⭕#مرحله_پانزدهم
#صوت جلسه پانزدهم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استاد سید منیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان.
🔽🔽🔽
15جلسه پانزدهم؛97،12،1.mp3
23.57M
#صوت
✅جلسه پانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: نقد «اصالت ربط» و ورود به «مرحله تعلق»
https://eitaa.com/monir_ol_din/281
⭕️چکیده مطالب جلسه پانزدهم؛
- نقد اصالت ربط به "ناتوانی در تفسیر تغییر و حرکت"
- ضرورت عبور از ربط به تعلق به دلیل «تبیین حقیقت ربط در مرحله تعلق»
- اشاره ای به مسئله حرکت در فلسفه سینوی و صدرایی
- آیا مباحث حرکت در فلسفه سینوی و صدرایی ظرفیت "فلسفه چگونگی اسلامی" را دارد؟
@monir_ol_din
🌸🌸🌸🌸
اسعدالله ایامکم.
میلاد پربرکت ابن الرضا جوادالائمه الامام محمد التقی (سلام الله علیه) به محضر امام عصر (ارواحنافداه و عجل الله تعالی فی فرجه الشریف) و شیعیان و موالیان و محبین حضرتش تبریک و تهنیت باد.
🌸🌸🌸🌸
@monir_ol_din
مرحله اصالت تعلق.pdf
355.7K
#متن_فلسفی_۹
⭕️اصالت تعلق
✅ متن پیش روی، حاصل زحمات و مدیریت برادر عزیزم حجة الاسلام آقای محمدی است که با همکاری جمعی از محققین #گروه_فلسفه دفتر فرهنگستان علوم اسلامی تهیه و تنظیم شده است.
✅ این متن حاوی فیشهایی از جلسات فلسفی دو استاد بزرگوار، #استاد_سیدمنیرالدین حسینی (ره) و #استاد_سیدمحمدمهدی میرباقری(زیدعزه) است. .
✅باتوجه به اینکه سلسله دروس #فلسفه_چگونگی_اسلامی به #مرحله_تعلق رسیده است، مطالعه این جزوه به دوستان پیشنهاد می شود.
https://eitaa.com/monir_ol_din/290
🌹🌹اسعدالله ایامکم سعیدا🌹🌹
شعری از دیوان "عمان سامانی"
.....
🌸علی است آنکه عصا زد به آب و دریارا
شکافت از هم و زد در میان دریا گام
🌸علی است آنکه نشست اندر آتش نمرود
علی است آنکه به آتش سرود، برد و سلام
🌸علی است آنکه به طوفان نشست درکشتی
معاشران را از بیم غرق، داد آرام
🌸غرض که آدم و ادریس وشیث وصالح و هود
شعیب ویونس ولوط ودگر رسل به تمام
🌸به وحدتند، علی کز برای رونق دین
ظهور کرده به هر دوره ای به دیگرنام
.....
@monir_ol_din
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌸🌸🌸🌸🌸
✨✨✨✨
سال ۹۸ سال #رونق_تولید را خدمت عزیزان تبریک میگویم.
به امید ظهور #بهار_حقیقی که با آمدنش جانها و جهانها زنده خواهند شد.
#السلام_علی_ربیع_الانام
@monir_ol_din
⚫️آجرک الله یابقیه الله⚫️
قال السجاد(سلام الله علیه):
"عمتی انْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة"
#عقیله_العرب_زینب_مدد
@monir_ol_din
⭕️عرض سلام و ادب محضر دوستان عزیز؛
✅امیدوارم که سال #رونق_تولید را به شادکامی آغاز کرده باشید و لحظات پربرکتی را پیش رو داشته باشید.
✅قصد دارم در این کانال همراه با بارگذاری سلسله #صوت دروس #فلسفه_چگونگی_اسلامی و #متون_فلسفی که به #مرحله_پانزدهم رسیده است، عبارات کوتاهی با عنوان #گزین_گویه_فلسفی به محضر عزیزان فرهیخته تقدیم کنم.
✅امید دارم که حقیر را از نقادی خود
بی بهره نخواهید گذاشت. 🙏🙏
#فلسفه_چگونگی_اسلامی
#گزین_گویه_فلسفی
@monir_ol_din
⭕#مرحله_شانزدهم
#صوت جلسه شانزدهم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استادسیدمنیرالدین حسینی(ره) و برخی شاگردان ایشان.
🔽🔽🔽
16جلسه شانزدهم؛97،12،8.mp3
20.12M
#صوت
✅جلسه شانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تبیین مرحله «اصالت تعلق»
https://eitaa.com/monir_ol_din/314
⭕️چکیده مطالب جلسه شانزدهم؛
- علت تعین ربط در "تعلق"
-علت نسبت بین درون و بیرون در "تعلق بین درون و بیرون"
- علت وحدت و کثرت ترکیبی در "میل ترکیبی"
- تعلق و کشش علت "تغییر و حرکت"
@monir_ol_din
#گزین_گویه_فلسفی_1
⭕به #فلسفه_چگونگی_اسلامی نیاز داریم.
✅ استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره):
«اگر بخواهیم رابطه «دین» و «عقل نظری» و «دانش تجربی» را معلوم نماییم و نحوه تعامل آنها را باهم مشخص کنیم دو احتمال و نظر می توانیم ارائه نماییم؛
یک احتمال این است که؛ یک حوزه مخصوص «دین»،یک حوزه مخصوص «عقل نظری» و یک حوزه هم مخصوص «تجربه» و «دانش تجربی» است. براساس این احتمال، این سه حوزه مستقل از یکدیگر بوده و با هم ربطی ندارند. حوزه دین، «ارزش» را معین می کند. حوزه فلسفه نیز درباره «هستی» صحبت می کند. یک حوزه هم مربوط به دانش تجربی و محصولاتی است که مربوط به «جهان ماده» است.
احتمال دوم این است که؛ این سه حوزه نمی توانند از یکدیگر منفک و مستقل باشند به گونه ای که با هم هیچ تعاملی نداشته باشند.در این احتمال و نظر بیان می شود که علاوه بر فلسفه چرایی و فلسفه چیستی به فلسفه دیگری به نام «فلسفه چگونگی» نیز محتاج هستیم. منظور از چگونگی هم «چگونگی شُدَن» می باشد و نه در شکل اصل حول و قوه و در چرایی حول و قوه بلکه در چگونگی حرکت و تبدیل.»
🔺سخنرانی در دفتر تبلیغات اسلامی مشهد، دی ماه ۱۳۷۹
✅ احتمال دوم، احتمال درست است. عدم ترابط میان حوزه های سه گانه در نهایت به #گسستگی در عرصه های زیستی بشر منجر شده و موجب #فروپاشیدن جامعه خواهد شد. #جامعه_غربی توانسته است تا حدودی مبتنی بر #فلسفه_چگونگی_الحادی این ترابط را برقرار کند و مانیز برای اداره #جامعه_اسلامی_ایرانی نیازمند #فلسفه_چگونگی_اسلامی هستیم که بتواند #محور_وحدت حوزه های سه گانه(دین، عقل نظری، دانش تجربی) قرار بگیرد.
https://eitaa.com/monir_ol_din/320
#گزین_گویه_فلسفی_2
⭕️ #وحی_عقل_تجربه
🔸 متن واقعیت دارای سه بعد غیر قابل انکار است: #وحی_عقل_تجربه.
🔸عدم ملاحظه هرکدام از این سه بعد به معنای #اعراض_از_واقعیت است. اعراض از واقعیت به معنای #ابتلاء_به_تناقض_درونی در نظام فکری است.
🔸حال چنانچه این سه بعد #متقوم به همدیگر ملاحظه شوند نیاز به #فلسفه_چگونگی_اسلامی داریم. فلسفه چیستی و چرایی درباره؛ چیستی دین، چیستی عقل، چیستی تجربه بحث میکند. اما #فلسفه_چگونگی_اسلامی از فلسفه چگونگی تقوم میان سه بعد غیرقابل انکار بحث میکند، و روش چگونگی تقوم ابعاد سه گانه را در اختیار میگذارد.
#فلسفه_چگونگی_اسلامی
#امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی
#فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/334
⚫️ قال موسي بن جعفر الکاظم (سلام الله علیه):
"تفقهوا فی دین الله فان الفقه مفتاح البصیرة و تمام العبادة و السبب الي المنازل الرفيعة و الرتب الجليلة في الدين و الدنيا"
⚫️ در دین خدا به فقه و فهم عمیق بپردازید، زیرا فقه کلید کسب بصیرت است و به سبب آن عبادت کمال می یابد و طریقی برای رسیدن به جایگاه های بلند مرتبه در دنیا و آخرت است.
⚫️ عرض تسلیت به محضر حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(سلام الله علیهما) و شفیعه محشر کبری فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
@monir_ol_din
🌹🌹
بنیانگذار #نظام_مقدس_اسلامی حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه):
«جمهوری اسلامی» را رسماً اعلام میکنم.
🌹🌹
@monir_ol_din
💐💐💐💐✨✨✨✨
🌸🌸🌸✨✨✨✨
🌺🌺✨✨✨✨
✨✨ اسعدالله ایامکم ✨✨
السلام علیك یا محمد، السلام علیك یا احمد، السلام علیك ايها السراج المنير، السلام عليك ايها السفير بين الله و بين خلقه.
✨✨
عرض تبریک به محضر قطب عالم امکان حضرت بقیةالله الاعظم ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء ✨✨
@monir_ol_din
⭕#مرحله_هفدهم
#صوت جلسه هفدهم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره) و برخی شاگردان ایشان.
🔽🔽🔽
17جلسه هفدهم؛97،12،15.mp3
21.56M
#صوت
✅جلسه هفدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: مرحله اصالت تعلق ۲- تقوم زمان و مکان
https://eitaa.com/monir_ol_din/378
⭕چکیده مطالب جلسه هفدهم؛
- تولد مفهوم «زمان» در بستر «تغییر»
-تغییر بستر «تقوم زمان و مکان»
-حقیقت تغییر؛ صیرورت متوالی تراکیب
- اصالت تغییر نسبت به ترکیب، و زمان نسبت به مکان
-تعلق و کشش؛ عامل شدن و تغییر
@monir_ol_din
✨✨✨ اسعدالله ایامکم✨✨✨
🌸🌸 عن ابی جعفر(سلام الله علیه) قال، قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم):
مَن أرادَ أن يَتَمَسَّكَ بِعُروَةِ اللّه ِ الوُثقَی الَّتي قالَ اللّه ُ تَعالی في كِتابِهِ، فَليُوالِ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ وَالحَسَنَ وَالحُسَينَ عليهماالسلام، فَإِنَّ اللّه َ يُحِبُّهُما مِن فَوقِ عَرشِهِ.
هر كه می خواهد به دستگیره محكم خداوند كه خدای متعال در كتاب خود فرموده است، چنگ در زند، پس از ولایت علی بن ابی طالب و حسن وحسین، تبعیت کند؛ زیرا كه خداوند متعال حسنین را از فراز عرش دوست می دارد.
🌸🌸 کامل الزیارات، الباب الرابع عشر.
@monir_ol_din
✨✨✨اسعدالله ایامکم✨✨✨
🌸🌸قال السجاد (سلام الله علیه):
رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
خداوندعزوجل عباس را رحمت كند! حقا كه برادرش را بر خويشتن مقدم داشت و جان خود را فداى آن حضرت نمود تا اينكه دستهاى مباركش قطع شد. و خداى مهربان در عوض دستهاى عباس، دو بال به وى عطا كرد تا بوسيله آنها در بهشت با ملائكه پرواز نمايد. كما اينكه اين نعمت را نيز به جعفر بن ابى طالب عطا كرد. عباس در بهشت مقام ومنزلتی دارد که جمیع شهدا به او غبطه میخورند.
🌸🌸 منبع؛ خصال شیخ صدوق
@monir_ol_din
هدایت شده از امتداد حکمت و فلسفه
#گزین_گویه_فلسفی_3
⭕️ چرا فرهنگستان تشکیل شد؟
استاد#سید_منیر_الدین_حسینی(ره):
🔸در سال 1342 حضرت امام (رحمة الله علیه)#فلسفه_شدن به معنای #اسلام_در_عمل را طرح نمودند. تا آن زمان فلسفه اسلامی تنها در مقابل سؤالات مربوط به بحث «چرایی و چیستی» عالم پاسخگو بود.
🔸 اگردر بحث چگونگی و شیوه عملکرد صحیح اجتماعی و حکومتی هم در آن زمان فلسفه ای پاسخگو داشتیم، انحرافات فکری گروه هایی همچون مجاهدین خلق، به لحاظ ریشه ای به وجود نمی آمد و یا لااقل تا این حد عمق نمی یافت. نفوذ تفکرات چپ گرای کمونیست و سوسیالیست در آن زمان را هم می توان به عنوان نمونه دیگری از آثار خلأ مذکور مد نظر قرار داد.
🔸در تمام سالهای آغازین انقلاب اسلامی از دهه چهل به بعد تا پیروزی انقلاب شکوهمندمان شبهات، عموماً شبهات مربوط به #اداره_جامعه و #شبهات_عینی بود. در اردیبهشت ماه سال 1359 که حضرت امام (رحمة الله علیه) مسئله #انقلاب_فرهنگی را مطرح فرمودند، جان تازه ای گرفتیم و تقریباً پس از اتمام کار مجلس خبرگان قانون اساسی بود که کار اصلی خود را با تأسیس #فرهنگستان_علوم_اسلامی آغاز نمودیم.
#فلسفه_چگونگی_اسلامی
#امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی
#فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم
https://eitaa.com/monir_ol_din/385
✨✨✨اسعدالله ایامکم✨✨✨
🌸🌸 قال السجاد(سلام الله علیه):
ما مِن قَطرةٍ أحَبَّ إلی اللّه عز و جل مِن قَطْرَتَینِ: قَطرةُ دَمٍ فی سبیلِ اللّه، و قَطرةُ دَمعَةٍ فی سَوادِ اللّیلِ، لا یُریدُ بها عبدٌ إلاّ اللّهَ عز و جل.
