eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
299 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
✅این بنده از ابتدای تعلم حکمت علاقه ی خاصی به داشتم و هنگام مطالعه اسفار مکرر به تعلیقات مرحوم آخوند بر شرح حکمة الإشراق مراجعه میکردم. همواره آرزو مند بودم که این تعلیقات ارزشمند به صورت منقح و چشم نواز به چاپ برسد تا خواننده در مطالعه کتاب و حواشی زحمت بصری زائد الوصف نداشته باشد. سال ۱۳۸۰ تصمیم گرفتم این مهم را خود عهده دار شوم و اکنون خدا را شاکرم که پس از حدود ۷سال عمده کار تمام شد. 📔حکمة الاشراق دو شرح مهم دارد که اولین آن توسط حکیم بزرگ شمس الدین محمد شهرزوری و دیگری توسط قطب الدین شیرازی به انجام رسیده است. طبع حجری شرح قطب الدین بر حکمة الاشراق به انضمام تعلیقات صدر المتأهلين در سال ۱۳۱۵ قمری با تصحیح مرحوم شیخ اسدالله یزدی (از مدرسین حکمت مدفون در کوهسنگی) به نفقه مرحوم سید ابراهیم طباطبائی تاجر و به خط مرحوم محمد درجزینی به چاپ رسید. 📖تنها چاپ جدید از این کتاب و بدون تعلیقات، به اهتمام آقای دکتر مهدی محقق صورت گرفته که زحمات ایشان مشکور است. توجه به این نکته ضروری می نماید که تصحیح جناب دکتر محقق با چاپ سنگی و نسخه خطی تفاوت هایی دارد قسمت عمده این اختلافات حاصل حذف، جابه‌جایی یا احیانا تغییر برخی فقرات شرح است که ظاهرا مصحح محترم به انگیزه پرهیز از تکرار عبارات این کار را کرده اند. 📜واضح است که این موارد جز اختلاف نسخ به حساب نمی‌آید بنابراین اشاره ای به آنها نشده و ما جهت حفظ امانت تمام شرح را همانگونه که در چاپ سنگی و نسخ خطی است آوردیم. شرح حکمت الاشراق انتشارات حکمت https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
▫️ قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب 📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰ 📲 پخش زنده از شبکه یک و شبکه‌های اجتماعی KHAMENEI.IR
زیارت اربعین.pdf
2.13M
📥 دریافت متن زیارت امام حسین علیه‌السلام در روز اربعین https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اربعین حسینی علیه السلام https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
نکته ای درباره اربعین.mp3
13.2M
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اربعین حسینی علیه السلام ایتا تلگرام
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اربعین حسینی علیه السلام 🔶یکی از خصوصیات در زیارت اربعین، این است که سید الشهدا علیه السلام این قیام را انجام داد و این سختی ها را به جان خود و خانواده خرید لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله بندگان را از جهالت و حیرت خارج کند یعنی فلسفه قیام سید الشهدا و همه آن جریانات و مصائبی که برای حضرت و خاندان حضرت پیش آمد همه برای این بود که از حیرت و ضلالت و جهالت خارج بشود که حیرت و ضلالت و جهالت خود دارای مراتب و درجات است. 1️⃣جهالت فقط این نیست که کسی به احکام ظاهری فقهی آگاه نباشد و مثل اهل خلاف نماز مستحبی را به جماعت بخواند و تخلفات دیگری را انجام بدهد این مرتبه نازل از جهالت است 2️⃣ مرتبه بالاتر این است که در مسائل اعتقادی خودش جاهل باشد کسی که پیامبر را نمیشناسد و از پیامبر فقط یک ظاهر جسمانی میشناسد و جانشین او را همینطور یک ظاهر جسمانی میداند و میگوید پیامبر انسانی بود مثل بقیه جانشینش هم کسی باشد که اهل کمال نباشد این بسیار بد تر از جهالت در احکام است 3️⃣ جهالت در توحید ، کسی که توحید حقیقی را نمیشناسد و اقتضای صمد بودن و احدیت حق تعالی را نمیشناسد این جهالت بدتر از جهالت اولیای الهی است 🔴 روز اربعین چنین ویژگی دارد که سید الشهدا قیام کرد تا همه این جهالت ها از بین برود و مردم به سمت توحید حقیقی و ولایت حقیقی بیایند و بعد در پرتو این شناخت های صحیح، در مقام عمل هم آن احکام نفس الامری الهی را بشناسد. در این روز اگر کسی در جهت غرض سید الشهدا علیه السلام که اصل این قیام را انجام داده است تلاشی نکند یک قدمی در خروج از این جهالت و حیرت برندارد، چیزی بر علمش نیفزاید تا از این جهالت و ضلالت خارج بشود و با آن غرضی که سید الشهدا علیه السلام در این حرکت انجام داده توافق نکرده است. برخی خیال میکنند اقامه و تعظیم این شعائر فقط به این است که برود به مجالس روضه و گریه کنند و به سر وسینه بزند و بیاید بیرون که البته این مهم است ، خیلی هم مهم است باید هم باشد در این شکی نیست اما نباید محدود به این باشد، اینطور شده است که برخی بخواهند به مجلسی بروند میگویند آن آخرش که روضه است و مداحی است برویم و قبلش نرویم. البته مقداری از این، تقصیر طلاب و آخوند ها و منبری ها هم هست که حرف های سودمند برای مردم نمیگویند بلکه حرف های تکراری و عوامانه که مردم به آن آگاهند و دوباره به مردم تحویل میدهند، چنین مشکلاتی در برخی منبری های بی سواد هست. اما به حسب این زیارت شریف که امروز نقل شده است غایت قیام امام حسین ، استنقاذ و بیدار کردن مردم از جهالت و ضلالت است پس ما باید آن هدف را بدانیم و این شعائر ظاهری و گریه در جای خود باشد و در مسیر آن غرض و هدف حرکت کنیم . ✅در جنگ صفین در همان بهبوبه جنگ فردی از امیر المومنین درباره توحید پرسید و خدمت امام عرض کرد که شما میگویید که خدا واحد است یعنی چی ؟ اصحابی که در نزدیکی این ماجرا بودند اعتراض کردند که در میانه جنگ توحید یعنی چه؟ نمیبینی امام در معرکه و معرض جنگ است ؟! حضرت فرمودند رهایش کنید این جنگی که ما داریم با این قوم برای توحید است . تمام این دعوایی که بر سر خلافت بود و بعد به آن جنگ ها انجامید همه برای توحید حقیقی بود ، سید الشهدا همین مسیر را رفتند و برای اینکه مردم را از جهالت و ضلالت نجات بدهند برای همین توحید بود و در رتبه بعد برای ولایت حقیقی . 💡بنابراین اگر عوام توجه به این ندارند خواص که باید توجه کنند و گمان نکنند غرض از این دوماه عزاداری فقط گریه باشد و این ها هیچ جنبشی در ذات انسان و هیچ تحولی در شناخت و معرفت انسان موجب نشود ، این توقف در یک مرتبه محدود است ضمن اینکه آن عزاداری و ذکر مصیبت و گریه و ... همه به جای خود مهم است و باید هم باشد ولی در این بین حداقل از خواص این توقع هست که از آن هدفی سیدالشهدا داشتند که نجات از جهالت بود و هدفی که پدر بزرگوارشان داشتند در آن جنگ و هدف پیامبر هم همین بوده و روشن میشود تمام معصومین همه همین هدف را داشتند و میخواستند همین را بگویند و هرکس به حسب زمان خودش . خلاصه اینکه خواص از این مسیر و هدفی که در این مسیر است غافل نشوند ،ان شا الله خداوند ما را در مسیر صحیح و واقعی ولایت اهل بیت قرار بدهد. ایتا تلگرام
aye elahi.mp3
11.32M
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره "آیه الهی" https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
استاد سید محمد موسوی
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره "آیه الهی" #صوت #صوت_کلاس #استاد_موسوی https://t.me/mus
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره "آیه الهی" ﴿سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ﴾ 🔶نشانه ها و آیات خودمان را در آفاق و انفس به آنها نشان میدهیم ،آیا عدم مطلق و فقر مطلق را میتوان نشان داد؟ چه را میخواهیم نشان دهیم؟ این ها اگر کمال ندارند و سِمَتْ آیه بودن دارند یعنی "لا شَيْ‏ءٍ " محض باشند این قابل ارائه نیست و ﴿سَنُرِيهِمْ﴾ معنا نمیدهد مثل این است که خداوند بگوید من اجتماع نقضین را به شما نشان میدهم، عدم را به شما نشان میدهم ، این بی معنا است .. فقر ،جهل، عجز و هرآنچه به عنوان خصوصیت اشیا بتوان اثبات کرد ، این ها آیا این ها "شَيْ‏ءٍ " هستند یا نبود "شَيْ‏ءٍ " اند؟ ✔️ عجز و جهل که چیزی نیست و هیچ عاقلی پیدا نمیشود که بگوید عجز و جهل یک چیزی است این " لا شَيْ‏ءٍ " است و معنا ندارد که خداوند "لا شَيْ‏ءٍ " و "عدم" را نشان بدهد پس باید چیزی باشد تا قابل نشان دادن باشد. پس این که فرمود ﴿سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا﴾ این آیه "لا شَيْ‏ءٍ " محض و عدم نمیتواند باشد در حالی آنچه که به ما به اشیا از جهل و عجز و همه جهات عدمی و نواقصی که نسبت میدهیم اینها همه "لا شَيْ‏ءٍ " هستند. ❓نحوه شیئیتی که خداوند به عنوان آیات آفاقی و انفسی نشان میدهد چیست؟ ⭕️دو گونه میتوان تفسیر کرد : 1⃣ این شیئیت واقعا یک نحوه وجود و علم و قدرتی است است که غیر از کمال خداوند باشد ،چون باید یک نحوه مغایرت باشد تا جدایی بین آیه و غیر آیه روشن بشود ، 🚫این واضح البطلان است چراکه هیچ شی ای نیست که کمال مستقلی داشته باشد و هر کمال و حسنه ای در نظام عالم است ، کمال الهی است چرا که موجب محدود شدن حق تعالی میشود ، اگر کمال است که از جمله کمالات و اصل آن کمالات وجود است از آن حق تعالی است . 💡 این هم که گفته میشود از آن حق تعالی است در همین جا هم باید درست فهمیده شود چراکه یکی از مشکلات این مسائل این است که به هرنحو صحبت کنیم موجب برداشت غلط در جای دیگر میشود، در همین جا وقتی گفته میشود کمالات از خداوند است غالب افراد اینطور به ذهن می آورند که انگار خداوند ماده شده است برای کمالات است مانند اینکه گفته شود این چوب از درخت است ولی الان درخت در این چوب نیست یا میگوییم دیوار از خاک است یعنی ماده اش خاک بوده و بعد تبدیل به این شده است . اینکه کمالات ما از خداوند است به این معنا نیست که یک تکه از کمالات خداوند کنده شده و برای ما قرار داده شده "مِن" نشئیه ای که علت قابلی را بیان بکند نیست بلکه علت فاعلی یعنی او فاعل است و فاعلیتش هم مثل بنا و بنّا نیست که بین او و فعلش هم مباینت باشد و فاصله داشته باشد، فاعلیت برای حق تعالی دائمی است و فعل هم دائما وابسته به خداوند است و خارج از حیطه وجودش نیست . 2⃣اگر این _قید ها _ را کنار بگذاریم میشود حرف عرفا که یعنی نمود و نشانه ، اگر شی است به شئیت حق تعالی است اگر علم و قدرت و ... گفتی همه از حق تعالی است با صرف نظر از این نشانه بودن هیچ نیست و " لا شَی" است . ✅این هم که فرمود ﴿ فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ﴾ یعنی به درون خود بنگری و بیرون که همه بیرون نسبت به او میشود آفاق یعنی کل عالم و استثنا هم ندارد که چیزی در عالم باشد که آیه نباشد. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
فيجب من العناية الإلهية وجود شخص في كل عصر مأمور بإصلاح النوع مؤيد بآيات تدل على أنها من عند الله فيفرض عليهم قربات الله حتى لا يكونوا كالبهائم يأكلون ويتمتعون فيكونوا كالأنعام بل هم أضل. شیخ شهاب الدین سهروردی https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
🎙 بررسی آثار حکیم الهی و مفسر کبیر علامه طباطبایی 📆انتشار یافته به مناسبت ۲۴ آبان سالگرد ارتحال علامه طباطبایی ایتا تلگرام