505_54940956643892.mp3
20.03M
#سخنرانی
💠 مراسم قرائت دعای #کمیل
🎤 حجت الاسلام سید حسین#آقامیری
🗓 پنج شنبه ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۳
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
نهج البلاغه .m4a
325.1K
از همین دو تا بترس :
۱. خواهشِ نفس
۲. آرزوهایِ دراز
⌛️ #نهج_البلاغه
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۱۳
🍀 #سوره_یونس #جزء_۱۱
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
Page213.mp3
1.8M
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۲۱۳
🍀 #سوره_یونس #جزء_۱۱
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۵ یونس
🍂🍂🍂🍂🌾🌾🍂🍂🍂🍂
پیروی از چه کسی شایسته است
✍آيه ى قبل به مبدأ، معاد و خلقت هستى اشاره داشت و اين آيه به #نبوّت، #امامت و امر #هدايت بشر اشاره مى كند.
هدايت دو نوع است: يكى نشان دادن راه، ديگرى رساندن به مقصد و مقصود. نوع اوّل، كار انبياست، «جعلناهم ائمةً يهدون بأمرنا» [255] امّا هدايت به معناى دوّم، خاصّ خداوند است. «انّك لاتهدى من اَحبَبتَ ولكن اللَّه يهدى» [256]
«يهدى الى الحقّ» و«يهدى للحقّ»، هر دو به يك معناست. [257]
طبق روايات متواتر از شيعه و اهل سنّت، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «الحقّ مع علىٍّ و علىٌّ مع الحقّ»، همواره #حقّ با #على عليه السلام است و على عليه السلام با حقّ است. [258]
255) انبياء، 73.
256) قصص، 56.
257) تفسير الميزان.
258) احقاق الحق، ج 5، ص 28 و 635.
🌾
- هدايت صحيح، به علم گسترده و مصون از خطا، قدرت، محبّت و هدف نيازمند است. لذا جز خداوند و كسانى كه او به عنوان راهنما تعيين كرده، ديگران نمى توانند هادى باشند. بت ها و طاغوت ها چگونه مى توانند هادى باشند؟ [259] «قل اللّه يهدى للحقّ»
🌾
- كسى شايسته ى پيروى است كه به حقّ راهنمايى مى كند. «احقّ ان يتّبع
»🌾
- اصل نبوّت، امامت و اطاعت از رهبرىِ معصوم، يك اصل عقلى است. «فما لكم كيف تحكمون»
🌾
259) ذات نايافته از هستى بخش كى تواند كه شود هستى بخش
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
۳۸ یونس
🍂🍂🍂🍂🌾🌾🍂🍂🍂🍂
#جامعیت_قرآن
✍قرآن چندين بار بر #معجزه بودن كلام الهى و عجز جنّ و انس از آوردن مثل آن و به آوردن نظير قرآن، يا حتّى آيه اى همانند آن، #تحدّى ومبارزه طلبيده است، از جمله در آيه 13 سوره ى هود. از طرفى با اينكه در طول قرنها، ميليون ها مخالف براى تضعيف قرآن وشكست اسلام، فعاليّت هاى بسيارى داشته و دارند، ليكن اين نداى مبارزه خواهانه ى قرآن، تاكنون بى پاسخ مانده و تا قيامت بى جواب خواهد ماند.
امتيازاتِ قرآن
چون سخن از تحدّى قرآن است، به گوشه اى از امتيازات اين معجزه ى جاودان الهى اشاره مى شود:
- گنجاندن معارفى بلند در كلماتى كوتاه: مثلاً در مورد زن و مرد تعبير مى كند، «هنّ لباس لكم و انتم لباسٌ لهنّ» [260] زنان لباس شما و شما لباس آنها هستيد. براى بيان سستى قدرت هاى غير الهى، آنها را به خانه ى عنكبوت تشبيه مى كند. [261] و يا اينكه از آفريدن يك پشه آنان را ناتوان مى داند. «لن يخلقوا ذباباً» [262]
- شيرينى كلام و نفوذ: هزار بار هم خوانده شود كهنه نمى شود، بلكه هر بار نكته اى به دست مى آيد.
- آهنگ و موسيقى كلام: طنين و آهنگ كلمات آن، مخصوص است و اگر آيه اى از قرآن در ميان سخنان هر عرب زبان، يا در ميانِ روايات باشد، مشخّص است.
- جامعيّت قرآن: از برهان تا مثل، از دنيا تا آخرت و نيز مسائل خانوادگى، حقوقى، سياسى، نظامى، اخلاقى، تاريخى و ... را دربردارد.
- واقعگرايى: محتواى آن مبتنى بر حدس و گمان نيست. حتى داستان هايش مستند و واقعى است.
- همه گير و جهانى: مردم در هر سطح و هر كجا باشند، از آن بهره مى برند و قرآن به صورت كتاب تخصّصى نيست.
- ابدى: هر چه از عمر بشر و علوم مى گذرد، اسرار بيشترى از قرآن كشف مى شود.
- رشد فزاينده: با داشتن بيشترين دشمن و ضربات فراوان، بيشترين رشد را در طول عمر خود داشته است.
- معجزه اى در دست: اين معجزه در دست همه است و از نوع سخن و كلمه است كه در اختيار همه است.
- هم معجزه و هم كتاب دستور و قانون است.
- از فردى درس نخوانده و در منطقه اى محروم از سواد است.
- چيزى به آن افزوده يا از آن كاسته نشده است و مصون از تحريف است.
260) بقره، 187.
261) عنكبوت، 41.
262) حج، 73.
🌾
- قرآن براى اثبات اعجاز خود، ساده ترين راه را مطرح مى كند كه دعوت از مردم براى آوردن سوره اى مثل آن است. «فأتوا بسورة مثله»
🌾
- نه تنها كلّ قرآن، بلكه حتّى يك سوره از آن هم معجزه است. «بسورةٍ»
🌾
- قرآن براى مبارزه طلبى، تخفيف هم داده و به آوردنِ يك سوره مثل قرآن هم قانع است. «بسورةٍ»
🌾
- مبارزه طلبى قرآن، مخصوص زمان و مكان معيّنى نيست، تا قيامت، تا پايان عمر بشر و در همه جاى زمين، اين درخواست مطرح است. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه»
🌾
- مبارزه طلبى قرآن، مخصوص عوام نيست، بلكه همه ى حقوقدانان، اديبان و نوابغ و... را به مبارزه مى طلبد. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه»
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛
۳۹ یونس
🍂🍂🍂🍂🌾🌾🍂🍂🍂🍂
#جهل و نادانی عاملی مهمی در ستیز با حق
#تاویل
✍امام صادق عليه السلام فرمودند: از دو آيه ى قرآن دو درس بزرگ مى آموزيم:
الف: تا علم نداريم، حرفى نزنيم. «الم يؤخذ عليهم ميثاق الكتاب ان لا يقولوا على اللَّه الاّ الحقّ» [263]
ب: تا علم نداريم، حرفى را ردّ نكنيم. «بل كذبّوا بما لم يحيطوا بعلمه» همين آيه. [264]
عبدالعظيم حسنى از امام جوادعليه السلام نقل مى كند كه حضرت على عليه السلام فرمود: چهار نكته گفتم كه خداوند آيات آن را نازل كرده است:
- «المرء مخبوء تحت لسانه» شخصيّت انسان در زير زبانش پنهان است، آيه نازل شد: «ولتعرفنّهم فى لحن القول» [265] يعنى در گفتگو آنان را مى شناسى.
- گفتم: «مَن جهل شيئاً عاداه» هركس چيزى را نداند، دشمنى با آن مى كند، آيه نازل شد: «بل كذّبوا بما لم يحيطوا»
- گفتم: «قيمة كلّ امرء ما يحسنه» ارزش هر كس به لياقت و عملكرد اوست، آيه نازل شد: «انّ اللّه اصطفاه عليكم و زاده بسطة فى العلم و الجسم» [266] يعنى خداوند طالوت را به خاطر توانايى هايش برگزيد.
- «القتل يقلّ القتل» كشتن ستمگر، جلو زياد شدن قتل را مى گيرد، آيه نازل شد: «و لكم فى القصاص حياة» [267]
263) اعراف، 169.
264) تفسير مجمع البيان.
265) محمّد، 30.
266) بقره، 247.
267) بقره 179 ؛ كافى، ج 1، ص 166.
🌾
- مخالفان، بدون احاطه ى علمى به قرآن، آن را ردّ كرده اند. «كذّبوا بما لم يحيطوا»
🌾
- به خاطر ندانستن، چيزى را ردّ نكنيم. «كذّبوا بما لم يحيطوا»
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─—————━━┓
♡ 🆔 @MowoodMahdi 🕋 ♡
┗━━─—————━━━⊰✾🌹✾⊱┛