توصیه هایی از بزرگان علم و عمل
برگرفته از کتاب «نگرشی تجربی بر دروس و کتابهای حوزه علمیه» با اصلاحات ویرایشی:
۱.مرحوم آیه الله سید احمد خوانساری ره فرمودند: درس باید روی اساس و پایه باشد ، اینطور نباشد که شما مکاسب بخوانید اما از صرف بی اطلاع باشید. کتاب ها را ناقص نگذارید مثلاً نباید سیوطی را تا باب اضافه بخوانید و رها کنید.
۲. آیه الله دوزدوزانی فرمودند: به عقیده ی من آنچه باعث ترقی و ملاشدن است نگذشتن از مطلب قبل از فهم آن است نه زود گذشتن.
همچنین راجع به خواندن شرح لمعه می فرمودند: مسالک شرح بر شرح لمعه نیست ولی به عنوان شرح می شود از آن استفاده کرد.
۳. آیه الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله در بین درس فرمودند: انسان اول باید بنده خدا بشود بعد به درس بپردازد.
۴.آیه الله صالحی مازندرانی ره گفتند: استاد باید همانطوری که مرغ دانه را برای جوجه هایش می شکافد درس را برای شاگردانش بشکافد.
۵.مرحوم آیه الله العظمی اراکی ره درباره درس خارج فرمودند: دروس سطح خیلی در خارج مدخلیت دارد اگر کسی سطحش کامل و تمام باشد سه سال درس خارج بس است.
۶.مرحوم آیه الله مرعشی نجفی ره از طلبه ای پرسیده بودند چه می خوانی ؟ گفته بود: مختصر، فرموده بودند: اگر می خواهی ملا شوی مطول بخوان.
۷.شخصی از آیه الله العظمی بروجردی ره نقل کردند که ایشان پانزده مرتبه شرح لمعه را مطالعه کرده اند.! همچنین شنیدم ایشان در اواخر عمرشان اشعار الفیه می خوانده اند.
۸.آیه الله سبحانی فرمودند: اگر می خواهید مجتهد شوید نظم داشته باشید.
بولیموس علمی
بیماری بولیموس از بیماری های شناخته شده دستگاه گوارش است در اثر این بیماری شخص شهوت و اشتهای غذا را از دست می دهد و احساس سیری می کند در حالی که بدن او بشدت نیازمند غذاست. او فکر می کند به غذا نیازی ندارد در حالی که ریز و درشت اعضای او به غذا محتاج است. فارابی در فصوص الحکم (فص ۲۴) به همین بیماری و شعب مختلف آن اشاره می کند و می گوید:أ ليس من به جوع بوليموس يعاف الطعام و يذوب بدنه جوعا؟!
فارابی در صدد شمردن بیماری های جسمی نیست اما می خواهد تذکر دهد که همین بیماری می تواند در روح و نفس انسان نیز ایجاد شود مثلاً شخص به شدت محتاج معنویت یا عشق و محبت و یا توجه و... باشد ولی آن را احساس نکند و گمان کند به هیچ کدام نیاز ندارد، ممکن است روزی متوجه آثار و تبعات این بیماری شود که درمان آن ممکن نباشد. حال این بیماری در عصر ما به نوعی دیگر خود را نشان داده است که می توان اسم آن را بولیموس علمی گذاشت. یعنی شخص در پژوهش ، مطالعه و تحقیقات علمی خود واقعا نیازمند مقدمات و مبادی و قواعد و قوانینی است که تاثیر بسزایی در نتیجه گیری او دارند ولی هرگز چنین احساس نیازی در وجود خود پیدا نمی کند و گمان می کند که خوب فهمیده و درست نتیجه گرفته است: «و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا»! یقینا بدون تسلط جامع بر مقدمات و قوانین لازم برای فهم دین از جمله قوانین ادبی ، رجالی ، اصولی و عقلی و.... فهم صحیح ، محکم و مستحکم دین در احکام و معارف امکان ندارد هرچند امروزه خیلی از اصحاب و ارباب رشته های تخصصی گمان بر فهم دین دارند و خود را نیازمند هیچ رشته ی دیگری نمی دانند.
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
◼️ وفات اُمّالمؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها تسلیت باد.
✔️استاد علی مومنی
🔆 پیامبراکرم "ص" فرمود: یکی از زنانی که به کمال رسیده است خدیجه دختر خُوَیْلِد است.
📚(مجمع البیان، ج۱۰، ص۳۲۰)
✍🏻کمال به چه طریقی حاصل می شود؟
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: عقل سه جزء دارد و اگر کسی هر سه جزء آن را داشته باشد عقلش کامل است و اگر کسی هيچ جزء را نداشته باشد عقل ندارد.
💢(این سه جزء عبارتند از:)
💠" حُسْنِ الْمَعْرِفَةِ بالله،
💠وَحُسْنِ الطَّاعَةِ لله،
💠وَحُسْنِ الصَّبْرِ عَلَى أَمَرِهِ. "
داشتن معرفت خوب و شایسته به خداوند
و اطاعت خوب و بایستهی خدای تعالی و صبر زیبا بر اوامر الهی.
📚(بحارالأنوار، ج۱، ص۱۰۶)
➖✍🏻این سه عنصر، جامعِ تمامی ارزشهای حکمت نظری و عملی است؛ مخصوصاً با توجه به کلمه "حسن" که دلالت بر معرفت، اطاعت و صبر کامل و زیبا دارد.
طبق روایات این سه ویژگی در وجود مبارک حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها جمع شده بود، لذا آن حضرت، انسان کامل بود و در اثر حسن معرفت و ایمان قلبی و کمال عقل و اخلاص نه تنها مال و منال و ثروت خودش را بلکه تمامی هستی خودش را بدون منت در راه خدا صرف کرد.
زمینه وراثتی و نجابت خانوادگیشان هم شاهد این قضیه است چون حضرت خدیجه سلام الله علیها و حضرت رسول اکرم "ص" در جدّ چهارم مشترک هستند.
➖ایشان قبل از ازدواج با حضرت پیامبر ص با هیچ کس ازدواج نکرده بود وطبق قول تحقیق شده ۲۵ یا ۲۸ سال داشتند.
📚(الصحیح من سیرة النبی الاعظم "ص" ج ۲ از ۳۵ جلد اثر مرحوم سید جعفر مرتضی العاملی، ص ۱۸۹ تا ص۲۲۱)
🟢 اوج کمال و بندگی:
بر اساس روایات، هم در معراج و هم
وقتی جبرئیل از عرش به محضر پیامبر اکرم "ص" می آمد عرض میکرد یا رسول الله، خداوند متعال به خدیجه سلام میرساند.
📚(بحارالانوار ج ۱۶ ص ۷ و ۱۱ )
🔆 در این سلام رساندن خداوند به حضرت خدیجه "س" نکات فراوان و بسیار مهمی وجود دارد که به یک مورد اشاره میشود، چون
"در خانه اگر کس است یک حرف بس است"
➖✍🏻از آنجا که خداوند خود سلام است هم در ذات و هم در صفات و هم در افعال از هر عیب ونقص سالم است.
( القدوس السلام، حشر آیه ۲۳)
و انسان را آفرید تا مظهر سلام بوده و به مقام قلب سلیم برسد و با قلب سلیم زندگی کند و در نهايت به بهشت برین که دار السلام است داخل شود،
📚 (وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ، یونس آیه ۲۵)
پس مبدأ، سلام و مسیر، سلام و منتهی، سلام و عالَم هستی سلامستان است.
➖پس میتوان گفت که حضرت خدیجه سلام الله علیها به کمال ایمان، یقین، معرفت، اخلاص و سلامتی قلب رسیده بود که خداوند سلام، به او سلام رسانده و در وقت وفاتش کفنش را فرستاد.
🔸سلامتِ من خسته دل در سلام تو باشد
🔸زهى سعادت اگر دولت سلام تو یابم.
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه ی عزیزان
به جهت برنامه های تبلیغی دوستان، کلاس مطول در ماه مبارک برگزار نمی گردد.
از همه عزیزان التماس دعا داریم.
ضمنا در صورت داشتن انتقاد ، پیشنهاد ، سوال یا نیاز به مشاوره در شب های ماه مبارک می توانید از طریق آیدی استاد
@Darmacer
مطلب خود را مطرح کنید.
#ویژه
#سخن_معصوم
✍️استاد علی مومنی
میلاد باسعادت کریم اهل البیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد.
🌺 «کرامت چیست؟» 🌺
✍ مرحوم سید علی خان مدنی در جلد ۶ شرح صحیفه سجادیه در ص ۲۳۸ می فرماید: «کرامت به وجودی می گویند که از تمامی نقص ها و عیب ها دور و به همه خوبی ها و زیبایی ها زیبنده باشد.»
حضرت علی علیه السلام می فرماید:
🔅إِنَّمَا الكَرَمُ التَّنَزهُ عَنِ الْمَساوي🔅
همانا کرامت، از بدی ها منزه و دور شدن است. (غرر الحکم)
✍ اصل کرامت صفت خداوند متعال است؛ «وَ رَبُّکَ الأکْرَم» و «غَنیٌّ کَریم» و «بَرَبِّکَ الْکَریم» و «ذِی الجَلالِ و الإکْرام». چون خداوند هم وجودش وهم صفاتش و هم افعالش از هر عیب و نقص برئ بوده و هم زیبا هستند.
🔅اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ آيَاتِكَ بِأَكْرَمِهَا وَ كُلُّ آيَاتِكَ كَرِيمَةٌ🔅 (دعای سحر ماه رمضان)
✍ تمامی آیات و نشانه های خداوند کریم هستند. از عرش حساب کنید تا فرش؛ «العرشِ الکَریم» و «رسولٍ کَریمٍ» و «عِبَادٍ مُکرَمون» و «صُحُفٍ مُکَرَّمَه» و «قرآن کریم» و «بهشت کریم» و «زَوجٌ کریم» و انسان را هم خداوند متعال آفریده است تا مظهر خدای کریم شود.
🔅وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَم🔅(اسراء، آیهٔ۷۰)
تمامی زندگی انسان باید کریمانه باشد.
🔅إذَا مَرُّوا بِاللَّغوِ مَرُّوا کِرَامًا🔅(فرقان،آیه ۷۲)
علی علیه السلام فرمود:
🔅مَن كَرُمَت نَفسُهُ صَغُرَتِ الدُّنيا في عَينِهِ🔅
هرکس نفسش کریم باشد دنیا در چشم او کوچک می شود. (غرر الحکم)
✍ و تمامی بدبختی های انسان حب دنیا است ولی اگر انسان کریم شد دنیا از چشمش می افتد و درنتیجه به خوشبختی دنیا و آخرت می رسد. و محور کرامت انسانی " تقوای الهی" است
🔅إنَّ أکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أتقَاکُم🔅
هرکس تقوایش بیشتر است، کریم تر و گرامی تر است. (حجرات، آیه۱۳)
✍ امام حسن مجتبی علیه السلام، مجسمه کرامت و معدن بزرگواری بود که متأسفانه فرصت تبیین کرامت آن بزرگوار را نداریم البته همه مان نسبت به چهارده معصوم علیهم السلام هم قاصر و هم مقصریم.
