در نزدیکی نوروز معمولاً عدهای با استناد به برخی از روایتها، به مخالفت با نوروز و آداب آن میپردازند. اما نظر رهبر انقلاب در مورد نوروز خواندنی است:
#عید_نوروز از آن عیدهایی است که ما، به خلاف بعضی کسان، به آن خیلی #ارادت داریم. (۱۳۷۵/۲/۱۳)
🌸🌸🌸
#سلیقهی_زیبای_ایرانی، این روز را آغاز سال قرار داده است و سال شمسی ایرانی، سال هجری ایرانی از آغاز بهار و از عید نوروز شروع میشود. (۱۳۹۸/۱/۱)
🌺🌺🌺
عید نوروز هم حقیقتی است. ما با عید نوروز موافقیم. کسی خیال نکند که عید نوروز از لحاظ اسلامی چیز بدی است؛ هرکس چنین تصوری بکند، واقعاً اشتباه کرده است. #اسلام عید نوروز را رد نکرده است. البته ممکن است در زمان خلفای اول، عدهای تحت تأثیر تفکرات خاصی قرار گرفته باشند و نسبت به این قضیه بهعنوان یک تهاجم فرهنگی برخورد کرده باشند و احتمالاً در بعضی از #روایات رد شده باشد که البته آن هم مسلّم نیست، اما امروز عید نوروز چیز خوبی است؛ اولِ بهار است و مردم عادت کردهاند که این ایام را عید بگیرند و تعطیل باشند و شادی کنند و به دیدن یکدیگر بروند و به هم عیدی بدهند و قهرها آشتی کنند و دورها نزدیکی کنند؛ این چیز #بسیار_خوبی است و بنده #صددرصد با عید نوروز و با جشن گرفتن این ایام موافقم.
هر کاری هم که در این ایام به جشن مردم کمک کند و آن را معنا ببخشد، خیلی خوب است... منتها شاد کردن مردم یک چیز است، مبتذل کردن فضا یک چیز دیگر است... بنابراین، عید نوروز را #شاد کنید...
پارسال اوایل ساعت تحویل بود که داشتم به سمت مرقد حضرت امام (رضواناللهتعالیعلیه) میرفتم. ابتدای سال بود و من احساس خودم این بود که دارم میروم به روح مطهر امام سال نو را تبریک بگویم. در آن لحظه من حضور و حالی داشتم. (۱۳۷۰/۱۲/۷)
#اسلام_ناب #رهبر_انقلاب #نوروز
eitaa.com/mosabereh
ble.ir/tahmasebi_ir
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• اندیشه •
#نکتههایی_ظریف
#چون_عامه
«وَ إِذٰا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمٰا آمَنَ اَلنّٰاسُ ... »﴿البقرة، ١٣﴾
به ایشان گفته می شود مثل مردم ایمان بیاورید ...
چرا چون عامه؟
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ ایمان و امید
بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ
يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِيٰاءَ، تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ
وَ قَدْ كَفَرُوا بِمٰا جٰاءَكُمْ مِنَ اَلْحَقِّ،
يُخْرِجُونَ اَلرَّسُولَ وَ إِيّٰاكُمْ،
أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللّٰهِ رَبِّكُمْ.
ای مؤمنان دشمنان خدا و دشمنان خودتان را در دایرۀ ارتباطی خود وارد نکنید، یعنی این طور نباشد که آنها را با مایه هایی از محبت و دوستی دیدار کنید(درست گویی)،
در حالی که آنها آیین و اندیشۀ حقی که شما دارید(اسلام) را انکار می کنند(بلکه با آن می جنگند، جنگ نرم)،
و رسول گرامی اسلام و شما را به خاطر ایمانتان از شهر اخراج می کنند(تحریم).
إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهٰاداً فِي سَبِيلِي وَ اِبْتِغٰاءَ مَرْضٰاتِي، تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ
وَ أَنَا أَعْلَمُ بِمٰا أَخْفَيْتُمْ وَ مٰا أَعْلَنْتُمْ
وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوٰاءَ اَلسَّبِيلِ» ﴿الممتحنة، ١﴾
حتی وسط جنگ برای «اعتمادزایی» با دشمن روابط پنهانی با آنها برقرار می کنید.
چون داستان شوم تنش زدایی، درست گویی به جای درشت گویی و از انزوا خارج کردن ایران، که فریبهایی بودند که عده ای ما را از «عقلانیّت قرآنی» محروم کنند.
جالب است که خداوند اینها را مؤمن می خواند. یعنی خیلی شبیه بقیه هستند.
