هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 منشور روحانیت
🔹 آنچه که امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) [فرمود] که شایسته است هر از چند گاهی طلاب عزیز و همه عالمان دین دار بخوانند و به دیگران منتقل کنند، همین وصیتنامه و #منشور_روحانیت است؛ اینها را به معرفت از زمان و زمانه فرا خواند، یک؛ به عمل دعوت کرد، دو؛ با پذیرش دیگران به وحدت هدایت کرد، سه؛ زیر مجموعه این اصول سهگانه هم مطالبی را گوشزد کرد. فرمود شما وارثان انبیا هستید[1] باید عالم و آدم را بشناسید تا حرفی بزنید که همه گوش بدهند، وقتی حرف شما را گوش می دهند که شما #جهانی و #انسانی حرف بزنید! وقتی حرفتان جهانی و انسانی است که مطابق با روزگار و زمان و زمانه باشد، چیزی که تاریخ مصرف آن گذشت این قصه است و آنچه که درد روز مردم است آنها را باید مطرح کنید. شبهات هر عصری, اشکالات هر عصری, علوم هر عصری این #غذای_روز آن مردم است و اگر وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس»[2] عکس نقیض چنین قضیه ای این است که «من هجمت علیه اللوابس فلیس بعالم» آن که نمی داند در چه فضایی نفس می کشد، قهراً زیر پوشش شبهات قرار می گیرد و کسی که «هجمت علیه اللوابس» عکس نقیض این فتوا آن است که «لیس بعالم» پس او #عالم نیست.
🔹 اگر روحانیت بخواهد به #منشور_امام عمل کند، می بینیم همین چیزها در فرمایشات امام (رضوان الله تعالی علیه) است که این شخص باید بداند در چه فضایی زندگی می کند، در چه عصری زندگی می کند، مشکل مردم این عصر چیست، شبهات مردم این عصر چیست. مردم گرفتار شبهه هستند، شبهه یک #ویروس است که آدم را رها نمی کند! اگر مسایل سیاسی هست، اگر مسایل نظامی هست، غالباً بعد از آن صحنه های فکری و ساحت های فکری است، این چنین نیست که مارکس و انگلس اول دست به کشتار زده باشند. استالین ها بعد پیدا شدند، اول فکر کمونسیتی بود بعد حمله استالین! فکر که آمد ـ به هر حال بشر چون با فکر زندگی می کند و با اندیشه به سر می برد ـ او را به سمت خود می برد و اگر او را به سمت خود برد دیگر کنترل او آسان نیست.
🔹 انذار کردن کار آسانی نیست! تا کسی خود از جهنم هراسناک نباشد، حرف او در مردم هراس از معاد ایجاد نمی کند و تا جریان قیامت در بین نباشد و مردم از روز حساب نهراسند، #اصلاح_جامعه آسان نخواهد بود: ﴿لِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیهِمْ﴾.پس این توصیه ای که ذات أقدس الهی به عموم مردم کرده است برابر بخشهای پایانی سوره مبارکه «طلاق» و «ذاریات» به خصوص علما در سوره مبارکه «توبه» ایراد کرده است و همان توصیه خاصی را که ذات أقدس الهی به رسول اکرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الکرم) درباره انذار و #تعلیم_و_تربیت جامعه بیان کرد، همان حرف را به علما و #مشاعل_هدایت بیان کرد و آنچه را که کتاب و سنت به علما تذکر دادند. امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) به عنوان یک وصیتنامه خاص به روحانیت و علمای حوزه و غیر حوزه تذکر داد که اولاً #دین_شناس کامل باشند، یک؛ #دین_باور و مؤمن باشند، دو؛ این #وحدت و اتحاد و هماهنگی و هم آوایی را از دست ندهند، سه؛ از زمان و زمانه #با_خبر باشند، چهار؛ به هر حال این انقلاب را تا زمان ظهور صاحب اصلی و اصیل آن #حفظ کنند، پنج.
