هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
موسسه #تمهید برگزار میکند:
🌹🌹دوره تربیت #پژوهشگر #تفسیرـتنزیلی (خواهران و برادران)🌹🌹
🌷🌷#شرایط ثبت نام:
1ـ اتمام سطح 3 یا کارشناسی ارشد رشته های مرتبط با تفسیر و علوم قرآن
2ـ سکونت در قم
3ـ حداکثر سن 40 سال
4 ـ تعهد به حضور فعال و انجام پژوهش
اولویت با کسانی است که مدارک بالاتر داشته، و زودتر ثبت نام نمایند. پذیرش نهایی پس از انجام مصاحبه صورت میگیرد.
🌷🌷#محتوای دوره:
ـ ساختار شناسی تفسیر سورهای
ـ مبانی، اصول، قواعد و فواید تفسیر ترتیبی تنزیلی
ـ مبانی، اصول، قواعد و فواید تفسیر موضوعی تنزیلی
🌷🌷#طولـدوره: شش ماه
💐💐 #مزایا:
ـ ارائه گواهی معتبر پایان دوره
ـ مجوز حضور در درس خارج تفسیر تنزیلی
ـ حمایت از پژوهشهای تولیدی
🌺🌺 #مدارک ثبت نام:
ـ کپی شناسنامه، کارت ملی و یک قطعه عکس
ـ ارائه مدرک تحصیلی یا اشتغال به تحصیل
🌸🌸 #زمان و #شیوه #ثبتـنام: از 25/8/98 تا 10/9/98
حضور در #موسسه یا ارسال مدارک از طریق ایتا به شماره 09199700163 و @mtamhid1
قم، انتهای زنبیل آباد، خیابان اباالفضل، کوچه 2، کوچه دانش 6، پ 29، موسسه #تمهید. تلفن: 02532920244
ساعات تماس و حضور در موسسه: شنبه تا چهارشنبه 11 تا 14
لطفا در گروه های طلاب انتشار دهید و به دست طلاب علاقه مند دارای شرایط برسانید.
https://eitaa.com/mtamhid
هدایت شده از تفسیر روزانه همگام با وحی
ان شاء الله بنا بر آن داریم تا روزانه با شما عزیزان از محتوای سوره های قرآن در سیر نزول گفتگو کنیم و بتوانیم با هم یک دوره قرآن را همانند مسلمانان ابتدای نزول بخوانیم و به هم قول دهیم که آنچه را که در هر روز فراگرفتیم، به حیطه عمل درآوریم.
لذا در این کانال محتوای تفسیر همگام با وحی را برای شما عزیزان بارگذاری خواهیم کرد.
تلاش ما آن است که هر سوره را با علامت گذاری و قابلیت جستجو در آیات خدمتتان تقدیم کنیم
ان شاء الله که خدا به ما توفیق این مهم را عنایت فرماید.
آمین یا رب العالمین
@hamgambavahy1
هدایت شده از تفسیر روزانه همگام با وحی
#مقدمه
🌹🌹
در ابتدای مباحث مناسب می دانیم تا مقدمه ای را خدمتتان تقدیم کنیم؛ مقدمه ای پیرامون قرآن و هدف از نزول آن و اینکه نزول تدریجی قرآن چه نقشی در ساخت انسانهای وارسته داشت.
