#پرونده_علمی_4
#دیدگاهآیتاللهمیرباقریدربارهفلسفهاسلامی_2
1⃣ در #عقلعملی هم گفتند ما دنبال بررسی هستیهای مربوط به اختیار خودمان هستیم که این تحلیل کمال قوهی نظری است. یعنی کأنّه توجه دارند که تحلیل نظری در حکمت عملی، کار قوهی نظر است و این کمال قوهی نظری است، ولی مسیرش، خیر و شر است و بهترین نوع فعل را به ما نشان میدهند که به کار بستن عملی آن، به کمال قوه عملیمان هم منتهی میشود و غایتش میتواند استکمال عملی هم باشد، ولی خودش ابتدائاً با نگاه اولی موضوع عقل نظر است و موجب استکمال و کمال عقل نظر است. کمکم کمال عقل عملی و عمل خیر را هم به سعادت اخروی گره زدند، یعنی گفتند خیر در سعادت اخروی است. یعنی معاد را وارد سعادت بشری کردند.
2⃣ در #حکمتعملی بحث از موجودی است که مربوط به اختیار ماست، بحث میکنیم از اینکه بهترین نوع تحقق آن موجود چیست؟ اعم از اینکه آن چیزی که مربوط به حوزه اختیار ماست در حوزه فرد -که علم اخلاق متعهد به آن است- ، در حوزه خانواده -که علم تدبیر منزل متعهد به آن است- و یا در حوزه سیاست اجتماعی و ناظر به جامعه باشد -که علم تدبیر کشور و کشورداری متعهد به اوست- این طبقهبندی اجمالی است، اینها طبقهبندی تفصیلی هم پیدا میکنند. بنابراین علم «سیاست»، «تدبیر منزل» و «اخلاق» ناظر به فعل منسوب به ارادهی انسانی هستند و بحث از وجه خیر و شر آن میکنند و میگویند بهترین نوع صدور این فعل از «جامعه»، «خانواده» یا «فرد» چیست؟ خیر بودن آن به چیست؟ خیر بودن آن به توسعه رفاه مادی است یا به سعادت اخروی؟ که فلاسفه #خیر را به #سعادتاخروی برمیگردانند. این همان جایی است که ایمان در حکمت عملی دخالت میکند و میگویند خیر آن است که به سعادت اخروی منتهی شود. اگر شما غیردینی نگاه میکردید میگفتید خیر آن است که منتهی به توسعه رفاه میشود و رابطهاش را با سعادت میبُریدید. پس هم در حوزهی معرفت نظری، غایتِ حکمت نظری را دستیابی به معرفت الله قرار دادند و هم در حکمت عملی، سعادت اخروی را غایت قرار دادند، و این به این معناست که ایمانشان در غایت سنجی برای علم و تعریف غایت دخالت کرده است.
3⃣در مقابل شما ملاحظه کنید که #ارسطو علت العللی بحث کرده است، ولی این آقایان بحث را در «واجب تعالی» و «الله تبارک تعالی» بردند و با آن ادبیات بحث کردند. من ندیدم ارسطو در اخلاق، سعادت اخروی را بیاورد، اما اینها خیر و شر را در ارتباط با آخرت و کمال نظری را در ارتباط با معرفت الله تعریف میکنند.
#ایمانیبودنمحتوایفلسفهاسلامی
@monir_ol_din
امتداد حکمت و فلسفه
#پرونده_علمی_4 #دیدگاهآیتاللهمیرباقریدربارهفلسفهاسلامی_1 🔸اولین نکته ای که می توان از مصاحب
•|ایمانی بودن محتوای فلسفه اسلامی|•
استادمیرباقری:
در #تولید فلسفه و حکمت اسلامی، #ایمان مقدم بر #دانش بوده است، به تعبیر دیگر حکمای اسلامی #مومنانه میاندیشیدند.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_4
#دیدگاهآیتاللهمیرباقریدربارهفلسفهاسلامی_3
🔸 حضرت استاد توصیفاتی درباره ایمانی بودن محتوای فلسفه اسلامی دارند که تاکنون احدی از فلاسفه مسلمان به آن اشاره نکرده است. در این مطلب، به نکته ایشان درباره #فلسفهصدرا توجه فرمایید؛
🔺 محتوایشان ایمانی است، یعنی درست است که نمیخواهد فهمش را منطقاً به حجّیت برساند ولی میخواهد در فهمِ محتوا، ایمانی عمل کند؛ اثبات کند که خدا وجود دارد، ایمانش به او میگوید که اثبات توحید و معاد کن، لذا تلاش میکند که اثبات معاد کند.
