🔰 بر کرانه آیهها
2️⃣ #نکات_لغوی_ادبی (بقره/135)
هودًا اَو نَصٰریٰ: یهودیان یا مسیحیان
تَهتَدوا: تا راه را پیدا کنید، تا هدایت شوید.
📝 در جواب «کونوا» مجزوم شده است.
بَل: نه این طور نیست بلکه.
📝 معنای «بَل» در اینجا برای «اضراب ابطالی» یعنی برای ابطال کلام قبل است.
مِلَّةَ اِبرٰهیمَ: [پیروی میکنیم] دین و روش ابراهیم را، یا [اهل] دین و روش ابراهیم هستیم.
حَنیفًا: [در حالی که این دین و آیین] مستقیم است؛ یا [در حالی که] حقگرا بود و از کژی و انحراف، به راه راست رو آورده بود.
وَما کانَ: «وَ» عاطفه است.
🔸 منبع: #در_محضر_قرآن_کریم، ج1، ص62
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
3️⃣ #اشاره_روایی (بقره/135)
❇️ عَن اَبی عَبدِ اللهِ (ع): اِنَّ الحَنیفِیَةَ هِیَ الاِسلامُ.
❇️ امام صادق (ع): آیین حنیفیت، همان اسلام (و تسلیمشدن در برابر خدا) است.
🔸 منبع: تفسیر عیاشی، ج1، ص61.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
4️⃣ #شرح_تفسیری_آیه
🔸 وَقالوا کونوا هودًا اَو نَصٰریٰ تَهتَدوا قُل بَل مِلَّةَ اِبرٰهیمَ حَنیفًا وَما کانَ مِنَ المُشرِکینَ (بقره/135)
(اهل کتاب به مردم) گفتند: «یهودی یا مسیحی باشید تا هدایت یابید.» بگو: «(نه؛) بلکه (از) آیین ابراهیمِ حقگرا (پیروی میکنیم)؛ او از مشرکان نبود.»
✅ علت دستهبندیهای دینی و پیدایش انحرافات مذهبی
اختلاف و انشعابهای دینی و اعترافات مذهبی که در بشر پیدا شد و دستهای خود را یهودی، و گروهی دیگر، خویش را مسیحی خواندند، همه ساختههای هوا و هوس بشر است و نتیجه بازیگریهایی که در دین ابراهیم کردند و دشمنیهایی که آنها را به حساب خدا و دین او گذاشتند. در نتیجه، طایفههایی مختلف و احزابی متفرق شدند و رنگ هوسها و اغراض و مطامع خود را به دین خدای سبحان، یعنی دین توحید زدند. میدانیم که دین در ابتدا یکی بود؛ همچنان که معبودی که با راهنمایی دین عبادت میشود، یکیست، و آن، دین ابراهیم است، و باید مسلمانان بدان تمسک کنند و از شقاق و اختلاف اهل کتاب پیروی نکنند و آنها را برای خودِ اهل کتاب بگذارند؛ چرا که خداوند در آیه 159 انعام فرموده است: «کسانی که آیین خود را پراکندند و به دستههای گوناگون (و مذاهب مختلف) تقسیم شدند، تو هیچگونه رابطهای با آنان نداری. سر و کار آنها، تنها با خداست. سپس خدا آنان را از آنچه میکردند، باخبر میکند.»
🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه دانشجویان)، ص21.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
5⃣ #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (بقره/135)
💢 «نَصـٰریٰ»:
بر اساس آرای علمای رسمالمصحف این کلمه بالاتفاق به #حذف_الف بعد از صاد نوشته میشود.
اما در مصاحف مختلف به دو شیوه حذف یا اثبات نگارش شده است:
✅ #حذف_الف و درج الف کوتاه بر حرف ص: مصحف امیری، مصحف مدینه، مصحف الجزایر، مصحف لیبی و #مصحف_کم_علامت مرکز طبع و نشر قرآن کریم
✅ #اثبات_الف: مصحف ترکیه، مصاحف ایرانی قدیم
وجه اثبات الف مخالف قواعد رسمالمصحف میباشد.
💢 «اِبرٰهیمَ»:
بر اساس علم رسمالمصحف، تمامی نامهای اعجمی بهکاررفته در قرآن از جمله: ابرٰهیم، اسمٰعیل، اسحٰق، هٰرون، عمرٰن و لقمٰن در همه مصاحف به #حذف_الف نوشته شدهاند.
همچنین بر اساس اجماع علمای رسمالمصحف، واژه «ابرٰهیم» در سراسر قرآن کریم به اثبات یاء نوشته شده غیر از سوره بقره که محل اختلاف است، نگارش این کلمه در مصاحف مشهور بدین ترتیب است:
اثبات یاء: مصحف ترکیه، مصحف لیبی، مصحف الجزایر و مصحف کم علامت مرکز طبع و نشر قرآن کریم
حذف یاء: مصحف امیری، مصحف مدینه (حفص از عاصم)، مصحف هندی.
✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، میتوانید به #دانشنامه قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید:
http://pediaquran.ir/
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
❤️ ولادت حضرت علی علیه السلام و روز پدر مبارک
✅ امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) در کوفه، پس از بازگشت از نبرد نهروان، خطبهای ایراد کرد. در آن هنگام به ایشان خبر رسید که معاویه، ایشان را دشنام داده و لعن میکند و یاران او را میکشد. پس حضرت برخاست و خطبهای ایراد فرمود. در بخشی از این خطبه آمده است: «... أَنَا أَخُو رَسُولِ اللَّهِ وَ ابْنُ عَمِّهِ وَ سَيْفُ نَقِمَتِهِ وَ عِمَادُ نُصْرَتِهِ وَ بَأْسُهُ وَ شِدَّتُهُ أَنَا رَحَى جَهَنَّمَ الدَّائِرَةُ وَ أَضْرَاسُهَا الطَّاحِنَةُ أَنَا مُوتِمُ الْبَنِينَ وَ الْبَنَاتِ أَنَا قَابِضُ الْأَرْوَاحِ وَ بَأْسُ اللَّهِ الَّذِي لَا يَرُدُّهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ أَنَا مُجَدِّلُ الْأَبْطَالِ وَ قَاتِلُ الْفُرْسَانِ وَ مُبِيرُ مَنْ كَفَرَ بِالرَّحْمَنِ وَ صِهْرُ خَيْرِ الْأَنَامِ أَنَا سَيِّدُ الْأَوْصِيَاءِ وَ وَصِيُّ خَيْرِ الْأَنْبِيَاءِ أَنَا بَابُ مَدِينَةِ الْعِلْمِ وَ خَازِنُ عِلْمِ رَسُولِ اللَّهِ وَ وَارِثُهُ وَ أَنَا زَوْجُ الْبَتُولِ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِين ...»
✅ ترجمه روان خطبه:
من برادر رسول خدا، پسرعموی او، یاور و مدافع او، و نیروی شکستناپذیرش هستم. من همان کسی هستم که دشمنان را سرکوب میکند و مجازات الهی را به آنها میرساند. من کسی هستم که پهلوانان را زمین میزند، دشمنان خدا را نابود میکند، و در ایمان و شجاعت بیهمتاست. من داماد پیامبر خدا، وارث علم او، و همسر فاطمه (س)، سرور زنان عالم هستم.
🔸 منبع: معانی الاخبار ص 59
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🗓️ سهشنبه 25 دی 1403
🔅قولوٓا ءامَنّا بِاللّٰهِ وَمآ اُنزِلَ اِلَينا وَمآ اُنزِلَ اِلیٰٓ اِبرٰهيمَ وَاِسمٰعيلَ وَاِسحٰقَ وَيَعقوبَ وَالاَسباطِ وَمآ اوتِیَ موسیٰ وَعيسیٰ وَمآ اوتِیَ النَّبِيّونَ مِن رَبِّهِم لا نُفَرِّقُ بَينَ اَحَدٍ مِنهُم وَنَحنُ لَه مُسلِمونَ (بقره/136)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ معرفی نسخه
2️⃣ نکات لغوی-ادبی
3️⃣ اشاره روایی
4️⃣ شرح تفسیری
❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
هدایت شده از مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🔰 مسابقه قرآنی طرح بر کرانه آیهها
💎 جوایز: کمکهزینه سفر به عتبات عالیات و جوایز ارزشمند قرآنی
🔹مرکز طبع و نشر قرآن کریم در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و انس با قرآن کریم، مسابقهای مرتبط با جزء یکم و در خصوص طرح بر کرانه آیهها برگزار میکند.
✅ محدوده آزمون: جزء اول قرآن کریم
✅ تاریخ برگزاری آزمون: 2 تا 6 بهمن ماه 1403
✅ نحوه برگزاری آزمون: تستی و مجازی
✅ منابع: بخشهای پنجگانه شرح تفسیری، اشاره روایی، نکات لغوی و آموزشی و معرفی نسخه طرح بر کرانه آیهها
✅ اعلام نتایج: 9 بهمنماه مصادف با مبعث رسول الله (ص)
✅ جوایز: کمکهزینه سفر به عتبات عالیات و هدایای ارزشمند قرآنی جمعا به چهارده شرکتکننده برتر و اهدای بن تخفیف خرید محصولات مرکز طبع و نشر قرآن کریم به تمامی شرکتکنندگان.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
💯 با توجه به پرسش عزیزان
👈 نیازی به ثبت نام برای شرکت در مسابقه بر کرانه آیه ها نیست.
لینک آزمون از ٢ تا ۶ بهمن در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
1️⃣ #نکات_لغوی_ادبی (بقره/138)
صِبغَةَ اللّٰهِ: [ایمان میآوریم و] خدا [ما را با این ایمان] رنگآمیزی میکند.
📝 مفعول مطلق است برای «ءامنّا بِاللهِ» در آیه 136؛ یا از رنگآمیزی خداوند دست برندارید؛ یا منظورم [از آیین ابراهیم و توحید] رنگآمیزی خداوند است: در این فرض منصوب است بنا بر اختصاص به تقدیر «اَعنی»، «صبغة» هم میتواند اسم باشد به معنای «رنگ یعنی مایعی که با آن رنگ میکنند» و هم میتواند «مصدر نوع» باشد، و در اینجا مصدر است، یعنی رنگکردن خدا، نه رنگ خدا؛ مصدر نوع در جایی به کار میرود که بخواهند به نوع خاصی از مصدر اصلی اشاره کنند، مثلاً: جَلَستُ جِلسَةَ المَلِکِ: نشستم؛ مانند نشستن پادشاه. «صبغة» نیز در اینجا به نوع خاصی از رنگکردن -یعنی رنگکردن خداوند- اشاره میکند. نکته دیگر: «صبغة» -به معنای رنگ- مایعی است که با آن رنگ میکنند، ولی «لون»، رنگ آن مایع است، مثل: قرمز، سفید، سیاه. پس «صِبغَةَ اللهِ» به معنای «رنگ خدایی» نیست!
🔸منبع: #در_محضر_قرآن_کریم، ج1، ص63
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
2️⃣ #اشاره_روایی (بقره/138)
❇️ عَن اَبی عَبدِ اللهِ (ع) فی قَولِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ: «صِبغَةَ اللهِ وَمَن اَحسَنُ مِنَ اللهِ صِبغَةً»؛ قالَ: الصِّبغَةُ هِیَ الاِسلامُ.
❇️ امام صادق (ع) در مورد آیه «بهراستی که خدا (روح و جان) ما را (با یکتاپرستی و تسلیم محض در برابر خود) نگارگری الهی کرده است و کیست خوشنگارتر از خدا؟» فرمود: منظور از این رنگ آمیزی خاص، تسلیمشدن در برابر خداست.
🔸منبع: کافی، ج3، ص41.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