14020803000781_Test.pdf
159.8K
📢300 استاد از دانشگاه های جهان در نامه ای به رئیس سازمان ملل خواستار ممانعت این سازمان از تمسخر قوانین بین الملل در نسل کشی مردم غزه توسط اسرائیلی ها شدند.
📝 فشار بر نهادهای بین المللی از سوی تشکل های علمی، هنری، سیاسی و ... بسیار به جا و لازم است.
این قبیل اقدامات سالهاست از سوی کشورهای خصم انجام می شود؛ اما ای کاش جبهه حق هم بتواند از ظرفیت های متنوع بهره ببرد، مثل ظرفیت جهان اسلام از طریق ارتباط حوزه علمیه قم، دانشگاه الازهر و سایر مجامع علمی فرهنگی اسلامی.
بلکه بتوان از ظرفیت همکاری ادیان ابراهیمی در سطوح بالا بهره برد و در مقابل اقدامات غیر دینی و غیر انسانی واکنش نشان داد.
لازمه این مهم برگزاری نشست های مستمر و فعالیت پویای نهادهای دارای نفوذ است که البته اقدامات اولیه ای از سوی حوزه علمیه انجام شده و عملکرد آیت الله اعرافی در این زمینه قابل تقدیر است، ولی تا نقطه مطلوب فاصله زیادی باید پیموده شود.
💠آمار امضا کنندگان در نامه:
۲۰۸ استاد از قاره آسیا ( مالزی۱۰۳، پاکستان ۳۸، عراق ۳۶، ایران ۲۳، ترکیه ۷، بنگلادش و استرالیا هرکدام ۱)
۳۶ استاد از قاره آمریکا (آمریکا ۲۴، کارائیب و آمریکای جنوبی ۷، کانادا ۴)
۵۵ استاد از قاره اروپا (انگلیس ۳۷، فرانسه ۷، ایتالیا ۵، ایرلند و هلند هر کدام ۴، صربستان ۲، آلمان و پرتغال و اسپانیا و سوئیس و مولداوی هر کدام ۱)
۱ استاد از قاره آفریقا (کشور آفریقای جنوبی)
(👆متن اصلی و نام اساتید در فایل ارسالی قابل مشاهده ست)
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰ترجمه نامه اساتید دانشگاه های جهان به دبیر کل سازمان ملل
💠عالیجناب آنتونیو گوترش
دبیر کل سازمان ملل متحد
این نامه را برای آن می نگاریم تا از سازمان ملل درخواست کنیم که برای پایان دادن به جنایات جنگی و قساوت بیرحمانه اسرائیل در حمله به غزه و کرانه باختری فورا مداخله کند.
🔻این نامه را در حالی به شما ارسال می کنیم که ماشین جنگی اسرائیل تا کنون بیش از ۳۵۰۰ فلسطینی را در غزه کشته و بیش از ۱۲۰۰۰ نفر را زخمی کرده است.
اکثریت قریب به اتفاق قربانیان غیرنظامی هستند. در کرانه باختری نزدیک به ۷۰ نفر توسط نیروهای اسرائیلی کشته و ۱۳۰۰ نفر زخمی شده اند که باز هم اکثریت قریب به اتفاق آنها غیرنظامی هستند.
در جریان حمله به نوار پرجمعیت غزه، اسرائیل با هدف قرار دادن زیرساختهای غیرنظامی شامل ساختمان های مسکونی، مدارس، بیمارستان ها، آمبولانس ها، مساجد، جاده های پر از مردم در حال فرار و کارخانه های تولید مواد غذایی، آگاهانه قوانین بینالمللی را نقض کرده است. همچنین به طور مستقیم تجمعات غیرنظامیان را هدف قرار داده است، مثلا در ۱۷/۱۰/۲۰۲۳ بیمارستان باپتیست در غزه که در آن ساکنان آواره به دنبال پناهندگی بودند را بمباران کرد و در تاریخ ۱۳/۱۰/۲۰۲۳ کاروانی را که غیرنظامیان را به جنوب غزه حمل می کرد بمباران نمود.
علاوه بر این، به گفته چندین گروه حقوق بشری از جمله دیده بان حقوق بشر، اسرائیل از فسفر سفید در غزه و لبنان استفاده کرده است. فسفر سفید که استفاده از آن غیرقانونی است به هنگام انفجار در هوا در مناطق پرجمعیت شهری بدون هیچ تمایزی می تواند خانه ها را بسوزاند و صدمات فاحشی به غیرنظامیان وارد کند. فسفر سفید در دمای بیش از ۸۰۰ درجه سانتیگراد می سوزد، دمایی که برای ذوب فلز کافی است.
🔸به گفته خود کارگران و مقامات سازمان ملل، هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد. غزه در محاصره کامل و بمباران مداوم است. با پر شدن بیمارستان ها، کمبود تجهیزات پزشکی، قطع برق و آب توسط اسرائیل و کاهش ذخایر مواد غذایی به دلیل محاصره، وضعیت انسانی در غزه برای غیرنظامیان ناامید کننده است.
کاملاً واضح است که اسرائیل با کنار گذاشتن الزام به رعایت کاربرد متناسب زور و عدم تمایز بین غیرنظامیان و نظامیان، قوانین بینالمللی را به شدت نقض کرده است.
به گفته مارک گارلاسکو، مشاور نظامی در سازمان هلندی PAX برای صلح و بازپرس سابق جنایات جنگی سازمان ملل در لیبی، اسرائیل «در کمتر از یک هفته همان مقدار بمب بر سر مردم ریخته است که ایالات متحده در یک سال در افغانستان ریخته بود، و این در منطقه ای بسیار کوچکتر و بسیار متراکم تر، و جایی که اشتباهات بزرگتر می شوند.»
🔺با توجه به جنایات جنگی که در حال حاضر علیه مردم غزه در حال انجام است، شما قصد دارید چه اقدامی برای محاکمه و مهار ماشین جنگی اسرائیل انجام دهید؟ سازمان ملل متحد در پی جنگ جهانی دوم با هدف صریح حفظ نظم جهانی مبتنی بر قانون و جلوگیری از تکرار وحشت آن درگیری تشکیل شد. با این فلسفه وجودی، سازمان ملل تا کی قرار است منتظر بماند و نظاره گر وقوع یک نسل کشی در برابر چشمان ما باشد؟
ما از شما می خواهیم و انتظار داریم که به وظیفه فوری خود قیام کنید و از هیچ تلاشی برای کمک به پایان دادن به این حمام خون با مهار اسرائیل، برقراری آتش بس فوری و تلاش برای ترتیب دادن ارسال فوری کمک های بشردوستانه به نوار غزه دریغ نکنید. تا زمانی که اسرائیل متوقف نشود و برای جنایاتی که در حال حاضر در غزه و کرانه باختری مرتکب می شود، پاسخگو نباشد، بدون ترس از مجازات به کشتن و معلول کردن مردم، و تمسخر قوانین بین المللی ادامه خواهد داد.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
mashih-va-dolate-mashihani-dar-yahood1566666032.pdf
672.7K
🔰مقاله:
ماشیح و دولت ماشیحانی موعود در یهودیت
💠چکیده:
انتظار موعود بر اساس پیش بینی های متون دینی، در همه ادیان وجود دارد. یهود نیز از این قاعده مستثنا نیست. تنخ (کتاب مقدس یهود) و تلمود، وعده ظهور شهریاری از نسل داوود را با شرایطی مطرح می کند. در فلسفه عرفان یهودی نیز این شیوه ادامه می یابد. رنج، فساد و سختی، پیش از ماشیح وجود دارد و او پس از ظهور، یهودیان را به اورشلیم بر میگرداند و سپس حکومت عدالت و رحمت ماشیحانی را تشکیل می دهد و همه ملت ها تابع او خواهند شد. یهودیان هنوز منتظر این ماشیح هستند. این تفکر به صهیونیسم دینی معروف است؛ اما ملی گراها و یهودیان ناسیونالیست، در پی تشکیل دولت یهودی پیش پیش از ظهور ماشیح هستند که به آن صهیونیسم سیاسی یهود میگویند که تحت تاثیر صهیونیسم مسیحی است. آنان به کمک صهیونیسم مسیحی دولت اسراییل را بنا کردند. ارتباط هرتسل با هرکل در همین راستا معنا می یابد. این نوشتار با بررسی این موارد نتیجه میگیرد که دولت کنونی یهودی در فلسطین، با دولت موعود ماشیحانی در تورات و تلمود فاصله دارد و این دولت به تفکرات صهیونیسم مسیحی نزدیک تر است تا صهیونیسم دینی توراتی و تلمودی.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️سلسله یادداشت های «بررسی اجتهادی موضوع محاربه»
📝به قلم آقای #امیررضا_ملکی
#فقه
💢 یکی از موضوعاتی که پس از انقلاب، و مخصوصا در چندین سال اخیر، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، موضوع «محاربه» است.
🔰 مسائل مختلفی پیرامون محاربه وجود دارد، از جمله: 1. بررسی موضوع محابه و قیود دخیل در تحقق آن 2. چگونگی اثبات محاربه 3. حد محاربه و چگونگی اجرای آن 4. سقوط حد محاربه 5. دفع محارب
👈 در این سلسله یادداشت، به بحث اول یعنی «بررسی موضوع محاربه و بررسی قیود دخیل در تحقق آن» میپردازیم.
1️⃣ قید اول: زمان
⁉️ سوال: آیا محاربه صرفا در شب تحقق پیدا میکند یا در روز نیز قابل تحقق است؟
🔹مقتضای اطلاق آیه محاربه (سوره مبارکه مائده، آیه 33) و بعضی روایات، تحقق آن در روز و شب است.
🔻تنها روایتی که ممکن است این اطلاق را مقید کند، صحیحه ذیل است:
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ ضُرَيْسٍ الْكُنَاسِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ حَمَلَ السِّلَاحَ بِاللَّيْلِ فَهُوَ مُحَارِبٌ إِلَّا أَنْ يَكُونَ رَجُلًا لَيْسَ مِنْ أَهْلِ الرِّيبَةِ. (1)
♦️اما این روایت با توجه به دلایل و شواهدی، نمیتواند اطلاق آیه را مقید کند، زیرا:
🔸اولا دلالت روایت مذکور بر اعتبار قید «شب»، مبتنی بر مفهوم وصف است، که طبق نظر مشهور فقها و اصولیون، معتبر نیست.
🔸ثانیا اگر محاربه تنها در شب قابل تحقق بود، نیاز بود در روایات متعددی به آن اشاره شود تا توان تقیید اطلاق آیه و سایر روایات را داشته باشد. به نظر میرسد این روایت به تنهایی قابلیت تقیید مطلقات متعدد دیگر را ندارد.
🔸ثالثا اجماع محصل فقهای شیعه (2) بر این است که این قید معتبر نیست و محاربه هم در روز و هم در شب قابل تحقق است.
این اجماع، هم فی نفسه میتواند حکم را ثابت کند، و هم از جهت اعراض فقها از دلالت روایت مذکور، میتواند برفرض ظهور روایت در اعتبار، موهِن آن باشد.
✅نتیجه: قید «تحقق در شب» در موضوع محاربه دخلی ندارد.
📚 منابع:
1- الكافي (ط - الإسلامية)، ج7، ص: 246
2- النهایة، شیخ طوسی، ص720/ المهذب، ابن براج، ج2، ص553/ الوسيلة إلى نيل الفضيلة، ابن حمزه، ص206/ شرایع الاسلام، ج4، ص167/ تحرير الأحكام الشرعية على مذهب الإمامية، علامه حلی، ج5، ص379/ لمعه، شهید اول، ص263/ مسالک الافهام، شهید ثانی، ج15، ص5/ مجمع الفائدة و البرهان، مقدس اردبیلی، ج13، ص287/ کشف اللثام، ج10، ص634/ تحریر الوسیله، امام خمینی، ج2، ص492 و بسیاری از کتب فقهی دیگر
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰معرفی کتاب
🖌«فقه تربیت جنسی»
◀️ از موضوعات مهمی که در جامعه امروز ضرورت دارد فقه شیعه به آن بپردازد، فقه تربیت جنسی است؛ زیرا فقه تربیت جنسی به بخش مهمی از وظایف شرعی مرتبط با ساحت جنسی مذکر و مونث و روابط حسنه و عاطفی آنان که در زمینه رشد و تعالی آنان را فراهم میسازد، میپردازد و در تأمین زندگی انسانی، کرامتی، اجتماعی، اخلاقی، سلامت روانی و سعادتمدانه افراد و جامعه بشری نقش مهمی را ایفا میکند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰فلسطین و اسرائیل، آن سویی که نمی بینیم.
📝 به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین #میثم_رستمی
۱- صبح روزی که ناگهان سیلی محکم حماس بر گوش اسرائیل نواخته شد، صدایش در سرتاسر عالم پیچید و همهی توجهها را به سرزمینهای اشغالی برد. سرخی صورت کریه اسرائیل انگارههای شکستناپذیریاش را به هوا داد و صدای سیلی، ضربهی مغزی شدیدی بر او وارد آورد و قدرت تصمیمگیری اش را مختل نمود تا به ناچار آمریکا در مرکز تصمیمگیری بنشیند.
۲- اسرائیل در یک گیجی استراتژیک به سر میبرد. حملات پیاپی و وحشیانه به کودکان و زنان و مردم بیپناه همه از استیصال و درماندگی است و لاف در غربتی است که شاید چهرهاش را نزد هوادارانش ترمیم کند ولی هر روز در این باتلاق بیشتر فرو میرود.
۳- آیا اسرائیل میتواند به این جنگ ادامه دهد؟ آیا هزینهای برای او نخواهد داشت؟
جدای از اینکه ته ماندههای سرمایه اجتماعی اسرائیل در داخل سرزمینهای اشغالی بر باد رفته و منفوریت جهانی اسرائیل روزافزون شده است، هزینههای اقتصادی تحمیل شده بر اسرائیل، توان یک جنگ تمام عیار و طولانی را از اسرائیل میگیرد.
در حال حاضر اسرائیل به دلیل خسارتهای وارد شده توسط حماس به زیرساختهای تامین گاز، در تامین گاز خود و اروپا درمانده شده است. اروپایی که از سال گذشته برای رهایی از وابستگی به گاز روسیه، به اسرائیل چشم دوخته بود، آرزوی خود را بر باد رفته میبیند و در حال دست و پنجه نرم کردن با گرانی گاز و افزایش تورم است. اسرائیل نیز با خاموشی و تعطیلی صنعت روبرو شده است. بحرانی که نه برای اسرائیل قابل تداوم است و نه برای شرکای اروپایی اسرائیل.
۴- همهی ترس اسرائیل به فردای پس از آتش بس است. او میداند معادلات عوض شده است. از طرفی توان ادامه جنگ را ندارد و در صورت جنون و رفتار اسرائیلی، شرکای تجاری او، برای امنیت انرژی خود اسرائیل را تحت فشار قرار خواهند داد. همهی اینها یعنی اسرائیل بر سر ارهای نشسته است که ماندن بر روی آن چیزی جز آبروریزی و درد بیشتر نصیبش نخواهد کرد.
۵- بهترین عملکرد حماس در این زمان، حمله به تاسیسات گاز اسرائیل است. اگر خون کودکان غزه اروپا و آمریکا را از خواب مشمئز کننده بیدار نمیکند ولی بوی قطعی گاز آنها را به فکر آتش بس خواهد انداخت.
۶- و در آخر خوب است اشاره کنم اردوغان و مسلمانان ترکیه هم میتوانند روی فشار گازی اسرائیل حساب ویژهای باز کنند و در کنار حضور پرشور و نطق پرشورتر، موثر تر واقع شوند. شاید اروپا از ترس گاز هم که شده، درخواست اردوغان برای عضویت در اتحادیه اروپا را بپذیرد.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰موضوع شناسی در جرایم حقوقی و کیفری
📝به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
#محاربه
#جرائم
از مهمترین چالشهای اجرای قوانین قضایی تشخیص موضوع است. و یکی از بزنگاه های تشخیص موضوع مبحث معاونت و مشارکت در جرایم حقوقی و کیفری می باشد.
گاهی دلیلی در فقه امامیه از توسعه قابل قبولی برخوردار است اما این توسعه توأم با برداشت فقهاء نیست یعنی فاصله ای وجود دارد بین قلمرو دلالی و برداشت محدود فقیه از قواعد.
در بحث معاونت و مشارکت در جرم عناوین متعددی در فقه امامیه وجود دارد که بعضا فقها آن عناوین را تحت یک موضوع طرح و بحث می کنند و حال آنکه قابلیت جداسازی هم در حدّ و هم در حجّت وجود دارد. چرا که بعضا عناوین ادغام شده تفاوت ماهوی باهم دارند.
ده عنوان زیر را کوتاه از نظر بگذرانیم:
۱.مقدمات حرام (کمک به نفس برای معصیت)
۲.تعاون بر اثم (غیر از اعانه است)
۳. تعاون بر ظلم(غیر از اعانه است)
۴. اعانه بر ظلم(علی الظاهر با عنوان ۶ یکی باشد)
۵. اعانه بر اثم
٦. معونة الظالمين (فی ظلمهم)
٧. اعوان الظلمة (حتی بدون عمل)
٨. عمل للظالمين (مطلق)
٩. قبول ولایت من الظالم أو الجائر
١٠. جوائز السلطان و عماله(مطلق المال المأخوذ منهم)
در یک نگاه آنچه که در طول وقوع حرام از دیگری واقع میشود،عنوانش اعانه خواهد بود. اما در عرض، تعاون می شود. حال اگر عنوان تجاوز به حق دیگری بود می شود ظلم اگر حرام در افعال مکلف بود اثم خواهد شد.
💠بعد از روشن شدن معانی اعانه و تعاون باید دانست که عنوان معونه از عناوین خاص است و برای آن دلیل جدا وجود دارد. معونة الظالم را همۀ علما حرام میدانند. عدّهای از علما اعانۀ بر اثم را حرام نمیدانند؛ چرا كه در آیۀ مبارکه از عنوان تعاون بر اثم استفاده شده است. تفاوت اين دو در اين است كه تعاون بر اثم زمانى محقق مىشود كه عمل حرامى ـ مثل دزدی کردن ـ را چند نفر با هم انجام دهند، امّا «اعانه» طولی است؛ به اين معنا كه هر یک مقدّمهاى را به انجام مىرسانند تا نوبت به شخص آخر میرسد كه حرام را انجام میدهد. در خصوص «معونة الظالم» چون عنوان خاصّی دارد، ولو به صورت اعانه هم باشد حرام است. عمل و کسب در این جا به معنای کارمندی است، نه به معنای کارگری. بنابراين حتّی اگر به شكل کارگری هم نباشد، باز هم حرام است.
سزاوار بود فقهاء بین اعانه بر اثم و اعانه بر ظلم و تعاون بر اثم و تعاون بر ظلم فرق بگذارند البته در متون فقهی برخی از فقها به بعضی از این عناوین اشاره شده است.
مقدمه حرام در فعل نفس است و در اصول فقه از آن بحث می شود.
اگر کسی در تقویت اعمال مجرمانه شرکت کند (آن هم نه بصورت اعانه و نه بصورت تعاون) یعنی بدون انجام جرم باعث تقویت و تحکیم جرم شود (مانند شرکت در اغتشاشات مشروط بر اینکه تعاون و اعانه بر ظلم نکند) تحت عنوان اعوان الظلمه قرار گرفته می توان علیه او اعلان جرم نمود.
عمل للظالمین در صورتی که عناوین پیش گفته برآن صدق نکند ایرادی ندارد مانند خیاطی که برای یک مُجرم خیاطی کند. عنوان قبول ولایت در کشورهای غیر اسلامی و یا متخاصم رخ می دهد که به جزء استثنائاتی(مانند کمک به جامعه شیعه) همه موارد آن حرام و در صورت وجود قانون جرم است.
مبحث جوائز السلطان (اخذ اموال مجرمان) در تحت عناوینی چون پولشوئی و اقدام علیه امنیت اقتصادی و... می رود.
نکته: در بحث کتاب القصاص عنوان "سبب و مباشر" هم معاضد این بحث است.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
ارتباط خطرناک از ولسلی کاکبورن.pdf
16.4M
📚 معرفی کتاب: ارتــبــاط خــــطرنــــاک
💠(داستان ناگفته ارتباط پنهان ایالات متحده و اسرائیل)
✍️ نویسنده: اندرو ولسلی کاکبورن
✏️ ترجمه: آقای محسن اشرفی
🔰 ناشر: اطلاعات
📄 تعداد صفحات: ۵۹۳
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰چند خطی در رابطه ی با معاملات غیر رسمی
📝 به قلم حجت الاسلام و المسلمین #عدالت_خو
فقهاء برای صحت معامله شرایطی را ذکر کرده اند و هیچ کدام از فقهاء تاکنون شرط رسمی بودن معامله را شرط صحت بیان نفرمودند.
از طرفی علاوه بر مفاسدی که اسناد غیر رسمی ایجاد می کند مشکلی نیز در محاکم قضایی به وجود می آورد و تعداد پرونده هایی که عمدتا ناشی از دست نوشته ها و مستندات غیر رسمی است به وفور یافت می شود.
طرحی که مجلس برای تصویب ارسال نموده است بطلان تمامی معاملات غیر رسمی است که این جای تامل دارد و امری بسیار دشوار است، چیزی که در ادله وجود ندارد و نظری به یقیین خلاف فتوای اجماعی فقهای عظام.
🔹البته اگر مصلحت اقتضا کند و اثبات شود که کشور نیازمند به چنین قانونی است با انجام فرآیند و مراحل به مقدار ضرورت امکان پذیر است.
حتی در طول تاریخ فتاوایی از مراجع عظام خصوصا بنیانگذار انقلاب موجود است.
البته متنی از مقام معظم رهبری که فقیهی متبحر هستند و بسیار محتاط در فتاوا ، منتشر شد که ایشان فتوا به بطلان معاملات غیر رسمی دادند(آقا فرمودند حکم به عدم اعتبار کنید) که البته بعدا تصریح فرمودند مراد عدم اعتبار در محاکم قضایی است.
🔸نکته ای که موجود است آنست که مسئله باید بررسی شود آیا جایگزینی برای این کار وجود دارد و یا راه حلی بهتر موجود است؟
یا اگر بناست بخاطر مصلحت تغییری در شرایط بیع حاصل شود، تا چه میزان مصلحت موجود است و ضرورت تا کجاست ؟
اگر مشکل پرونده های محاکم قضایی است ، می تواند معاملات غیر رسمی مسموع نباشد و قوه قضاییه یکی از شروط بررسی دعاوی، رسمی بودن معامله را اضافه نماید.
در این راستا به فرموده رییس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون جلسات متعددی در کمیسیون های مجمع به ابعاد مختلف این حکم پرداختند ، مانند سایر لوایح تا کاری دقیق و فنی صورت پذیرد و در صحن مجمع مورد بررسی قرار گیرد .
و همچنین ایشان با اشاره به تاکید و اهتمام ویژه مقام معظم رهبری بر تصویب لوایح در شورای مجمع تشخیص بصورت اکثریت شورا که نشان از تمایل ایشان به کاری بسیار متقن و دقیق و تا جای ممکن مطابق با احکام اولی دارد نه تصویب رای عجولانه و بدون بررسی و دقت کارشناسی و بدون بررسی ابعاد فقهی.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️سلسله یادداشت های «خلاصه کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه»
📝به قلم آقای #امیررضا_ملکی
💢کتاب «اعتبارسنجی احادیث شیعه؛ زیرساخت ها، فرایندها، پیامدها» به نوشته «سید علیرضا حسینی شیرازی»، از کتب مرتبط با بحث رجال است. این کتاب که در چهار بخش به همراه دو پیوست به نگارش درآمده، سعی دارد با رویکردی جدید به احادیث شیعه نگریسته و منتقد رویکرد رایج کنونی در اعتبارسنجی احادیث است.
🔰در بخش اول کتاب، به 16 مورد از چالش های پیش روی اعتبارسنجی احادیث شیعه اشاره شده است، که به بیان بعضی از آنها در ضمن چند یادداشت میپردازیم.
1️⃣ چالش اول: وجود راویان متهم به کذب و جعل
🔻اولین چالش در مواجهه با احادیث، وجود راویانی است که متهم به کذب و جعل حدیث بوده و بعضی از آنها در سند تعداد زیادی از احادیث قرار گرفته اند.
🔹بعنوان مثال، «سهل بن زیاد» که در سند 2567 روایت از کتب اربعه وجود دارد، از سوی نجاشی و ابن غضائری تضعیف شده است. (1)
🔹همچنین «محمد بن سنان» که در سند 975 روایت و «ابوسمینة» که در سند 386 روایت از روایت کتب اربعه واقع شده اند، از سوی رجالیون تضعیف شده اند. (2)
2️⃣ چالش دوم: وجود راویان فاسد المذهب
🔻چالش دیگر، وجود برخی راویان فاسد المذهب (اعم از فحطی، واقفی، عامّی و ...) در میراث حدیثی شیعه است.
🔸بعنوان مثال «حسن بن علی بن فضال» و پسرش «علی بن حسن بن علی بن فضال» که پدر در سند 1647 روایت و پسر در سند 1242 روایت از کتب اربعه حضور دارند، فطحی مذهب اند، هرچند در مرحوم نجاشی و شیخ طوسی آنها را توثیق کرده و ستوده اند. (3)
🔸همچنین «حسن بن محمد بن سماعة» که در طریق 1146 روایت از کتب اربعه قرار گرفته، واقفی است. البته مرحوم نجاشی و شیخ طوسی ایشان را نیز توثیق کرده و به حسن تالیف او اعتراف کردند. (4)
📚منابع:
1- نجاشی درباره وی میگوید: «کان ضعیفا فی الحدیث، غیر معمتد فیه» (رجال نجاشی، ش490)؛ ابن غضائری نیز میگوید: «کان ضعیفا جدا، فاسد الروایة و الدین» (رجال ابن غضائری، ش65)
2- نجاشی مینویسد: «رجل ضعیف جدا، لا یعوّل علیه» (رجال نجاشی، ش888)؛ شیخ طوسی نیز میگوید: «و قد طُعِن علیه و ضُعِّف» (فهرست شیخ طوسی، ش620)؛ ابن غضائری نیز چنین نوشته است: «ضعیف غال، یضع الحدیث، لا یلتفت الیه» (رجال ابن غضائری، ش130)
3- ر.ک رجال نجاشی ش 72 و 676 و فهرست شیخ طوسی ش 164 و 392
4- ر.ک رجال نجاشی ش 83 و فهرست شیخ طوسی ش 193
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
27.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مصحف مشهد رضوی:
کاملترین دستنویس قرآنی به خط حجازی از سدۀ نخست هجری
مصحف مشهد رضوی / مصحف المشهد الرضوي / یا Codex Mashhad عنوانی است برای مجموع دو نسخۀ قرآنی با خط حجازی کهن به شمارههای 18 و 4116 در کتابخانۀ آستان قدس رضوی (مشهد). این اثر با 252 برگ، کاملترین مجموعه اوراق از یک قرآن کامل از سدۀ نخست هجری در سراسر جهان به شمار میآید که بیش از 95% متن قرآن را در بر دارد. با توجه به ویژگیهای متنی این مصحف، ویژگیهای رسم، غرائب املائی، اختلاف قرائات، چینش یا ترتیب بندی سورهها، و نهایتاً بر پایۀ آزمایشهای متعدد کربن 14، روشن شده است که بخش اصلی این نسخه در سدۀ نخست هجری کتابت شده است.
مجموع ویژگیهای این مصحف، در کمتر نسخهای از قرآنهای کهن به خط حجازی یافت میشود. از این رو، «مصحف مشهد رضوی» یکی از مهمترین اسناد عینی در شناخت ما از تحولات تاریخ متن قرآن کریم در سدۀ نخست هجری است.
مراسم رونمایی و معرفی:
مشهد، کتابخانۀ آستان قدس رضوی، تالار قدس
پنجشنبه 25 آبان 1402/ ساعت 9-11
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
May 11