❖ ما با تمام درد ها و رنج هایمان به دنبال فلسفه ایم
📝 علامه طباطبایی از چیستی واقعیت میگوید.
انسان بر اساس غریزه ادراک واقع بین است. در اولین و هله که متولد می شود و شیر می خورد، شیر واقعی را طالب است نه شیر پنداری و هر چیز دیگری را که طلب میکند واقعیت آن چیز را در نظر دارد و از هر دردی که ناله میکند و از هر ناملایمی که می ترسد واقعیت خارجی آن چیز را در نظر دارد نه اندیشه و پندار آن را تا زنده است و آثار و خواصی از خود بروز می دهد جز واقعیت خارجی مطلوبی ندارد. آری گاهی در تشخیص واقعیت خطا هم میکند. از اینجا است که بر حسب عقل شناختن واقعیت خارجی و جدا کردن آن از پندار و و هم از لوازم اولیه وجودی انسان است به این ترتیب که از موجودیت که همان واقعیت است بحث کرده و خواص و آثار موجودیت را به دست بیاورد و این آثار و خواص را به هر چیز عرضه نموده و تطبیق کند تا به واقعیت آن اعتماد داشته باشد. این همان بحث فلسفی است که از خواص و آثار مطلق موجود بحث میکنند. خلاصه از آغاز تا پایان فلسفه بحث در «موجود» می شود و اصالت وجود نیز این معنی را مورد نظر قرار میدهد.
#علامه_طباطبایی
دست نوشته ها، ص 240
ــــــــــــــــــــــ
#عکش_نوشته
#فلسفه #اصالت_الواقعیت
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
22-403.11.01.mp3
42.97M
#درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📕 شماره جلسه22
📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
📆 تاریخ جلسه:403.11.01
ــــــــــــــــــــــــــــ
📝 خلاصه:
ادامه متن بوعلی در منطق شفاء مقاله ثانیه فصل ثانیه در مورد معانی ذاتی برهان
ــــــــــــــ
🔹 کلیدواژه اصلی :
#موضوع_فلسفه
ــــــــــ
🔸 کلیدواژه فرعی:
#معانی_ذاتی
#برهان_عرض_ذاتی
ـــــ
▫️ کلیدواژه اشخاص:
#بوعلیسینا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
___________
#درس_گفتار_فلسفه
❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
پیاده کامل جلسه 22.docx
42.7K
📝 پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 22
📆 تاریخ جلسه:403.11.01
📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎 #خلاصه سرفصلهای اصلی جلسه بیست و دوم فلسفه:
۱.ادامه مبحث ذاتی ذیل بیانات مرحوم مظفر و جناب بوعلی سینا:
-خلاصه ای از دو معنای اول ذاتی در کتاب البرهان.
۲.عبارت خوانی از کتاب منطق الشفاء بوعلی سینا:
-ادامه عبارت خوانی منطق الشفاء بوعلی در فصل ثانی درباره ذاتی در باب حمل و عروض.
-رابطه فلسفه با علوم دیگر در چیست؟
-برهانی بودن مسئله در صورت اعم بودن موضوع از موضوع علم به بیان علامه مصباح و نقد به آن.
-جناب مرحوم مظفر با نظام فکری خود در منطق که غایت محور بوده و بیاناتشان در کتاب البرهان که موضوع علم را حقیقی بحث کرده ، خلط حقیقت و اعتبار کرده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📕 #درس_نامه_فلسفه
#فلسفه #علامه_طباطبایی #بدایه_الحکمه #نهایه_الحکمه
#خلاصه_فلسفه
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ تاملی دربارهی مفهوم #تفکر_انتزاعی، بخش سوم
📝گفت: با توضیحات تو، انتزاعی اندیشیدن معنایی ندارد؛ چون هر اندیشهای فرد را تبدیل به انسانی دیگر میکند و بر اساس اینکه «از کوزه همان برون تراود که در اوست»، کنش او نیز متفاوت خواهد شد.
گفتم: این درست است که هیچ اندیشهای و هیچ فلسفهای انتزاعی نیست، اما میتوان برای آن معنایی قائل شد.
پرسید: خب، به چه معناست؟
گفتم: ما سه حوزه داریم:
۱️⃣ فرد بما هو فرد
۲️⃣ فرد بما هو اجتماع
۳️⃣ اجتماع بما هو اجتماع
🔹 در حوزۀ اول، هرچه فرد تفکر کند، این تفکر در کنش او نیز دیده میشود. اما همین کنش، وقتی وارد اجتماع میشود، اگر با ارزشهای موجود منافات داشته باشد، به عنوان یک ناهنجاری تلقی میشود. یعنی گرچه فلسفۀ فرد در کنش او اثر دارد، جامعه این کار فرد (بما هو فرد اجتماعی) را نمیپذیرد.
🔹 اما اگر این فرد سعی کند در فرایندی، ارزش خود را به عنوان یک ارزش برای بخشی از جامعه جا بیندازد، آنگاه جامعه بما هو جامعه، واجد این ارزش میشود. بنابراین، انتزاعی اندیشیدن به معنای تبدیل تفکر به کنش جمعی است. در غیر این صورت، هیچ تفکری انتزاعی نیست.
🔹 به این معنا، انتزاعی اندیشیدن نسبی است. نکتۀ دیگر این است که اگر فلسفه به معنای ثبوت باشد، فلسفه متن زندگی است و اساساً انتزاعی نیست. بلکه ظهور ثبوت برای افراد است که میتواند انتزاعی باشد. یعنی هرکس به وجهی از ظهور واقعیت که میرسد، از جنبۀ بسط و گسترش این ثبوت، میتوان از انتزاعی بودن آن سخن گفت.
#یادداشت #فکر #ذهن
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
📌 لینک سه یادداشت مفهوم #تفکر_انتزاعی:
✦ 1- https://eitaa.com/msoha_ir/137
✦ 2- https://eitaa.com/msoha_ir/216
✦ 3- https://eitaa.com/msoha_ir/287
─════════════════════─
#آرشیو #لینک
#یادداشت
ــــــــــ
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞سها
🌐 ایتا | سایت
23-403.11.02.mp3
27.92M
📼 #درس_گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📕 شماره جلسه:#23
🎙 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
📆 تاریخ جلسه:403.11.02
ــــــــــــــــــــــــــــ
📝 خلاصه:
جمع بندی مطالب بیان شده از بوعلی و ادامه متن ایشان در منطق شفاء مقاله ثانیه فصل ثانیه در مورد معانی ذاتی برهان
ــــــــــــــ
🔹 کلیدواژه اصلی :
#موضوع_فلسفه
ــــــــــ
🔸 کلیدواژه فرعی:
#معانی_ذاتی
#برهان_عرض_ذاتی
ـــــ
▫️ کلیدواژه اشخاص:
#بوعلیسینا
___________
#درس_گفتار_فلسفه
ـــــــــــ
❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
23-کامل.docx
44.1K
📝 پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 23
📆 تاریخ جلسه:403.11.02
📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 #خلاصه سرفصلهای اصلی جلسه بیست و سوم فلسفه:
۱.چکیده ای از مباحث جلسات گذشته:
-خلاصه ای از بحث مرکب اعتباری.
-محل بحث ما در عرض ذاتی و باب برهان ، ثبوتی و برهانی است.
۲.نظرات درباره کلی طبیعی:
-نظریه ارسطو.
-نظریه ملاصدرا.
-نقد شهید مطهری به نظریه ارسطو در جلد نهم مجموعه آثار.
-نظریه امام خمینی در مورد درست کردن جامع پسینی در علوم.
- نظریه سه گانه غایات در علوم.
۳.متن خوانی معانی ذاتی در کتاب البرهان شفاء بوعلی سینا:
-هیچ علمی به طور کامل از بین نرفته است.
-مربع چه بر سر زندگی ما آورده است.
-تفاوت سنت یهود و مسیحیت با اسلام.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 #درس_نامه_فلسفه
#فلسفه #علامه_طباطبایی #بدایه_الحکمه #نهایه_الحکمه
#خلاصه_فلسفه
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ همه حرف ما این است که اشتباه یک فیلسوف را پای فلسفه نگذارید.
#علامه_طباطبایی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#عکس_نوشته #فلسفه
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ استقامت در برابر جفای نامردمان؛ راز موفقیت ملاصدرا.
📝 #یادداشت
• شنیده ایم که فیلسوفان همواره در دوران خود ناشناخته بین مردمان زیسته و محکوم به تنهایی اند، این غم و غربت، گرچه در نگاه اول ما را به قضاوتی ترحمآمیز وامیدارد اما شگفت آنکه از دیدگاه خود این فیلسوفان، راز شکوفایی و قدرت کار آنها در گرو استقامت بر این تنهایی است. ملاصدرا در مقاله دوم رساله «مبدأ و معاد» پرده از این راز برمیدارد و در ضمن درد و دلی حزن انگیز دلیل کشف اسرار مسئله مبداء و معاد برای او برخلاف پیشینیان را میگوید:
«گمان نمیکنم که هیچیک از کسانی که من از پیروان مشایخ و متأخران آنها میشناسم، از ائمه و پیشینیانشان مانند ارسطو و کسانی که قبل از او بودند، به این مقام رسیده باشند_ که من رسیده ام_ همچنین ادعا نمیکنم که هیچیک از مشهوران به مکاشفه و عرفان از مشایخ صوفیه، چه از گذشته و چه از متأخران، توانسته باشند این مطلب را با قدرت تحقیق و برهان اثبات کنند. گمان من این است که این امتیاز تنها به این بنده مرحوم از امت مرحومه، از جانب بخشنده بزرگ و بخشنده مهربان، به دلیل شدت اشتغال او به این مطلب عالی و تحمل زیادش در برابر نادانان و فرومایگان و کم توجهی مردم نسبت به او و بیتوجهی آنها به جانب او، حاصل شده است. تا جایی که او در دنیا برای مدت طولانی همچون تپهای غمگین بود و در نزد مردم حتی پایینترین مرتبه را در میان طلاب علم نداشت و در نزد علمایشان که بیشتر آنها از نادانان بدتر بودند، حتی کمتر از شاگردانشان به حساب میآمد...»
#عکس_نوشته
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