#احکام_شرعی
🔰اعتقاد نداشتن یکی از طرفین به ازدواج موقت موجب عدم صحّت عقد نیست.
🔹سوال:
من يك بار صيغه محرميت خواندم اما پسر ميگويد من اعتقادي به صيغه محرميت ندارم. نداشتن اعتقاد او به صيغه محرميت در حلال بودن صيغه ما تاثير دارد؟
🔆 جواب:
باسمه جلت اسمائه؛ صیغه محرمیت نداریم، صیغه ازدواج موقت است که آن هم قیود و شرائطی دارد؛ چنانچه تمام آنها رعایت شود، اعتقاد نداشتن پسر موجب عدم صحّت نیست.
📚 تذڪر :دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.
#واکسن
@moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حلول ماه #ربیع_الاول مبارک باد🌙🌸
ان شاءالله شروع این ماه پربرکت برای همه شما عزیزان همراه با موفقیت و شادی باشد💐
@moteha 🌹
🎥🎞 فیلم در مدت معلوم،
آنچه از گفتنش حیا می کنیم بی شرمانه بر ما می تازد.
میثم در به در دنبال گرفتن مجوز چاپ کتابشه؛ کتابی که میخواد معضلات زندگی جوانان را حل کنه… فیلمی که درواقع تلنگری هست برای مسئولان جامعه…
بازیگران: اکبر عبدی، جواد عزتی، ویشکا آسایش، هومن سیدی،
تاریخ انتشار: 1394
لینک مشاهده فیلم
#واکسن
@moteha 🌹
🛎 #قدر_تاملی
🔴 وسائل الشیعه جلد 21 ح 26379
🔸و بأسانید کثیرة إلی أبی عبدالرحمن بن أبی لیلی قال: سألت أبا عبدالله ع: هل نسخ آیة المتعة شیئ ؟
قال: لا و لولا ما نهی عنها عمر ما زنی إلا شقیّ.
❤️از امام صادق علیه السلام سؤال شد آیا آیۀ متعه را چیزی نسخ کرده است (و حکم آن را برداشته است)؟
امام ع فرمود: نه و اگر عمر از آن نهی نمی کرد غیر افراد شقی و پَست کسی زنا نمی کرد.
(از اینجا معلوم می شود که را حل معصومین علیهم السلام و بلکه قرآن برای از بین بردن فساد و فحشای جنسی، رواج متعه بوده است و کسانی که منافع خود را در منع از متعه می دیدند متعه را ممنوع کردند و از آن جلوگیری کردند و با این حال خود را بیشتر از دیگران پیرو سنت پیامبر اسلام ص هم می دانستند)
🔹با مطرود شدن اموری نظیر صیغه، دوستی های نامشروع و روابط زشت فراگیر می شود. کسانی که به صیغه حمله می کنند، غالبا از درک این واقعیت عاجر هستند که نیروی شهوانی انسان، نیرویی قوی است و اگر در بستر مناسب خود قرار نگیرد، مانند سیلی ویرانگر خواهد شد.
و بهترین کار برای جلوگیری از زیان های این سیل، بستر سازی برای رویه ای منطقی و معقول است.
نمی توان همگان را مجبور به ریاضت کرد و در جامعه ای که سن ازدواج به دهه سوم زندگی می رسد، افراد را تا آن سن وادار به سرکوب غریزه کرد.
همچنان که نمی توان کمونیسم جنسی را پذیرفت و اجازه داد روابط کثیف و خیانت بار در جامعه رایج شود.
#واکسن
@moteha 🌹
✅ فال جالب علامه طباطبایی با دیوان #حافظ
علامه حسینی طهرانی:
«در یکی از روزها که خدمت علامه طباطبایی مشرف شدم ضمن بیان استخاره و تفال به قرآن کریم که فرمودند هر دو منصوص و در روایات وارد شده است، فرمودند #فال به دیوان حافظ به تجربه رسیده است که بسیار عجیب است و برای این موضوع دو مورد از تفال خود بیان کردند که یکی از این موارد به این شرح است:
🔸در ایامی که در نجف اشرف برای تحصیل مشرف بودیم و بعضی از پنج شنبه ها به کوفه می رفتیم روزی با چند نفر از رفقا ودوستان در کوفه نشسته بودیم و دیوان حافظ را با خود داشتیم که ناگهان یکی از رفقا از راه رسیده و ایستاده گفت: فالی برای من بگیرید!
ما از دیوان حافظ برای او فالی گرفتیم این بیت آمد:
اگر زاینده رود آب حیاتست
ولی شیراز ما از اصفهان به
همین که این بیت را از غزل شنید مات و مبهوت و متحیر ماند به طوری که همه دوستان در تعجب افتادند! و ناچار علت تحیر و سکوت او را پرسیدند. در پاسخ گفت:
من میل دارم یک مخدّره ای را متعه(صیغه موقت) کنم و برای تفحص از این منظور دو مخدّره پیدا شده است. یکی اصفهانی و دیگری شیرازی است و من بین انتخاب هر یک از آن دو متحیر بودم و بالاخره بنا به فال خواجه حافظ گذاردم که چنین بیت معجزه آسا پاسخ مرا داد.
📚مطلع انوار، حسینی طهرانی، ج1، صص 186-187
🔹۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ شیرازی است.
#واکسن
@moteha 🌹
❤️ امام حسن عسکری علیه السلام:
لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ
مبادا [سرگرم شدن به] روزى ضمانت شده، تو را از كار واجبى باز دارد
ميزان الحكمه جلد4 صفحه430
◼️ #شهادت_امام_حسن_عسکری علیه السلام بر شما تسلیت باد
یا #امام_زمان آجرک الله
@moteha
ازدواج موقت
🔸سوال:
لطفا درباره فلسفه ازدواج موقت توضیح دهید و بگویید چه فرقی با زنا دارد.
✅پاسخ:
در رابطه با ازدواج موقت و اثبات مشروعیت ان از کتب فریقین ما در گذشته مفصلا بحث کرده ایم که می توانید برای یافتن ان کلمات متعه،ازدواج موقت و صیغه را در کانال سرچ فرمایید
❗️اما پاسخ این سوال در مورد فلسفه ازدواج موقت:
بسیاری از مردم بویژه جوانان به ازدواج دائم دسترسی ندارند،زیرا ازدواج دائم بطور معمول نیاز به مقدمات وهزینه ها وقبول مسولیت های مختلف دارد که امادگی ان برای گروهی حاصل نیست،بعنوان مثال
1:بسیاری از جوانان در دوران تحصیل،قادر به ازدواج دائم نیستند،زیرا نه شغلی دارند ونه مسکن مناسبی ونه هزینه های دیگر
2:افرادی هستند که متأهل میباشند ولی در سفرهای خارج که گاهی بطول می انجامد،گرفتارمحرومیت شدید جنسی میشوند،نه همسران خودرا میتوانند ببرند ونه قدرت ازدواج دائم را دران دیار دارند
3:کسانی هستند که همسران انها گرفتار بیماریهای مختلف ومشکلات دیگری میباشند وتوان رفع نیاز جنسی همسران خود را ندارند
4:سربازانی هستند که به مأموریتهای طولانی برای حفظ مرزها ومانند ان میروند واز خانواده های خود دورند وگرفتار مشکل جنسی هستند
5:گاه در دوران بارداری وشرایط خاص ان مرد مجبور است با همسر باردارش روابط جنسی نداشته باشد وچه بسا جوان است وگرفتار مشکل محرومیت
❗️در این گونه مواقع افراد بر سر دوراهی قرار دارند،الودگی به فحشا یا استفاده از نوعی ازدواج ساده وموقت که مشکلات ازدواج دائم در ان نیست وبطور موقت پاسخگوی نیازهای جنسی میباشد
❗️پیشنهاد پارسایی وچشم پوشی از هردو پیشنهاد خوبی است ولی برای بسیاری قابل عمل نیس وحداقل برای عده ای جنبه ی خیالی دارد
❗️جالب اینکه حتی منکران ازدواج موقت یعنی غالب برادران اهل سنت،هنگامیکه تحت فشار جوانان واقشار دیگر محروم قرار گرفته اند،تقریبا به نوعی ازدواج،شبیه ازدواج موقت تن داده اند وان را ازدواج مسیار می نامند
❗️به هرحال اسلام که ایین الهی مطابق با فطرت ادمی است وتمام نیازهای واقعی انسان را پیش بینی کرده است،ممکن نیست مسئله ی ازدواج موقت را در برنامه ی های احکام خود نگنجانیده باشد
📚شیعه پاسخ میگوید،ایت الله مکارم،ص117به بعد
❗️علامه سبحانی چنین می اورند:
«ازدواج مسیار که اهل سنت بر ان هستند داستان مفصلی دارد،اجمال ان این است که برخی از مردان (که در بالا ما از کتاب شیعه پاسخ میگوید اوردیم)بنا به علل وشرایطی که بر انها حاکم است از ازدواج دائم ناتوانند
❗️از طرف دیگر عللی از جانب زنان انان را بسوی ازدواج مسیار سوق داده است
1:دخترانی که بخاطر سن بالا موفق به ازدواج نشده اند
2:مواردی که تعداد زنان از مردان بیشتر بوده وبه این دلیل تقاضا برای ازدواج وجود ندارد
3:زنان مطلقه ی شوهر از دس داده ای که هرگز جوانان نورس حاضر به ازدواج دائم نیستند
❗️این مشکلات ونظایر ان اخیراً فقهای اهل سنت را در مجمع فقهی جده بر ان داشت که به نوعی از ازدواج به ظاهر دائم ولی در حقیقت موقت تن دهند،وان اینکه هردو طرف پس از عقد دائم کلیه حقوق خود را به یکدیگر ببخشند،جز اینکه مرد گاه وبیگاه به زن سربزند واز این طرق نیاز جنسی انان برطرف شود ونام این ازدواج را مسیار نهاده اند
📚راهنمای حقیفت،علامه سبحانی،ص570
❗️این بود فلسفه ای کوتاه از ازدواج موقت،اما بخش دوم سؤالتان که گفتید چه فرقی است بین صیغه کردن وزنا
❗️ایت الله مکارم چنین پاسخ میدهند:
انها که چنین میگویند گویا اصلا از مفهوم ازدواج موقت اگاهی ندارند،زیرا ازدواج موقت تنها با گفتن دوجمله تمام نمیشوند،بلکه مقرراتی همانند ازدواج دائم دارد،یعنی چنان زنی در تمام مدت ازدواج موقت منحصراً در اختیار یک مرد باید باشد وبه هنگام پایان باید حداقل45روز عده نگه دارد واگر از او صاحب فرزندی شد،باید تمام احکام فرزند بر ان فرد جاری شود،همانند فرزند ازدواج دائم در حالیکه در زنا هیچ یک از این شرایط وقیود وجود ندارد،ایا این دو را با یکدیگر هرگز میتوان مقایسه کرد
📚تفسیرنمونه،ج3،ص343
#جهاد_تبیین
@moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹قسمتی از سخنرانی مرحوم کافی در مورد ازدواج موقت
#هفته_وحدت
@moteha 🌹
امشب سخن ازجان جهان بایدگفت
توصیف رسول(صلی الله علیه و آله) انس و جان باید گفت
در شـــــام ولادت دو قــطب عالم
تبریک به صــاحب الزمان (عج الله) باید گفت
💐 فرا رسیدن میلاد مسعود و پربرکت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و امام صادق(علیه السلام) بر شما مبارک 💐
#هفته_وحدت
@moteha 🌹
#حدیث
❤️ به امام صادق (علیه السلام) گفته شد:
چرا در زنا 4 شاهد اما در قتل 2 شاهد تشریع شده است؟
▫️حضرت فرمودند:
خداوند تبارک و تعالی متعه [صیغه ی موقت] را بر شما حلال کرد و میدانست که این متعه را بر شما [مثل زنا] زشت می انگارند؛ لذا برای حفظ شما [از اتهام به زنا] 4 شاهد را تشریع کرد؛ و کم اتفاق می افتد که 4 شاهد برای شهادت بر یک موضوع، اجتماع کنند.
