جلسه دوّم فلسفه.pdf
183.3K
📝 پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 2 تاریخ: 403.10.01
مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
#درس_نامه_فلسفه #فلسفه_اسلامی #علامه_طباطبایی
——————
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
📝 #خلاصه جلسه دوم
در جلسه دوم فلسفه که در تاریخ 1 دی ماه 1403 برگزار شد، موضوع اصلی بررسی "اسفار اربعه" در کتاب ملاصدرا و تفاوت آن با فلسفه علامه طباطبایی بود. استاد جلسه را با توضیحاتی درباره نیاز فلسفه به المدخل آغاز کرد و به سه حوزه علم (ثبوت و واقعیت، اثبات و مفهوم، و بین الأذهان) اشاره کرد.
در ادامه، شاگردان نکاتی از جلسه قبل را مرور کردند و به تقسیمبندی فلسفه اسلامی به مکتب مشّاء، اشراقیون و عرفان پرداختند. استاد توضیح داد که ملاصدرا با همه این مکاتب مواجه شده و سعی کرده است که آنها را در فلسفه خود هضم کند. ملاصدرا چهار سفر عرفانی را در "اسفار" خود مطرح کرده است: سفر از خلق به حق، سفر با حق در حق، سفر از حق به خلق و سفر با حق در خلق.
بحثهایی درباره تفاوتهای فلسفه علامه طباطبایی و ملاصدرا مطرح شد و استاد به این نکته اشاره کرد که فلسفه علامه به نوعی ذیل ملاصدرا قرار میگیرد و به عنوان یک مکتب مستقل شناخته نمیشود. همچنین، استاد به منابعی اشاره کرد که میتوانند برای درک بهتر مباحث فلسفی و تاریخی مفید باشند.
در نهایت، استاد تأکید کرد که ملاصدرا با استفاده از عرفان و تفسیر، سعی کرده است که همه تفکرات را در فلسفه خود هضم کند و به سیر تاریخی فلسفه اسلامی بپردازد. جلسه با تأکید بر اهمیت فهم عمیقتر از فلسفه و سیر تاریخی آن به پایان رسید.
#خلاصه_فلسفه #فلسفه_اسلامی #علامه_طباطبایی
——————
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
03-403.10.02.mp3
64.28M
#درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 3 تاریخ: 403.10.02
مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
مهمترین سرفصل ها:
1. تفکیک دانش فلسفه و ثبوت و اثبات فلسفه: بحث در مورد اینکه دانش فلسفه یک مرکب بینالاذهانی است و با علم و اثبات آن تفاوت دارد.
2. ارتباط فلسفه اسلامی با تفکر تعقلی اسلام
3. نقش ملاصدرا در هضم تفکرات مختلف: تحلیل اینکه چگونه ملاصدرا سعی کرده است تفکرات مختلف را در سیستم فلسفی خود هضم کند و مشکلات تاریخی فلسفه را حل کند.
4. کتاب اسفار اربعه: توضیح درباره نام و سبک کتاب اسفار اربعه و ارتباط آن با عرفا.
5. نقد و بررسی تفاسیر آیتالله جوادی: اشاره به تفاسیر آیتالله جوادی و اینکه چگونه این تفاسیر به فهم بهتر اسفار کمک میکند.
6. سفرهای اربعه و سیر در عوالم مختلف: توضیح درباره چهار سفر ملاصدرا و بررسی عوالم ماده، مثال و عقل.
7. بحث حرکت و قوه و فعل: توضیح مختصری درباره مفهوم حرکت و ارتباط آن با سیر فلسفی.
8. مفهوم سفر و ارتباط آن با حق: بحث درباره اینکه آیا سفر به حق حتماً از خلق آغاز میشود و اینکه آیا سفر اول و سوم یکی هستند یا خیر.
9. ادعای آیتالله طباطبایی: بررسی ادعای آیتالله طباطبایی در مورد اینکه فلسفه باید از حق آغاز شود و ارتباط
ــ #درس_گفتار_فلسفه
#فلسفه #علامه_طباطبایی
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
جلسه سوم فلسفه.pdf
181.7K
پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 3 تاریخ: 403.10.02
مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
#درس_نامه_فلسفه
#فلسفه #علامه_طباطبایی #بدایه_الحکمه #نهایه_الحکمه
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
📝 #خلاصه جلسه سوم
این جلسه به بررسی مباحث فلسفی و تفکرات ملاصدرا و علامه طباطبایی در زمینه "اسفار اربعه" میپردازد. جلسهای که در آن این مباحث مطرح شده، به تفکیک بین دانش فلسفه و ثبوت و اثبات فلسفه تأکید دارد. استاد به این نکته اشاره میکند که فلسفه اسلامی شامل تفکرات مختلفی از جمله کلام، فلسفه مشائی، فلسفه اشراقی و حکمت متعالیه است و ملاصدرا سعی کرده است این تفکرات را در سیستم فلسفی خود هضم کند.
در ادامه، استاد به توضیح چهار سفر ملاصدرا میپردازد که شامل سیر از خلق به حق، سیر با حق و سیر در حق است. همچنین، بحثهایی درباره تنزل و هبوط در سفر دوم و چهارم و ارتباط آن با سیر عقلی و عرفانی مطرح میشود. استاد به نقد نظرات علامه طباطبایی نیز میپردازد و تأکید میکند که فلسفه باید به گونهای باشد که همه مکاتب فلسفی را در بر بگیرد.
در نهایت، استاد به این نکته اشاره میکند که سفر فلسفی و عرفانی یک سفر واحد است و تقسیمبندی آن به سفرهای مختلف تنها به اعتبار نقاط مهم است. او همچنین تأکید میکند که فلسفه باید از حق شروع شود و بدون وجود خدا، هیچ مسئله فلسفی قابل طرح نیست.
#خلاصه_فلسفه #فلسفه_اسلامی #علامه_طباطبایی
ـــــــــــــــــــــ
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
May 11
مدرسه علوم انسانی سها
❖ داستان ستاره سها ...
❖ سها به چه معنی است؟ چرا اسم مجموعه ما سها است؟
سها نام یک ستاره کم فروغ است که در صورت فلکی دب اکبر (خرس بزرگ) قرار دارد. این ستاره به خاطر نور کمفروغ اما تیزش، در گذشته نماد و ملاکی برای تیزبینی افراد بود، نور این ستاره طوری بود که همه نمیتوانستند آن را در آسمان پرستاره ببینند و تنها افراد تیزبین قادر به شناسایی آن بودند.
جریان گفتمان علوم انسانی اسلامی که پس از انقلاب، بهویژه در یک دهه اخیر، مطرح شده یک جریان نوپا است که میان جریانهای بسیار متنوع و پرشمار حوزوی شروع به درخشیدن کرده است. تشخیص این گفتمان فکری در میان این همه جریان متنوع که به نام علوم انسانی شکل گرفتهاند و برخی از آنها حتی نسبتی با مبانی اندیشه امام و علامه ندارند یا حتی با آنها در تضادند، کار آسانی نیست و به یک چشم تیزبین در این آسمان پرستاره نیاز دارد.
معروف ناپدید سها بود بر فلک
من بر زمین کنون بمثال سها شدم
البته اینم بگم که اگه سُهیٰ رو به عنوان اسمی مشتق (دارای ریشه فعلی) در نظر بگیریم، صیغه مجهول از ریشه سَهَوَ، به معنای فراموش شده است. شاید به دلیل نور کمی که داشتهاست در آسمان شب، به فراموشی سپرده شدهاست. قرائت امام خمینی و علامه طباطبایی از دین مبین اسلام که یک قرائت فقه اعمی - یا فقه اجتماعی و سیاسی - هست برخلاف جریان هایی که در طول تاریخ تشیع با رویکرد فقه حداقلی و اخباری گری و فلسفه ستیزی و... شناخته میشدند شکل گرفته این جریان ها که در طول تاریخ ما بسیار پررنگ شده بودند تا قبل از انقلاب اسلامی باعث شدند که قرائت اسلام سیاسی و اجتماعی دین یک قرائت پر نور و برجسته ای نباشه، درست مثل ستاره سها، یک ستاره کم فروغ اما با قدمت و اصیل! ستاره ای که نور کم فروغش باعث میشه این نگرانی رو ایجاد کنه که یک وقت از یاد ها بره، اما چشم های تیز بینی برای دیدن این ستاره در طول تاریخ وجود داشتند.
#یادداشت
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
04-403.10.03.mp3
35.04M
📼 #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 4 تاریخ: 403.10.03
🎙 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
#فلسفه #علامه_طباطبایی
__
📎 سرفصل مباحث این جلسه:
1. تفکیک بین ثبوت و اثبات: بحث در مورد تفکیک بین این دو مفهوم و تأثیر آن بر تاریخ تفکر عقلی اسلام.
2. نحلههای مختلف تفکر اسلامی: بررسی چهار نحله اصلی شامل عرفان، فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و کلام و تلاش ملاصدرا برای هضم این تفکرات در فلسفه خود.
3. تعریف حکمت الهی: بررسی مفهوم "حکمت الهی" و دلایل نامگذاری فلسفه به این عنوان.
4. تقسیمبندی حکمت: تقسیمبندی حکمت به نظری و عملی و سپس تقسیم حکمت نظری به سه شاخه: الهی، ریاضی و طبیعی.
5. الهیات بالمعنی الاعم و الاخص: توضیح در مورد الهیات بالمعنی الاعم و الاخص و مباحث مربوط به ذات، صفات و افعال خداوند.
6. علل نامگذاری فلسفه به الهیات: بررسی سه علت برای نامگذاری فلسفه به الهیات و نقد این علل.
7. برهان بر حصر در حکمت نظری: بحث در مورد برهان بر حصر و تقسیم علوم به چهار قسم و نقد نظرات مختلف.
8. نقد نظرات علامه مصباح و شهید مطهری: بررسی و مقایسه نظرات این دو شخصیت در مورد فلسفه و حکمت الهی و نقاط قوت و ضعف هر یک.
9. موضوع فلسفه: بحث در مورد موضوع فلسفه و چگونگی ورود علامه طباطبایی به این موضوع.
#درس_گفتار_فلسفه
❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
مدرسه علوم انسانی سها
📼 #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
📝 #خلاصه جلسه چهارم
این جلسه به بررسی نظرات علامه مصباح یزدی و شهید مطهری در مورد حکمت الهی از دیدگاه مسلمانان و ارسطو میپردازد. در ابتدا، بحث بر سر تفکیک بین ثبوت و اثبات و تأثیر آن بر تاریخ تفکر عقلی اسلام مطرح میشود. مقاله به چهار نحله اصلی تفکر اسلامی شامل عرفان، فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و کلام اشاره میکند و تلاش ملاصدرا برای هضم این تفکرات در فلسفه خود را بررسی میکند.
سپس، مفهوم "حکمت الهی" و دلایل نامگذاری فلسفه به این عنوان مورد بررسی قرار میگیرد. شهید مطهری حکمت را به دو دسته نظری و عملی تقسیم کرده و حکمت نظری را به سه شاخه الهی، ریاضی و طبیعی تقسیم میکند. او همچنین الهیات را به دو بخش عمومی و خاص تقسیم میکند و دلایل نامگذاری فلسفه به الهیات را مطرح میسازد.
علامه مصباح یزدی نیز به تقسیم علوم به ریاضیات، طبیعیات و ما بعد الطبیعه اشاره میکند و تأکید میکند که الهیات به معنای خاص نمیتواند در دسته علوم طبیعی قرار گیرد. او به برهان بر حصر در حکمت نظری اشاره میکند و میگوید که علوم در عرض یکدیگر قرار دارند و نمیتوانند به سادگی با یکدیگر ترکیب شوند.
در نهایت، مقاله به نقد نظرات علامه مصباح و شهید مطهری میپردازد و به بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک از این نظرات میپردازد. این بحثها به درک بهتر جایگاه فلسفه و حکمت الهی در تفکر اسلامی کمک میکند و به تحلیل عمیقتری از این دو شخصیت در زمینه حکمت الهی میانجامد.
#خلاصه_فلسفه #فلسفه_اسلامی #علامه_طباطبایی
❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
مدرسه علوم انسانی سها
📼 #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
جلسه چهارم فلسفه.pdf
158.2K
پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 4 تاریخ: 403.10.03
مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
#درس_نامه_فلسفه
#فلسفه #علامه_طباطبایی #بدایه_الحکمه #نهایه_الحکمه
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
📝 انقلاب اسلامی با تفکر فلسفی علامه گرچه شروع شد اما بسط پیدا نکرد، ما برای تحول جامعه نیاز به بسط فکر علامه داریم.
#یادداشت
• ما هنوز نتوانستهایم فلسفه آقای طباطبایی را در بینالاذهان جا بیندازیم. برخی به علامه برچسب نئوصدرایی بودن میزنند ولی ما اینکه علامه نئو صدرایی است را نمیپذیریم. ما معتقدیم که باید مکتب جدیدی در فلسفه آغاز شود و دوران جدیدی با ایشان رقم بخورد. اگر چنین دورانی آغاز شود، بسیاری از نظامهای علوم انسانی ما اصلاح خواهد شد.
• ما با انقلاب اسلامی وارد دوران آقای طباطبایی شدهایم، اما این دوران ادامه نیافته و بسط پیدا نکرده است. فلسفه ایشان هنوز به اندازه کافی در بینالاذهان تثبیت نشده است؛ در حالی که کارکرد آن چنین است که هیچ علمی خارج از آن نمیماند. تنها نیاز داریم که این آموزهها در افکار عمومی جای بگیرند تا بتوانند بیانات جدیدی در حوزه علوم پدید آورند.
ـــــــــــــــــــــ
📕 برگرفته از جلسه اول درسگفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی، حجت الاسلام علی اسدی
ـــــــ
#یادداشت
#فلسفه #علامه_طباطبایی
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