جلسه ۳۰
شرح دعای بیست وپنجم صحیفه سجادیه
حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ اجْعَلْ ذَلِكَ خَيْراً لِي …
پروردگارا و آن فرزندرا برایم خیر قرار ده .
تقاضای خیر برای همگان از نشانه های کمال و رشد است و برای فرزندان نفع آن مستقیم به والدین بر می گردد.
و اما تقاضای خیر یعنی قرار گرفتن در خانه ی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است، در زیارت شریفه جامعه کبیره می خوانیم:
إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَأَصْلَهُ وَفَرْعَهُ وَمَعْدِنَهُ وَمَأْواهُ وَمُنْتَهاهُ،
اگر از خوبی یاد شود، آغاز و ریشه و شاخه و سرچشمه و جایگاه و نهایتش شمایید،
در روایات امده هر گاه خداوند خیر بنده ای را بخواهد او را اینچنین قرار می دهد
نمونه های از روایات را تقدیم می کنم:
إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَيرا فَقَّهَهُ في الدِّينِ ، و ألهَمَهُ اليَقينَ .حديث
امام على عليه السلام : هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، او را در دين فقيه گرداند و يقين در دلش افكند.
(غررالحکم)
امام صادق (علیه السلام)
مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ ع وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَيْنِ وَ بُغْضَ زِيَارَتِهِ.
هر کس که خدا خیر خواه او باشد، محبت امام حسین علیه السلام و شوق زیارتش را در دل او می اندازد، و هر کس که خدا بدخواه او باشد، کینه و بغض زیارت امام حسین علیه السلام را در دل او می نهد.(کامل الزیارات. ص ۱۴۲)
امام صادق عليه السلام:
إذا اَرادَ اللهُ بِعَبدٍ شَراً فَاذنَبَ ذَنباً تَبَعَهُ بِنَعمَهٍ لیُنسِیهِ الاستِغفارَ و یَتَمادی بِه؛
هرگاه خداوند برای بنده ای شر بخواهد (یعنی او خودش مستحق این شر شود) وقتی گناهی از او سر زد، در پی آن نعمتی به او بخشد تا استغفار را از یاد برده و به گناهش ادامه دهد.
بحارالانوار(ط-بیروت) ج 70 ، ص 387 ، ح 1
امیرالمؤمنین علیه السلام در بیانی می فرمایند:
«إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً عَفَّ بَطْنُهُ وَ فَرْجُهُ»
«اگر خداوند خیر بنده اش را بخواهد، شکم و فرجش را عفیف می کند»
. عیون الحکم . المواعظ، ص۱۳
https://t.me/moosavi_motlagh
#صحیفه_سجادیه
#دعای_بیست_و_هفتم_صحیفه_سجادیه
#عصر_ایرانیان
#موسوی_مطلق
جلسه ۳۱
شرح دعای بیست وپنجم صحیفه سجادیه
حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ اجْعَلْهُمْ لِي عَوْناً عَلَى مَا سَأَلْتُكَ …
پروردگارا در آنچه از تو میخواهم یاورم ساز..
در این این دعا و این فراز نورانی نکته هائی لطیف نهفته شده است برخی از آن نکات این است : قدم اول در موضوع ِرفع نیازهای مادی ومعنوی دعاودرخواست از خداوند است و قدم دوم اقدام عملی خود دعا کننده است؛
دعا بدون حرکت مانند جسم بدون روح و خورشید بدون نور و حرارت است ،قدم سوم یاری نسبت به همدیگر است و در این یاری فرزندان اولی هستند، فرزند باید یارو یاور والدین باشند در اجرای فرامین الهی و درخواست های که از خداوند باری تعالی دارند.
فرزندی که سد راه والدین باشد و یا حداقل یاری گر آنان نباشد بهره ای از خیر و نیکی نبرده است.
گاهی مشاهده شده فرزندان به جهت رسیدن به یک هدف در زندگی باعث می شوند والدین یا به معصیت آلوده شوند و یا آنچنان که بخواهند راه خدا را بروند نتوانند، اگر سطح توقع را از والدین پایین می آوریم ونگاهمان نگاه یاری کننده آنان باشد به ساحل آرامش و رسیدن به کمال نزدیکتر می شویم.
در این فراز از دعا امام العارفین حضرت سجاد سلام الله علیه در واقع جهت زندگی را مشخص می کند و آن هم حرکت به سمت خداست.
آن کس که والدین خود را در مسیر خدا یاری می کند قطعا امام زمان خود را نیز می تواند یاری کند و قدر مسلم خداوند نیز آنان را یاری می کند و هر که خدا او را یاری کند قدرت یافته آرامش پیدا کرده به مقصود می رسد احساس قدرت پیدا می کند و عاقبت به خیر می شود.
https://t.me/moosavi_motlagh
#صحیفه_سجادیه
#دعای_بیست_و_هفتم_صحیفه_سجادیه
#عصر_ایرانیان
#موسوی_مطلق
جلسه ۳۲
شرح دعای بیست وپنجم صحیفه سجادیه
حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ أَعِذْنِي وَ ذُرِّيَّتِي مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
پروردگارا مرا و نسلم را از شیطان راندهشده پناه ده؛
در این فراز از خداوند متعال تقاضای استعاذه به خدا از شیطان رانده شده هم برای خود وهم نسل شده است.
استعاذه یعنی پناه بردن به خدا و در پناه خداوند قرار گرفتن است،استعاذه برای دفع شرور و مشکلات یک راه حل قرآنی است.
استعاذه دوگونه است یک استعاذه باطل که عبارت است برای رفع مشکلات و رشدهای مادی و غیره پناه بردن به قدرت های پوشالی شیطان ،جنیان،سحر وجادو و امثالهم است و استعاذه بجا عبارت است از پناه بردن به خدا از هر مانع خصوصا شیطان است.
اهمیت موضوع استعاذه از قران و روایات کاملا معلوم است،در قرآن قریب به بیست مرتبه استعمال شده است،و دو سوره به نام معوذتین است.
بیان موارد استعاذه و دستورالعمل های صادره از ناحیه امامان معصوم علیهم السلام نشان از اثر گذاری و اهمیت موضوع است.
در استعاذه هم زبانی مورد تاکید قرار گرفته است و هم عملی سفارش شده است.
عملی یعنی حقیقتا خدا را قدرقدرت بداند و اوامر و نواهی او را ارج بنهد و هم لسانی بگوید:
أعوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيمِ
ویابگوید:
أعوذُ بِاللَّهِ السَّمیعِ العَلیمِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيمِ»
و هم چنین در ابتدای بسیاری از دعا امده است :اللهم انی اعوذ بک ….
استعاذه اثار بسیار فراوانی دارد از جمله :
بسته شدن درهای معصیت است چنانچه امام صادق سلام الله علیه فرموده:
اَغْلِقُوا اَبْوابِ الْمَعْصِيَةِ بِالاِْستِعاذَةِ وَ افْتَحُوا اَبْواب َالطّاعَةِ بِالتَّسمِيَةِ».
درهاي معصيت را با استعاذه ببنديد و درهاي اطاعت را با تسميه (بسم الله الرحمن الرحيم) باز كنيد.
برای مطالعه از این موضوع مهم شایسته است کتاب شریف استعاذه از اثار عالم عارف شهید ایت الله دستغیب مطالعه شود.
https://t.me/moosavi_motlagh
#صحیفه_سجادیه
#دعای_بیست_و_هفتم_صحیفه_سجادیه
#عصر_ایرانیان
#موسوی_مطلق
جلسه ۳۳
شرح دعای بیست وپنجم صحیفه سجادیه
حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
بسم الله الرحمن الرحیم
امام العارفین زین العابدین به ما تعلیم فرمود که از خداوند بخواهیم ما و نسل ما را از شیطان رانده شده حفظ فرماید ،سپس دلائل این تفاضا را هم بیان می فرماید چرا که:
وَ أَعِذْنِي وَ ذُرِّيَّتِي مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ ، فَإِنَّكَ خَلَقْتَنَا ؛چرا که تو ما را آفریدی ،هم ما را خدا آفریده و هم شیطان را ؛ولکن شیطان به خدا پناه نبرد ولکن ما به خداوند پناه برده ایم فلذا اینجا حقی از مخلوق بر خالق پدید می آید و آن این است که او را از شیطان حفظ کند،وَ أَمَرْتَنَا وَ نَهَيْتَنَا وَ رَغَّبْتَنَا فِي ثَوَابِ مَا أَمَرْتَنَا وَ رَهَّبْتَنَا عِقَابَهُ ؛و به ما امر و نهی فرمودی و ما را در ثواب آنچه به آن امر کردی ترغیب و به عذاب آنچه از آن نهی فرمودی تهدید کردی؛
یعنی خدایا این که تقاضا می کنیم ما ونسل ما را از شیطان رجیم حفظ کن به این جهت است که ما می خواهیم اوامر ونواهی تو را اجرا کنیم لکن شیطان مانع بلکه بزرگترین مانع است پس ما را در اجرای فرامین خود یاری کن و این یعنی توحید خالص چرا که بدون کمک خدا ما هیچیم هیچ.
مهمترین کار ابلیس این است که ما نیز مثل او شویم یعنی هر کدام از ما به یک بهانه اوامر الهی را نادیده بگیریم و از عقاب او نترسیم ،نهراسیم و توجهی نکنیم. خداوند هر چه را امر کرده ثواب آن را نیز بیان کرده است اما شیطان نمی خواهد ما دلخوش به وعده های خداوند نباشیم.بهترین راه مبارزه با ابلیس ایمان به وعده هاو وعیدهای خداوند است
https://t.me/moosavi_motlag
#صحیفه_سجادیه
#دعای_بیست_و_هفتم_صحیفه_سجادیه
#عصر_ایرانیان
#موسوی_مطلق
🏳 #اعلام_مراسم
🌹 جشن بزرگ ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام
🎤سخنران:
#حجت_الاسلام_موسوی_مطلق
🎙مادحین :
#حاج_محمدرضا_غلامرضا_زاده
#کربلایی_رسول_اسدالله
#کربلایی_حسین_ابوالحسنی
🌙 پنجشنبه ۱۱ اسفند ماه۱۴۰۱،
⏳ بعد از نماز مغرب و عشا
📌 شهر ری | خیابان فدائیان اسلام|
| نرسیده به سه راه ورامین | مسجد الهادی علیه السلام
📍 هیئت محبان الهادی علیه السلام
🆔 @heyatdarolboka
🆔️ @moosavi_motlagh
جلسه ۳۵
شرح دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه
حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
بسم الله الرحمن الرحیم
سَلَّطْتَهُ مِنَّا عَلَى مَا لَمْ تُسَلِّطْنَا عَلَيْهِ مِنْهُ
او را (شیطان)بر ما تسلّطی دادی که ما را به آن اندازه بر او تسلّط نیست؛
مقصود از این تسلط دیدن است یعنی او ما را می بیند و ما او را نمیبینیم و همچنین مقصود از تسلط شیطان همان راههای از تمام جهات است که در سوره اعراب آیات ۱۶و۱۷امدبرای نفوذ به ماست.
اندازه سلطه شیطان بر انسان را از زبان خود شیطان در قران سوره مبارکه ابراهیم ملاحظه کنیم:
وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ ۖ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي ۖ فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنْفُسَكُمْ ۖ مَا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ ۖ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ ۗ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
و شیطان [در قیامت] هنگامی که کار [محاسبه بندگان] پایان یافته [به پیروانش] می گوید: یقیناً خدا [نسبت به برپایی قیامت، حساب بندگان، پاداش و عذاب] به شما وعده حق داد، و من به شما وعده دادم [که آنچه خدا وعده داده، دروغ است، ولی می بینید که وعده خدا تحقّق یافت] و [من] در وعده ام نسبت به شما وفا نکردم، مرا بر شما هیچ غلبه و تسلّطی نبود، فقط شما را دعوت کردم [به دعوتی دروغ و بی پایه] و شما هم [بدون اندیشه و دقت دعوتم را] پذیرفتید، پس سرزنشم نکنید، بلکه خود را سرزنش کنید، نه من فریادرس شمایم، و نه شما فریادرس من، بی تردید من نسبت به شرکورزی شما که در دنیا درباره من داشتید [که اطاعت از من را هم چون اطاعت خدا قرار دادید] بیزار و منکرم؛ یقیناً برای ستمکاران عذابی دردناک است.
صد البته تسلط کامل شیطان فقط بر اولیای خودش آنان که او را به سرپرستی و رفاقت انتخاب کرده اندامکان دارد،چنانچه در سوره مبارکه حج ایه شریفه چهار امده است:
كُتِبَ عَلَيْهِ أَنَّهُ مَنْ تَوَلَّاهُ فَأَنَّهُ يُضِلُّهُ وَيَهْدِيهِ إِلَىٰ عَذَابِ السَّعِيرِ
بر آن شیطان، لازم و مقرّر شده است که هر کس که او را به سرپرستی و دوستی خود گیرد، حتماً او گمراهش می کند، و به آتش سوزنده راهنمایی اش می نماید.
https://t.me/moosavi_motlagh
#صحیفه_سجادیه
#دعای_بیست_و_هفتم_صحیفه_سجادیه
#عصر_ایرانیان
#موسوی_مطلق
جلسه ۳۶
شرح دعای بیست وپنج صحیفه سجادیه
حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
بسم الله الرحمن الرحیم
أَسْكَنْتَهُ صُدُورَنَا …
در دلهایمان شیطان را دادی ..
یکی از راههای نفوذ شیطان سینه ی انسان است که با وسوسه بر سینه و قلب بر ما تسلط پیدا می کند.
امام العارفین حضرت سجاد سلام الله علیه در شکایت نامه خود می فرماید:
إِلهى اَشْکو اِلَیْک عَدُوّاً یُضِلُّنى، وَشَیْطاناً یُغْوینى، قَدْ مَلَأَ بِالْوَسْواسِ صَدْرى…
خدایا، به تو شکایت میکنم از دشمنی که گمراهم میکند و شیطانی که فریبم میدهد و از وسوسههایش سینهام را پر ساخته است …
اگر خواستیم بدانیم شیطان در دل ما حضور دارد یا نه باید ببینیم وسوسه و وسواس در دل وجود دارد یا خیر.
هر بدی که به واسطه شیطان به قلب وارد شود وسوسه است.
سوره مبارکه ناس این حقیقت را که خدا به پیامبرش فرموده بیان نموده است:
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ «1» مَلِكِ النَّاسِ «2» إِلهِ النَّاسِ «3» مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ «4» الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ «5» مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ «6»
(اى پيامبر!) بگو: پناه مىبرم به پروردگار آدميان. پادشاه آدميان. معبود آدميان. از شرّ وسوسه شيطان. آن كه انديشه بد در دل مردمان افكند. از جنس جنّ باشد يا انسان.
بیان حضرت امام خمینی نیز در اینجا قابل استفاده است:یا تقویت وسواس است.
امام خمینی درباره ارتباط وسواس شیطان و نفس میگوید: قلب انسانى لطيفهاى است بين ملك و ملكوت و چون آيينه دورويى است كه در يك روى آن صور غيبيه منعكس میشود و در رویى دیگر صور دنيايی انعکاس مییابد. و اگر توجه قلب به دنیا بیشتر شد، باطن خيال او با ملكوت سفلى كه روح پستیهای عالم ماده و نیز جایگاه جنّ و شياطين و نفوس خبيثه است سنخیّت یافته و به واسطه اين تناسب، القائاتى شيطاني در آن وارد میشود که منشأ تخيلات بد است. نفس چون همواره توجه به دنيا دارد، علاقه به آن تخيلات باطله پيدا کرده و افکار و تمایلات و رفتارهای شيطانى از قبيل وسوسه، شك، ترديد، اوهام و خيالات باطله در آن غالب شده و اعمال بدنيه نيز بر طبق صور باطني قلب میگردد و همینطور اگر قلب به آخرت و معارف حقه توجه نمود با ملكوت اعلى كه عالم ملائكه و نفوس پاک و به منزله حقیقتِ نورانى عالم طبيعت است، تناسب پيدا میكند و علوم رحمانى، عقايد حقه، افکار و تمایلات الهيه دریافت کرده و از شك و شرك منزه و پاكيزه گردد و حالت استقامت و طمأنينه در نفس پيدا شود و طبق آن دریافتهای قلبی، شوق و سپس اراده در وجود انسان ایجاد می شود و بالاخره اعمال ظاهري و باطني از روى ميزان عقل و حكمت واقع میشود
https://t.me/moosavi_motlagh
#صحیفه_سجادیه
#دعای_بیست_و_هفتم_صحیفه_سجادیه
#عصر_ایرانیان
#موسوی_مطلق