eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.2هزار دنبال‌کننده
617 عکس
94 ویدیو
46 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
0025802415601456 - Copy.pdf
359.2K
A forensic hypothesis for the mystery of al-Hasan’s death in the 7th century: Mercury(I) chloride intoxication 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
امام حسن علیه السلام.pdf
749.3K
ترجمه مقاله و تعلیقه بر آن توسط حجت الاسلام سید مهدیار حسینی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
جمهوری اسلامی نه؛ جمهوری اسلامی‌تر آری!! 🔸به قلم میثم رستمی ❇️ باورتان می‌شود شخصی در فاصله نوشتن 2 یادداشت دچار چنین تناقضی شده باشد؟ شهاب‌الدین حائری مدعی 2 گزاره شده است: اولا امور امضایی در دین، اسلامی و غیر اسلامی ندارد و حکومت هم از جمله این امور است. دوم: جمهوری بدون پسوند اسلامی، اسلامی‌تر است! جناب حائری!! اگر اسلامی و غیر اسلامی نداریم، اسلامی‌تر چه صیغه‌ای است؟ بگذریم. ایشان برای اثبات اینکه جمهوری بدون قید اسلامی، اسلامی‌تر است چندین گزاره را ادعا کرده است که به بررسی تک تک آنها می‌پردازیم: ☑️ می گوید «اسلام همانگونه که راه رفتن را به انسان یاد نمی‌دهد و ما راه رفتن اسلامی نداریم در باقی شئون زندگی که خود بشر مکلف است از عقلش استفاده کند و راهی برای حل معضلات خود پیدا کند هم اسلامی و غیر اسلامی نداریم همانطور که بیع اسلامی نداریم.» 🔰 درباره این سخن گفتنی است: یکم: قسمت اول این گزاره درست است که اسلام خیلی چیزها را به انسان نمی‌آموزد. اما نتیجه‌گیری منطقی نیست. چرا؟ چون ایشان باید توضیح دهد منظور از اسلامی و غیراسلامی چیست و سپس «اسلامی یا غیراسلامی» را نفی یا اثبات کند. اگر منظور از اسلامی بودنِ یک مفهوم و رفتار این است که اصل آن را اسلام به انسان آموخته باشد، بله در این صورت حکومت و بیع اسلامی و غیراسلامی نداریم. ولی مگر کسانی که می‌گویند حکومت اسلامی، منظورشان این است که اصل حکومت را اسلام به انسان آموخته است؟ یا اگر می‌گویند بیع اسلامی یعنی بیع را اسلام به انسان آموخته است؟ اساسا تعاریف و اصطلاحات متعددی برای پسوند اسلامی وجود دارد که ایشان بدون اشاره به آنها، به صورت مطلق پسوند اسلامی را مردود می‌شمارد ؛ بدون آن که تعریفی از مدعای مد نظر خود ارائه دهد. و همین نکته هم موجب تناقض‌گویی وی شده است. اگر حکومت و جمهوری اسلامی نداریم، اسلامی‌تر هم نداریم. و اگر «جمهوری»، اسلامی‌تر است، پس اسلامی هم می‌تواند باشد. از نظر منطقی ابتدا باید بگوییم منظور از اسلامی چیست و سپس معنای مورد نظر را مورد بحث و بررسی قرار داد. اگر کسی بگوید منظور از بیع اسلامی، بیعی است که شرایط اسلام در آن بیع مراعات شود، در این صورت طبق تعریف، بیع اسلامی هم داریم. این اصطلاح هم مطابق لغت است و هم عرف. دوم: می‌گوید در اموری که بشر باید از عقلش استفاده کند، اسلامی و غیراسلامی نداریم. باز هم باید پرسید به چه معنا نداریم و به چه معنا داریم. اگر کسی بگوید بشر که مکلف است از عقل خویش استفاده کند، گاهی عقل با ملاحظه چارچوب‌های شرعی و مقاصد و اهداف شارع به راهکاری می‌رسد و گاهی بدون در نظر گرفتن آنها به ارائه راهکار می‌رسد. و منظور از اسلامی همان مورد اول است، در این صورت باز هم معقول و به جاست که گفته شود راهکار اول اسلامی است. مثلا انسان غربی برای رونق اقتصاد خود از بانکداری ربوی استفاده کرده است. این هم یک راهکار عقلایی در جوامع غربی است و می توان آن را راهکاری غیر دینی یا غیر اسلامی نامید. به این معنا که شرایط دین را در این راهکار به حساب نیاورده اند. حال عقل یک انسان مؤمن می‌تواند راهکاری را تجویز کند که این حدود و ثغور را رعایت کند و در نتیجه آن را اسلامی خواند، یعنی راهکاری که در آن شرایط اسلام مراعات شده است. ☑️ می‌گوید فقها ابواب معاملات را... ⬅️ برای خواندن ادامه ی یادداشت روی لینک زیر بزنید: http://fna.ir/3enj4t 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
recording-20230826-134140.mp3
39.05M
⬅️ صوت نشست پنجم ✅ با عنوان: دو مکتب اعتبارسنجی حدیث؛ "سندمحور" و "فهرستی": چیستی، تمایزها، چالشها ✅ ارائه دهنده: حجة الاسلام حیدری فطرت ❇️ مهمترین مطالب ارائه شده در نشست ⬅️ سه روش اعتبارسنجی حدیث ⬅️ چهار دانش مرتبط با اعتبارسنجی حدیث ⬅️ ارائه ی مثال های کاربردی از سه روش اعتبارسنجی ⬅️ با تاکید و‌ توضیحات بیشتر نسبت به روش فهرستی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان
⬅️ صوت نشست پنجم ✅ با عنوان: دو مکتب اعتبارسنجی حدیث؛ "سندمحور" و "فهرستی": چیستی، تمایزها، چالشها
🔰 حتما توصیه می شود طلاب عزیز این صوت را گوش دهند. بسیار قابل استفاده و راهگشاست و زمینه های تحقیق در این دانش را فراهم می سازد. 🔰 این صوت برای عزیزانی که طلبه نیستند ولی علاقه مند به دانش های حدیثی هستند نیز مفید و قابل استفاده است.
عجیب و عجیب تر! 📝 به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان 🔸شهید مطهری در کتاب اسلام و مقتضیات زمان عبارتی را به ابوالخطاب ملعون نسبت می دهد که امر بر ایشان با فرد دیگری مشتبه شده است: 《اینها می‌گویند هر چه کافی نوشته باشد ، صحیح است . مجتهدین می‌گویند نه ، مثل‌ این ، هزارها آدم جعال وضاع کذاب بوده‌اند . مردی است به نام " ابی الخطاب " . این مرد ، ملحد و ضد اسلام بود . طشت رسوائیش بالاخره از بام افتاد . وقتی می‌خواستند اعدامش کنند گفت : و لقد وضعت فی اخبارکم اربعه آلاف حدیث من چهار هزار حدیث در اخبار شما قاطی کردم》(اسلام و مقتضیات زمان، نویسنده : مطهری،مرتضی، ج 1، ص145) 💠چنین جمله ای از ابوالخطاب نقل نشده بلکه از ابن ابی العوجاء نقل شده در کتب اهل سنت در تاریخ طبری و دیگر کتب آمده است. این مطلب حتی در بحار الانوار مرحوم مجلسی آمده: (بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء/ العلامة المجلسي ج 58 ص357) سید مرتضی می نویسد: «أحضره للقتل، و أیقن بمفارقة الحیاة: لئن قتلتمونى لقد وضعت فى أحادیثکم أربعة آلاف حدیث مکذوبة مصنوعة.» (أمالى المرتضى، ج1، ص128) 🔸فاضل گرامی، حجت السلام و المسلمین محمد تقی اکبر نژاد ضمن مقاله ای به این فرمایش شهید مطهری نقد وارد می کند که عبارت ایشان عجیب تر است: 《ما در هیچ کتابى این مطلب را از ابوالخطاب نیافتیم. او سرکرده غلات زمان امام صادق بود و البته جعل‏هایى نیز داشت. اما شما حتى یک روایت در کتب شیعه از او پیدا نمى‏کنید. یعنى به خاطر غلو و لعن‏ها و نفرین‏هاى امام صادق و سایر ائمه، وى رسوا شد و حتى یک حدیث نیز از او در کتب روایى شیعه وجود ندارد و همین معناى محافظت از دین است. اما مطلبى که ایشان از ابوالخطاب نقل مى‏کند، جمله‏اى است که از ابن ابى‏العوجاء پیش از اعدام نقل شده است.》 (مقاله حجیت عمومی احادیث/محمدتقی اکبر نژاد لینک دسترسی👇 http://jf.isca.ac.ir/article_3001.html) ✅اما باید گفت امر چنان نیست که ایشان می فرمایند. در کتب متعدد درباره روایات ابوالخطاب نکاتی بیان شده غیر از اینکه در کتاب طب الائمه ده ها روایت از او نقل شده بطور مثال به آدرس های زیر مراجعه کنید: طبّ الأئمة(ع) ابن بسطام:  ج۱صص ۳۰و۵۰و ۵۲و ۶۵ و ۷۹ و۱۳۲ و ۱۳۵ و ۱۳۷ و... همچنین برای تکمیل بحث به مدخل ابوالخطاب درمرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی نوشته آقای حسن انصاری مراجعه کنید. 💠عجیب از شهید مطهری که دو نام را با هم اشتباه گرفتند اما قابل پذیرش است؛ چون گاهی در سخنرانی سهو پیش می آید؛ اما عجیب تر از آقای اکبر نژاد که اینگونه به شهید مطهری اشکال کرده اند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔️⛔️ سلبریتی های ضد شیعی عراق وقتی میخوان علیه زائران ایرانی اظهار نظر کنن، لطفا حواسشون به حشد الشعبی باشه. با کسی شوخی نداره. از ما گفتن بود☺️ ⬅️ توئیت قیس قریشی: ⭕️در دو هفته گذشته چند "سلبریتی" مجازی و تلویزیونی غیر شیعی در عراق به زائران ایرانی حرم اباعبدالله با مطالب اهانت‌آمیز و تمسخرآمیز جسارت کردند ! برادران در حشدالشعبی به کمک وزارت کشور و قوه قضائیه و هیئت ناظر بر رسانه ها و فضای مجازی چنان عزیزان بی‌شعور و دوزاری را هدایت و ارشاد کردند که در چند روز گذشته یکی پس از دیگری رسما و جلوی دوربین در اکانت های خود اعلام شکر خوری اضافه کردند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
شمر هم به زیارت رفت ولی چه فایده؟! 📝حجت الاسلام و المسلمین 🖋حال که بازار زیارت سالار شهیدان داغ تر از تمام تاریخ گشته است، عده ای با توهم خاموش کردن نور الهی، حق و باطل را در هم می آمیزند. 💢عباراتی روشنفکرانه ذهن و قلب زائران عزیز را می خراشد که «زیارت فایده ای ندارد و به جای زیارت به معرفت مقام و اهداف امام حسین علیه السلام بپردازید چرا که شمر ملعون که اول زائر ابی عبدالله علیه السلام بود قاتل ایشان هم شد و زیارت به دردش نخورد چون معرفت نداشت.» 🔆چندین مغالطه در این استدلال به چشم می خورد که به برخی از آن ها اشاره می شود: 1⃣بعضی از اوامر شارع به اصطلاح علمای اصولی امر تام هستند؛ بدین معنا که شارع به هیچ فعلی غیر از آن امر رضایت نمی دهد ولو فعل ظاهرا مثبتی باشد. به عنوان مثال طبق نقل بعضی از مقاتل عده‌ای روز عاشورا بر بلندی ایستاده و بر مصائب حضرت گریه می کردند؛ اما از این گریه طرفی نبستند، چرا که آن روز هیچ فعلی به جز نصرت امام برای شارع مقدس ملحوظ نبوده، بلکه مبغوض بوده است. لذا در آن روز فقط نصرت امام مهم بود و لا غیر؛ لکن امروز بنابر روایات مستفیض بلکه متواتر، هم زیارت حضرت برای شارع مقدس بسیار مطلوب است و هم بکاء و گریه بر ایشان. 2⃣عجیب تر آنست که نقش نیت در این استدلال به صورت موذیانه حذف می گردد؛ شمر که با نیت زیارت به کربلا نرفت! 3⃣رابطه معرفت امام و زیارت ایشان نظیر دور هرمنوتیکی است؛ یعنی معرفت سبب افزایش کمی و کیفی زیارت می شود و زیارت سبب زیاد شدن معرفت خواهد شد، لذا به جای دوگانه سازی کاذب شایسته است به تقویت هر دو پرداخته شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📌پیدایش پیاده روی اربعین، از کجا؟ 📝حجت الاسلام و المسلمین ✅حوالی سال ۲۰۰۳ میلادی همزمان با حملهٔ ایالات متحده به کشور عراق، حزب بعث در این کشور سقوط کرد و صدام حسین دستگیر، محاکمه و درنهایت اعدام گشت. پس از سقوط حزب بعث که مهمترین مانع در مقابل پیاده روی اربعین بود و در طی سالهای 1390، 1395، 1396 و 1397 هجری قمری، زائران این مسیر را به خاک و خون کشیده بود، پیاده روی اربعین به صورت علنی برگزار گشت و هرساله به عظمت آن افزوده شد و از حدود ده سال پیش، حضور شیعیان کشورهای دیگر به خصوص ایرانیان در این مراسم رواج یافت و این مراسم به محلی برای گردآمدن عاشقان اهلبیت (علیهم السلام) از تمامی جهان تبدیل گشت. ✨با کمی جست و جو در می یابیم که توصیه به زیارت امام حسین (علیه السلام) در روز اربعین و با پای پیاده در روایات ائمهٔ معصومین (علیهم السلام) وجود ندارد؛ ⁉️پس عامل پیدایش این مراسم، با این شور و عظمت از کجاست؟ البته باید به این نکته هم توجه داشت که توصیه به زیارت امام حسین (علیه السلام) در کربلا به صورت عام و به صورت خاص در روز اربعین و همچنین توصیه به زیارت امام حسین (علیه السلام) با پای پیاده، در روایات ما به کرات وجود دارد و سنت زیارت امام حسین (علیه السلام) از زمان ائمه (علیهم السلام) تا به امروز حتی در دوران حکومت بنی امیه و بنی عباس باوجود خطرات بسیار، در میان شیعیان مداومت و استمرار داشته است؛ اما تلفیق این سه توصیه؛ یعنی زیارت امام حسین (علیه السلام) در کربلا و زیارت در روز اربعین و زیارت با پای پیاده چگونه انجام شده است که نتیجهٔ آن، امروز به مراسمی عظیم مبدل گشته تا حدی که از این گردهمایی پانزده تا بیست میلیونی به راحتی عبور میکنند تا مبادا به نقاط دیگر جهان مخابره شود. 💠تا اواسط قرن هشتم هجری و فوت علامهٔ حلی، حوزهٔ شیعه در حله قرار داشت اما پس از فوت علامه و انتقال پیکر ایشان به نجف و دفن ایشان در جوار 🕌مرقد امیرالمؤمنین در نجف اشرف و همچنین حضور پسر علامه در نجف، به تدریج طلاب شیعه در حوزهٔ حله به نجف منتقل شدند. با حضور طلاب شیعه در نجف و مداومت ایشان بر سنت زیارت امام حسین (علیهالسلام) به خصوص در ایام مخصوص زیارتی ازجمله اربعین، مسیر حرکت پیاده از نجف تا کربلا از کنار فرات شکل گرفت که بعدها به نام طریق العلماء شهرت یافت. گفته شده است که این سنت تا زمان شیخ انصاری بین علماء رواج داشته است که پس از ایشان به فراموشی سپرده شد؛ اما محدث نوری بار دیگر این سنت حسنه را زنده کرد. او چارپایانی را برای حمل بار کرایه میکرد و با پای پیاده با یاران و شاگردان خود به زیارت امام حسین (علیه السلام) میرفت؛ اما با ورود اتومبیل به عراق و تغییر در شیوهٔ سفر، بار دیگر این سنت در حال فراموشی بود که با التزام و اصرار سید محمود حسینی شاهرودی که پس از درگذشت سید ابوالحسن اصفهانی زعامت دینی و علمی و مرجعیت حوزه های علمیهٔ تشیع را برعهده گرفته بود، زیارت امام حسین (علیهالسلام) با پای پیاده در ایام زیارتی به خصوص اربعین در میان طلاب رواج یافت. پس از فوت ایشان یعنی حدود ۵۰ سال پیش، زیارت با پای پیاده توسط طلاب به همراهی اساتیدشان ادامه داشت و کم کم در میان غیر طلاب هم رواج یافت که با روی کار آمدن حزب بعث در عراق و مخالفت بعثی ها با دین و شریعت، زیارت اربعین با سختی های بسیاری همراه شد اما بازهم از سوی علماء، تدابیری در جهت حفظ این سنت اندیشیده شد؛ ازجمله اینکه آیت الله محمدصادق صدر از مراجع نجف اشرف با صدور فتوایی پیاده روی اربعین را واجب اعلام کردند. تدبیر دیگر این بود که شیعیان به صورت گروه های کوچک، شبانه از مسیر فرات خودشان را به کربلا می‌رساندند و از خاموش شدن این نور جلوگیری میکردند. پس از سقوط حزب بعث هم با عنایات مراجع شیعه ازجمله آیت الله سید محمد سعید حکیم و آیت الله سیستانی در 🇮🇶عراق و مقام معظم رهبری در 🇮🇷ایران، این حرکت استمرار و شدت یافت تا به امروز که پیاده روی اربعین به ، مبدل گشته است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🧐بالاخره چند حج؟! 📝حجت الاسلام و المسلمین 📚کتاب شریف کامل الزیارات در باب قیاس ثواب زیارت ابی عبدالله علیه السلام با حج و عمره روایات متفاوتی را می آورد؛ مثلا گاهی می فرماید معادل یک حج گاهی می فرماید معادل ۲۰ حج و گاهی هم ۱۰۰۰ حج و ۱۰۰۰ عمره! 👌سر این اختلاف را به نحو استقرا(و نه حصر) می توان اینگونه دریافت که: اولا اختلاف سطح روات سبب افشای سر اینگونه گشته است کما اینکه یکی از روات با تعجب می پرسد از شما چنین نقل کرده اند که ثواب زیارت حسین علیه السلام را با حج برابر دانسته اید!(باب ۶۶ ح۷) و راوی دیگری همان ابتدا از حضرت می شنود که این زیارت معادل ۱۰۰۰ حج و ۱۰۰۰ عمره است(باب۶۶ ح۱۰) ثانیا اختلاف در معرفت و سعه وجودی زائر سبب این اختلاف شده است همانطور که ثواب زیارت و سایر اعمال عبادی ائمه اطهار علیهم السلام با انسان های عادی قابل مقایسه نیست.(ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین) قید "عارفا بحقه" که تشکیکی است می تواند مشعر به این معنا باشد.(باب۶۶ ح ۵) 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید