eitaa logo
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
8.1هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
726 ویدیو
561 فایل
● اسرار تاریخ ایران و تشیع ❖ با طرح اندیشه‌های: 1️⃣ استاد #علی_ابوالحسنی_منذر (تاریخنگار فقید) 2️⃣ و #محمدصادق_ابوالحسنی (تاریخ‌پژوه و نویسنده) 👈 ارتباط با ادمین یا دعوت از استاد: @as_tarikh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 تجلیل آیت الله شیخ یحیی نوری از امام خمینی در مقابل مقامات امنیتی رژیم پهلوی | در ایام حبس و پس از واقعه ۱۷ شهریور ▪️زمانی که پاره‌ای از مقامات نظامی و امنیتی رژیم به مرحوم نوری فشار می‌آورند که شما از زندان نامه به امام بنویسید و جلوی ادامه مبارزات ایشان را بگیرید. مرحوم حاج شیخ یحیی نوری بدانها می‌گوید: آیت الله خمینی، مجتهد مسلم و یک صاحب نظر به تمام معنی هستند که ضوابط فقهی اسلام را از کتاب و سنت استخراج و به مقلدینشان اعلام می‌کنند. 📚 منبع: مقاله علل و انگیزه‌های ۱۷ شهریور، از آیت الله شیخ یحیی نوری، مندرج در: نشریه انقلاب اسلامی، س۱، پیش شماره۳، پاییز سال ۱۳۷۸ ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
💠 ببینید؛ «کالبد شکافی حادثه 17 شهریور، با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسنی» 💠 مشاهده در 👈 سایت پاسخ Tv 🔻مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه ➡️ @spasokh
... 🔰 سرنخ‌هایی از آمار شهدای ۱۷ شهریور در اسناد ساواک 👈 گفت و گوی عجیب عضو جبهه ملی با نماینده مجلس 1⃣ در گزارشی از ساواک به تاریخ 25 شهریور 1357، به گفتگوی محرمانه عبدالکریم کنی با احمد بنی‌احمد نماینده مجلس شورای ملی اشاره می‌کند. نکاتی در این سند آمده که دست کم نشان می‌دهد، تعداد شهدا قابل توجه بوده است. طبق سند مزبور، عبدالکریم کنی فرزند شیخ رحیم کنی گفتگوئی به شرح زیر با احمد بنی‌احمد انجام می‌دهد: 2⃣ عبدالکریم کنی: شما درباره کشته‌شدگان صحبت کردید. من چند روز قبل در جایی بودم یکی از مأمورین بانک ملی بهشت زهرا رقم دقیقی از کشته‌شدگان دارد و گفت من 2200 فیش برای دفن جنازه صادر و در حال حاضر 1000 جنازه دیگر هست که شماره‌گذاری شده و آماده است و رقم به چندین هزار می‌رسد. من خودم عضو جبهه ملی هستم و مدتی در زندان قصر و قزل‌قلعه بوده‌ام. در حال حاضر کارم در تهران است، دکتر علینقی کنی (سرپرست سازمان اوقاف) از منسوبین من می‌باشد، اگر در این مورد اطلاعات بیشتری خواستید می‌توانید به آقای واثقی‌کیا نماینده بهشت زهرا مراجعه کنید چون ایشان قبلا معتقد به یک ایدئولوژی خاصی بوده و در این قبیل موارد دقت بیشتری دارد. او اکثر اوقات در امامزاده عبدالله هست. بنی احمد : حتما ما بایشان مراجعه می کنیم. 3⃣ نظریه یکشنبه : برابر سوابق موجود : عبدالکریم کنی از اعضاء جبهه باصطلاح ملی میباشد و در اکثر جلسات این جبهه شرکت می کند. باداره یکم ارسال شود. (ثابتی) بهره برداری لازم بعمل آورند. ۵۷/۶/۲۵ ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
🛑 آمار میشل فوکو از شهدای ۱۷ شهریور ▪️یکی از بحث برانگیزترین آمارها از شهدای ۱۷ شهریور، آمار میشل فوکو فیلسوف فرانسوی است. وی که برای پوشش دادن رویدادهای انقلاب در یک روزنامه اروپایی به قصد سرکشی به محل واقعه، به ایران آمده بود، مدعی شد که ۴۰۰۰ تن در این روز هدف گلوله قرار گرفته‌اند. ▪️فارغ از بررسی آمار نهایی واقعه ۱۷ شهریور، این اظهارات نشان می‌دهد، ذهنیت عمومی جامعه و حتی چهره‌های شاخص خارجی، نسبت به عملکرد حاکمیت پهلوی در آن حادثه، منفی بوده است. هواداران رژیم پهلوی، برای انکار کشتارها در ۱۷ شهریور، بحث خود را با انتقاد از اظهارات میشل فوکو آغاز می‌کنند. ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
اسرائیلی‌ها زودتر از همه غربی‌ها فهمیدند که شاه، سقوط می‌کند! 👈 آنها قبل از امریکایی‌ها، ایران را ترک کردند و مثل سفارت آمریکا، اسناد مهمشان لو نرفت... 💥 | شبکه قرآن🔻 ▪️یوری لوبرانی (Uri Lubrani) نماینده دفتر اسرائیل در ایران، در سال ۱۹۷۸م/ ۱۳۵۶ش، گزارش‌های تیره و تار خود را از تهران به تلاویو می‌فرستاد. او بعداً گفت من ماهیت تشنجات و اعتراضات مردمی در ایران را زود دریافتم چون از اتیوپی به ایران آمدم و آنجا تجربه دیدن یک نظام پوسیده پادشاهی را در حال فروپاشی داشتم. لوبرانی معتقد بود تنها زیرساخت سازمان‌یافته که امکان فعالیت در ایران را دارد، مذهبی است. ▪️ظاهراً دیپلمات‌های اسرائیلی از همه همتایان غربی خود - بویژه سفارت آمریکا - زودتر فروریختن بنیان سلطنت پهلوی را دریافتند و فهمیدند ایران از پایگاه امریکا و اسرائیل به ضد آن تبدیل میشود لذا با اوجگیری انقلاب اسلامی ایران، زودتر از ایران فرار کردند و لذا همانندِ سفارت آمریکا، گرفتار نشدند و اسناد محرمانه‌شان لو نرفت ▪️ژنرال گازیت در اواخر مهر ۵۷ به امریکا سفر کرد و در جمع ۲۵ نفر از اعضای کنگره آمریکا اعلام کرد که برای من ثابت شده، دستگاه امنیتی اسرائیل در درک وقایع ایران از ما جلوتر بوده است. دستگاه امنیتی اسرائیل هم اعلام کرد که سازمان سیا در برداشت خود از اوضاع ایران دچار اشتباه شده. آمریکاییها اول تصور میکردند ماهیت اعتراضات ایران، تنها دیکتاتوری شاه را هدف گرفته و بن‌مایه مادی و نهایتاً اجتماعی سیاسی دارد لذا تا حد زیادی با اصلاح و تغییر، رفع و رجوع میشود 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir
♨️ به مناسبت ایام اندوهیاد بنت الحسین (علیه‌السلام)، حضرت سکینه (سلام الله علیها) 💥 بازنشر یک یادداشت درباره ضبط گلواژه "سکینه"🔻
ابهام زدایی از نام و عمر حضرت سکینه بنت الحسین (ع) 💥 یک سوال و یک مقاله 👈 نام اصلی حضرت سکینه، آمنه است 1⃣ شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که در خوانش نام سکینه بنت الحسین، آیا سَکینه درست است یا سُکَینه؟ (مصغر بخوانیم و مضموم یا مکبر و مفتوح؟) فراموش نمی‌کنم روزی در یکی از سفرها در معیت پدرم مرحوم استاد ابوالحسنی (منذر) بودم که ایشان همین سوال را طرح کردند و در پاسخ فرمودند: نام دختر بزرگوار امام حسین (ع)، حضرت سَکینه است، نه سُکَینه؛ ریشه این واژه هم "سکن" [به معنای آرامش و استقرار پس از اضطراب و حرکت] است. پدرم معتقد بود که این نام، یک واژه قرآنی است و حضرت سید الشهداء (ع) این نام را هم‌وزن واژه سکینه در قرآن کریم، بر دختر دلبندش نهاده است؛ سپس آیه ۴ سوره فتح را برای من تلاوت فرمودند: هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ... 