eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
1.2هزار دنبال‌کننده
48 عکس
1 ویدیو
54 فایل
سها؛ گفتمان علوم انسانی بر محوریت اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) ❖ لینک معرفی مدرسه: https://eitaa.com/msoha_ir/17 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 👥 سوال شما: بهتر است ابتدا فلسفه اسلامی بخوانیم یا فلسفه غرب؟ 👤 جواب: سلام و عرض ادب موضوع فلسفه‌خوانی و روش‌های آن، دغدغه‌ای است که برای بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه مطرح می‌شود. در اینجا چند نکته کلیدی را با شما به اشتراک می‌گذارم: ۱. فلسفه و سیستم‌های آموزشی: فلسفه‌خوانی لزوماً به حضور در دانشگاه یا حوزه محدود نمی‌شود. هرچند این دو بستر آموزشی می‌توانند مفید باشند، اما اتکای صرف به آنها برای فهم فلسفه کافی نیست. فلسفه نیازمند مطالعه عمیق، تفکر مستقل و تلاش شخصی است. ۲. هدف از فلسفه‌خوانی: قبل از شروع، باید هدف خود را از مطالعه فلسفه مشخص کنید. آیا قصد دارید به‌صورت تخصصی و بلندمدت (مثلاً ۲۰ ساله) فلسفه بخوانید؟ یا صرفاً می‌خواهید با کلیات فلسفه اسلامی یا غرب آشنا شوید؟ شاید هم هدف شما استفاده از فلسفه در علوم انسانی باشد. هر کدام از این اهداف، برنامه‌ریزی خاص خود را می‌طلبد. ۳. شروع هم‌زمان فلسفه اسلامی و غرب: به طور کلی، شروع هم‌زمان دو نظام فلسفی (اسلامی و غرب) توصیه نمی‌شود. هر کدام از این نظام‌ها، ساختار و مفاهیم مستقل خود را دارند که نیازمند تمرکز و درک عمیق هستند. ورود هم‌زمان به هر دو، ممکن است باعث ایجاد ذهنیت التقاطی و درک نادرست از مفاهیم شود. بهتر است ابتدا در یک نظام فلسفی تسلط نسبی پیدا کنید، سپس به سراغ نظام دیگر بروید. ۴. نظام‌های فلسفی و ارتباط آنها: فلسفه اسلامی و فلسفه غرب، هر دو نظام‌های مستقلی هستند که ارتباطاتی با یکدیگر دارند. اما این ارتباطات را تنها پس از درک عمیق هر دو نظام می‌توان به‌درستی فهمید و تحلیل کرد. در نهایت، فلسفه‌خوانی نیازمند صبر، برنامه‌ریزی و تعهد است. انتخاب مسیر درست و تمرکز بر یک نظام فلسفی در ابتدا، می‌تواند شما را به درک عمیق‌تری از مفاهیم فلسفی برساند. 📎 اگر شما هم نسبت به خواندن فلسفه سوال یا ابهامی دارید، خوشحال می‌شوم بیشتر توضیح دهیم. 🌟 مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
در بیان حقیقت ذکر؛ ضرورت دوری از موحدنمایان به توحید لفظی. 📝 🔹 ذكر خدا - آن‌چنان‌كه گروهى از موحدنمايان مى‌پندارند - تنها به گفتن زبان و حروف و اصوات نيست، چرا كه اين توحيد لفظى است و احدى را در عالم آخرت و صقع ربوبى فايده نبخشد، و حتى فايده‌ى آن از عالم گفته‌ها و شنيده‌ها فراتر نرود. و در علومى كه تحقيق درباره‌ى علل و غايات نمايند، ثابت شده است كه غايت هر چيزى هم‌جنس و مشابه آن تواند بود، پس غايت توحيد شنيدنى همان مجرد شنيدن است كه فقط كمال و زينتى براى گوشهاست، همچنان‌كه خويشتن را موحد نمايش دادن نتيجه‌اى جز نمايشگرى ظاهرى ادعا، كه توحيدنمائى است، ندارد و از حقيقت و روح معنى آن بدور باشد. هدف از ذكر شناخت حق است و آگاهى بر حقيقت نفس و عيبهاى آن و آفتهاى اعمال و آنچه كه موجب فسادشان شود. و همچنين شناخت الهامات حق و چگونگى جلب آنهاست، و كيفيت كوتاهى بندگان در ستايش و رضا به قضا و قدرش؛ و شناخت پستى دنيا و عيبها و گذرانى و فناى آن و كوتاهى عمرش؛ و همچنين توجه به سنگينى امر آخرت و ترسهاى آن و درجات نفوس بعد از مرگ و احوال آن، معنى ذكر حقيقى همين است ——————— ترجمه كسر أصنام الجاهلية عرفان و عارف نمایان، صفحه: ۵۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ برای استفاده هرچه راحت تر از مطالب میتوانید کلید واژهای زیر را در کانال جستجو کنید: 🔹دروس فلسفه: 🔸 دروس منطق: ▪️مطالب متفرقه: ▪️ اشخاص: ــــــــــــــــــــــــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14-401.08.21.mp3
