شهید مطهری:
معمول ما این است که وقتی خانهمان را عوض میکنیم و میخواهیم به خانه جدید برویم یک گوسفند میکشیم. یا اگر چشمهای جاری میکنیم، کار نوی میکنیم، یک گوسفند میکشیم.
وسائل، جلد دوم، صفحه ۱۹۸ از معانی الاخبار صدوق نقل میکند که پیغمبر اکرم نَهی عَنْ ذَبائِحِ الْجِنِّ پیغمبر از ذبایح جن نهی کرد. معلوم میشود اسم اینها در قدیم ذبیحة الجن بوده است. بعد فرمود: وَ هُوَ أنْ یَشْتَرِیَ الرَّجُلُ الدّارَ أَوْ یَسْتَخْرِجَ الْعَیْنَ وَ ما اشْبَهَ ذلِکَ یعنی کسی خانهای میخرد یا چشمهای را استخراج و جاری میکند یا کاری مثل اینها میکند فَیُذْبَحُ لَهُ ذَبیحَةٌ لِلطِّیَرَةِ بعد گوسفندی را میکشند برای اینکه جلو چشم مردم را بگیرند مَخافَةَ إنْ لَمْیَفْعَلْ أَنْ یُصیبَهُ شَیْءٌ مِنَ الْجِنِّ [از ترس اینکه] اگر این کار را نکنند جنها به او آسیب میرسانند. (ما میگوییم چشمزخم، معلوم میشود عربهای جاهلیت میگفتند جن میآید این کار را میکند.)
فَابْطَلَ ذلِکَ النَّبِیُّ وَ نَهی عَنْهُ پیغمبر اکرم این سنت رایج جاهلیت را -که دومرتبه در میان ما رایج شده است- باطل کرد. این کتاب وسائل از کتب معتبر حدیث ما، این هم مدرکش که عرض کردم.
مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج۲۵، ص۴۰۸
eitaa.com/mosabereh
ble.ir/tahmasebi_ir
اعمال متفاوت روز عید غدیر و ارتباط آن با حقیقت ولایت
ابتدا به برخی از اعمال روز #عید_غدیر که در مفاتیح الجنان آمده است توجه کنیم:
روز شریف از برای پوشیدن جامههای نیکو
و زینت کردن و بوی خوش استعمال نمودن
و شادی کردن
و شاد نمودن شیعیان امیرالمؤمنین ع
و عفو از تقصیرات ایشان
و برآوردن حاجات ایشان
و صله ارحام و توسعه بر عیال
و اطعام مؤمنان
و افطار دادن روزهداران
و مصافحه با مؤمنین
و رفتن به زیارت ایشان
و تَبسّم کردن بر رویشان
و هَدایا فرستادن بر ایشان
و یک درهم که کسی در این روز به برادر مؤمن خود بدهد برابر است با صد هزار درهم در غیر اینروز
و طعام دادن به مؤمنی در این روز مثل طعام دادن به جمیع پیغمبران و صدّیقان است
این روز جناب رسول خدا ص ما بین اصحاب خود برادری افکنده و لهذا شایسته است در اینروز عقد اخوّت با اِخوان مؤمنین.
🌺🌺🌺
نکتهای در باب حقیقت ولایت:
ولایت، فقط محبت به اهلبیت و اعتقاد به آنها و حتی اطاعت از آنها نیست!
بلکه این فقط یکی از ارکان ولایت است که بدون دو رکن دیگر ولایت، نمیتوانیم خودمان را دارای ولایت کامل بدانیم.
این #رکن_اول همان اتخاذ ولایتِ ولی است و قرار گرفتن در حزب الله:
ومن یتول الله ورسوله والذین آمنوا فإن حزب الله هم الغالبون (مائده:۵۶)
اما #رکن_دوم آن این است که مؤمنان باید به هم پیوسته و متحد و برادر باشند و همه با هم به صورت یک امت پشت سر امام قرار بگیرند. بدون این به هم پیوستگی، حقیقت ولایت در جامعه ایجاد نمیشود و حتی با وجود امیرالمؤمنین در رأس این جامعه، کار پیش نمیرود.
والمؤمنون والمؤمنات بعضهم اولیاء بعض(توبه:۷۱)
لذا #وحدت و #برادری اهمّیّت بسیار زیادی پیدا میکند؛ کسانی که خودشان را حزب اللهی میدانند اما وحدت جامعه اسلامی برایشان اولویتی ندارد، بلکه وحدت شکنی میکنند، در مقابل حقیقت ولایت قرار گرفتهاند.
نکتهی بسیار جالب این است که وقتی اعمال عید غدیر که عید ولایت است را میبینیم، اکثرا مربوط به ایجاد محبت و پیوند بین مؤمنین است.
و #رکن_سوم ولایت، بعد سلبی آن است؛ یعنی کسی که به این ولایت بین مؤمنان با هم و با امام معتقد و عامل میشود، نمیتواند با دشمنان دین و کفار پیوند برقرار کند و باید با آنها مرزبندی کند:
یا أیها الذین آمنوا لا تتخذوا الیهود والنصاری أولیاء... (مائده:۵۱)
کار ما ایجاد این سه رکن در جامعه است. وحدت و برادری، مرز بندی با دشمن و اطاعت از ولی حق جامعه.
ائمه یکسره برای تحقق این ولایت در جامعه کوشیدهاند.
🌹🌹🌹
eitaa.com/mosabereh
ble.ir/tahmasebi_ir
سریال سوران تجربه خوبی بود؛
این سریال نشان داد بهجای #سلبریتی_سالاری، میتوان با برنامهریزی درست، فیلم خوب با بازی روان و باورپذیرتر از بازیگران گمنام دید و با عبور از حاکمیت سلبریتیها، فضا را برای خیل عظیم استعدادها گشود.
#سوران نشان داد برای جذابیت، نه تنها لازم نیست از #خطوط_قرمز شرع عبور کنی، بلکه وقتی ذهن مخاطب را به جذابیتهای انحرافی مشغول نکنی، میتوانی فضای #عاطفی و #معنوی ایجاد کنی که جذابیتی عمیق و راهگشا است. جذابیت رسانه ما باید جذابیت اختصاصی متناسب با مکتب ما باشد و اتفاقاً در این صورت است که میتواند در این بازار پر هیاهوی دنیا حرفی برای گفتن و سهمی برای تحول افکار در خدمت هدف و مکتب داشته باشد؛ و سوران در این قسمت هم موفق بود بدون اینکه دچار شعارزدگی شود.
سوران، نشان داد که ظرفیت عظیمی در اتفاقات انقلاب و دفاع مقدس برای فیلم و سریال سازی جذاب و بدیع وجود دارد که از آن غفلت شده است؛ بهخصوص با توجه به کتابهای منتشر شده در حوزه دفاع مقدس که امکان اقتباس دارند؛ و با جنایتی که متأسفانه مجدداً در حمله به مردم در مرقد #شاه_چراغ اتفاق افتاد، ضرورت معرفی جریانات کثیف معارض انقلاب بیشتر نمود پیدا کرد.
و یک نکته مهم دیگر سریال هم این بود که قوم #کرد را بسیار دوست داشتنی نشان داد؛ بسیاری از ما اقوام را به درستی نمیشناسیم و بلکه با جوکها و تبلیغات مسموم ممکن است ذهنیت نامناسبی هم داشته باشیم، و این خودش مایهی ایجاد شکاف اجتماعی است؛ اینگونه فاخر نشان دادن اقوام و تفکیک منحرفین آنها از اصل مردم، در محبت و اعتماد متقابل بسیار کارساز است.
البته در مقام نقد میتوان نکاتی مطرح کرد، از جمله در نقطهی اوج نبودن جلوههای ویژه و کند شدن ریتم سریال در دو قسمت زندان، اما در مجموع یکی از سریالهای موفق و تأثیر گذار بود که انشاءالله فصلهای بعدی هم داشته باشد.
خدا قوت به دست اندرکاران این سریال.
eitaa.com/mosabereh
ble.ir/tahmasebi_ir
splus.ir/mosabereh
عزیزان من! برادران! خواهران! در سرتاسر کشور، امروز ما احتیاج داریم به اتحاد و یکپارچگی. بهانههای اختلاف زیاد است. گاهی در یک قضیهای سلیقهی یک نفر، دو نفر با هم یکسان نیست؛ این نباید بهانهی اختلاف بشود. گاهی در کسی یک گرایشی هست، در دیگری نیست؛ این نباید مایهی اختلاف بشود. آراء، نظرات، همه محترمند. اختلاف در درون، منازعهی در درون، موجب فشل میشود. قرآن به ما تعلیم میدهد: «وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِیحُکُمْ». اگر منازعه کنیم، سر مسائل گوناگون -مسائل سیاسی، مسائل اقتصادی، مسائل شخصیّتی- دستبهیقه شویم، دشمن ما جری میشود. یک مقدار از جرأتی که دشمن در سالهای گذشته پیدا کرد، به خاطر اختلافات بود.
امیرالمؤمنین علیهالسلام به ما درس میدهد؛ میفرماید: «لیسَ من طَلَبَ الحقَّ فأخطأه کَمَن طَلَب الباطِلَ فأصابَه». مخالفین دو جورند. یک مخالفی است که دنبال حق است، او هم دنبال جمهوری اسلامی است، او هم دنبال انقلاب است، او هم دنبال دین و خداست، منتها راه را اشتباه کرده؛ با این نباید دشمنی کرد؛ این فرق دارد با کسی که در جهت غیر نظام اسلامی، با هدف معاندانهی علیه نظام اسلامی حرکت میکند. دلها را به هم نرم کنید، برخوردها را نسبت به یکدیگر مهربانانهتر کنید.
بیانات #رهبر_انقلاب در حرم رضوی در آغاز سال ۱۳۹۱
eitaa.com/mosabereh
ble.ir/tahmasebi_ir
splus.ir/mosabereh
مصابره | محمد طهماسبی
اخیراً و در پی بحث اخراج یا اتمام قرارداد برخی از اساتید دانشگاهها، این کلیپ از سخنان رهبر معظم انقلاب در فضای مجازی پخش شده و تیتر زدهاند که ایشان فرمودهاند: «از عناصر نامطمئن، مطلقا در دانشگاهها استفاده نکنید».
در واقع القا شده است که نظر رهبر انقلاب این است که تمام اساتید نامطمئن از دانشگاهها اخراج شوند.
البته بنده معتقد هستم که نظارت قانونی بر فعالیت اساتید که تربیت کنندگان نسل آیندهی مدیران و دستاندرکاران کشور هستند، موضوع بسیار مهمی است (که البته تا حد زیادی مغفول مانده) و چه بسا لازم شود برخی از اساتید مضر به حال دانشگاه، منطقاً و قانوناً و عرفاً مثل هر نهاد دیگری اخراج گردند.
اما مسئلهی بنده در این مطلب این است که مواظب باشیم سخنان رهبر انقلاب تقطیع یا تحریف نشود.
در این کلیپی که پخش شده است، رهبر انقلاب در حال صحبت با دانشجویان و توضیح الزامات تشکلهای دانشجویی برای اثرگذاری در دانشگاه هستند که تأکید میکنند در تشکلها از این اساتید نامطمئن استفاده نکنند و اساساً موضوع بحث حضور یا عدم حضور این اساتید در کسوت هیئت علمی نیست.
برای توجه بیشتر به این مطلب، جملات قبل از این بیانات را هم ببینیم:
«از این اساتید ارزشی استفاده کنید... امروز خوشبختانه نزدیک به هشتادهزار نفر یا بیشتر، اعضای هیئت علمی ما هستند. اکثر این هشتادهزار نفر، بچّههای مسلمان و انقلابی و علاقهمند و خوباند. البتّه... آدمهایی را هم داشتیم که حالا امیدوارم دیگر نباشند که دانشجوهای زبده را نشان میکردند، اینها را میخواستند، تشویق میکردند به مهاجرت از کشور... امّا خب اینها اقلّیّتند؛ اکثراً اساتید ارزشی، اساتید مؤمن... از اینها استفاده کنید در #تشکّلها؛ از اینها بخواهید بیایند وقت بگذارند؛ [حتّی] از خارج از دانشگاه. اینجا اسم آوردند از یکی از برادران خیلی خوب ما که در خطبههای نماز جمعه صحبت میکردند؛ خیلی خوب، از ایشان، از امثال ایشان استفاده کنید، اینها را در تشکّلها بخواهید.
البتّه این جنبهی اثباتی قضیّه است، جنبهی سلبی هم این است که از عناصری که نامطمئن بودنِ خودشان را اثبات کردند، مطلقاً استفاده نکنید...»
دیدار با جمعی از دانشجویان در ماه مبارک رمضان ۱۳۹۴/۴/۲۰
eitaa.com/mosabereh
ble.ir/tahmasebi_ir
splus.ir/mosabereh
#تمدن_سازی_اربعین
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از موکبداران عراقی ۱۳۹۸/۶/۲۷:
اربعین جهانی شد و جهانیتر هم خواهد شد؛ این خون حسینبنعلی است که بعد از ۱۴۰۰ سال دارد میجوشد و روزبهروز تازهتر میشود... حسین (علیهالسّلام) متعلّق به انسانیّت است... در این راهپیمایی عظیم حتّی کسانی که متدیّن به اسلام هم نیستند شرکت میکنند و این رشته ادامه خواهد داشت انشاءالله؛ این یک #آیت_عظمایی است که خدای متعال دارد نشان میدهد. در روزگاری که دشمنان اسلام و دشمنان امّت اسلامی با انواع و اقسام ابزارها و وسایل، با پول، با سیاست، با سلاح علیه امّت اسلامی دارند کار میکنند، خداوند متعال ناگهان حادثهی راهپیماییِ اربعین را این جور عظمت میدهد، این جور جلوه میدهد. این آیت عظمای الهی است، این #نشانهی ارادهی الهی بر نصرت امّت اسلامی است، این نشان میدهد که ارادهی خدای متعال بر نصرت امّت اسلامی تعلّق گرفته است...
اهل فکر، اهل فرهنگ، اهل اقدام فرهنگی و فکری، برای این حرکت عظیم بنشینند برنامهریزی کنند. امروز #هدف_هر_مسلمان باید ایجاد تمدّن اسلامی نوین باشد؛ ما امروز این را میخواهیم. ملّتهای اسلامی ظرفیّتهای عظیمی دارند که اگر از این ظرفیّتها استفاده شود، امّت اسلامی به اوج عزّت خواهد رسید؛ ما باید به این بیندیشیم، به این فکر کنیم؛ ایجاد تمدّن عظیم اسلامی، هدف نهایی ما است...
اگر ظرفیّتهای کشورهای اسلامی... بر روی هم مجتمع بشود، اگر این ظرفیّتها به هم برسند، این دستها در هم گره بخورند، آن وقت امّت اسلامی نشان خواهد داد که عزّت الهی یعنی چه؛ تمدّن عظیم اسلامی را به جوامع عالَم نشان خواهند داد؛ باید هدف ما این باشد و این راهپیمایی اربعین میتواند یک وسیلهی گویایی برای تحقّق این هدف باشد.
@mosabereh
✳️ جلوهای از آرمانشهر مهدوی
شرکت در #پیادهروی عظیم اربعین برای تجربهی جلوهای از حیات طیبه در آرمانشهر مهدوی یک ضرورت بیبدیل است. آنچه در نظر اندیشمندان در حد یک رؤیای دستنیافتنی است، در پیادهروی اربعین تحقّق یافته است:
💠 اینکه منفعت دیگران را به منفعت شخصی ترجیح دهی، یک شعار زیبا است اما در مسیر پیاده روی اربعین، بسیار فراتر از این تحقق یافته است، یعنی افراد حتی منفعت خود را هم فدای دیگران میکنند، دیگرانی که اساساً نمیشناسند و فقط به عشق اینکه زائر مولایشان هستند به ایشان خدمت میکنند و برای خدمت بیشتر #مسابقه میدهند! «سٰابِقُوا إِلىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ»
و برای این خدمت و هزینه نه تنها منتی ندارند، بلکه برای آن خواهش و تمنّا هم میکنند و بعد هم که از غذا و فضای آماده شدهی آنها استفاده کنی بسیار خوشحال شده و تشکر میکنند! چیزی کاملاً عکس رقابتهای مادی در سایر جوامع.
💠 داشتن یک #هدف_مشترک که همه با اختیار و هزینهی خود و با تحمل زحمات به سمت آن حرکت میکنند؛ در حالیکه نه تنها از خستگیها و مشکلات شاکی نیستند، بلکه آنرا شیرین و زیبا هم میبینند! کمبودها و عدم امکانات اصلاً در معادلهی حرکت نمیآیند.
💠 هیچ کس بر دیگری احساس #برتری نمیکند؛ فقیر و غنی، صاحب منصب و مردم عادی، فارس و عرب و... همه یک در یک جایگاهاند؛ زائر اباعبدالله.
💠 همه با هم احساس #اخوت و برادری و آشنایی دارند؛ از ایرانی و عراقی، تا پاکستانی و هندی و لبنانی و اروپایی و... یعنی اجتماعی با پیوندهای وثیق بدون آشنایی قبلی! فضایی بسیار عاطفی و سرشار از صفا و #محبت به همدیگر که هیچ تعارضی با هم احساس نمیکنند.
💠 #امنیت_روانی و اعتماد فوقالعاده به همدیگر؛ همه به هم اعتماد دارند و از هم احساس نگرانی ندارند.
💠 اوج #نشاط_معنوی در شرایط سخت جسمانی؛ لذتی که اگر کسی یکبار بچشد مشتری سالهای بعد اربعین هم خواهد بود! یعنی عبور از مشکلات مادی و رسیدن به بهجت روحی.
در واقع تجربهی یک جامعهای است که امنیت و برادری و بهجت و سرور و معنویت و هدفداری در عین رفع نیازهای ضروری همچون غذا و مسکن بهصورت کریمانه با مشارکت همهی مردم در آن فراهم است؛ جلوهای که #نویدبخش تحقّق آن آرمان بزرگ الهی است.
✊ فاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اَللّٰهِ حَقٌّ وَ لاٰ يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لاٰ يُوقِنُونَ (روم/۶۰)
@mosabereh
هدایت شده از IranicTV ایرانیک
15.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حال و هوای اربعین از نگاه دوربین بلاگرهای اروپایی و آمریکایی؛ این مقدار از سخاوت باورنکردنی است!
🔺موکبها تعریف انسانیت، سخاوت و محبت است، آرمانهایی که حسین(علیهالسلام) با آن شناخته میشود.
📌 ایرانیکTV را دنبال کنید ⚡️
🆔 @iranictv