در حیاط ما هر شب
مجلس عزاداریست
عطر تکیه و مسجد
زیر آسمان جاریست
چای تازهدم داریم
با کلوچه و خرما
ساده است این مجلس
مثل خیمه آقا
روضهخوان منم امشب
میروم به عاشورا
سینه میزند مریم
گریه میکند سارا
#معصومه_مرادی
نشریه ملیکا
هدایت شده از پرویزن
"شعر_عاشورایی/۲)
در تاریخ شعر عاشورایی فارسی، کسایی مروزی را نخستین مرثیهسرا به شمار میآورند. این لقب بر اساس معدود ابیات باقیمانده از سدهی چهارم، به او نسبت داده شده و یادآور قصیدهای است که او در پیوند با عاشورا سروده است.
کسایی شاعر شاخص ادبیات دینی و همچنین شاعر وصف و طبیعت، بر اساس اسناد موجود در سال ۳۴۱ متولد و پس از ۳۹۱ درگذشته است. از او تنها حدود سیصد بیت شعر بر جای مانده، اما جایگاهش در ادب فارسی به حدی درخشان بوده که تا قرنها، شاعران از او به نیکی یاد میکردهاند.
هرچند نظر صاحب کتاب النقض را که همهی دیوان او را مناقب حضرت رسول(َص) و آل ایشان دانسته، نمیتوان پذیرفت، این اندازه مشخص است که او شاعری مذهبی بوده، چنانکه عوفی نیز در لبابالالباب آشکار به این نکته اشاره کرده است.
مرثیهی عاشورایی کسایی، قصیدهای پنجاهبیتی است که به طور کامل، در جنگ تتمهی خلاصهالاشعار تقی کاشانی (نسخهی بانکی پور پتنه) ضبط شده؛ البته ابیات ابتدایی آن در مجمعالفصحا و بیتهایی از آن نیز در لغت فرس و ترجمانالبلاغه نقل شده است.
در بیست و پنج بیت آغازین این قصیده، کسایی به وصف زیباییهای طبیعت و بهار پرداخته و سپس از بیت بیست و ششم از تغزل و وصف برائت جسته و به مقتل گریز زده است:
بیزارم از پیاله، وز ارغوان و لاله
ما و خروش و ناله، کنجی گرفته ماوا
دست از جهان بشویم، عز و شرف نجویم
مدح و غزل نگویم، مقتل کنم تقاضا
میراث مصطفی را فرزند مرتضی را
مقتول کربلا را تازه کنم تولا
دیوان کسایی
در ادامه، این شعر کاملا به شیوهی مقاتل موجود نزدیک میشود، به گونهای که تاثیرپذیری کسایی از این دست آثار، بهوضوح در توصیفات و تعابیر دیده میشود:
آن میر سر بریده، در خاک خوابنیده
از آب ناچشیده، گشته اسیر غوغا
تنها و دلشکسته، بر خویشتن گرسته
از خانومان گسسته، وز اهل بیت آبا
دیوان کسایی
در این قصیده کسایی بر شمر و سنان لعنت میفرستد و یزید را نکوهش میکند:
بیشرم شمر کافر، ملعون سنان ابتر
لشکر زده بر او بر، چون حاجیان بطحا
...صفین و بدر و خندق، حجت گرفته با حق
خیل یزید احمق، یکیک به خون کوشا
همان
در این مقتل منظوم، نخستبار در ادب فارسی از علی اصغر، حضرت زینب و شهربانو علیهمالسلام نیز یاد شده است:
آن پنجماهه کودک، باری چه کرد ویحک
کز پای تا به تارک، مجروح شد مفاجا
آن زینب غریوان، اندر میان دیوان
آل زیاد و مروان نظاره گشته عمدا...
در مجموع، این شعر در جایگاه نخستین مقتل فارسی که حدود ۱۱۰۰ سال پیش سروده شده، جایگاهی ویژه در تاریخ ادب عاشورایی دارد.
#شعر_شیعی
#ادب_عاشورایی
#شعر_آیینی
@mmparvizan
هدایت شده از یارستان کودکستان
🖤 محرم را برای کودکان بهیادماندنی کنید!
2⃣ قسمت دوم: برای انتقال مفاهیم دینی به کودک، چقدر زمان بگذاریم؟
بخشهای مختلف دومین قسمت را در تصاویر بالا دنبال کنید.
#تربیت_دینی
@yarestankoodakestan
yarestankoodakestan.ir
هدایت شده از آستان احمدی|حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام
📌مراسم شیرخوارگان حسینی
▫️سخنران: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق
▫️مداحان: ناصر کهربایی ، قاسم زارع و محمد نائل
▪️همراه با قرائت نذرنامه روز شیرخوارگان حسینی
▪️جمعه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲ ساعت ۸ صبح
▪️حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام
_______
✅ به کانال سومین حرم اهل بیت علیهم السلام بپیوندید
🆔 @AstanAhmadi
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بین دست غروب پژمردی
غنچهی نیمه باز شاخهی یاس
از صدای تبر ترک خوردی
میوهی نورسیدهی گیلاس
چکهچکه چکیدی از بالا
روی لبهای تشنهی خورشید
لحظهای بعد آیه آیه شدی
در تماشای سورهی توحید
پل زدی بین خواب و بیداری
مثل یک پوپک کبود اسیر
با دو دست تکیدهی آرام
گل نشاندی درون خاک کویر
پر زدی با دو بال خاکآلود
سمت رنگینکمان باغ بهشت
بعد از آن آسمان برای زمین
قصهی کودکی سهساله نوشت
معصومه مرادی
هدایت شده از یارستان کودکستان
🖤 محرم را برای کودکان بهیادماندنی کنید!
3⃣ قسمت سوم: باید و نبایدهای داستان کربلا برای کودک
بخشهای مختلف دومین قسمت را در تصاویر بالا دنبال کنید.
#تربیت_دینی
@yarestankoodakestan
yarestankoodakestan.ir
هدایت شده از مهاد؛ مرکز نوآوری خانواده و کودک🇱🇧🇵🇸
🏴 پردهخوانی عاشورایی از زبان رقیه(س)
💬 بچهها سلام!
این روزها هرکدوم از ما دوست داریم یه کاری برای امام حسین(ع) و بچههاش انجام بدیم.
شما هم دوست دارید با سعید و زهرا همراه بشید و داستان کربلا رو از روی تصاویر این پردهی عاشورایی تعریف کنید؟
▫️شما میتونید فایل رنگآمیزی این کتیبهی قشنگ رو باکیفیت بالا دریافت کنید و اون رو چاپ کنید و همراه با رنگآمیزی، با صدا یا عکسی از داستانی که برای تصاویر تعریف میکنید، برامون در ایتا یا واتساپ بفرستید تا انشاءلله در نشر داستان کربلا با سایر کودکان، شریک باشید.
📆مهلت ارسال آثار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
🎨دریافت #رایگان فایل باکیفیت چاپ بالای پردهخوانی از زبان رقیه:
🔗 go2l.ir/moharam-file
🖼️ دریافت #رایگان اپلیکیشن داستان مصور سه زبانه #از_زبان_رقیه:
🔗 go2l.ir/AikaN
💫دریافت سایر محصولات مناسبتی و قرآنی موکب کودکانهی مهاد:
🔗 go2l.ir/mehadkids1
➖➖➖
#از_زبان_رقیه #پرده_خوانی #محرم
📌راههای ارتباطی با مهاد:
🌐 MehadRasaneh.ir
https://eitaa.com/joinchat/3226534077C421f8d1b18
نوحهخوان میگفت:
روز عاشورا
سرود غربت و تنهاییات این بود:
شیعَتی مَهما شَرِبتُم ماءَ عَذب فَذکُرونی
من نمیفهمم چهمیگوید ولی از کودکی مادر به من گفته است
جاری و عطشان تویی آقا
قصهی هر رود را پایان تویی آقا
مادرم گفته شهید اشکهایی
آرزوی مشکهایی
حسرتی بیانتهایی
آتشی در سینهی ما شیعههایی
بغض میسوزد تنم را
اشک می بارد هوای مشکی پیراهنم را
زیر لب با گریه میخوانم
نوحهی اندوه مادر را که حتی معنیاش را هم نمیدانم
اَو سَمِعتُم بِغَریب اَو شهید فَاندُبونی
#معصومه_مرادی
هدایت شده از محفل شعر قند پارسی
راه تویی-1.pdf
1.43M
#کتاب بسیار زیبای #راه_تویی
نگاهی متفاوت به زندگانی پر برکت
#امام_حسن_مجتبی_علیهالسلام
اثر؛ #دکتر_محمدرضا_سنگری
پیشدرآمدی بر سیوهشتمین دوره
#شب_شعر_عاشورایی_شیراز
پیشنهاد مطالعه؛
به تمامی واعظان، ذاکران و شاعران.
@Poem_ashoora
@Farakhanesher
دلدادگی در شعر کودک و نوجوان عاشورایی کاملا نمایان است نهادینه کردن مباحث مهم تربیتی با شعر عاشورایی | ایبنا https://www.ibna.ir/fa/longint/324693/%D8%AF%D9%84%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B4%D8%B9%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%AD%D8%AB-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C
"شعر_عاشورایی/۳"
عصر شعرخیز غزنوی، دورهی چندان مناسبی برای رواج شعر عاشورایی فارسی نیست. بهویژه در زمان محمود غزنوی ۳۸۷تا۴۲۱، چندان نمودی از ادب عاشورایی در آثار برجای مانده دیده نمیشود؛ نکتهای که بعید نیست از مذهب غالب در قلمرو غزنویان نشات گرفته باشد.
در این دوران، هرچند حکومت شیعی آلبویه در ری، حامی شعر منقبتی بوده، میزان اشعار به دست آمده از شاعران نواحی مرکزی و جنوبی ایران زیاد نیست و تنها ابیات شیعی پراکنده را در آثار منسوب به کسانی چون بندار رازی و غضایری می توان سراغ گرفت.
افول ادب عاشورایی در قلمرو شعر مدحمحور غزنوی، به اندازهای مشهود است که در مجموع اشعار شاعرانی چون: فرخی، عنصری، عسجدی و ... تنها یک بیت ثبت شده که در آن به امام حسین علیهالسلام، اشاره شده است؛ آن هم بیتی است از فرخی که در بخش پایانی مدح مسعود غزنوی، شادمانی محمود از دیدار او را به شادی امام علی(ع) از دیدار حسنین(ع) مانند کرده است:
همیشه به دیدار تو شاد سلطان
چو حیدر به دیدار شبّیر و شبّر
دیوان فرخی
در قطعهای که نخستبار در مجالسالمومنین قاضی نورالله شوشتری نقل شده نیز، غضایری رازی به پنج تن و از آن میان، امام حسین(ع) شفاعت جسته است:
بهینِ خلق و برادرش و دختر و دو پسر
محمد و علی و فاطمه، حسین و حسن
البته در هیچیک از این ابیات به حادثهی کربلا اشاره نشده است. در ادب این دوره، تنها منوچهری دامغانی(ف432)، در مسمطی که در وصف بهار سروده، در توصیف عاشورا، به عزاداری شیعیان بر اصحاب کربلا اشاره کرده، مضمونی که موید فراگیری نوحه بر شهدای کربلا در این عصر است:
طوطی میان باغ دمان و کشی کنان
چنگش چو برگ سوسن و بالش چو برگ نی
...قمری هزار نوحه کند بر سر چنار
چون اهل شیعه بر سر اصحاب نینوی
دیوان منوچهری
البته وضعیت شعر شیعی عربی و متون ادبی، تاریخی و حدیثی، در انعکاس حادثهی کربلا، متفاوت با شعر این دوره است.
#شعر_آیینی
#شعر_شیعی
#منوچهری_دامغانی
#شعر_غزنوی
#عاشورا
#امام_حسین
@mmparvizan
هدایت شده از یارستان کودکستان
🖤 محرم را برای کودکان بهیادماندنی کنید!
4⃣ قسمت چهارم: مسئولیت دادن به کودک
بخشهای مختلف دومین قسمت را در تصاویر بالا دنبال کنید.
#تربیت_دینی
@yarestankoodakestan
yarestankoodakestan.ir