eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
1.2هزار دنبال‌کننده
225 عکس
4 ویدیو
3 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/138) 💢 «عـٰبِدونَ»: واژه «عـٰبِدونَ» در علم رسم، بنا به قاعده جمع‌های مذکر و مؤنث سالم به نوشته می‌شود؛ لذا در مصاحفی که ملتزم به رعایت قواعد رسم هستند، این کلمه به نگارش شده است، مانند: مصحف امیری، مصحف مدینه، مصحف الجزایر، مصحف لیبی و مصحف مرکز طبع و نشر قرآن کریم. ✍️ پس از حرف «عین» در مصاحف ترکی و ایرانی قدیم، خلاف قواعد رسم‌المصحف است. ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع رسم و ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 صِبغَةَ اللهِ وَ مَن اَحسَنُ مِنَ اللهِ صِبغَةً وَ نَحنُ لَهۥ عٰبِدونَ(بقره/138) (ما به خدا ایمان می‌آوریم، و) به راستی که خدا (روح و جان) ما را (با یکتاپرستی و تسلیم محض در برابر خود) رنگ آمیزی ویژه‌ای کرده است، و چه کسی بهتر از خدا (چنین) رنگ آمیزی خاصی دارد؟ (برای همین) ما تنها او را می‌پرستیم. ✅ منظور از رنگ الهی چیست؟ این آیه می‌فرماید که ایمانی که در دو آیه پیشتر بیان شد، نوعی رنگ خدایی است و این بهترین رنگ است؛ نه رنگ یهودیت و نصرانیت که در دین خدا تفرقه انداختند و آن را آن‌طور که خدا دستور داده بود به پا نداشتند. برخی گفته‌اند دلیل اینکه خداوند در این آیه از کلمه رنگ استفاده کرده، این است که همانطور که رنگ بر پوسته‌ زیرین خود نمایان است، ایمان و اسلام مومنان کاملا مشخص و نمایان است، یا همان گونه که رنگ، جزء جدایی ناپذیر یک جسم می‌شود، ایمان در دل‌های مومنان نفوذ می‌کند و از آن خارج نمی‌گردد. از امام صادق علیه السلام در ذیل این آیه روایت شده است: «مراد از رنگ الهی همان اسلام است.» 🔸منبع: قرآن حکیم(ویژه عموم مردم)، ص21. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🏴 سالروز رحلت مجاهد عرصه تبیین بر پیروانش تسلیت باد 👈 آیه‌ای که حضرت زینب کبری سلام الله علیها در شام تلاوت فرمودند: ▪️ وَ لا‌تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللهِ اَمواتًاۚ بَل اَحيآءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ(بقره/169) یزید پس از خواندن اشعارکفر آلود، آرزو کرد که ای کاش پیران قریش بودند تا از پیروزی من، شادی کنان به من تبریک بگویند. سپس حضرت این آیه شریفه را تلاوت فرمودند: «به هیچ وجه کشتگان در راه خدا را مرده نپندار؛ بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.» ✅ شان نزول این آیه شریفه برای شهدای اُحد است.زمانی که مشرکان از شکست ظاهری و کشتن مسلمانان از جمله حمزه سید الشهداء خوشحال شدند؛ این آیه نارل شد و شادی بی پایان و زنده بودن واقعی رامشخص کرد. یزید ملعون نیز ازکشتن شهدای کربلا خوشحال بود، حضرت زینب با تلاوت این آیه، مقام و جایگاه شهدای کربلا را در کنار شهدای بدر و احد قرار می‌دهد و شادی بی پایان و فضل جاودان خداوند نصیب آنان می‌داند. ✅ امام باقرعلیه السلام: خداوند به ارواح شهدای اُحد خطاب کرد: چه آرزویی دارید؟ آنها گفتند: بار دیگر به دنیا باز گردیم و در راه تو شهید شویم. خداوند فرمود: فرمان تخلف ناپذیر من این است که کسی دوباره به دنیا باز نگردد. عرض کردند: حالا که چنین است، تقاضای ما این است که سلام ما را به پیامبر برسانی و حال ما را به بازماندگان بگویی...در این هنگام آیات 169 تا 171 سوره مبارکه آل عمران نازل شد. 🔸 منبع: قرآن حکیم(ویژه عموم مردم)، ص72. بحار الانوار، ج45، ص157. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🔰 مسابقه قرآنی طرح بر کرانه آیه‌ها 💎 جوایز: کمک‌هزینه سفر به عتبات عالیات و جوایز ارزشمند قرآنی
🎁🎁 جوایز مسابقه طرح بر کرانه آیه‌ها 👈 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و جوایز ارزشمند قرآنی به نفرات برتر 👈 بن تخفیف خرید محصولات مرکز طبع و نشر قرآن کریم به تمامی شرکت‌کنندگان 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ شنبه 29 دی 1403 🔅اَم تَقولونَ اِنَّ اِبرٰهيمَ وَاِسمٰعيلَ وَاِسحٰقَ وَيَعقوبَ وَالاَسباطَ كانوا هودًا اَو نَصٰریٰ قُل ءَاَنتُم اَعلَمُ اَمِ اللهُ وَمَن اَظلَمُ مِمَّن كَتَمَ شَهادَةً عِندَه مِنَ اللهِ وَمَا اللهُ بِغافِلٍ عَمّا تَعمَلونَ (بقره/140) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 140 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: arabe 377 ✓ محل نگهداری: کتابخانه ملی فرانسه ✓ نوع خط: سبک نوین ✓ تعداد برگه‌ها: 23 برگه ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 5 سطر ✓ ابعاد هر برگه: 113*150 میلی‌متر ✓ جنس برگه‌ها: پوست ✓ نشان پایان آیات: یک گل هشت‌پر طلایی‌رنگ ✓ علامت تخمیس: ندارد. ✓ علامت تعشیر: یک شمسه مذهّب طلایی در متن که تعداد آیات به حروف، در میان آن نوشته شده است. ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: در صفحات باقی‌مانده از این نسخه سر سوره‌ای یافت نشد. ✓ نقط الاعجام: نقطه‌های مستطیل‌شکل که به نظر می‌رسد در دوره‌ای متأخر اضافه شده‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: نقاط مدور قرمزرنگ به شیوه برای حرکات و تنوین، نقاط زردرنگ مدور برای نشان‌دادن تشدید، نقاط مدور سبزرنگ برای نشان‌دادن همزه و رنگ آبی برای نشان‌دادن سایر 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/140) اَم: یا، در این صورت متصله است، یعنی: اَتُحآجّونَنا اَم تَقولونَ... یا مطلب دیگر آیا، در این صورت منقطعه است. كَتَمَ: پنهان کرد. شَهادَةً عِندَه: شهادتی که نزد اوست. 📝 یعنی شهادتی که در کتابشان است. مِنَ اللّٰهِ: یا صفت «شهادت» است، یعنی شهادتی که از خداوند رسیده؛ یا متعلق است به «کَتَمَ»، یعنی از خداوند مخفی می‌کنند که مراد مخفی کردن از بندگان خداوند است. مَا اللّٰهُ بِغافِلٍ: الله غافل نیست. 📝 «ما»، «شبیه به لیس» است یعنی اسم و خبر می‌گیرد، و جایز است -مانند لیس- خبر آن با «باء زائده» مجرور شود: مَا اللهُ بِغافِلٍ = مَا اللهُ غافِلًا. 🔸منبع: ، ج1، ص64 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/140) ❇️ عَن اَبی‌جَعفَرٍ (ع): قالَ رَسولُ اللهِ (ص): مَن کَتَمَ شَهادَةً اَو شَهِدَ بِها لِیُهدِرَ لَها بِها دَمَ امرِئٍ مُسلِمٍ اَو لِیَزوِیَ مالَ امرِئٍ مُسلِمٍ اَتیٰ یَومَ القِیامَةِ وَلِوَجهِهٖ ظُلمَةٌ مَدَّ البَصَرِ وَفی وَجهِهٖ کُدوحٌ تَعرِفُهُ الخَلائِقُ بِاسمِهٖ وَنَسَبِهٖ وَمَن شَهِدَ شَهادَةَ حَقٍّ لِیُحیِیَ بِها حَقَّ امرِئٍ مُسلِمٍ اَتیٰ یَومَ القِیامَةِ وَلِوَجهِهٖ نورٌ مَدَّ البَصَرِ تَعرِفُهُ الخَلائِقُ بِاسمِهٖ وَنَسَبِهٖ. ثُمَّ قالَ اَبوجَعفَرٍ (ع): اَلا تَریٰ اَنَّ اللهَ تَبارَكَ وَتَعالیٰ یَقولُ: «وَاَقیمُوا الشَّهادَةَ لِلّٰهِ». ❇️ امام باقر (ع): پیامبر (ص) فرمود: کسی‌که شهادت را کتمان کند یا شهادتی بدهد که به واسطه آن، خون انسان مسلمانی به هدر رود یا مال انسان مسلمانی از دست برود، روز قیامت در حالی‌که تاریکی چشمگیری صورتش را فراگرفته است، وارد خواهد شد و همچنین در صورتش خراشی (نشانه‌ای) است که مردم به سبب آن، از نام و نسب او آگاه می‌شوند و کسی‌که به حق شهادتی بدهد که به سبب آن، مال انسان مسلمانی زنده شود، روز قیامت در حالی‌که نور چشمگیری صورتش را فراگرفته و مردم اسم و نسب او را می‌دانند، وارد محشر می‌شود. سپس امام باقر (ع) فرمود: آیا نمی‌بینید که خداوند عزوجل می فرماید: «و شهادت را برای خدا برپا دارید» (طلاق/2). 🔸 منبع: کافی، ج7، ص380. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 اَم تَقولونَ اِنَّ اِبرٰهیمَ وَاِسمٰعیلَ وَاِسحٰقَ وَیَعقوبَ وَالاَسباطَ کانوا هودًا اَو نَصٰریٰ قُل ءَاَنتُم اَعلَمُ اَمِ اللهُ وَمَن اَظلَمُ مِمَّن کَتَمَ شَهادَةً عِندَه مِنَ اللهِ وَمَا اللهُ بِغافِلٍ عَمّا تَعمَلونَ (بقره/140) آیا شما (اهل کتاب) می‌گویید که ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و (پیامبران از) نوادگان (یعقوب)، یهودی یا مسیحی بودند؟ (به آنان) بگو: «شما بهتر می‌دانید یا خدا؟ چه کسی ستم‌کارتر از آن کس است که گواهی یا شهادتی را که از (طرف) خدا (در کتاب‌های آسمانی‌اش) دارد، کتمان می‌کند؟! (بنابراین، از کتمان حقیقت بپرهیزید و بدانید که) خداوند از کارهایتان غافل نیست.» ✅ از آیات شریفه قرآن چنین برمی‌آید که اهل کتاب بر سر حضرت ابراهیم با یکدیگر بگومگو داشته‌اند و صریحاً هریک ابراهیم را به خود نسبت می‌دادند. همچنان‌که در آیه 65 سوره مبارکه آل‌عمران آمده است: «ای اهل کتاب چرا درباره دین ابراهیم بحث و جدل می‌کنید و نسبت یهودی یا مسیحی به او می‌دهید؟ درحالی‌که تورات و انجیل پس از وفات او نازل شده است...» ✅ وقتی انسان روی دنده لجاجت و تعصب می‌افتد حتی مسلّمات تاریخ را انکار می‌کند، فی‌المثل آنها پیامبرانی همچون ابراهیم و اسحاق و یعقوب را که قبل از موسی و عیسی به دنیا آمدند و از جهان رفتند، از پیروان موسی یا مسیح می‌شمارند و یک واقعیت به این روشنی را کتمان می‌کنند، واقعیتی که با سرنوشت مردم و دین و ایمان آنها سروکار دارد، به همین دلیل قرآن آنها را ستم‌کارترین افراد معرفی کرده است، زیرا هیچ ستمی بالاتر از این نیست که افرادی آگاهانه حقایق را کتمان کنند و مردم را در بیراهه‌ها سرگردان سازند. 🔸 منابع: المیزان، ج1، ص313، نمونه، ج1، ص475، با استفاده از مجمع‌البیان، ج1، ص409. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/140) 💢 «ءَاَنتُم»: علمای رسم‌المصحف در مواضعی که یک کلمه با دو همزه (همزه استفهام و همزه اصلی کلمه) شروع می‌شود، از نگارش دو الف در کنار هم خودداری نموده و به نگارش یک همزه اکتفا کرده‌اند که در مصاحف مختلف، گاه همزۀ اول به‌صورت کوچک (رأسُ العَین) نوشته شده است و گاه همزۀ دوم. از طرف دیگر هرچند که نحوه تلفظ این دو همزه بین قاریان ده‌گانه محل اختلاف است؛ امّا در رسم آن، همه متفق‌القول آن را با یک الف کتابت کرده‌اند. ✅ این رویه در کلمات مشابه در قرآن نیز دیده می‌شود، مانند: «ءَاَشفَقتُم»، «ءَاَنتُم»، «اَءِلـٰهٌ» یا «اَءُلقِیَ». ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط این کلمه در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
⁉️ سوالات شما عزیزان در خصوص مسابقه طرح بر کرانه آیه‌ها: 📕 محدوده آزمون را بیشتر توضیح دهید: 👈 محدوده آزمون فقط جزء اول قرآن کریم و مطالب مرتبط با این طرح است و سوالات به شرح زیر می‌باشد: 1- معرفی نسخه: ۵ سوال 2- اشاره روایی: ۵ سوال 3- شرح تفسیری: ۵ سوال 4- نکات لغوی ۵ سوال 5- نکات آموزشی ۵ سال ⚠️ شرکت کنندگان محترم با اشاره روی هشتگ هر بخش می‌توانند مطالب را به صورت دسته‌بندی شده مطالعه نمایند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🎁🎁 جوایز مسابقه طرح بر کرانه آیه‌ها 👈 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و جوایز ارزشمند قرآنی به نفرات
🎉 تمام شرکت کنندگان مشمول دریافت جایزه خواهند شد. اما نفرات برتر جوایز متفاوت دریافت خواهند کرد.