محبوبتر از دو قطره در نزد خداوند متعال قطره ای نیست: قطره خونی که در راه خدا بر زمین بریزد، و قطره اشکی که در تاریکیهای شب از چشم جاری شود، که بنده هیچ نخواهد مگر خداوند عزوجل را.
🌸🌸 منبع؛ بحارالانوار، ج۶۹
@monir_ol_din
#عذر_تقصیر. 🙏🙏
با توجه به اینکه برخی از دوستان #متناوبا عضو این کانال میشوند، ضروری است که #آخر_ایام_هفته گزارش کلی از مطالب صورت بگیرد. فلذا از بزرگواران دائم الحضور در کانال پوزش میطلبم. 🙏🙏
#گزارش_مطالب_کانال 👇👇👇
@monir_ol_din
🔸🔸🔸
🔊 فهرست #جلسات_تدریس دوره "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
🔽🔽🔽
✅ جلسه اول " کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: ضرورت، موضوع، هدف
https://eitaa.com/monir_ol_din/6
✅ جلسه دوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: تحلیل هدف فلسفه چگونگی اسلامی
https://eitaa.com/monir_ol_din/23
✅ جلسه سوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: تحلیل سوال محوری فلسفه چگونگی اسلامی - ضرورت معیار صحت
https://eitaa.com/monir_ol_din/33
✅ جلسه چهارم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: ادامه بحث "ویژگیهای معیار صحت"
https://eitaa.com/monir_ol_din/41
✅جلسه پنجم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار- ۱
اصل "تغایر فی الجمله"
https://eitaa.com/monir_ol_din/53
✅ جلسه ششم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار-۲
اصل "تغییر فی الجمله"
اصل "هماهنگی فی الجمله"
https://eitaa.com/monir_ol_din/64
✅جلسه هفتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: نگاهی دوباره به "اصول کلی تعین" یا "معیار صحت فلسفه تعین"
https://eitaa.com/monir_ol_din/74
✅ جلسه هشتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین"
اولین پاسخ؛ اصالت شیء
https://eitaa.com/monir_ol_din/80
✅ جلسه نهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین"
دومین پاسخ؛ اصالت شرایط
https://eitaa.com/monir_ol_din/126
✅ جلسه دهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از علت تعین
سومین پاسخ؛ هم اصالت شی هم اصالت شرایط
https://eitaa.com/monir_ol_din/156
✅جلسه یازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: عبور از پاسخهای غلط و آغاز مراحل ایجابی فلسفه چگونگی اسلامی
اولین مرحله ایجابی: اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/170
✅جلسه دوازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تبیین مسئله «نسبت بین وحدت و کثرت» مبتنی بر اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/185
✅جلسه سیزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: بررسی تطبیقی اصالت ربط با نظریه سیستم ها.
https://eitaa.com/monir_ol_din/201
✅جلسه چهاردم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تصویرهای مبتنی بر اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/235
✅جلسه پانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: نقد «اصالت ربط» و ورود به «مرحله تعلق»
https://eitaa.com/monir_ol_din/281
✅جلسه شانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تبیین مرحله «اصالت تعلق»
https://eitaa.com/monir_ol_din/314
✅جلسه هفدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: مرحله اصالت تعلق۲ "تقوم زمان و مکان"
https://eitaa.com/monir_ol_din/378
🔸🔸🔸
📖فهرست #متون_فلسفی که در کانال #دروس_فلسفه_چگونگی_اسلامی نشر داده شده است.
📖 متون مذکور از بیانات استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان استفاده شده است.
🔸🔸🔸
#متن_فلسفی_۱
📖موضوع کار فرهنگستان چیست؟
https://eitaa.com/monir_ol_din/9
#متن_فلسفی_۲
📖 به فلسفه چگونگی نیاز داریم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/14
#متن_فلسفی_۳
📖به روش چگونگی نیاز داریم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/29
#متن_فلسفی_۴
📖تبیین انکارناپذیری از کتاب "اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/37
#متن_فلسفی_۵
📖تبیین "اصول انکارناپذیر"
https://eitaa.com/monir_ol_din/70
#متن_فلسفی_۶
📖توضیح مبنای "اصالت شیء" و نقد آن
https://eitaa.com/monir_ol_din/87
#متن_فلسفی_۷
📖توضیح مبنای "اصالت شرایط" و نقد آن
https://eitaa.com/monir_ol_din/139
#متن_فلسفی_۸
📖تبیین حقیقت "اصالت ربط"
https://eitaa.com/monir_ol_din/196
#متن_فلسفی_۹
📖تبیین حقیقت "اصالت تعلق"
https://eitaa.com/monir_ol_din/290