🔺هیچ #فیلسوفمسلمانی نمیگوید که من فلسفهام آزاد است اگر به خدا رسیدم که رسیدم اگر نرسیدم که نرسیدم! یک الهیات بالمعنی الاعم مینویسد که آخرش بگوید خدا هست، توحید هست، اسماء و صفات درست میکند.
🔺حتّی من در باب #ملاصدرا این را هم اضافه آوردم که ملاصدرا در الهیات بالمعنی الاعم مسائل را به گونهای نمیچیند که به توحید برسد، بلکه از اول، توحید را در حدّ اولیه میآورد، یعنی در مفهوم مرکزی فلسفهاش؛ وقتی میگوید اصالت وجود یعنی اصالة الله، در مقابل اصالت ماهیت که به نظر ملاصدرا یعنی اصالت کثرت. میگوید شما اگر قائل به اصالت ماهیت شدید نمیتوانید جعل آن را به خدا نسبت دهید چراکه ذوات مستقله میشوند و ناخودآگاه مشرک میشوید، حداکثر خدا میشود ساعت ساز؛ این ذوات را درست کرده و بعد خودشان در عالم کار میکنند.
#ایمانیبودنمحتوایفلسفهاسلامی
@monir_ol_din
• | اصالت توحید صدرا | •
استاد سیدمحمدمهدی میرباقری:
#ملاصدرا در الهیات بالمعنی الاعم مسائل را به گونه ای نمی چیند که به توحید برسد بلکه از اول توحید را در حد اولیه می آورد. وقتی میگوید #اصالتوجود یعنی #اصالتالله.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_4
#دیدگاهآیتاللهمیرباقریدربارهفلسفهاسلامی_4
🔸 تا بدینجا روشن شد که، ایشان در آن گفتگو چه دیدگاهی درباره محتوای فلسفه اسلامی دارند. حال موضع ایشان در نقصان و کاستی فلسفه اسلامی را مرور میکنیم؛
1⃣ سئوال جدی و محوری بنده این است که آیا این (اسلامی بودن) را در #روشفلسفه میآورید یا نه؟ روشتان سکولار است یا نه؟ میخواهم بگویم ایمان بر محتوا حاکم است ولی در #منطق نیامده! یعنی مدل آن غیردینی است. مدلش #اکتشافی است، مستقل از ایمان عمل میکند و میگوید دنبال کشف باش؛ کشف خیر و شر، کشف هست و نیست، هر دو هم کار عقل نظری است. ولی در محتوا متعبّدانه و مؤمنانه عمل کردند و آن وقت طبیعتاً وقتی مؤمنانه عمل کنند یک جایی هم به وحی داده، تصریح کرده و میگویند آنجا ناظر استصوابی است.
2⃣ پس فلسفهی ما چه حکمت عملی و چه حکمت نظری به لحاظ روش، #غیردینی است، به لحاظ محتوا ایمان در آن وجود دارد، یک جاهایی ناچار آمدند نظارت استصوابی و حتی بالاتر از آن، تعیین دامنه را هم به او واگذار کردند ولی با روش درگیر نبوده، نمیخواستند #تعبد را منطقاً و روشاً در آن جاری کنند. یعنی حکمت نظری و عملی، منطقاً غیردینی اند، محتوائاً مؤمنانه هستند.
