eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
1.2هزار دنبال‌کننده
48 عکس
1 ویدیو
54 فایل
سها؛ گفتمان علوم انسانی بر محوریت اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) ❖ لینک معرفی مدرسه: https://eitaa.com/msoha_ir/17 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
190220_1951~1.mp3
11.39M
جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 5 تاریخ: 403.10.04 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی 🧷 سرفصل مباحث: 1. تعریف الهیات: استاد توضیح داد که الهیات به عنوان علمی غیرمادی تعریف می‌شود و شامل موجودات مجرد و مفارقات است. 2. تفاوت دیدگاه‌ها: بحث در مورد تفاوت‌های دیدگاه علامه مصباح و شهید مطهری در مورد فلسفه و تقسیمات آن. 3. موضوع فلسفه: استاد به بررسی موضوع فلسفه و ضرورت آن پرداخت و به نظرات آیت‌الله جوادی آملی و شهید مطهری اشاره کرد. 4. تقسیمات علوم: استاد به تقسیمات علوم و جایگاه فلسفه در میان آن‌ها پرداخت و توضیح داد که فلسفه باید به عنوان علمی برهانی شناخته شود. 5. ضرورت وجود موضوع برای فلسفه: بحث در مورد اینکه فلسفه به عنوان علم برهانی نیاز به موضوع مشخص دارد و این موضوع باید در عرض علوم دیگر قرار گیرد. 6. تحلیل نظرات آیت‌الله جوادی آملی: شاگردان نظرات آیت‌الله جوادی آملی درباره موضوع فلسفه و ضرورت آن را بررسی کردند. 7. برهان و عرض ذاتی: استاد به اهمیت برهان و رابطه آن با موضوع فلسفه و عرض ذاتی اشاره کرد و توضیح داد که چگونه این مفاهیم در فلسفه کاربرد دارند. __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
#درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
جلسه پنجم فلسفه.pdf
174.2K
پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 5 تاریخ: 403.10.04 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
📝 جلسه پنجم در جلسه پنجم فلسفه که در تاریخ 4 دی ماه 1403 برگزار شد، موضوع اصلی بحث، فلسفه و مباحث مرتبط با آن بود. استاد به اهمیت تدریجی ورود به مباحث فلسفی اشاره کرد و تأکید کرد که باید ظرفیت لازم برای درک عمیق‌تر مباحث ایجاد شود. وی همچنین به تجربیات گذشته اشاره کرد که برخی افراد به دلیل عدم درک مباحث سنگین از فلسفه زده شده‌اند. در ادامه، شاگردان سوالاتی درباره الهیات و تقسیمات علوم مطرح کردند. استاد به تفاوت دیدگاه‌های علامه مصباح و شهید مطهری در مورد فلسفه اشاره کرد و توضیح داد که فلسفه به عنوان علم الهی، نیازمند بررسی دقیق‌تری است. همچنین، استاد به نظرات آیت‌الله جوادی آملی در مورد موضوع فلسفه و ضرورت وجود آن پرداخت و توضیح داد که فلسفه به عنوان علمی ممتاز نیازمند کنکاش و تحقیق است. در نهایت، بحث به بررسی موضوع فلسفه و جایگاه آن در علوم مختلف کشیده شد. استاد تأکید کرد که فلسفه باید به عنوان علمی برهانی شناخته شود و برای اثبات آن نیاز به موضوع مشخصی دارد. همچنین، به تفاوت‌های بین علوم طبیعی، ریاضی و فلسفه اشاره شد و تأکید گردید که فلسفه باید در جایی جدا از این علوم مورد بحث قرار گیرد. در کل، جلسه به بررسی عمیق‌تر فلسفه و ضرورت آن در کنار دیگر علوم اختصاص داشت و بر اهمیت فهم دقیق مباحث فلسفی تأکید شد. ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
تاملی در روش فلسفی ملاصدرا، فلسفه صدرا علوم دیگر را در خود هضم کرده است. 📝 • ملا صدرا چه می‌کند؟ او با کلام، فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و عرفان مواجه می‌شود. به عبارت دیگر، با چهار نحله فکری که پیش از این داشتیم به تعامل می‌پردازد. ملا صدرا از طریق عرفان و تفسیر، ارتباطی با آیات و روایات برقرار می‌کند، اما بیشتر در شور عرفانی غوطه‌ور است و قرائت عرفانی از آیات را مد نظر دارد. این مواجهه لزوماً مستقیم با تفسیر نیست. • ملا صدرا آثار تفسیری هم دارد و از برخی آیات به تولیدات فلسفی می‌رسد. مثلاً او اشاره می‌کند که از این آیه، فکر حرکت جوهری به ذهنش رسیده است. اما بیشتر ارتباط او با آیات از طریق عرفان و کتاب‌های عرفانی مانند آثار ابن عربی و دیگران است. • او می‌تواند این تفکرات را در درون خود هضم کند و به سلوک عملی مانند شیخ اشراق اعتقاد دارد. ملا صدرا نه‌تنها به استدلال قائل است، بلکه هم استدلال مشائی و هم استدلال اشراقی و تصوف و سلوک اشراقی را کنار نمی‌گذارد، بلکه تمامی این‌ها را می‌پذیرد و در عین حال با کلام هم مواجه می‌شود. او بحث‌های کلامی را طرد نمی‌کند، بلکه به آن‌ها توجه می‌کند، در برخی موارد قبول می‌کند و در بسیاری از موارد رد می‌کند؛ اما آن‌ها را در دل فلسفه خود هضم می‌کند. • موفق به گذر از اشراق و مشاء می‌شود و نشان می‌دهد که می‌تواند عرفان را از منظر فلسفی بازخوانی کند. او سعی می‌کند یک دور عرفان را با نگاه فلسفی، حتی با اصطلاحات فلسفی بازخوانی نماید. به عنوان مثال، در بحث موجود در عرفان، او کلمه «احدیت» را به زبان فلسفی بازگو می‌کند و برای آن استدلال‌های فلسفی ارائه می‌دهد. ـــــــــــــــــــــ 📕 برگرفته از جلسه دوم درسگفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی، حجت الاسلام علی اسدی ـــــــ ❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
01-401.07.24.mp3
6.03M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه اول تاریخ : 401.07.24 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
📼 #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
📌 سلام، به خاطر درخواست شما همراهان فرهیخته مدرسه علوم انسانی سها از امروز بارگذاری درسگفتار منطق را هم ان شاءالله شروع میکنیم. • درسگفتار منطق ذهن شناسی با محوریت کتاب مرحوم مظفر به صورت نظام وار تدریس شده، استاد محترم در این درس گفتار ضمن بیان اقوال مرحوم مظفر به تبیین قول مختار منطق ذهن شناسی بنابر مبانی علامه طباطبایی کرده است. یعنی علاوه بر بیان منطق مشهور مناطقه و انتقادات وارد به آن در این منطق جدید برای اولین بار سعی شده است از منظر ذهن، منطقی بر مبنای نظام فکری ارائه شود. مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
🔹 برای آنان که قصد جدی یادگیری علوم عقلی را دارند... برای افرادی که تازه می‌خواهند با علوم عقلی آشنا شوند، ممکن است مباحث فلسفی به دلیل سنگینی‌اش، در آغاز کار احساس سنگینی و اذیت کنندگی ایجاد کند یا حتی باعث زدگی شود و شما را از ادامه مسیر دور کند. بنابراین، ما پیشنهاد می‌دهیم که قبل از شروع فلسفه، اگر واقعاً می‌خواهید آشنایی درستی با علوم عقلی پیدا کنید و قدرت تحلیل و تفکر خود را تقویت کنید، ابتدا درس‌گفتار منطق را گوش کنید و سپس به سراغ فلسفه بروید. به یاد داشته باشید که گوش دادن به یک صوت، با کار کردن روی آن تفاوت دارد. در علوم عقلی، حتماً باید روی محتوای صوت کار کنید و تنها گوش دادن کافی نیست بلکه ممکن است باعث برداشت‌های اشتباه شما شود و آسیب ذهنی بزند. به همین دلیل، حتماً بعد از هر جلسه، یک تقریر خوب بنویسید. می‌پرسید تقریر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ با ما همراه باشید تا در ادامه یادداشت‌هایمان به شما بگوییم... _______________ ــــــــــــــــــــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
📼 #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
جلسه اول منطق.pdf
183K
پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه اول تاریخ : 401.07.24 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ اگر نتوانیم تفکرات علامه و امام را نشر دهیم به گسست اجتماعی دچار خواهیم شد! 📝 تمام حرف ما این است که اگر شما با قوت در تببین دیدگاه‌های امام، علّامه طباطبایی و دیگر افرادی که مبانی نظری این انقلاب را شکل داده‌اند، نایستید، دچار یک گسست شدید در بدنه‌ی اجتماعی خواهیم شد. به این معنی که تا حالا وحدت ما را دین برقرار می‌کرد و مهم‌ترین عامل وحدت، دین بود_ البته ایران را قبول دارم که تأثیر دارد و از این منظر، نمی‌توان آن را نادیده گرفت. خود آقا هم می‌گوید که الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت وجود دارد و من با این نکته مشکلی ندارم؛ «ایران» می‌تواند وحدت و انسجام اجتماعی را ایجاد کند_ اما باید توجه داشت که همه‌ی این‌ها نسبتی با دین دارند. مفاهیم مختلفی می‌توانند به نوعی انسجام ایجاد کنند. زبان می‌تواند یک انسجام ایجاد کند و خیلی چیزهای دیگر نیز ممکن است مؤثر باشند، مثلاً پیروزی در یک مسابقه‌ی ورزشی می‌تواند احساس همبستگی را تقویت کند. اما انسجام اساسی زمانی رخ می‌دهد که در جامعه روح توحید در نفی عبودیت غیر خدا تجلّی کند. این روح توحید می‌تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد؛ گاهی در قالب ایرانی بودن، گاهی در قالب ورزش و ... اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم، انسجام اجتماعی به هم می‌ریزد؛ و ما در مقام طلبه، یکی از عوامل به هم ریختن انسجام اجتماعی خواهی بود. گاه نوشت های یک سهایی ... ________________ ــــــــــــــــــــــــــــــــ ❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
"فلسفه ما بر خلاف فلسفه غرب هنوز امتداد عملی پیدا نکرده است" لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفه‌ی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفه‌ی ملّاصدرا یا فلسفه‌ی فرض بفرمایید که ابن‌سینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد،‌ قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد ___ _ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir