16.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ روایت بسیار مهم آخرالزمانی از امام صادق(ع)
قسمت دوم
❓بنی اسرائیل در اوج گرفتاری، برای نجات چه کردند؟
❓اهلبیت در این زمینه چه توصیه ای به ما شیعیان فرمودند؟
📜 نسخه ی فراموش شده
#حدیث
💠امیرالمٶمنین على(عليه السلام):
🔴اَلكَفُّ عَمّا فى أَيدِى النّاسِ عِفَّةٌ وَ كِبَرُ هِمَّةٍ.
🔷طمع نداشتن به آنچه در نزد مردم است،(نشان) عزت نفس و بلند همتی است🌺
📚غررالحكم/ج۱ ص۳۶۵
🍃ز تو یڪ عمر شنیدیم و ندیدیم تو را
🍃به وصالتـــ نرسیدیم و ندیدیم تو را
🍂روزےِ ما فقرا شربتـــ وصل تو نبود
🍂زهر هجر تو چشیدیم و ندیدیم تو را
🍃شاید ایام ڪهنسالـے ما جلـوه ڪنـے
🍃در جوانـے ڪه دویدیم و ندیدیم تو را
🍂لا اقل ڪاش دَم خیمۀ تو جان بدهیم
🍂تا بگوییم رسیدیم و ندیدیم تو را😔
🌷اللّهمّـ عجّل لولیّڪ الفرج🌷
یاد یه چیزی افتادم😅
یه استاد داریم هروقت میخوان به کلامت خاتمه بدن میگن:
#احسنت!
یه احسنت بگین یه عمرررر برا دل خودتون زندگی کنین🌺
💠استاد فاطمی نیا :
🔖جوان اخلاقش با اهل منزل درست نیست. هرروز چند نوبت به اهل خانه نیش و کنایه میزند، بعد به من نامه میدهد از کجا استاد پیدا کنم...
ــــــــــــــ
پ نوشت:
اخلاق مگه چیه؟
غیرِ اینه...
#نجوا
بیشتر رنجی که متوجه ادماست اینکه فکر میکنند باید همیشه برای کارهایی که میکنن توضیحی داشته باشن و صدرصد دیگران رو قانع کنند که کاریو که دارن انجام میدن درسته،
البته معنی حرفم این نیست که انسان باید #خودرای و کله شق! باشه و بی گدار به آب بزنه....؛
اصل صحبتم اینه هر کسی باید یه محدوده ای رو برا علایق و رفتار خودش در نظر بگیره
((یه چارچوب مناسب البته!!))
و بعد از اون بره برا دل و حال خودش صفا کنه!!
بیشترین کسانی که همیشه در رنجش و آسیب هستن اونایی ان که مدام پیگیر نظرات دیگرانن ((البته به کل رد نمیکنما ولی بازم در حیطه همون چارچوب!))
زندگیشو شخم بزنی میبینی تمام طول روز دنبال این بود که کی چی گفت!
فلانی چرا این حرفو بهم زد!
چرا این رفتار رو انجام داد!
چرا این نشد...چرا اون نشد!!
که چی آخرش..☺️؟!
ــــــــــ
پ نوشت:
گاهی وقتا((بیشتر وقتا البته)) فقط بشنو و سکوت کن!
تهِ تهش لبخند بزن به حرفایی که احیانا باب دلت نیست و طرفم به جد داره تلاش میکنه که تورو مغلوب کنه!!
لبخند بزن و به قول ما بچه مذهبیا بگو:
خیرِ ان شاالله😊.
#جهاد۳۱۳
♨️امیرالمومنین علیه السلام: در فتنه ها همچون شتر کم سن و سال باش; نه پشت او قوى شده که سوارش شوند نه پستانى دارد که بدوشند!
🔸کُنْ فِی الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لاَ ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ.
#حکمت۱ #نهج_البلاغه #امیرالمومنین #شرح_نهج_البلاغه
#شرح_حکمت۱ : #فتنه در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا خالص از ناخالص جدا شود سپس به معناى هرگونه آزمایش و امتحان و بلا و عذاب و حتى شرک و بت پرستى و آشوب هاى اجتماعى آمده است و در اینجا منظور همان آشوبهاى اجتماعى است. #لبون، به شترى گفته مى شود که به جهت زائیدن مکرر پیوسته در پستانش شیر است (لبون به معناى شیر دار است از ماده لبن) و ابن لبون به بچه چنین شترى گفته مى شود که دو سال آن تمام شده و وارد سال سوم شده است; نه قوت و قدرت چندانى دارد که بتوان بر پشت او سوار شد و نه پستان پر شیرى (زیرا هم کم سن و سال است و هم نر) و به این ترتیب هیچ گونه استفاده اى از آن در آن سن و سال نمى توان کرد.
🔸از اینجا روشن مى شود که هدف امام این است که انسان به هنگام شورش هاى اهل باطل و فتنه هاى ناشى از خصومت آنها با یکدیگر نباید آلت دست این و آن شود; باید خود را دور نگه دارد و به هیچ یک از دو طرف که هر دو اهل باطل اند کمک نکند.
🔹مثال: نمونه این فتنه ها در صدر اسلام و قرون نخستین فراوان بود که امامان اهل بیت و یارانشان همواره از آن کناره گیرى مى کردند حتى داستان قیام ابومسلم بر ضد بنى امیه گرچه در ظاهر براى کوبیدن باطلى بود ولى در باطن براى تبدیل باطلى به باطل دیگر و حکومت بنى عباس به جاى بنى امیه بود.
💠 به همین دلیل هنگامى که ابومسلم به وسیله نامه اى پیشنهاد حکومت و خلافت را به امام صادق(علیه السلام) کرد امام آن را نپذیرفت زیرا مى دانست در پشت پرده این قیام چه اشخاصى کمین کرده اند و به تعبیر دیگر امام مى دانست این یک فتنه است که دو گروه باطل به جان هم افتاده اند و نباید به هیچ کدام امتیازى داد.
تلخیص از تفسیر پیام امام امیرالمومنین علیه السلام اثر آیت الله مکارم شیرازی
❓❗️شبهه: با این تفاسیر پس ما نباید در فتنه هایی همچون فتنه سال۸۸ شرکت میکردیم، یعنی نباید طرف فتنه گران و طرف جمهوری اسلامی را میگرفتیم.
🔅جواب: از آنچه گفته شد به خوبى روشن مى شود که هرگز منظور امام (علیه السلام) این نبوده است که اگر گروهى باطل بر ضد مؤمنان و طرفداران حق برخیزند نباید به حمایت مؤمنان حق جو برخاست; این سخن بر خلاف صریح قرآن است که مى فرماید: «(فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الاُْخْرى فَقاتِلُوا الَّتى تَبْغى حَتّى تَفىءَ إِلى أَمْرِ اللّه); اگر گروهى از مسلمانان بر گروه دیگرى ظلم و ستم روا داشتند (و اصلاح در میان آن دو از طریق مسالمت آمیز امکان پذیر نشد) با جمعیت ستمگر پیکار کنید تا به سوى حق باز گردند».
دعائی که امام سجاد علیه السلام زیاد تکرار می فرمودند
اللهم اشغل الظالمین بالظالمین وجعلنا بینهما سالمین غانمین
خدایا اهل ظلم و نفاق وکفر را به حال یکدیگر مشغول ساز و دراین بین ما را از میان آنها سالم و غانم وپیروز بگردان🙏
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
آرزوهاي طولاني و دراز
راهِ نفوذِ شیطان، تمایلاتِ انسانی است..
منشاء تمامِ بدبختیهای بشر رو، میشه در این جملهی شیطان در قرآن کریم دید، که شیطان به آدم گفت:
یَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلَی شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْکٍ لَا یَبْلَی (طه/۱۲۰)
ای آدم! آیا میخواهی تو را به درختِ جاودانگی، و مُلکی که هرگز از بین نمیرود، راهنمایی کنم؟!»
وسوسهی قدرت،اون هم قدرتِ جاودان و همیشگی، تیرِ کاریِ شیطان بود که به هدف خورد.
البته هنوز هم به هدف میخوره.
در هر عصر و زمانی به هدف میخوره، و یک عدّه رو از بهشت بیرون میکنه.
دنیایِ امروز، به شدّت از این سمّ خطرناکِ شیطانی بیمار و زخم خورده است.
وسوسهای که تا هست، جهان روی آرامش رو نمیبینه، و جهانیان بهشت گمشدهشون رو پیدا نمیکنند.
حضرت آدم، با آرزویِ دستیابی به قدرت جاودانه،فریبِ شیطان رو خورد.
این آرزو، پدرِ ما حضرت آدم رو از بهشت بیرون کرد.
مراقب باشیم ما رو از بهشت بیرون نکنه.
وسوسهی قدرت، و آرزوهای طولانی و دراز، تیر زهرآلودِ شیطانه، که انسان رو به گناه میکشونه.
امیرالمومنین علی (ع) میفرماید:
ايّاكَ وَ طولَ الاَْمَلِ. فَكَمُ مِنْ مَغْرورٍ اِفْتَتَنَ بِطولِ اَمَلِهِ، فَاَفْسَدَ عَمَلَهُ، وَ قَطَعَ اَجَلَهُ، فَلا اَمَلَهُ اَدْرَكَ، وَ لا مافاتَهُ اسْتَدْرَكَ.
از آرزوی طولانی و دراز بپرهيز.
چه بسا فريب خوردهای كه به آرزوی درازِ خود فريب خورد، و كارش را تباه کرد، و مرگش را قطعی كرد؛
در نتيجه، نه به آرزويش رسيد، و نه آنچه را كه از دست داده بود، جبران كرد.
#عيون_الحكم_والمواعظ_ص٩٩
✔️ انسان، عاشق کسی میشود که به او زیاد منفعت برساند
✔️ دربارۀ انسان، عشق بدون منفعت معنا ندارد
🔸منفعتطلبی اساساً چیز بدی نیست. کدام منفعتطلبی، بد است؟ اول اینکه انسان دنبال منفعت کم باشد. دوم اینکه جهتِ منفعتطلبی، بد باشد. اما اگر منفعتطلبی، جهتش خوب باشد، حتی اگر منفعت دنیایی هم باشد، چیز خوبی است (مثلاً اینکه پول را ابزار بندگی خدا قرار بدهی با صدقه دادن)
🔸انسان موجود منفعتطلبی است که در اثر منفعت، محبت پیدا میکند، لذا هرکسی به او احسان و خوبی کند، دوستش میدارد. البته کسی که به تو منفعت میرساند، اگر کم منفعت برساند، زیاد عاشقش نمیشوی، اما اگر منفعت زیاد به تو برساند، عاشقش میشوی!
🔸خداوند به موسی(ع) فرمود: من را در دلِ مردم، محبوب کن! گفت: چگونه؟ فرمود نعمتهای من را پیش آنها یادآوری کن و خودت هم به آنها خوبی کن. من انسان را طوری آفریدهام که هرکسی به او نیکی کند دوستش دارد. (ارشادالقلوب/۱/۱۱۶)
🔸راه عاشقشدن به خدا این است که ببینیم خدا چقدر منافع ما را تأمین کرده است! ما چرا عاشق خدا نشدهایم؟ چون نمیتوانیم نعماتش را درست ببینیم. اگر با چشم باز و دقیق، نعمتهای خدا را نگاه کنیم، کمکم عاشق خدا میشویم.
🔸ما دربارۀ انسان، عشق بدون منفعت نداریم! وقتی انسان به کسی علاقه پیدا میکند، اگر بعد از مدتی ببیند که به نفعش نیست، این علاقه از سرش میافتد. یا اگر ببیند این علاقه به ضررش است، حتی علاقهاش تبدیل به نفرت هم میشود!
#گناه_و_توبه 24
علیرضا پناهیان ۹۸.۲.۲۶