23.38M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه 14 تاریخ : 401.08.21 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
14.docx
89.2K
📝 پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه 14 تاریخ : 401.08.21 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت - بخش دوم 📝 #سید_روح_الله_خمینی عقل سالم در بدن سالم از دیدگاه م
❖ ضرورت حفظ سلامت بدن در نگاه 📝 تفاوت اجل طیبعی با اجل اخترامی 🔹 بدان‌كه نهاد آدمى در اين جهان به مانندۀ كشتى محكمى بر روى درياست و قواى نفسانى و سربازانى كه به فرمان خدا در نهاد آدمى گمارده شده‌اند، فرمانده اين كشتى خجسته و آراسته‌اند. از بين رفتن كشتى از دو حال بيرون نيست: • يا به‌سبب فاسد شدن جرم و يا به‌سبب انحلال تركيب آن است، كه در اين صورت آب در كشتى نفوذ مى‌كند و در صورتى كه سرنشينان كشتى به تعمير و اصلاح آن نپردازند، موجب غرق آن و هلاك سرنشينان آن مى - شود. همين‌طور جسم و قواى آن، به‌سبب غلبۀ يكى از چهار طبع و سستى ورزيدن صاحب آن جسم در ترميم و حفاظت آن، از بين مى‌رود، و نفس همراه آن باقى نمى‌ماند. همچنانكه باد متعلق به كشتى باقى نمى‌ماند، با آنكه باد در حال وزيدن خود موجود است و پيش از رسيدن به كشتى در همان‌جايى كه بود، همچنان باقى مى‌باشد. اين‌گونه مرگ را، اجل اخترامى مى‌نامند. • اما اجل طبيعى مثل اين است كه بادى تند و سخت و درهم‌شكننده بر - كشتى وزيدن گيرد، بطورى‌كه آلات و ادوات كشتى استقامت خود را در مقابل آن باد از دست دهد و درهم شكند، و در نتيجه كشتى متلاشى و غرق شود. روح و جسم نيز اين‌چنين است. 📕 ترجمه المظاهر الإلهیة، صفحه: ۷۶ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
❖ تاملی درباره‌ی مفهوم #تفکر_انتزاعی بخش اول 📝یادداشت در گفت‌وگویی، به من گفته شد: «شما و افراد مش
❖ تاملی درباره‌ی مفهوم ، بخش دوم 📝یادداشت 👤 گفت: اگر ذهنی اندیشیدن، انتزاعی اندیشیدن نیست، پس چیست؟ 👤 گفتم: اگر ذهنی اندیشیدن، انتزاعی است، پس باید بگویی هر مفهوم ذهنی که وارد ذهنت می‌شود، در واقع وارد ذهنت نشده است. 👤 گفت: یعنی چه؟ بیشتر توضیح می‌دهی؟ 👤 گفتم: هر مفهومی که وارد ذهن تو می‌شود، اگر چیزی باشد که به ذهنت وارد شده است، در تو اثری می‌گذارد. و اگر در تو اثری بگذارد، دیگر اساساً تو همان نیستی که تا پیش از ورود آن مفهوم بودی. تو همراه با مفهومی هستی که پیش‌تر نداشتی. پس مفهوم، تو را به چیزی تبدیل کرده که پیش‌تر نبودی. بنابراین، مفهوم و اندیشۀ مفهومی، تو را عوض می‌کند. آیا آنچه انتزاعی است می‌تواند تو را عوض کند؟ 👤 گفت: این‌گونه به مسئله نگاه نکرده بودم. پس واقعاً معنای انتزاعی اندیشیدن چیست؟ 🔜 (ادامه دارد) - گاه نوشت های یک سهایی _ __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
18-403.10.24.mp3
36.53M
جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 18 📆 تاریخ: 403.10.24 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
18.docx
542.8K
📎 پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 18 تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/24 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی 📝 سرفصل‌های اصلی جلسه هجدهم فلسفه: 1.بحث و بررسی عرضی ذاتی از نگاه مشهور و مرحوم آخوند. - خلاصه ای از تهذیب المنطق ملاعبدالله. -معنای عرض ذاتی از نگاه مشهور در کتاب ایضاح الکفایه آیت الله فاضل لنکرانی. -معنای عرض ذاتی از نگاه مرحوم آخوند به تقریر آیت الله فاضل لنکرانی در کتاب ایضاح الکفایه. ۲. تفاوت واسطه ها و اینکه کدامیک از آن ها عرض ذاتی هستند. -رجوع به کتاب المقرر مرحوم مظفر صفحه ۵۱۸ ذیل البرهان قیاس که با برهان ان و لم ، واسطه در اثبات و واسطه در ثبوت برای ما روشن می شود. -تفاوت واسطه در اثبات و واسطه در ثبوت و واسطه در عروض. 📝 __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
👥 🔹 ادامه میدیم؛ چون که شما باعث دلگرمی ادامه مسیر شدین ...🙏🏻 مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir