eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
301 عکس
16 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد سید محمد موسوی
✅ نشست بررسی غایت فلسفه و ضرورت یادگیری فلسفه، بررسی جهات برتری کتاب شرح المنظومه حکیم سبزواری(رحمت الله علیه) 👤 با حضور استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین موسوی بایگی 🔻 در این جلسه که با حضور جمعی از اساتید علوم عقلی و طلاب مقطع تخصصی مدرسه عباسقلی خان و سایر مدارس حوزه علمیه خراسان برگزار شد، در ابتدا استاد محترم از تشکیل چنین جلساتی ابراز خرسندی و رضایت نمودند. و در ادامه به بیان نکاتی چند در باب غایت فلسفه و ضرورت فراگیری فلسفه توسط طلاب علوم دینی پرداختند. 🔻ایشان که از شاگردان برجسته ی فیلسوف‌ علامه‌ بزرگوار مرحوم‌ استاد سید جلال‌الدین‌ آشتیانی‌(رحمت‌ الله‌ علیه‌) هستند، فرمودند: نفس و معاد بحثی دشوار و دقیق است که تمام مسائل فلسفی در تقریر آن به کار گرفته می شود لذا کسی می تواند به درک نفس و معاد حکمت متعالیه و  نظریه پردازی در آن نائل شود که در سایر مسائل فلسفی به فهم کامل و دقیقی رسیده باشد. 🔻در پایان استاد محترم به جهات برتری کتاب شرح المنظومه نسبت به سایر کتب آموزشی در رشته فلسفه اسلامی پرداخته و فرمودند: شرح منظومه حکیم سبزواری(رحمت الله علیه) تلخیص کامل و جامعی از اسفار جناب صدرالمتالهین(رحمه الله)می باشد، به طوری که امام خمینی(قدس سره) بعد از قرائت کتاب شرح منظومه نزد استاد، به درس اسفار حاضر شدند اما بعد از چند جلسه به این نتیجه رسیدند که باتوجه به قرائت شرح منظومه و تسلطی که به آن پیدا شده نیازی به قرائت اسفار نزد استاد ندارند و خود از عهده فهم آن بر می آیند لذا دیگر در کلاس اسفار شرکت نکردند و خود به مطالعه اسفار پرداختند. البته این حکم عمومی نیست اما مقصود این است که این کتاب  برای فرد مستعد، میتواند چنین اثری هم داشته باشد 🔸 پنجشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱🔸 ایتا   تلگرام
يَا بَاطِناً فِي ظُهُورِهِ وَ ظَاهِراً فِي بُطُونِهِ وَ مَكْنُونِهِ يَا مُفَرِّقاً بَيْنَ النُّورِ وَ الدَّيْجُورِ يَا مَوْصُوفاً بِغَيْرِ كُنْهٍ وَ مَعْرُوفاً بِغَيْرِ شِبْهٍ حَادَّ كُلِّ مَحْدُودٍ وَ شَاهِدَ كُلِّ مَشْهُودٍ وَ مُوجِدَ كُلِّ مَوْجُودٍ وَ مُحْصِيَ كُلِّ مَعْدُودٍ وَ فَاقِدَ كُلِّ مَفْقُودٍ لَيْسَ دُونَكَ مِنْ مَعْبُودٍ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْجُودِ يَا مَنْ لا يُكَيَّفُ بِكَيْفٍ وَ لا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ يَا مُحْتَجِباً عَنْ كُلِّ عَيْنٍ يَا دَيْمُومُ يَا قَيُّومُ وَ عَالِمَ كُلِّ مَعْلُومٍ اي نهان در عين ظهور، اي ظاهر