eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
1.2هزار دنبال‌کننده
48 عکس
1 ویدیو
54 فایل
سها؛ گفتمان علوم انسانی بر محوریت اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) ❖ لینک معرفی مدرسه: https://eitaa.com/msoha_ir/17 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
ارجاعات جلسه ۱۱.pdf
12.31M
📕 جلسه: 11 تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/12 📝 __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
مسیر کلاس فلسفه و بررسی تفاوت‌های فلسفه معاصر 🎙 در کلاس فلسفه‌ی ما، مبنای اصلی، کتاب‌های بدایة و نهایة است، اما این تنها نقطه‌ی شروع کار است. در ادامه، به سراغ حاشیه‌ی اسفار علامه طباطبایی خواهیم رفت و بسیاری از رسائل ایشان و بخش‌هایی از المیزان را نیز بررسی خواهیم کرد. در ابتدای کار، برای همراه کردن ذهن دوستان با فلسفه، بیشتر از کتاب‌های شهید مطهری و بدایة استفاده می‌کنیم. سپس به مرور، به سراغ مطالبی که در ابتدا بررسی نشده‌اند، خواهیم رفت؛ مانند: رسائل علامه طباطبایی عبارات اسفار ملاصدرا رحیق آقای جوادی حاشیه‌ی نهایه آقای فیاضی تعلیقیه‌ی آقای مصباح هدف اصلی ما این است که تفاوت فلسفه‌ی علامه طباطبایی با فلسفه‌ی معاصر را نشان دهیم. فلسفه‌ی معاصر ما، بیشتر تحت تأثیر فلسفه‌ی ملاصدرا و شارحین او است. در این مسیر، هم شارحین علامه طباطبایی مانند شهید مطهری و آقای جوادی را بررسی خواهیم کرد و هم نقدهای وارد شده توسط بزرگان مانند آقای فیاضی و آقای مصباح را تحلیل خواهیم کرد. همچنین، فلسفه‌ی علامه طباطبایی را با فلسفه‌ی مشّاء مقایسه خواهیم کرد. البته به دلیل کم‌بودن طرفداران فلسفه‌ی اشراق، فرصت بررسی آن را نخواهیم داشت. 📚 هدف کلاس: بررسی تفاوت‌های فلسفه‌ی علامه طباطبایی با فلسفه‌ی معاصر تحلیل شارحین و ناقدین فلسفه‌ی ایشان مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ باید از وحدت وجود ملاصدرا نظام های اجتماعی ساخت 📝 • توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. • میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد. ___ _ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
04-401.07.27.mp3
9.36M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه چهارم تاریخ : 401.07.27 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
📼 #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
منطق.docx
93.5K
📝 پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه 4 تاریخ : 401.07.27 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
📌 بایسته‌های فلسفه‌آموزی در روزگار ما 📝 بخش اول: سیطره فرم بر محتوا 🔹 سلطه فرم سازمانی بر آموزش مدل آموزشی حاکم بر حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها امروزه به‌گونه‌ای است که فرم سازمانی بر محتوا چیره شده است. در این سیستم، رشد و برنامه‌ریزی آموزشی نه بر اساس نیازهای انسانی و نهادی، بلکه بر اساس چهارچوب‌های سازمانی تعریف می‌شود. برای مثال، در حوزه‌های علمیه، اگر فردی در پایه‌های نهم و دهم، درس‌های مربوط به کتاب «نهایة‌الحکمه» را در صد جلسه بدون غیبت شرکت کند و امتحان آن را با موفقیت بگذراند، از نظر سیستم سازمانی، فلسفه‌خوانده محسوب می‌شود. حتی استاد نیز کسی است که در این فرم سازمانی، در تعداد جلسات مشخص و روزهای معین تدریس کرده باشد. خارج از این چارچوب، فرد نه‌فلسفه‌خوانده است و نه استاد حساب میشود. 🔹 انسان در این سیستم کجاست؟ سوال اساسی اینجاست: انسان در این مدل آموزشی چه جایگاهی دارد؟ آیا صرف حضور فیزیکی در کلاس‌های مشخص و گذراندن واحدهای درسی، می‌تواند فرد را به عالم یا فیلسوف تبدیل کند؟ این سیستم آموزشی، علم و فلسفه را به‌گونه‌ای سطحی و مکانیکی تعریف کرده است که عملاً انسان و اراده او را نادیده می‌گیرد. این رویکرد، درد و رنج روزگار ماست؛ سیستمی که علم و فلسفه را به جای تعالی بخشیدن، به حاشیه رانده است. 🔹 فلسفه‌آموزی در گذشته و حال در گذشته، فلسفه‌آموزی فرآیندی بود که بر اساس سلوک فکری و تعالی نفس شکل می‌گرفت. برای مثال، زمانی که شهید مطهری نزد علامه طباطبایی فلسفه می‌خواند، علامه به او نگفت که با گذراندن دویست جلسه، فیلسوف خواهد شد. اما امروزه، فلسفه‌آموزی به‌گونه‌ای مکانیکی و فرم‌محور تعریف شده است که بیشتر شبیه یک لطیفه است تا واقعیت آموزشی. این سیستم، علم و عالم را تحت سیطره خود قرار داده و عملاً آن را ذبح کرده است. 🔹 فلسفه؛ سلوکی فراتر از فرم فلسفه فرآیندی است که در نفس رخ می‌دهد؛ سلوکی عینی که بر اساس سعه وجودی افراد، کمیت و کیفیت متفاوتی دارد. فلسفه غایتی خارج از خود ندارد تا بتوان آن را در قالب فرم‌های سازمانی محدود کرد. فلسفه خود مسیر را مشخص می‌کند و تعیین می‌کند که چه زمانی باید به سراغ بحث بعدی رفت و چه زمانی فرد فیلسوف شده است. فلسفه زمانی اتفاق می‌افتد که نفس در یک افق فکری جدید تعالی یابد و به سمت معرفتی بالاتر حرکت کند. انتظار چنین فرآیندی از سیستم آموزشی فعلی، انتظاری بیهوده است. 🔹 نتیجه سیستم فرم‌محور امروزه بسیاری از کسانی که مدرک تخصصی فلسفه دارند، در عمل بویی از فلسفه‌ورزی نبرده‌اند. این سیستم آموزشی که محتوا را بر اساس فرم تعریف می‌کند، عملاً فلسفه‌ورزی را به حاشیه رانده است. نتیجه این شده است که حتی کسانی که مدرک فلسفه دارند، توانایی تفلسف و گفت‌وگوهای عمیق فلسفی را ندارند. 🔹 ادامه دارد... در بخش‌های بعدی، بیشتر به چالش‌های فلسفه‌آموزی در روزگار معاصر و راه‌های برون‌رفت از این بحران خواهیم پرداخت. --- مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ فهمیدن فلسفه تمرکز و مطالعات دقیقی میخواهد؛ هرچه راکه نمیفهمید فوری نگویید باطل است! 📝 فلسفه ميدان گسترده‌اى است؛ مطالعات وسيع دقيقى مى‌خواهد؛ وقت مى‌خواهد، نيرو مى‌خواهد، تمركز مى‌خواهد. اگر ما قرار بگذاريم كه هرچه را كه نمى‌فهميم بگوييم باطل است، كار خوبى نكرده‌ايم. اين البته يك حرفى است كه من زدم؛ هيچ هم نمى‌خواهم كسى از من قبول كند ــــــــ ------- مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12-403.10.15.mp3
47.48M
جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 12 تاریخ: 403.10.15 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
پیاده فلسفه.docx
30.6K
پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 12 تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/15 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی 📝 __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
جلسه دوازدهم: بداهت تصوری مفهوم وجود و بررسی استدلال شهید مطهری در این جلسه، موضوع اصلی بحث حول بداهت تصوری مفهوم وجود و بررسی استدلال دوم شهید مطهری بر رد تعریف به رسم برای مفهوم وجود بود. همچنین، اشکالات استاد مصباح بر این استدلال مورد بررسی قرار گرفت. نکات کلیدی جلسه: 1. بداهت تصوری مفهوم وجود: شهید مطهری در استدلال خود بیان می‌کند که مفهوم وجود بدیهی است و نیاز به تعریف ندارد. ایشان معتقدند که تعریف وجود به رسم، دوری است و نمی‌توان وجود را با چیزی دیگر تعریف کرد، زیرا خود وجود پیش‌فرض هر تعریفی است. 2. تفکیک بین بداهت تصوری و تصدیقی: در این جلسه، تفاوت بین بداهت تصوری (که مربوط به تصورات ذهنی است) و بداهت تصدیقی (که مربوط به تصدیقات و قضایای ذهنی است) مورد تأکید قرار گرفت. شهید مطهری بر این نکته تأکید می‌کند که مفهوم وجود به صورت تصوری بدیهی است و نیاز به استدلال ندارد. 3. اشتراک معنوی وجود رابط و وجود محمولی: شهید مطهری معتقد است که بین وجود رابط و وجود محمولی اشتراک معنوی وجود دارد. این اشتراک معنوی باعث می‌شود که تعریف وجود به رسم، دوری باشد. زیرا برای تعریف وجود، باید قبلاً مفهوم وجود را درک کرده باشیم. 4. اشکالات آیت الله مصباح: استاد مصباح بر این استدلال شهید مطهری اشکال وارد می‌کند و معتقد است که اشتراک معنوی بین وجود رابط و وجود محمولی نیاز به اثبات دارد و خود این مسئله بدیهی نیست. ایشان همچنین بیان می‌کند که وجود رابط در خارج ممکن است وجود نداشته باشد و این مسئله نیاز به استدلال دارد. 5. بحث درباره وجود رابط و وجود محمولی: در ادامه جلسه، تفاوت بین وجود رابط (که فانی در طرفین است) و وجود محمولی (که مستقل است) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، بحث شد که آیا وجود رابط در خارج وجود دارد یا فقط در ذهن است. 6. نقد استاد مصباح بر شهید مطهری: استاد مصباح معتقد است که شهید مطهری در استدلال خود، اشتراک معنوی بین وجود رابط و وجود محمولی را بدیهی فرض کرده است، در حالی که این مسئله نیاز به اثبات دارد و خودش محل بحث است. ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir