eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
1.2هزار دنبال‌کننده
225 عکس
4 ویدیو
3 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/140) ❇️ عَن اَبی‌جَعفَرٍ (ع): قالَ رَسولُ اللهِ (ص): مَن کَتَمَ شَهادَةً اَو شَهِدَ بِها لِیُهدِرَ لَها بِها دَمَ امرِئٍ مُسلِمٍ اَو لِیَزوِیَ مالَ امرِئٍ مُسلِمٍ اَتیٰ یَومَ القِیامَةِ وَلِوَجهِهٖ ظُلمَةٌ مَدَّ البَصَرِ وَفی وَجهِهٖ کُدوحٌ تَعرِفُهُ الخَلائِقُ بِاسمِهٖ وَنَسَبِهٖ وَمَن شَهِدَ شَهادَةَ حَقٍّ لِیُحیِیَ بِها حَقَّ امرِئٍ مُسلِمٍ اَتیٰ یَومَ القِیامَةِ وَلِوَجهِهٖ نورٌ مَدَّ البَصَرِ تَعرِفُهُ الخَلائِقُ بِاسمِهٖ وَنَسَبِهٖ. ثُمَّ قالَ اَبوجَعفَرٍ (ع): اَلا تَریٰ اَنَّ اللهَ تَبارَكَ وَتَعالیٰ یَقولُ: «وَاَقیمُوا الشَّهادَةَ لِلّٰهِ». ❇️ امام باقر (ع): پیامبر (ص) فرمود: کسی‌که شهادت را کتمان کند یا شهادتی بدهد که به واسطه آن، خون انسان مسلمانی به هدر رود یا مال انسان مسلمانی از دست برود، روز قیامت در حالی‌که تاریکی چشمگیری صورتش را فراگرفته است، وارد خواهد شد و همچنین در صورتش خراشی (نشانه‌ای) است که مردم به سبب آن، از نام و نسب او آگاه می‌شوند و کسی‌که به حق شهادتی بدهد که به سبب آن، مال انسان مسلمانی زنده شود، روز قیامت در حالی‌که نور چشمگیری صورتش را فراگرفته و مردم اسم و نسب او را می‌دانند، وارد محشر می‌شود. سپس امام باقر (ع) فرمود: آیا نمی‌بینید که خداوند عزوجل می فرماید: «و شهادت را برای خدا برپا دارید» (طلاق/2). 🔸 منبع: کافی، ج7، ص380. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 اَم تَقولونَ اِنَّ اِبرٰهیمَ وَاِسمٰعیلَ وَاِسحٰقَ وَیَعقوبَ وَالاَسباطَ کانوا هودًا اَو نَصٰریٰ قُل ءَاَنتُم اَعلَمُ اَمِ اللهُ وَمَن اَظلَمُ مِمَّن کَتَمَ شَهادَةً عِندَه مِنَ اللهِ وَمَا اللهُ بِغافِلٍ عَمّا تَعمَلونَ (بقره/140) آیا شما (اهل کتاب) می‌گویید که ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و (پیامبران از) نوادگان (یعقوب)، یهودی یا مسیحی بودند؟ (به آنان) بگو: «شما بهتر می‌دانید یا خدا؟ چه کسی ستم‌کارتر از آن کس است که گواهی یا شهادتی را که از (طرف) خدا (در کتاب‌های آسمانی‌اش) دارد، کتمان می‌کند؟! (بنابراین، از کتمان حقیقت بپرهیزید و بدانید که) خداوند از کارهایتان غافل نیست.» ✅ از آیات شریفه قرآن چنین برمی‌آید که اهل کتاب بر سر حضرت ابراهیم با یکدیگر بگومگو داشته‌اند و صریحاً هریک ابراهیم را به خود نسبت می‌دادند. همچنان‌که در آیه 65 سوره مبارکه آل‌عمران آمده است: «ای اهل کتاب چرا درباره دین ابراهیم بحث و جدل می‌کنید و نسبت یهودی یا مسیحی به او می‌دهید؟ درحالی‌که تورات و انجیل پس از وفات او نازل شده است...» ✅ وقتی انسان روی دنده لجاجت و تعصب می‌افتد حتی مسلّمات تاریخ را انکار می‌کند، فی‌المثل آنها پیامبرانی همچون ابراهیم و اسحاق و یعقوب را که قبل از موسی و عیسی به دنیا آمدند و از جهان رفتند، از پیروان موسی یا مسیح می‌شمارند و یک واقعیت به این روشنی را کتمان می‌کنند، واقعیتی که با سرنوشت مردم و دین و ایمان آنها سروکار دارد، به همین دلیل قرآن آنها را ستم‌کارترین افراد معرفی کرده است، زیرا هیچ ستمی بالاتر از این نیست که افرادی آگاهانه حقایق را کتمان کنند و مردم را در بیراهه‌ها سرگردان سازند. 