قالَ علیه السلام : وَ إ نّ حُبَّنا لَیُساقِطُ الذُّنُوبَ مِنْ بَنى آدَم ، کَما یُساقِطُ الرّیحُ الْوَرَقَ مِنَ الشَّجَرِ.
امام حسن مجتبی فرمود: همانا محبّت و دوستى با ما (اهل بیت رسول اللّه صلى الله علیه و آله ) سبب ریزش گناهان - از نامه اعمال - مى شود، همان طورى که وزش باد، برگ درختان را مى ریزد.
بحارالا نوار: ج 44، ص 23، ح 7
#امام_حسن
ایتا تلگرام
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر
✔️بخش اول
✅حقایق ما دون، منشأ در مراتب بالا دارند.
❓شب قدر، شب تعيين تقدیر یا جف القلم بما هو کائن؟
🔴شب قدر نزول روح و ملائکه و کل امر حکیم
🔴لزوم وجود مرتبه ای فوق مرتبه فرق
🔴غیب ذات نخستین مرتبه تعیین و تقدیر اشیا
🔴وعاء تنزل روح و ملائکه باطن ختمی مرتبت است
🔸لیلة القدر و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🔸شب قدر در عالم طبیعت
❓دفع شبهه :خداوند محل تغییر نیست پس نیازی به دعا نیست!
✅پاسخ:
1⃣تقدیر انسان مجرایی دارد که از آن جمله عمل انسان است
🔸فنای در مقام فعل
2⃣فزونی قابلیت با اجتماع همتها در دعا
#رمضان
#شب_قدر
#استاد_موسوی
#صوت
ایتا تلگرام
May 11
فلما سمع الناس الضجة ثار إليه كل من كان في المسجد، وصاروا يدورون ولا يدرون أين يذهبون من شدة الصدمة والدهشة، ثم أحاطوا بأمير المؤمنين عليه السلام وهو يشد رأسه بمئزره، والدم يجري على وجهه ولحيته، وقد خضبت بدمائه وهو يقول: هذا ما وعد الله ورسوله وصدق الله ورسوله.
قال الراوي: فاصطفقت أبواب الجامع، وضجت الملائكة في السماء بالدعاء، وهبت ريح عاصف سوداء مظلمة، ونادى جبرئيل عليه السلام بين السماء والأرض بصوت يسمعه كل مستيقظ:
" تهدمت والله أركان الهدى، وانطمست والله نجوم السماء و أعلام التقى، وانفصمت والله العروة الوثقى، قتل ابن عم محمد المصطفى، قتل الوصي المجتبى، قتل علي المرتضى، قتل والله سيد الأوصياء، قتله أشقى الأشقياء "
بحار الأنوار - الشيخ المجلسي - ج ٤٢ - ص ٢٨٤
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
37.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 دانشگاه علوم اسلامی رضوی؛ از گذشته تا امروز
✅ تجربهای موفق از پیوند حوزه و دانشگاه
#دانشگاه_علوم_اسلامی_رضوی
@razaviac
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر
✔️بخش دوم
🔴ليلة القدر در روایات:
1⃣شب تقدیر همه حقایق ازلا و ابدا
🔺شب قدر زمانی تفصیل حقایق مجمل پیشین
2⃣فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَک لَیلَةَ الْقَدْرِ
🔺ادراک وجدان و یافتن است
3⃣مفاد سایر آیات و روایات:
🔺نزول قرآن
🔺نزول ملائکه و روح
✅نتیجه:حقیقت لیله القدر بالاتر از مجاری مکان و زمان و طبیعت
🔸تقدیر همان علم است
🔸ظرف تقدیر حقیقتی شامل همه امور عالی و سافل
🔶ظرف تقدیر حقیقی عقل اول یا همان نور محمدی
🔴معنای لیل
🔴ارتباط لیله القدر با:
🔸نزول قرآن
🔸نزول ملائکه
🔴مراتب ادراک لیله القدر
💡توجه:توجه به باطن نباید مانع توجه به ظاهر شود
#رمضان
#شب_قدر
#استاد_موسوی
#شرح_جامعه_کبیره
#صوت
ایتا تلگرام
حقیقت لیله القدر2.mp3
13.27M
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر
✔️بخش دوم
#رمضان
#شب_قدر
#استاد_موسوی
#شرح_جامعه_کبیره
May 11
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
📖بیان استاد سید محمد موسوی درباره اسماء و صفات الهی از دید عرفا
📆انتشار یافته به مناسبت ۲۷ رمضان سالگرد رحلت شیخ اکبر محی الدین ابن عربی
#استاد_موسوی
#مکتوبات
#عرفان
ایتا تلگرام
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
📖بیان استاد سید محمد موسوی درباره اسماء و صفات الهی از دید عرفا
📆انتشار یافته به مناسبت ۲۷ رمضان سالگرد رحلت شیخ اکبر محی الدین ابن عربی
به حسب اصطلاح رائج، عرفا وقتي از صفات و اسما الهی، سخن ميگويند مقصودشان نحوه اي از ظهورات حق تعالي است همانطور كه در مورد سائر مخلوقات ميگويند که تجلیات الهی است ولی عين ذات نيستند و خارج از ذات هم نيستند.
توضیح بیشتر اینکه بر اساس مبانی فلسفی، خداوند دو گونه مخلوق عینی دارد :
یکی طبیعي مادي
و دیگری مجردات
تقسيم مخلوق به مجرد و مادي به اعتبار دو مرتبه از وجودات است و اين دو مرتبه باعث ميشود ما در مرتبه ادراكات حسي يكي از نحوه ها را نيابيم .
عارف ميگويد آنچه حکیم و متکلم، معلول و مخلوق مینامند نحوه های تجلی حق اند. علاوه بر دو نحوه تجلی مذکور (یعنی:
الف)محسوس يا مادي
ب) نا محسوس يا مجرد كه فلاسفه به ادله ي عقلي ، آن را اثبات ميكنند)
یک نحوه تجلی دیگر نیز هست که اسما و صفات الهی مینامیم، كه بر اين مرتبه، دليل عقلي بر اساس مبانی مشهور فلاسفه مشاء، نيست بلکه شهودي است .
به دو دسته از اين سه نحوه تجلی، مخلوق یا مجعول خارجي ميگوييم و به يك مرتبه مجعول خارجي گفته نميشود كه همان اسما است، زیرا جعل مربوط به مرتبه اي است كه مجعول خود را بيابد ولي اسما و صفات در مرتبه اي هستند كه خود را نميابند.
اين نيافتن خود، به سبب نقص آنها نيست بلكه به سبب شدت تجلي و قرب به خداوند است به طوری که غیری در آن مراتب نیست که حق تعالی، آن را بيابد اما در مراتب متنزل، حق تعالی، غير خود را ميابد (الیته غیر به حسب تعین) و اين يافتن حق، خود را در مرتبه اغيار، همان خودي ما است یعنی ما که خود را ميابيم، در واقع، خداوند خود را در صورت ما ميابد .
اينكه من خودم را ادراك ميكنم يعني اولا "من" را اثبات ميكنم كه خود را میابد، و ثانیا این "من" امثال خود و سایر اشیا را نیز ادراك ميكند هر دوی این یافت (یافت خود و یافت دیگران) در واقع، ادراك خداوند است خودش را به حسب مظاهرش. حال اگر در اين چيزي كه "من" خودم را به عنوان خودی خودم ميابم ، خدا را دیدم واقع را دیده ام و کمال است و گرنه حجاب است، واقع اين است كه من به ادراك حق، خود را ميابم .
این گونه نقص و حجاب، در اسما نیست به سبب قرب مفرط به مقام ذات.
در مرتبه تجلي اسمائي و صفاتي كثرتي هست كه با کثرت مراتب مادون متفاوت است، كثرت در آن مرتبه، مقهور وحدت ذات است و هرچه تنزل از آن مرتبه بيشتر شود احكام كثرت غلبه ميكند،
اگرچه، هم مراتبي كه احكام كثرت بر آن غلبه ميكند و هم مراتبي كه مقهور وحدت اند، همه ، تجلي خداوند و محاط به ذاتند. مثل آنچه كه در فلسفه گفته ميشود هر معلولي محاط به علت بالاتر است تا نهايتا در سلسله علل به عقل اول ميرسد. در زبان عرفاني از علت و معلول سخن نميگوييم بلكه به تجلي تعبير ميكنيم .
مراتب عالم اجسام تا مثال و عقل و جبروت كه در فلسفه مخلوق و مجعول است در عرفان تجلي است به علاوه يك مرتبه ديگر كه مرتبه تجليات اسمائي و صفاتي است پس در عرفان، دامنه تجليات الهی گسترش پيدا كرده است. هرچند اين مرتبه به حسب اصطلاح تجلي هستند اما با آن مراتبي كه به آن ها مجعول ميگويند فرق دارند چراكه وجدان خود و نيافتن خداوند عين حجاب است .
تمام اين مراتب تجليات، مسبوق به ذات است.
اینجا باید بین علم ذاتی و علم به عنوان صفت و اسم، فرق گذاشت. آنچه از آن به عنوان كمال مطلق ياد ميكنيم مثل حيات مطلق ، علم مطلق یا به عبارت دیگر علم و قدرت ذاتي این، همان ذات است كه وجود نامحدود است همان وجود مطلق لابشرط مقسمي ، علم لابشرط مقسمی است قدرت لابشرط مقسمی است ، چه بگويي وجود لابشرط مقسمي، علم ذاتي، عنقا مُغرِب ، احدیت ذاتیه، همه اشاره به غیب ذات دارد، مانند آنچه در فلسفه و كلام اماميه است كه صفات عين ذاتند. البته متكلم و فيلسوف، مرتبه احدیت وصفی و واحديت را نميشناسد. او وقتي ميگويد صفت علم اشاره ميكند به همين فهمي که از علم داريم و به عنوان كمال میشناسيم. بعد ميگوييم خالق اين كمال، آيا خودش اين كمال را دارد يا نه ؟ البته كه بايد داشته باشد. حال نسبت خداوند با اين كمال چيست؟ كمال خداوند آيا غير از اصل ذات است؟ اشعري ميگويد بله صفات غير از اصل ذاتند و معتزلي هم به كلي صفات را انكار ميكند اما فيلسوف و متكلم اماميه آن را عين ذات ميدانند .
عارف ميگويد آنچه كه كمال ذاتي است عين ذات خداوند است اما اين كمال، ظهوراتی دارد كه اولين مرتبه بروز و ظهور این كمال، مرتبه احدیت و واحدیت است که در این مرتبه اخیر، صفات و اسما ظهور دارند.
#استاد_موسوی
#متن
#عرفان
ایتا تلگرام