eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
📊 ابهامات نظرسنجی جدید گالوپ در مورد مقایسه قدرت نرم ایران و عربستان ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📈 طی روزهای اخیر گالوپ (Gallup) با انتشار آخرین نظرسنجی خود، جایگاه عربستان در جهان اسلام را بالاتر از ایران توصیف کرد. در بخشی از نتایج این نظرسنجی موافقت شهروندان جهان اسلام با سیاست های عربستان و ایران ۳۹ در صد در مقابل ۱۴ درصد اعلام شد. 📉 به دلایل و شواهدی می توان این نظرسنجی را از زمره نظرسنجی های دقیق گالوپ خارج و شائبه های سفارشی و فرمایشی بودن آن را تقویت کرد. البته کارشناسان آماری و تبلیغاتی برآنند که امروزه برخی از نظرسنجی ها تنها ارائه به تصویر دقیق جامعه آماری نمی پردازند و تلقین آماری یک رسالت جدید برای شرکت های مشهور نظرسنجی است! 📊 ابهامات نظرسنجی اخیر گالوپ: 🔹 ۱. عدم استفاده از شیوه های متعدد در جمع آوری داده ها 🔸 ۲.مشخص نبودن ترکیب جمعیتی کشورها در تحلیل نظرسنجی 🔹۳.بی توجهی به درصد و رده سنی جمعیت در متغییر های وابسته 🔸 ۴.عدم انتشار پیش فرض های این نظرسنجی (برخلاف سایر نظرسنجی های گالوپ که دقیق پیش فرضها توصیف می شوند.) 📈 سه شاهد بر عدم دقت این نظرسنجی: با تأمل و مقایسه در آمار پایین محبوبیت ایران در سه کشور «یمن»، «لبنان» و «پاکستان» در این نظرسنجی و لمس جایگاه بالای ایران در دنیای واقعی، فرمایشی بودن بخشی از اعتبار نظرسنجی جدید گالوپ تقویت می شود. 📉 البته انکار هجمه سنگین رسانه ای علیه ایران و به سود عربستان، افراط گری های برخی جریانات داخلی، ناکارآمدی رسانه های داخلی در این کارزار تبلیغاتی غیرقابل انکار است؛ ولی مطمئنا جایگاه ایران در مقایسه با عربستان با واقعیات جهان اسلام امروز سازگار نیست و آمارسازی هدفمند گالوپ در این نظرسنجی غیر قابل انکار است. 🆔https://news.gallup.com/poll/474251/saudi-arabia-soft-power-outshines-iran.aspx 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️عید فطر و چالش های مکلفان خارج از کشور ✍ به قلم: یحیی جهانگیری 🔹 قبول دارم عید فطر یک بحث فقهی است، ولی به مردم اعلام کنیم که این بحث یک بحث موضوع فقهی است تا حکمی. 🔸 در خارج از ایران، تعدد مراجع تقلید گاهی به اختلافات خانوادگی منتج می شود، چون روز عید، یک نفر از اعضا خانواده افطار می کند و دیگری باید روزه بگیرد و مسأله به این سادگی نیست... چون روز عید اعضا خانواده معمولا عید دیدنی می روند و... هزار چالش های رفتاری که گاهی به قهرها و ... می رسد.. الان اینجا (در سیدنی) گروهی از شیعیان،  جمعه را عید کردند گروهی دیگر شنبه و برخی دیگر یکشنبه ✅ اساسا امکان ندارد و محال است (تأکید می کنم محال است)، عید فطر سه روز باشد نسل جدید، می پرسند چطور، یک محال را شما ممکن کردید؟ ناخودآگاه برای مردم، مسأله می‌سازیم که شاید به بی دینی منجر شود!!! 🆔 یادداشت های یک طلبه در سیدنی https://eitaa.com/yahyajahangiri/ https://t.me/IRANfaramarz/ 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️انتشار عکس های برگزیده عید فطر در پایگاه نشنال جئوگرافیک ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📸 به نظر می‌رسد برگزاری نماز عید در مناطق درگیر جنگ‌ این سالها، بیشتر مورد توجه داوران این نشریه ۱۵۰ ساله بوده است: یمن، روسیه، اوکراین، فلسطین، افغانستان و سوریه. ✍ یکی از عکاسان در شرح این عکس‌ها نوشته است: « روزی در سال برای مسلمانان خاورمیانه وجود دارد که در آن غم‌ها و مصائب مختلف را فراموش کنند و آن‌، عید بزرگ فطر است.» 🆔 @Hodaacademy 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️آمارسازی رسانه ای برای اختلاف افکنی در اعلام عید سعید فطر ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📊 در تصویر پیوست، نقشه‌ کشورهایی که جمعه و شنبه را عید فطر اعلام کرده اند مشاهده می کنید (سبز کم رنگ جمعه؛ کمتر از ۱۵ درصد از جمعیت و سبز پر رنگ شنبه؛ بیش از ۸۵ درصد از جمعیت). 📊 این نقشه نشان می دهد که اکثر کشورهای جهان اسلام امروز شنبه را عید اعلام کرده اند، اما گویا رسانه ها خواستند به گونه دیگری وانمود کنند. 📊 چنین وارونه نمایی حقایق جهان اسلام در نظرسنجی و آمار مخدوش اخیر گالوپ در مورد مقایسه قدرت نرم ایران و عربستان نیز تکرار شده بود و رسانه های غیرمتعهد به هر بهانه ای به دنبال پمپاژ سناریوهای تفرقه پراکنی در جهان اسلام هستند. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️گزارش میدانی از جشن عید فطر در دوران طالبان ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹دادگاه عالی افغانستان روز جمعه اول اردیبهشت/ثور را روز عید فطر اعلام کرد و نماز عید فطر، به امامت شیخ عبدالحکیم حقانی قاضی‌القضات حکومت طالبان در ارگ برگزار شد. 🔸در نماز عید فطر، جمعی از رهبران طالبان مانند ملا عبدالغنی برادر، امیرخان متقی و ذبیح‌الله مجاهد حضور داشتند؛ اما غیبت برخی از مقامات بلند پایه طالبان از جمله ملا محمد حسن آخوند رئیس الوزرا، سراج‌الدین حقانی و ملا یعقوب مشهود بود. 🔹نماز دیگری نیز در کاخ سپیدار به امامت شهاب‌الدین دلاور برگزار شد که در آن برخی دیپلمات‌های کشورهای مسلمان نیز حضور داشتند. 🔸برخی از مقامات بلند پایه طالبان نیز به قندهار سفر کردند و عید را در کنار رهبر طالبان تجلیل کردند. رهبر طالبان در این مراسم اظهاراتی داشت که بازتاب گسترده داشتند. ملا هبت‌الله آخوندزاده مردم را به تبعیت از نظام اسلامی فراخواند و گفت که اهمیتی ندهید که دیگران در قبال اجرای شریعت چه می‌گویند. بر اساس عرف سیاسی جا افتاده در فرهنگ سیاسی افغانستان، معمولا رئیس دولت در روزهای عید نوروز، فطر و قربان، خط مشی کلان سیاست کشور را در امور مهم داخلی و خارجی به ملت ابلاغ می‌کند و یکی از دست‌آوردها و تصمیم‌های کلان ملی را بعنوان کارکرد و تلاش دولت در خدمت‌گذاری به ملت، به اطلاع مردم می‌رساند. با این ذهنیت، انتظار مردم افغانستان این بود که ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان نسبت به مسئله جنگ و صلح و آشتی ملی و همچنین نسبت به بازگشایی مدارس و آغاز آموزش دختران، به مردم افغانستان، نویدی بدهد ولی در بیانیه و سخنرانی وی در نماز عید فطر نسبت به «آموزش دختران» و همچنین «صلح و آشتی با مخالفان»، هیچ نکته‌ای وجود نداشت. 🔹در حالی که پس از انتشار بیانیه عیدانه رهبر طالبان، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان اعلام کرد که پس از بیانیه رسمی ملاهبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان، از انتشار بیانیه‌های دیگر توسط مقامات بلندپایه دولت طالبان خودداری شود ولی با آن هم، سراج‌الدین حقانی رهبر شبکه حقانی پیام تبریکی صادر کرد و ملا یعقوب رهبر طالبان نیز به صورت پخش زنده تلویزیونی، پیام تبریکی خود را به ملت افغانستان ارائه کرد. 🔸طبق اعلام رسمی حکومت طالبان، روزهای رسمی عید فطر سه روز در نظر گرفته شده است. در دو روز اول عید که این گزارش تهیه شد، نیروهای امنیتی طالبان مقررات امنیتی را به صورت جدی اعمال کردند. گشت‌های سیار امنیتی در شهر کابل پایتخت افغانستان در روزهای عید افزایش چشمگیری داشت و در سایر شهرها و مناطق افغانستان نیز، در روزهای عید حادثه‌‌ای امنیتی مهمی رخ نداد. 🔹با توجه به برخورد نیروهای امنیتی طالبان در روزهای عید امسال، می‌توان گفت که شیوه برخورد طالبان با شهروندان نسبت به سال‌ گذشته تاحدودی بهتر شده است. هر چند که درباره خشونت پلیس در برخی از ولایت‌ها از جمله ولایت دایکندی گزارش‌هایی منتشر شده است که دلیل آن عدم هماهنگی شیعیان در اعلام عید فطر بوده است. 🔸حکومت طالبان در ماه رمضان امسال توانست با اعمال نظارت بر بازارهای افغانستان تا حدودی نرخ مواد غذایی را کنترل کند. علاوه بر آن، حکومت طالبان موفق شد که در ماه رمضان امسال نرخ ارز را نیز تا حد قابل توجهی مهار کند. این سیاست مالی و اقتصادی طالبان باعث شد که نرخ مواد غذایی نسبت به ماه‌های گذشته کاهش پیدا کند. به تبع آن، هزینه‌های روزهای عید نیز برای مردم افغانستان نسبت به سال گذشته مناسب‌تر بود و قدرت خرید برای مردم جهت تجلیل از روزهای عید، تاحدودی مساعد گردید. به نظر می‌رسد که کنترل قیمت‌ها، تأمین امنیت، صلح و آرامش نسبی باعث گردیدند که مردم افغانستان مخصوصا در کابل پایتخت افغانستان به صورت پر شوری از عید فطر امسال تجلیل کنند. تقریبا در تمام مناطق و نواحی شهر کابل در روز دوم عید، ازدحام و رفت آمد شهروندان برای تجلیل از عید، بسیار گسترده و چشم‌گیر بود. 🆔 منبع: خبر تازه افغانستان 🏷   🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📸 آخرین تصویر خانوادگی راشد الغنوشی که سمیه الغنوشی در چند روز اخیر منتشر کرده است.
مسلمنا muslimnair
📸 آخرین تصویر خانوادگی راشد الغنوشی که سمیه الغنوشی در چند روز اخیر منتشر کرده است.
💥ضروت تفکیک کنشگری «حرکه النهضه» از «حزب النهضه»در تونس (تحلیلی بر زمینه های بازداشت اخیر شیخ راشد الغنوشی) ✍️ به قلم: مختار شیخ حسینی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹اعمال محدودیت های جدید بر اسلامگرایان تونسی اصلاً جای خوشحالی ندارد. آنچه در ایران باعث انتقاد برخی کارشناسان به اسلام گرایان تونسی شده است به دلیل عدم تفکیک بین «حركه النهضه» و «حزب النهضه» در تحلیل هاست. تا قبل از انقلاب تونس ما با حركه النهضه مواجه بودیم که در قامت مهم ترین مخالف حکومت بن علی مبارزه می کرد و نماینده رسمی اخوان و اسلامگرایان سیاسی بود و در این سطح از نقش آفرینی، ارتباط فکری و عملی آن با انقلاب اسلامی نیز هم افق بود. 🔸هر چند انقلاب مقدماتی دارد اما در نهایت در یک لحظه رخ می دهد و بعد از آن لحظه، مرحله پیاده سازی آرمان های انقلاب است که کاری بس دشوار است. چون هر چند ارمان اسلام گرایان «وصول الی السلطه» در آن لحظه تحقق می یابد؛ اما ابهامات و پیچیدگی های «مابعد السلطه» فراروی آنها قرار می گیرد و باید با گذار از «حکم» به «الحوکمه» (حکمرانی=چگونگی حکومت کردن) بپردازند. در واقع حرکه النهضه در فضای مابعد الثوره، بازیگری در کنار چند بازیگر مهم دیگر در نظم بخشی به تحولات پس از انقلاب است و تفاوت مهم اش با تجربه انقلاب اسلامی ایران این است که النهضه، پشتوانه حدود ۹۹درصدی مردم را مانند تجربه ایران را در اختیار نداشت تا نظام مطلوبش را سامان دهد. 🔹از این رو النهضه در مابعد الثوره با واقعیتی مواجه شده که باید به اندازه سهمش از افکار عمومی بازیگری کند، لذا با برخی بازنگری ها در کنگره دهم، خودش را به عنوان (حزب النهضه) مطرح کرد تا در ذیل نظم موجود بر اساس قاعده (علی قدر المقدور) کنشگری کند. (برخی از کارشناسان ایرانی این موضوع را سکولار شدن النهضه می دانند که از منظری می تواند رویکردی واقعگرایانه و عقلانی باشد) و ما می دانیم که حزب درون گفتمان بازیگری می کند و جنبش علیه گفتمان مسلط. 🔸تونس تجربه ای بود که اسلام گرایان سیاسی در جایی که اکثریت نیستند «شریک در قدرت بودن» را تجربه کنند. لذا مقایسه اسلامگرایان تونسی با اسلامگرایان در ایران مابعد انقلاب اسلامی (که اکثریت مطلق بودند و به تاسیس نظام پرداختند) قیاس مع الفارق است. در ایران گذار از جنبش به تاسیس نظام بود اما در تونس (به دلیل عدم پایگاه مردمی) گذار از جنبش به حزب. 🔹 تجربه تونس می‌توانست اسلام گرایان سیاسی را در جایی که قدرت تاسیس نظام ندارند، شریک در قدرت بودن را تا حد ممکن تجربه کنند. در مورد تجربه تونس در دهه گذشته باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که پس از تصویب قانون اساسی ۲۰۱۴ حرکه النهضه به عنوان یکی از مهم ترین بازیگران باید ذیل همین قانون اساسی بازیگری می کرد. آن هم در تونسی که سکولاریسم، چپ و حتی الحاد ریشه پر رمقی دارد و اگر مانعی سر راهش نباشد همه قوانین فرانسه را حتی در احوال شخصیه اجرا می کند و کمپین های دفاع از حقوق همجنسگرایی و ... آزادانه مطالباتشان را دنبال می کنند. 🔸پروژه ای اماراتی – عربستانی به رهبری خانم عبیر موسی در پارلمان آغاز و هدف ان نسبت دادن همه ناکارآمدی ها به اسلامگرایان و شخص شیخ راشد بود و با فراهم شدن فضای رسانه ای و تعطیلی کرونا، قیس سعید فرصت را فراهم دانسته و فعالیت پارلمان را متوقف و سپس منحل کرد و بازنگری قانون اساسی را به رای گذاشت.... 💠 .... نکته آخر اینکه بازیگری اسلامگرایان در کشوری که بخشی از قدرت اند بسیار سخت تر از جایی است که اکثریت اند. مطالعه کامل یادداشت ⬅️↙️ zaya.io/lc2b3   📩 ارتباط با دکتر مختار شیخ حسینی استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی m.sheikhhosseini@isca.ac.ir instagram: sheikhhosseini64 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📸 تصاوير پر سر و صدای نماز عید فطر در الازهر ➣ https://eitaa.com/muslimnair 🔹در صفوف نماز عید امسال در الازهر قاهره، اسکندریه و اسیوط برخلاف سایر کشورهای عربی - اسلامی، کاملا مختلط و مملو از دختر و پسرهایی است که در کنار یکدیگر در صف‌های نماز فطر شانه به شانه ایستاده‌اند، گویا که به بازار یا کارناوالی جمعی آمده‌اند با دخترانی که حتی در هنگام ادای نماز هم حجاب متعارف فقهی را رعایت نکرده‌اند. 🔸از طرفی، همه ساله شیوخ الازهر در ردّ این سبک از ادای نماز عید فطر بیانیه‌ می‌دهند و اشکالات فقهی آن را گوشزد می‌کنند، بی آنکه بتوانند به تحمیل نظرشان بر حاکمیت بپردازند. 🔹در نهایت آنچه که هر ساله غالب می‌شود باز تولید فرهنگ و عرف مردمان مصری است که پیشینه‌ای از سکولاریسم اجتماعی را در حافظه‌ جمعی خود می‌بینند؛ سیگنالی که به وضوح نشان می‌دهد که صورت های دینداری همواره تابعی از فرهنگ و رسوم عرفی- اجتماعی مردم است. 🔸نزد مردم، فرهنگ ها همواره بر قوانین و فتاوا مقدم اند و خرده فرهنگ ها بنا به رسوم خودشان دیندارند؛ اگرچه شاید بر اساس فتاواهای رسمی در چارچوب شریعت نباشند. ✍ نزاع دیرینه و تاریخی هزارساله اسلام ستتی الازهر با خرده فرهنگ ها همیشه این بوده که آیا باید با اعمال تسامح و سهل‌گیری، توده‌ها را پایبندِ مناسک حداقلی مذهبی نگاه داشت یا باید با رویکرد فقهِ حداکثری، اقلیتی را پوشش داد و هرچند به دین‌گریزیِ اکثریت قابل توجهی ملتزم شد؟ 