ولی چرا اینها این طور رفتار می کنند؟
زیرا خود را عاقل می یابند که به واقعیتها چشم دوخته اند و بی خودی برخوردهای شعاری نمی کنند؛ یعنی در خود نوعی نخبگی احساس می کنند.
می خواهند راهی به دسته ای منافع بیابند و گمان می کنند که راهی یافته اند؛ این که واقع بین باشیم، هزینه بدهیم و چیزی بگیریم.
شأن نزول هم مربوط به یکی از اصحاب رسول اکرم ص است که فرزندانش در مکه بودند و برای آن که بتواند آنها را ایمن کند بخشی از اسرار لشگر رسول اکرم ص را برایشان ارسال کرد(البته رسول خدا امام علی ع را فرستاد و فرستادۀ او را اسیر کرد)
وقتی سؤال شد که این چه کاری است؟ گفت می خواستم بچه هایم لطمه نخورند.
یعنی در جبهۀ رسول اکرم ص رخنه ایجاد می کند تا منفعتی را جلب کند. البته خود را از جبهۀ رسول بیرون نمی داند، ولی «عقلی» کرده تا به منافعی برسد.
امروزه خیلی ها دارند این کار را می کنند. و این نشان دهندۀ شدیداً کاربردی و زنده بودن تعلیمات قرآن کریم است.
به تعبیر حضرت آقا : «ببینید چقدر متناسب و زیباست. ببینید که تدبر در قرآن چقدر آدم را روشن میکند نسبت به این مسائلی که فکر میکرده قرآنی نیست، قرآن چگونه رسا حرف میزند»(طرح کلی ...، ص۴٣۵)
ادامۀ سوره دقیقاً تحلیل الهی دربارۀ همین حال امثال او است؛
خداوند متعال می فرماید اگر تسلطی بیابند فکر نکنید با شما دوستی می کنند.
إِنْ يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُوا لَكُمْ أَعْدٰاءً وَ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ وَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالسُّوءِ وَ وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ ﴿الممتحنة، ٢﴾
اگر فائق بیایند هیچ رحمی نمی کنند، هر کاری از دست و زبانشان بر بیاید انجام می دهند. ته خواسته شان این است که شما از دینتان برگردید.
حضرت آقا 50 سال پیش به شماتت این گروه زبان می گشاید و میگوید :
«مگر چقدر این ارحام و اولاد به درد آدم میخورند؟ مگر این جوانی که شما برای خاطر شغلش، برای خاطر بورسش، برای خاطر کاسبیاش در میان کفار قریش، حاضری با کفار قریش بسازی، چقدر به درد تو خواهد خورد؟ بیچاره!
چقدر تو را از عذاب خدا نجات خواهد داد؟ ای نادان!»(طرح کلی ...، ص۴٢٠)
البته حضرت آقا در آن زمان آنچه گفته نیز در واقع تفسیر آیات بعدی سورۀ ممتحنه است :
«لَنْ تَنْفَعَكُمْ أَرْحٰامُكُمْ وَ لاٰ أَوْلاٰدُكُمْ يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ» ﴿الممتحنة، ٣﴾
┄┅••؛••┅┄
«وَ إِذٰا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمٰا آمَنَ اَلنّٰاسُ، قٰالُوا أَ نُؤْمِنُ كَمٰا آمَنَ اَلسُّفَهٰاءُ»﴿البقرة، ١٣﴾
صحبت آرزوها نیست، صحبت «ایمان» است.
اینها خود را نخبه میدانند و به خدا اعتماد کردن را سفاهت میپندارند. لذا مثل تودۀ مردم ایمان نمیآورند. ایمانشان کاملاً سست و سطحی است. در واقع فهمشان از مسائل سطحی است.
حتی وقتی صحبت واقع بینی هم باشد، نگاه ابلهانۀ (همالسفهائی) ترسوها و سست ایمانها نگاه سودمندی نیست.
ایمان، امید و دلیری اقدام میآورد.
ناامیدها و ترسوها به هیچ دریایی نمی زنند و هیچ سودی برای خود، خانواده و مملکتشان به ارمغان نمیآورند، کما این که نیاورند.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿ شاخه گل صلوات، هدیه به روح بلند نبی مکرم اسلام ص که بیش از همۀ پیامبران از کژیها و کاستیهای امت خود عذاب کشید.
