eitaa logo
نظم مقاومت|م.ص‌.صاد
292 دنبال‌کننده
412 عکس
541 ویدیو
26 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اطراف|م.ص.صاد
نامه خواندنی نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی یک ماه قبل از استعفا نامه نخست وزیر به اکثریت خاموش در سالگرد ۷۵ سالگی *** در طول تاریخ، یهودیان دو بار در این سرزمین صاحب یک کشور مستقل و یکپارچه بودند . اولین بار به مدت ۸۰ سال یک حکومت یهودی وجود داشت و سپس به دلیل درگیری های داخلی تجزیه شد. بار دوم، حکومت یهودیان حدود ۷۷ سال وجود داشت و سپس به دلیل درگیری های داخلی، حاکمیت آن توسط رومیان از بین رفت. اسرائیل سومین دوره حکومت یهودیان است. اکنون این کشور در ۷۵ سالگی خود قرار دارد. همه ما در برابر این آزمون قرار داریم که آیا به عنوان یک کشور مستقل و متحد موفق خواهیم شد از دهه هشتاد عبور کنیم، یا به دلیل درگیری های داخلی دوباره شکست خواهیم خورد؟ از آنجایی که مردم تمایل دارند مسائل را سریع فراموش کنند، من وضعیت یک سال پیش اسرائیل را به شما یادآوری می کنم. اسرائیل چهار انتخابات متوالی را پشت سر گذاشته بود. شهروندان اسرائیل از کمپین های مبارزاتی وحشیانه بی پایان ناراحت، عصبانی و خسته شده بودند. بودجه دولتی وجود نداشت. ادارات دولتی فلج و سردرگم بودند. صدها هزار بیمار کرونا به دلیل سیاست تعطیلی و مرخصی موقت دولت سابق خانه نشین شده بودند. و در این هنگام موج کرونای دلتا در شرف ورود به دنیای ما بود. اقتصاد اسرائیل به دلیل انتخابات بی پایان و به دلیل ترس از تعطیلی های مخرب تر، در رشد منفی و در یک وضعیت عدم اطمینان هولناکی قرار داشت. اسرائیل کنترل مخارج خود را از دست داد و به رکورد کسری ۱۰.۱ درصدی رسیده بود. حماس نتانیاهو را تهدید کرد که مراسم رژه پرچم ها را در مسیر معمول برگزار نکند، نتانیاهو نیز در مقابل تهدید تعظیم کرد و مسیر مراسم را تغییر داد. در مقابل، حماس و جهاد اسلامی گستاخانه و جسورانه به سمت اورشلیم، پایتخت اسرائیل، موشک شلیک کردند. آنها بوی ضعف و دو قطبی شدن داخلی را حس کردند. ساکنان اورشلیم صدای آژیر خطر را می شنیدند و در پیاده‌روها پناه میگرفتند. جلسه عمومی کنست به حالت تعلیق درآمد و اعضای کنست به سرعت به اتاق های امنیتی منتقل شدند. ساکنان جنوب به پناهگاه هایی بازگشتند که در دهه گذشته به آن عادت کرده بودند. در لود و عکا، شورشیان عرب شهروندان اسرائیلی را مورد ضرب و شتم قرار دادند، مشاغل و کنیسه ها را سوزاندند و کنترل دولت از بین رفت. شهرهای درگیر برای روزها در واقعیتی مشابه وضعیت پیش از بوجود آمدن کشور و قانون زندگی می کردند. صحنه های۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱، شبیه وقایع ۱۹۲۹ (قیام فلسطینی ها بر علیه صهیونیست ها) بود. هیچ قانون و عدالتی وجود نداشت. روزهای وحشتناکی بود. دولت اسرائیل از صبح تا غروب مشغول دعواهای داخلی بود که به فلج کامل کشور انجامید. درگیری های داخلی در اسرائیل به اوج خود رسید و دولت اسرائیل کنترل خود را از دست داده بود. پ.ن: نامه مفصل و ادامه دار است. @atraf_man