🆔https://al-marsd.com/article/65165/%D8%A2%D8%AE%D8%B1%20%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/%D8%A3%D9%88%D9%84-%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%82-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B2%D9%87%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%89-%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%A9-%D8%B9%D9%8A%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B6%D8%AD%D9%89-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%B7%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D9%85%D8%B5%D8%B1 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️تبلیغ متفاوت یک تاجر- مبلغ از جریان جماعت التبلیغ ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹ابیت اروان بن ابراهیم لیو معروف به ابیت لیو، یک تاجر چینی - مالزیایی و سخنران انگیزشی سلفی است. 🔸عمده دلیل اشتهار او در جهان اسلام به دلیل ریش های پهن، کلاه مخصوص و چهره baby face اوست. 🔹وی ملاقات با زندانیان، بازدید از جوامع فقیر، ارتباط با حاشیه نشینان، کمک به L.G.B.T ها و دعوت آنها به اسلام را وظیفه اصلی خود اعلام کرده است. 🔸 سبک تبلیغی او هر چند در راستای خط مشی سنتی جماعت التبلیغ تعریف شده است؛ ولی سخنرانی های انگیزشی او و تکیه بر روانشناسی موفقیت او را به نومبلغان نزدیک کرده است. 🔹به دلیل موافقت اسرائیل با حضور تبلیغی جماعت ها در این کشور، وی در سال گذشته برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه رفت و کمکهای اولیه و پزشکی فراوانی به آنها کرد و محبوبیت زیادی در آنجا برای خود دست و پا کرد. ✍ جماعت التبلیغ آشنایی عمیق با علوم دینی را برای تبلیغ دین شرط نمی داند و تبلیغ دین را وظیفه همه اقشار جامعه می دانند و داشتن اطلاعات اجمالی و تبلیغ کوتاه مدت در قالب شیوه چهره به چهره را مهمترین شیوه تبلیغ اسلام می دانند. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 حضور پانزده هزار نمازگزار عید فطر در سوئد، لایه پنهان قرآن سوزی راسموس پالودان ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹صبح جمعه منطقه مهاجرنشین «روزنگرد/Rosengård» در شهر مالمو (سومین شهر بزرگ سوئد) شاهد اجتماع پانزده هزار نفری برای اقامه نماز عید و برگزاری مراسم جشن عید سعید فطر بود. 🔸گسترش اسلام در این منطقه تا حدی بود که اکثر رسانه‌های سوئدی این خبر را منتشر و نسبت به حضور این جمعیت در منطقه هشدار دادند. برخی رسانه ها، حضور پانزده هزار نفر در شهر ۳۴۴ هزار نفری مالمو سوئد را آژیر خطر برای کشورهای اسکاندیناوی خطاب کردند و خواستار محدودیت های جدی برای گسترش اسلام در کشورهای نوردیک شدند. 🆔 الموقع الرسمی الرابطه الاسلاميه في مالمو https://www.islamiskaforbundet.se/ 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️جریان شناسی سیاسی مرحوم آیت الله موسوی تهرانی؛ اسلام سنتی یا اسلام سکولار؟ ✍️به قلم: سید علی بطحائی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ▪️بالاخره پس از هشتاد و هفت سال عمر بابرکت، مجاهدت علمی و تدریس پژوهش محور در سطوح عالیه، استاد آیت الله معظم سید رسول موسوی تهرانی (ره) دارفانی را وداع و حوزه علمیه قم، داغ فراق این وزنه علمی را به چشم خود دید. ▪️بررسی واکنش های برخی افراد پس از رحلت این عزیز، این تلقی را تقویت کرد که معظم له به جبهه سکولار منتسب است. غایت پنهان در ارائه این پیامها، نشان دادن چهره ای نادرست از مشرب سیاسی بزرگان حوزه علمیه سنتی است. همچنین در ورای آن عکس العمل های بی پشتوانه، یارگیری عقبه ای غیرواقعی از سکولاریسم در حوزه علمیه قم به چشم می آید. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به جریان شناسی فکری استاد معظم می پردازیم و روشن خواهد شد که با توجه به غنا و تنوع گفتمان اسلام سنتی در تعامل با سیاست، مجالی برای بروز و عرضه اندام سکولاریسم در منش بزرگان حوزوی وجود ندارد. 