eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
843 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷، هجدهمین سالروزِ رحلتِ متفكّرِ فرزانه، علامه سید منیرالدین حسينیِ هاشمی 💠 مصاحبه با آیت‌الله حائری شیرازی و دکتر محمدباقر ذوالقدر درباره مرحوم سید منیرالدّین حسینیِ هاشمی↙️ 🔘 https://eitaa.com/moniroddin/176 💠 آیت‌الله میرباقری: سید منیرالدّین حسینیِ هاشمی، فیلسوف انقلاب است.↙️ 🔘 https://eitaa.com/moniroddin/178 💠 خاطرهٔ مرحوم محمدجعفر امامی شیرازی (عضو سابق جامعه مدرسین حوزه) درباره خصوصیات اخلاقیِ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی↙️ 🔘 https://eitaa.com/moniroddin/181 ☑️ @moniroddin
اصالت ربط.docx
743K
⭕️اصالت ربط ✅گزیده ای از کتاب «اصالت ربط» نگاشته «استاد معلمی» از شاگردان حضرت استادسیدمنیرالدین حسینی (ره). https://eitaa.com/monir_ol_din/196
⭕️ جلسه سیزدهم دوره "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان. 🔽🔽🔽
13جلسه سیزدهم؛ 97،11،17.mp3
13.21M
✅جلسه سیزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: بررسی تطبیقی اصالت ربط با نظریه سیستم ها. https://eitaa.com/monir_ol_din/201
✅ کانال "دروس فلسفه چگونگی اسلامی" موسس: استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (ره) مدرس: حجه الاسلام متقیان. https://eitaa.com/monir_ol_din
✅✅✅✅ سلام بر دوستان: اگر علاقمند به تبلیغ و گسترش اندیشه "فلسفه چگونگی اسلامی" هستید، پیام 👆👆👆 را در گروههایی که صلاح میدانید پخش نمایید. 🙏🙏🙏🙏
💠عن ﺟَﻌْﻔَﺮِ ﺑْﻦِ ﻣُﺤَﻤﺪٍ (سلام الله علیه) ﻗَﺎﻝَ: 💠«ﺇِﺫَﺍ ﻛَﺎﻥَ ﻳَﻮْﻡُ ﺍﻟْﻘِﻴَﺎﻣَﺔِ ﻧَﺎﺩَﻯ ﻣُﻨَﺎﺩٍ ﻣِﻦْ ﺑُﻄْﻨَﺎﻥِ ﺍﻟْﻌَﺮْﺵِ ﺃَﻳْﻦَ ﺍﻟﺮﺟَﺒِﻴﻮﻥَ ﻓَﻴَﻘُﻮﻡُ ﺃُﻧَﺎﺱٌ ﺗُﻀِﻲ ﺀُ ﻭُﺟُﻮﻫُﻬُﻢْ ﻟِﺄَﻫْﻞِ ﺍﻟْﺠَﻤْﻊِ ﻋَﻠَﻰ ﺭُﺀُﻭﺳِﻬِﻢْ ﺗِﻴﺠَﺎﻥُ ﺍﻟْﻤَﻠَﻚِ» الحدیث. 📚وسائل الشیعه ج۱۰ ص۴۷۹ @monir_ol_din
✅ به مناسبت دیداری که رهبرمعظم انقلاب با اساتید و طلاب "موسسه فقه و علوم اسلامی" داشتند، نکات قابل تاملی که ایشان پیرامون "فلسفه اسلامی" داشتند، در این کانال نقل میشود. @monir_ol_din
امتداد حکمت‌ و فلسفه
✅ به مناسبت دیداری که رهبرمعظم انقلاب با اساتید و طلاب "موسسه فقه و علوم اسلامی" داشتند، نکات قابل ت
✅ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی ⭕️حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی): ما یک نظامی داریم با این پدیده‌ها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. 🔸🔸فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان فقه اسلام است🔸🔸؛ البتّه بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم، فلسفه هم لازم است؛ حالا چه‌ جوری داخل برنامه‌های شما بشود، آنها به برنامه‌ریزی مدیران محترم آنجا بستگی دارد؛ ➖لکن فلسفه خوب است، لازم است، نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست➖؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ 🔻🔻 علّت هم این است که فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده 🔺🔺؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفه‌ی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفه‌ی ملّاصدرا یا فلسفه‌ی فرض بفرمایید که ابن‌سینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد،‌ قطعاً دارد؛ 🔹سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند🔹 چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است؛ خب پس این اقتضای بیرونی و نیاز بیرونی، این هم حوزه. https://eitaa.com/monir_ol_din
امتداد حکمت‌ و فلسفه
✅ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی ⭕️حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی): ما یک نظام
✅ پیرو دغدغه مقام معظم رهبری درباره «امتداد عملی فلسفه اسلامی» ⭕ به نظر می رسد، می توان «فلسفه چگونگی اسلامی» را همان «امتداد عملی» دانست که مبتنی بر مبانی فکری و اعتقادی توحیدی، خواهان تصرف در عینیت و جریان یابی مفاهیم نظری اسلامی در صحنه عملی است. ⭕ «فلسفه چگونگی غربی» امروزه توانسته است، صحنه عمل و ساحات متعدد زندگی بشری را تحت تصرف خود قرار دهد، و اندیشه و نظام فکری الحادی را در بستر عینی امتداد بخشد. فلسفه چگونگی اسلامی در برابر فلسفه چگونگی غربی قرار می گیرد و مبتنی بر توحید وارد عینیت و عمل می شود. ⭕ اگر به موضوع «چگونگی» نیاندیشیم و فرآیند چگونگی در «عمل و عین» را مورد تحلیل فلسفی قرار ندهیم، نمی توانیم مفاهیم بلند حکمی و فلسفی اسلامی را در عینیت و عمل امتداد دهیم. @monir_ol_din
جلسه چهاردم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره) و برخی شاگردان ایشان. 🔽🔽🔽
14جلسه چهاردهم؛ 97،11،24.mp3
25.2M
✅جلسه چهاردم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تصویرهای مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/235
⚫️ السلام علیک یاعلی بن محمد ایها الهادی النقی. عرض تسلیت به پیشگاه ولی عصر(ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء)⚫️ @monir_ol_din
⭕چکیده مطالب جلسه چهاردهم؛ - کل مرکب، تصویر هر امر متعین مبتنی بر اصالت ربط - توصیف هر امر متعین یا کل مرکب در سه بعد - پیدایش مفهوم «نظام» در مرحله اصالت ربط @monir_ol_din
🔸🔸🔸 آخرین جلسه در سال ۱۳۹۷ فردا چهارشنبه ساعت ۱۷ برقرار است. ضمنا جلسه فردا سومین و آخرین جلسه از خواهد بود. @monir_ol_din
🔸🔸🔸 فهرست جلسات دوره "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" 🔽🔽🔽 ✅ جلسه اول " کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: ضرورت، موضوع، هدف https://eitaa.com/monir_ol_din/6 ✅ جلسه دوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تحلیل هدف فلسفه چگونگی اسلامی https://eitaa.com/monir_ol_din/23 ✅ جلسه سوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تحلیل سوال محوری فلسفه چگونگی اسلامی - ضرورت معیار صحت https://eitaa.com/monir_ol_din/33 ✅ جلسه چهارم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: ادامه بحث "ویژگیهای معیار صحت" https://eitaa.com/monir_ol_din/41 ✅جلسه پنجم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار- ۱ اصل "تغایر فی الجمله" https://eitaa.com/monir_ol_din/53 ✅ جلسه ششم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار-۲ اصل "تغییر فی الجمله" اصل "هماهنگی فی الجمله" https://eitaa.com/monir_ol_din/64 ✅جلسه هفتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: نگاهی دوباره به "اصول کلی تعین" یا "معیار صحت فلسفه تعین" https://eitaa.com/monir_ol_din/74 ✅ جلسه هشتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین" اولین پاسخ؛ اصالت شیء https://eitaa.com/monir_ol_din/80 ✅ جلسه نهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین" دومین پاسخ؛ اصالت شرایط https://eitaa.com/monir_ol_din/126 ✅ جلسه دهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از علت تعین سومین پاسخ؛ هم اصالت شی هم اصالت شرایط https://eitaa.com/monir_ol_din/156 ✅جلسه یازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: عبور از پاسخهای غلط و آغاز مراحل ایجابی فلسفه چگونگی اسلامی اولین مرحله ایجابی: اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/170 ✅جلسه دوازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین مسئله «نسبت بین وحدت و کثرت» مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/185 ✅جلسه سیزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: بررسی تطبیقی اصالت ربط با نظریه سیستم ها. https://eitaa.com/monir_ol_din/201 ✅جلسه چهاردم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تصویرهای مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/235