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹 مگر #اتحاد کار آسانی است؟ چون هم از درون ما یک «اعدا عدوی» است که ما را به اختلاف می خواند هم از بیرون دشمنها صف کشیده اند ما را «ارباً اربا» کنند. این جهاد اکبر به اصطلاح توده ما همین جنگ بین عقل و نفس است؛ حالا آنهایی که مثل امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) این راه ها را طی کردند آنچه را که ما اکبر می دانیم پیش اینها اوسط است، آنها یک مرتبه برتری دارند که آن جا مشکل جهاد در بین است، برای توده ما #جهاد_اکبر ما همین تهذیب نفس ما است که آدم خوب بشویم یعنی #عادل بشویم، بد نکنیم، خلاف نکنیم، معصیت نکنیم، گناه نکنیم، همین! اگر کسی بخواهد با دیگری متحد بشود دشوار است، راه حل آن هم درمان آن هم قرآن کریم پیشبینی کرده، اولاً؛ خطر اختلاف را ذات أقدس الهی به عنوان یک #عذاب_الهی بازگو کرده که این عذاب است، فرمود در مسیحی ها در یهودی ها ما این را القا کردیم، برای اینکه اینها را خواستیم تعذیب کنیم: ﴿وَ أَلْقَینا بَینَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضَاءَ إِلى یوْمِ الْقِیامَةِ﴾,[3] ﴿أَغْرَینا بَینَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضَاءَ إِلى یوْمِ الْقِیامَةِ﴾[4] چه در یهودی ها چه در مسیحی ها ما اینها را به تازیانه اختلاف تنبیه کردیم. اگر ـ خدای ناکرده ـ اختلافی در بین گروهی مخصوصاً عالمان دین ظهور می کند، این نشانه تعذیب الهی است و عذاب الهی تنها راه آن التجای به درگاه خداست، اگر کسی بین خود و بین خدا خود را #اصلاح کند اختلاف رخت بر می بندد و اگر ـ خدای ناکرده ـ امتی گرفتار #اختلاف شد، هرگز روی خیر را نخواهد دید.
[1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص32; «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاء».
[2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص27.
[3]. سوره مائده، آیه64.
[4]. سوره مائده، آیه14.
#سالروز_صدور_پیام_امام_خمینی_منشور_روحانیت
#وارثان_انبیاء
#اتحاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1378/12/12
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 قَسَم به امام جواد
🔸 وقتی امام به دنیا می آید، زاد روز او آن چنان #منشأ_برکت است که وجود مبارک امام زمان (ارواحنا فداه) به همه ما دستور می دهد که تا روز قیامت وقتی #ماه_رجب شد این دعا را بخوانیم؛ خدا را قَسَم بدهیم به #میلاد_امام_جواد «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک بِالْمَوْلُودَینِ فِی رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی الثَّانِی وَ ابْنِهِ عَلِی بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَبِ».[1] این چه مقامی است! روزی که #امام_جواد در ماه رجب به دنیا می آید از ناحیه مبارکه امام زمان (ارواحنا فداه) به ما دستوری می رسد که در ماه رجب تا ظهور آن حضرت و تا دامنه قیامت این دعا و زیارت مستحب است که خدا را در ماه رجب قَسَم به امام جواد میدهیم قَسَم به #امام_هادی میدهیم، این چه عظمتی است! اینها چه کسانی هستند! «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک بِالْمَوْلُودَینِ فِی رَجَبٍ»، این دعا از ناحیه مقدسه وجود مبارک ولی عصر است! در ماه رجب مستحب است و «إِلی یوْمِ الْقِیامَةِ»! بنابراین #انسان_کامل چنین مقامی دارد، این اختصاصی به وجود مبارک امام جواد (سلام الله علیه) ندارد، همه ائمه (علیهم السلام) همین طورند؛ زیرا نام پسر امام جواد، امام هادی (سلام الله علیهما) هم در همان دعا آمده است «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک بِالْمَوْلُودَینِ فِی رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی الثَّانِی وَ ابْنِهِ عَلِی بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَبِ»، این چه عظمتی است! این مطلب اول.