و از منظر شهید صدر ره ۱) مصلحت اسلامی در سیاست خارجی دولت اسلامی مصلحت اسلامی عبارت است از بهترین وضعیت ممکن برای اسلام به عنوان آیینی جهانی و مبنای حکومت. بهترین وضعیت برای مسلمانان به عنوان یک امت، هم وضع دینی و هم اوضاع مادی را در برمیگیرد. بنابراین، هر چیزی که به ایجاد یک وضعیت آرمانی، برای اسلام و مسلمانان کمک کند، مصلحت اسلامی است. شایان توجه است که مصلحت اسلامی که به معنای بهترین وضعیت برای اسلام و مسلمانان است، ممکن است در هر کشوری و هر شرایطی متفاوت باشد. ممکن است تبلیغ مخفیانه دین در یک کشور کفر، بهترین وضعیت برای اسلام باشد. گاهی نیز ممکن است تاخیر انداختن اجرای اسلام و در اختیار گرفتن قدرت، برای اسلام به عنوان یک دین، بهترین وضعیت باشد. گاهی نیز ممکن است، قرارداد نبستن توسط حکومت اسلامی با کشوری دیگر، بهترین وضعیت برای اسلام به عنوان مبنای حکومت باشد؛ به این جهت که ممکن است آن معاهده باعث نفوذ کشور دیگر در دستگاه حاکم بر کشور اسلامی شود که این امر خطر بزرگی را برای مبنای اسلامی آن کشور ایجاد می¬کند. گاهی نیز ممکن است امضای قرارداد اقتصادی خاصی با کشور یا کشورهایی از جهت اقتصادی بهترین وضعیت برای مسلمانان باشد که در این صورت عقد آن قرارداد مصلحتی اسلامی است. به طور کلی حکومت باید مصلحت اسلامی را بررسی کرده و در روابط خارجی خود رعایت کند؛ زیرا حکومت نسبت به سرپرستی اسلام و مسلمانان مسئول است. شهید صدر ـ بارقه ها (ص 284 تا 287) به نقل از (الثقافه الدعوه الاسلامیه ج1، ص 130 ـ 152؛ ج4 ص 44 ـ 51) اصولی که شهید صدر هنگام تاسیس حزب الدعوه الاسلامیه به رشته نگارش درآورد. @atraf_man @mssadeghi_ir
هدایت شده از صابرین نیــوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺پاسخ شیخ اوخان محمد اوف از رهبران حسینیون آذربایجان به تهدید ترور از سوی رژیم علیف !! 🔻 در روزهای اخیر رژیم صهیونیستی الهام علی‌اف به دفعات مسئولان مقاومت اسلامی آذربایجان را تهدید به ترور کرده است که جواب کوبنده ای از سمت حسینیون دریافت کرد. ـــــــــــــــــــــــ پایگاه خبری صابرین نیوز↙️ 🆘@sabreenS1_official
نظم مقاومت|م.ص‌.صاد
#جبهه_مقاومت: گسترش میدان و چالش های پیش رو؛ "گره ژئوپلتیکی آذربایجان و یمن" در نگاه ابتدایی فاصل
آینده روابط ایران و قبلا در این پست( https://eitaa.com/mssadeghi_ir/17) در اوایل تابستان به مسئله افزایش تنش بین ایران و باکو اشاره و از احتمال جنگ سخن گفتم. بنظر میرسد که قطعات پازل در حال تکمیل است و آنها که در حال برنامه ریزی و مدیریت حوادث هستند با سرعت بیشتری بسمت جنگ حرکت می کنند. شاید امروز وضعیت روسیه و فشاری که به اروپا و ناتو وارد میکند بیش از پیش به موجه و معتبر سازی جنگ کمک میرساند و این پروژه را نزدیک‌تر میکند. البته نباید از این مسئله غفلت کرد که رژیم باکو حمایت کامل ترکیه را خواهد داشت و این جنگ دو جانبه نخواهد بود. همچنین بنظر میرسد به دلیل عقلانیت ایران و فشارها و نیازهای هر دو طرف جنگ، ما با جنگ طولانی مواجه نخواهیم بود و اگر این اتفاق رخ دهد ما با موجی از تلاش‌ها برای صلح از درون نیز مواجه خواهیم شد که جنگ را بسرعت پایان