🔸 منابع: المیزان، ج1، ص313، نمونه، ج1، ص475، با استفاده از مجمع‌البیان، ج1، ص409. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/140) 💢 «ءَاَنتُم»: علمای رسم‌المصحف در مواضعی که یک کلمه با دو همزه (همزه استفهام و همزه اصلی کلمه) شروع می‌شود، از نگارش دو الف در کنار هم خودداری نموده و به نگارش یک همزه اکتفا کرده‌اند که در مصاحف مختلف، گاه همزۀ اول به‌صورت کوچک (رأسُ العَین) نوشته شده است و گاه همزۀ دوم. از طرف دیگر هرچند که نحوه تلفظ این دو همزه بین قاریان ده‌گانه محل اختلاف است؛ امّا در رسم آن، همه متفق‌القول آن را با یک الف کتابت کرده‌اند. ✅ این رویه در کلمات مشابه در قرآن نیز دیده می‌شود، مانند: «ءَاَشفَقتُم»، «ءَاَنتُم»، «اَءِلـٰهٌ» یا «اَءُلقِیَ». ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط این کلمه در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
⁉️ سوالات شما عزیزان در خصوص مسابقه طرح بر کرانه آیه‌ها: 📕 محدوده آزمون را بیشتر توضیح دهید: 👈 محدوده آزمون فقط جزء اول قرآن کریم و مطالب مرتبط با این طرح است و سوالات به شرح زیر می‌باشد: 1- معرفی نسخه: ۵ سوال 2- اشاره روایی: ۵ سوال 3- شرح تفسیری: ۵ سوال 4- نکات لغوی ۵ سوال 5- نکات آموزشی ۵ سال ⚠️ شرکت کنندگان محترم با اشاره روی هشتگ هر بخش می‌توانند مطالب را به صورت دسته‌بندی شده مطالعه نمایند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🎁🎁 جوایز مسابقه طرح بر کرانه آیه‌ها 👈 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و جوایز ارزشمند قرآنی به نفرات
🎉 تمام شرکت کنندگان مشمول دریافت جایزه خواهند شد. اما نفرات برتر جوایز متفاوت دریافت خواهند کرد.
🗓️ یکشنبه 30 دی 1403 🔅سَیَقولُ السُّفَهآءُ مِنَ النّاسِ ما وَلّ‍ىـٰهُم عَن قِبلَتِهِمُ الَّ‍تی كانوا عَلَيها قُل لِلّٰهِ المَشرِقُ وَالمَغرِبُ يَهدی مَن يَشآءُ اِلیٰ صِراطٍ مُستَقيمٍ (بقره/142) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری ❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
💠 وَيَسـَٔلونَکَ عَن ذِی القَرنَينِ قُل سَاَتلوا عَلَيكُم مِنهُ ذِكرًا (کهف/83) ✅ ذوالقرنین کیست؟ 👈 در اینکه ذوالقرنین چه کسی بوده در میان مفسران، گفتگوی بسیار است. 🔸 نظری که با آیات قرآن و شواهد تاریخی، مطابقت بیشتری دارد این است که ذوالقرنین همان «کورش کبیر» -پادشاه هخامنشی- است. طبق تاریخ، کورش سفرهایی به شرق، غرب و شمال انجام داد که با سفرهای سه‌گانه ذوالقرنین که در قرآن ذکر شده قابل انطباق است. 🔸 در خصوص نخستین سفر کورش، مطالب زیر خواندنی است: 🔹 نخستین لشکرکشی کورش به کشور لیدیا که در شمال آسیای صغیر قرار داشت، صورت گرفت. این کشور در غرب مرکز حکومت کورش بود. 🔹 اگر نقشه ساحل غربی آسیای صغیر را مشاهده کنیم خواهیم دید که قسمت اعظم ساحل، در خلیج‌های کوچک، غرق می‌شود، مخصوصا در نزدیکی خلیج ازمیر که صورت چشمه‌ای به خود می‌گیرد. 🔹 در آیه 86 می‌فرماید ذوالقرنین در سفر غربی‌اش احساس کرد که خورشید در چشمه تیره و گل‌آلودی فرو می‌رود؛ این همان صحنه‌ای است که کورش به هنگام فرو رفتن قرص آفتاب در خلیج‌های ساحلی مشاهده کرد. ✅ علاقه‌مندان برای مطالعه ادامه داستان ذوالقرنین می‌توانند به قرآن حکیم برای عموم مردم، ص303 مراجعه نمایند. 🔰 منبع: ، چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔸@moshaf_org🔸
🗓️ دوشنبه 1 بهمن 1403 🔅وَکَذٰلِكَ جَعَلنٰکُم اُمَّةً وَسَطًا لِتَکونوا شُهَدآءَ عَلَی النّاسِ وَیَکونَ الرَّسولُ عَلَیکُم شَهیدًا وَما جَعَلنَا القِبلَةَ الَّتی کُنتَ عَلَیهآ اِلّا لِنَعلَمَ مَن یَتَّبِعُ الرَّسولَ مِمَّن یَنقَلِبُ عَلیٰ عَقِبَیهِ وَاِن کانَت لَکَبیرَةً اِلّا عَلَی الَّذینَ هَدَی اللّهُ وَما کانَ اللهُ لِیُضیعَ ایمانَکُم اِنَّ اللهَ بِالنّاسِ لَرَءوفٌ رَحیمٌ (بقره/143) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ اشاره روایی 3️⃣ شرح تفسیری 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1⃣ (بقره/143) کَذٰلِكَ جَعَلنٰکُم: این‌چنین قرار دادیم شما را. وَسَطًا: خوب، نیک، بهترین یا وسط و میانه [بین پیامبر اکرم «ص» و امت] لِتَکونوا: تا باشید یا نتیجه این کار این بود که بشوید. ما جَعَلنا: قرار ندادیم. القِبلَةَ الَّتی کُنتَ عَلَیها: قبله‌ای که به‌سوی آن می‌ایستادی. [بیتُ المَقدِس] لِنَعلَمَ: تا بدانیم و بشناسیم. 📝 یعنی: پیامبر و مؤمنین بشناسند یا [مطیع را از نافرمان] عملاً جدا و متمایز کنیم. مِمَّن: [تا متمایز کنیم] از کسانی که یَنقَلِبُ: برمی‌گردد. عَلیٰ عَقِبَیهِ: روی دو پاشنه پایش 📝 «عَقِب: پاشنه»، کنایه از بازگشتن به حالت قبل است. اِن کانت لَکَبیرَةً: [آن قبله] قطعاً سخت و ناگوار بود. ماکانَ اللهُ لِیُضیعَ: خداوند به‌ هیچ‌وجه بنا نداشته که تباه کند یا خداوند به‌ هیچ‌وجه بنا نداشته که با بی‌توجهی به حال خود رها کند. ایمانَکُم: نمازتان رَءوفٌ: مهربان [به گرفتاران] 🔸منبع: ، ج1، ص65 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2⃣ (بقره/143) ❇️ عَنِ الصّادِقِ (ع): قالَ اللهُ: «وَکَذٰلِكَ جَعَلنٰکُم اُمَّةً وَسَطًا لِتَكونوا شُهَدآءَ عَلَی النّاسِ وَیَکونَ الرَّسولُ عَلَیکُم شَهیدًا»؛ فَاِن ظَنَنتَ اَنَّ اللهَ عَنیٰ بِهٰذِهِ الآیَةِ جَمیعَ اَهلِ القِبلَةِ مِنَ المُوَحِّدینَ. اَفَتَرىٰ اِنَّ مَن لا یَجوزُ شَهادَتُه فِی الدُّنیا عَلیٰ صاعٍ مِن تَمرٍ، یَطلُبُ اللهُ شَهادَتَه یَومَ القِیامَةِ وَیَقبِلُها مِنهُ بِحَضرَةِ جَمیعِ الاُمَمِ الماضِیَةِ؟ کَلّا، لَم یَعنَ اللهُ مِثلَ هٰذا مِن خَلقِهٖ. ❇️ امام صادق (ع): خداوند فرمود: «بدین‌سان (برگزیدگان) شما (مسلمانان) را بهترین امّت قرار دادیم تا بر (اعمال دیگر) مردم گواه باشید و پیامبر (نیز) بر (اعمال) شما گواه باشد»؛ اگر گمان می‌کنی که منظور خدا از این آیه، همۀ یکتاپرستانی است که به‌سوی قبله نماز می‌خوانند، اشتباه کرده‌ای. آیا فکر می‌کنی که خداوند از کسی که گواهی او در دنیا به اندازۀ یک صاع (حدود سه کیلو) خرما نمی‌ارزد، در روز قیامت گواهی می‌خواهد و آن گواهی را در پیشگاه امت‌های گذشته می‌پذیرد؟ هرگز. منظور خداوند مانند چنین مردمی نیست. 🔸 منبع: تفسیر عیاشی، ج1، ص42. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