#غیردینیبودنروشفلسفه
@monir_ol_din
امتداد حکمت و فلسفه
#پرونده_علمی_4 #دیدگاهآیتاللهمیرباقریدربارهفلسفهاسلامی_4 🔸 تا بدینجا روشن شد که، ایشان در آن
#نکته
〽 ملاحظه فرمودید که، حضرت استاد علیرغم تصریح به ایمانی بودن محتوای فلسفه اسلامی، منطق و روش فلسفه را از محتوا تفکیک نموده و درباره #روشاندیشهفلسفی سؤال و نقدی را مطرح کرده اند. آیا فلسفه در ناحیه روش و منطق، متعبد است یا مستقل از تعبد و ایمان است؟
〽 روشن است که، مقصود از دینی بودن روش، تلقی های سطحی و مبتذل نیست. بلکه مقصود از آن، #جریانتعبددرمنطق و روش است که اساساً بنیان #فلسفه_چگونگی_اسلامی هم برای چنین دغدغه ای گذاشته شد. این موضوع نیازمند یک پرونده علمی مستقلی است و فقط دوستان را از اندیشیدن به معانی سطحی برحذر می دارم.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_4
#دیدگاهآیتاللهمیرباقریدربارهفلسفهاسلامی_5
🔸همانطور که گذشت، استاد میرباقری با تفکیک محتوای فلسفه از روش تفلسف، نقدی بر روش وارد کرده اند که علیرغم ایمانی بودن محتوای فلسفه، روش آن غیردینی و غیراسلامی است. قبلاً هم عرض کردم که توضیح این مطلب نیاز به مباحثات حضوری دارد و شرح آن در این سطور مضیق نمی گنجد. در ادامه به فرازی دیگر از فرمایشات استاد توجه کنیم؛
1⃣ عرض کردم؛ یعنی میخواهد جهان را #موحدانه تفسیر کند، در محتوا غیردینی نیست، ولی چون در روش، از اول قبول کرده که معرفت، #کشف است، کشف هم حق و باطل ندارد. کشفِ حق نیست بلکه کشفِ واقع است. در حالی که #کیفِاختیار شما در کیفِ فهمِ جهان دخیل است؟! اگر کیفِ اختیار در کیفِ فهم دخیل است منطقِ کیفِ فهم نباید یک متغیره شود، نباید یک عاملی شود، نباید یک شاخصه بدهد، بگوید همین که تناسب با واقع را تمام کردی کار تمام است، بلکه باید بگوید تناسب با واقع با سه شاخصه تمام می شود؛ با شاخصهی ایمان، با شاخصهی تلائم نظری و شاخصه کارکرد عینی. فلسفه به این لحاظ غیردینی است. فرض نمیکند خدایی هست و من در #مقامروشفهم باید بندگی کنم و کاری کنم که فهمام در برا بر خدا حجّت باشد.
2⃣ یعنی اگر کسی در منطق و #معرفتشناسی، الهی و غیر الهی نکند و تعبد را نیاورد، نمیتواند تا آخر به صورت منظم، تعبد را بیاورد، #دوپایهای و التقاطی میآورد، یک جا به اکتشاف و یک جا به وحی تکیه میکند، در حالی که اگر از اول تعبّد را میآورد و بعد تعبّد را هم به بیگانگی با واقع نمی دید می توانست بگوید ما «تعبّد» را میخواهیم، «تلائم نظری» و «کارآمدی عینی» را هم میخواهیم. اینها شاخصهی تناسب علم با واقعاند. اینها چون معرفتشناسی را یک مؤلفهای تعریف میکردند و معرفت شناسیشان دینی و غیر دینی نبوده، در محتوای فلسفه، ایمانشان آمده ولی در منطقشان نیامده، لذا نیامدند #حجّیت را بر فلسفه حاکم کنند که بگویند منطقاً باید منطقِ فهم، به تبعیت از وحی برگردد، بلکه گفتند منطقِ فهم به کشف برمیگردد.
#غیردینیبودنفلسفهدرناحیهروشعلیرغمایمانیبودنمحتوایآن
@monir_ol_din
💥 حجتالاسلام والمسلمین محمد جعفر حسينيان؛ عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در نشست علمی كنگره بينالمللی علامه قطبالدين شيرازی - ۱۳۹۱ با ارائه مقاله ای با عنوان «فلسفه اشراق و گرايش به توحيد در عرصه فلسفه» پرداختند:
🔺 #حكمتاشراق بهمعنای گشایش ابواب جديد معرفتی از زاويهی روششناسی معرفت است كه میتواند مشاهدات عرفانی را با نگرشی فلسفی معرفی كرده و با تعميم قواعد برهان از اصول متعارف ارسطويی، اشراقيات را به مسند قاعده مندی كشيده و از اسارت ذوق به ميدان تفاهم اجتماعی ارتقاء بخشد.
🔺 فلسفه اشراق نمایانگر #گرايش به توحيد در عرصه فلسفه است كه برای تکامل اين فرایند معرفتی میتوان به شایستگی از نظريات علامه قطبالدين شیرازی استفاده نمود.
http://www.isaq.ir/vdcfiydmaw6dc.giw.html
@monir_ol_din
• | مکتب فرهنگستان | •
#فرهنگستانعلوماسلامیقم یک مکتب است، مساله ای دارد و آن هم #چگونگی اداره اسلامی نظام است. اندیشه است، استدلال و برهان دارد پس #ضدفلسفه نیست اما #نقاد است و نقد میکند.
@monir_ol_din
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
🏴 شهادت حضرت امام محمد باقر علیهالسلام تسلیت باد
✅ از امام باقر علیهالسلام روایت شده است:
✴️ خداى عزوجل از میان بندگان مؤمنش آن بندۀ بسیار دعاکننده را دوست دارد؛ پس بر شما باد دعا از هنگام سحر تا طلوع آفتاب؛ زیرا این فاصله، هنگامى است که درهاى آسمان در آن باز شده، و روزیها در آن تقسیم میشود، و حاجتهاى بزرگ برآورده میگردد.
📚 بهجتالدعاء، ص۴۴
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
#مقالهفلسفی
🔹 عنوان مقاله؛ نقش اراده در شکل گیری معرفت از منظر صدرای شیرازی
🔹 نویسندگان؛ حجج اسلام مصطفی جمالی و رضا برنجکار.
🔸 آقای مصطفی جمالی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی قم می باشند. پایان نامه دکتری ایشان در زمینه نسبت اراده و معرفت از منظر فلاسفه مسلمان و فرهنگستان علوم اسلامی می باشد.
🔸 یکی از مهمترین موضوعات معرفت شناختی نقش اراده در معرفت است، به عنوان فتح بابی برای تحقیقات مفصلتر، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
#نقشارادهدرمعرفت
@monir_ol_din
نقش اراده در شکل گیری معرفت از منظر صدرای شیرازی.docx
34.7K
#مقاله
🔹 عنوان مقاله؛ نقش اراده در شکل گیری معرفت از منظر صدرای شیرازی
🔹 نویسندگان؛ حجج اسلام مصطفی جمالی و رضا برنجکار.
@monir_ol_din
▪️صدای زنگ قافله ▪️
کاروان حسین به راه افتاد.... با حَرَم و جَوان و عَلَمدار و شِش ماهه و سه ساله تا تاریخ را جان دهد و هبوط آدم را به ظهور خاتم....
@monir_ol_din
هدایت شده از الفقه و الاصول
✨✨✨اسعدالله ایامکم✨✨✨
🌸عید قربان را خدمت شما عزیزان تبریک عرض میکنم.🌸
@alfigh_alosul
11.2.91 mirbaqeri.clip.فلسفه مفید و فلسفه مضر.mp3
1.06M
#پرونده_علمی_4
#دیدگاهآیتاللهمیرباقریدربارهفلسفهاسلامی-6
🔉 #صوت
🔸استاد میرباقری: همه علوم بر محور معارف اهل بیت.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_4
#دیدگاهآیتاللهمیرباقریدربارهفلسفهاسلامی_6
🔸 استاد میرباقری(زیدعزه):
🔺 حتما #برهانهای اهل بیت را اصل قرار دهید. محور تفکر و اندیشه تان چیز دیگری نباشد و الا ضرر میکنید هم ضرر میکنید هم ضرر میزنید.
🔺 همه دانشهای دیگر بر محور معارف اهل بیت (فلسفه، عرفان، کلام) مفید است، مستقل از معارف اهل بیت مضر است،بلاشبهه. یعنی اگر کسی مستقلا تا آخر خط فلسفه را بخواند به جامعه ضرر خواهد زد. و الا اگر بر مدار معارف اهل بیت #فیلسوف هم بشود و ببیند که فلاسفه بزرگ اسلامی چه گفتند، این نفع می برد، استفاده می کند و استفاده می رساند. عرفان هم همینطور.
🔺 اگر محور زبان و ادبیاتتان وحی شد از دانشهای دیگران می توانید استفاده کنید. آنها خوبهایشان #حجبنورند. از انوارشان استفاده می کنید آنجایی هم که می بینید یک آدم غیرمعصومی حرفی زده که با وحی نمی سازد شما گرفتارش نمی شوید. این هم یک کلمه است اما همین روش می خواهد و قواعد می خواهد.
@monir_ol_din
• | لاتری الجاهل الا مُفرِطاً أو مُفَرِّطاً | •
همانطور که ایده #حذف فلسفه اسلامی افراطی است و سر از #تکفیر درمی آورد، ایده #محوریت فلسفه اسلامی و تقدم آن بر #وحی هم جاهلانه است.
@monir_ol_din
mirbaqeri افراط و تفریط در برخورد با فلسفه.mp3
2.07M
#پرونده_علمی_4
#دیدگاهآیتاللهمیرباقریدربارهفلسفهاسلامی_7
#صوت
🔸استادمیرباقری: ملاصدرا را به جای امام صادق ننشانید، اما باب انکار صدرا را هم باز نکنید.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_4
#دیدگاهآیتاللهمیرباقریدربارهفلسفهاسلامی_7
1⃣ اگر خداوند متعال به شما کمک کرد و کم کم ابواب فهم برایتان باز شد، #انکاردیگران را نکنید. با یک پشت دست اسفار ملاصدرا و شفای ابن سینا را زدن، این درست نیست. آنها هم #شیعه بودند، آنها هم زحمت کشیدند، آنها هم معتقد به معارف اهل بیت بودند، اشکال به آنها دارید مطلب دیگری است، دو تا فقیه هم به همدیگر اشکال دارند.
2⃣ اینکه جایگاه ملاصدرا باید معین شود و بالاتر به آن حکم نکنید این معنایش این نیست که، پایینش بیاورید. بله، ملاصدرا را جای #امامصادق ننشانید این #ظلمعظیم است. اسفار را جای توحید صدوق ننشانید این ظلم عظیم است. هم به علم هم به امام صادق این ظلم است. ولی این معنایش این نیست که اینها را انکار کنید.
3⃣ اگر باب انسان باب انکار باشد در خیلی موارد همان #جدال و مراء است. این همان مراء و مباهات است که، معارف اهل بیت را می خواهد برای مباهات با فیلسوفان و عرفا. فقها هم همینطور عمل می کنند. یک فقیه بزرگی مانند شیخ طوسی که از روایات فاصله می گیرد به ایشان نقد می کنند اینگونه انتقاد نسبت به حکما هم است و نسبت به عرفا هم است. معیارتان معارف اهل بیت باشد و این به معنای انکار دیگران نیست.
4⃣ گرچه عرض کردم این اتفاقی که در طول تاریخ شیعه افتاده است، که در خیلی موارد آن شأنی را که برای امیرالمؤمنین و ائمه اطهار باید قائل باشیم نیستیم، اینکه باید با همه وجود در خانه امیرالمؤمنین برویم و بگوییم؛ #علماینجاست، کمتر اتفاق می افتد. بله، این عیوب در ما باید اصلاح شود اما به معنای انکار #سرمایههایگذشته نیست.