دهد. این منطق و موقعیت در مناطق اشغالی نیز در حال پدیدار شدن است. هروز به جنگ نزدیک تر میشویم. شرایط نامساعد داخلی رژیم و چالش دهه ۸۰ آنها را بسمت رفتارهای رادیکال و انتحاری سوق خواهد داد و این مسئله علی القاعده به جنگ تمام عیار در منجر خواهد شد. آنچه برای نگارنده اهمیت دارد: اولا آماده سازی ذهنی نخبگان و عموم جامعه نسبت به دو مسئله محتمل پیش روست که ان شاالله با موفقیت ایران اسلامی همراه خواهد شد. دوم آماده سازی اقتصادی برای این دو جنگ و تبعات آن.(ذخیره سازی انرژی و امنیت غذایی) سوم آمادگی روحی و فنی مجاهدان و رزمندگان جهت فتح های پیش رو. چهارم آماده سازی محور مقاومت جهت جنگ گسترده. ۱۳.۱۱.۱۴۰۱ - م.ص.صادقی @mssadeghi_ir
💠 توسعه مقاومت و جهاد مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی (ره) استاد حسينى: اگر «توسعه مقاومت» را ببينيد مى ‏گوئيد: كه حتماً اين جنگ هشت ساله چيزى را در دنيا ايجاد كرد كه آن¬را اصلاً اول انقلاب نداشتید. شاه که رفته بود، براى نظام اسلامى اینگونه حساب باز نمى‏ كردند، لذا پشت سر هم پيش‏بينى كودتا مى‏كردند، ولى الان پيش‏بينى كودتا نمى‏كنند، چرا؟ سوال: در این صورت بايد تهاجمات بيش از حد و اندازه داشته باشيم، هميشه استراتژى ما تهاجم باشد؛ در حد متصور، تهاجم فراگير داشته باشيم! استاد حسينى: چرا مى‏گوئيد: «تهاجم»؟ چرا نمى ‏گوئيد: «جهاد»؟ اين يك سؤال مهمى است كه كسانى كه مى‏ گويند كه اسلام دين رأفت و دموكراسى و لطف است و اصلاً كارى به جنگ و كشتن و... ندارد مگر «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُم» و امثال آن را نمى ‏بينند؟ آيا اين دعوتى كه خداوند می فرماید: من جان و مال شما را مى‏ خرم و شما با من معامله مى ‏كنيد و اين تجارت، تجارت «تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ» است و...، اينها فقط مخصوص زمان ابتداى اسلام و زمان حضرت ولى عصر(عج) مى‏باشد؟ آيا اين وسط به قول شما زنگ تعطيل است؟! سوال: طرف ديگر آن هم هست؛ بنابر فرمايش شما مى‏بايست هر چه بيشتر جهاد را هم كيفيتاً و هم كميتاً شدت بدهيم؟ استاد حسينى: احسنت! سوال: معناى آن اين خواهد بود كه به جاى عراق با شوروى و امريكا بجنگيم؟! استاد حسينى: اتفاقاً خيلى خوب است كه شرايط زمان و مكان خود را محاسبه كنيد و از پايگاه عراق با امريكا بجنگيد. چرا؟ چون گاهى شما مثل آلمان به دنيا اعلان جنگ مى‏دهيد، گاهى اينطور نيست، گاهى جنگ را به اين صورت اعلان می کنید که من با اين متجاوز مى‏جنگم، تا آخر هم مى‏گوئيد: من با اين متجاوز مى‏جنگم، ولی واقعاً صحبت جنگ با اين نيست. مى‏دانيد كه ناو آمريكا در خليج فارس آمده است و شما با عراق مى‏جنگيد. البته به نظرم مى‏آيد كه اگر اين ترديدها [در شلیک به ناو آمریکا] نبود قضايا به نحو ديگرى مى‏شد. ريشه اين ترديدها هم اين است كه «فقه حكومتى» و «كلام حكومتى»، به عبارت ديگر «ادراكات حكومتى» نداریم. ادراكات در حد «توسعه قدرت دين» و «توسعه جريان تعبد» در حوزه ‏ها هنوز نضج نگرفته است. لذا در زمان جنگ از اينجا يك دسته ترديدهاى منطقى و فنى به شهرستان مى‏رسيد، نماينده بعضى از آقايان، اين ترديدها را به صورت انتقادهاى تخريب كننده اذهان و به ترديد كشاننده جامعه نشر مى‏دادند كه اين امور علت توقف جامعه مى‏شد! آقای ميرباقرى: در نقطه مقابل، هيچگاه كفار از اين ترديدها نمى‏ كنند كه اگر ما جنگيديم شايد بدتر شد! آنها دنيا را گرفتند و هيچگاه از اين فكرها نمى‏كنند كه شايد هم اگر ما مقاومت كنيم، مسلمين سخت‏تر مى ‏شوند! ولكن به ما كه مى‏ رسد از اين ترديدها پيدا مى ‏شود! 📚📚جلسه هفتم مبادی اصول فقه احکام حکومتی 🏠@feghhevelaee
هدایت شده از نظم مقاومت|م.ص‌.صاد
حركة_المقاومة_العربية_الإسلامية.pdf
1.99M
بعد سقوط غرناطه عبدالواحد طه. بین الملل و مقاومت|م.ص.صادقی @mssadeghi_ir
الحداثة والمقاومة_36455_Foulabook.com_.pdf
1.72M
طه عبدالرحمن معهد المعارف الحکمیه ۲۰۰۷ - بیروت بین الملل و مقاومت|م.ص‌.صادقی @mssadeghi_ir
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
1_1398111738.mp3
38.06M
رویکرد تمدنی در تحلیل سیاست خارجی دکتر رسول نوروزی @Habibollah_Babai
چگونه مقاومت را روایت کنیم؟ ۱. مقاومت و ارتجاع یکی از وجوه مقاومت به معنای ایستادگی در برابر ارتجاع و عقب‌گرد است، عقب‌گرد به سوی مستعمره شدن، به سوی عدم استقلال و عدم آزادی در مقیاس کلان حکومت است. دولت های قدرتمند و نظم بین المللی غربی در حال پیشروی با ابزارهایی است که جعل کرده است. ابزارهای نظامی - امنیتی، ابزارهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی - حقوقی. حکومت اسلامی که از سال ۵۷ یک نه بزرگ به نظم بین المللی گفت و اجازه نداد نظم تک قطبی آمریکایی در ایران امتداد داشته باشد، مقاومت ایده‌ای است به جهت مانعیت از عقب‌گرد و تسلط بیگانه بر مقدرات کلان کشور و ایده‌ای است به جهت اقتضاسازی و پیشبرد اهداف متعالی حکومت اسلامی که همان آزادسازی ملت‌ها از نظم غربی است. ادامه دارد ... @mssadeghi_ir
چگونه مقاومت را روایت کنیم؟ ۲. مقاومت و پیشرفت نسبت مقاومت و نظریه پیشرفت چیست؟ ایده مقاومت برای پیشرفت نگاه به ظرفیت های درونی یک ملت و عدم وابستگی و تذلل در برابر بیگانه است ایده مقاومت برای پیشرفت، تکریم ملت ها و تقویت دیگر آنها و عدم برده سازی و وابسته سازی است. پیشرفت غربی که با خساست اولا سطح دانش و علم را منتقل نمی کند و صرفا با فروش کالا ملتها را گروگان خود میگیرد و آنها را وابسته میداند. هم به دلیل ثروت اندوزی و تکنیز و هم به جهت فروانسان دیدن غیر و در حاشیه انگاری آنها ادامه دارد ... @mssadeghi_ir
چگونه مقاومت را روایت کنیم؟ ۳. مقاومت و دردمندی انسان ایده مقاومت انسان را دردمند میکند و او را در فکر رنج و محنت دیگر انسان‌ها به رنج و تعب می‌اندازد. مقاومت جامعه انسانی را به جامعه ای دردمند و روشن ضمیر نسبت به آلام جامعه میگرداند و بی تفاوتی و بی توجهی را زائل میکند. مقاومت انسان دردمند را به انسان مقاوم نیز بدل میسازد. انسان دردمند در خود نمی شکند بلکه دردمندی او را قوی، شجاع، متوکل و با ایمان میسازد. در واقع انسان را از افسردگی و یاس دور و به انسان مستحکم و پایدار بدل میسازد. کسانی که در عین دردمندی از سرزنش سرزنش کنندگان ملول نمی‌شوند و ادامه دارد ... @mssadeghi_ir
چگونه مقاومت را روایت کنیم؟ ۴. مقاومت و شکوفایی انسانی ادامه دارد ... @mssadeghi_ir
چگونه مقاومت را روایت کنیم؟ ۵. مقاومت و تکثیر خیرات ادامه دارد ... @mssadeghi_ir
چگونه مقاومت را روایت کنیم؟ ۶. مقاومت و پیوستگی قلوب و ابدان شهادت در زمره یکی از نقاط اوج ماهیت و فرهنگ مقاومت قرار دارد. شهادت قلب و بدن. مقاومت انسان را در مسیر شهادت قلب به معنای فنای فی الله و سپس به دنبال بهانه ای جهت فنای بدن و ریختن خون میگرداند. معرکه ای که قلب در نهایت تهیا و شوریدگی و عشق وصال است و بدن دیگر تاب و توان همراهی ندارد لاجرم بدن از هم پاشیده و خون به مثابه ورودیه به مرحله ثار الله و همراهی با خون خدا ریخته میشود. مقاومت شوریدگی و تحیر الهی به همراه دارد. انسانی که به دنبال رساندن جسم به نقطه رهایی است تا قلب و روح بتواند به سفر و اوج خود پرواز کند. در این مجال آنچه مورد توجه است نه اصل مسئله شهادت بلکه پیوستگی و اتحاد قلب و بدن است. مقاومت قلب - روح - و بدن انسان را به هم نزدیک میکند و او را در سیر صعود چنان به هم نزدیک و یکی میکند که لاجرم جسم در قلب فانی و روح مقاوم به سیر و سلوک ادامه میدهد. ادامه دارد ... @mssadeghi_ir
چگونه مقاومت را روایت کنیم؟ ۷. مقاومت؛ منافع و مضار ادامه دارد ... @mssadeghi_ir
چگونه مقاومت را روایت کنیم؟ ۸. مقاومت و مصلحت ادامه دارد ... @mssadeghi_ir
چگونه مقاومت را روایت کنیم؟ ۹. مقاومت و امت ادامه دارد ... @mssadeghi_ir
چگونه مقاومت را روایت کنیم؟ ۱۰. مقاومت و ملت ادامه دارد ... @mssadeghi_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
Ep3_E2.mp3
5.98M
💫 هدیه‌های تمام نشدنی بعثت پیامبر | استقامت
معرفی مجلات خارجی در حوزه مطالعات دینی.pdf
2.57M
📗 معرفی 562 مجله خارجی در حوزۀ مطالعات دینی 👌 یکی از نادرترین منابع معرفی نشریات علمی مطالعات دینی 👤نویسنده: سید مجید نبوی ▪️بر هر پژوهشگری ضروری است این فایل را در آرشیو خود داشته باشد. ┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅ 🌐 کانال دوره های تخصصی بین الملل: @ISC_Qom
راهبرد مقاومت و نسبت آن با تعاملات بین الملل در این یادداشت به دنبال تبیین نسبت راهبرد مقاومت در سیاست خارجی با تعاملات بین المللی و تفاوت آن در راهبرد معایشت و سازش هستیم. ... یکی از مسایل چالشی میان دو راهبرد مقاومت (پایداری) و معایشت (سازش) نحوه و طور تعاملات بین الملل در پارادایم هر یک می‌باشد. طرفداران راهبرد معایشت دال مرکزی نظریه خود را ارتباط و تعامل بین الملل در هر صورت و به مثابه داد و ستد تعریف می‌کنند و از این رهگذر به نقد نظریه مقاومت می‌پردازند. راهبرد مقاومت نیز دال مرکزی خود را اصل پایداری بر هویت و مناسب سازی تعاملات بر اساس آن تعریف میکند و هر نحوه تعاملی که با سه عنصر حکمت، مصلحت و عزت هم‌خوان باشد را مناسب برای تعامل دانسته و از آن استقبال می‌کند. بر اساس سطوح تحلیل مختلف عرصه بین الملل (فرد. سازمان ملی. سازمان فراملی. دولت. نهادهای بین المللی و نظم بین الملل) نظریه مقاومت و معایشت میتواند تعریف و مولفه های آن خوانش گردد. راهبرد مقاومت بر خلاف پروپاگاندا به هیچ نحو ضد ارتباط و روابط نیست. بلکه با توجه به واقعیت خصمانه عرصه بین الملل و وضعیت ناعادلانه نظم‌ بین الملل، قائل به حفظ هویت واحد سیاسی خود و گسترش هویتی به جهت تضمین بقاء و استمرار به عنوان یک راهبرد ذیل مقاومت است. در راهبرد مقاومت، اساسا ارتباط و روابط مطلوبیت اما به نحو طریقی دارند. به عبارت دیگر ارتباطات و روابط مطلوبیت دارند و گسترش و تعمیق و چندجانبه شدن آن موجب تقویت راهبرد مقاومت می‌شود لکن این امر طریقیت دارد در نتیجه اگر مقاصد راهبرد مقاومت را تامین نکنند دیگر مطلوبیت ندارند. ادامه دارد
از خصومت حقیقی تا رقابت ظاهری . ۱ چگونه خصومت حقیقی که بین دو کشور برقرار بود به رقابت ظاهری تغییر وضعیت داد؟ سه محور تحولی برای مصالحه اخیر مورد توجه است: بن بست سیاسی - نظامی - امنیتی عربستان ۱. نزول از برج عاج در یمن: عربستان سعودی که با تبختر بسیار زیاد و با رویای فتح سریع یمن وارد کارزار شد و با قصد فلاکت حداکثری به تخریب یمن پرداخت بعد از ۹ سال سرش به سنگ خورد و به هیچ یک از اهدافش نرسید و ققنوس یمن را در دامان ایران دید. قوی‌تر و با شهامت‌تر از گذشته. همین یک پرونده برای بن بست سیاست های عربستان در دوره بن سلمان کافی است که او را به قبول شکست در برابر ایران و ناتوانی و مصالحه بکشاند. ۲. شکست در پرونده سوریه: سعودی ها که داعش و سلفی ها را ابزاری جهت پیشبرد اهدافشان در سوریه می‌پنداشتند، نهایتا با شکست بزرگی طی ۸ سال دفاع از حرم مواجه شدند و این روزها در پی جبران و کسب آبروی از دست رفته هستند. هزینه های هنگفت آنها نتواست جواب دهد و سوریه با هدایت و کمک ایران پابرجا ماند. این پرونده نیز موجب دگرگونی و بازنگری در تاکتیک‌های عربستان و نه راهبرد! شد. این نکته ضروری است که تذکر داده شود که راهبردها دو کشور تغییر نکرده است و این دو حکومت در مرز خصومت باقی خواهند ماند اما در ظاهر رقیب و تنها ماسک خصم برداشته خواهد شد به دلیل ماهیت بنیانی و اهداف هر یک از دو حکومت. این مسئله خود جای تحلیل مجزا دارد. ۳. عدم موفقیت پروژه های امنیتی عربستان در ایران: پروژه های امنیتی که عربستان آن را در ایران با هدف راه اندازی جنگ داخلی تغذیه می‌کرد نتوانستند به نقطه مطلوب و دگرگون کننده برسند و تنها به مرز مزاحمت امنیتی رسیدند. البته در بعد پروپاگاندا یعنی ایران اینترنشنال قوی‌تر و بهتر ظاهر شدند و موفق تر عمل کردند. و این به دلیل ضعف جدی رسانه‌ی ایرانی است. نهایتا نقشه های عربستان آنطور که میخواست محقق نشد. ۴. ضعف متحد و حامی اصلی، آمریکا: ۴.۱: آمریکا زیر بار فشار امنیتی - نظامی ایران چند بار خرد شد. از پایگاه عین الاسد تا هدف قرار گرفتن پایگاه ها و لجستیک اش. ۴.۲: آمریکا نتوانست از امنیت عربستان و متحدانش صیانت کامل کند. ابقیق، آرامکو، فرودگاه ابوظبی، بنادر و کشتی ها و ... همه ناکارآمدی سیستم امنیتی آمریکا را به رخ عربستان کشاند. ۴.۳: سیاست تحقیرآمیز اما همسوی ترامپ با عربستان در دوره بایدن به سیاست تحقیر و عدم همسویی بدل شد و این دو کشور در اموری چند نتوانستند به سازگاری برسند( تحلیل مجزا نیاز دارد) #ب _ ورود عربستان به دوره توسعه و نیاز به انفتاح از مهمترین دلایل چرخش‌ سیاسی عربستان، روی آوری عربستان به دوره پر سرعت تحول و شتاب بالا برای ساخت آینده رویایی در جنوب غرب آسیاست. عربستان به دلیل درگیری های سیاسی - مذهبی زیاد از برخی کشورهای کوچک و همسو با خود مانند امارات و قطر عقب مانده است و نتواسته است به اندازه آنان جذاب و خواستنی باشد. برادر بزرگی که حس عقب ماندگی و از دست رفتن فرصت ها را دارد و حال در تمنای به دست آوری و جلو زدن به هر شاخ و برگی چنگ میزند. از ساخت شهر تخیلی نئوم در تبوک تا پول پاشی بی نظیر و عجیب برای بدست آوری رونالدو و تلاش برای مسی! ... همه و همه تلاش برای جلو زدن از برادران رقیبش و به دلیل ادراک خاص آنان از مفهوم توسعه است. در اندیشه عرب های خلیج فارس توسعه خریدنی و لاکچری است. و هر چیزی قیمتی دارد که میشود به دست آورد. آنها آرزو دارند در پنج سال آینده آنقدر پیشرفت کنند که منطقه را انگشت به دهان و برادران کوچک را خاضع کنند! در این مدل توسعه، دو امر اهمیت بالایی پیدا میکند. نخست کشوری ثروتمند و با دانش که بتواند آرزوهای آنها را در زمان مطلوب برآورده کند، که این مهم را چین بر عهده گرفته است و معاهده ای نیز امضا شد. دلیل وساطت چین در مصالحه. دوم نبود مانع جدی؛ دشمنی و خصومت با ایران برای امر توسعه در عربستان مضر و مانع است. بدون امنیت و آرامش نمیشود قطار توسعه را راه انداخت. و کلید امنیت منطقه ایران است. عراق و یمن دو همسایه عربستان بواسطه ایران عربستان را امن میگذارند و این مهم نیز برای مصالحه کافی است! ادامه دارد ... بین الملل و مقاومت| م.ص.صادقی https://eitaa.com/mssadeghi_ir
از خصومت حقیقی تا رقابت ظاهری . ۲ #ج _ نیاز و عقیده ایران به کم کردن دشمنی ها از طرف ایران نیز تمایل بالایی برای مصالحه وجود دارد. این تمایل بر پایه عقیده و نیاز است. ایران عقیده دارد که نباید در مواجهه با دشمنی های آمریکا و رژیم صهیونیستی با کشورهای اسلامی و منطقه ای درگیر باشد. وحدت امت و اتحاد مسلمین شعاری است که نظام اسلامی به آن عقیده‌مند است. نیاز؛ قطعا دشمنی عربستان برای ایران هزینه زا و فرسایشی است. با کم کردن این هزینه می‌توان با فراغ بیشتری خصم های منطقه ای و فرامنطقه ای را راند و صحنه منطقه را به رقابت کشاند. جبهه مقاومت نیز با کم شدن فشار عربستان بعد از یک دوره طولانی و تفوق در سختی ها میتواند در این دوره به تنفس و بازسازی بپردازد و موقعیت خود را تثبیت نماید. تذکر: خصومت واقعی بین دو کشور و راهبردهایی که علیه هم داشتند در کوتاه مدت تغییر نخواهد کرد. ایران برنده جنگ یمن است و خنجر بزرگی را زیر قلب عربستان نگاه داشته و تنفس را برای آنان سخت کرده. اما این راهبردها در شیوه و اجرا رقیق و بسمت جنگ نرم پیش خواهد رفت. همه این شرایط تا زمانی پایدار یا بهتر خواهد شد که عربستان توان مقابله و ایستادگی در برابر فشار آمریکا را داشته باشد و کودتا و مانند آن عربستان را از درون ضربه فنی نکند! ۱۵.۱.۱۴۰۲ بین الملل و مقاومت| م.ص.صادقی https://eitaa.com/mssadeghi_ir