🔰اربابمان میگفت اگر که دین ندارید ...
🔻🔻آقای طهماسبی در برنامه نقل و نقل شعری زیبا سرودند:
این سرزمین نامش فلسطین است باری
خاک دلیران و دیار جاننثاری
مهد شکوه و مسقط الرأس صلابت
آیینهدار مکتب خون و شهادت
تنها فقط خون ناجی این سرزمین است
ما سهممان خون است و خون بس سهمگین است
ما شیرمردانی به رزم آماده داریم
قاسم سلیمانی و فخریزاده داریم
در بطن خویش آیات محکم کم نداریم
امثال طهرانی مقدم کم نداریم
آنان که بر فرق عدو، سجّیل بودند
دنبالِ محوِ نام اسرائیل بودند
ایمان اگر شد با عمل همره، غمی نیست
ما سهممان خون است و خون سهم کمی نیست
بر پرچم ما نقش خون مانده است یک عمر
ما را به غیر زخم حاشا، مرهمی نیست
صهیون اگر دیوِ سفیدِ هفت سر شد
هرگز نپندارد که ما را رستمی نیست
این خانه بیتالعنکبوت است و بداند
سد است اگر این خانه، سد محکمی نیست
صهیون زند از پشت خنجر، رسمش این است
تنها فقط خون ناجی این سرزمین است
مردان ما را خونبها خون است؛ خون است
منبعد هر جا رد صهیون است؛ خون است
هرگز مدار از سامری هیچ انتظاری
موسی بر این موساد نفرین کرد، باری
دریا اگر طغیان کند ماییم سدش
هرگز نترساندَست ما را جزر و مدش
باید بخوانیم از حضیض و اوجهایش
از این شب تاریک و بیم موجهایش
اهریمنان ما را به شهر خویش خوانند
از چند و چون شهرشان دانیم و دانند
از شهرشان ما غیر گمراهی ندیدیم
بس آگهی دیدیم و آگاهی ندیدیم
اهریمنان هیزمکشانی بس حقیرند
آتشبیار اغتشاشات اخیرند
ای سامری تا کی فریب و کشتهسازی؟
نفرت پراکندن به دنیای مجازی
ای سامری تا کی به بتها جسده کردن؟
سودی نخواهی برد از این گوسالهبازی
ای سامری! موسی رسیده وقت جنگ است
پاسخ کلوخانداز را همواره سنگ است
دنیا تماشا کن چراغ راه ما را
فریادهای جاء نصرالله ما را
ما پیروان شیر احزاب و حنینیم
دلدادگان نصّ اهدا الحسنینیم
ای سامری! موسی رسیده وقت جنگ است
پاسخ کلوخانداز را همواره سنگ است
مردان مبادا پیش دشمن ساده باشید
ای لشکر صاحب زمان، آماده باشید
اربابمان میگفت اگر که دین ندارید
ای حقستیزان، لااقل آزاده باشید
اربابمان میگفت قبل از دادن جان
باید که بر معشوق خود دل داده باشید
اربابمان میگفت که پیوسته باید
برّان چو تیغ و نرم چون سجاده باشید
اربابمان از صدرِ زین افتاد بر خاک
اینگونه باید خاکی و افتاده باشید
در پای ارباب گشت، قاسم
قاسم شوید و مست از این باده باشید
این پرچم حق است و حق پس دادنی نیست
این پرچم از دستان ما افتادنی نیست
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
تحلیل فهرستی کاربردها و خصائص حسین عزیزپور.pdf
971.6K
#پیشنهاد_مطالعه
#رجال
🔰تحلیل فهرستی؛ کاربردها و خصائص
💠انتشار به پیشنهاد استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین #حیدری_فطرت
⬅️این کتاب درباره بستر شکل گیری تحلیل فهرستی، بسیار خوب است.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰خواندن آیه « أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ » (نمل/62) برای رفع اضطرار و گرفتاری
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین #فشکی
آیات 60 تا 64 سوره نمل با تعبیر « أَمَّنْ » آغاز می شود. این پنج آیه به محاکمه و بازپرسی مشرکین می پردازد و روشنترین دلایل توحید را ذیل این پنج آیه بیان می کند.
⬅️آیه 62 این سوره که محل بحث می باشد این است « أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَليلاً ما تَذَكَّرُون » و معنای آن به این صورت می باشد: (آيا آن شريكان بهترند) يا كسى كه (دعاى) شخص گرفتار و مضطر را هنگامى كه او را مىخواند، پاسخ مىدهد و آسيب و گرفتاريش را برطرف مىسازد، و شما را جانشينان (روى) زمين قرار مىدهد ؟ آيا با خداى يكتا معبودى هست؟ بسيار اندك متذكّر مىشويد.
در تفاسیر و روایات مطلبی دال بر استحباب یا توصیه به خواندن این آیه در هنگام گرفتاری یافت نشد. و آن روایاتی که شامل این آیه می باشند برای توضیح و تفسیر آیه می باشد مثل تطبیق این آیه بر اهل بیت یا امام زمان عج الله و یا گفتن فضیلت امیرالمومنین و ... .
بلکه آنچه در روایات ما آمده این است که امام صادق از مریضی شخصی به نام داود زُربی مطلع می شوند و به این شخص نامه ایی می دهند و ضمن توصیه های طبی به او می گویند که اینگونه خدا را صدا بزن : اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي إِذَا سَأَلَكَ بِهِ الْمُضْطَرُّ كَشَفْتَ مَا بِهِ مِنْ ضُرٍّ، وَ مَكَّنْتَ لَهُ فِي الْأَرْضِ، وَ جَعَلْتَهُ خَلِيفَتَكَ.
رجوع شود به : http://noo.rs/77eD8
یا مثلا در کتاب طب الائمه نوشته دو برادر به نامهاى عبد الله و حسين، فرزندان بسطام بن شاپور زيات نيشابورى از محدثان شيعى قرن چهارم هجرى روایتی از امیرالمومنین برای رفع بیماری وجود دارد که در آن حضرت یک دعایی را توصیه می کنند که یک فرازی از آن به این صورت می باشد : يَا مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ
رجوع شود به : http://noo.rs/YeTSi
سید بن طاووس در دعای روز 23 ماه مبارک رمضان این تعبیر را می آورد : يَا مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ
رجوع شود به : http://noo.rs/k7wAI
این تعبیر « يَا مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ» در دعاهای دیگر نظیردعای عرفه به نقل از امام صادق علیه السلام و دعاهای دیگر آمده که نقل آن خارج از حوصله این مختصر می باشد.
🔹البته به خواندن این آیه دقیقا با همین تعابیری که در قرآن آمده توصیه شده ولی این توصیه از جانب معصوم نمی باشد مثلا مرحوم مجلسی در کتاب زاد المعاد برای برآورده شدن حاجات بزرگ توصیه به خواندن 12هزار مرتبه این آیه با همین لفظ « أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُهُ » می نماید.
رجوع شود به : http://noo.rs/DjZcG
یا مثلا ابن کثیر از علمای اهل تسنن در تفسیر خود یک داستانی را نقل می کند که در آن شخصی در یک مهلکه ایی گرفتار می شود و ناگهان این آیه با همین تعبیر « أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ » بر زبانش جاری می شود و به حاجت خود می رسد. این می تواند به این معنا باشد که این آیه با همین تعبیر در لسان مردم جاری بوده.
رجوع شود به :
http://lib.eshia.ir/15394/3/383/%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AD%D9%85%D9%86
🔸در پایان شایسته می باشد که ذکر کنیم ما توصیه های عام برای خواندن قرآن داریم لذا خواندن این آیه از باب عمل به این روایات می تواند باشد زیرا نفس خواندن این آیات اثر خود را دارد و تعریض به خداوند است که بنده اومضطر شده و نیاز به اجابت او دارد.
رجوع شود به: http://noo.rs/L8IIO
البته شاید بتوان گفت برای گرفتن حاجت به وسیله خواندن ذکر یا آیه ایی لزوما نیاز به توصیه از جانب معصوم نمی باشد زیرا آنچه که ما اعتقاد داریم این است خداوند متعال اجابت کننده همه حوائج است نه این آیات و اذکار و اشخاص و اگر اعتقاد به برطرف شدن حوائج توسط این اذکار یا اشخاص داریم میدانیم این اثر آنها به واسطه ی خداوند متعال است نه مستقلا و بنفسه لذا هر چیزی که بتواند وسیله ما برای رسیدن به خداوند متعال باشد مطلوب است خواه ذکر و آیه باشد خواه اهل بیت یا علمای دین و ... .
ضمن اینکه توصیه های علمای دین مانند مرحوم مجلسی یا آیت الله جاودان و دیگر بزرگان برای خواندن این آیه به نیت رفع حوائج به نظر می رسد کافی باشد.
رجوع شود (توصیه آیت الله جاودان) : https://www.aparat.com/v/OxhDN
والله العالم
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سال ها از این مصاحبه می گذرد و #ایران همان امپراتوری است که #اسرائیل از ترسش جنون گرفته است.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
noormags-tahlil-va-bazshenasi-anvae-sahyonism-bar-asase-andishe-akharazaman1576309056.pdf
633.3K
🔰مقاله:
تحلیل و بازشناسی انواع صهیونیسم بر اساس اندیشه های موعود آخرالزمانی
💠بخشی از چکیده:
صهیونیسم اندیشه ای است که معتقد به تأسیس دولت یهودی در فلسطین در آخرالزمان است. این تفکر همواره با تفکر نجات بخشی برای یهودیان همراه بوده؛ از این رو صهیونیسم با آموزه موعود پیوندی ناگسستنی دارد.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🟢 خطر یهود
🔹«یا ایهَا الَّذینَ امَنوا لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللهُ عَلَیهِمْ قَدْ یئِسوا مِنَ الْاخِرَةِ کما یئِسَ الْکفّارُ مِنْ اصْحابِ الْقُبورِ».
🔸 ... در اینجا خصوص یهود را نام میبرد، یعنی به اصطلاح خطر یهود را گوشزد میکند. قرآن به مسئله خطر یهود توجه خاص دارد. در قرآن مسئلهای به عنوان خطر مسیحی که خصوصیت داشته باشد، و یا هر دین و مذهب دیگری، [وجود ندارد]. عنوان کلی دارد، عنوان خاص ندارد، ولی یهودی یک عنوان خاص دارد.
🔹 به خطر خاص یهود توجه میدهد: «یا ایهَا الَّذینَ امَنوا لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللهُ عَلَیهِمْ» ای اهل ایمان! ولاء و دوستی و ارتباط نزدیک با آن قومی که خدا بر آنها غضب کرده است [نداشته باشید،] ولاء آنها را نپذیرید.
🔸 بعد قرآن یک نکته دیگر ذکر میکند. آن نکته روحش این است که یهودیت بیش از مقداری که دین باشد نژاد است و [و این یهودیان] در عین همبستگی کاملی که دارند به اصول مسلمی که موسی(ع) آورده از جمله معاد اعتقاد ندارند.
🔹 همانطور که مشرکین، کفار مشرک، عقیدهشان این است که اگر کسی مرد، دیگر تمام شد، دیگر نه حشری است و نه نشری، [این] یهود هم اینجور فکر میکند. «قَدْ یئِسوا مِنَ الْاخِرَةِ کما یئِسَ الْکفّارُ مِنْ اصْحابِ الْقُبورِ». اینها به کلی نومیدند از اینکه آخرتی در کار باشد آنچنان که کفار (مقصود از «کفار» در اینجا مشرکین هستند) از مردگان نومیدند.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۶، ص۲۶۴
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰اشتباه رایج درباره خلخال پای زن یهودی
📝به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
مشهور شده که امیرالمؤمنین علی علیه السلام به خاطر کندن خلخال و زیور آلات یک زن یهودی فرمودند:
اگر انسان غیرتمند از شنیدن این حادثه بمیرد سزاوار است.
و بعد کسانی با این بیان ناقص با آب و تاب درباره وظایف حاکمیت و... درباره غیر مسلمانان داد انتقاد سر می دهند.
اما این همه ماجرا نیست:
اولا در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام هم غارت زن مسلمان ذکر شده هم غارت زن یهودی(ادامه همین متن کامل آمده)
ثانیا امیرالمؤمنین علیه السلام به خاطر غارت نفرمودند انسان دق کند و بمیرد بلکه کلام حضرت ادامه دارد:
حضرت فرمودند:
آن غارت گران رفتند مسلمانان با آنها نجنگیدند آنها سالم و بدون زخم از آن شهر اسلامی خارج شدند! انسان از شنیدن این خبر بمیرد سزاوار است!
یعنی حضرت به خاطر غارت کردن نفرمودند اگر کسی بمیرد سزاوار است بلکه به خاطر مقاومت نکردن و نجنگیدن مسلمانان فرمودند:
اگر کسی از شنیدنش بمیرد، سزاوار است.
🔹️متن عربی
وَ لَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كَانَ يَدْخُلُ عَلَى الْمَرْأَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الْأُخْرَى الْمُعَاهِدَةِ، فَيَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلُبَهَا وَ قَلَائِدَهَا وَ رُعُثَهَا مَا تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلَّا بِالاسْتِرْجَاعِ وَ الِاسْتِرْحَامِ، 👈ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرِينَ مَا نَالَ رَجُلًا مِنْهُمْ كَلْمٌ وَ لَا أُرِيقَ لَهُمْ دَمٌ. فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا كَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ كَانَ بِهِ عِنْدِي جَدِيراً.
🔹️ترجمه:
به من خبر رسيده كه مردى از لشكر شام به خانه زنى مسلمان و زنى غير مسلمان كه در پناه حكومت اسلام بوده وارد شده، و خلخال و دستبند و گردن بند و گوشواره هاى آنها را به غارت برده، در حالى كه هيچ وسيله اى براى دفاع، جز گريه و التماس كردن، نداشته اند.
👈لشكريان شام با غنيمت فراوان رفتند بدون اين كه حتّى يك نفر آنان، زخمى بردارد، و يا قطره خونى از او ريخته شود، اگر براى اين حادثه تلخ، مسلمانى از روى تأسّف بميرد، ملامت نخواهد شد، و از نظر من سزاوار است.
خطبه 27 نهج البلاغه
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰دیپلماسی همراه میدان یا مقابل میدان !؟
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین #عدالت_خو
دانش ارتباط میان سیاستمداران و سران کشورهای جهان یا همان دیپلماسی یکی از مهمترین ارکان هر دولتی است .
مسئله ی مهم آنست که این دیپلماسی را بتوان در راستای اهداف انقلاب و نظام اسلامی و منافع ملی بکار برد.
🔹کسی می تواند دیپلماسی را همراه میدان ببیند و عملیاتی کند که اولا میدان را خوب بشناسد و در مرحله ی بعد خواسته ها و اهداف نظام اسلامی و منافع ملی راهمواره ترجیح دهد .
طبیعیست که در مقام عمل اختلاف نظرها پدید آید ، همانطور که در عرصه ی میدان ، فرماندهان گاهی نظرات متفاوت و مخالف همدیگر بیان می کنند .
دیپلماتی در طراز انقلاب است و میتواند موفق باشد که اعتقاد کامل و راسخ به نظام و ایمان به نصرت الهی داشته و جسارت تصمیم های بزرگ که گاه مقدمات دشوار دارد را داشته باشد و عاقلانه میدان را بشناسد و تحلیل کند .
🔸مطالعه مبانی امام راحل رحمه الله و رهبر معظم انقلاب حفظه الله، برای هر دیپلماتی بسیار لازم و ضروری است .
یکی از نقاط قوت دولت آقای رییسی دیپلماسی فعال و عاقلانه و همراه با میدان است . در مورد قضایای اخیر و مسئله ی فلسطین ، علاوه بر حمایت از مردم فلسطین و سفر به کشورهای اسلامی و ملاقات های مختلف توسط وزیر محترم خارجه ، سایر جهات نیز در نظر گرفته شده از جمله منافع ملی و ابعاد بسیار پیچیده ای که نیاز به بررسی و دقت بیشتری دارد.
بنابراین کسانی که توقع دخالت سریع ایران دارند ، بدانند برای بهترین تصمیم باید تمام جهات مورد بررسی قرار بگیرد و لزوما دخالت مستقیم و عجولانه بهترین تصمیم نیست !
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰پناه یتیمان
📝به قلم آقای #یاسین_نوراهان
همه امامان در زمان حیات خویش، بعد از آن و حتی قبل از آن پناه درماندگان هستند و برای شیعیان خویش کهف حصین محسوب میشوند؛ اما شرایط در زمان امام عسکری علیه السلام به دلیل مستقیم نبودن ارتباط شیعیان با امام، به گونه ای بود که شیعیان در حیرت و سختی روزافزونی بودند و لازم بود امام عسکری علیه السلام در عین حفظ جان خویش و شیعیان، با عنایت ویژه ای آنان را از فیض وجود خویش بهره مند سازد. خود امام عسکری علیه السلام در توصیف این شرایط، یتیمی شیعیان دورافتاده از امام را سخت ترین یتیمی ها خوانده اند[1]. از همین رو در آثاری که از ایشان به دست رسیده جنبه دلسوزی برای بی پناهی شیعیان نمود زیادی دارد. ایشان در روایاتی بسیار امیدبخش، اهلبیت علیهم السلام را پناه هرکسی شمردند که به آنان پناه بیاورد[2].
در این نوشتار با تطبیق سیره و رهنمودهای امام عسکری علیه السلام با یک پناهگاه ایده آل نشان داده می شود که آن امام بزرگوار به بهترین شکل پناه شیعیان بودند و هستند.
یک پناه گاه استوار و بی نقص چهار ویژگی مهم دارد:
1⃣ اطمینان بخشی به پناهندگان از جهت سلامت از لوازم یک پناهگاه قابل اعتماد است؛ از همین رو ایشان در مکاتبه شان با محمد بن حسن شمّون، با لحنی عتابی شیعیان که در واقع پناهندگان به ایشان هستند را مواخذه میکنند که چرا یکدیگر را به بهشت مژده نمیدهند؟[3] در واقع آنان را مطمئن میکند که در صورت پناه به امام، جز بهشت در انتظارشان نیست.
2⃣پناهگاه خوب، در ظلمت مسیر چراغی است پر فروز که در راه ماندگان مسیر را بیابند و امیدشان ناامید نگردد و حتی کسانی که به جوار منبع نور نرسیده اند نیز از او بهره میشوند؛ از همین رو لقب «سراج» از القاب مهم ایشان است[4].
3⃣ پناهگاه امن در مسیر پرخطر نیز رهجویان را رها نمیکند؛ اگرچه امام پناهی امن است، اما چون زمانه مردم را از امام خویش دور انداخته است، او برای همانها نیز طراحی کرده است و با تأکید فراوان بر اتصال به علمای دین، رهنمون آنان شده تا در دوران فراق نیز دچار حوادث نشوند[5].
4⃣ دیگر ویژگی پناهگاهی که قرار است عالمیان در پناهش باشند آن است که موانع را برای هدایت همگان از پیش رو برمیدارد؛ از همین رو حتی از جعفر کذاب هم شفاعت میکند تا از زندان آزاد شود، شاید هدایت شود[6].
امید است بتوانیم خود را در پناه این امام بزرگوار قرار دهیم و الا حوادث ما را ز پای درخواهد آورد.
📚 منابع:
[1] التفسیر المنسوب إلی الإمام الحسن العسکری علیه السلام، ص: 339
[2] الخرائج و الجرائح، ج 2، ص: 740
[3] همان
[4] َ الْحَسَنُ بْنُ عَلِی سِرَاجُ أَهْلِ الْجَنَّةِ یسْتَضِیئُونَ بِه (مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج 1، ص: 292)
[5] التفسیر المنسوب إلی الإمام الحسن العسکری علیه السلام، ص: 339 به بعد
[6] اشاره به داستان رها شدن امام از زندان و اصرار امام بر آزادی جعفر همراه خود. (بحار الأنوار، ج 50، ص: 314/ ن.ک منتهی الامال، مدخل عسکری علیه السلام)
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید