استاد سید محمد موسوی
📣 همایش استانی روز جهانی فلسفه 👤 سخنرانان: 🔶حجت الاسلام سید محمد موسوی بایگی 🔸دانشیار دانشگاه علوم
روز جهانی فلسفه.mp3
6.84M
📣دومین پیشنشست هشتمین همایش حکیم سبزواری، طراحی و آسیبشناسی برنامه درسی و متون آموزشی
👤 دکتر سید محمد موسوی بایگی؛ دانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
(ویژگیهای برجسته و کاستیهای شرح منظومه ملا هادی سبزواری به عنوان متن آموزشی فلسفه اسلامی)
👤دکتر احد فرامرز قراملکی؛ رییس بنیاد پژوهشهای اسلامی و استاد دانشگاه تهران.
👤دکتر محمد رضا ارشادی نیا؛ دانشیار گروه فلسفه اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری.
👤دکتر محمد مهدی کمالی، استادیار پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی.
📆 پنجشنبه: 17 آذرماه 1401
🕒 ساعت 9-11
🕌مکان برگزاری حضوری: بنیاد پژوهشهای اسلامی، سالن شیخ طوسی.
🌐پیوند برگزاری مجازی: https://meeting5.hsu.ac.ir/b/7pj-qal-6vg-jsc
ایتا تلگرام
May 11
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علَی الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة، صورهِ النَّفسِ الکُلیّةِ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّة، مطلع الأنوارِ العلویّة، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة، النّاجیة المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار، ثمرة شَجَره الیقین ، سیدة نساء العالمین، المعروفة بالقَدْر ، المجهولةِ بِالْقَبرِ ، قُرّة عین الرَّسولِ، الزَّهراءِ البتول، علیها الصّلوة و السّلام.
ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
✅ نشست بررسی غایت فلسفه و ضرورت یادگیری فلسفه، بررسی جهات برتری کتاب شرح المنظومه حکیم سبزواری(رحمت الله علیه)
👤 با حضور استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین موسوی بایگی
🔻 در این جلسه که با حضور جمعی از اساتید علوم عقلی و طلاب مقطع تخصصی مدرسه عباسقلی خان و سایر مدارس حوزه علمیه خراسان برگزار شد، در ابتدا استاد محترم از تشکیل چنین جلساتی ابراز خرسندی و رضایت نمودند.
و در ادامه به بیان نکاتی چند در باب غایت فلسفه و ضرورت فراگیری فلسفه توسط طلاب علوم دینی پرداختند.
🔻ایشان که از شاگردان برجسته ی فیلسوف علامه بزرگوار مرحوم استاد سید جلالالدین آشتیانی(رحمت الله علیه) هستند، فرمودند: نفس و معاد بحثی دشوار و دقیق است که تمام مسائل فلسفی در تقریر آن به کار گرفته می شود لذا کسی می تواند به درک نفس و معاد حکمت متعالیه و نظریه پردازی در آن نائل شود که در سایر مسائل فلسفی به فهم کامل و دقیقی رسیده باشد.
🔻در پایان استاد محترم به جهات برتری کتاب شرح المنظومه نسبت به سایر کتب آموزشی در رشته فلسفه اسلامی پرداخته و فرمودند:
شرح منظومه حکیم سبزواری(رحمت الله علیه) تلخیص کامل و جامعی از اسفار جناب صدرالمتالهین(رحمه الله)می باشد، به طوری که امام خمینی(قدس سره) بعد از قرائت کتاب شرح منظومه نزد استاد، به درس اسفار حاضر شدند اما بعد از چند جلسه به این نتیجه رسیدند که باتوجه به قرائت شرح منظومه و تسلطی که به آن پیدا شده نیازی به قرائت اسفار نزد استاد ندارند و خود از عهده فهم آن بر می آیند لذا دیگر در کلاس اسفار شرکت نکردند و خود به مطالعه اسفار پرداختند.