☘️@faslefarhang
وقتی یک امر درست، با #خرافات و رسوم غلط آمیخته شود، اصلاح آن سخت میشود؛ از جمله بحث #قربانی کردن که با خرافات زیادی آمیخته شده و به حدی جا افتاده است که حتی برخی از طلبهها هم بدون بررسی، مطابق رسوم جا افتاده و اشتباه عمل میکنند.
لذا هر سال نزدیک عید قربان چند نکته در این مورد منتشر میکنم به امید اصلاح این رسوم غلط و احیای سنت درست.
اعیاد مبارک.
eitaa.com/mosabereh
ble.ir/tahmasebi_ir
شهید مطهری:
معمول ما این است که وقتی خانهمان را عوض میکنیم و میخواهیم به خانه جدید برویم یک گوسفند میکشیم. یا اگر چشمهای جاری میکنیم، کار نوی میکنیم، یک گوسفند میکشیم.
وسائل، جلد دوم، صفحه ۱۹۸ از معانی الاخبار صدوق نقل میکند که پیغمبر اکرم نَهی عَنْ ذَبائِحِ الْجِنِّ پیغمبر از ذبایح جن نهی کرد. معلوم میشود اسم اینها در قدیم ذبیحة الجن بوده است. بعد فرمود: وَ هُوَ أنْ یَشْتَرِیَ الرَّجُلُ الدّارَ أَوْ یَسْتَخْرِجَ الْعَیْنَ وَ ما اشْبَهَ ذلِکَ یعنی کسی خانهای میخرد یا چشمهای را استخراج و جاری میکند یا کاری مثل اینها میکند فَیُذْبَحُ لَهُ ذَبیحَةٌ لِلطِّیَرَةِ بعد گوسفندی را میکشند برای اینکه جلو چشم مردم را بگیرند مَخافَةَ إنْ لَمْیَفْعَلْ أَنْ یُصیبَهُ شَیْءٌ مِنَ الْجِنِّ [از ترس اینکه] اگر این کار را نکنند جنها به او آسیب میرسانند. (ما میگوییم چشمزخم، معلوم میشود عربهای جاهلیت میگفتند جن میآید این کار را میکند.)
فَابْطَلَ ذلِکَ النَّبِیُّ وَ نَهی عَنْهُ پیغمبر اکرم این سنت رایج جاهلیت را -که دومرتبه در میان ما رایج شده است- باطل کرد. این کتاب وسائل از کتب معتبر حدیث ما، این هم مدرکش که عرض کردم.
مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج۲۵، ص۴۰۸
eitaa.com/mosabereh
ble.ir/tahmasebi_ir
اعمال متفاوت روز عید غدیر و ارتباط آن با حقیقت ولایت
ابتدا به برخی از اعمال روز #عید_غدیر که در مفاتیح الجنان آمده است توجه کنیم:
روز شریف از برای پوشیدن جامههای نیکو
و زینت کردن و بوی خوش استعمال نمودن
و شادی کردن
و شاد نمودن شیعیان امیرالمؤمنین ع
و عفو از تقصیرات ایشان
و برآوردن حاجات ایشان
و صله ارحام و توسعه بر عیال
و اطعام مؤمنان
و افطار دادن روزهداران
و مصافحه با مؤمنین
و رفتن به زیارت ایشان
و تَبسّم کردن بر رویشان
و هَدایا فرستادن بر ایشان
و یک درهم که کسی در این روز به برادر مؤمن خود بدهد برابر است با صد هزار درهم در غیر اینروز
و طعام دادن به مؤمنی در این روز مثل طعام دادن به جمیع پیغمبران و صدّیقان است
این روز جناب رسول خدا ص ما بین اصحاب خود برادری افکنده و لهذا شایسته است در اینروز عقد اخوّت با اِخوان مؤمنین.
🌺🌺🌺
نکتهای در باب حقیقت ولایت:
ولایت، فقط محبت به اهلبیت و اعتقاد به آنها و حتی اطاعت از آنها نیست!
بلکه این فقط یکی از ارکان ولایت است که بدون دو رکن دیگر ولایت، نمیتوانیم خودمان را دارای ولایت کامل بدانیم.
این #رکن_اول همان اتخاذ ولایتِ ولی است و قرار گرفتن در حزب الله:
ومن یتول الله ورسوله والذین آمنوا فإن حزب الله هم الغالبون (مائده:۵۶)
اما #رکن_دوم آن این است که مؤمنان باید به هم پیوسته و متحد و برادر باشند و همه با هم به صورت یک امت پشت سر امام قرار بگیرند. بدون این به هم پیوستگی، حقیقت ولایت در جامعه ایجاد نمیشود و حتی با وجود امیرالمؤمنین در رأس این جامعه، کار پیش نمیرود.
