eitaa logo
طب السلام
10.7هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
1.7هزار ویدیو
55 فایل
مصطفی جهانی راد مدیر اندیشکده و مرکز مطالعات سلام سالم‌بودن خیلی راحته 😍 بیا بهت یاد بدم 🤩 چطور سالم باشی 🥰 و خودت حال خودتو خوب کنی 😇 تبلیغ و تبادل: @YAAS_1818 فروشگاهمون : https://eitaa.com/aaminshop ادمین فروش : @AminOnlineShop1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎊🎊🎊🎊🎊 هر روز ما به مدح علی می‌شود شروع! هوهوی صبح باد صبا مدح حیدر است! 🌺السلام علیک یا امیرالمومنین🌺 @jahanirad
ضدعفونی کننده‌ای که قربانی می‌گیرد! این روزها عده‌ای سودجو متانول را بجای اتانول برای ضدعفونی کردن سطوح می‌فروشند. اما تفاوت این دو مایع در چیست؟! @jahanirad
خدایی حق این بنده خدا نیست کرونا بگیره😂 @jahanirad
6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این ویدیوی روز پدر⁩ خیلی اثرگذار و قشنگ بود.. (حتما ببینید👌) @jahanirad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
!!!!! مذهبی ها انسان نیستند که کرونا بگیرند توهین آشکار سلبریتی ها @jahanirad
❄غلو مهمترین عامل تضعیف روایان شیعه ناشناخته بودنِ حد غلو در داوری های دانشمندان رجالی یکی از مشکلات جدی فراوری حدیث پژوهان میباشد. یعنی اندیشمندانی چون نجاشی، شیخ طوسی، ابن غضائری، هیچ یک و هیچگاه تعریف روشنی از غلو به دست نداده اند ! نگاهی سریع و گذرا، نشان از حضور پر رنگ غلو در تضعیف روایان شیعی دارد! در این مسیر حجم راویان ضعیف انگاشته شده در دو کتاب ابن غضائری و نجاشی به مراتب فراوان تر از کتاب فهرست شیخ طوسی میباشد. در واقع از بین ۹۴۲۵ روای که ضعیف عنوان شدند فقط ۱۰۸۰ نفر بغیر غال ضعیف هستند و چیزی حدود ۸۸ درصد روایان بخاطر غلو ضعیف خطاب گرفته اند. بدون شک ردپای غلو در دو عامل فساد المذهب و تخلیط نیز چشمگیر بود، بی هیچ تردید میتوان غلو را مهمترین عامل تضعیف روایان شیعی دانست. به نظر پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو، با دشواری روبروست 🌕دلایل نپذیرفتن تضعیفات دانشمندان رجالی: ۱:مبتنی بودن این تضعیفات بر زیر ساخت کلامی است: در اختلافات دیدگاه های کلامی اصحاب با یکدیگر دیده ایم که گاه هشام بن حکم و هشام بن سالم همدیگر را کافر خواندن خوانده اند!! مرز شناسی غلو و غالی خواندن روایان، به دلیل برخورداری از ماهیتی کلامی و پر دامنه بودن اختلافات در این عرصه، بایستگیِ برخوردِ برخاسته از یک زیر ساخت کلامی با این پدیده را چند چندان میکند. اختلاف نگرش اصحاب به برخی مباحث کلامی، و از آن میان بحث غلو، چنان ریشه دار و عمیق است که حتی بزرگانی چون شیخ مفید را در برابر سرشناسانی چون شیخ صدوق و استادش، محمد بن حسن بن ولید، قرار داده است شایسته است سخن اعتراض آمیز و سراسر نقد شیخ مفید را در برابر شیخ صدوق و ابن ولید را، آنگاه که به نقد این دو در به دست دادنِ نشانه های غلو مینشیند ببینیم: 🔥نظر شیخ صدوق و استادش محمد بن ولید "اول درجه فی الغلو، نفی السهو عن النبی (ص) و الامام(ع)" فان صحت هذه الحکایه عنه، فهو مقصر،مع انه من علماء القمیین و مشیختهم!!!! (شیخ مفید ، تصحیح الاعتقادات ص ۱۳۵،۱۳۶) روشن است که هیچ اندیشه ورزی نمیتواند و نباید بدین دلیل که شیخ صدوق یا ابن ولید، انکار اشتباه و سهو از امام معصوم (ع) را نشانه غلو دانسته اند ، وی نیز چنین باوری را پذیرا شودهمچنان که نمیتوان در نقطه مقابل نظر شیخ مفید را که باور به اشتباه و سهو از معصوم میداند، او هم بر همان روش رود. کوتاه سخن اینکه، تضعیفات بنا نهاده شده بر غلو بدین دلیل که زیر ساخت های کلامی و اجتهادی برای ما شناخته شده نیست ، پذیرفتنی نیستند؛ چه آنکه در سراسر نگاشته های رجالی چون فهرست و رجال شیخ، رجال نجاشی، رجال این غضائری نه واژگان توصیفی دال بر تضعیف ، چون ضعیف،غلو و غالیو نه زیر ساخت هایی که بر پایه آنها، رجالی به تضعیفیا غالی بودن یک راوی حکم میکند، از سوی ایشان شناسانده نشده اند. دلیل دوم: ادامه دارد... @jahanirad