📚 من لایحضره الفقیه. ج3.ص296
📚 منابع فقه شیعه.ج26.ص77
@moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌حضرت محمد صلی الله علیه و آله ازدواج موقت داشتند...
🔹 قالَ وَ رَوَى الْفَضْلُ الشَّيْبَانِيُّ بِإِسْنَادِهِ إِلَى الْبَاقِرِ (علیه السلام) أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَطَاءٍ الْمَكِّيَّ سَأَلَهُ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ الْآيَةَ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) تَزَوَّجَ بِالْحُرَّةِ مُتْعَةً فَاطَّلَعَ عَلَيْهِ بَعْضُ نِسَائِهِ فَاتَّهَمَتْهُ بِالْفَاحِشَةِ فَقَالَ إِنَّهُ لِي حَلَالٌ إِنَّهُ نِكَاحٌ بِأَجَلٍ فَاكْتُمِيهِ فَأَطْلَعَتْ عَلَيْهِ بَعْضَ نِسَائِه
🔸عبد الله بن عطاء از امام باقر (عليه السلام) درباره کلام خداوند متعال «و إذا أسر النبي...» (آيه 3 سوره تحريم) پرسيد. پس امام باقر (علیه السلام) فرمود: رسول خدا (صلي الله عليه و آله) با حره ازدواج موقت كرد، بعضي از زنانش از اين ازدواج مطلع شدند و به پيامبر (صلی الله علیه و آله) نسبت فحشاء (زنا) دادند. (نعوذ بالله) پس در جواب آنها فرمود: اين كار بر من حلال است اين يك ازدواج موقت (با سرآمدی معین) بود پس آن را مخفي كردم ولي برخي از زنانش بر آن اطلاع پيدا كرد.
#منابع
📚وسائل الشيعة/ج21/ص10
📚خلاصة الإيجاز/ص24
📚جامع أحاديث الشيعة/ج26/ص76
@moteha 🌹
💢شرایط #خواندن_عقد موقت
🔹 قبل از خواندن صیغه ی عقد موقت، ابتدا باید مهریه ای مشخص شود تا صیغه ی عقد صحیح باشد. حتّی اگر خانم بگوید مهریه نمی خوام، باز هم عقد صحیح نیست. لذا حتما باید مهریه هر چند اندک مشخص شود.
🔸تذکر: مهریه باید به گونه ای باشد که ارزش مالی داشته و مقدار آن هم کاملا مشخص باشد. مثلا اگر می گویند مهریه یک جلد کلام الله مجید باشد، یا این قرآن کریم را همان موقع نشان دهندکه معلوم شود چه قرآنی منظور است و یا این که قیمت آن را مشخص کنند و بگویند: مهریه، یک جلد کلام الله مجید باشد، به قیمت (مثلا) 10 هزار تومان.
🔹اگر بگویند مهریه، دو شاخه گل رز باشد، در این صورت گل ارزش مالی دارد، اما هنوز مشخص نشده که این شاخه گل چه قیمتی باشد. روی همین حساب یا باید شاخه گل را همان زمان نشان دهند و بگویند: «همین شاخه گل» و یا این که بگویند: «دو شاخه گل رز به قیمت (مثلا) دو هزار تومان».
🔹 برای صحیح بودن عقد موقت، باید قبل ازخواندن صیغه ی عقد، مدت محرمیت به صورت دقیق مشخص شود. در این میان تفاوتی نمی کند که این مقدار اندک باشد (مثلا یک ساعت) یا زیاد باشد (مثلا بیست سال). اگر بگویند: «تا هر زمانی که دوست داستیم» یا «تا زمانی که در دانشگاه بودیم» یا «تا وقتی که یکدیگر را دوست داشتیم» در تمام این مثال ها به خاطر مجهول بودن زمان عقد، صیغه ی محرمیت باطل است.
@moteha 🌹
شیدایی
🔘سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی با موضوع ازدواج موقت: #جدید ▫️محور های سخنرانی: 1-تشکیل خانواده ی مو
👌دلالت ڪننده به ڪارهای خیر باشید.
❤️ رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم میفرمایند:
🔻إن َّالدَّالَّ عَلَى الْخَيْرِ كَفَاعِلِهِ.
🔸يقينا راهنمای به خير، همانند انجام دهنده ى آن است.
وهمچنین رسول الله صلی الله علیه و آله سلم فرموده اند :
🔻فوَاللَّهِ لَأَنْ يُهْدَى بِكَ رَجُلٌ وَاحِدٌ خَيْرٌ لَكَ مِنْ حُمْرِ النَّعَمِ ".
به الله سوگند! اگر یڪ نفر به سبب تو هدایت شود، از شتران سرخ مو برای تو بهتر (سودمندتر) است.
پس #ازدواج_موقت را #ترویج کنید
@moteha 🌹
4_6007867822070301947.pdf
427.4K
بحثی علمی از علامه طباطبایی:
بخشی از کتاب ازدواج موقت از نظر اسلام
گرد آورنده حسن موجودی
@moteha 🌹
✨نقش مهمّ شیخ جعفر نجفی
(کاشف الغِطاء) و #فتحعلی_شاه_قاجار در ترویج فرهنگ ازدواج موقت فامیلی در ایران عهد قاجار:
•[مرحوم شیخ جعفر نجفی – کاشِفُ الغِطاء – فقیه عهد فتحعلیشاه قاجار، از مُرَوِّجین سنت ازدواج موقّت (مُتعه / صیغه) و از مُشَوِّقین مردم وجوانان به آن– برای حفظ عفت وامنیّت عمومی جامعه – بود؛ بحدّی که صاحِب قِصَصُ العُلماء – مرحوم میرزا محمّد تُنـُکابُنی– در شرح احوالات وی (ش31- ص236و237از چاپ جدید قصص العلماء) مینویسد:
«... در سالی که شیخ به قزوین آمد، بمسجد رفت؛ مردم خواهش مَوعِظَه نمودند. شیخ در مسجد، بالای منبر رفت و فرمود: ایّها النـّاس! مگر شما شیعه نیستید؟! چرا عقد انقطاع (ازدواج موقت) در میان شما متداول نیست؟! پس فرمود که: تقصیر با علماءِ بَلـَد (شهر) است. و چون حاجّ ملاّ عبدالوهّاب، رَئیس علماء قزوین درآن عهد بود؛ شیخ به او خِطاب فرمود که: چرا دختر خود را به عقد انقطاع (ازدواج موقت) نمی دهی تا مردم رَغبَت در عقد انقطاع کنند و به تو مُتابَعَت (= پیروی و تبعیّت) کنند؟...».
در "نـُزهَة الأبرار" (در وقایع عهد قاجار) ادامۀ ماجرا چنین آمده است: «... پس چون دخترِ آن مجتهد معروف شهر، بعقد موقت پسری فقیر و بی بضاعت در آمد و جارچیان به امر نمایندگان مرحوم فتحعلی شاه قاجار، در قزوین و برخی شهرهای اطراف جار زدند و این واقعه را اِعلام عمومی نمودند، زشتی و قـُبح غیر منطقی ازدواج موقت – که سنتی اسلامی وضروری برای جامعه است – شکسته شد و مردم قزوین ونواحی اطراف، براحتی، دختران و پسران نوجوان و تازه بالغ را به هم رسانده و ایشان را با یکدیگر مَحرَم ساخته و به کام می رساندند؛ و لفظ صیغه را به کار نمی بردند، بلکه می گفتند: «می خواهیم فلان پسر را با فلان دختر مَحرَم سازیم، تا به گناه نیفتند». امّا جهت جلوگیری از طغیان حسّ شهوت درپسران ودختران تازه بالغ، والدین هریک از آن دو پسر و دختر، در خانه ای که بصورت هفتگی و بیشتر در شب های جمعه جمع می شدند، بطور خصوصی و دور از سمع و بَصَر دیگران، عهدنامه یا قولنامه ای می نوشتند و در آن تأکید می کردند که اگر دخول صورت گیرد و دختر پردۀ بکارت خود را از دست بدهد، پسر باید تعهّد کند که در این فرض، بلافاصله با آن دختر ازدواج دائم نماید و ایشان که تا آن زمان «محرم هم بوده اند»، از این پس «زن و شوهر(دائمی) شوند»، و این عهدنامه یا قولنامه را همگی امضاء یا مُهر میکردند و دختر و پسر را همان شب، تنها در اطاق خلوتی در آن خانه رها می کردند و خود چند ساعت به گفت و شنود و ضیافت پرداخته و چون آن دو از هم کام می گرفتند، همگی رهسپار خانۀ خود می شدند و کسی نیز از این جریان خبردار نمی شد؛ زیرا اهل محلّ، ایشان را از بستگان و آشنایان یکدیگر میدانستند و برای کسی از همسایگان نیز هیچ سؤالی پیش نمی آمد که این رفت و آمدهای هفتگی برای چیست!
این سنت ازدواج موقت خانوادگی و فامیلی، بهمان صورت محرمانه، بین خانواده ها و آشنایان، همچنان تا اواخر عهد قاجار و اوایل عهد مشروطیّت پابرجا بود؛ امّا همزمان با صدای گامهای ننگین استعمار روس و انگلیس، این رسم خانوادگی و فامیلی زیبا و آرامبخش نیز – توأم با پخش اشعار شاعران خود فروخته و جیره خوار عصر مشروطه، مثل عارف قزوینی و ایرج میرزا - برچیده شد، تا زنا و فحشاء جای آن را پر کند!!
@moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبکه ی سه سیما؛ چرا شما آقایون علما حلال خدا که ازدواج موقت هست رو تو جامعه نباید ترویج بدین؟
@moteha 🌹
🔹دکتر مجید ابهری
جامعه شناس و مردم شناس
یک جوان دانشجو یا بی کار یا کارمند، غریزه جنسیاش دروغ نیست. اما پول ندارد، خانه ندارد، پس به کجا باید مراجعه کند؟گاهی مجبور می شود به دنبال زنان متاهل برود و خود این موضوع، معضلی برای جامعه می شود.
اگر جوان ها به سمت ازدواج موقت سوق داده شوند، دیگر به دنبال زنان متاهل و انحرافات جنسی نخواهند رفت.
انحرافات جنسی الان متاسفانه زمینه ی گستردهای دارند، مثل هم جنس گرایی و هم جنس بازی در جامعه که خود مبحث جداگانه ای دارد. همه این ها به این دلیل است که ازدواج موقت در جامعه وجود ندارد و ازدواج دائم بسیار مشکل و دشوار است.
اگر ازدواج موقت به عنوان اهرم کنترل و مدیریت روابط جنسی در جامعه مطرح شده، باید ساماندهی نیز بشود. ترویج ازدواج موقت باعث می شود مسایل روانی و عصبی افراد ترمیم و جبران شود. یک عده از ترس فمینیستها و افرادی که به ظاهر مدافع حقوق زنان هستند، با ازدواج موقت به عنوان یک راهکار اصلی اجتماعی مخالفند اما با فحشا موافقند.
اگر ازدواج موقت تصویب و از طرف نهادهای متولی ساماندهی شود، برای افراد مجرد یا مردان متاهلی که مشکلات جنسی در زندگی زناشویی دارند، خیلی از مشکلات حل می شود.
@moteha 🌹
ازدواج موقت در قرآن
دليل روشن مشروع بودن صیغه، آيه ی «24 سوره نساء» است:
فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنّ قآتوهُنّ أجُوُرَهُنّ فَرِيْضَهً
پس هرگاه، از آن زنان بهره مند شديد، مزد آنان را (كه مهر معين است) بپردازيد.
الفاظ اين آيه به روشنى گواه است كه در مورد ازدواج موقت وارد شده زيرا:
اولاً: واژه «استمتاع» بكار رفته، كه ظاهراً در مورد «نكاح موقت» است. اگر نكاح دائم منظور بود نياز به قرينه داشت.
ثانياً: لفظ «اُجُورَهُنَّ» به معناى «مزد آنان» بكار برده شده است كه گواه روشنى برمتعه است زيرا در مورد نكاح دائم كلماتى از قبيل «مهريه» و «صداق» بكار مى رود.
ثالثاً: مفسّران شيعه و سنى بر آنند كه آيه ياد شده، در مورد نكاح متعه نازل گرديده است.
جلال الدين سيوطى در كتاب تفسير «در المنثور» از ابن جرير و سدى نقل مى كند كه آيه فوق در مورد متعه است.
(دّرالمنثور، ج 2، ص 140، در ذيل آيه ياد شده)
هم چنين، ابوجعفر محمد بن جرير طبرى در تفسير خود، از سدى و مجاهد و ابن عباس نقل مى كند كه اين آيه در مورد نكاح موقت است.
(جامع البيان فى تفسير القرآن، جزء 5، ص 9)
رابعاً: صاحبان صحاح و مسانيد و جوامع روايى نيز اين حقيقت را پذيرفته اند به عنوان مثال مسلم بن حجاج در صحيح خود به نقل از جابر بن عبدالله و سلمه بن اكوع، روايت مى كند كه گفته اند: «خرج علينا منادى رسول الله (عليه السلام) فقال انَّ رسول الله قد أذن لكم أن تستمتعوا يعنى متعه النِّساء
منادى پيامبر به سوى ما آمد و گفت: رسول خدا به شما اجازه استمتاع (بهره مند شدن از زنها) يعنى نكاح متعه زنان را عنايت فرمود.».
(صحيح مسلم، جزء 4، ص 130، ط مصر)
عمران بن حصين می گوید:
خداوند درباره متعه آيه اى فرو فرستاد وآن را با آيه ی ديگرى نسخ نكرد، و پيامبر ما را بدان خواند و از آن باز نداشت، سپس مردى هرچه خواست، طبق نظر خودش گفت.
(يعنى عمر ازآن نهى كرد)
(تفسير رازى، ج 3، ص 201، 8)
روايات صحاح و مسند ها در اين زمينه، بيش از آن است كه در اين نوشتار بگنجد. بنابراين، اصل تشريع متعه در صدر اسلام و در عصر پيامبر گرامى مورد پذيرش دانشمندان و مفسران اسلامى است.
📚منابع این قسمت:
1) صحيح بخارى، باب تمتّع
2) مسند احمد، ج 4، ص 436 و ج 3 ص 356،
3) الموطّأ (مالك)، ج 2، ص 30،
4) سنن بيهقى، ج 7، ص 306،
5) تفسير طبرى، ج 5، ص 9،
6) نهايه ابن اثير، ج 2، ص 249،
7) تاريخ ابن خلكان، ج 1، ص 359،
8) احكام القرآن (جصاص)، ج 2، ص 178،
9) محاضرات راغب، ج 2، ص 94،
10) الجامع الكبير (سيوطى)، ج 8، ص 293،
11) فتح البارى ابن حجر، ج 9، ص 141)
@moteha 🌹