مقاومت اصلاً یعنی چه؟
✳️مقاومت به معنای ایستادگی در مقابل سلطهی آمریکا و هر سلطهگر دیگری است؛ این معنای مقاومت است. مقاومت به معنای مبارزهی با وابستگی به این قدرتها است؛ مقاومت یعنی ملّتها نوکر قدرتِ برتری مثل آمریکا و امثال اینها نشوند؛ این معنای مقاومت است.
✅ مقاومت به این معنا، در باور ملّتهای منطقه ریشه دارد. به دولتها کار ندارم؛ ملّتها برای مقاومت اهمّیّت قائلند؛ ریشهی مقاومت، در ایمان ملّتها و باور آنها است. دیدید بر سر [حمایت از] غزّه، ملّتهای منطقه چه کار کردند؟ کسانی که نه زبان آنها را دارند، نه منطقهی آنها را دیدهاند، نه خود آنها را میشناسند، در سرتاسر این منطقه ــ حالا به یک صورت در سرتاسر دنیا ــ ایستادگی کردند علیه رژیم صهیونی و به نفع مردم غزّه. باور مشترک ملّتهای منطقه این است، علّت هم همین است.
✳️ببینید، الان تقریباً ۷۵ سال از غصب فلسطین میگذرد؛ خب یک حادثهای که ۷۵ سال پیش اتّفاق افتاده، باید تدریجاً کمرنگ بشود، از یاد افراد برود، باید خاموش بشود. امروز ایستادگی ملّتهای منطقه و خود فلسطینیها برای مسئلهی فلسطین، شاید از آنچه در اوّلِ کار اتّفاق افتاد، ده برابر بیشتر است؛ به جای اینکه خاموش بشود، دارد شدّت پیدا میکند؛ خصوصیّت یک باور مشترک و عمومی این است؛ و این البتّه ادامه پیدا خواهد کرد.
#نظم_مقاومت
https://eitaa.com/mssadeghi_ir
هدایت شده از حبیباله بابائی
ضرورتهای پژوهشی در میدان مقاومت (گزارشی از سفر اخیر به سوریه و لبنان)
«قسمت اول»
جای اساتید و پژوهشگران در عرصۀ «مقاومت» و در میدان مقاومت بسیار خالی است. چند روز قبل همراه با برخی از پژوهشگران، برای دومین بار (و شاید آخرین بار) از سوریه و برای چندمین بار از لبنان و عرصههای مختلف مقاومت، دیدن داشتم. جای محققان علوم انسانی انسانی و حتی علوم اسلامی را در این دنیای مشحون از مسئلههای فرهنگی و تمدنی خالی دیدم. محققان و پژوهشگران جهان اسلام به خاطر نگرانی از خطرات احتمالی، حتی برای برخی از همایشها در بیروت و هتلهای بیروت نیز حضور پیدا نمیکنند (نمونه آن را در همایش «تمکین الاسره» در بیروت در اردیبهشت ماه همین امسال میشد دید). همین طور بسیاری از محققان، حضور در سوریه، بیروت، یمن، عراق و غیره را در شأن علمی خود و شایسته برای رزومه خود تلقی نمیکنند و لذا نسبت به مسئلههای جاری دنیای اسلام احساس مسئولیتی نمیکنند و اگر هم بخواهند در این باره نظری بدهند به حدس و گمانههای کتابخانهای بسنده میکنند.
در سفر اخیرم به سوریه و نیز لبنان چند مورد پژوهشی نظرم را جلب کرد که آن را میتوان برای کسانی که هوای پژوهش در متن میدان مقاومت (با رویکرد تمدنی) را دارند، پیش نهاد.
1. بی شک در عرصۀ مقاومت (قبل از 7 اکتبر و بعد از آن) انسان جدیدی با ویژگیهای جدید، با تواناییهای جدید، و با فضیلتهای تازه و پیشرفتهای بوجود آمده است. این انسان جدید را نمیتوان با دستگاه انسانشناسی مدرن به چنگ آورد و آن را عمیقا شناخت. لیکن نهادهای فکری جهان اسلام و اندیشمندان مسلمان نیز هنوز برای شناخت این انسان (انسانشناسی مقاومت) نیز اقدامی انجام نداده است، در حالی که شکلگیری انسانشناسی مقاومت در محافل علمی و دانشگاهی دنیای اسلام، می تواند راهی به سمت علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جدید بگشاید. شوربختانه باید اذعان کنم که حضور علمی و تحقیقاتی حوزه و دانشگاه در نسبت با حضور نظامی و سیاسی ما در عرصههای مقاومت، به نسبت یک به صد هم نمیرسد.
2. یکی از مهمترین موضوعات، ایدئولوژی(به تعبیر خطای جریانات روشنفکری)های انضمامی و عینی در صحنه مقاومت است. برخی از پژوهشگران برای علمی و آکادمیک نشان دادن گفتههای خود، سعی میکنند دامن خود را از هر بحث ایدئولوژیک و نیز مباحث الهیاتی دور نگه دارند، ولی واقعیت میدان مقاومت نشان میدهد که آنچه که واقعیت امروز را شکل میدهد، مقاومت را شکل میدهد، ادبیات و شعار مقاومت را میسازد، و نظم منطقهای را به چالش میکشد، ایدئولوژیها هستند. هر جا به اصطلاح ایدئولوژی وجود دارد (مثل نبطیه، مثل صور، مثل صیدا) میدان مقاومت شکل گرفته، و هر جا فارغ از ایدئولوژی است، میدانی هم بوجود نیامده است. حال سئوال این است که آیا میتوان میدان ایدئولوژیک مقاومت را فارغ از ادبیات ایدئولوژیک تحلیل کرد؟ هرگز! البته این بدان معنا نیست که واقعیت میدان را باید با ادبیات ایدئولوژیک توجیه کرد، بلکه بدین معناست که واقعیت میدان که هویت ایدئولوژیک دارد، با ادبیات سکولار و تهی از مبانی و نگاه ایدئولوژیک به درستی تبیین و تفسیر نخواهد شد.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیباله بابائی
ضرورتهای پژوهشی در میدان مقاومت (گزارشی از سفر اخیر به سوریه و لبنان)
«قسمت دوم»
3. مسئله بعدی که احتمالا فضای مقاومت در این جهت ضعیف شده و اگر این احتمال درست باشد، باید نسبت به آن عمیقا نگران بود، کم فروغ شدن معنویت و دعا در برخی از عرصه های مقاومت است. قابل انکار نیست که اصل نرمافزار مقاومت، توکل و تضرع به درگاه خدای متعال و توسل به اهل بیت عصمت و طهار ع است. باید بین میدان مقاومت و سطح دشمنیهای دشمن در یک طرف و سطح و میزان توسل و تضرع در مقاومت، تناسبی وجود داشته باشد، لیکن با گشت و گذارهایی در میدان مقاومت، میتوان گفت که گویا چنین توازن و تناسبی از بین رفته است. نمونه این فقدان تناسب نه فقط در لبنان و سوریه، بلکه امروز در مساجد و محافل مذهبی ایران نیز دیده میشود.
4. مسئله بعدی در میدان مقاومت را باید در «تنوع در صف مقاومت» دید که در آن طیف وسیعی از جریان مقاومت حضور یافته است. مذاهب مختلف شیعی و سنی، ادیان مختلف از اسلام و مسیحیت، ملیتهای گوناگون از ایرانی و عربی همه امروز در صف مقاومت حضور یافته اند. این تنوع میتواند چنین سئوالی را ایجاد کند که آیا مقاومت در برابر نظام صهیونیسم، یک مقاومت انسانی و اخلاقی مشترک بین اسلام و مسیحیت و بلکه دینداران و غیردینداران است (مقاومت جهانی و شاید فاقد خلوص)، یا اینکه مقاومت مستضعفین یک مقاومت دینی و یا مذهبی (مقاومت مستضعفان صالح) به شمار میرود. انتخاب هر یک از این گزینهها، ظرفیتهای مهم و البته چالشهای مهمی را میتواند ایجاد کند.
5. دیپلماسی علمای اسلام مخصوصا بین حوزههای علمیه در ایران با علمای جهان اسلام برای بسیج ظرفیتهای دینی در امر مقاومت یکی از ضرورتها در جهان مقاومت است. غفلت حوزه علمیه قم در این باره به رغم ظرفیت های بسیاری که در میان فضلا و محققان حوزوی وجود دارد، یکی از کبائر نابخشودنی است. حوزویان و شورای عالی حوزه نمیتواند جهان مقاومت را کنترل از راه دور بکند. از این رو، بین الملل حوزه، باید عرصه مقاومت را در اولویت دانشی و معرفتی قرار بدهد و نسبت به رصد مسئله های میدان اهتمام بورزد و غفلت از این موضوع را بر خود حرام گرداند.
6. مسئله آوارگان سوری و لبنانی، و نیز مسئله مهاجران سوری و لبنانی (دیاسپورا) و خصوصا مغتربین و کسانی که در غرب ساکن شدهاند (که بیشتر آنها چه بسا از شیعیان باشند) و نیز آیندۀ نسل جدید و نیز زنان در دنیای آوارگی و آوارگان از جمله موارد بسیار مهمی است که پژوهشگران عرصۀ «مقاومت و تمدن» باید به آن بپردازند. البته آوارگی در سوریه و لبنان، هرچند نوعی از برادری، همدلی و همدردی در میان مقاومت را به نمایش میگذارد، لیکن آسیبهای بسیار دردناکی را می تواند برای آینده نسل مقاومت ایجاد بکند.
7. آیندۀ مقاومت خصوصا «حزب الله»ِ بعد از شهادت سید حسن نصر الله و ظهور نسل سوم از حزب الله است. نسل سوم حزب الله، نسل جدیدی است که مسلط بر فناوری، و معتقد به جنگ الکترونیک است. عن قریب با نسلی جدید در حزب الله و در مقاومت مواجه خواهیم شد که به جای موشک، با ریزپرندهها به جنگ اسرائیل خواهد رفت. این نسل ظرفیتهای جدیدی در ایستادگی و احتمالا چالشهای تازهای به لحاظ هویتی خواهد داشت. اینکه آیا علاوه بر فناوری نظامی حزب الله، آیا این نسل می تواند ظرفیت های معنوی حزب الله را هم همچنان داشته باشد و خلاهای معنویِ حاصل از شهادت فرماندهانی مانند سید حسن نصرالله، و نیز اعتبار ملی و فراملی حزب الله را در جهان مقاومت نگاه دارد یا نه، از مسئلههای مهم برای آینده مقاومت به شمار میرود.
8. آخرین نکته در میدان مقاومت، وضعیت دو گانه «دولت» «نظام» در ایران و انعکاس آن در عرصه مقاومت است. واقعیت این است که کم نیستند کسانی که این دو گانه و ناهماهنگی دولت با نظام و انقلاب در ایران را برای مقاومت بسیار مهلک و خطرناک میدانند. اینکه در اوج درگیریها و نسلکشی آمریکا و اسرائیل درمنطقه، رئیس دولت مقاومت، آمریکا را «برادر» خطاب میکند، ضربهاش به صف مقاومت بیشتر از صدها موشک اسرائیلی است.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
هدایت شده از KHAMENEI.IR
👈 #خط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم درباره تحولات منطقه. ۱۴۰۳/۹/۲۱
💠درباره نقش آمریکا و رژیم صهیونی در قضایای اخیر سوریه
💢آنچه در سوریه اتفاق افتاد، محصول نقشه مشترک آمریکایی و صهیونیستی است
👈بله، یک دولت همسایه سوریه نقش آشکاری را در این زمینه ایفا کرده، الان هم ایفا میکند
📍ولی اتاق فرمان اصلی در آمریکا و رژیم صهیونیستی است
♦️قرائنی داریم:
⭕️رفتار آنها با این حادثه :
⚠️بمباران بیش از ۳۰۰ نقطه توسط رژیم صهیونی و ۷۵ نقطه توسط آمریکا
⚠️تصرف سرزمینهای سوریه توسط رژیم صهیونی
⚠️سکوت و بلکه کمک آمریکا و اروپا و دولتهای حساس روی این چیزها در سایر کشورهای دنیا
⭕️مسدود کردن مسیر زمینی و هوایی و جلوگیری از کمک به مردم سوریه در روزهای آخر
❌اگر شما نیستید که دارید به نام مثلاً فرض کنید فلان گروه تروریستی، یا فلان گروه مسلح با سوریه میجنگید،
❌اگر شما پشت سر آنها قرار ندارید،
⁉️چرا این کارها را میکنید؟
👆البته این مهاجمین، اهدافشان با هم متفاوت است؛
📌بعضی از شمال یا جنوب سوریه دنبال تصرف سرزمینند
📌آمریکا دنبال محکم کردن جاپای خودش در منطقه است
❇️زمان نشان خواهد داد که انشاءالله هیچکدام به این هدفها نخواهند رسید
✅مناطق تصرفشده سوریه به وسیله جوانان غیور سوری آزاد خواهد شد
✅به توفیق الهی آمریکا هم به وسیله جبهه مقاومت از منطقه اخراج خواهد شد
🔗عوامل استکبار به خیال اینکه با سقوط دولت سوریه که طرفدار مقاومت بود، دیگر جبهه مقاومت ضعیف شده؛
🎉خوشحالی میکنند
👆به نظر بنده اینها سخت در اشتباهند
❌درک درستی از مقاومت و جبهه مقاومت ندارند
💠درباره جبهه مقاومت
⛓️💥«جبهه مقاومت» یک سختافزار نیست که بشکند
👌«مقاومت» یک ایمان است،
👌تفکر
👌تصمیم قلبی و قطعی
👌مکتب اعتقادی است
⭕️چیز قراردادیای نیست
💪این، با فشار آوردن نهفقط ضعیف نمیشود بلکه قویتر میشود
💡حزبالله لبنان را، حماس را، جهاد را، نیروهای مبارز فلسطینی را ببینید
👌جبهه مقاومت این است:
🔰هر چه فشار بیاورید، محکمتر میشود؛
🔰هر چه جنایت کنید، پُرانگیزهتر میشود؛
🔰هر چه با آنها بجنگید، گستردهتر میشود
🗣تحلیلگر نادانِ بیخبر از معنای مقاومت، خیال میکند که مقاومت که ضعیف شد، ایران اسلامی هم ضعیف خواهد شد!
💪به حول و قوّه الهی، بِاذنالله تعالیٰ، ایرانِ قوی، مقتدر است و مقتدرتر هم خواهد شد
📌مقاومت یعنی ملّتها نوکر قدرتِ برتری مثل آمریکا و امثال اینها نشوند
🛡مقاومت به این معنا، در باور ملّتهای منطقه ریشه دارد
⛔️همسویی با رژیم صهیونیستی خطّ قرمز ملّتها است
💠درباره حضور ما در سوریه
🔻حضور ما در سوریه را همه میدانند،
🔍امّا چند نکته هست که خیلی از جوانهای ما نمیدانند:
نکته اول
📍قبل از اینکه ما به دولت سوریه کمک کنیم،
🤝در بحبوحه دفاع مقدس، دولت سوریه یک کمک حیاتی به ما کرد
◀️«قطع لوله نفت علیه صدام و صرفنظر از سود آن»
🔺البته جمهوری اسلامی این خدمت را بیعوض نگذاشت
نکته دوم
♦️در قضیه فتنه داعش نیروهای ما، هم در عراق، هم در سوریه حضور پیدا کردند به دو علّت:
1️⃣حفظ حرمت اعتاب مقدسه
2️⃣مسئله امنیت
⚠️نمونههایی که پیش آمد، یادتان هست؛
🚨حادثه شاهچراغ، کرمان، مجلس و امثال اینها
❇️لذا شهید عزیز ما سلیمانی و یارانش و همکارانش رفتند،
♦️جوانهای خود آنها را، هم در عراق، هم در سوریه
♦️سازماندهی و مسلّح کردند،
✅ایستادند، کمر داعش را شکستند
🔹کاری که نیروهای ما انجام دادند، کار مستشاری بود.
♦️مستشاری یعنی:
🔸تشکیل قرارگاههای مهم مرکزی و اصلی
🔸تعیین راهبردها و تعیین تاکتیکها
🔸در مواقع ضروری، ورود در میدان جنگ
🔸امّا از همه مهمتر بسیج جوانان خود آن منطقه
👆بخشی از این نیروها در همین قضایا هم بودند و حضور داشتند
منتها
⏪اگر ارتش آن کشور ضعف نشان داد، از این بسیجی کاری برنمیآید؛
🔺و این اتّفاق متأسّفانه افتاد
🌟ملّت ایران به ارتش خود، به سپاه خود مباهات میکند، افتخار میکند.
📌ما در همین شرایط دشوار هم آماده بودیم
💢چنانچه داخل آن کشور، انگیزهها به حال خود باقی میماند
💢و میتوانستند در مقابل دشمن حرفی داشته باشند،
❌دشمن آسمانشان و راه زمینی را نمیتوانست ببندد،
👈میشد بهشان کمک کرد
💠برخی نکات درباره مسائل منطقه
◀️جوانان غیور سوری به پا خواهند خاست، ایستادگی و فداکاری خواهند کرد و بر این وضع فائق خواهند آمد
◀️حادثه سوریه برای ما هم درس دارد، هم عبرت
⭕️از دشمن نباید غافل شد
⭕️آن را حقیر هم نباید شمرد
⭕️به تبسم دشمن هم نبایستی اعتماد کرد
◀️مغرور نشدن از پیروزیها و مأیوس نشدن از شکستها
🍀خدای متعال انشاءالله کمک خواهد کرد و ریشه صهیونیسم و عوامل خبیث غربی در این منطقه برکنده خواهد شد
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از أخٌفيالله. #إنا_على_العهد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خانم زینب حسن نصرالله دختر آیت الله شهید سیدحسن نصرالله در مصاحبه ای با رادیوی النور حزبالله:
سید اکثر اوقات در طبقات بالا و روی زمین فعالیت میکرد و فقط درمواقع حمله یا جنگ در قرارگاه های زیرزمینی بودن
فهرستی از منابع مرتبط با " اندیشه، نظریه و راهبرد مقاومت اسلامی"
📚 کتابها :
▪️ اندیشه مقاومت از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مدظله العالی)
▫️ گردآورنده: سعید صلحمیرزایی
▫️ ناشر: انقلاب اسلامی
▪️ تبیین نظریه مقاومت مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب اسلامی
▫️ نویسنده: حسین میرچراغخانی
▫️ ناشر: زمزم هدایت
▪️ مقاومت پرمنفعت: چگونگی برهمزدن نقشههای آمریکا در منطقه توسط ایران
▫️ نویسنده: سید محمدحسین راجی
▫️ ناشر: اندیشکده راهبردی سعداء
▪️ طرح کلی اندیشه مقاومت
▫️ نویسنده: علی مهدیان
▫️ ناشر: سفیر صادق
▪️ مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم (بر اساس دیدگاههای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنهای)
▫️ به کوشش: محمدصادق یوسفی مقدم
▫️ ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
▪️ تبیین گفتمان مقاومت اسلامی
▫️ نویسنده: حسین میرچراغخانی
▫️ ناشر: زمزم هدایت
▪️ چرا مقاومت؟ نگاهی به ضرورت مقاومت در گفتمان انقلاب اسلامی
▫️ نویسنده: ناصر قوامی مشفق
▫️ ناشر: دیدمان