@monir_ol_din
#غدیریه_1
🌸 أََلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ(سَلامُاللهِعَلَیهِم)🌸
✨✨استادمیرباقری(زیدعزه):
ولایت امیرالمومنین وادی بهشت است و کسی که همه قوایش تحت ولایت امیرالمومنین باشد در بهشت است....حضرت در #غدیر می خواست که همه را به بهشت ببرد.....امیرالمومنین «نُورُ اللَّهِ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض» است و فاطمه زهرا آن حقیقتی است که ما را به این بهشت و نور متصل می کند. ✨✨
http://mirbaqeri.ir
@monir_ol_din
هدایت شده از الفقه و الاصول
#غدیریه_2
🌸حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلٍ وَ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَن أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ. قَالَ فَقَالَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيٍّ ع.🌸
بصائر الدرجات، ج1 ص 72
🌺 امام صادق (سلام الله علیه) در تفسیر آیه شریفه «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ» می فرمایند؛ شرح صدر رسول گرامی اسلام به واسطه ولایت امیرالمؤمنین علی(سلام الله علیه) است.🌺
@alfigh_alosul
#غدیریه_۳
✨✨اسعدالله ایامکم✨✨
🌸🌸🌸
من ذکر بسم الله الرحمن الرحیمم
تصویر اسماءِ خداوند کریمم
من قل هو الله احد را رازدارم
یعنی علیِ عالی ام، ذکر قدیمم
من ذکر الله الصمد را عینِ معنام
عینِ خداوندِ علیمم، من علیمم
از کعبه راز لم یلد باید بپرسید
لم یولَدَش، خود پاسخی از آن حریمم
کفواً اَحد را فاطمه معنا نموده:
خَلقاً و خُلقاً چون علی خَلقِ عظیمم
همتای کوثر، کفوِ زهرای بتولم
أبتر سزاوار است بر خصمِ عقیمم
کِی زادگاه دیگران در کعبه باشد؟
من صاحب بیتُ اللَّهَم، رُکنم، حَطیمم
من کعبه ام، من قبله ام، من عینِ ذاتم
میزانِ دین،یعنی شریعت را حریمم
من در رکوعِ خویش، مُحییِ زکاتم
مجریِ احکام خداوند حکیمم
آن حاکمِ شرعم که در وقت قضاوت
حتی برای دشمنان خود حلیمم
خود پادشاه عالمم، اما به زُهدم
این بس، که فرش کُلبه اَم، تنها گِلیمم
حتی برادرهای خود را منع کردم
زانچه به بیت المال باشد زرّ و سیمم
جانِ پیمبر هستم و نفسِ رسالت
سلطان عالم هستم و عبدالکریمم
من، آسمانِ بی ستون را آفریدم
من حاکم و جبریل در جنّت ندیمم
من سفره دار خلقت و کون و مکانم
رزق سماوات و زمین، بارِ عَمیمم
کوه و در و دشت و دَمن یک گوشه چشمم
بر بادها فرش سلیمان، یک نسیمم
موسی عصا انداخت، کردم اِژدهایش
در طور سینا،یارِ موسای کلیمم
عیسی نفَس زد، مُرده را من زنده کردم
عالم شود إحیاء از عطرِ شمیمم
آتش به ابراهیم اگر بَرد و سلام است
نامِ مرا آورد، من قلب سلیمم
راه زمین، راه سما، راه کُراتم
تنها در عالم من صراط المستقیمم
بر لشگر پیغمبران، مولا منم من
بر احمد مختار چون سیبِ دونیمم
من اولین مؤمن به اسلامِ رسولم
خود در تمام کارها با او سهیمم
با نَصِّ پیغمبر امیرالمومنینم
تنها منم دارای این اسم عظیمم
من جانشینِ حضرت ختمی مآبم
داده ولایم را خداوند علیمم
اولاد معصومم، امامانِ مبینند
آری امامانِ مبین را هم زعیمم
حتی ولایت بر همه کفّار دارم
پس منکرانم را بخوان خصمِ لئیمم
کی میتوان شاعر کِشد پَر در حریمم
دستانِ من بنوشت ابیاتِ فخیمم
حق«لافتی الا علی» در شأنِ من گفت
در جبهه وحشت میکند دشمن ز بیمم
من پهلوان خیبر و بدر و حنینم
من قالعِ هر یل یلِ بازو ضخیمم
با جاهلیَّیت در ستیزم تا به آخر
من دشمنِ دیرینِ شیطان رجیمم
چشمان اهل فتنه را من کور کردم
آرامشِ مَردم در اوضاعِ وخیمم
ابطالِ باطل میکنم، احقاقِ حق نیز
فاروقم و در این سِمَت دُرِّ یتیمم
هر منحرف را از رهِ خود بازدارم
تحریفِ دین را بر نمیتابم، قَویمم
هر روز با کفر و نفاق و شرک در جنگ
هر شام، سفره دارِ أطفال یتیمم
دست خدا، چشم خدا، گوش خدایم
هر صحبتی باشد به هر جمعی، فهیمم
من دستِ مهدی میشوم روز عدالت
من قاسمِ کیفر ز جنّت تا جحیمم
🌸🌸🌸
#شاعر: محمود ژولیده
@monir_ol_din
• | مائده ولایت | •
به همت جمعی از موالیان و محبین #امیرالمؤمنینحیدر سفره غدیریه ای برپاشد و #شیعه و #سنی بر سفره ولایت کنار هم نشستند.
#علی محور #وحدت است.
@monir_ol_din
#غدیریه_4
🌸🌸
ولی امر مسلمین آیت الله خامنه ای(مدظله العالی):
ماجرای تعیین غدیر، ماجرای #تعیینضابطه است، تعیین قاعده است. یک قاعدهای در اسلام درست شد؛ پیغمبر اکرم در ماههای آخر عمر، این قاعده را وضع کرد؛ آن قاعده چیست؟ #قاعدهیامامت؛ قاعدهی ولایت. جوامع بشری از دیرباز حکومت داشتند؛ بشر انواع و اقسام حکومتها را تجربه کرده است؛ اسلام این حکومتها را، این نوع قدرتمندیها و قدرتمداریها را قبول ندارد؛ امامت را قبول دارد. این قاعدهی اسلام است؛ غدیر این را بیان میکند. مصداقش هم مشخّص است؛ #امیرالمؤمنین کسی است که هیچکس نه در آن زمان و نه در زمانهای بعد نتوانسته است کمترین خدشهای به شخصیّت والای او و به نمایندگی او از مفاهیم و معارف قرآن خدشه کند.
🌸🌸
۱۳۹۵/۰۶/۳۰
@monir_ol_din
✔️
سلام و عرض ادب؛
بعد از استضائه از ایاممبارک #غدیریه ادامه مباحث را پی میگیریم....
#پرونده_علمی_4
👇👇👇
#پرونده_علمی_4
#دیدگاهاستادعلامهحسینیدربارهفلسفهاسلامی_1
🔸استاد حسینی شیرازی(ره) بنیانگذار فلسفه چگونگی اسلامی هستند، اطلاع از دیدگاه ایشان درباره فلسفه اسلامی مهم می باشد:
🔺 فلسفه چگونگي اي که ما مي گوييم هماهنگ با فلسفه هستي شناسي است. فلسفه چگونگي ما قطع نشده که بگوييم کاري به خدا ندارد که مثل غربي ها بخواهيم بحث کنيم. آنچه را که در فلسفه هستي(فلسفه اسلامی) گفتيد، او هماهنگ با فلسفه چگونگي اي است که ما مي گوييم.