البته این حکم عمومی نیست اما مقصود این است که این کتاب برای فرد مستعد، میتواند چنین اثری هم داشته باشد
#استاد_موسوی
#مدرسه_علمیه_عباسقلیخان
🔸 پنجشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱🔸
ایتا تلگرام
يَا بَاطِناً فِي ظُهُورِهِ وَ ظَاهِراً فِي بُطُونِهِ وَ مَكْنُونِهِ يَا مُفَرِّقاً بَيْنَ النُّورِ وَ الدَّيْجُورِ يَا مَوْصُوفاً بِغَيْرِ كُنْهٍ وَ مَعْرُوفاً بِغَيْرِ شِبْهٍ حَادَّ كُلِّ مَحْدُودٍ وَ شَاهِدَ كُلِّ مَشْهُودٍ وَ مُوجِدَ كُلِّ مَوْجُودٍ وَ مُحْصِيَ كُلِّ مَعْدُودٍ وَ فَاقِدَ كُلِّ مَفْقُودٍ لَيْسَ دُونَكَ مِنْ مَعْبُودٍ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْجُودِ يَا مَنْ لا يُكَيَّفُ بِكَيْفٍ وَ لا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ
يَا مُحْتَجِباً عَنْ كُلِّ عَيْنٍ يَا دَيْمُومُ يَا قَيُّومُ وَ عَالِمَ كُلِّ مَعْلُومٍ
اي نهان در عين ظهور، اي ظاهر در عين نهان، و مستوري، اي جداكننده بين روشنايي و تاريكي، اي وصف شده بدون اينكه ژرفاي وجودش درك شود و اي شناخته شده بدون تشبيه، مرزبند هر محدود، گواه هر گواهي پذير، هستي بخش هرچه هست، و شماره كننده هر شماره و گم كننده هر گمشده معبودي غير تو نيست، اهل بزرگمنشي و جودي، اي كه چگونگي نپذيري و به جايي درنگنجي، اي پوشيده از هر ديده، اي جاودان، اي به خود پاينده و داناي هر دانسته
توقیع شریف حضرت صاحب الامر (عج)
دعای هر روز ماه رجب الأصب
مصباح المتهجد، ص ۸۰۳
ایتا تلگرام
امام جواد (علیه السلام)
مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ دَاوُدَ بْنِ اَلْقَاسِمِ أَبِي هَاشِمٍ اَلْجَعْفَرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ اَلْأَبْصٰارَ » فَقَالَ يَا أَبَا هَاشِمٍ أَوْهَامُ اَلْقُلُوبِ أَدَقُّ مِنْ أَبْصَارِ اَلْعُيُونِ أَنْتَ قَدْ تُدْرِكُ بِوَهْمِكَ اَلسِّنْدَ وَ اَلْهِنْدَ وَ اَلْبُلْدَانَ اَلَّتِي لَمْ تَدْخُلْهَا وَ لاَ تُدْرِكُهَا بِبَصَرِكَ وَ أَوْهَامُ اَلْقُلُوبِ لاَ تُدْرِكُهُ فَكَيْفَ أَبْصَارُ اَلْعُيُونِ .
ابو هاشم گويد: بحضرت جواد (عليه السّلام) آيه« لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ اَلْأَبْصٰارَ »را عرض كردم، فرمود: اى ابا هاشم خاطره دلها دقيقتر از بينائى چشمهاست، زيرا تو گاهى با خاطره دلت سند و هند و شهرهائى كه بآنها نرفتهاى درك ميكنى ولى با چشمت درك نميكنى، خاطره دلها خدا را درك نكنند تا چه رسد به بینایی چشمها.
الکافی ج۱، ص ۹۹
#احادیث_توحیدی
#امام_جواد
💐فرخنده میلاد حضرت امام جواد مبارک باد.
ایتا تلگرام
العالم كله فيه بالقوة و الصلاحية فقبل منه تعالى كل شيء في ذلك الهباء على حسب قوته و استعداده كما تقبل زوايا البيت نور السراج و على قدر قربه من ذلك النور يشتد ضوءه و قبوله قال تعالى مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فِيها مِصْباحٌ فشبه نوره بالمصباح فلم يكن أقرب إليه قبولا في ذلك الهباء إلا حقيقة محمد صلى اللَّه عليه و سلم المسماة بالعقل فكان سيد العالم بأسره و أول ظاهر في الوجود فكان وجوده من ذلك النور الإلهي و من الهباء و من الحقيقة الكلية و في الهباء وجد عينه و عين العالم من تجليه و أقرب الناس إليه علي بن أبي طالب.
الفتوحات المكية(اربع مجلدات)، ج۱، ص: ۱۱۹
💐میلاد حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب فرخنده و مبارک.
ایتا تلگرام