eitaa logo
موعود
2هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
275 فایل
🔸کانال رسمی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر «عج»🔸 🔹پایگاه اینترنتی موسسه موعود: 🔸fa.mouood.com 🔹فروشگاه اینترنتی: 🔸shop.mouood.com 🔹 ارتباط با موعود: 🔸Eitaa.com/mouood_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📚از اینجا تا دولت کریمه 🔹این اثر دربردارنده مجموعه مقالاتی درباره استراتژی های لازم برای رسیدن به دولت کریمه است. 🔹این مجموعه حاوی خطوطی است که به مناسبت های مختلف به تدریج و به بهانه‌ نگارش سرمقاله های نشریه موعود طی مدت هفت سال نوشته شده‌است.. 🔹این اثر در سه بخش فراهم آمده است. بخش اوّل به‌ تمامی به آن امام عزیز، اختصاص دارد، بخش دوم به بازشناسی موقعیت جامعه و رویکرد ویژه مهدوی و بخش سوم به آسیب شناسی و تذکار عمومی می پردازد. 🌐 لینک در فروشگاه اینترنتی موعود: https://shop.mouood.com/az_inja_dolat_karime/ 🌐 لینک محصولات موعود در کتابخوان‌های: 🔹طاقچه: 🔸taaghche.ir/publisher/832/انتشارات-موعود 🔸taaghche.ir/publisher/835/انتشارات-هلال 🔹کتابراه: 🔸ketabrah.ir/publisher/موعود-عصر 🔹 فراکتاب: 🔸faraketab.ir/content/person/13973/موعود-عصرعج 🔹پاتوق‌کتاب: 🔸patogh.mobi/publisher/2639 📋 🖋 📚 || 🔖 📲 @mouood_org 📲 @mouood_asaar 🌐 mouood.org 🌐 shop.mouood.com
🔘 اعمال روز هفدهم ربیع الاوّل 🔹 روز ولادت با سعادت حضرت خاتم انبیا محمّد بن عبد اللّه(ص) است، و معروف است که ولادت با سعادتش در مکّه معظمه، در خانه خود آن حضرت، در روز جمعه هنگام طلوع فجر در عام الفیل واقع شد، و همچنین در این روز شریف در سال هشتاد و سه ولادت حضرت صادق(ع) اتفاق افتاد، و باعث فزونى فضل و شرافت این روز گردید. 🔹 در هر صورت این روز، روز بسیار شریفى است و براى آن چند عمل وارد است: 🔹 اوّل: غسل. 🔹 دوم: روزه گرفتن که براى آن فضیلت بسیارى است، و روایت شده هرکه این روز را، روزه بدارد، خدا ثواب روزه یک سال را براى او بنویسد، و این روز، یکى از چهار روزى است، که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است. 🔹 سوم: زیارت حضرت رسول(ص) از نزدیک و دور. 🔹 چهارم: زیارت امیر المؤمنین(ع) به همان زیارتى که حضرت صادق(ع) زیارت کرده، و به محمّد بن مسلم تعلیم دادند، و در باب زیارات نهج البلاغه آمده است. 🔹 پنجم: هنگامی که روز بالا آمد، دو رکعت نماز بجا آورد که در هر رکعت، پس از سوره حمد ده مرتبه سوره قدر و ده مرتبه سوره توحید بخواند، و بعد از سلام در مصلاّى خود بنشیند، و این دعا را بخواند: اللّهمّ انت حىّ لا تموت [خدایا تو زنده اى هستى که هرگز نمیرى] ادامه دعا در زادالمعاد قابل مطالعه است. 🔹 ششم: لازم است مسلمانان این روز را بزرگ بدارند، و تصدّق و خیرات بنمایند و مؤمنان را مسرور کنند و به زیارت مشاهد مشرّفه روند. @mouood_org
🔸 میلاد بهانه خلقت و پیامبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی(ص) و سال‌روز طلوع خورشید پرفروغ آسمان علم الهى و برگیرنده نقاب از چهره حقایق، امام جعفر صادق(ع) مبارک باد. @mouood_org
هدایت شده از موعود
202030_1951834298.mpga
3.38M
هدایت شده از موعود
1_92905014.pdf
686.4K
🔘 استراتژی انتظار 🔹 در پائیز سال 1380، پس از انتشار مجموعه مقالاتی با عنوان «استراتژی انتظار»، اوّلین ویرایش کتاب با همین عنوان منتشر شد و پس از آن، سایر مجلّدات به زیور طبع آراسته و مکرّر منتشر گردید. ذیل این عنوان کلّی، مباحثی همچون: – اراده معطوف به حق، – از اینجا تا دولت کریمه، – لرزان و لغزان چون ژله، – مرابطه مؤمنانه منتظران – و … 🔹 نگاشته و در قالبهای مختلف (مقالات، کتب و…) عرضه گردیدند. 🔹 آنچه مورد نظر و رویکرد اصلی نگارنده بود، درباره ضرورت «اتّخاذ استراتژی و تفکّر استراتژیک در ملکداری»، «نقد حوزه فرهنگی و تمدّنی الحادی غربی» و «نقد عملکردها و تاکتیکهای اتّخاذشده مدیران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی در تنظیم معاملات و مناسبات کلان مردم» بوده است؛ به همراه مجموعهای از پیشنهادها با تکیه بر مبادی و مبانی فرهنگ و تفکّر ولایی مهدوی. 🔹 متأسّفانه به رغم تلاشهای انجام شده، برگزاری جلسات مکرّر حول همین مباحث و تذکّرهای فراوان و غیر قابل شمارش، به متولّیان امور فرهنگی – اجتماعی کشور، توجّهی جدّی و عزمی راسخ برای تجدید نظر در رویکردها و عملکردها ملاحظه نگردید. 🔹 اکنون و در این شرایط حسّاس، دیگربار ضمن معرّفی برخی از این آثار، امید آن میرود که معتقدان به حوزه فرهنگ مهدوی و با توجّه به مجموعه رخدادهای آخرالزّمانی تذکّر داده شده از سوی حضرات معصومان(ع)، رویکردی نو به این مجموعه داشته باشند و به اتّکاء مباحث مطروحه درباره تجدید نظر در رویکردها و عملکردهای مخرّب که جامعه ایمانی مسلمان بدان مبتلایند، ضرورتاً اندیشه کنند. 🔹 العاقل یکفی بالاشاره. ✍️
💠اصلاح 💧خدای متعال می فرمایند : «وَ إِنَّ طائِفَتانِ مِنَ المُؤمِنینَ اقتَتَلُوا فَأَصلِحُوا بَینَهُما؛ اگر بین دو طایفه از مؤمنان عداوت و دشمنی ایجاد شد، بین آنها را اصلاح كنید.» 💧یكی از دستوراتی كه در اسلام روی آن خیلی تأكید شده، اصلاح نفس است؛ زیرا آن كس كه خودش را اصلاح نكرده، نمی ‌تواند بین دیگران را اصلاح كند. پس باید اوّل به اصلاح نفس خویش پرداخت و بعد به اصلاح جامعه و دیگران اقدام نماید. 📚 📗 📖 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کتاب به لینک‌های زیر مراجعه فرمایید: https://shop.mouood.com/kashkul/ @mouood_org
🔘یک سبد گل نرگس3️⃣ 🔵سوختن برای انسان ها 🔸منتظری که می خواند، به جای ستمدیدگان و مستضعفان جهان می سوزد و به جهت خسارتی که از قبال منجی بشریت متوجه آنان می شود، سخت فریاد برمی آورد. آنجا که در دعای ندبه، سخن از ضجه و فریاد و شیون برای غیبت (ع) به میان می آید؛ بلکه امر به آن می شود، در حقیقت به منزله تلنگر و بلکه نگاه های شدید و بزرگی است که متوجه انسان ها می گردد. 🔸گویی این خود فریاد برمی آورد که ای انسان ها، بیدار و هشیار شوید و بنگرید که چه خسارت جبران ناپذیری قرن هاست هر لحظه تاکنون به جانتان افتاده است؛ خسارتی که هرکس اندکی نیز متوجه ژرفا و گستره آن شود، آتش درونش شعله ور گشته و از بند بند وجود و ذره ذره سلول هایش فریاد جگرخراش خواهد کشید. 🔸آری، همین حقیقت « فَلْيَبْكِ الْبَاكُونَ وَ إِيَّاهُمْ فَلْيَنْدُبِ النَّادِبُونَ وَ ... يَضِجَّ الضَّاجُّونَ وَ يَعِجَّ العَاجُّون‏...». در واقع منتظر در این فرازها، برای مظلومان جهان می سوزد؛ زیرا درمی یابد که انسان ها خصوصاً حقیقی را نمی شناسند ـ تا چه حد از غیبت امام در سختی و رنج و خسارت قرار دارند؛ امّا خود درک نمی کنند یا نمی دانند باید چه کنند و چه کسی را فریاد زنند و از او استمداد جویند. 🔸دعای ندبه، به انسان های فهیم، منتظر و دلسوز یادآوری می کند که گریه کنندگان باید بگریند، ناله زنان ناله بزنند؛ بلکه ـ این نیز کافی نیست، پس ـ باید ضجه و فریاد نمایند و شیون و زاری کنند تا شاید آنان که در خواب فرورفته اند و از این صدا و فریاد بیدار شوند و بنگرند غیبت امام چه بر سر آنان آورده و چه بسا صحیح تر اینکه بنگرند ستمگران عالم از غیبت منجی سوء استفاده کرده و چه بلایی سترگ بر آنان وارد کرده اند. @mouood_org
1⃣2⃣ 🔘 یدالله 🔺 به این موضوع فكر كنید! ♦️ كسانی كه شهرش، ، را اشغال و غارت كردند، خواهد كشت. سپس ارتش هایی را كه در دشت مجدو یا گرد آمده اند، از بین خواهد برد. عجیب نیست كه چنان سیل خونی راه بیفتد كه تا افسار اسبان و تا 200 مایلی قدس برسد!... این دشت با دستگاه ها و تجهیزات مدرن و حیوانات و اجساد مردان و خون پر خواهد شد! ♦️ این سخن به نظر غیر منطقی می آید! عقل بشری نمی تواند تصور كند، انسان در حق هم نوع خویش چنین بی رحم باشد. با این حال خداوند در آن روزپرده از روزی سرشت و خوی نهفته بشر برخواهد داشت. تمام شهرهای جهان نابود خواهند شد، ، ، ، ، لس آنجلس، شیكاگو همه نابود خواهند شد. ✍ هال لیندسی 📚 📖 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کتاب به نشانی های زیر مراجعه فرمایید: فروشگاه اینترنتی موعود: https://shop.mouood.com/yadollah/ کتابراه: yun.ir/ek8roc طاقچه: yun.ir/gge523 فراکتاب:yun.ir/x7flq1 @mouood_org
🔘 حقوق امام زمان(عج): پذیرفتن ولایت 🔸 به تصریح روایات، در آموزه‌های اسلامی هیچ موضوعی به اندازه موضوع ، تأکید نشده است و به همین دلیل می‌توان گفت، پذیرش ولایت و سرپرستی امامان معصوم(ع) یکی از مهم‌ترین حقوق آنهاست. 🔸 در روایتی که از پیامبر اعظم(ص) نقل شده است، در این زمینه چنین می‌خوانیم: 🔸 هرکس دوست دارد که مانند من زندگی و چون من بمیرد و به بهشتی که پرودگارم مرا وعده داده است، وارد شود، پس باید ولایت علی‌ بن ابی‌طالب و وارثان پاک او را که پس از من امامان هدایتگر و چراغ‌های تاریکی‌ها هستند، بپذیرد؛ زیرا آنها هرگز شما را از راه راست به کج‌راهه گمراهی نمی‌کشانند. 🔸ا مام علی(ع) نیز در این باره می‌فرماید: ما را برعهده مردم، حقّ فرمانبری و ولایت است و برای این کار، از خداوند سبحان پاداش نیک خواهند گرفت. 📚 برگرفته از کتاب , ج 3: ؛ اثر 📬 خرید از فروشگاه موعود shop.mouood.com/marefat_va_taklif از کتابراه: https://b2n.ir/504402 از فراکتاب: https://b2n.ir/790748 از طاقچه: https://b2n.ir/878540 @mouood_org
16.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 دعای شگفت امام زمان برای شیعیان در سرداب مقدس، از سید ابن طاووس @mouood_org @mouood_multimedia
🔘واقعه آرمگدون1️⃣ 💠جنگ جعلی 🔹مؤسسات دینی کشورهای قدرتمند، به همراه رسانه های دیداری و شنیداری این دولت ها، از سال های دهه هشتاد میلادی مردم خود را به ایمان جمعی به وقوع حادثه ای بزرگ در سرزمین كه به خواهد انجامید توجه داده اند. 🔹این مؤسسات پیوسته مردم خود را به ایمان به این نكته فرا می خوانند كه به زودی لشكری از دشمنان كه بدنه اصلی آن از میلیون ها نظامی تشكیل یافته، از حركت می كند و پس از گذشتن از رود كه در آن زمان به خشكی گراییده است به سوی رهسپار می شود. امّا نیروهای مؤمن به مسیح راه این لشگر را سد كرده و همگی در با یكدیگر برخورد خواهند كرد و در این مكان است كه درگیری اتفاق خواهد افتاد: 🔹صخره ها ذوب می شوند... دیوارها بر زمین فرو می غلتند... پوست تن انسان ها در حالیكه ایستاده اند ذوب می شود و میلیون ها نفر از بین می روند... و این نبردی نهایی و هسته ای است... سپس مسیح برای بار دوم از جایگاه بلند خود بر زمین فرود می آید... و پس از چندی زمام رهبری جهان را در دست گرفته و را برقرار می كند... او دولت صلح را بر زمین نو و زیر آسمانی تازه بنا می كند... و این مهم را از مركز فرماندهی خود در عملی می سازد. 📚 📖 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کتاب به نشانی‌های زیر مراجعه فرمایید: فروشگاه اینترنتی موعود: https://shop.mouood.com/pishgooeeha/ کتابراه: https://b2n.ir/086905 طاقچه: https://b2n.ir/566717 فراکتاب:https://b2n.ir/225663 @mouood_org
4️⃣5️⃣ 🔘 منشأ بی‌قراری 💠 توجه به انسان، نیازمند دقتی فراوان است تا چنانکه در ظاهر می‌نماید به او نگریسته نشود. تنوع جلوات طبع آدمی در زمان‌های مختلف و درونی او در کنار تحولاتی که در عرصه زمین و در میان تمدن‌ها به وجود آورده است؛ حکایت از وجود عاملی چند‌وجهی و پرقدرت می‌کند که در هر طرف که به راه افتاده، زیباترین صورت را نمایان ساخته است. 💠 گذر ایام، این امکان را فراهم آورده است تا انسان هر زمان بیشتر از قبل به توان، وسعت و ژرفای این نیروی درونی واقف شود و ایمان بیاورد که: این موجود همه توان خود را از عاملی فراتر از زمان و مکان دریافت می‌کند. 💠 خالقی که بی‌آرامی و بی‌قراری را همسفر آدمی ساخته است تا او با ولع خاصی به دنبال و دیدار کامل‌ترین جلوه‌های این نیروی درونی باشد. از همین رو هیچ‌گاه تمنای دستیابی به کامل‌ترین منبع فیض و زیباترین جلوه‌های روح از وجود آدمی دست بر نمی‌دارد. و این دغدغه، انگیزه و عامل همه حرکت‌ها و دگرگونی‌هاست... اگر پایانی باشد برای پیکره و جسمی است که با تبعیت از همان قانون‌ها و سنت‌های حاکم بر پدیده‌ها روی به تباهی و فساد می‌نهد. لیکن، روح منبعث از امر حضرت باری، بی‌آنکه در ظرف زمان و مکان گرفتار آید سفر خویش را تا غرق شدن در دریای بیکران هستی ادامه می‌دهد. 💠 پذیرش غایت برای این امر، پذیرش محدودیتی اسست که انسان را در بن‌بستی کور گرفتار می‌کند و مهر پایان بر همه جلوه‌گری‌ها می‌زند و جهان بی‌شور و غوغا، در نقطه‌ای تاریک به انتها می‌رسد... 📚 « » اثر استاد اسماعیل_شفیعی_سروستانی 📬 خرید از فروشگاه موعود shop.mouood.com/tafakor_farhang @mouood_org
🔘 اختلاف شیعیان 🔹 حضرت علی(ع) به مالک ضمره در حالی‌که انگشتانشان را در هم کرده بودند، فرمودند: 🔹️ ای مالک‌بن حمزه، چه حالی خواهی بود وقتی که شیعیان این چنین دچار اختلاف می‌شوند؟ 🔹 مالک به حضرت عرض می‌کند: پس در آن زمان هیچ خبری نیست. 🔹 حضرت(ع) پاسخ می‌دهند: مالک، خیر تمامش در آن زمان است. قائم ما قیام می‌کند و هفتاد تنی را که به خدا و رسولش(ص)، دروغ می‌بندند، می‌کشد، سپس خداوند شیعیان را بر امری واحد مجتمع می‌کند و اختلافاتشان را برطرف می‌کند. 📚 برگرفته از کتاب برگرفته از کتاب « »؛ به نقل از الغيبة نعمانی، ص206، ص11. 📬 خرید از فروشگاه موعود shop.mouood.com/emam_ali_emam_mahdi فراکتاب: https://b2n.ir/j92654 کتابراه: https://b2n.ir/j37096 طاقچه: https://b2n.ir/x18346 @mouood_org
1⃣ 🔘 فرهنگ ایرانی و ایران فرهنگی 🔷 قلمرو فرهنگی ایران بزرگ 💠 دانش‌آموزان در مدارس، جغرافیای خاکی ایران را، منحصر در 1648000 (یک میلیون و ششصد و چهل و هشت کیلومتر مربع) و جغرافیای سیاسی و فرهنگی‌اش را محدود و منطبق با همین محدوده می‌شناسند؛ محصور شده با سواحل جنوبی دریای خزر، سواحل شمالی خلیج فارس و سیم‌های خاردار کشیده شده در شرق و غرب این سرزمین. 💠 آنان از «ایران بزرگ» نمی‌دانند و نمی‌پرسند. چنان‌که پرسش نمی‌کنند چگونه در گذر ایام و تحوّلات سیاسی و اجتماعی و در آمد و شد خاندان‌ها و سلاطین، از عرض و طول جغرافیای خاکی «ایران بزرگ» کاسته شد و طیّ دویست سال اخیر، استعمارگران غربی، با ترسیم جغرافیای سیاسی خاورمیانه، حدود و ثغور جغرافیای خاکی اقوام را هم معلوم و تثبیت کردند تا به آنجا که از ایران بزرگ جز همین یک میلیون و اندی مترمربع باقی نمانده است؛ امّا با کندوکاوی ساده می‌توان در بخش‌هایی منفک شده از ایران بزرگ، بقایا، نشانه‌ها و میراثی از جغرافیای فرهنگی‌مان، ایران بزرگ را ملاحظه کرد. 💠 بر اهل خرد پوشیده نیست که آداب و سنن فرهنگی، مراسمات و آئین‌های منظّم شده و پیچیده در ایام و ماه‌های سال، باورهای قومی و هستی‌شناسانه، اساطیر، حماسه‌ها، خاطرات ازلی و سرانجام زبان فارسی کهن، در قالب‌های برساختة استعمارگران و مردان پر زد و بند سیاسی، محدود و محصور نمی‌شوند و به رغم تغییرات حادث شده در جغرافیای خاکی و سیاسی، پر رنگ ماندگار شده و نشانه‌های ایران بزرگ را برای همة نسل‌ها و در همة عصرها باقی می‌گذارند. 💠 ابتدا باید پرسید قلمرو «ایران بزرگ» که از آن یاد می‌کنیم از کجا تا به کجا بوده؟ یکی از مستشرقین، قلمرو ایران پیش از اسلام را چنین تعریف می‌کند: «ایران بزرگ» که شامل همة سرزمین‌هایی می‌شود که در آنجا، در دوران تاریخی به زبان‌های ایرانی سخن گفته می‌شد و فرهنگ «ایرانی» نیز در آنجا پیروزمند و مسلّط بود. بخش‌هایی از ماورای قفقاز و آسیای میانه و شمال غربی هندوستان و بین‌النّهرین و همچنین فلات ایران را که مشتملست بر افغانستان و ایران، جزو «ایران بزرگ» به شمار می‌آوریم. 💠 برای آنکه میان «ایران خاص» (یعنی افغانستان و ایران کنونی) و سرزمین‌های پیرامون آن، تشخیص و تمیزی باشد، به تصوّر من اصطلاح فرانسوی L’Iran exterieur [خارج از ایران را] برای اطلاق به سرزمین‌های پیرامون باید پذیرفته شود. البتّه در این مورد مرزها را نباید دقیق گرفت؛ زیرا که ما نظر به قلمرو فرهنگی داریم و چندان پایبند قلمرو سیاسی نیستیم. 💠 فی‌المثل، پایتخت شاهنشاهی ساسانیان تیسفون [محلّ بنای کاخ مداین] که نزدیک بغداد کنونی بود، بی‌شک در نظر ساسانیان جزو ایرانشهر به شمار می‌آمده (در صورتی که اکنون جزو ایران خاص نیست). همچنین بعضی نواحی واقع در کنار اقیانوس هند که امروزه جزو مرزهای ایران به شمار می‌آید، پیش از ساسانیان جزو ایران نبود. 💠 جغرافیای هستی‌شناسانه، جهان‌شناسانه و انسان‌شناسانة ساکنان سرزمین‌های کهن و واجد بینش اساطیری و حماسی را آمد و شد دولت‌ها و فراز و فرود خاندان‌های سلطنتی تعریف و تعیین نمی‌کنند و الزاماً، تحت تأثیر این تغییرات مقطعی به فراموشی سپرده نمی‌شوند. جملة دریافت‌هایی که در میان آثار فرهنگی، شاعرانه‌ها، حماسه‌سرایی‌ها، ضرب‌المثل‌ها، حکایات و حتّی لالایی‌های مادران و سوگنامه‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند و در این میان، زبان، ظرف و مظروفی توأم است که به مثابه تفکّری والا، به تمامیت ساکنان جغرافیای خاکی وسیع و پهناوری چون ایران، هویّت و معنا می‌بخشد. 💠 در منابع جغرافیای تاریخی مورد اشارة منابع و مصادر و همچنین، ادبیات روایی و حدیثی ماندگار اسلامی و شیعی، به نحو خاص، از ایران بزرگ و نقش‌آفرینی‌اش در آخرالزّمان با عنوان «خراسان» یاد شده است؛ همان که برخی، با اصالت بخشیدن به جغرافیای خاکی محدود و محصور سده‌های اخیر و برآمده از مرزبندی‌های سیاسی استعمارگران، خراسان را منحصر در استان خراسان رضوی با مرکزیت مشهد مقدس ارزیابی و شناسایی می‌کنند. ⬅️ ادامه دارد... ✍ @mouood_org
📚زنجیرهای نامرئی 🔹«زنجیرهای نامرئی (بحران فراگیر در شرق اسلامی و جهان تک‌حکومتی)» نوشته اسماعیل شفیعی سروستانی، به بررسی فعالیت ‌ها و راه ‌هایی که غرب برای تسلط بر جهان از آن استفاده می‌کند و تشریح اهداف غرب برای این تسلط می‌ پردازد. 🔹این کتاب، دربردارنده مجموعه مقالاتی درباره این موضوع است که غرب برای پیاده‌ سازی حکومت سلطه جهانی از چه راهکارهایی استفاده می‌ کند؟ 🔸شفیعی سروستانی در بخشی از مقدمه این اثر چنین می نویسد: «این اثر سعی در گشودن پنجره‌ هایی بر مصادیق بحران‌ ها و بن‌ بست‌ های فروافتاده بر بخت بلند شرق اسلامی دارد و پرده از بسیاری ترفندها و عملکردهای دشمن دیرینه انسان و یار دیرینش بنی‌ اسرائیل می‌ افکند. 🌐 لینک در فروشگاه اینترنتی موعود: https://shop.mouood.com/zanjir_namaree_plus_cd/ 🌐 لینک محصولات موعود در کتابخوان‌های: 🔹طاقچه: 🔸taaghche.ir/publisher/832/انتشارات-موعود 🔸taaghche.ir/publisher/835/انتشارات-هلال 🔹کتابراه: 🔸ketabrah.ir/publisher/موعود-عصر 🔹 فراکتاب: 🔸faraketab.ir/content/person/13973/موعود-عصرعج 🔹پاتوق‌کتاب: 🔸patogh.mobi/publisher/2639 📋 🖋 📚 || 📲 @mouood_org 📲 @mouood_asaar 🌐 mouood.org 🌐 shop.mouood.com
2️⃣ 🔘 فرهنگ ایرانی و ایران فرهنگی 🔷 اسلام در ایران بزرگ 💠 راه یافتن اسلام از مرزهای غربی به ایران بزرگ، و توسعه‌ی فرهنگی آن تا مرزهای شرقی، یعنی مرزهای غربی چین امروزی، واقعه‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. در اهمیت این واقعه، نویسنده‌ی میراث باستانی ایران، می‌نویسد: 🔹 «تاریخ این پاره از جهان [ایران بزرگ] را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: پیش از اسلام و پس از اسلام. نه نتایج تاخت و تاز اسکندر را می‌توان با نفوذ اسلام در سرزمین‌های میان مدیترانه‌ و دره‌ی سند [ایران بزرگ] مقایسه کرد و برابر دانست، و نه رسوخ تمدن یونانی جانشینان اسکندر را در قرن دوم و سوم پیش از میلاد و نه حتی نفوذ و پیشرفت تمدن [مدرن]امروزی غرب را در آن حدود می‌توان با نفوذ اسلام مساوی دانست، با این همه نباید تصور کرد که تاریخ ایران باستان با تاخت و تاز تازیان در قرن هفدهم میلادی به پایان می‌رسد. 🔹 اسلام تا هنگامی که مذهبی بود عربی با رسوم و آداب آن مردم، نتوانست در ایران نفوذ کند. 🔹 [اگرچه باعث فروپاشی دولت ساسانی شد] 1- تنها در قرن دهم (قرن چهارم هجری) است که با نوشته شدن ادبیات نوین به خطر عربی فرهنگ باستانی ایرانی در فرهنگ تازی وارد می‌شود و دوران نوی پدیدار می‌گردد، زیرا که ادبیات نوین فارسی نه تنها مربوط است به ایران بلکه جنبه‌ی اسلامی نیز دارد. 🔹 از این زمان به بعد ایران بی‌شک کشوری اسلامی می‌شود و شورش‌ها یا جنبش‌های جداجدایی که در دوران خلفا[ی اموی] روی می‌نماید و همه‌ی آنها را به خطا ولی برای سهولت تحقیق مورخان به تجلیّات «ناسیونالیسم ایرانی» یا «ایران‌پرستی» نسبت داده‌اند همه اسلامی بودند. به راستی که دودمان‌های دست‌نشانده‌ی ایرانی از بسیاری جهات بیشتر جنبه‌ی پهلوانی اسلامی داشتند، تا چنانکه [روشنفکران و مورخان وابسته به مجامع ماسونی و باستان‌گرایان] گفته‌اند: میهن‌پرستی ضد اسلامی. 🔹 ایرانیان بارها ساختن اسلام از بندها و تمدن بدوی موجب جهانی شدن و گسترش یافتن و بر جای ماندن اسلام شدند.» 💠 ورود اسلام از دروازه غربی ایران، در هیأت جریانی فرهنگی مذهبی، و نه سیاسی نظامی صرف، چون آبی زلال و جاری، در جغرافیای فرهنگی و تمدنی ساکنان ایران بزرگ سریان پیدا کرد و خود را، تا منتهاالیه شرقی پیش برد. برای این واقعه، دلایل روان‌شناختی و سیاسی فراوانی می‌توان ذکر کرد، امّا مهم‌ترین دلیل را در هم‌گونی روحی و فرهنگی باطن و حقیقت ولایی اسلام، با دریافت‌های کهن مستتر در فرهنگ، آداب و سنت‌های مشترک همه‌ی ساکنان این جغرافیای بزرگ باید جستجو کرد. 💠 گرافه نیست اگر گفته شود، اسلام از مسیر زبان فارسی، همه‌ی مرزها را درنوردید، فرهنگی سترگ و بالنده جریان یافت و از میانه‌اش تمدنی سر برآورد که همینان نشانه‌های آن را در لابلای آداب، رسوم، معماری، شهرسازی، موسیقی، نقاشی، و سایر مظاهر فرهنگی و تمدنی ساکنان ایران بزرگ می‌توان ملاحظه کرد. 💠 همه‌ی نشانه‌های این اشتراکات فکری و فرهنگی را در صورت‌های لفظی زبان بخش‌های بزرگی از آسیای میانه، شمال غربی هندوستان، بخش‌هایی از غرب چین بزرگ تا بین‌النهرین و فلات ایران می‌توان سراغ گرفت. ⬅️ ادامه دارد... ✍️ @mouood_org
4️⃣9️⃣ 🔘 انتصاب امام، کاری خدایی 🔹 حضرت ثامن الحجج، علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در مهاجرت بزرگ خودشان، در بدو ورود به «مرو»، در «مسجد جامع» و در روز جمعه، لب به سخن گشوده و پرده از صفات جامع امام منصوب از سوی حق برداشتند. امام، خطاب به عبدالعزیزبن مسلم فرمودند: (بخش دوم سخنان) 🔹 و رسول خدا(ص) بر پا داشت برای مردم، علی(ع) را که نشانه و باشد و نگذارد برای ایشان، چیزی را که امت به آن احتیاج دارند؛ مگر اینکه بیان کرد بر ایشان، 🔹 پس کسی‌که گمان کند که خدای عزوجل کامل نکرده است دین خود را، کتاب خود را رد کرده و کسی که رد کند کتاب خدا را، کافر است به آن، آیا قدر و محل امامت را می‌شناسند از میان امت، که جایز باشد امامی را در میان خود اختیار کنند؟! 🔹 قدر امامت جلیل‌تر و شأن آن بزرگ‌تر و مکان آن بالاتر و جانب آن عزیزتر و عمق آن دورتر است از اینکه عقل‌های مردم به آن برسد و رأی‌های ایشان به آن نائل شود یا به اختیار خود بتوانند امامی برپا بدارند. 🔹 یعنی «هر آینه مخصوص گردانید خدای عزوجل امامت را به خلیل(ع) بعد از رسیدن به مقام پیغمبری و خُلت و این مرتبه سوم و فضیلتی است که شرافت داده است او را به این فضیلت و صدا را بلند کرده است به ذکر آن و فرمود: «من قرار دهنده‌ام تو را به امامت برای مردمان»، پس خلیل از فرط سرور و شادی به امامت، عرض کرد: «از ذریه من هم امام قرار می‌دهی؟» فرمود: «که ستمکاران به عهد من، یعنی امامت نائل نمی‌شوند.» 🔹 پس [این] آیه باطل کرده است امامت هر ظالمی را تا روز قیامت و گردانیده است آن را برای برگزیدگان و پاکان از ذریه [او] و فرمود: بخشیدیم برای او اسحاق و یعقوب را که نبیره اوست و همه آنها را شایسته قرار دادیم و آنها را امامان و پیشوایانی گردانیدیم که و راهنمایی می‌کنند به فرمان و وحی ما، که به آنها فرستاده می‌شود برای انجام کارهای خوب و به پا داشتن نماز و دادن زکات و بندگی کننده باشند، برای ما.» 📚 کتاب « » اثر از مجموعه 📬 خرید از فروشگاه موعود shop.mouood.com/velayat_vali طاقچه: https://b2n.ir/k79931 کتابراه: https://b2n.ir/n39413 پاتوق کتاب فردا: https://b2n.ir/j48730 فراکتاب: https://b2n.ir/b10942 @mouood_org