⭕️فهرست که در کانال نشر داده شده است. 📖 متون مذکور از بیانات استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان استفاده شده است. 🔸🔸🔸 ۱ ⭕️موضوع کار فرهنگستان چیست؟ https://eitaa.com/monir_ol_din/9 ۲ ⭕️ به فلسفه چگونگی نیاز داریم. https://eitaa.com/monir_ol_din/14 ۳ ⭕️به روش چگونگی نیاز داریم. https://eitaa.com/monir_ol_din/29 ۴ ⭕️تبیین انکارناپذیری از کتاب "اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/37 ۵ ⭕️تبیین "اصول انکارناپذیر" https://eitaa.com/monir_ol_din/70 ۶ ⭕️توضیح مبنای "اصالت شیء" و نقد آن https://eitaa.com/monir_ol_din/87 ۷ ⭕️توضیح مبنای "اصالت شرایط" و نقد آن https://eitaa.com/monir_ol_din/139 ۸ ⭕️تبیین حقیقت "اصالت ربط" https://eitaa.com/monir_ol_din/196 @monir_ol_din
جلسه پانزدهم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استاد سید منیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان. 🔽🔽🔽
15جلسه پانزدهم؛97،12،1.mp3
23.57M
✅جلسه پانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: نقد «اصالت ربط» و ورود به «مرحله تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/281
⭕️چکیده مطالب جلسه پانزدهم؛ - نقد اصالت ربط به "ناتوانی در تفسیر تغییر و حرکت" - ضرورت عبور از ربط به تعلق به دلیل «تبیین حقیقت ربط در مرحله تعلق» - اشاره ای به مسئله حرکت در فلسفه سینوی و صدرایی - آیا مباحث حرکت در فلسفه سینوی و صدرایی ظرفیت "فلسفه چگونگی اسلامی" را دارد؟ @monir_ol_din
🌸🌸🌸🌸 اسعدالله ایامکم. میلاد پربرکت ابن الرضا جوادالائمه الامام محمد التقی (سلام الله علیه) به محضر امام عصر (ارواحنافداه و عجل الله تعالی فی فرجه الشریف) و شیعیان و موالیان و محبین حضرتش تبریک و تهنیت باد. 🌸🌸🌸🌸 @monir_ol_din
مرحله اصالت تعلق.pdf
355.7K
۹ ⭕️اصالت تعلق ✅ متن پیش روی، حاصل زحمات و مدیریت برادر عزیزم حجة الاسلام آقای محمدی است که با همکاری جمعی از محققین دفتر فرهنگستان علوم اسلامی تهیه و تنظیم شده است. ✅ این متن حاوی فیشهایی از جلسات فلسفی دو استاد بزرگوار، حسینی (ره) و میرباقری(زیدعزه) است. . ✅باتوجه به اینکه سلسله دروس به رسیده است، مطالعه این جزوه به دوستان پیشنهاد می شود. https://eitaa.com/monir_ol_din/290
🌹🌹اسعدالله ایامکم سعیدا🌹🌹 شعری از دیوان "عمان سامانی" ..... 🌸علی است آنکه عصا زد به آب و دریارا شکافت از هم و زد در میان دریا گام 🌸علی است آنکه نشست اندر آتش نمرود علی است آنکه به آتش سرود، برد و سلام 🌸علی است آنکه به طوفان نشست درکشتی معاشران را از بیم غرق، داد آرام 🌸غرض که آدم و ادریس وشیث وصالح و هود شعیب ویونس ولوط ودگر رسل به تمام 🌸به وحدتند، علی کز برای رونق دین ظهور کرده به هر دوره ای به دیگرنام ..... @monir_ol_din
🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸 ✨✨✨✨ سال ۹۸ سال را خدمت عزیزان تبریک میگویم. به امید ظهور که با آمدنش جانها و جهانها زنده خواهند شد. @monir_ol_din
⚫️آجرک الله یابقیه الله⚫️ قال السجاد(سلام الله علیه): "عمتی انْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة" @monir_ol_din
⭕️عرض سلام و ادب محضر دوستان عزیز؛ ✅امیدوارم که سال را به شادکامی آغاز کرده باشید و لحظات پربرکتی را پیش رو داشته باشید. ✅قصد دارم در این کانال همراه با بارگذاری سلسله دروس و که به رسیده است، عبارات کوتاهی با عنوان به محضر عزیزان فرهیخته تقدیم کنم. ✅امید دارم که حقیر را از نقادی خود بی بهره نخواهید گذاشت. 🙏🙏 @monir_ol_din
جلسه شانزدهم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استادسیدمنیرالدین حسینی(ره) و برخی شاگردان ایشان. 🔽🔽🔽
16جلسه شانزدهم؛97،12،8.mp3
20.12M
✅جلسه شانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین مرحله «اصالت تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/314
⭕️چکیده مطالب جلسه شانزدهم؛ - علت تعین ربط در "تعلق" -علت نسبت بین درون و بیرون در "تعلق بین درون و بیرون" - علت وحدت و کثرت ترکیبی در "میل ترکیبی" - تعلق و کشش علت "تغییر و حرکت" @monir_ol_din