🔺 صحبت از اين است که تکميل مي کنيم ما فلسفه چرايي را با فلسفه چگونگي. در فلسفه چگونگي البته اثبات مي کنيم که کليه اشياء و تغييرشان و ذوات و اينها، در چگونگي که داريم صحبت مي کنيم، به تبع يک حرکت تکاملي است. آن وقت اتفاقاً اين مبنايي که دارم عرض مي کنم، با اصالت وجود بسيار نزديک است ساختنش، با اصالت ماهيت نمي سازد. يعني براي ذوات اشياء، خاصيت ذاتي منفصل قائل نمي شويم؛ ولي اگر در خاطر مبارکتان باشد در فلسفه اصالت وجود، چون خواص را مال ذوات ماهيات نمي دانند و ماهيت را انتزاع از مراتب وجود مي دانند، پس «وجود» متحرکي را که در اينجا بيان مي کنيم که بعداً مي شود تولي و ولايت، اين سازگار با آن هست.
🔺 ممکن است مباحث بعيده اصالت وجود را ما نپذيريم. يعني به عبارت ديگر اصل مطلب را بسيار نزديک با صحبت خودمان مي دانيم. اگر اينطوري بشود، بحث ما مي شود تکامل فلسفه وجود در مکانيزم هستي.
#فلسفهچگونگیتکاملفلسفهوجوداست.
ر.ک. سلسله جلسات پژوهشی فلسفه حکومت جلسه 6
@monir_ol_din
#حاشیه_بر_کلام_استاد
با دقت در کلام استاد می توان به چند نکته تفطن یافت؛
1- پرسشهایی که ناظر بر "واقعیت" می توان طرح کرد، چند دسته می باشند: الف- پرسشهایی که از "اصل هستی و چراییهای آن" می پرسند؛ آیا واقعیتی هست؟ ب- پرسشهایی که از "چیستی" می پرسند؛ واقعیت چیست؟ این دو دسته پرسش، قابل تأملند و نیازمند به پاسخ. و فلسفه اسلامی برای پاسخ تفصیلی به آنها سامان یافته است.
2- شکل گیری فلسفه اسلامی (سینوی، اشراقی و صدرایی) پیرامون آن دو پرسش، مانع از آن نیست که پرسش دیگری نیز طرح گردد و آن پرسش از "چگونگی" است؛ آیا متن واقعیت دارای "چگونگی" است؟ دامنه "چگونگی" تا کجاست، آیا تمام مراتب واقعیت را شامل می شود؟ قواعد و قوانین چگونگی واقعیت چیست؟ و اینگونه است که، #فلسفه_چگونگی_اسلامی بنیان گذاشته می شود و استاد علامه حسینی در مقام پاسخ به آن پرسشها برمی آیند.
3- حال سؤال این است که، آیا این سه دسته پرسش، هیچ ارتباطی با هم ندارند؟ به نظر می رسد، وجود ربط میان آنها غیرقابل انکار است، فلذا باید سعی نمود نسبت میان آنها را به دست آورد. دستیابی به نسبت میان سه پرسش (هستی و چرایی، چیستی، چگونگی) ما را به نسبت میان فلسفه اسلامی و فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی منتقل می سازد.
4- همینجاست که، استاد حسینی چنین پاسخ می دهند که؛ #فلسفهچگونگیتکاملفلسفهوجوداست. این نظریه یکی از مهمترین #گزارههایفلسفی است که می تواند #تاریختکاملیفلسفهاسلامی را به گونه ای دیگر بنگارد. تفصیل این ماجرای فلسفی در زمانی دیگر ان شاءالله.
@monir_ol_din
به فلسفه چگونگی نیاز داریم.docx
16.8K
#یادداشت
🔸مطلب پیش روی، گزیده ای از مباحث استاد علامه سیدمنیرالدین حسینی(ره) است که با عنوان "معرفی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی" در دفتر تبلیغات اسلامی مشهد در دی ماه 1379 ارائه شده است.
🔸عنوان این مطلب؛ «به فلسفه چگونگی نیاز داریم»، است. ایشان در این مطلب کوتاه و مختصر، به ضرورت دستیابی به فلسفه چگونگی اشاره می کنند و در ضمن آن، پیرامون ظرفیت موجود فلسفی (چرایی، چیستی) حوزه نیز سخن می گویند.
@monir_ol_din