▪️ مقاومت و محور مقاومت: نظریه و عمل
▫️ نویسنده: رضا داددرویش
▫️ ناشر: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر تهران
📂 مقالات:
▪️ راهبرد مقاومت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در اندیشه و عمل آیت الله خامنهای
▫️ نویسندگان: غلامحسن فرجی، مرتضی محمودی، محمدرضا حاتمی
▫️ مجله: پژوهشهای سیاسی جهان اسلام
▪️ گفتمان مقاومت در سپهر فکری و اندیشهای مقام معظم رهبری
▫️ نویسندگان: مسعود مطلبی، اردشیر کاظمی، حوریه امجدی
▫️ مجله: مطالعات منافع ملی
▪️ مختصات الگوی مقاومت اسلامی در منظومه فکری مقام معظم رهبری
▫️ نویسندگان: اصغر افتخاری، محمد حکیمی
▫️ مجله: پژوهشهای سیاست اسلامی
▪️ مؤلفههای مفهومی مقاومت در اندیشه امام خامنهای (مدظله العالی)
▫️ نویسندگان: اصغر افتخاری، محمد حکیمی
▫️ مجله: پژوهشهای انقلاب اسلامی
▪️ بررسی مؤلفههای راهبردی مقاومت در اندیشه مقام معظم رهبری
▫️ نویسندگان: سید عباس حسننیا مقدم، محمدرضا دهشیری، گارینه کشیشیان سیرکی، محمدرضا قائدی
▫️ مجله: پژوهشهای سیاسی و بینالمللی
▪️ بررسی ابعاد و پیامدهای راهبرد مقاومت در اندیشه آیت الله خامنهای (مدظله)
▫️ نویسنده: آسیه مهدیپور
▫️ مجله: جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
▪️ تبیین مدل مفهومی مقاومت در اندیشه آیت الله العظمی خامنهای
▫️ نویسنده: آسیه مهدیپور
▫️ مجله: دانش سیاسی
▪️ راهبرد مقاومت فعال در سبک سیاسی آیت الله خامنهای
▫️ نویسندگان: حاجی رحیم فرهادزاده، محمدرضا حاتمی، مرتضی محمودی
▫️ مجله: جامعهشناسی سیاسی ایران
▪️ گفتمان مقاومت در عرصه بینالملل در اندیشه آیت الله خامنه ای با تأکید بر بیانیه گام دوم
▫️ نویسنده: رضا لکزایی
▫️ مجله: پژوهشنامه علوم انسانی اسلامی
▪️ ضرورت شکلگیری گفتمان مقاومت در راه نیل به تمدن اسلامی از دیدگاه آیت الله خامنهای (مدظلهالعالی)
▫️ نویسندگان: سید مجتبی حسینی، بهرام یوسفی، فریدون اکبرزاده، حامد عامری گلستانی
▫️ مجله: مطالعات قدرت نرم
▪️ مبانی فقهی نظریۀ مقاومت در روابط بینالملل با تأکید بر آراء و اندیشههای حضرت آیت الله خامنهای (مدظلهالعالی)
▫️ نویسنده: محمدقیوم عرفانی
▫️ مجله: پژوهنامه فقه و علوم اسلامی
▪️ مبانی مقاومت در اندیشه متعالی حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) در پرتو بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
▫️ نویسندگان: عباسعلی فرزندیی، منصور عنبرمو
▫️ مجله: حبل المتین
▪️ مبانی قرآنی و روایی مقاومت در کلام مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
▫️ نویسنده: غلامحسین اعرابی
▫️ مجله: مطالعات علوم قرآن
▪️ چیستی «راهبرد مقاومت» در اندیشه مقام معظم رهبری و تحلیل مبانی عقلی آن از منظر فقه سیاسی
▫️ نویسنده: مهدی درگاهی
▫️ مجله: حکومت اسلامی
▪️ طرح کلی مبانی اندیشه مقاومت مقام معظم رهبری (حفظه الله) از منظر قرآن کریم
▫️ نویسندگان: فرزانه جعفری، نرجس السادات محسنی
▫️ ارائهشده به همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم
▪️ پشتوانه قرآنی دستگاه محاسباتی مقاومت اسلامی از دیدگاه امام خامنهای
▫️ نویسنده: سید محمدعلی مسعودی
▫️ ارائهشده به همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم
#نظم_مقاومت
https://eitaa.com/TawhidSchool_ir
https://eitaa.com/mssadeghi_ir
10.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روایت مقاومتی زینب نصرالله از شهید #نصرالله و مسئله شهادت او
#انسانمقاوم
https://eitaa.com/mssadeghi_ir
هدایت شده از منیب/به قلم محمد قطرانی
3️⃣ دولت های ضعیف؛ راهبرد رژیم
🔸 رهبری معظم انقلاب در فرمایشات خود در روز چهارشنبه بر نقش آمریکا و اسرائیل در ماجرای سوریه تاکیدی بسیار داشتند؛ حال آن که بسیاری از رسانه ها و کانال های انقلابی بیشتر به سمت خطرانگاری از گروه های مسلح و یا حتی ترکیه می روند که به نظر میرسد تحلیلی بشدت خطا است.
🔸 فارغ از چگونگی تطبیق راهبرد رژیم بر صحنه فعلی سوریه که امری روشن و واضح است، باید به بعدی از ابعاد این راهبرد اشاره کنیم که باید خطر آن را دیگر جوامع مسلمان و به شکل مشخص ایران، ترکیه و عربستان درک کنند.
رژیم صهیونستی در پهنه اشغالی کنونی خود چند ویژگی دارد :
▪️ وسعت نسبتا کم ( به اندازه یکی از استان های کشور مانند گلستان یا ایلام)
▪️ جمعیت پایین
▪️نداشتن عمق راهبردی
🔸 این ویژگیها لاجرم باعث میگردد که رژیم، با دولتهای قوی در منطقه(با هر گرایشی که باشد) مخالفت کند؛ چرا که اساسا هر دولتی در منطقه چه اسلامگرا، چه پادشاهی، چه عربی و ... از زاویه نگاه سران رژیم خطر بالقوهای است که ممکن است روزی علیه او بکارگرفته شود. از این رو ایدهآل او این است که اساسا دولتی قوی در منطقه شکل نگیرد؛
🔸 خوب است به نقشه کنشگران عربی منطقه در این 50 سال اخیر نگاهی بیندازیم. در دهه 60 و 70 و 80 میلادی سه کشور عربی به دلیل مزیت های ایدئولوژیک، تاریخی و اقتصادی سردمدار بسیاری از تحولات در خاورمیانه بودند: مصر، عراق و سوریه
کشورهایی دارای تاریخ، جغرافیای نسبتا وسیع، جمعیتی که بتوان بر آن متکی بود و ...
⁉️ در روندی هر سه کشور از گردونه اثرگذاری حذف شده اند. مصر درگیر مشکلات داخلی خود است و دیگر پرچمداری سابق را ندارد، در عراق خسته از جنگ های مختلف دیگر کسی از رهبری جهان عرب سخن نمیگوید و سوریه نیز حالا پس از جنگی خانمانسوز به نقطهای رسیده که حتی توان حمایت از خاک خود را نیز ندارد.
🔸 ایدهآلی که برای رژیم و محور غربی وجود دارد کشورکهایی است که به سختی میتوان آنها را در مفهوم یک دولت مدرن نیز جای داد؛ قطر و امارات متحده عربی
دولتهایی که استعداد تبدیل شدن به قدرت بزرگ منطقهای را ندارند چرا که لازمه چنین امری ویژگیهایی ذاتی مانند خاک، ملت(جمعیت) و تاریخ است که از هر سه بیبهره هستند. ممکن است این کشورها به قدرت اقتصادی و یا حتی رسانهای تبدیل شوند(کما این که امروزه هستند) اما این بدان معنا نیست که میتوانند نقشی مستقل ایفا کنند بلکه بدون پشتوانه خارجی امکان دفاع از خود را نیز ندارند(رجوع کنید به بحران روابط میان قطر و کشورهای عربی و هم چنین اشغال چند ساعته کویت توسط عراق)
حالا که کار عراق، سوریه و مصر به اینجا کشیده شده است، قدم بعدی سه کشور قدرتمند منطقه است:
🇮🇷 جمهوری اسلامی ایران
🇹🇷 ترکیه
🇸🇦 عربستان سعودی
وجود چنین کشورهایی با موجودیت فعلی برای رژیم تهدید است و طبیعتا تا به ضعف مفرط کشاندن آنها و یا تقسیمشان از پای نخواهد نشست.
🔸 شاید حالا روشنتر شود که چرا رژیم ظرف دو الی سه روز تمام پایگاههای نظامی سوریه را در هم کوبید و امکان برخاستن دولتی قوی در سوریه را تا دههها به عقب انداخت ؟ کشوری که همین الآن برای رسیدن به نقطه قبل جنگ 2011 نیاز به سالها تلاش دارد.
پ.ن:
چند سال قبل خانم نادیه مصطفی و همکارانشان در مرکز الحضارة مصر ، تاکید بر چهار دولت در منطقه و همکاری میان ایشان داشتند تا بتوان بر مشکلات منطقه ای فائق آمد: مصر، ایران، عربستان و ترکیه
و مبتنی بر همین مساله هم گفت و گوهایی حول سوریه در دوران مرسی صورت گرفت که البته این طرح و این گفت وگوها بی نتیجه ماند.
https://eitaa.com/monib_ghatrani
خداحافظ برادر
سالها خبر شهادتت را انتظار می کشیدم
به دنبالت آمدم
پرس و جو کردم
اما حالا می گویند از جسمت هم خبری نیست
می گویند #مفقودالاثر 😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭
اللهم تقبل منا هذا القربان
ا رضیت یا رب خذ حتی ترضی
فانا لله و انا الیه راجعون
#ابومهدی
دیدار به قیامت راجیا بشفاعتک
https://eitaa.com/mssadeghi_ir
دم خروس یا قسم حضرت عباس؟
گفته اند که شعام دستور داده به دلیل شرایط خاص کشور و وضعیت امنیتی آن طرح عفاف و حجاب مجلس فعلا ابلاغ نشود تا دولت لایحه اصلاحی برای آن بدهد.
خیلی هم خوب و بجا اما دو ابهام را هم لطفاً جواب دهید
۱) آیا شعام با توجه به وضع امنیتی کشور نمی خواهد برای رفع فیلترینگ و باز گذاشتن دست رژیم و آمریکا در کشور فکری کند؟
۲) آیا شعام نمی خواهد فکری برای آزاد سازی نرخ ارز نیمایی و حذف آن در آینده نزدیک کند؟ آیا بنظرتان با گرانی عجیب و غریب و اعتراض و اغتشاش کف جامعه مواجه نمی شویم؟
م.ص.صاد| ۲۵ آذر ۱۴۰۳
#برایایران
پ.ن: میگویند که شعام مصوبهای نداشته! بعد از آنکه افکار عمومی چند روز درگیر این مسئله بود!!!
https://eitaa.com/mssadeghi_ir
هدایت شده از سیمافکر
35.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خمینی؛ تنها گزینه
فتحی شقاقی - ۱۹ خرداد ۱۳۶۸
ترجمه: سیدحمیدرضا میررکنی
فیلم کامل
💡سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران
@simafekr_com