🔸 وجود مبارک امام جواد (سلام الله علیه) خط مشی را برای ما روشن کرده که در #جامعه_اسلامی ما نسبت به یکدیگر چطور باید باشیم؛ یعنی در کمین بنشینیم و ببینیم چه زمانی رقیب طرف ما اشتباه می کند که آبروی او را ببریم؟! دنیا که آخر نشده ما هم یک روز میافتیم! چه کسی حافظ آبروی خودش است؟ چه کسی حافظ لغزش های خودش است؟ مگر ما اطمینان داریم که هیچ وقت اشتباه نمی کنیم؟ حادثه ای پیش نمی آید؟ نه دنیا آخر شده نه ما چنین تأمینی داریم! بنابراین «کجروی کج آیدت جفّ القلم»،[2] این چنین نیست که اگر ما بی راهه رفتیم یا راه دیگری را بستیم در حقیقت راه او را بستیم, خیر! راه خود را بستیم. آن بیان نورانی پیامبر اعظم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را نقل کنم تا معلوم بشود که این امام نهم مثل وجود مبارک پیامبر اعظم (علیهم الصلوة و علیهم السلام) همان فرمایش را دارند. آن بیانی که از حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رسیده است فرمود طرزی نماز بخوان که گویا #داری_خدا_را_می_بینی، این یک؛ نشد، طرزی نماز بخوان که بدانی #او_دارد_تو_را_می_بیند،[3] این دو; اما آدم طوری نماز بخواند که نه معبود را ببیند، نه بداند که در مرئای معبود است او ﴿فَوَیلٌ لِلْمُصَلِّینَ ٭ الَّذِینَ هُمْ عَن صَلاَتِهِمْ سَاهُونَ﴾[4] است. پس بیان نورانی حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم) این است که طرزی نماز بخوانید که گویا خدا را می بینید، «کأنّ» است. مقام «أنّ» برای وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) است که فرمود «مَا کنْتُ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَه»[5] آن از ما متوقع نیست؛ اما مقام «کأنّ» که مادون مقام «أنّ» است این مقدور ماست، «مأمورٌ به» ما هم است. فرمود: «تَعْبُدَ اللَّهَ کأَنَّک تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَکنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ یرَاک»[6] اگر به جایی نرسیدی که «کأنّ» باشد که گویا داری خدا را می بینی، با #چشم_دل نه با چشم حسّ، زیرا ﴿لا تُدْرِکهُ اْلأَبْصارُ وَ هُوَ یدْرِک اْلأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطیفُ الْخَبیرُ﴾،[7] به جایی برس که می دانی که او تو را می بیند، این مخصوص نماز است.
🔸وجود مبارک امام جواد همین را توسعه داده، این را تبیین کرده، باز کرده و این متن را شرح کرده، فرمود طرزی زندگی کن که #این_چنین باشی، نه طرزی نماز بخوان! آن وقت این معنای «خوشا آنان که دائم در نمازند»[8] را روشن تر می کند. فرمود طرزی زندگی کن که تو در مرئای الهی هستی، بدانی که خدا تو را می بیند «وَ اعْلَمْ أَنَّک لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ فَانْظُرْ کیفَ تَکون»،[9] حالا تو که او را نمی بینی، بدانی که او تو را می بیند، این اختصاص به نماز و روزه ندارد و #در_تمام_حالات هم همین طور است، آن وقت آدم #راحت است.
هدایت شده از قرآن و حدیث المصطفی
#مهیای_مهمانی
سنگ ریزهای مانع حرکت
💠 دهم رجب| بعضی چیزها ریز و ناچیزن اما انسان رو از حرکت در راه خدا متوقف میکنن...
#ماه_رجب
🆔 @Quran_MIU
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 ما براساس دستور قرآن باید تعهداتمان را رها میکردیم
👈 ادبیات چهارکشور مقابل، مستکبرانه و غلط است
🔺️ رهبر انقلاب: ادبیات آمریکا و سه کشور اروپایی در قبال کاهش تعهدات برجامی ایران مستکبرانه، طلبکارانه و غیرمنصفانه و ادبیاتی غلط بود.
جمهوری اسلامی از روز اول و تا مدت طولانی، بر اساس تعالیم اسلام به تعهدات خود عمل کرد اما طرفی که از روز اول به تعهدات خود عمل نکرد همین چهار کشور بودند.
وقتی آمریکا از برجام خارج شد و دیگران هم با او همراهی کردند، دستور قرآن این است که تو هم تعهد را رها کن که با این حال باز هم دولت محترم ما تعهدات را رها نکرد و به تدریج بخشی از آنها را کاهش داد که البته این موارد نیز در صورت عمل کردن آنها به وظایفشان قابل برگشت است. ۹۹/۱۲/۴
#بسته_خبری
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 اگر لازم باشد برای مصارف غیرنظامی غنیسازی را به ۶۰ درصد هم میرسانیم
🔺️ رهبر انقلاب، عصر امروز: ما برای کسب تواناییهای هستهای متناسب با نیازهای کشور مصمم هستیم و به همین علت، حد غنیسازی ایران ۲۰ درصد نخواهد بود و تا هرجا که لازم و نیاز کشور باشد اقدام خواهد کرد مثلاً برای پیشران هستهای یا کارهای دیگر ممکن است غنیسازی را به ۶۰ درصد هم برسانیم.
البته یک قرارداد چندسالهای گذاشته شده که اگر آنها عمل کنند ما هم تا همان چند سال عمل خواهیم کرد اما غربیها بهخوبی میدانند که ما بهدنبال سلاح هستهای نیستیم.
موضوع سلاح هستهای بهانه است، آنها حتی با دستیابی ما به سلاحهای متعارف هم مخالفند چون میخواهند مؤلفههای قدرت را از ایران بگیرند.
غربیها میخواهند در روزی که ایران به انرژی هستهای نیاز پیدا میکند، محتاج آنها باشد و آنها این نیاز ما را وسیلهای برای تحمیل، زورگویی و باجخواهیهای خود قرار دهند.
جمهوری اسلامی در قضیه هستهای نیز همانند سایر قضایا عقبنشینی نخواهد کرد و با قدرت پیش خواهد رفت. ۹۹/۱۲/۴
#بسته_خبری
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 رهبر انقلاب، عصر امروز: یکی از نیازهای مهم جوامع اسلامی عملیاتی کردن مفاهیم دینی است. در هر برههای که این مفاهیم عملیاتی شد، برای کشور و ملت و آبروی جمهوری اسلامی، ارزشمند بود و هرجا که غفلت کردیم از برکات آن محروم شدیم.
🔹️ امام بزرگوار با حضور در صحنه و تبیین مفاهیمی همچون توکل، تکلیف، ایثار، جهاد و شهادت، آنها را در جامعه و زندگی مردم رایج کردند و نتیجه آن، پیروزی ملت ایران در یک جنگ هشت سالهی بین المللی بود.
🔹️ روزآمد کردن نرم افزارِ نظام اسلامی وظیفه فضلای صاحب نظر است. البته این بهروزرسانی به معنای دستکاری در منظومه مفاهیم دینی نیست بلکه به معنای کشف حقایق متناسب با نیازهای داخلی و بین المللیِ نظام اسلامی است.
🔹️ تغذیه عقبه فکری نظام اسلامی و بهروزرسانی نرم افزار آن را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیتی بهعهده بگیرند که از جمود فکری و تحجر، و همچنین از افکار التقاطی بهدور باشند. ۹۹/۱۲/۴
#بسته_خبری
هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی مظاهری
🔺عمر حضرت جواد«سلاماللهعلیه» گرچه كوتاه بود و غالباً در تبعید صرف شد؛ ولی باید گفت عمر پربركتی بود. مرحوم كلینی«ره»، در کتاب كافی از حضرت رضا«سلاماللهعلیه» نقل میكند كه فرمودهاند:
«هَذَا الْمَوْلُودُ الَّذِی لَمْ یولَدْ مَوْلُودٌ أَعْظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِیعَتِنَا مِنْهُ.»[1]
این همان مولودى است كه مولودى پر بركتتر از او نسبت به شیعیان ما متولد نشده است.
از جمله امتیازهای امام جواد«سلاماللهعلیه»، اظهار علم اهلبیت«سلاماللهعلیهم» است و باید گفت شجاعی در میدان علم مثل او نیامده است.
در تاریخ آمده است كه چون حضرت رضا«سلاماللهعلیه» از دنیا رفت، عدهای از بزرگان و علما به مدینه آمدند و سی هزار مسأله در چند روز از حضرت جواد«سلاماللهعلیه» سؤال نمودند، و حضرت«سلاماللهعلیه» بدون تأمل و فكر جواب دادند.
1. مناقب آل أبی طالب«سلاماللهعلیهم»، ج 4، ص 197.
📚برگرفته از کتاب زندگانی چهارده معصوم«سلاماللهعلیهم»
💠ولادت امام جواد«سلاماللهعلیه» مبارک باد
🆔@almazaheri
هدایت شده از تبیین؛ انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی ره
🌹انسان ۲۵۰ ساله | امام جواد علیهالسلام؛ دشمن نفاق
🌺 حضرت آیتالله خامنهای: «درس بزرگ امام جواد به ما این است که در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابلهی با این قدرتها برانگیزیم. امام جواد صلواةاللهعلیه همت بر این کار گماشتند که ماسک تزویر و ریا را از چهرهی مأمون کنار بزنند و موفق شدند.» ۱۳۵۹/۷/۱۸
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🌹 eitaa.com/tabyinir 🌹
هدایت شده از برنامه تلویزیونی سمت خدا
99-12-04(farahzad).mp3
12.75M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا
👤 #حجت_الاسلام_فرحزاد
📚 موضوع: شرح دعای ۲۴صحیفه سجادیه، تکریم والدین و نکاتی پیرامون زندگی امام جواد علیهالسلام
🗓دوشنبه چهارم اسفند ماه ۱۳۹۹
🗂 حجم : ۱۳ مگابایت
متن کامل: در حال آماده سازی
💠 @samtekhoda3