«خداوند متعال همه مان را به حق کریم اهل بیت علیهم السلام از اهل کرامت قرار بدهد ان شاء الله تعالی»
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از دروس و بحوث
دو ادب از آداب دعا در کلام سید بن طاووس
1⃣ یکی از آداب دعا آن است که داعی آنچه را که به واقع طالب نیست و در قلب خود تقاضا و درخواست آن را ندارد طلب نکند هرچند که در دعای ماثور آمده باشد. به عنوان نمونه طلب شهادت که در دعای موسوم به حج آمده شاست: «و ان تجعل وفاتی قتلا فی سبیلک» اگر انسان حقا به دنبال شهادت در راه خدا نیست سزاوار نیست این را بخواند و مثل دعای «اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام» برای کسی که مرید حج نیست، سید در اقبال می فرماید: «فلا ينبغي أن يذكر الدّعاء بالحجّ إلاّ من يريده، و امّا من لا يريد الحجّ أصلا، و لو تمكّن منه، فانّ طلبه لما لا يريده و لا يريد أن يوفّق له، يكون دعاؤه غلطا منه، و كالمستهزئ الّذي يحتاج إلى طلب العفو عنه، بل يقول: اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي ما تَرْزُقُ حُجَّاجَ بَيْتِكَ الْحَرامِ مِنَ الإِنْعامِ وَ الإِكْرامِ.» به طور کلی باید لفظ دعا با قصد داعی هماهنگ باشد : «فليكن قصدك في أمثال هذه الدّعوات موافقا لما يقتضيه حالك من صواب الإرادات، و احذر أن تكون لاعبا و مستهزئا و غافلا في الدعوات»
(الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة في السنة - 1، صفحه 201)
2⃣ ادب دوم اینکه در وقت خواندن ادعیه ماثوره دقت کند و هر کدام را در وقت مناسب آن بخواند مثلاً در دعا آمده است : «وَاِنْ لَمْ تَكُنْ قَضَيْتَ في هذِهِ اللَّيْلَةِ تَنَزُّلَ الْمَلـئِكَةِ وَالرُّوحِ فيها، فَاَخِّرْني اِلي ذلِكَ وَارْزُقْني فيها ذِكْرَكَ وَشُكْرَكَ،» خواندن این دعا برای کسی که (طبق نظر مشهور) معتقد است شب نزول ملائکه و روح یعنی شب قدر یکی از لیالی ثلاث است در شب های دیگر مناسب نیست. کلام سید در این زمینه بدین صورت است:« ان كان الدّاعي بهذا الدّعاء ممّن يعتقد جواز أن يكون ليلة القدر كلّ ليلة مفردة من الشهر، أو في المفردات من النّصف الآخر، أو من العشر الآخر، فينبغي أن يقتصر في هذه الألفاظ الّتي يقول فيها: وَ إِنْ قَضَيْتَ فِي هذِهِ اللَّيْلَةِ تَنَزُّلَ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ فِيها، عَلى الأوقات الّتي يعتقد جواز ليلة القدر فيها، لئلاّ يكون في دعائه مناقضا بين اعتقاده و بين لفظه بغير مراده.
الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة في السنة - 1، صفحه 200» می توان راجع به دعای اللهم ارزقنی حج بیتک نیز این سخن را تطبیق داد چرا که در ذیل آن آمده است:
اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ فيـما تَقْضي وَتُقَدِّرُ مِنَ الأَمْرِالْمَحْتُومِ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ ... به این صورت که بگوییم این دعا را تا روز بیست و سوم ماه مبارک قرائت کنند مگر اینکه در نیت شب قدر سال بعد قصد شود.
«اَلْلهم اهْدِنا لِلرَّشادِ، وَوَفِّقْنا لِلسَّدادِ»
https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
بسم الله
بشناس قدر خویش را که پاکیزه تر ز تو
دری نداد پرورش این آبگون صدف
عمر تو گنج و هر نفس از وی یکی گهر
گنجی چنین عزیز مکن رایگان تلف
ضمن عرض تسلیت به همهی محبین امیر المومنین علیه السلام در این شب عزیز از یکایک شما التماس دعا دارم.
هدایت شده از دروس و بحوث
«شب جهنی»
در مفاتیح الجنان ذیل اعمال شب بیست و سوم و برخی کتب دیگر آمده است که «این شب جهنی است » این جمله برای بسیاری از مردم نامفهوم مانده است. از این رو بد نیست توضيحی راجع به آن عرض کنیم.
1⃣ «جهنی» بر وزن شدنی (به ضم اول و فتح ثانی و کسر ثالت و یاء مشدده) منسوب به «جهینه» بر وزن غفیله است. چنانکه ابن مالک در الفیه می گوید:
«و فعلی فی فعیلة التزم
و فعلي في فعيلة حتم »
«جهینة» از قبائل بزرگ عرب در حجاز است و شاخه های زیادی دارد. (ر.ک: معجم قبائل العرب القدیمه و الحدیثه ج ۱ ص ۲۱۴) بنابراین «جهنی» یعنی مردی از قبیله جهینه.
2⃣ اما نام گذاری شب بیست و سوم ماه رمضان به «شب جهنی» یا (لیلة الجهني) از باب «اضافه بادنی ملابسه» است مانند: کوکب الخرقاء و این به جهت داستانی است راجع به مردی از قبیله جهینه که در زمان رسول الله ص اتفاق افتاده است. شرح این ماجرا بر اساس نقل مرحوم صدوق ره در من لایحضر بدین نحو است: -« وَ فِي رِوَايَةِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ اللَّيَالِي الَّتِي يُسْتَحَبُّ فِيهَا الْغُسْلُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ لَيْلَةُ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ لَيْلَةُ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ لَيْلَةُ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ وَ قَالَ لَيْلَةُ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ هِيَ لَيْلَةُ الْجُهَنِيِّ وَ حَدِيثُهُ أَنَّهُ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّ مَنْزِلِي نَاءٍ عَنِ الْمَدِينَةِ فَمُرْنِي بِلَيْلَةٍ أَدْخُلُ فِيهَا فَأَمَرَهُ بِلَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ.»
در ادامه مرحوم صدوق می فرمایند:
وَ اسْمُ الْجُهَنِيِّ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أُنَيْسٍ الْأَنْصَارِيُّ.
این ماجرا با تفصیل بیشتر در «دعائم الاسلام» چنین نقل شده است:
وَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ أَنَّهُ قَالَ : أَتَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ رَجُلٌ مِنْ جُهَيْنَةَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ لِي إِبِلاً وَ غَنَماً وَ غِلْمَةً وَ أُحِبُّ أَنْ تَأْمُرَنِي بِلَيْلَةٍ أَدْخُلُ فِيهَا فَأَشْهَدَ الصَّلاَةَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَدَعَاهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَسَارَّهُ فِي أُذُنِهِ فَكَانَ الْجُهَنِيُّ إِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ دَخَلَ بِإِبِلِهِ وَ غَنَمِهِ وَ أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ وَ غِلْمَتِهِ فَبَاتَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ فِي اَلْمَدِينَةِ فَإِذَا أَصْبَحَ خَرَجَ بِمَنْ دَخَلَ بِهِ فَرَجَعَ إِلَى مَكَانِهِ .
(دعائم الإسلام - 1، صفحه 282)
https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تبریک به مناسبت عید سعید فطر و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات دوستان
به اطلاع مشتاقان مباحث نحو می رساند با یاری امام عصر عج از این هفته روزهای پنج شنبه (و ایام شهادت و تعطیل رسمی) درس شرح ملاجامی آغاز می شود و صوت جلسات به تدریج در اختیار عزیزان قرار خواهد گرفت ان شا الله.
مطول استاد احمدی
بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تبریک به مناسبت عید سعید فطر و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات دوستان
ساعت درس روزهای پنج شنبه بعد از نماز ظهر خواهد بود
با سلام ادامه درس مطول (آغاز باب رابع علم معانی فی احوال متعلقات الفعل) از امروز ساعت ۴:۱۵ دقیقه در کتابخانه محقق برگزار می شود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مطول ٢٣٠
ابتدا باب رابع(احوال متعلقات الفعل)
May 11