نیز مباحثی دیگر در اینکه چرا تفسیر تنزیلی
@hamgambavahy1
مقدمه ذیل به قلم استاد #بهجتـپور را مطالعه بفرمایند
🌹🌹
👇👇👇👇
هدایت شده از تفسیر روزانه همگام با وحی
مقدمه تفسیر همگام با وحی.pdf
1.8M
مقدمه تفسیر همگام با وحی با قلم استاد عبدالکریم بهجت پور @hamgambavahy1
ترتیب نزول سوره ها برای پرینت.pdf
103.4K
جدول فهرست سوره ها به ترتیب نزول برای پرینت @mtamhid
ترتیب نزول سوره ها برای پرینت.docx
17.9K
جدول فهرست سوره ها به ترتیب نزول برای پرینت @mtamhid
حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور، نویسنده تفسیر تنزیلی «همگام با وحی» و مدیر حوزه علمیه خواهران، در گفتوگو با ایکنا گفت: سخنان فاضل ارجمند جناب آقای ایازی را در نقد تفسیر تنزیلی که در ایکنا منتشر شد دیدم. به همین مناسبت لازم است ضمن تشکر و قدردانی از ابراز نظر ایشان، سه نکته را به عرض رسانم.
وی افزود: نکته اول در مورد مخاطب قرآن که به فرموده برادر ارجمند، «مخاطب قرآن انسان است نه مؤمن و نه مخاطب زمان نزول»؛ در نقد این نکته باید گفت: در این که خداوند برای هدایت انسان با او سخن میگوید، تردیدی نیست؛ «هُدًى لِلنَّاسِ»، اما این واقعیت بدان معنا نیست که مخاطب قرآن را به طور کلی انسان به شرط «لا» فرض کنیم، در حالی که آنچه در قرآن مشاهده میشود، خطاب انسان بشرط «شیء» است.
این قرآنپژوه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ اندیشه اسلامی تصریح کرد: در حقیقت نادیده گرفتن شرایط انسان مخاطب قرآن، به معنای سادهسازی تفسیر قرآن و گذر از بسیاری جزئیات موجود در آیات قرآن است. قرآن همیشه با انسان، بسیط و ابتدایی سخن نگفته، بلکه گاه برای هدایت انسانی که مراحلی از هدایت را گذرانده و مثلاً با ایمان و پرهیزگار شده سخن میگوید: «هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»، «هُدًى لِلْمُتَّقِينَ». حتی خود پیامبر(ص) با همه کمالات، در هر مرحلهای از انجام وظیفه، سخنی متناسب با این همان مرحله را دریافت کرده است: «وَ لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناكَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِيراً».
مخاطب قرآن در همه موارد انسانها نیستند
نویسنده تفسیر تنزیلی «همگام با وحی» ادامه داد: از جهت دیگر قرآن در عین حالی که با انسان با مراتب مختلف سخن میگوید، با انسان با شرایط محیطی مختلف و موقعیتهای مختلف نیز سخن گفته است. مثلاً انسانی که در مکه است، فرد یهودی که در مدینه است، منافقی که در مدینه موضع خاصی میگیرد و ... مدنظر قرآن بوده است. با توجه به شرایط محیطی، هدایتهای قرآن را به مخاطب منتقل میکنیم. از همین جاست که سرّ پدیده مهم جری و تطبیق قرآن مطرح میشود.
بهجتپور اظهار کرد: اصطلاح مهم جری و تطبیق به معنای خروج آیه از شرایط محیطی تنزیلی و تطبیق پیام فطری آن بر شرایط محیطی جدید، با ویژگیهای جدید است. پدیده جری و تطبیق، یکی از فواید مهم رویکرد تنزیلی در تفسیر قرآن را روشن میکند، چراکه با ترسیم شرایط محیطی نزولی، زمینه برای جدا کردن پیام آیه از آن شرایط و تطبیق بر شرایطی مشابه، فراهم میشود.
وی در نتیجهگیری از بخش نخست سخنانش تصریح کرد: خلاصه نکته اول آنکه، مخاطب قرآن، همیشه انسان بما هو انسان نیست. نکته دوم بنده در اشکالی است که جناب استاد ایازی بر مبنای تفسیر تنزیلی مطرح کرده و آن را متزلزل خواندهاند؛ ظاهراً برادر عزیزم آشنایی با مبانی حقیر در تفسیر تنزیلی ندارند؛ اینجانب در کتاب «تفسیر تنزیلی، مبانی، اصول، قواعد و فواید» که در سال ۹۲ منتشر شده به این سؤالات پاسخ دادهام.
مسئله در تفسیر تنزیلی سیر مراحل تحول است
وی افزود: به اختصار اشاره میشود که اصلاً اعتقادی به تاریخگذاری به معنای ثبت تاریخ نزول سورهها ندارم، چه به شکل استفاده از روایت، چه از متن، و چه نظام ریاضی. بلکه در تفسیر تنزیلی تنها باید به دنبال سیر تحول محتوای مطرح شده در قرآن باشیم، چون نظام تغییر و تحول در قرآن بر اساس تغییر احوال است: «انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم». اما اینکه این تغییرات در سال اول بعثت رخ داده یا سال دوم یا سوم، آن گونه که در تحقیقات مستشرقان مشاهده میکنیم، اهمیت ویژهای ندارد. مسئله بنده تاریخ و تاریخگذاری نیست، مسئله در تفسیر تنزیلی، سیر مراحل تحول است.
ادامه در
https://iqna.ir/fa/news/3858795/واکنش-نویسنده-همگام-با-وحی-به-سخنان-ایازی-فواید-متعددی-از-تفسیر-تنزیلی-بیان-شده-است
حجت الاسلام ایازی:
مشکل اساسی تفسیر تنزیلی این است که مبتنی بر پایه لرزان است؛ زیرا سه جریان تاریخگذاری بر مبنای روایات، متن و مباحث ریاضی را در این بحث داریم و هیچکدام از اینها نمیتوانند مطمئن باشند.
یعنی آیا میتوانیم ترتیبی از ساختار آیات را ارائه کنیم که به آن کاملاً مطمئن باشیم؟
وی افزود: این قدر میان ترتیب سورهها اختلاف وجود دارد که نمیتواند مبنای تفسیر تنزیلی قرار گیرد؛ ابتدا باید مسلّم کنیم که جای این سوره در فلان جا و ترتیب است و بعد از آن نظریه و موضوعی را استنتاج کنیم، در غیر این صورت قابل استناد نیست.
بنده به نویسنده تفسیر تنزیلی، حجتالاسلام بهجتپور عرض کردم که بگویید ما ۵ مطلب براساس ترتیب نزول استفاده کردهایم که در تفسیر ترتیبی قابل استفاده نیست.
@mtamhid
حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور، نویسنده تفسیر تنزیلی «همگام با وحی» و مدیر حوزه علمیه خواهران، در گفتوگو با ایکنا گفت:
سخنان فاضل ارجمند جناب آقای ایازی را در نقد تفسیر تنزیلی که در ایکنا منتشر شد دیدم. به همین مناسبت لازم است ضمن تشکر و قدردانی از ابراز نظر ایشان، سه نکته را به عرض رسانم.
1️⃣ نکته اول: مخاطب قرآن
به فرموده برادر ارجمند، «مخاطب قرآن انسان است نه مؤمن و نه مخاطب زمان نزول».
در نقد این نکته باید گفت: در این که خداوند برای هدایت انسان با او سخن میگوید، تردیدی نیست؛ «هُدًى لِلنَّاسِ»، اما این واقعیت بدان معنا نیست که مخاطب قرآن را به طور کلی انسان به شرط «لا» فرض کنیم، در حالی که آنچه در قرآن مشاهده میشود، خطاب انسان بشرط «شیء» است.
در حقیقت نادیده گرفتن شرایط انسان مخاطب قرآن، به معنای سادهسازی تفسیر قرآن و گذر از بسیاری جزئیات موجود در آیات قرآن است. قرآن همیشه با انسان، بسیط و ابتدایی سخن نگفته، بلکه گاه برای هدایت انسانی که مراحلی از هدایت را گذرانده و مثلاً با ایمان و پرهیزگار شده سخن میگوید: «هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»، «هُدًى لِلْمُتَّقِينَ». حتی خود پیامبر(ص) با همه کمالات، در هر مرحلهای از انجام وظیفه، سخنی متناسب با این همان مرحله را دریافت کرده است: «وَ لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناكَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِيراً».
از جهت دیگر قرآن در عین حالی که با انسان با مراتب مختلف سخن میگوید، با انسان با شرایط محیطی مختلف و موقعیتهای مختلف نیز سخن گفته است. مثلاً انسانی که در مکه است، فرد یهودی که در مدینه است، منافقی که در مدینه موضع خاصی میگیرد و ... مدنظر قرآن بوده است. با توجه به شرایط محیطی، هدایتهای قرآن را به مخاطب منتقل میکنیم. از همین جاست که سرّ پدیده مهم جری و تطبیق قرآن مطرح میشود.
اصطلاح مهم جری و تطبیق به معنای خروج آیه از شرایط محیطی تنزیلی و تطبیق پیام فطری آن بر شرایط محیطی جدید، با ویژگیهای جدید است. پدیده جری و تطبیق، یکی از فواید مهم رویکرد تنزیلی در تفسیر قرآن را روشن میکند، چراکه با ترسیم شرایط محیطی نزولی، زمینه برای جدا کردن پیام آیه از آن شرایط و تطبیق بر شرایطی مشابه، فراهم میشود.
خلاصه اینکه، مخاطب قرآن، همیشه انسان بما هو انسان نیست.
@mtamhid
2️⃣ نکته دوم: روش کشف ترتیب نزول سورهها
جناب استاد ایازی اشکالی را بر مبنای تفسیر تنزیلی مطرح کرده و آن را متزلزل خواندهاند.
ظاهراً برادر عزیزم آشنایی با مبانی حقیر در تفسیر تنزیلی ندارند؛ اینجانب در کتاب «تفسیر تنزیلی، مبانی، اصول، قواعد و فواید» که در سال ۹۲ منتشر شده به این سؤالات پاسخ دادهام.
به اختصار اشاره میشود که اصلاً اعتقادی به تاریخگذاری به معنای ثبت تاریخ نزول سورهها ندارم، چه به شکل استفاده از روایت، چه از متن، و چه نظام ریاضی. بلکه در تفسیر تنزیلی تنها باید به دنبال سیر تحول محتوای مطرح شده در قرآن باشیم، چون نظام تغییر و تحول در قرآن بر اساس تغییر احوال است: «انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم». اما اینکه این تغییرات در سال اول بعثت رخ داده یا سال دوم یا سوم، آن گونه که در تحقیقات مستشرقان مشاهده میکنیم، اهمیت ویژهای ندارد. مسئله بنده تاریخ و تاریخگذاری نیست، مسئله در تفسیر تنزیلی، سیر مراحل تحول است.
روش اینجانب در کشف ترتیب نزول بدین قرار بوده که پس از تتبعی جامع، چند روایت مسند و قابل اعتماد به دست آوردم. در کنار آن، روایات متعدد غیرمسندی نیز مشاهده شد که تأییدکننده روایات مسند بود. از جهت دیگر، بررسیها نشان داد که اغلب دانشمندان تفسیر و علوم قرآن در طول تاریخ، بر این گزارشها صحه گذاشتهاند.
وقتی همه گزارشهای ترتیب نزولی در منابع مختلف، در کنار یکدیگر قرار گرفته و مقایسه شوند، این مجموعه میتواند ضعف موجود در آحاد آنها را برطرف کند.
این مقایسه نشان میدهد که همه گزارشها همنوا بوده و حتی در بیش از ۷۰% کاملاً هماهنگ هستند. در ۳۰% باقیمانده نیز غالب اختلافات، کاملاً جزئی است. مثلاً در یک گزارش نام یک سوره افتاده یا تنها یک شماره با گزارش دیگر اختلاف دارد. مجموع این گزارشها، ساختار سیاق محتوایی قابل اعتمادی از سورهها را به دست میدهد که میتواند خلأهای محدود باقی مانده را بر طرف کند.
آیا این مراحل پژوهش برای کشف نظام نزولی سورهها کفایت نمیکند؟
آیا وجود اختلاف و ابهام در منابع حوزههای مختلف دانش، اعم از اعتقادات، تفسیر، فقه و ... مسائل مرتبط با آن حوزه را متزلزل میکند؟ دانشمندان در این گونه موارد، از بین گزارشهای گوناگون، متقنترین روایت را انتخاب و با کمک قرائن داخلی و خارجی آن را تقویت مینمایند تا به حد قابل قبولی از اعتبار دست یابد.
در مباحثی چون مکی و مدنی، جمع قرآن، اسباب نزول، لغت، تفسیر و تطبیق و ... که از همان مشکلات روایات ترتیب نزول رنج برده آیا به صرف وجود این مشکلات میتوان تحقیقات برآمده در این عرصهها را به کلی متزلزل خواند؟
تزلزل هنگامی است که راه حلی برای حل اختلافات و مشکلات نداشته باشیم. در حالی که همیشه برای حل این مسائل راه حلهای اصولی و معتبر علمی وجود دارد.
@mtamhid
3️⃣ نکته سوم: فواید تفسیر تنزیلی
برادر ارجمند از نبودن فایدهای در تفسیر تنزیلی سخن گفتهاند. بسی جای تعجب است که آن پژوهشگر ارجمند، در چنین مسئله بدیهیای تردید روا داشته است؛ حقیر در کتاب «تفسیر تنزیلی» فصلی را به بیان فواید این سبک اختصاص دادهام، که حد اقل در چهارده حوزه، اعم از حوزه مهندسی فرهنگی و حوزه افزایش و تدقیق برداشتهای تفسیری، با ذکر مثال، فواید این سبک را تشریح کردهام.
کما اینکه در تفسیر ترتیبی تنزیلی شش جلدی منتشر شده از این جانب، با عنوان «همگام با وحی» فوایدی مثل ترسیم فضای نزول بر اساس ارتباط سورهها، تحلیل صحیح روایات فضیلت، و ... بیان شده است.
کافی است تفسیر سوره علق در تفسیر همگام با وحی با سایر تفاسیر غیر تنزیلی مقایسه شده تا فواید این سبک مشخص شود.
همچنین فایده تفسیر تنزیلی در شناخت منظومه مفاهیم اسلامی استخراج شده از قرآن در کتابهای «سیر فرهنگسازی پوشش اسلامی» و «فرایند پاکدامنی در قرآن» نشان داده شده است.
حقیر در قالب چند مقاله علمی پژوهشی با عناوین: بررسی سیر تنزیلی آیات تحدی، ترسیم صورتبندی تطورات گفتمانی قرآن، نقش تفسیر تنزیلی در پیشرفت، روش کشف الگوی مهندسی فرهنگی کشور، تحلیلی بر سیر نزولی آیات الاحکام و ... نمونههای متعددی از فایدهمندی تفسیر تنزیلی را تنقیح کردهام.
آیا برای فایدهمندی بس نیست که مشهور مفسرین در مسئله استخراج سیر حرمت خمر یا ترتیب تحدی، از قرآن، یا تحلیل صحیح ناسخ و منسوخ و ...، از همین روش تنزیلی بهره گرفتهاند؟ آیا روش دیگری برای حل این مسائل سراغ دارید؟
شاطبی چه خوب ضرورت مسئله را درک کرده که تصریح میکند فهم کامل هیچ سورهای بدون توجه به سوره نازل شده پیش از آن میسور نیست.
اینجانب مشتاقانه منتظر دریافت نظرات آن پژوهشگر ارجمند و سایر محققین هستم تا پس از مطالعه آثار حقیر، اگر ابهام یا شبههای باقی مانده باشد، پاسخگو باشم.
@mtamhid