلا را)، مقصود عذابی است که هیچ راه نجات و خلاصی از آن وجود ندارد...
حالا این فعل *ذوقوا* در کنار فعل *ضربت* در آیات یاد شده و واژگان *ذله* و *مسکنه* در این آیات، به خوبی نمایان گر وضعیت یهوديان و احوالاتی که در آن بسر می برند خواهد بود...
#تدبر_در_قرآن
#اعجاز_غیبی_قرآن_کریم
@mola_amiralmomenin_as