eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
300 عکس
16 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
سوم فروردین سالروز عروج روح بلند سید الحکماء الاحرار حضرت استاد سید جلال الدین آشتیانی از تنگای عالم خاک گرامی باد بسط فلسفه در حوزه علمیه مشهد و قوت علمی گروه فلسفه دانشگاه رضوی ثمره بنایی است که آن بزرگ مرد آزاده وارسته پایه گذاری فرمود. شایسته است همه اساتید و دانشجویان حکمت و عرفان، خاصه دانش آموختگان در دانشگاه رضوی، به صلوات و دعا و قرائت آیاتی از قرآن کریم، اندکی از دین خود به آن عزیز را ادا نمایند سيد محمد موسوی https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
ز مشرق تا به مغرب گر امامست امیرالمؤمنین حیدر تمامست گرفته این جهان زخم سنانش گذشته زان جهان وصف سه نانش چو در سر عطا اخلاص او راست سه نان را هفده آیة خاص او راست ترا گر تیر باران بر دوامست علیُّ جُنّةُ جُنّة تمامست پیمبر گفتش ای نور دو دیده ز یک نوریم هر دو آفریده چنان در شهر دانش باب آمد که جَنّت را بحق بوّاب آمد عطار نیشابوری https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
💐 میلاد کریم آل طه حضرت امام حسن مجتبی بر همه مسلمین تبریک و شادباش 💐 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
استاد سید محمد موسوی
💐 میلاد کریم آل طه حضرت امام حسن مجتبی بر همه مسلمین تبریک و شادباش 💐 #امام_حسن https://t.me/mus
🔴مکاتبه و پرسش حسن بصری از امام حسن مجتبی علیه السلام درباره قضا و قدر و پاسخ آن امام فرزانه 📝 كَتَبَ اَلْحَسَنُ اَلْبَصْرِيُّ إِلَى اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَمَّا بَعْدُ فَأَنْتُمْ أَهْلُ بَيْتِ اَلنُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ اَلْحِكْمَةِ وَ إِنَّ اَللَّهَ جَعَلَكُمُ اَلْفُلْكَ اَلْجَارِيَةَ فِي اَللُّجَجِ اَلْغَامِرَةِ يَلْجَأُ إِلَيْكُمُ اَللاَّجِئُ وَ يَعْتَصِمُ بِحَبْلِكُمُ اَلْقَالِي مَنِ اِقْتَدَى بِكُمُ اِهْتَدَى وَ نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْكُمْ هَلَكَ وَ غَوَى وَ إِنِّي كَتَبْتُ إِلَيْكَ عِنْدَ اَلْحَيْرَةِ وَ اِخْتِلاَفِ اَلْأُمَّةِ فِي اَلْقَدَرِ فَتُفْضِي إِلَيْنَا مَا أَفْضَاهُ اَللَّهُ إِلَيْكُمْ أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَنَأْخُذَ بِهِ فَكَتَبَ إِلَيْهِ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ كَمَا ذَكَرْتَ عِنْدَ اَللَّهِ وَ عِنْدَ أَوْلِيَائِهِ فَأَمَّا عِنْدَكَ وَ عِنْدَ أَصْحَابِكَ فَلَوْ كُنَّا كَمَا ذَكَرْتَ مَا تَقَدَّمْتُمُونَا وَ لاَ اِسْتَبْدَلْتُمْ بِنَا غَيْرَنَا وَ لَعَمْرِي لَقَدْ ضَرَبَ اَللَّهُ مَثَلَكُمْ فِي كِتَابِهِ حَيْثُ يَقُولُ أَ تَسْتَبْدِلُونَ اَلَّذِي هُوَ أَدْنىٰ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ هَذَا لِأَوْلِيَائِكَ فِيمَا سَأَلُوا وَ لَكُمْ فِيمَا اِسْتَبْدَلْتُمْ وَ لَوْ لاَ مَا أُرِيدُ مِنَ اَلاِحْتِجَاجِ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَصْحَابِكَ - مَا كَتَبْتُ إِلَيْكَ بِشَيْءٍ مِمَّا نَحْنُ عَلَيْهِ وَ لَئِنْ وَصَلَ كِتَابِي إِلَيْكَ لَتَجِدَنَّ اَلْحُجَّةَ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَصْحَابِكَ مُؤَكَّدَةً حَيْثُ يَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى اَلْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لاٰ يَهِدِّي إِلاّٰ أَنْ يُهْدىٰ فَمٰا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ فَاتَّبِعْ مَا كَتَبْتُ إِلَيْكَ فِي اَلْقَدَرِ فَإِنَّهُ مَنْ لَمْ يُؤْمِنْ بِالْقَدَرِ خَيْرِهِ وَ شَرِّهِ فَقَدْ كَفَرَ وَ مَنْ حَمَلَ اَلْمَعَاصِيَ عَلَى اَللَّهِ فَقَدْ فَجَرَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يُطَاعُ بِإِكْرَاهٍ وَ لاَ يُعْصَى بِغَلَبَةٍ وَ لاَ يُهْمَلُ اَلْعِبَادُ مِنَ اَلْمَلَكَةِ وَ لَكِنَّهُ اَلْمَالِكُ لِمَا مَلَّكَهُمْ وَ اَلْقَادِرُ عَلَى مَا أَقْدَرَهُمْ فَإِنِ اِئْتَمَرُوا بِالطَّاعَةِ لَمْ يَكُنْ عَنْهَا صَادّاً مُثَبِّطاً وَ إِنِ اِئْتَمَرُوا بِالْمَعْصِيَةِ فَشَاءَ أَنْ يَحُولَ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ مَا اِئْتَمَرُوا بِهِ فَعَلَ وَ إِنْ لَمْ يَفْعَلْ فَلَيْسَ هُوَ حَمَلَهُمْ عَلَيْهَا وَ لاَ كَلَّفَهُمْ إِيَّاهَا جَبْراً بَلْ تَمْكِينُهُ إِيَّاهُمْ وَ إِعْذَارُهُ إِلَيْهِمْ طَرَّقَهُمْ وَ مَكَّنَهُمْ فَجَعَلَ لَهُمُ اَلسَّبِيلَ إِلَى أَخْذِ مَا أَمَرَهُمْ بِهِ وَ تَرْكِ مَا نَهَاهُمْ عَنْهُ وَ وَضَعَ اَلتَّكْلِيفَ عَنْ أَهْلِ اَلنُّقْصَانِ وَ اَلزَّمَانَةِ وَ اَلسَّلاَمُ . حسن بصرى نامه‌اى به امام حسن عليه السّلام) نوشت به اين مضمون شما خاندان نبوت و معدن حكمت هستيد.شما را خداوند كشتى سيار در درياهاى ژرف قرار داده پناه بى‌پناهان هستيد و به ريسمان نجات شما چنگ مى‌زند تندرو.هر كه پيرو شما شود هدايت مى‌يابد هر كه تخلف جويد هلاك مى‌شود من اين نامه را براى شما نوشتم موقعى كه امت حيران و سرگردان در مسأله قضا و قدرند از شما تقاضا دارم آنچه خداوند به شما ارزانى داشته از علوم براى ما بگشائيد تا راهنماى اعتقاد ما شود. امام حسن عليه السّلام) در جوابش نوشت همان طورى كه ذكر كردى ما خاندان پيامبر مورد لطف خدا و اولياى او هستيم اما اگر ما در نزد تو و يارانت چنان كه نوشته‌اى مى‌بوديم بر ما مقدم نمى‌شديد و ديگرى را بر ما مقدم نمى‌داشتيد.خداوند مثال شما را در قرآن زده مى‌فرمايد« أَ تَسْتَبْدِلُونَ‌ اَلَّذِي هُوَ أَدْنىٰ‌ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ »اين مربوط‍‌ به اولياء و دوستان قسمت در سؤالى كه كرده‌اند و مثالى نيز براى تو اگر نمى‌خواستم اين احتجاج و استدلال را با تو و اصحابت بنمايم هرگز جواب تو را در اين سؤال نمى‌دادم.وقتى نامه مرا دريافت كنى حجت بر تو و يارانت دامن گير خواهد شد كه خداوند در اين آيه مى‌فرمايد« أَ فَمَنْ‌ يَهْدِي إِلَى اَلْحَقِّ‌ أَحَقُّ‌ أَنْ‌ يُتَّبَعَ‌ أَمَّنْ‌ لاٰ يَهِدِّي إِلاّٰ أَنْ‌ يُهْدىٰ‌ فَمٰا لَكُمْ‌ كَيْفَ‌ تَحْكُمُونَ‌ ».
استاد سید محمد موسوی
🔴مکاتبه و پرسش حسن بصری از امام حسن مجتبی علیه السلام درباره قضا و قدر و پاسخ آن امام فرزانه 📝 كَتَ
پيرو آنچه در مورد قدر مى‌نويسم باش كه هر كس ايمان به قدر نداشته باشد چه خير و چه شر آن كافر است و هر كه گناه را به گردن خدا بياندازد فاجر است.هرگز خداوند بزور مردم را به اطاعت خويش وانداشته و به زور به معصيت وادار نكرده و آنها را به خود وانگذاشته است اما مالك تمام نيروهائى است كه در اختيار مردم قرار داده و قادر بر تمام قدرتهائى است كه به ايشان سپرده اگر راه اطاعت و بندگى را سپردند مانع آنها نخواهد شد و بازشان نمى‌دارد.اگر به معصيت تصميم گرفتند در صورتى كه بخواهد ممكن است بين آنها و عمل خلاف فاصله شود(و نگذارد آلوده به معصيت شوند)اگر چنين كارى را نكرد آنها را وادار به معصيتشان نكرده و نه به زور دچار چنين عملى نموده. خداوند به آنها قدرت انجام چنين كارى را داده و راهى برايشان گشوده و تمكن انجام عمل(و ترك آن را به ايشان داده)راه به انجام امر و ترك معصيت در آنها مقرر كرده.تكليف را از كسانى كه نقص بدنى دارند و قدرت انجام ندارند يا زمين‌گير هستند برداشته و السلام. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۱۰ , صفحه۱۳۶ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
حقیقت لیلة القدر.m4a
21.47M
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر ✔️بخش اول ✅حقایق ما دون، منشأ در مراتب بالا دارند. ❓شب قدر، شب تعيين تقدیر یا جف القلم بما هو کائن؟ 🔴شب قدر نزول روح و ملائکه و کل امر حکیم 🔴لزوم وجود مرتبه ای فوق مرتبه فرق 🔴غیب ذات نخستین مرتبه تعیین و تقدیر اشیا 🔴وعاء تنزل روح و ملائکه باطن ختمی مرتبت است 🔸لیلة القدر و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🔸شب قدر در عالم طبیعت ❓دفع شبهه :خداوند محل تغییر نیست پس نیازی به دعا نیست! ✅پاسخ: 1⃣تقدیر انسان مجرایی دارد که از آن جمله عمل انسان است 🔸فنای در مقام فعل 2⃣فزونی قابلیت با اجتماع همتها در دعا https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
✅ بیان نورانی حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب از صفات خداوند در خطبه ۱۵۲ نهج البلاغه https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
✅ امیرالمومنین در بیان صفات خداوند عز وجل میفرمایند: الْحَمْدُ لِلَّهِ الدَّالِّ عَلَى وُجُودِهِ بِخَلْقِهِ، وَ بِمُحْدَثِ خَلْقِهِ عَلَى أَزَلِيَّتِهِ، وَ بِاشْتِبَاهِهِمْ عَلَى أَنْ لَا شَبَهَ لَهُ. لَا تَسْتَلِمُهُ الْمَشَاعِرُ وَ لَا تَحْجُبُهُ السَّوَاتِرُ، لِافْتِرَاقِ الصَّانِعِ وَ الْمَصْنُوعِ وَ الْحَادِّ وَ الْمَحْدُودِ وَ الرَّبِّ وَ الْمَرْبُوبِ. الْأَحَدِ بِلَا تَأْوِيلِ عَدَدٍ، وَ الْخَالِقِ لَا بِمَعْنَى حَرَكَةٍ وَ نَصَبٍ، وَ السَّمِيعِ لَا بِأَدَاةٍ، وَ الْبَصِيرِ لَا بِتَفْرِيقِ آلَةٍ، وَ الشَّاهِدِ لَا بِمُمَاسَّةٍ، وَ الْبَائِنِ لَا بِتَرَاخِي مَسَافَةٍ، وَ الظَّاهِرِ لَا بِرُؤْيَةٍ، وَ الْبَاطِنِ لَا بِلَطَافَةٍ. بَانَ مِنَ الْأَشْيَاءِ بِالْقَهْرِ لَهَا وَ الْقُدْرَةِ عَلَيْهَا، وَ بَانَتِ الْأَشْيَاءُ مِنْهُ بِالْخُضُوعِ لَهُ وَ الرُّجُوعِ إِلَيْهِ. مَنْ وَصَفَهُ فَقَدْ حَدَّهُ، وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّهُ، وَ مَنْ عَدَّهُ فَقَدْ أَبْطَلَ أَزَلَهُ، وَ مَنْ قَالَ كَيْفَ فَقَدِ اسْتَوْصَفَهُ، وَ مَنْ قَالَ أَيْنَ فَقَدْ حَيَّزَهُ. عَالِمٌ إِذْ لَا مَعْلُومٌ، وَ رَبٌّ إِذْ لَا مَرْبُوبٌ، وَ قَادِرٌ إِذْ لَا مَقْدُورٌ. ستايش خداوندى را كه آفريدگانش بر وجود او راهنماينده اند و چون جامه حدوث بر تن دارند، كه پديد مى آيند و از ميان مى روند، بر ازلى بودنش دلالت دارند. و شباهتشان به يكديگر نشان بى همتايى اوست. حواس ما، حقيقت ذات او نتواند شناخت و، هيچ پرده اى مستورش نتواند داشت، زيرا فرق است ميان آنكه صانع است و آنچه مصنوع است و ميان آنچه محدود كننده است و آنچه محدود شونده و ميان آنچه پرورنده است و آنچه پرورش مى يابد. خداوند، يكى است، ولى نه به تعبير عددى، آفريننده است ولى نه با حركت يا تحمل رنج. شنواست، بى آنكه ابزار شنواييش باشد. بيناست، نه بدان گونه كه ديده از هم بگشايد. حاضر است نه اين كه با چيزى مماس باشد و جدا از هر چيزى است نه اين كه ميانشان مسافتى باشد. آشكار است نه به ديدن و نهان است نه سبب لطافت. از چيزها جداست زيرا هر چيزى مقهور او و به قدرت اوست. هر چيزى غير اوست، كه همه در برابر او خاضع اند و به سوى او باز مى گردند. هر كس وصفش كند محدودش كرده و آنكه محدودش كند او را بر شمرده است و هر كه بر شماردش ازليّتش را باطل كرده است. هر كه بگويد كه خدا چگونه است، خواسته كه وصفش كند و هر كه بگويد خدا در كجاست براى او مكانى قائل شده. عالم بود، آن گاه كه معلومى نبود، آفريننده بود، آن گاه كه آفريده اى نبود. توانا بود، آن گاه كه چيزى نبود كه تواناييش را با او سنجد. نهج البلاغه، خطبه ۱۵۲ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علیٍّ سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّه، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّه، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّه، اَلوالی للولایهِ النّاسوتیّه، أُنمُوذِجِ الواقِعِ، و شَخصِ الإطْلاقِ المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین، صوره الأمانه الإلهیّه، مادهِ العلومِ الغیرِ المُتناهیهِ، الظّاهرِ بالبرهانِ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ، بِسْمَلَهِ کتابِ الموجودِ، فاتحه مصحفِ الوجودِ، حقیقه النقطهِ البائیّه، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّه، حَیدَرِ آجام الإبداعِ، الکرّار فی معارکِ الإختراع، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ، علیِّ بن أبی طالب، علیه الصّلوهُ و السّلام. ⬛️ شهادت حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب تسلیت و تعزیت باد ⬛️ ایتا تلگرام
🎙شرح ابیاتی از مثنوی شیخ بهایی 👤 توسط استاد سید محمد موسوی 📆باز نشر به مناسبت ۳ اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی با دف و نی، دوش آن مرد عرب وه! چه خوش می‌گفت، از روی طرب ایهاالقوم الذی فی‌المدرسه کلکم حصلتموها وسوسه ذکر کم ان کان فی غیر الحبیب مالکم فی‌النشاة الاخری نصیب فاغسلوا یا قوم عن لوح الفؤاد کل علم لیس ینجی فی‌المعاد ساقیا! یک جرعه از روی کرم بر بهائی ریز، از جام قدم تا کند شق، پرده ی پندار را هم به چشم یار بیند یار را مثنوی نان و حلوا، بخش۵ ایتا تلگرام
Sheikh Bahai.mp3
1.63M
🎙شرح ابیاتی از مثنوی شیخ بهایی 👤 توسط استاد سید محمد موسوی 📆انتشار به مناسبت ۳ اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی ایتا تلگرام
🎙شرح ابیاتی از مثنوی شیخ بهایی 👤 توسط استاد سید محمد موسوی 📆بازنشر به مناسبت ۳ اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی ایهاالقوم الذی فی‌المدرسه کل ما حصلتموه وسوسه میگوید این علوم مدرسی، وساوس است، معنای وسوسه آن است که چیزی به ذهن بیاید، منشا اموری هم بشود اما حقیقتی ندارد و بی اصل است. اگر کسی به دنبال شناخت اشیا است ذهنیتش - خواسته یا ناخواسته- این باشد که اشیا به خودی خود، چیزی هستند و دنبال شناخت احکام و آثار آنهاست اما از حقیقت حق غفلت کرد دچار وسوسه شده زیرا در واقع، موجودیت اشیا، به وجود حق است اینها آیه او هستند. اگر اشیا اینطور دیده شد حق است وگرنه باطل است. ذکر کم ان کان فی غیر الحبیب ما لکم فی‌النشاة الاخری نصیب اگر در این علوم غیر از حق و شوون حق به چیز دیگری توجه شد بی اصل و بدون حقیقت است پس از آخرت حقیقی بهره ای نخواهد داشت، چراکه آخرت حقیقی یعنی شهود خداوند. اعلی مرتبه آخرت یعنی برترین غایت یعنی حق تعالی . با این نگاه ، یعنی نگاه استقلالی به اشیا، کسی به آن مرتبه شهود نمیرسد. ایتا تلگرام