"زینب اسیر نیست، دو عالم اسیر اوست..." با رنج اسارت و غم تنهایی بانوی دلیر روزِ عاشورایی با این همه غصه و مصیبت اما چیزی تو ندیده‌ای به جز زیبایی @jahanirad
طب السلام
❄غلو مهمترین عامل تضعیف روایان شیعه ناشناخته بودنِ حد غلو در داوری های دانشمندان رجالی یکی از مشکل
دلیل دوم: مخالفت امام با برخی تضعیفات مبتنی بر غلو افزون بر آنچه که پیش از این در نادرست خواندن رویارویی فضل بن شاذان با وکیل فرستاده شده ی امام به نیشابور، یعنی ایوب بن الناب، از سوی معصوم، و نادرستیِ پندار اصحاب در همسو دانستن آموزه های حدیثی جابر بن یزید با آموزه های انحرافی مغیره بن سعید از سوی امام صادق(ع) دیدیم، نمونه روشن این دست از مخالفت را میتوان در یاد کرد ابن غضائری از محمد بن اورمه قمی دید! ❄💥 بر پایه گفته نجاشی و ابن غضائری، محمد بن اورمه، در باور عمومی و فراگیر قمی ها، متهم به غلو بود. دامنه اتهام تا آنجا پیش رفت که ابن اورمه از نگاه قمی ها مهدور الدم شناخته شده بود!!!!! نقشه ترور و قتل او به پشتوانه همین باور طراحی شد، که مراحلی از اجرا را نیز پشت سر گذاشت. سخن نجاشی در این باره خواندنی است "ذکره القمیون و غمزوا علیه و رموه بالغلو، حتی دس علیه من یفتک به، فوجدوا یصلی من اول اللیل الی آخره، فتوقفوا عنه. (نجاشی الرجال ش ۸۹۱) و ابن غضائری هم در کتاب رجالش ش ۱۳۳ به این موضوع اشاره میکند. با وجود این، ابن غضائری نامه ای از سوی امام هادی (ع) به قمی ها را گزارش میکند که سه فراز در بردارد: 🌺پیراستگی باورهای محمد بن اورمه از غلو 🌺خوش عقیده بودن وی 🌺نزدیکی جایگاه وی نزد امام (ع) بنگرید : "رایت کتابا خرج من ابی الحسن علی بن محمد الی قمیین فی برائته مما قدف به، و حسن عقیدته و قرب منزلته" پیام آشکار و روشن یادکرد محمد بن اورمه این است که حتی باور عمومی و جمعی یک حوزه حدیثی در غالی خواندن یک روای، میتواند نادرست باشد! پیامی که حدیث پژوهِ ژرف اندیش را در باور پذیر بودن چنین تضعیفاتی دچار تردید و دودلی میکند و به چاره جویی وا میدارد! در گام بعدی خواهیم دید که غضائری و نجاشی نیز در باور پذیر بودن برخی تضعیفات بنا نهاده شده بر غلو ، تردید کرده اند!!! ادامه دارد... @Jahanirad
سندکتاب «رساله ذهبیه» را مرحوم علامه عسکری که از نوادر علم حدیث است، تأیید کرده است؛ حدیث‌شناسی که رهبر انقلاب در موردش فرمود: «این عالم بزرگوار و سختکوش ده‌ها سال از عمر با‌برکت خود را در راه پژوهش در کلام و تاریخ و حدیث صرف کرد و محصول مبارک آن تألیفات و مقالاتی است که در گستره جهان اسلام با استقبال و تحسین رو‌به‌رو شده و در ترویج مکتب اهل بیت علیهم‌السلام موفقیت‌های ارزشمندی به دست آورده‌ است؛ رحمت خدا بر آن دانشمند بلندهمت و پرتلاش و خستگی‌ناپذیر». طبیعتاً اگر قرار باشد ما بین رأی علامه عسکری و جناب فاطمی‌نیا یکی را انتخاب کنیم، علامه را برمی‌گزینیم. مرحوم علامه عسکری رساله ذهبیه را شرح کرده‌اند یعنی اصلاً کتابی با عنوان طب الرضا و طب الصادق دارند که طرح جلد آن را می‌توانید در ذیل ملاحظه کنید؛ در این کتاب مراحل اینکه چگونه در مورد صحت سند رساله به یقین رسیده‌اند، توضیح داده‌اند. به‌خلاف فرمایش حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا، رساله فقط یک راوی ندارد؛ یکی از راویان آن نوفلی است که علامه عسکری وثاقت او را تأیید کرده است، عجیب است که حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا از این مسئله خبر ندارد. راوی‌ای که حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا به‌اشتباه او را "محمدبن جعفر" نام می‌برد، هم نامش "ابن‌جمهور" است! این راوی هم با اینکه ثقه نیست اما چنین هم نیست که علمای رجال حدیثش را نپذیرفته باشند مثلاً شیخ کلینی مؤلف اصول کافی، یکی از کتب اربعه شیعه، به‌دفعات از همین فرد روایت نقل کرده است؛ بین ثقه نبودن راوی و پذیرش یا عدم‌پذیرش روایت او در علم حدیث فاصله است! @jahanirad