2⃣ چندی بعد که گلواژه سکینه را در ادبیات قرآن مورد بررسی قرار دادم، دیدم این کلمه شش بار، در سه سوره از قرآن حکیم به کار رفته است: آیه ۲۴۸ سوره بقره آیات ۲۶ و ۴۰ سوره توبه آیات ۴ و ۱۸ و ۲۶ سوره فتح (به صورت: سکینه، السکینه، سکینته) 3⃣ افزون بر این، دیدم شیخ محمد صبان در کتاب ارزشمند "اسعاف الراغبین فی سیرة المصطفی و فضائل اهل بیته الطاهرین" همین نظر (یعنی سَکینه به فتح) را اختیار کرده و استاد مهدی پیشوایی در کتاب "شام؛ سرزمین خاطره‌ها" نیز بدان متمایل گردیده است. ناگفته نماند که از نظر خلیل بن احمد فراهیدی، واژه سکینه به معنای وقار است. مترجمان قرآن در فرهنگ امروزی نیز آن را به آرام دل و مایه آرامش ترجمه کرده‌اند. 4⃣ اما از نظر نام و شهرت، این بانو به لقب خویش معروف شده است؛ زیرا سکینه اسم اصلی ایشان نیست، بلکه سه نام در تاریخ برای ایشان ذکر می‌شود. عبدالله بن اسعد یافعی در کتاب "مرآة الجنان و عبرة اليقظان في معرفة ما يعتبر من حوادث الزمان" و شبلنجی و تنی چند از مورخین، دو یا سه نام برای ایشان ذکر کردند: یکی آمنه (اسم مادر رسول خدا)، دوم امینه و نام سوم أمیمه. بر این اساس سَکینه لقب ایشان است و به اين لقب هم مشهور شده‌اند وگرنه امام حسین (سلام الله علیه) نام ایشان را در اصل آمنه گذاشته‌اند. مادر ایشان نیز رباب دختر امرىء القیس از زنان بزرگ اسلام است. 5⃣ اکنون یک مقاله‌ پژوهشی را پیش دید شما گرامیان قرار می‌دهیم که در پی محاسبه عمر دقیق و ضبط صحیح نام حضرت سَکینه (سلام الله علیها) است. نگارنده بر این ادعا پای می‌فشارد که طبق منابع دسته اول تاریخی و معاجم لغوی، خوانش سُکَینه (به صورت مضموم) درست نیست زیرا معنای زیبنده‌ای نداشته و با فرهنگ اهل بیت (ع) سازگاری ندارد. (بر اساس این مقاله، سُکَینه در لغت، به معنی ماده الاغ تندرو است!!) بدین ترتیب، یا از روی جهالت به ضم خوانده شده و یا کینه‌توزی دشمنان آل الله (ع) در کار بوده است! به هر حال، این فرضیه، گنجایش بررسی انتقادی را دارد. و الامر الیکم و الله اعلم بحقائق الامور ↕️ دانلود مقاله ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
🔰پخش برنامه تاریخی "پاسخ" از شبکه قرآن 👈 ریشه‌یابی و زمینه‌شناسی قیام خونین ۱۷ شهریور | کارشناس: 👈 چرا رژیم پهلوی، در ماجرای هفدهم شهریور، دست به کشتار وسیع‌تر زد؟ ↕️ تهیه کننده برنامه: برادر صالح ارجیان | لینک برنامه: https://telewebion.com/episode/0xed53e03
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄ 🔰 استقبال عاشقان حضرت ابالفضل علیه‌السلام از پهلوان بیت سیاح 👈 کمتر به حال کسی این‌قدر غبطه خوردم! 1⃣ پهلوان صادق بیت سیاح در پرتاب نیزه کلاس اِف۴۱ پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، رکورد جهانی را شکست و رتبه اول و مدال طلا را به خود اختصاص داد، اما به دلیل استفاده از پرچم حضرت ام البنین (علیهاسلام) و توسل به نام نامی ایشان، از مسابقات حذف شد و مدال را به ایشان ندادند. 2⃣ اینک با مدال نوکری حضرت ام‌البنین (س) و اشکهای عاشقانه‌اش مورد استقبال قرار می‌گیرد و بر دوش عاشقان اهل بیت علیهم‌السلام جای دارد؛ باری، 🔹نباشد دلت بی‌قرار و غمین 🔹مدال تو را داده اُم‌البنین🥇 ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
📚 تقدیم به مبلغین و پژوهشگران گرامی ✍ سوژه‌ها و پژوهش‌های سودمند 💥بسته مطالعاتی به مناسبت ایام شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام 🔻🔻
maaref-tar-v3n7p63-fa.pdf
579.3K
نسخه PDF 📚 مواضع و اقدامات سیاسی امام حسن عسکری(ع) در برابر خلافت عباسی ✍ دکتر احمدرضا بهنیافر | فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی (ع) 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 eitaa.com/monzer_ir
مکاتبه‌هاي ساکنان ايران با امام حسن عسکري.pdf
683.3K
نسخه PDF 📚 مکاتبه های ساکنان ایران با امام حسن عسکری (علیه‌السلام) ✍ اثر حسین حسینیان مقدم و احسان جعفری پور | فصلنامه تاریخ اسلام (ع) ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
6655a557b1650-10779-1402-6.pdf
8.31M
● نسخه PDF 📚 پوشش و آراستگی در سیره امام حسن عسکری(ع) ✍ اثر آمنه خالقی فرد و سید ناصر موسوی | جستارهایی در تاریخ اسلام (ع) ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
maaref-tar-v13n48p53-fa.pdf
325.9K
● نسخه PDF 📚 تبیین تاریخی توانمندسازی فرهنگی اجتماعی جامعه امامیه در سیره امام حسن عسکری (علیه‌السلام) ✍ اثر اصغر منتظر القائم و سایر نویسندگان | فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی (ع) ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
HIQ_Volume 23_Issue شماره 1 - بهار 1401- مسلسل 89_Pages 7-26.pdf
626.7K
نسخه PDF 📚 بررسی عملکرد امام عسکری (علیه‌السلام) درباره حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) ✍ نویسنده: مجید احمدی کچایی | فصلنامه تاریخ اسلام (ع) ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
JIP_Volume 1_Issue 2_Pages 29-47.pdf
490.1K
● نسخه PDF 📚 راهبرد امام حسن عسکری (علیه‌السلام) در اثبات ولادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) بر اساس الگوی "تبلیغ کانونی" ✍ نویسنده: احمد فلاح‌زاده | فصلنامه افق تبلیغ (ع) ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
JPAS2009711387225800.pdf
247.2K
نسخه PDF 📚 راهبردهای امنیتی حضرت امام حسن عسکری علیه السلام ✍ نویسندگان: اصغر افتخاری  و علی اکبری | فصلنامه پژوهش‌های حفاظتی - امنیتی (ع) ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
noormags-توصیه_های_اخلاقی_-_قرآنی_امام_حسن_عسکری(ع)-1816225.pdf
695.5K
نسخه PDF 📚 توصیه‌های اخلاقی – قرآنی امام حسن عسکری (علیه السّلام) ✍ نسیبه علمایی | فصلنامه بیّنات (ع) ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
39798-278901-fa-1127197.pdf
823.3K
● نسخه PDF 📚 مهارت‌های ارتباطی انسان با همنوعان در سبک زندگی توحیدی از منظر امام حسن عسکری (علیه السلام) ✍ جمعی از نویسندگان | فصلنامه: قرآن و علوم اجتماعی  (ع) ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
noormags-سبک_زندگی_شیعی_در_کلام_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام-2111086.pdf
1.32M
مقاله عمومی / PDF 📚 سبک زندگی شیعی در کلام امام حسن عسکری (علیه السلام) ✍ سید جواد حسینی | ماهنامه مبلغان (ع) ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
پس از حدود ۴۴ سال 👈 بخشی از گفت و گوی استاد ابوالحسنی (منذر) با علامه عسکری (ره) ؛ سال ۵۹ 💥 در موضوع: اتحاد مسلمین؛ مفهوم‌شناسی و آسیب‌شناسی‌ 👈 این تنها بخش کوتاهی از مصاحبه است که منتشر می‌گردد. جالب آنکه مرحوم استاد ابوالحسنی در این مصاحبه ۲۵ سال بیشتر نداشته است. 📸 عکس بالا مرحوم استاد ابوالحسنی (منذر) در کنار علامه سید مرتضی عسکری (ره) 🔹 قبل از تلبّس به لباس روحانیت. «سمت راست تصویر»؛ روحشان شاد و همتشان الگو باد. 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐http://eitaa.com/monzer_ir
علامه عسکري و استاد منذر.mp3
7.89M
┅ ❁❁ ┅ 🎙 بخشی از مصاحبه استاد ابوالحسنی (منذر) با علامه عسکری (ره) | سال ۱۳۵۹ 👈 اگر منظور از وحدت این باشد که از عقایدمان بحث نکنیم، این همان "قرآن به نیزه زدن" و "حسبنا کتاب الله" گفتن است. 💥حاصل کلام علامه عسکری: اتحاد به معنای تشکیل جبهه‌ای متحد از صفوف مسلمین در برابر استعمار صحیح است ولی وحدت به معنای کنار گذاشتن دفاع علمی از اعتقادات شیعه، بی‌معنی است. ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
☑️ کدام وحدت و کدام اتحاد؟ 💥دو تفسیر متضاد از وحدت اسلامی: معنای درست، معنای نادرست؟ 👈 استاد علی ابوالحسنی (منذر)🔻 1⃣ اگر مراد از وحدت اسلامى، نفى «تشيع» و هضم و استهلاك آن در «تسنّن» باشد، يا احياناً تبديل آن دو به مذهبى جديد (مثلاً وهابيت) باشد، پيداست كه مرام شیعه، شديداً مخلّ و مضرّ به چنين وحدتی است. 2⃣ اما اگر مراد از اتحاد اسلامى، معناى معقول آن، يعنى همبستگى و همكارىِ (اجتماعى، سياسى، فرهنگى، اقتصادى، و نظامىِ) مسلمين بر پايه مشتركات دينى خويش (= خدا، قرآن، پيامبر و قبله واحد) عليه دشمن مشترك (استعمار صلیب - صهیون) بوده و به هيچ‌وجه قصد نابودىِ يكى به نفع ديگرى دركار نباشد، و در عين حال، براى رسيدن به «وحدت كامل و پايدار امت اسلام در جميع عرصه‏‌هاى نظر و عمل»، راه بر بحث و گفتگوى آزاد و بى طرفانه علمى ميان دانشمندان فريقين جهت حلّ اختلافات فكرى و اعتقادى باز باشد، بايد گفت: علمای مذهب تشیع، نه تنها مضرّ به اتحاد نبوده‌اند، بلكه راه اتحاد كامل و حقيقى را نيز هموار مى‏‌كردند و نُخاله‏‌ها و سنگ‌ها را از سر راه آن بر مى‏‌داشتند. 📚 منبع: مقاله استاد درباره الغدیر و علامه امینی در کتاب دانشنامه امام علی (ع) «امیرالمومنین علیه‌السلام» 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐http://eitaa.com/monzer_ir
🚩 آیا نهم ربیع الاوّل، عید شیعیان است؟ 👇مستندات تاریخی و پاسخ حضرت استاد منذر (ره): 1⃣ می‌دانیم که روز نهم ربیع الاوّل، سالگرد آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) بوده و البته بعضی از علما [همچون عبدالجلیل رازی قزوینی در کتاب النقض] این روز را روز قتل برخی از دشمنان شاخص اهل البیت (ع) قلمداد کرده‌ و به حساب آورده‌اند. [فارغ از ریشه‌یابی و مناسبت‌شناسی تاریخی، از نظر حدیثی،] روز نهم ربیع الاول، به پاس ارج بسیاری که نزد خداوند متعال، رسول اکرم (ص)، و جانشینان بر حق وی دارد، دارای هفتاد اسم (همچون یوم الاستراحه، یوم تنفیس الکربه، یوم الغدیر الثانی، یوم ندامه الظالم و...) است و یکی از اسامی شریف این روز یوم «نزع السواد»، یعنی روز کندن و بیرون آوردن لباسهای مشکی است. 2⃣ علامه سید بن طاووس در «زوائد الفوائد»، علامه مجلسی در «بحار» و «زاد المعاد»، محدث نوری در «مستدرک» در باب فضیلت روز نهم ربیع الاول، از حسن بن سلیمان حلی در کتاب «محتضر» و او به اسناد متصل از شیخ جلیل القدر و عظیم المنزله احمد بن اسحاق قمی از امام عسکری (ع)، از ائمه اطهار (ع) از امیرالمومنین و رسول الله روایت کرده اند. (بحارالانوار علامه مجلسی چاپ ایران 98/354؛ زادالمعاد علامه مجلسی چاپ سنگی 1321 ق باب هشتم، ص 330؛ مستدرک الوسائل، محدث نوری، 3/326-327؛ در نسخۀ موجود بحار یوم نزع الاسوار ضبط شده که قطعا اشتباه است زیرا خود مرحوم مجلسی این عبارت را در زاد المعاد روز کندن جامه های سیاه ترجمه کرده است.) 3⃣ مناسبت‌های شادی بخش در ماه ربیع الاول، تنها به حوادث روز نهم محدود نبوده بلکه در روزهای بعد از آن نیز –بنا به اقوال مورخین- رویدادهای سرورانگیزی چون عروسی دخت گرامی پیامبر حضرت فاطمه (ع)، مرگ یزید ، و تولّد دو رئیس دین و مذهب: حضرت ختمی مرتبت (ص) و حضرت امام صادق (ع) به وقوع پیوسته است. مرگ یزید پلید روز پنجشنبه 14 شب گذشته از ربیع الاول سال 63 یا 64 ق، در سن 38 سالگی (بنا بر اختلاف اقوال) و پس از 2 سال و 8 ماه حکومت رخ داد. ر.ک: ذوب النضار فی شرح الثار ابن نما، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ص71. 4⃣ به هر حال، روز نهم ربیع الاول، هم به لحاظ مناسبت های شادی انگیز این روزها و هم به عنوان آغاز ایّام سرور شیعه و ختم رویدادهای حزن انگیز اول محرم تا هشتم ربیع (روز شهادت امام عسگری علیه السلام)، روز جشن و مسرّت شیعیان است. مشابه تعبیر فوق [کندن لباس سیاه]، در باب روز عید غدیر خم –عید اکبر شیعه- نیز وارد شده است. مرحوم سید بن طاووس در کتاب اقبال (بخش مربوط به روز 18 ذی الحجه – فصل مربوط به روزۀ عید غدیر ) به نقل از کتاب النشر و الطی آورده است که امام هشتم (ع) فرمود: ... روز عید غدیر، روز بر طرف شدن غمها... و روز پوشیدن لباسها(ی شادی) و کندن لباس های سیاه... و روز عید خاندان پیامبر (ص). (یوم لبس الثیاب و نزع السواد) 📚 منبع کتاب سیاهپوشی در سوگ ائمه نور(ع)، اثر استاد ابوالحسنی (منذر)، چ سوم، ص 297-299. ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