eitaa logo
اندیشه انقلاب اسلامی
837 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
انتشار همه یادداشتهای مرتبط با #اندیشه_انقلاب_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 آقای از برادران همراه و عزیز بنده، لطف کردند و فایل صوتی را که اخیراً بعد از ماجرای هواپیمای اکراینی، در پردیسان سخنرانی داشتند، در اختیار بنده گذاشتند. 🔸جناب آقای عباسی، در این جلسه سخنرانی به نقش محوری در دولت کنونی و ایده ایران‌شهری او اشاراتی دارند. 🔸استماع این جلسه سخنرانی، بسیار مفید و مناسب است. @monir_ol_din
استادحسن عباسی- واقعه سقوط هواپیمای اکراینی.mp3
22.92M
🔸استاد حسن عباسی 🔸بررسی واقعه سقوط هواپیمای اکراینی؛ عملکرد جریان انقلاب اسلامی و لیبرال در مواجهه با مردم. 🔺 حسن عباسی؛ دکتر طباطبائی که در این دولت، جایزه عالی علوم انسانی را می‌گیرد، ایده ایران‌شهری را بدیلی برای طرح می‌کند و معتقد است که؛ اسلام مرده است. @monir_ol_din
با ایده در دولت کنونی جایگاهی خاص پیدا می‌کند. با تاسیس این ایده را به عرصه مدیریت شهری می‌کشاند و که بعد از فتنه ۸۸ را به عنوان نشریه علوم انسانی راه‌اندازی می‌کند، از حلقه کیان عبور می‌کند و پای اندیشه طباطبایی می‌نشیند. وهمو، در سردبیر نشریه‌ای می‌شود که طباطبایی در آن‌ سیاست‌نامه را بدیل شریعت‌نامه راه‌اندازی کرده است. و این‌همه در حالیست که، قوچانی به عضویت شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در می‌آید. و در سال ۸۹ بعد از موجی که با مدیریت رهبرانقلاب بر علیه راه‌ می‌افتد با محوریت طباطبایی آغاز به فعالیت می‌کند. 🔸براستی طباطبایی متکفل چه در دوران کنونی ایرانِ‌اسلامی است که چنین منزلتی میان اهالی قدرت پیدا می‌کند؟ @monir_ol_din
به این بیان توجه کنید: ✔️ خط و مرزی به نام "ایران" ساخته دست انسان است و به عبارتی است. یعنی جایی که به آرزویت برسی. 🔺 او استدلال می‌کند که فراتر و مقدم بر است. @monir_ol_din
✔ کتاب ، جلد نخست از مجموعه سه‌جلدی از است. 🔸درباره این کتاب، نکاتی به ذهنم می‌رسد که به‌زودی خدمت عزیزان تقدیم می‌کنم، چنانچه عزیزان نکته‌ای، نقدی و پیشنهادی داشتند مشتاق شنیدن هستم. @monir_ol_din
✔️یکی از دوستان همراه و از برادران فاضل عزیز، آقای بسته‌پیشنهادی را برایم ارسال کردند، که قطعاً این مطالب برای شما عزیزان هم پرفایده خواهد بود؛ 🔸با توجه به مبحثی که پیرامون ایران باز کردید، پیشنهاد می‌کنم در مورد نظریه‌های زیر هم ورود کنید: 1. نظریه ؛ که البته حجاریان نیز از آن متاثر است. 2. نظریه ، از حسین‌بشیریه، که در واقع باید شکل‌گیری دولت اعتدال روحانی را باید در چارچوب چاره‌اندیشی آنومی تحلیل کرد. 3. نظریه ، که می‌توان آن را نوسازی تئوری تقی‌زاده دانست. 4. نظریه‌ی ، که شاه مخلوع آن را طرح کرد و امروزه توسط امثال شجاع الدین شفا تقویت می‌شود. 5. نظریه‌ی ، که توسط دکتر فردید طرح شده و شاگردان ایشان به ویژه آقای داوری خواسته یا ناخواسته در آن سیر می‌کنند. رقیق-ترین تقریر این دیدگاه را در آثار کچوئیان می‌شود ملاحظه کرد. 6. با کمی تساهل می‌توان از نظریه هم صحبت کرد که بازسازی نظریه مرحوم نائینی توسط دکتر فیرحی است. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️آجرک الله یابقیةالله فی مصیبة فاطمة الزهراء◾️ ➖قالت فاطمةالزهراء(سلام الله عليها): رُوحی لروحِکَ الْفِداءُ و نَفْسی لِنَفْسِکَ الْوِقا یا اَبَالحَسَنْ اِن کُنْتَ فی خیرٍ کُنْتُ مَعَکَ و اِنْ کُنْتَ فی شَرٍّ کُنْتُ مَعَک.➖ ➖علی جان، جانم فدای جان تو و جان و روح من سپر بلای جان تو. یا اباالحسن! همواره با تو خواهم بود؛ اگر تو در خیر و نیکی به سر می بری، با تو خواهم زیست و اگر در سختی و بلاها گرفتار شدی، باز هم با تو خواهم بود.➖ @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺نقد اول؛ غیبتِ‌هویتِ‌ایرانی در اندیشه‌ایرانشهری 🔸طباطبائی در ، تاریخ ایران را دوره‌بندی می‌کند. در این دوره‌بندی با اینکه، تصریح می‌کند که؛ «مشکل عمده دوره‌بندی تاریخ ایران به قدیم و جدید، این است که مبدأ تاریخ جدید ایران‌زمین را به درستی نمی‌توان معلوم کرد.» اما در پایان سخن می‌گوید: «من در اینجا برای اینکه بتوانم ویژگی‌های این سه سده را به دقت مورد بررسی قرار دهم، این دوره طولانی میان شکست ایران در جنگ چالدران تا شکست ایران در جنگ‌های ایران و روس را که حلقه رابط «سده‌های میانه» ایران و آغاز دوران جدید است، خواهم نامید، دوره‌ای که در واقع، نه با اسلوب دوران قدیم ایران می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد و نه با ضابطه‌های دوران جدید.» مطالعه درآمد این کتاب، مرا متعجب ساخت که کسی که، او را فیلسوف می‌شناسند، چگونه مبتلا به تعجیل در قلم شده است و بناچار به آنچه که از آن عبور کرده است و آن را مشکل می‌خواند باز می گردد. ایشان تصریح می‌کند که با ضابطه‌های دوران‌ِجدید نمی‌توان تاریخ ایران را دوره‌بندی نمود و لیکن در انتها از طرح سخن می‌گوید که به نوعی عبور از دوران قدیم و ورود در دوران جدید است. اگر ضوابط این دوران برای تطبیق بر تاریخ ایران روشن نیست، چگونه می‌توان از دوره‌گذار سخن گفت؟ با چه معیاری می‌توان اثبات نمود که حدفاصل شکست چالدران تا شکست در برابر روس دوران عبور از قدیم و ورود در جدید است؟ آیا این معیار برخوردار از است یا اینکه معیار برساخته دوران جدید اروپایی است که بر تاریخ ایران تطبیق می‌شود؟ اصلاً چرا این دوره، دوره گذار است؟ گذار از چه چیزی و ورود در چه چیزی؟ آیا آن «قدیم» و «جدید»ی که می‌گویید، قدیم و جدید ایران است یا قدیم و جدید اروپایی است که با آن ایران را می‌سنجید؟ 🔸 او در فصل دوم که به «طرحی از نظریه دولت در ایران» می‌پردازد چنین می‌گوید: «ابهام وضعیت ایران در این دوره که ما از آن به «دوره گذار» تعبیر می‌کنیم، ناشی از این واقعیت پرتعارض است که از سویی، ایران، یکی از قدرتهای کمابیش بزرگ درگیر در مناسبات سیاسی جهانی بود، اما از سوی دیگر، در برابر سیطره منطق مناسبات جدید از خود پایداری نشان می‌داد. در این دوره، ایران زمین، در درون دنیای جدید و در عین حال، در بیرون آن قرار داشت.» با توجه به چنین نگرشی است که، صفویه را فاقد دولت به معنای جدید آن - state- می‌داند. اما از سوی دیگر، دوران هخامنشی تا پایان ساسانیان را دوران تحقق ایرانشهری یا همان دولت_ملت در ایران می‌داند که با محوریت شاهنشاهی به انجام رسیده است. در پی‌جویی از ریشه‌های چنین اعتقادی به این کلام از او برمی‌خوریم: «ایران باستان در فلسفه تاریخ هگل، جایگاه ویژه‌ای داشت و او کوششی اساسی برای تبیین نظام سیاسی ویژه ایرانیان کرده و برخی مفاهیم ضروری برای توضیح آن نظام را تدوین کرده است.» او در این بیان با تکیه بر انگاره «وحدت در کثرت» و اعتقاد به این نکته که هگل چنین انگاره‌ای را در فلسفه خود توضیح داده و بر فرمانروایی ایرانیان تطبیق داده است، از فلسفه هگل وام می‌گیرد تا دوران باستان ایران را توضیح دهد. 🔸آنچه که از طباطبائی مشهود است این است که، از موضع ایران باستان را تحقق دولت_ملت می‌داند و از موضع دوران جدید اروپایی نیز عصر صفویه یا همان دوره گذار را دولت می‌داند. در هر دو قضاوت، از بیرون به ایران می‌نگرد و با ایران ندارد. او ایران را آنگونه که هست نمی‌خواند و ایران را آنگونه که می‌باید می‌خواند. از این روی می‌توان گفت؛ ایران برای او «موضوع اندیشیدن» است تا فلسفه هگل یا معیارهای جدید فلسفه سیاست اروپایی را بر آن تطبیق نماید. به همین اندازه او از ایران دور است هرچند سودای ایرانشهری داشته باشد. ایرانشهری او فلسفه هگلی است که لباس ایران را پوشیده است و این یعنی . @monir_ol_din
|غیبت‌هویتِ‌ایرانی‌دراندیشه‌ایرانشهری| سیدجوادطباطبائی، دوران باستان را از منظر می‌بیند و آن را تحقق ایرانشهری می‌داند، صفویه را نیز از منظر دوران جدید اروپا می‌بیند و آن را می‌داند. @monir_ol_din
طباطبایی-اندیشه و تمدن ایرانشهری.mp3
20.34M
🔸ارائه در با موضوع . http://news.mrud.ir/news/44066 🔸طباطبائی در این نشست، علاوه بر مطالب متعدد، از این نکته که، ایران همیشه بیرون از جهان اسلام بوده است و ملیت ایرانی وارد در امت اسلام نشده است، بحث می‌کند. @monir_ol_din