eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
1.1هزار دنبال‌کننده
214 عکس
2 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🎁🎁 جوایز مسابقه طرح بر کرانه آیه‌ها 👈 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و جوایز ارزشمند قرآنی به نفرات
🎉 تمام شرکت کنندگان مشمول دریافت جایزه خواهند شد. اما نفرات برتر جوایز متفاوت دریافت خواهند کرد.
🗓️ یکشنبه 30 دی 1403 🔅سَیَقولُ السُّفَهآءُ مِنَ النّاسِ ما وَلّ‍ىـٰهُم عَن قِبلَتِهِمُ الَّ‍تی كانوا عَلَيها قُل لِلّٰهِ المَشرِقُ وَالمَغرِبُ يَهدی مَن يَشآءُ اِلیٰ صِراطٍ مُستَقيمٍ (بقره/142) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری ❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
💠 وَيَسـَٔلونَکَ عَن ذِی القَرنَينِ قُل سَاَتلوا عَلَيكُم مِنهُ ذِكرًا (کهف/83) ✅ ذوالقرنین کیست؟ 👈 در اینکه ذوالقرنین چه کسی بوده در میان مفسران، گفتگوی بسیار است. 🔸 نظری که با آیات قرآن و شواهد تاریخی، مطابقت بیشتری دارد این است که ذوالقرنین همان «کورش کبیر» -پادشاه هخامنشی- است. طبق تاریخ، کورش سفرهایی به شرق، غرب و شمال انجام داد که با سفرهای سه‌گانه ذوالقرنین که در قرآن ذکر شده قابل انطباق است. 🔸 در خصوص نخستین سفر کورش، مطالب زیر خواندنی است: 🔹 نخستین لشکرکشی کورش به کشور لیدیا که در شمال آسیای صغیر قرار داشت، صورت گرفت. این کشور در غرب مرکز حکومت کورش بود. 🔹 اگر نقشه ساحل غربی آسیای صغیر را مشاهده کنیم خواهیم دید که قسمت اعظم ساحل، در خلیج‌های کوچک، غرق می‌شود، مخصوصا در نزدیکی خلیج ازمیر که صورت چشمه‌ای به خود می‌گیرد. 🔹 در آیه 86 می‌فرماید ذوالقرنین در سفر غربی‌اش احساس کرد که خورشید در چشمه تیره و گل‌آلودی فرو می‌رود؛ این همان صحنه‌ای است که کورش به هنگام فرو رفتن قرص آفتاب در خلیج‌های ساحلی مشاهده کرد. ✅ علاقه‌مندان برای مطالعه ادامه داستان ذوالقرنین می‌توانند به قرآن حکیم برای عموم مردم، ص303 مراجعه نمایند. 🔰 منبع: ، چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔸@moshaf_org🔸
🗓️ دوشنبه 1 بهمن 1403 🔅وَکَذٰلِكَ جَعَلنٰکُم اُمَّةً وَسَطًا لِتَکونوا شُهَدآءَ عَلَی النّاسِ وَیَکونَ الرَّسولُ عَلَیکُم شَهیدًا وَما جَعَلنَا القِبلَةَ الَّتی کُنتَ عَلَیهآ اِلّا لِنَعلَمَ مَن یَتَّبِعُ الرَّسولَ مِمَّن یَنقَلِبُ عَلیٰ عَقِبَیهِ وَاِن کانَت لَکَبیرَةً اِلّا عَلَی الَّذینَ هَدَی اللّهُ وَما کانَ اللهُ لِیُضیعَ ایمانَکُم اِنَّ اللهَ بِالنّاسِ لَرَءوفٌ رَحیمٌ (بقره/143) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ اشاره روایی 3️⃣ شرح تفسیری 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1⃣ (بقره/143) کَذٰلِكَ جَعَلنٰکُم: این‌چنین قرار دادیم شما را. وَسَطًا: خوب، نیک، بهترین یا وسط و میانه [بین پیامبر اکرم «ص» و امت] لِتَکونوا: تا باشید یا نتیجه این کار این بود که بشوید. ما جَعَلنا: قرار ندادیم. القِبلَةَ الَّتی کُنتَ عَلَیها: قبله‌ای که به‌سوی آن می‌ایستادی. [بیتُ المَقدِس] لِنَعلَمَ: تا بدانیم و بشناسیم. 📝 یعنی: پیامبر و مؤمنین بشناسند یا [مطیع را از نافرمان] عملاً جدا و متمایز کنیم. مِمَّن: [تا متمایز کنیم] از کسانی که یَنقَلِبُ: برمی‌گردد. عَلیٰ عَقِبَیهِ: روی دو پاشنه پایش 📝 «عَقِب: پاشنه»، کنایه از بازگشتن به حالت قبل است. اِن کانت لَکَبیرَةً: [آن قبله] قطعاً سخت و ناگوار بود. ماکانَ اللهُ لِیُضیعَ: خداوند به‌ هیچ‌وجه بنا نداشته که تباه کند یا خداوند به‌ هیچ‌وجه بنا نداشته که با بی‌توجهی به حال خود رها کند. ایمانَکُم: نمازتان رَءوفٌ: مهربان [به گرفتاران] 🔸منبع: ، ج1، ص65 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2⃣ (بقره/143) ❇️ عَنِ الصّادِقِ (ع): قالَ اللهُ: «وَکَذٰلِكَ جَعَلنٰکُم اُمَّةً وَسَطًا لِتَكونوا شُهَدآءَ عَلَی النّاسِ وَیَکونَ الرَّسولُ عَلَیکُم شَهیدًا»؛ فَاِن ظَنَنتَ اَنَّ اللهَ عَنیٰ بِهٰذِهِ الآیَةِ جَمیعَ اَهلِ القِبلَةِ مِنَ المُوَحِّدینَ. اَفَتَرىٰ اِنَّ مَن لا یَجوزُ شَهادَتُه فِی الدُّنیا عَلیٰ صاعٍ مِن تَمرٍ، یَطلُبُ اللهُ شَهادَتَه یَومَ القِیامَةِ وَیَقبِلُها مِنهُ بِحَضرَةِ جَمیعِ الاُمَمِ الماضِیَةِ؟ کَلّا، لَم یَعنَ اللهُ مِثلَ هٰذا مِن خَلقِهٖ. ❇️ امام صادق (ع): خداوند فرمود: «بدین‌سان (برگزیدگان) شما (مسلمانان) را بهترین امّت قرار دادیم تا بر (اعمال دیگر) مردم گواه باشید و پیامبر (نیز) بر (اعمال) شما گواه باشد»؛ اگر گمان می‌کنی که منظور خدا از این آیه، همۀ یکتاپرستانی است که به‌سوی قبله نماز می‌خوانند، اشتباه کرده‌ای. آیا فکر می‌کنی که خداوند از کسی که گواهی او در دنیا به اندازۀ یک صاع (حدود سه کیلو) خرما نمی‌ارزد، در روز قیامت گواهی می‌خواهد و آن گواهی را در پیشگاه امت‌های گذشته می‌پذیرد؟ هرگز. منظور خداوند مانند چنین مردمی نیست. 🔸 منبع: تفسیر عیاشی، ج1، ص42. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3⃣ 🔸 وَکَذٰلِكَ جَعَلنٰکُم اُمَّةً وَسَطًا لِتَکونوا شُهَدآءَ عَلَی النّاسِ وَیَکونَ الرَّسولُ عَلَیکُم شَهیدًا... (بقره/143) بدین‌سان (برخی از) شما (مسلمانان) را بهترین امّت قرار دادیم تا بر (اعمال دیگر) مردم گواه باشید و پیامبر (نیز) بر (اعمال) شما گواه باشد... ✅ آیا منظور از «امّت وسط» همه مسلمانان هستند؟ اگر منظور از «امّت وسط» همه امّت اسلامی باشد، ارتباط آن با ادامه مطلب، درست نخواهد بود؛ زیرا فرموده است: «... شما را امّت میانه‌ای قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید... و پیامبر هم بر شما گواه باشد.» و روشن است که تناسبی بین «وسط بودن امت» به معنای اعتدال و دوری آنان از افراط و تفریط، با «گواه بودن آنان بر مردم» نیست. همچنین حواس ما انسان‌ها، در حال عادی، تنها می‌تواند شکل ظاهری اعمال را ببیند و نه حقیقت و باطن آنها را. علاوه بر این، بسیاری از اعمال، در خلوت به انجام می‌رسد که در معرض مشاهده حسی عموم نیست، و در مجموع، موانع متعددی از این قبیل برای صحت معنای «گواه بودن همه امّت» وجود دارد. همچنین همه افراد، صلاحیت‌های لازم برای شاهد بودن را ندارند. به تعبیر برخی روایات، چگونه افرادی از امت که صلاحیت شهادت برای یک امر ساده دنیایی را ندارند، در قیامت، شاهد باشند؟ در روایات فراوان، مصداق این آیه، معصومین سلام‌الله علیهم معرفی شده‌اند. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه دانشجویان)، ص22. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4⃣ (بقره/143) 💢 «جَعَلنٰکُم»: بر اساس الف ضمایر فاعلی که در کنار ضمیر مفعولی واقع شود، لازم است که حذف گردد؛ بنابراین واژه «جَعَلنٰکُم» بایست به نگاشته شود. ✍️ پس از «نون» در مصاحف ترکی و ایرانی قدیم، خلاف قواعد رسم المصحف است. 💢 «ایمانَکُم»: واژه «ایمانَکُم» در دو حوزه رسم و ضبط قابل بررسی است: ✍️ حوزه رسم: رسم الف میانی در واژه «ایمانَکُم» در مصاحف مختلف به شرح زیر است: ✅ بر اساس قول دانی: مصحف ترکیه، مصحف لیبی و مصحف مرکز طبع و نشر قرآن کریم ✅ بر اساس قول جزری: مصحف امیری، مصحف مدینه و مصحف الجزایر ✍️ لازم به ذکر است وجه ترجیح در مصحف ، تسهیل در قرائت ذکر شده است. ✍️ حوزه ضبط: همزه قطع (ابتدای کلمه) در واژه «ایمانَکُم»:درج همزه (رأس العین): مصحف امیری، مصحف مدینه، مصحف الجزایر ✅ عدم درج همزه (رأس العین): مصحف لیبی، مصحف ترکیه، مصحف هندی، مصحف مرکز طبع و نشر قرآن کریم ✴️ لازم به ذکر است در سراسر مصحف مرکز طبع و نشر قرآن کریم، همزه قطع متحرک (اَ، اِ، اُ)، فاقد نشانه رأس العین است، بر خلاف حالت ساکن که رأس العین بر پایه الف واقع می‌شود ( أ ) مانند کلمه «یَأتی» 💢 «لَرَءوفٌ»: واژه «لَرَءوف» فارغ از لام تأکید، بر وزن فَعُل یعنی لَرَؤُف نیز خوانده شده؛ لذا در علم رسم‌المصحف با یک واو نوشته شده است. اما در قرائت مطابق بر وزن فَعول، حرف همزه بدون کرسی و قبل از واو نوشته می‌شود. بر این اساس محل درج همزه در واژه «لَرَءوف» در مصاحف مختلف عبارت است از: ✅ درج همزه قبل از واو بدون پایه: مصحف امیری، مصحف مدینه، مصحف الجزایر، مصحف مرکز طبع و نشر قرآن کریم ✅ درج همزه بر پایه واو: مصاحف ترکی که البته این وجه مخالف قواعد علم رسم است. ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع رسم و ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 پرسش‌های پرتکرار در خصوص مسابقه طرح بر کرانه آیه‌ها: ❓محدوده مسابقه را بیشتر توضیح دهید: 👈 پاسخ: محدوده مسابقه فقط جزء اول قرآن کریم و مطالب مرتبط با این طرح است و سوالات به شرح زیر می‌باشد: 1-معرفی نسخه: ۵ سوال تستی 2-اشاره روایی: ۵ سوال تستی 3-شرح تفسیری: ۵ سوال تستی 4-نکات لغوی ۵ سوال تستی 5-نکات آموزشی ۵ سال تستی ⚠️ شرکت کنندگان محترم با اشاره روی هشتگ هر بخش می‌توانند مطالب را به صورت دسته‌بندی شده مطالعه نمایند. ❓ اولین مطلب و آخرین مطلب را چگونه پیدا کنیم؟ 🔴 آدرس اولین مطلب در تاریخ 31 شهریور 🔴 آدرس آخرین مطلب در تاریخ 29 دی 👆 بر روی عبارت بالا اشاره نمایید ❓ آیا در پاسخ دادن به سوالات امکان رجوع به مطالب منتشر شده وجود دارد؟ 👈 پاسخ: محدودیت شرعی و اخلاقی در مراجعه به مطالب وجود ندارد و آزمون به اصطلاح «کتاب‌باز» است. ❓ مهلت پاسخگویی به سوالات چقدر است؟ 👈 پاسخ: از دوم تا ششم بهمن ماه، به مدت پنج روز، فرصت پاسخگویی به سوالات وجود دارد. و هدف از برگزاری این آزمون انس هرچه بیشتر با قرآن کریم است. ❓ آیا شرکت در مسابقه نیاز به ثبت‌نام دارد؟ 👈 پاسخ: خیر، لینک مسابقه در همین کانال در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت. ❓ نحوه شرکت در مسابقه چگونه است؟ 👈 پاسخ: بعد از قرار گرفتن لینک مسابقه در همین کانال، ضمن اشاره بر لینک به صفحه آزمون منتقل خواهید شد و بعد از ثبت اطلاعات شرکت کننده، سوالات تستی چهارگزینه‌ای در اختیار شما قرار خواهد گرفت. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 مسابقه طرح بر کرانه آیه‌ها ✅ فرصت شرکت در امتحان: از سه شنبه دوم بهمن‌ماه تا شنبه ششم بهمن به مدت پنج روز ✅ لینک شرکت در آزمون 👆با اشاره بر لینک بالا به صفحه آزمون منتقل خواهید شد. در صفحه آزمون حتما نام و نام خانوادگی و شماره همراه خود را وارد نمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