قال الرضا علیه السلام : مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ. بدون تردید باید از پزشکان و پرستارانی که شبانه روز در رویارویی با این بیماری قرار گرفته اند ، تقدیر و شکر کرد. چرا که شبانه روز قرار گرفتن در محیطی که سراسر بیماری و فشار روانی هست ، حتی اگر منجر به بیمار شدن آنها نشود از لحاظ روحی و روانی آسیب زننده است. و خبر های فراوانی هم ب گوش میرسد که پرستاران از برخی امکانات اولیه در برخورد با این بیماری محروم هستند. اما نکاتی هست که نیاز به توجه دارد که برخی را عرض میکنم: 🌹❄اول اینکه خود پزشکان و پرستاران از لحاظ روحی و روانی تقویت بشوند که به نظر حوزه علمیه و طلاب میتوانند نقش بسزایی ایفا بکنند 🌹❄دوم از لحاظ تغذیه ، غذاهای گرم و دمنوش های گرم به پرستاران و پزشکان داده شود و پرهیز بکنند از غذاهای روزمره بیمارستان با طبع سرد همچون ماست و ماهی و ... 🌹❄سوم چون این ویروس از راه بینی سریعا جذب بینی میشود از انفیه استفاده کنند . انشاء الله که خداوند شر این بلا رو از سر جامعه اسلامی بردارد @jahanirad
💥 در وراي ابتلائات و بیماری‌ها، باید دست تدبیر خدا را مشاهده کنیم و ببينيم که . 💥 در متن بلاها و بیماری‌ها، ما باید به ازدیاد در ایمان و توکل برسیم. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «در ورایِ ابتلائات و بیماری‌ها، قرار دارد. خداي متعال از ما متوقع است که همان‌طور که در دست خدا را مي‌بينيم، در هم دست خدا را ببينيم. اگر کسي اهل ديدنِ دست خدا باشد، در خوشي‌ها که ببيند، در بلاء هم مي‌بيند و در هر دو، اين دست را و کار خدا را ستايش مي‌کند. ما باید در وراي اين صحنه‌های ظاهری، دست تدبیر خدا را مشاهده کنیم و ببينيم . امام حسين(ع) تعبیری در دارند که: «إِلَهِي عَلِمْتُ بِاخْتِلَافِ الْآثَارِ وَ تَنَقُّلَاتِ الْأَطْوَارِ أَنَّ مُرَادَكَ مِنِّي أَنْ تَتَعَرَّفَ إِلَيَّ فِي كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى لَا أَجْهَلَكَ فِي شَيْ‏ءٍ». یعنی: آثار تو مختلف است، شب مي‌رود و روز مي‌آيد، بيماري مي‌رود و سلامت مي‌آيد، خوشحالي مي‌رود و غصه مي‌آيد، جواني مي‌رود و پيري مي‌آيد، و من از این اختلاف آثار دانسته‌ام که تو از من اين را مي‌خواهي که در هيچ چیز از تو غافل نشوم؛ مي‌خواهي خودت را در همه چيز به من نشان بدهي تا در همه چيز، تو را ببينم. پس، ما بايد در بلاء هم دست الهي را ببينيم و بدانيم خداي متعال با ما يک کاري مي‌کند و ما را مي‌کند و به ما مي‌دهد تا غافل نباشيم. خداوند متعال مي‌فرمايد: ما وقتي پيامبران را به قریه‌ها مي‌فرستاديم، اهل اين روستاها را با سختي گرفتار مي‌کرديم تا اهل تضرع شوند («وَ ما أَرْسَلْنا في‏ قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ»). خداي متعال از ما انتظار دارد که با وجود اين سختي‌ها، در مقابل خدا خاشع و متواضع بشويم و دست‌به‌دامنِ خدا شویم و از او بخواهيم که ما را نجات بدهد. البته سر جاي خودش کار می‌کند، ولي همۀ اين اسباب، در دست قدرت خداوند است. در مي‌خوانيم: "وَ بِيَدِكَ لا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي وَ نَقْصِي وَ نَفْعِي وَ ضَرِّي". همه نفع و ضرر ما در دست اوست و خداي متعال به هيچ وجه نمي‌خواهد ما را اذيت کند، بلکه مي‌خواهد ما بيدار و هوشيار شويم. اميدوارم طوری با واقعه اخیر برخورد کنيم که وقتي اين حادثه گذشت، بر ايمان و اعتقاد ما و بر توکل‌مان به خداي متعال اضافه شده باشد و شهد شيرين بلا را چشيده باشيم.» (۱۳۹۸/۱۲/۱۹) ☑️ @jahanirad