4_5996565503961728771.pdf
51.59M
⚫️ نسخه خطی / PDF
📚 کتاب لباب الانساب (تالیف: ۵۵۸ ق)
✍ اثر ابن فندق بیهقی تاریخنگار و نسب شناس برجسته قرن ششم |موزه آستان قدس رضوی (ع). بنگرید به ص ۹۷ همین کتاب.
#سیر_مطالعات_تاریخی #سیر_مطالعاتی
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🟢 کشف جدیدترین سند تاریخی مرتبط با ماجرای حضرت رقیه (س)
👈 یک نسخه خطی مهم در ترکیه
👈 باید با روش تجمیع ظنون جلو برویم!
💥#محمدصادق_ابوالحسنی🔻
1⃣ یکی از موضوعات جنجالی در تاریخ عاشورا، بحث وجود یا عدم وجود دختر خردسالی برای امام حسین علیه السلام است که در شام به شهادت رسید. چنانکه پیشتر بدان اشارت رفت، قدیمیترین سندی که از وجود دختری به نام حضرت رقیه برای امام حسین (علیهماالسلام) حکایت میکند، کتاب لباب الانساب از بیهقی مشهور به ابن فندق (م ۵۶۵ق) است؛ وی نسبشناس و مورخ پرآوازه شیعی قرن ۵ و ۶ هجری میباشد. در این نسخه، در بیان فرزندان باقیمانده از امام حسین (ع) صراحتا نام حضرت رقیه علیهاالسلام به میان آمده است. این کتاب در دهه ۸۰، راهی بازار شد. البته نسخه خطی لباب الانساب قبلا در همین کانال منتشر شد و هنوز انقلتهایی درباره آن طرح میشود
2⃣ جستجو همچنان استمرار داشت مثلا چندی قبل، برخی از پژوهشگران ادعا کردند: "به تازگی به کتاب تاریخی کنز الغرائب فی قصص العجائب (کتابت: ۸۸۲ق) در کتابخانه ملی فرانسه (نسخه ش ۹۹) دست یافتند. در آن کتاب مصیبت حضرت رقیه به عنوان بنت الحسین (ع) آمده. روضه الشهدای کاشفی نیز روضه حضرت رقیه (س) را از همین ماخذ روایت میکند و او از الحاویه"
3⃣ در اینجا سه نکته باقی ماند:
▫️ اولاً: لباب الانسابِ مرحوم بیهقی چون اثر یک نسبشناس شاخص قرن ششم است، اهمیتی فراتر از یک منبع صرفا تاریخی دارد. معالوصف، بحث انتقادی و نسخهشناسی آن داغ است و نسخه چاپی، تنها نام و نسبت حضرت را در بردارد و به روضه ایشان نپرداخته.
▫️ثانیاً: تا سالها کهنترین سند روضه حضرت رقیه (س)، کتاب "کامل بهائی" از عماد الدین طبری (م حدود ۷۰۰ق) قلمداد میشد. کتاب مزبور، چون از آثار قرن هفتم ق بود و پژوهشگران امروزی بیشتر دنبال منابع پیش از قرن ۷ هستند، مورد بیاعتنایی قرار میگرفت.
▫️ثالثاً: ماخذ و منبع اصلی آثاری چون "کامل بهائی" و "کنز الغرائب"، کتاب "الحاوِيَةُ فِي مَذَمّاتِ مُعاوِيه يا مَثالِبُ بنياُمَيَّة" نوشتة قاسم بن محمد بن احمد مأموني است که اکنون اصل آن در دسترس ما نیست.
4⃣ خوشبختانه در فرایند یکی از جستجوهای پژوهشی، نسخهای گرانسنگ و نایاب از یکی از کتابهای مأمونی فراچنگ آمد که گویا نامش "السنی فی قتل أولاد النبی (ص)" است و همان ماجرای شهادت حضرت رقیه (ع) در آن راجع به یکی از دختران حاضر در کاروان آل الله (ع) به چشم میخورد. نسخه خطی مزبور از جمله نسخ مهم کتابخانه سلیمیه شهر ادرنه ترکیه میباشد. بنابراین، هر چند کتاب مثالب معاویه را نداریم ولی کتاب دیگر مامونی - که موضوعش تناسب بیشتری دارد - در اختیار ما است و اسناد مرتبط با شهادت دخت مظلوم در کاروان آل الله (ع) را به سینه تاریخ میسپارد.
5⃣ در ص 104 نسخه خطی مزبور آمده:
▪️«انّ یزید لمّا أنزل آل النبی بیتاً من بیوت داره کان فیهم صبیة.. ابنة أربع سنین، وکانت مشتاقة إلی ابیها، وکانوا یکتمون ذلک عنها..ن فانتبهت من منامها فی الهاجرة وقالت: یا امّاه رأیت أبی فی المنام.. وأین هو؟ فصیحن بأجمعهنّ. فبعث إلیهنّ یزید أن یسألهنّ؛ وذلک أنه کان فی مقیله فانتبه لصحیهنّ، فسألهنّ فقلن: إنّ هذه الصبیة رأت أباها فی المنام، وقصصن علیه القصة. فأخبره بذلک وأمره اللعین بطرح رأس أبیها فی حجرها. فعلوا کذلک فصاحت: ما هذا؟ فقالوا: رأس أبیک. ففزعت الصبیة وفاضت وماتت».
▫️ترجمه: هنگامی که یزید خاندان پیامبر را در یکی از خانه ها ساکن کرد در میان آنها دختری چهارساله وجود داشت که خیلی برای دیدار پدرش مشتاق بود ولی [شهادت پدرش] را از او مخفی کرده بودند،... شبی از خواب بیدار شد و گفت: ای مادرم من پدرم را در خواب دیدم... پدرم کجاست؟ پس همه زنان شیون و فریاد کردند. یزید از صدای گریه زنان بیدار شد و شخصی را فرستاد تا علت این سروصدا را از آنها بپرسد، زنان جریان را برای او تعریف کردند که این دختر پدرش را در خواب دیده است. وقتی این خبر به یزید رسید، آن ملعون دستور داد که سر پدرش را در دامن آن کودک بگذارند. پس وقتی این کار را کردند دختر فریاد زد: این کیست؟ به او گفتند: سر پدرت است. پس دختر بیتابی و گریه فراوانی کرد و از دنیا رفت.
6⃣ این سند، نسبت به ذکر نام این دختر ساکت است و آن را بنت الحسین (ع) ننامیده اما ماجرای این دخت مظلوم، کاملا با جریان شهادت حضرت رقیه (س) شباهت دارد. لذا در یک فرایند علمی، میتوان با ضمیمهکردن سایر اسناد شهادت حضرت رقیه (س) + کرامات مسلم آن حضرت (که به ایشان به نام بنت الحسین (ع) توسل شده و حضرت نیز در حین دستگیری از درماندگان، نام و نشان خود را معرفی کرده) و کاربست روش تجمیع ظنون، به نتیجه قابل تاملی رسید.
💥در پایان لطفِ صدیق ارجمند، برادر رسول چگینی را سپاس میگوییم و در ادامه عین سند را میآوریم؛ به امید اسناد جدیدتر و شفافتر...
⬅️ کانال اسرار تاریخ ➡️
🔺جدیدترین سند مرتبط با موضوع شهادت حضرت رقیه (س)
👈 از روی نسخه نایاب کتابخانه سلیمیه شهر ادرنه ترکیه
▪️قاسم بن محمد بن احمد مأموني در السنی فی قتل أولاد النبی (ص):
1⃣ در این کتاب در بیان حالات یکی از دختران حاضر در کاروان اسرا مینویسد: «انّ یزید لمّا أنزل آل النبی بیتاً من بیوت داره کان فیهم صبیة.. ابنة أربع سنین، وکانت مشتاقة إلی ابیها، وکانوا یکتمون ذلک عنها.. فانتبهت من منامها فی الهاجرة وقالت: یا امّاه رأیت أبی فی المنام.. وأین هو؟ فصیحن بأجمعهنّ. فبعث إلیهنّ یزید أن یسألهنّ؛ وذلک أنه کان فی مقیله فانتبه لصحیهنّ، فسألهنّ فقلن: إنّ هذه الصبیة رأت أباها فی المنام، وقصصن علیه القصة. فأخبره بذلک وأمره اللعین بطرح رأس أبیها فی حجرها. فعلوا کذلک فصاحت: ما هذا؟ فقالوا: رأس أبیک. ففزعت الصبیة وفاضت وماتت».
📚نسخه خطی السنی فی قتل أولاد النبی (ص) منتسب به مأمونی صاحب کتاب الحاویة، کتابخانه سلیمیه ادرنه ترکیه، ص 104.
💥با تشکر از صدیق ارجمند آقای چگینی و کانال بزم قدسیان
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
السنی فی قتل اولاد النبی.PDF
40.88M
⚫️ نسخه PDF
📚 نسخه خطی کتاب نایاب منتسب به قاسم بن محمد بن احمد مأموني که گویا نام کتاب: السنی فی قتل أولاد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) است. شنیدیم که به دست نویسنده محترم، آقای موسوی نژاد در حال تصحیح است.
💥منتشرشده در کانال بزم قدسیان
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
21.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اسماعیل هنیه، "پیچیدگی راهبردی" در مبارزه با اسرائیل را دریافته بود!
👈 حجتالاسلام #محمدصادق_ابوالحسنی
🖥 لایو نشست مجازی مجمع خطبای اصحاب الصاحب علیهالسلام | قم، استریو ذوالفقار، ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
💥 کانال رسمی مجمع خطبا 🔻
https://eitaa.com/ashab_saheb
🔰 ۳ بتشکن بزرگ در تاریخ اسلام
👈 ۳ بانوی والامقام که بتهای "سقیفه" و "بنیامیه" را در هم شکستند🔻
1⃣ حضرت زهرای اطهر (س)
2⃣ حضرت زینب کبری (س)
3⃣ #حضرت_رقیه (س)
↕️↕️
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
4_5796641957518251078.mp3
4.59M
🎙 #پادکست_حسینی
♨️ حضرت زینب و حضرت رقیه (سلام الله علیهما)؛ بتشکنان تاریخ
💥 #محمدصادق_ابوالحسنی
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🟢 کشف جدیدترین سند تاریخی مرتبط با ماجرای حضرت رقیه (س) 👈 یک نسخه خطی مهم در ترکیه 👈 باید با روش تج
🔺نکات و تاملاتی درباره این بحث میتوان طرح کرد که در وقت مقتضی بیان خواهد شد
هدایت شده از محمد حسین رجبی دوانی
📜 #متن
استاد محمدحسین #رجبی_دوانی
ویژه ماه #محرم
#پاسخ_به_شبهات
🚦آیا #امام_حسین علیه السلام دختری به نام #رقیه داشته اند؟
📍برخی به کلی داشتن دختری به نام رقیه را برای #امام_حسین علیه السلام نفی کردند.
📍برخی معتقدند امام حسین علیه السلام فقط دو دختر داشته به نامهای #فاطمه و #سکینه. لذا از نظر آنها داستان حضرت #رقیه بی مبنا است.
📍 اما من خدمت شما عرض کنم اگرچه #شیخ_مفید تعداد دختران امام حسین علیه السلام را دو تن به نامهای فاطمه و سکینه نامیده است، ولی این تنها نقل ما نیست بلکه ما نقل های دیگری هم داریم که تعداد دختران امام را بیش از دوتن ذکر کرده است.
📍مثل کتاب #مطالب_السَّئوول #ابن_طلحه_شافعی که نَسَب شناس است و تخصصی این کاررا کرده و حال اینکه #شیخ_مفید نسب شناس نیست.
📍 همینطور در #مناقب #ابن_شهرآشوب مازندرانی، تعداد دختران امام حسین علیهالسلام را سه یا چهار دختر ذکر کرده اند.
📍این منابع از نظر اعتبار یکسان هستند و نمیتوانیم بگوییم فقط نقل شیخ مفید برای ما ملاک است، پس احتمال اینکه امام حسین علیه السلام دختر دیگری غیر از این دوتن داشته باشد از نداشتن آن بیشتر هم هست.
📍 اما راجع به خرابه شام که عده ای سوال کردهاند که چرا در منابع اولیه چنین نقلی نیامده است، اتفاقاً در کتاب #کامل_بهایی #عمادالدین_طبری شیعی متعلق به قرن هفتم آمده است.
📍پاسخ بنده به این نکته این است که اولاً صاحب کتاب کامل بهایی از طرف علمای بزرگ شیعه توثیق شده است.
📍ثانیا او معاصر #سید_بن_طاووس صاحب #لهوف است. سیدبنطاووس هم در لهوف مطالبی دارد که مورخان و مقتل نویسان پیش از او چنین نقلی را نیاوردهاند.
📍حالا چرا ما از سیدابن طاووس به قول معروف چشم بسته می پذیریم چیزهایی را که دیگران نقل نکرده اند و اختصاصی اوست، اما از عمادالدین طبری که معاصر سیدابن طاووس است و از سلامتش هم شک نداریم وقتی مطلبی را با ذکر سند معرفی و مطرح کرده است، نپذیریم.
#عمادالدین_طبری میگوید داستان خرابه شام و شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام در کتاب #حاویه از #قاسم_بن_محمد_مامونی که پیرامون زشتیهای #بنی_امیه و کارهای خلاف آنها نوشته شده بوده گرد آوری کرده است.
📍 به قول معروف حاج عباس قمی میگوید: آثار و کتاب ها و منابعی در دست ایشان بوده است که دیگران از آن بهره نبرده بودند. پس می توان این داستان را پذیرفت مضافاً براینکه اگر مرقد حضرت #رقیه درجای دیگری غیراز #شام واقع بود میتوانستیم تردیدی بکنیم که گروهی چنین چیزی را ساخته باشند.
📍اما در #شام که پایگاه #بنی_امیه، دشمنان قسم خورده اهل بیت علیهالسلام بودند، چطور میتوانند چیزی برای قرن ها آنجا بدرخشد و جلوه کند و بزرگانی از علمای برجسته ای به زیارت آنجا بروند و نذرها بکنند و خواستههایی داشته باشند که اجابت بشود.
🔸حال آیا میتوانیم بگوییم چنین جایگاهی واقعیت ندارد و امام حسین علیه السلام چنین دختری نداشته است؟
📲 @rajabidavani