23-403.11.02.mp3
27.92M
📼 #درس_گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📕 شماره جلسه:#23
🎙 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
📆 تاریخ جلسه:403.11.02
ــــــــــــــــــــــــــــ
📝 خلاصه:
جمع بندی مطالب بیان شده از بوعلی و ادامه متن ایشان در منطق شفاء مقاله ثانیه فصل ثانیه در مورد معانی ذاتی برهان
ــــــــــــــ
🔹 کلیدواژه اصلی :
#موضوع_فلسفه
ــــــــــ
🔸 کلیدواژه فرعی:
#معانی_ذاتی
#برهان_عرض_ذاتی
ـــــ
▫️ کلیدواژه اشخاص:
#بوعلیسینا
___________
#درس_گفتار_فلسفه
ـــــــــــ
❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
23-کامل.docx
44.1K
📝 پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 23
📆 تاریخ جلسه:403.11.02
📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 #خلاصه سرفصلهای اصلی جلسه بیست و سوم فلسفه:
۱.چکیده ای از مباحث جلسات گذشته:
-خلاصه ای از بحث مرکب اعتباری.
-محل بحث ما در عرض ذاتی و باب برهان ، ثبوتی و برهانی است.
۲.نظرات درباره کلی طبیعی:
-نظریه ارسطو.
-نظریه ملاصدرا.
-نقد شهید مطهری به نظریه ارسطو در جلد نهم مجموعه آثار.
-نظریه امام خمینی در مورد درست کردن جامع پسینی در علوم.
- نظریه سه گانه غایات در علوم.
۳.متن خوانی معانی ذاتی در کتاب البرهان شفاء بوعلی سینا:
-هیچ علمی به طور کامل از بین نرفته است.
-مربع چه بر سر زندگی ما آورده است.
-تفاوت سنت یهود و مسیحیت با اسلام.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 #درس_نامه_فلسفه
#فلسفه #علامه_طباطبایی #بدایه_الحکمه #نهایه_الحکمه
#خلاصه_فلسفه
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ همه حرف ما این است که اشتباه یک فیلسوف را پای فلسفه نگذارید.
#علامه_طباطبایی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#عکس_نوشته #فلسفه
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ استقامت در برابر جفای نامردمان؛ راز موفقیت ملاصدرا.
📝 #یادداشت
• شنیده ایم که فیلسوفان همواره در دوران خود ناشناخته بین مردمان زیسته و محکوم به تنهایی اند، این غم و غربت، گرچه در نگاه اول ما را به قضاوتی ترحمآمیز وامیدارد اما شگفت آنکه از دیدگاه خود این فیلسوفان، راز شکوفایی و قدرت کار آنها در گرو استقامت بر این تنهایی است. ملاصدرا در مقاله دوم رساله «مبدأ و معاد» پرده از این راز برمیدارد و در ضمن درد و دلی حزن انگیز دلیل کشف اسرار مسئله مبداء و معاد برای او برخلاف پیشینیان را میگوید:
«گمان نمیکنم که هیچیک از کسانی که من از پیروان مشایخ و متأخران آنها میشناسم، از ائمه و پیشینیانشان مانند ارسطو و کسانی که قبل از او بودند، به این مقام رسیده باشند_ که من رسیده ام_ همچنین ادعا نمیکنم که هیچیک از مشهوران به مکاشفه و عرفان از مشایخ صوفیه، چه از گذشته و چه از متأخران، توانسته باشند این مطلب را با قدرت تحقیق و برهان اثبات کنند. گمان من این است که این امتیاز تنها به این بنده مرحوم از امت مرحومه، از جانب بخشنده بزرگ و بخشنده مهربان، به دلیل شدت اشتغال او به این مطلب عالی و تحمل زیادش در برابر نادانان و فرومایگان و کم توجهی مردم نسبت به او و بیتوجهی آنها به جانب او، حاصل شده است. تا جایی که او در دنیا برای مدت طولانی همچون تپهای غمگین بود و در نزد مردم حتی پایینترین مرتبه را در میان طلاب علم نداشت و در نزد علمایشان که بیشتر آنها از نادانان بدتر بودند، حتی کمتر از شاگردانشان به حساب میآمد...»
#عکس_نوشته
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
26-401.09.09.mp3
16M
📼 #درس_گفتار منطق ذهن شناسی جلسه 26 تاریخ : 401.09.09
مدرس : حجتالاسلام علی اسدی
ـــــــــــ
#درس_گفتار_منطق
#منطق #ذهن_شناسی
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
26.docx
88.7K
📝 پیاده شده #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
جلسه 26 تاریخ : 401.09.09
مدرس : حجتالاسلام علی اسدی
ـــــــــــ
#درس_نامه_منطق
#منطق #ذهن_شناسی
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
27-401.09.12.mp3
26.25M
📼 #درس_گفتار منطق ذهن شناسی جلسه 27 تاریخ : 401.09.12
مدرس : حجتالاسلام علی اسدی
ـــــــــــ
#درس_گفتار_منطق
#منطق #ذهن_شناسی
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
27.docx
89K
📝 پیاده شده #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
جلسه 27 تاریخ : 401.09.12
مدرس : حجتالاسلام علی اسدی
ـــــــــــ
#درس_نامه_منطق
#منطق #ذهن_شناسی
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
📌 چرا فهم فلسفه برای ما سخت است؟ #علامه_طباطبایی پاسخ میدهد
🔹 يك قاضى علمى كه در يك مسئله علمى و خصوصاً يك مسئله فلسفى قضاوت مىكند، كارش بسيار دشوار و مصيبتش بسيار گران است. زيرا از يك طرف حواس، او را به سوى امور جزيى مىكشاند و نمىگذارد متوجه كليات، مجردات و مسائل ماوراى طبيعت بشود كه ديگر معيارهاى مادى در آنها به كار نمىآيد و حتى تعبيرها و واژههايى كه بيانگر مطلب و مقصود است در آن جا به كار نمىرود، زيرا اين واژهها زاييده نيازهاى مادى و بيانگر خواستهاى مادى است. و تنها در صورتى مىتوانيم آنها را در فلسفه به كار ببريم كه آنها را از حجابهاى مادى تجريد كنيم و تعينات و تشخصات را كه ملازم با جزئيت است از آنها سلب كنيم.
روى اين بيان، اين واژهها در هر مسئله فلسفى به كار رود، انسان را در سراشيبى سقوط و گمراهى قرار مىدهد و تمام نتايج و معارفى كه بر اين الفاظ بار مىشود، احتمال اشتباه و لغزش را به همراه دارد.
از سوى ديگر، مسائل فلسفى منحصراً به وسيله احساسهاى درونى شناخته مىشود. و مىدانيم كه احساسهاى درونى همواره انسان را به پيروى هوا و هوس مىخواند و او را از رسيدن به حق و حقيقت كه نهايت آرزوى اوست باز مىدارد و افكار او را از چنين هدف عالى به سوى اهداف پوچ و باطل باز مىگرداند و اين هدفهاى پست و مادى را در ديدگان او جلوهگر مىسازد.
روى اين بيان، تنها افراد نادرى مىتوانند به اين معارف حقيقى برسند كه پردههاى ماده را در هم دريده، زنجيرهاى هوا و هوس را در هم شكسته باشند و در محدوده زينتهاى اين جهان زندانى نباشند.
📚 مجموعه رسائل علامه طباطبائى، ج1، ص: 195
مدرسه سها
❖ رابطه اعتبار ملکیت و تمدن از منظر امام خمینی (ره)
"تفاوت دیدگاه اعتبار ملکیت از منظر امام و علامه"
📝 #یادداشت
• مرحوم امام خمینی در کتاب «البیع» مباحث عمیق و ارزشمندی دربارۀ اعتبار ملکیت مطرح کردهاند. این مباحث اگرچه پراکنده و در مواضع مختلفی بیان شدهاند، اما از جمله نکات مهمی که ایشان به آن پرداختهاند، این است که در اعتبار ملکیت، عرف چه چیزی را به عنوان حد و مرز ملکیت تعیین کرده است؟ در این زمینه، برخی از اندیشمندان معتقدند که عرف، ملکیت را از مقولۀ «جِدّه» یا «اضافه» اعتبار کرده است، و برخی دیگر ملکیت را از نوع «اضافۀ اشراقی» میدانند (چنانکه مرحوم علامه طباطبایی در کتاب «نهایه» بدان اشاره کردهاند). اما مرحوم امام خمینی با هر دو دیدگاه مخالف است و میفرمایند:
• «ملکیت اعتباری، هرچند شبیه به مقولۀ جِدّه یا اضافه است، اما اینکه اعتبار آن تابع مقوله باشد ثابت نیست؛ بلکه خلاف آن ثابت است. زیرا اعتبار ملکیت از سوی جوامع در آغاز تمدنسازی صورت گرفته است، در حالی که در آن دوران، هنوز مباحث فلسفی و اصطلاحات مربوط به مقولات و کشف حقایق شکل نگرفته بود. حتی امروز نیز در اعتبار ملکیت توسط عقلاء، هیچ توجهی به مقولاتی مانند جِدّه یا اضافه وجود ندارد.» (ترجمه کتاب البیع، ج ۱، ص ۱۵۱)
• ایشان بر این باورند که ملکیت یکی از نخستین اعتباراتی است که بشر در فرآیند تمدنسازی به آن نیاز داشته است. بنابراین، اعتبار ملکیت به دورانهای اولیۀ تمدن بشری بازمیگردد، در حالی که در آن زمان، مباحث فلسفی و درک مقولات هنوز شکل نگرفته بود. از این رو، نمیتوان ملکیت را اعتباری برگرفته از مقولات فلسفی دانست.
• علاوه بر این، امام خمینی این دیدگاه را که ملکیت از امور ذاتتشکیک باشد نیز رد میکنند و میفرمایند: اگر ملکیت از امور ذاتتشکیک بود، میبایست مانند نور، دارای عرض عریضی باشد و در برخی مراتب، شدت بیشتری نسبت به مراتب دیگر داشته باشد. در حالی که ملکیت از امور متواطی است و صدق آن در جایی شدیدتر از جای دیگر نیست. تنها تفاوت موجود در ملکیت، میان زوال و عدم زوال آن است، اما ملکیت شدت و ضعفی ندارد و اینگونه نیست که شخصی نسبت به فردی مالک باشد و نسبت به دیگری مالکتر.
• نکتۀ مهمی که در این بحث برای ما حائز اهمیت است، رابطۀ میان مسئلۀ تمدن و ملکیت است که مرحوم امام خمینی آن را از ارکان تمدن میدانند. این نکتهای است که مرحوم علامه طباطبایی نیز در کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» به آن اشاره کرده و ملکیت را از اعتبارات بعد الاجتماع و از فروعات اختصاص شمردهاند.
💠 ع.الف؛ گاه نوشت های یک سهایی
ـــــــــــــــ
#اصول_فقه
#اعتباریات #امام_خمینی #ملکیت
_________________________________
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