والمؤمنون والمؤمنات بعضهم اولیاء بعض(توبه:۷۱)
لذا #وحدت و #برادری اهمّیّت بسیار زیادی پیدا میکند؛ کسانی که خودشان را حزب اللهی میدانند اما وحدت جامعه اسلامی برایشان اولویتی ندارد، بلکه وحدت شکنی میکنند، در مقابل حقیقت ولایت قرار گرفتهاند.
نکتهی بسیار جالب این است که وقتی اعمال عید غدیر که عید ولایت است را میبینیم، اکثرا مربوط به ایجاد محبت و پیوند بین مؤمنین است.
و #رکن_سوم ولایت، بعد سلبی آن است؛ یعنی کسی که به این ولایت بین مؤمنان با هم و با امام معتقد و عامل میشود، نمیتواند با دشمنان دین و کفار پیوند برقرار کند و باید با آنها مرزبندی کند:
یا أیها الذین آمنوا لا تتخذوا الیهود والنصاری أولیاء... (مائده:۵۱)
کار ما ایجاد این سه رکن در جامعه است. وحدت و برادری، مرز بندی با دشمن و اطاعت از ولی حق جامعه.
ائمه یکسره برای تحقق این ولایت در جامعه کوشیدهاند.
🌹🌹🌹
eitaa.com/mosabereh
ble.ir/tahmasebi_ir
سریال سوران تجربه خوبی بود؛
این سریال نشان داد بهجای #سلبریتی_سالاری، میتوان با برنامهریزی درست، فیلم خوب با بازی روان و باورپذیرتر از بازیگران گمنام دید و با عبور از حاکمیت سلبریتیها، فضا را برای خیل عظیم استعدادها گشود.
#سوران نشان داد برای جذابیت، نه تنها لازم نیست از #خطوط_قرمز شرع عبور کنی، بلکه وقتی ذهن مخاطب را به جذابیتهای انحرافی مشغول نکنی، میتوانی فضای #عاطفی و #معنوی ایجاد کنی که جذابیتی عمیق و راهگشا است. جذابیت رسانه ما باید جذابیت اختصاصی متناسب با مکتب ما باشد و اتفاقاً در این صورت است که میتواند در این بازار پر هیاهوی دنیا حرفی برای گفتن و سهمی برای تحول افکار در خدمت هدف و مکتب داشته باشد؛ و سوران در این قسمت هم موفق بود بدون اینکه دچار شعارزدگی شود.
سوران، نشان داد که ظرفیت عظیمی در اتفاقات انقلاب و دفاع مقدس برای فیلم و سریال سازی جذاب و بدیع وجود دارد که از آن غفلت شده است؛ بهخصوص با توجه به کتابهای منتشر شده در حوزه دفاع مقدس که امکان اقتباس دارند؛ و با جنایتی که متأسفانه مجدداً در حمله به مردم در مرقد #شاه_چراغ اتفاق افتاد، ضرورت معرفی جریانات کثیف معارض انقلاب بیشتر نمود پیدا کرد.
و یک نکته مهم دیگر سریال هم این بود که قوم #کرد را بسیار دوست داشتنی نشان داد؛ بسیاری از ما اقوام را به درستی نمیشناسیم و بلکه با جوکها و تبلیغات مسموم ممکن است ذهنیت نامناسبی هم داشته باشیم، و این خودش مایهی ایجاد شکاف اجتماعی است؛ اینگونه فاخر نشان دادن اقوام و تفکیک منحرفین آنها از اصل مردم، در محبت و اعتماد متقابل بسیار کارساز است.
البته در مقام نقد میتوان نکاتی مطرح کرد، از جمله در نقطهی اوج نبودن جلوههای ویژه و کند شدن ریتم سریال در دو قسمت زندان، اما در مجموع یکی از سریالهای موفق و تأثیر گذار بود که انشاءالله فصلهای بعدی هم داشته باشد.
خدا قوت به دست اندرکاران این سریال.
eitaa.com/mosabereh
ble.ir/tahmasebi_ir
splus.ir/mosabereh
عزیزان من! برادران! خواهران! در سرتاسر کشور، امروز ما احتیاج داریم به اتحاد و یکپارچگی. بهانههای اختلاف زیاد است. گاهی در یک قضیهای سلیقهی یک نفر، دو نفر با هم یکسان نیست؛ این نباید بهانهی اختلاف بشود. گاهی در کسی یک گرایشی هست، در دیگری نیست؛ این نباید مایهی اختلاف بشود. آراء، نظرات، همه محترمند. اختلاف در درون، منازعهی در درون، موجب فشل میشود. قرآن به ما تعلیم میدهد: «وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِیحُکُمْ». اگر منازعه کنیم، سر مسائل گوناگون -مسائل سیاسی، مسائل اقتصادی، مسائل شخصیّتی- دستبهیقه شویم، دشمن ما جری میشود. یک مقدار از جرأتی که دشمن در سالهای گذشته پیدا کرد، به خاطر اختلافات بود.
امیرالمؤمنین علیهالسلام به ما درس میدهد؛ میفرماید: «لیسَ من طَلَبَ الحقَّ فأخطأه کَمَن طَلَب الباطِلَ فأصابَه». مخالفین دو جورند. یک مخالفی است که دنبال حق است، او هم دنبال جمهوری اسلامی است، او هم دنبال انقلاب است، او هم دنبال دین و خداست، منتها راه را اشتباه کرده؛ با این نباید دشمنی کرد؛ این فرق دارد با کسی که در جهت غیر نظام اسلامی، با هدف معاندانهی علیه نظام اسلامی حرکت میکند. دلها را به هم نرم کنید، برخوردها را نسبت به یکدیگر مهربانانهتر کنید.
بیانات #رهبر_انقلاب در حرم رضوی در آغاز سال ۱۳۹۱
eitaa.com/mosabereh
ble.ir/tahmasebi_ir
splus.ir/mosabereh
مصابره | محمد طهماسبی
اخیراً و در پی بحث اخراج یا اتمام قرارداد برخی از اساتید دانشگاهها، این کلیپ از سخنان رهبر معظم انقلاب در فضای مجازی پخش شده و تیتر زدهاند که ایشان فرمودهاند: «از عناصر نامطمئن، مطلقا در دانشگاهها استفاده نکنید».
در واقع القا شده است که نظر رهبر انقلاب این است که تمام اساتید نامطمئن از دانشگاهها اخراج شوند.
البته بنده معتقد هستم که نظارت قانونی بر فعالیت اساتید که تربیت کنندگان نسل آیندهی مدیران و دستاندرکاران کشور هستند، موضوع بسیار مهمی است (که البته تا حد زیادی مغفول مانده) و چه بسا لازم شود برخی از اساتید مضر به حال دانشگاه، منطقاً و قانوناً و عرفاً مثل هر نهاد دیگری اخراج گردند.
اما مسئلهی بنده در این مطلب این است که مواظب باشیم سخنان رهبر انقلاب تقطیع یا تحریف نشود.
در این کلیپی که پخش شده است، رهبر انقلاب در حال صحبت با دانشجویان و توضیح الزامات تشکلهای دانشجویی برای اثرگذاری در دانشگاه هستند که تأکید میکنند در تشکلها از این اساتید نامطمئن استفاده نکنند و اساساً موضوع بحث حضور یا عدم حضور این اساتید در کسوت هیئت علمی نیست.
برای توجه بیشتر به این مطلب، جملات قبل از این بیانات را هم ببینیم:
«از این اساتید ارزشی استفاده کنید... امروز خوشبختانه نزدیک به هشتادهزار نفر یا بیشتر، اعضای هیئت علمی ما هستند. اکثر این هشتادهزار نفر، بچّههای مسلمان و انقلابی و علاقهمند و خوباند. البتّه... آدمهایی را هم داشتیم که حالا امیدوارم دیگر نباشند که دانشجوهای زبده را نشان میکردند، اینها را میخواستند، تشویق میکردند به مهاجرت از کشور... امّا خب اینها اقلّیّتند؛ اکثراً اساتید ارزشی، اساتید مؤمن... از اینها استفاده کنید در #تشکّلها؛ از اینها بخواهید بیایند وقت بگذارند؛ [حتّی] از خارج از دانشگاه. اینجا اسم آوردند از یکی از برادران خیلی خوب ما که در خطبههای نماز جمعه صحبت میکردند؛ خیلی خوب، از ایشان، از امثال ایشان استفاده کنید، اینها را در تشکّلها بخواهید.
البتّه این جنبهی اثباتی قضیّه است، جنبهی سلبی هم این است که از عناصری که نامطمئن بودنِ خودشان را اثبات کردند، مطلقاً استفاده نکنید...»
دیدار با جمعی از دانشجویان در ماه مبارک رمضان ۱۳۹۴/۴/۲۰
eitaa.com/mosabereh
ble.ir/tahmasebi_ir
splus.ir/mosabereh