🔹یکم. اشراف بی نظیر معظم له به تراث فقهی و اصولی هزار ساله امامیه، تسلط حیرت انگیز به تاریخ علم اصول و بکارگیری آن در تحلیل های فقهی، تدریس متبحرانه فقه و اصول سنتی با لحنی شیوا و همه فهم تنها گوشه ای از روش علمی آن یگانه دوران بود. با اینکه بسیاری از سیاسیون، صاحب منصبان، قضات پرنفوذ از محضر آن استاد بهره وافر بردند؛ ولی آن عزیز کمترین چشم داشتی به قدرت، مکنت شاگردان مبسوط الید خود نداشت. نکته اینکه، معظم له تا پایان دهه هفتم از زندگی خود در منزل استیجاری با مشقت زندگی و به همت واعظ مردمی، استاد حاج شیخ حسین انصاریان سالهای آخر عمر خود را در منزل جدید گذارند. این مهم تنها گوشه ای از استقلال و استغنای بزرگان حوزه در تعامل با نظامات سیاسی را پیش روی جامعه دینی ترسیم می کند. 🔸دوم. تا کنون طیف های متنوعی از سطح رابطه اسلام سنتی و سیاست احصا شده است. میزان التزام به نظم سلطانی در فتوا، بی توجهی به فلسفه قدرت، اهتمام به فقه فردی و احوال شخصیه، اولویت نگاه به حاکم مطلوب و برتری آن بر حکمرانی سیستماتیک شایسته، نگاه های متفاوت به مناسبات با جهان اسلام و تقریب باعث بوجود آمدن گونه های متنوعی از عالمان سنتی در حوزه علمیه قم شده است. این مدل های متکثر، باعث شده تا برخی بدون اشراف و اطلاع از آن دیدگاه ها، اسلام سنتی را با سکولاریسم یکسان فرض کنند و به اشتباه برخی مواضع سنتی ها را در زمین سکولاریسم تحلیل کنند. 🔹سوم. محوری ترین مسئله سنتی ها، اجرای احکام کلاسیک در جوامع اسلامی است. شکل و قالب حکومتها اعم از پادشاهی، دموکراسی، دیکتاتوری، ولایت فقیه و پارلمانی اصلا برای فقیه سنتی موضوعیت ندارد. تنها هدف سردمداران اسلام سنتی، تحقق فرامین شرع در جامعه است. اگر هر حکومتی بدین مطلوب عمل کرد، آن مدل سیاسی قابل اعتماد و مطلوب است و الا زبان انتقاد و لحن اعتراض سنتی ها برای تحقق فرامین شرع باز می شود. 🔸چهارم. بررسی مواضع و مخالفت های استاد معظم پس از برپایی انقلاب اسلامی ایران از مخالفت با برخی احکام قضایی، بی توجهی به احکام شرع و مقابله با افراط گری ها روشن می کند که این تیپ از مواضع از دل اسلام سنتی و رعایت احکام شرعی خارج و ربطی به سکولاریسم ندارد‌. دال مرکزی اعتراضات آن فقیه پارسا، دوری از احکام فقه سنتی و اعراض از خط کشی های فقهای سنتی است. این مواضع و مخالفت ها، در چارچوب فقه سنتی قابل تحلیل و اساسا ربطی به سکولاریسم ندارد. چون سکولاریسم اندک نگاهی به اجرای شریعت ندارد و دغدغه ای برای تأمین فرامین شارع ندارد. به تعبیر استاد حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان در کتاب درسنامه جریان های فکری معاصر که «طرفدار اسلام سنتی، هیچگاه سر از سکولاریسم در نمی آورد». 🔹النهایه: با توجه به فقدان منبع قابل اعتماد در مورد تنوع رابطه اسلام سنتی و انواع حکومتها در ادوار تاریخی و ارائه مدل های متکثر از کنش علمای سنتی شیعه با حاکمان، پیشنهاد استخراج این مدلها، تحلیل شباهت و تمایزات آنها از یکدیگر و همچنین تفاوت ماهوی اسلام سنتی با سکولاریسم در قالب رساله های دکتری و پایان نامه های سطح چهار حوزه را به دانشجویان عزیز، طلاب محترم و جریان شناسان را مورد تأکید قرار می دهیم. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 ناکامی یکصد سال قمری تلاش محبان اهل بیت (علیهم السلام) برای بازسازی قبور ائمه بقیع و پیشنهاداتی راهبردی برای احیای آن در یکصدمین سال تخریب شمسی 📆 سده قمری تخریب: ۸ شوال ۱۴۴۴ 📅 سده شمسی تخریب: ۳۱فروردین ۱۴۰۵ 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام (مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J