در عين نهان، و مستوري، اي جداكننده بين روشنايي و تاريكي، اي وصف شده بدون اينكه ژرفاي وجودش درك شود و اي شناخته شده بدون تشبيه، مرزبند هر محدود، گواه هر گواهي پذير، هستي بخش هرچه هست، و شماره كننده هر شماره و گم كننده هر گمشده معبودي غير تو نيست، اهل بزرگمنشي و جودي، اي كه چگونگي نپذيري و به جايي درنگنجي، اي پوشيده از هر ديده، اي جاودان، اي به خود پاينده و داناي هر دانسته توقیع شریف حضرت صاحب الامر (عج) دعای هر روز ماه رجب الأصب مصباح المتهجد، ص ۸۰۳ ایتا تلگرام
امام جواد (علیه السلام) مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ دَاوُدَ بْنِ اَلْقَاسِمِ أَبِي هَاشِمٍ اَلْجَعْفَرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ اَلْأَبْصٰارَ » فَقَالَ يَا أَبَا هَاشِمٍ أَوْهَامُ اَلْقُلُوبِ أَدَقُّ مِنْ أَبْصَارِ اَلْعُيُونِ أَنْتَ قَدْ تُدْرِكُ بِوَهْمِكَ اَلسِّنْدَ وَ اَلْهِنْدَ وَ اَلْبُلْدَانَ اَلَّتِي لَمْ تَدْخُلْهَا وَ لاَ تُدْرِكُهَا بِبَصَرِكَ وَ أَوْهَامُ اَلْقُلُوبِ لاَ تُدْرِكُهُ فَكَيْفَ أَبْصَارُ اَلْعُيُونِ . ابو هاشم گويد: بحضرت جواد (عليه السّلام) آيه« لاٰ تُدْرِكُهُ‌ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ‌ اَلْأَبْصٰارَ »را عرض كردم، فرمود: اى ابا هاشم خاطره دلها دقيقتر از بينائى چشمهاست، زيرا تو گاهى با خاطره دلت سند و هند و شهرهائى كه بآنها نرفته‌اى درك ميكنى ولى با چشمت درك نميكنى، خاطره دلها خدا را درك نكنند تا چه رسد به بینایی چشمها. الکافی ج۱، ص ۹۹ 💐فرخنده میلاد حضرت امام جواد مبارک باد. ایتا تلگرام
العالم كله فيه بالقوة و الصلاحية فقبل منه تعالى كل شي‏ء في ذلك الهباء على حسب قوته و استعداده كما تقبل زوايا البيت نور السراج و على قدر قربه من ذلك النور يشتد ضوءه و قبوله قال تعالى مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فِيها مِصْباحٌ فشبه نوره بالمصباح فلم يكن أقرب إليه قبولا في ذلك الهباء إلا حقيقة محمد صلى اللَّه عليه و سلم المسماة بالعقل فكان سيد العالم بأسره و أول ظاهر في الوجود فكان وجوده من ذلك النور الإلهي و من الهباء و من الحقيقة الكلية و في الهباء وجد عينه و عين العالم من تجليه و أقرب الناس إليه علي بن أبي طالب‏. الفتوحات المكية(اربع مجلدات)، ج‏۱، ص: ۱۱۹ 💐میلاد حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب فرخنده و مبارک. ایتا تلگرام
به روی اهل طاعت درگه رحمت گشود ایزد به سوی اهل عصیان بست درهای عذاب امشب به اشراقی شه کل الجمال انگیخت در عالم ز عشق روی سلطان شهیدان انقلاب امشب دهد لطفش به اهل عشق و عقل و دین می کوثر زند قهرش به دیو کفر و ظلم و کین شهاب امشب گشاید درگه رحمت به روی عالم و آدم رهاند کشتی امت ز موج اضطراب امشب مهدی الهی قمشه ای 💐خجسته میلاد حضرت اباعبدالله الحسین بر همه مسعود و مبارک ایتا تلگرام
امام حسین (علیه السلام) أَيُّهَا اَلنَّاسُ اِتَّقُوا هَؤُلاَءِ اَلْمَارِقَةَ اَلَّذِينَ يُشَبِّهُونَ اَللَّهَ بِأَنْفُسِهِمْ - يُضٰاهِؤُنَ قَوْلَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ اَلْكِتَابِ بَلْ هُوَ اَللَّهُ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ اَلسَّمِيعُ اَلْبَصِيرُ - لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ اَلْأَبْصٰارَ وَ هُوَ اَللَّطِيفُ اَلْخَبِيرُ اِسْتَخْلَصَ اَلْوَحْدَانِيَّةَ وَ اَلْجَبَرُوتَ وَ أَمْضَى اَلْمَشِيئَةَ وَ اَلْإِرَادَةَ وَ اَلْقُدْرَةَ وَ اَلْعِلْمَ بِمَا هُوَ كَائِنٌ لاَ مُنَازِعَ لَهُ فِي شَيْءٍ مِنْ أَمْرِهِ وَ لاَ كُفْوَ لَهُ يُعَادِلُهُ وَ لاَ ضِدَّ لَهُ يُنَازِعُهُ وَ لاَ سَمِيَّ لَهُ يُشَابِهُهُ وَ لاَ مِثْلَ لَهُ يُشَاكِلُهُ لاَ تَتَدَاوَلُهُ اَلْأُمُورُ وَ لاَ تَجْرِي عَلَيْهِ اَلْأَحْوَالُ وَ لاَ تَنْزِلُ عَلَيْهِ اَلْأَحْدَاثُ وَ لاَ يَقْدِرُ اَلْوَاصِفُونَ كُنْهَ عَظَمَتِهِ وَ لاَ يَخْطُرُ عَلَى اَلْقُلُوبِ مَبْلَغُ جَبَرُوتِهِ لِأَنَّهُ لَيْسَ لَهُ فِي اَلْأَشْيَاءِ عَدِيلٌ وَ لاَ تُدْرِكُهُ اَلْعُلَمَاءُ بِأَلْبَابِهَا وَ لاَ أَهْلُ اَلتَّفْكِيرِ بِتَفْكِيرِهِمْ إِلاَّ بِالتَّحْقِيقِ إِيقَاناً بِالْغَيْبِ لِأَنَّهُ لاَ يُوصَفُ بِشَيْءٍ مِنْ صِفَاتِ اَلْمَخْلُوقِينَ وَ هُوَ اَلْوَاحِدُ اَلصَّمَدُ مَا تُصُوِّرَ فِي اَلْأَوْهَامِ فَهُوَ خِلاَفُهُ لَيْسَ بِرَبٍّ مَنْ طُرِحَ تَحْتَ اَلْبَلاَغِ وَ مَعْبُودٍ مَنْ وُجِدَ فِي هَوَاءٍ أَوْ غَيْرِ هَوَاءٍ هُوَ فِي اَلْأَشْيَاءِ كَائِنٌ لاَ كَيْنُونَةَ مَحْظُورٍ بِهَا عَلَيْهِ وَ مِنَ اَلْأَشْيَاءِ بَائِنٌ لاَ بَيْنُونَةَ غَائِبٍ عَنْهَا لَيْسَ بِقَادِرٍ مَنْ قَارَنَهُ ضِدٌّ أَوْ سَاوَاهُ نِدٌّ لَيْسَ عَنِ اَلدَّهْرِ قِدَمُهُ وَ لاَ بِالنَّاحِيَةِ أَمَمُهُ اِحْتَجَبَ عَنِ اَلْعُقُولِ كَمَا اِحْتَجَبَ عَنِ اَلْأَبْصَارِ وَ عَمَّنْ فِي اَلسَّمَاءِ اِحْتِجَابَهُ كَمَنْ [عَمَّنْ] فِي اَلْأَرْضِ قُرْبُهُ كَرَامَتُهُ وَ بُعْدُهُ إِهَانَتُهُ لاَ تَحُلُّهُ فِي وَ لاَ تُوَقِّتُهُ إِذْ وَ لاَ تُؤَامِرُهُ إِنْ عُلُوُّهُ مِنْ غَيْرِ تَوَقُّلٍ وَ مَجِيئُهُ مِنْ غَيْرِ تَنَقُّلٍ يُوجِدُ اَلْمَفْقُودَ وَ يُفْقِدُ اَلْمَوْجُودَ وَ لاَ تَجْتَمِعُ لِغَيْرِهِ اَلصِّفَتَانِ فِي وَقْتٍ يُصِيبُ اَلْفِكْرُ مِنْهُ اَلْإِيمَانَ بِهِ مَوْجُوداً وَ وُجُودَ اَلْإِيمَانِ لاَ وُجُودَ صِفَةٍ بِهِ تُوصَفُ اَلصِّفَاتُ لاَ بِهَا يُوصَفُ وَ بِهِ تُعْرَفُ اَلْمَعَارِفُ لاَ بِهَا يُعْرَفُ فَذَلِكَ اَللَّهُ لاَ سَمِيَّ لَهُ سُبْحَانَهُ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ اَلسَّمِيعُ اَلْبَصِيرُ . توحيد أيا مردم بپرهيزيد از اين بى‌دينيها كه خدا را بخود مانند كنند و با گفته كفار اهل كتاب هم آهنگ شوند،بلكه اوست خدا كه چيزى بمانندش نيست و او است شنوا و بينا ديده‌ها او را در نيابند و او ديده‌ها را دريابد و او است لطيف و آگاه،يگانگى و جبروت را خاص خود كرده است و خواست و اراده و نيرو و دانش را بهر چه شدنى است بكار برده،در هيچ كارش ستيزه‌جوئى نيست و هيچ همتا را سر برابرى او نيست،ضدى كه با او ستيزه كند ندارد،و همنامى كه مانند او باشد و مثلى كه باو ماند ندارد. دستخوش شئون و حوادث نشود،و حالى بحالى نگردد،و پديده‌ها بر وى رخ ندهند،شرح كنه عظمتش در خور نيروى واصفان نيست،و اندازه جبروتش بدلها خطور ندارد،زيرا براى او در ميان چيزها همتا نيست،دانشمندان با همه خرد خود او را در نيابند،و متفكران جز بهمان تصديق وجود او ره نيابند جز اينكه پس پرده غيب بيقين خدائى هست،چون كه او بچيزى از صفات آفريدگان وصف نشود،او است يگانه و بى‌نياز،هر چه در وهمها در آيد جز او است،پروردگار نباشد آنكه دستخوش بلاغ و درك شود،و معبود نبود آنكه در حيز هوا و ما وراء هوا است،او در همه چيز باشد نه بطورى كه در حصار آن قرار دارد،او از همه چيز جدا است نه بوجهى كه از او نهان باشد،تواناى مطلق نيست كسى كه در برابر او ضديست يا همتائى را همسر است،قدمت او نظر بگذشت روزگار نيست،و توجه او سوئى ندارد،از خردها نهانست چونان كه از ديدها،از اهل آسمان در پرده است چونان كه از اهل زمين،قرب بوى گرامى داشتن او است،و دوريش اهانت كردن او. نه ظرف است و نه در ظرف،نه وقتى دارد و نه اگر،بلندى او در فراز قله بودن نيست،و آمدنش از جايى بجائى شدن نباشد،نابود را هست كند و هست را نابود سازد،جز او را در يك وقت دو صفت نباشد، انديشه بهمان اعتقاد ببودن او تواند رسيد،اعتقاد بهمان محض وجود او نه بصفتى جز وجود در او،هر صفتى عنوان ذات او است نه اينكه در او مبدئى داشته باشد،هر معرفتى پرتو فيض او است نه اينكه پرتوى بر او افكند،اينست خدا،هم نامى ندارد،پاك و منزه است،بمانندش چيزى نيست و او است شنوا و بینا. تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۲۴۴
کلام متقدمین و متاخرین شیعه و نقش خواجه نصیرالدین توسی 📆 باز نشر به مناسبت ۵ اسفند ماه، بزرگداشت خواجه نصیر الدین توسی ایتا تلگرام
khaje nasirodin tosi.mp3
2.66M
کلام متقدمین و متاخرین شیعه و نقش خواجه نصیرالدین توسی 📆 باز نشر به مناسبت ۵ اسفند ماه، بزرگداشت خواجه نصیر الدین توسی ایتا تلگرام
سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ ، وَأَنْبِيائِهِ الْمُرْسَلِينَ ، وَعِبادِهِ الصَّالِحِينَ ، وَجَمِيعِ الشُّهَداءِ وَالصِّدِّيقِينَ ، وَ الزَّاكِياتُ الطَّيِّباتُ فِيما تَغْتَدِي وَتَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَالتَّصْدِيقِ وَالْوَفاءِ وَالنَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ الْمُرْسَلِ ، وَالسِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ ، وَالدَّلِيلِ الْعالِمِ ، وَالْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ ، وَالْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ ، فَجَزاكَ اللّٰهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ وَأَعَنْتَ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ 🌺میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام تبریک و تهنیت باد🌺 ایتا تلگرام
بسم اللّٰه الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللّٰهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه عَلی آدمِ أهْلِ البَیتِ، المُنَزّهِ عن کَیْت و ما کَیت، روحِ جَسَد الإمامةِ، شَمسِ الشّهامةِ، مَضمونِ کِتابِ الإبداعِ، حَلٍّ تَعْمیَةِ الإختِراعِ، سِرِّ اللّٰهِ فی الوُجودِ، إنسانِ عَیْنِ الشُّهودِ، خازِنِ کُنُوزِ الغَیبِ، مَطلَعِ نورِ الإیمانِ، کاشِفِ مستورِ العِرفانِ، الحُجَّةِ القاطِعَةِ، و الدُّرَّةِ اللّامِعَةِ، ثَمَرةِ شَجَرةِ طوبيٰ القُدسیّةِ، أزل الغَیبِ و أبدِ الشّهادةِ، السِّر الکُّلِّ فی سِرِّ العبادة، وتَدِ الأوتادِ و زَیْنِ العبادِ، إمام العالمین و مَجمعِ البَحرَین ،زَیْن العابدینَ علیِّ بن الحسین علیهِ السلام. 🌺میلاد سید الساجدین امام علی بن حسین علیه السلام بر همگان تبریک و تهنیت باد🌺 ایتا تلگرام
قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَا اِبْنَ آدَمَ بِمَشِيئَتِي كُنْتَ أَنْتَ اَلَّذِي تَشَاءُ وَ بِقُوَّتِي أَدَّيْتَ إِلَيَّ فَرَائِضِي وَ بِنِعْمَتِي قَوِيتَ عَلَى مَعْصِيَتِي جَعَلْتُكَ سَمِيعاً بَصِيراً «مٰا أَصٰابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اَللّٰهِ وَ مٰا أَصٰابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ» وَ ذَلِكَ أَنِّي أَوْلَى بِحَسَنَاتِكَ مِنْكَ وَ أَنْتَ أَوْلَى بِسَيِّئَاتِكَ مِنِّي امام على بن الحسين علیه السلام فرمود خداى عز و جل فرموده است: اى پسر آدم، تو بخواست من ميخواهى و بقوت من واجباتم را انجام دهى و بوسيله نعمت من بر نافرمانيم توانا گشتى، من ترا شنوا و بينا كردم، هر نيكى كه بتو رسد از خداست و هر بدى كه بتو رسد از خود تو است زيرا من به نيكيهايت از تو سزاوارترم و تو ببديهايت از من سزاوارترى. الکافي ج ۱، ص ۱۵۹ ایتا تلگرام