eitaa logo
منور
1.7هزار دنبال‌کننده
30.3هزار عکس
30.8هزار ویدیو
1.2هزار فایل
.
مشاهده در ایتا
دانلود
حسین سیب سرخی - رادیو عقیق_1399-6-28-18-53.mp3
9.79M
رحمت واسعه حی تعالی ست حسین محرم ۹۹ حسین سیب سرخی
28.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این فیلم از مجلس یزید و سخنان امام سجاد و زینب کبری سلام الله علیهما در لبنان ساخته شده ولی عربستان جلو پخش آن‌را گرفته است
28.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حلال خواری ۷.۵ میلیارد جمعیت کره زمین به صورت عام و انسان ایرانی به صورت خاص با قمار بورس و ربای بانک که ره آورد اقتصاد مدرن است، مخدوش شده حسن عباسی
یادداشت سردبیر: دوره جدید برنامه زاویه در شبکه چهار ، این هفته آغاز شد ، با مناظره آقایان مهدی نصیری و حسین سوزنچی با موضوع حجاب و پخش این مناظره از تلویزیون جنجال برانگیز شد و واکنشهای فراوانی را در داخل و خارج کشور به دنبال داشت به این مناظره و برخی واکنشها توجه فرمائید 👇👇
4_5987925691914520435_1399-6-27-12-16.mp3
20.34M
فایل صوتی مناظره مهدی نصیری و حسین سوزنچی با موضوع حجاب الزامی برنامه زاویه، شبکه چهارم سیما چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
8.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژه برنامه بی بی سی پس از مناظره شبکه چهار گفتگو با صدیقه وسمقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژه برنامه بی بی سی پس از مناظره شبکه چهار گفتگو با مسیح علی نژاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژه برنامه بی بی سی پس از مناظره شبکه چهار گفتگو با فاطمه حقیقت جو
واکنش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد به اظهارات مهدی نصیری اظهار نظر نصیری با یافته‌های پیمایش وزارت ارشاد در مورد حجاب ناهمخوان است پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد: اخیرا آقای مهدی نصیری، مدیر مسئول سابق روزنامه کیهان در برنامه تلویزیونی شبکه 4 به یافته­‌ای از نتایج موج سوم پیمایش ملی ارزش­ها و نگرش­های ایرانیان اشاره کرده­ است که در تعارض جدی با یافته‌­های واقعی این پیمایش است وی گفته است «براساس آمار وزارت ارشاد 70 درصد مردم ایران مخالف الزام به حجاب هستند» در پیمایش ارزش­ها و نگرش­های ایرانیان (پژوهشی که در سال 1394 و در سطح شهری و روستایی کشور انجام شده است) سوال شده «تا چه اندازه با این جمله که "همه خانم­ها باید حجاب داشته باشند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند" موافق یا مخالف هستید؟» براساس نتایج به دست آمده از این پیمایش 53.1 درصد موافق این گزینه بوده و تنها 22.2 درصد با آن مخالفت کرده ­اند، 24.8 درصد نیز گزینه نه موافق نه مخالف را انتخاب کرده ­اند لذا برداشت و اظهارنظر آقای نصیری با یافته‌های این پژوهش کاملا ناهمخوان است توزیع استانی نظر پاسخگویان در این سوال نیز در نمودار پایین آوررده شده است لازم به یادآوری است ستون آبی رنگ نمودار 2 از تجمیع درصد افراد "مخالف حجاب اجباری" با افراد بیطرف (کسانی که گفته ­اند "نه موافق اند و نه مخالف") شکل گرفته است هرچند افرادی که نظر خود را در قالب " نه موافق و نه مخالف" اظهار کرده ­اند را نمی­توان الزاما مخالف حجاب اجباری در نظر گرفت در دو استان نامبرده آقای نصیری (قم و خراسان جنوبی)، درصد موافقان با این گویه، از مخالفان بیشتر است لذا در هر دو مورد اعلامی آقای نصیری، یافته های مستخرج از این طرح، با اظهارات ایشان در تضاد است 👇👇👇
نتایج استانی نظرسنجی پژوهشگاه وزارت ارشاد در سال ۹۴ درباره حجاب
نقد اول محسن مهدیان بر شبهه افکنی آقای نصیری درباره حجاب آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد کل استدلال آقای نصیری دو جمله است اول اینکه با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است دوم اینکه مردم مخالفند چند نکته در این رابطه: 🔸1.اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم، الزام قانونی داریم، الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است، اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری را زیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ از فردا هر کس بگوید فلان قانون را مردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزد شماست؟ 🔸2.مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضا قلدر از مبنا دچار اشکال است مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور 🔸3. آقای نصیری گفته اند الزام حجاب ثمر نداشته است از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمر نداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند جامعه ما در یک مبارزه است، اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ مثل اینکه فردی خلاف جریان آب پارو بزند قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟ 🔸4. آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده اند، این حرف نیز غلط است اساسا مقایسه تقوا و دینداری مردم در مبارزه آنهاست نه تغییر ظاهری شان مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری انشالله فرق ایندو روشن است لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند 🔸5. گفتند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است، لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است 🔸6. میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود این هم از آن استدلال های آنچنانی است اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ فردا اگر دزد، خانه آقای نصیری را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟ 🔸7. می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد سلمنا، خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند مگر بستن کمربند فرهنگ سازی نمی خواهد؟ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است 🔸8.گفته اند در پذیرفتن دین و اعتقادات آزادی است پس مردم حق دارند حجاب را نپذیرند مقدمه درست و نتیجه غلط مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند، آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟ 🔸9. می گویند با حجاب موافقم اما با الزامش نه مثل اینکه کسی بگوید با دروغ مخالفم اما با حرمتش نه برادرم حجاب خودش یک الزام دینی است، چطور ممکن است با حجاب موافق باشید ولی با الزامش نه همان که از ضرورت حجاب گفته از الزامش گفته است مگر دلبخواهی و سلیقه ایست؟
پاسخ مهدی نصیری به نقد اول محسن مهدیان 🔸1. بنده از تعبیر اجبار استفاده نکردم بلکه از الزام قانونی سخن گفتم و در دموکراتیک بودن تصویب چنین قانونی از نظر من بحثی نیست بحث در باره کارآمد و یا ناکار آمد بودن یک قانون است که نفس چنین بحثی نه تنها خلاف دموکراسی و مردم سالاری نیست بلکه از لوازم آن است و البته یکی از ادله ناکارآمدبودن آن عدم موافقت اکثریت مردم با آن بر اساس برخی آمارهای رسمی است 🔸 2. قانون الزام به حجاب در جمهوری اسلامی با قانون کشف حجاب رضا خان از این جهت که یکی در پی محو یک امر اعتقادی و اخلاقی با الزام بود و شکست خورد و دیگری در پی حفظ آن با الزام است و توفیقی نداشته، مماثلت دارد و قانونی بودن یا نبودن چندان تاثیری در ناکارآمدی چنین الزامی ندارد 🔸 3. شما از کجا فهمیده اید که ثمر داشته است؟ آنچه عیان است افت وضعیت رعایت حجاب حداقل در دو دهه اخیر است و این که 60 تا 70 درصد زنان ایرانی حجاب کامل شرعی را رعایت نمی کنند، هر چند به نظرم بیش از این مقدار به وجوب شرعی حجاب باور دارند یک دیدگاه مدعی است که اگر از آغاز و یا در همین دو دهه الزام رفع شده بود، الان وضع حجاب در ایران نرمال تر بود، البته باید بر سر دو دیدگاه بحث کرد و برای آن استدلال آورد 🔸 4. من بالاتر از شما معتقدم حتی بسیاری از کسانی که اصلا پوشش اسلامی نداشته باشند، می توانند در زمره متدینین باشند و در عین حال شکاف عاطفی یا سیاسی با جمهوری اسلامی بر سر الزام به حجاب هم نداشته باشند ضمنا جناب عالی با این دید بازتان بفرمایید اگر زنان ایرانی حتی کسانی که حجاب شرعی را رعایت نمی کنند دیندارند و مشکل از هجمه فرهنگی غرب است پس این همه دو قطبی سازی و پمپاژ تنفر از برخی تریبونها نسبت به این زنان، ناشی از چیست و بیمارستان های متعلق به فلان ارگان انقلابی چرا حتی زنان با حجاب کامل اسلامی (مانتو) را وادار و ملزم به پوشیدن چادر می کند؟ 🔸 5. من هم اگر این قانون به تثبیت درونی و اعتقادی حجاب می انجامید و نتیجه اش صیانت اخلاقی بیشتر جامعه بود، با آن موافق بودم اما همه بحث بر سر این است که این قانون نه تنها نتوانسته چنین مقصودی را در حد انتظار تامین کند بلکه نتایج سوء دیگری را نیز به دنبال داشته است ظاهر جامعه ما از حیث حجاب و پوشش و آرایش زنان برای بسیاری از مسلمانان و شیعیان و غیر مسلمانان خارج از ایران و حتی غربی ها بهت آور است 🔸 6. اگر سازمان ثبت به وظایفش عمل نکرد حتما نباید شهرداری هم به وظایفش عمل نکند اما اگر قوه قضاییه و مقننه و مجریه سرشار از ناکارآمدی و برخی از فسادهای شرم آور و اعتماد و ایمان سوز باشند و استقرار عدالت را که به گفته امام صادق علیه السلام : «العدل اساس الاحکام» به فراموشی یا حاشیه رانده باشند، حتما نباید رسانه ملی و تریبون های نماز جمعه و علمای اعلام و نهادهای تبلیغی نظام به حجاب زنان گیر بدهند و تلاش کنند ویترین دینی نظام را با آن آرایش دهند این امری خلاف عقل و عدل است و طبعا خلاف شرع است 🔸 7. برخی از امور مانند برخورد با خشونت و سرقت و جنایت و بی نظمی (قوانین رانندگی) و اعمال آشکار خلاف عفت عمومی حتما الزام بردار است و مقابله با آن از بدیهی ترین وظایف اولیه یک حکومت است و البته باید در باره آنها فرهنگ سازی هم کرد اما در این که آیا حجاب هم در زمره این امور است، شدیدا تردید وجود دارد و لااقل بین کارشناسان دینی و اجتماعی و فرهنگی در مورد موثر ومفید بودن آن اختلاف نظر جدی وجود دارد و باید در باره آن همچنان به بحث و گفتگو بنشینیم 🔸 8. به چه دلیل مردم در انتخاب اصل دین آزادند اما در انتخاب برخی از احکام دین آزاد نیستند؟ چطور مردم در انتخاب فرم و محتوای حکومت آزادند و به تعبیر امام خمینی (ره) می توانند حتی یک نظام دیکتاتوری را برگزینند اما در این که می توانند بر سر برخی احکام و قوانین هم در بستر مردم سالاری وارد گفتگو وچانه زنی شوند، به خصوص اگر دارای اکثریت باشند، آزاد و محق نیستند؟ لابد روشن است که منظور امام و بنده طلبه از این حرف این نیست که مردم می توانند حق و باطل را در حیطه شریعت تعیین کنند بلکه منظور این است که خداوند انتخاب هدایت و ضلالت و بهشت و جهنم را به خود انسانها سپرده است و نه به شمشیر و زور حاکمان 🔸 9. قیاس مع الفارق است نسبت وجوب شرعی حجاب با الزام قانونی آن مانند نسبت حرمت شرعی دروغ با حرمت آن نیست حجاب واجب شرعی است اما این که قانونا می تواند الزامی باشد، مورد نقد و رد بسیاری از صاحب نظران است و در زمره اجتهادیات است و نه مسلمات مانند حرمت دروغ، به خصوص اگر الزام بی نتیجه یا اثر معکوس داشته باشد