eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.9هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
358 ویدیو
53 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
📊 آمار رسمی تعداد زائران اربعین حسینی ۱۴۴۵ ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📊 دبیرخانه «ا
⚡️فوری 💥 انتشار آمار رسمی تعداد زایران اربعین حسینی ۲۰۲۴ 📊 آمار تعداد زایران اربعین ۲۰۲۴: ۲۱،۴۸۰،۵۲۵ زایر 📊 آمار تعداد زایران اربعین ۲۰۲۳: ۲۲،۰۱۹،۱۴۶ زایر  ✍ پانوشت: ۱. «العتبه العباسیه المقدسه» همه ساله با استفاده از دوربین های فوق هوشمند حذف چهره های تکراری و با بهره گیری از آخرین تکنولوژی هوش مصنوعی آمار دقیق زایران را اعلام می کند. ۲. در حالی که برخی مخالفان بی خبر از تاریخ تشیع، قدمت پیاده روی اربعین را به چند سال اخیر استناد می کنند، گزارشهای مستند، معتبر و مکتوبی از زیارت پیاده جمعی اربعین در دوران علامه حلی (متوفی ۷۲۶) و همعصر ابن تیمیه حرانی ثبت شده است. در دوران عثمانی که سرپرستی کربلا و نجف در اختیار زمامداران اسلامبول بود این زیارت بصورت محدود انجام و پس از سقوط صدام و بسط ید شیعیان این زیارت بصورت آزادانه و با شرکت خیل عظیم شیعیان جهان برگزار می شود. ۳. بررسی تاریخی - تحلیلی زیارت پیاده شیعیان در اربعین از پژوهش های مغفولی است که بجاست تاریخ پژوهان، طلاب عزیز و دانشجویان محترم در قالب محصولات دانشجویی و رساله های دکتری بدان اهتمام جدی بورزند. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ روایت شخصی از سفر اربعین ۱۴۰۳ ✍ به قلم: یحیی جهانگیری 🔹امسال قصد کردم کامل سفر شخصی بروم، کلا شخصی از همه جهات؛ حتی به دعوت دوستان رسانه هم برای همکاری لبیک نگفتم. خواستم کلا در حال و هوای خودم باشم. ■ مسیر بغداد را انتخاب کردم. حتما این‌ مسیر را تجربه کنید. لباسی کاملا عراقی پوشدم و محو در جماعت و جمع شان شدم. ■ لازمه شناخت اجتماعی یک جامعه؛ محو شدن در آن است. بگونه ای که عین آن جامعه باشیم. به تعبیر امام علی ع: فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ ■ به معنای واقعی، دین در خیابان راه می رود. به قول غربی ها: religion presented in the roads. اربعین، سوگواره شیعی را از حبس شدن در مسجد و حسینه به کف خیابان می کشد. آن هم در عصری که ادیان، محصور و محبوس اند در معابد. ■ خبری از مگا مواکب نیست. که در یادداشتی نوشتم که محصول زیست عزاداری مدرن است. همه چیز مردمی است: از نوع پذیرایی تا ... لذا دینداری به معنای سنتی را اینجا به قول شلایرماخر، تجربه دینی می‌کنید و بلکه می چشید. ■ شما در این مسیر، کاملا محو در فرهنگ مواکبی عراقی ها می شوید. هیچ موکب غیرعراقی نیست‌. ■ ۹۰ درصد مواکب، با تم مقتدا صدر است. برای من پژوهشگر، سوال جدی است: محبوبیت فوق العاده این روحانی در عصر مدرن در بین پیر و مخصوصا جوانان. تازگی کتاب مدارس فکری نجف را خواندم و دوبار هم خواندمش. حتما بخوانیدش! ■ علل مختلفی را می‌توان به محبوبیت ایشان شمرد: ۱. کاریزمای شخصی ۲. امید به حوزه غیر ساکته (به تعریف پدر مقتدی صدر) نجف در میان جوانان ۳. در قدرت حاکمه نبودن ولی منتقد بودن ۳. توجه به درد مردم ■ واقعیت این است که فرهنگ مواکبی در عراق فراتر از کربلا رفته و شما در هر مسیری، نشانی از آن می بینید. گستردگی افقی و زمینی یک ایده و اندیشه، سبب طول عمر زمانی آن خواهد شد. آینده پژوهی من از اربعین، مبتنی بر روندمحوری، حکایت از گستردگی آن در حداقل دهه آتی دارد. گستردگی فراکانونی، آن بی‌شک بر گفتمان شدگی آن تاثیر جدی خواهد گذاشت . 🆔 @yahyajahangiri 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ضوابط، موانع و مجری تکفیر ✍ به قلم: مهدی فرمانیان 🔹 در مساله تکفیر (نسبت خروج از دین دادن به یک نفر) باید سه موضوع را در نظر گرفت: 1⃣ ضوابط تکفیر: به تصریح همه فقهای اسلام، اگر مسلمانی منکر ضروری دین شود کافر محسوب می شود. حال سوال این است که ضروری دین چیست؟ خدا باوری از ضروریات دین اسلام است. لذا اگر مسلمانی خدا را انکار کرد، منکر ضروری دین شده است. اما باید این انکار صریح باشد و اگر کنایه ای باشد کافی نیست و ضابطه تکفیر برای این فرد صورت نگرفته است. 2⃣ موانع تکفیر: گاهی یک نفر به صراحت ضروری دین اسلام را انکار می کند، اما مانع وجود دارد. تاویل، جهل، شبهه علمی، اضطرار، اکراه، خطا و امثال آن از موانع تکفیر است. لذا اگر فردی حرفی زد که لازمه آن انکار ضروری دین است، این فرد تکفیر نمی شود، چون مانعی به نام تاویل وجود دارد. 3⃣ مجری تکفیر: اگر ضابطه تکفیر بر فردی وارد بود و مانعی هم وجود نداشت، اجرای حکم کفر کار حاکم شرع است و هر فردی نمی تواند این حکم را اجراء کند. گاه حاکم شرع به خاطر مصالحی از اجرای حکم جلوگیری می کند. مثلا اگر فردی به صراحت منکر خدا شد و مانع تکفیر هم وجود نداشت، اما حاکم شرع به خاطر مصالح اسلامی اجازه کشته شدن را نمی دهد که مکررا در تاریخ اتفاق افتاده است. ✅ امروزه مذاهب اسلامی به جریان های تکفیری در هر سه موضوع انتقاد دارند. پیروان مذاهب فقهی اهل سنت و شیعه به داعش انتقاد می کنند که اولا: این اموری که شما به عنوان ضابطه تکفیر معرفی می کنید، اصلا ضروری دین نیست تا منکرش کافر شود. بنابراین افرادی که به دست شما کشته می شوند، مستحق مرگ نیستند. ثانیا: غالبا موانع تکفیر وجود دارد. اگر عالم هستند، تاویل و اگر جاهل هستند، جهل، مانع تکفیر است. ثالثا: حتی اگر ضابطه وجود دارد و مانع هم مفقود است، باز اجرای حکم تکفیر کار شما نیست و باید حاکم شرع این کار را بر اساس مصالح جهان اسلام انجام دهد. لذا هر نه نه قمری نمی تواند هم مفتی باشد و هم قاضی و هم مجری. اینکه بمب به خودتان می بندید و افراد بی شماری را به قتل می رسانید، اصلا اسلامی نیست. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️به بهانه چهل و ششمین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر (۱۳۵۷/۰۶/۰۹) 💥 اگر امام موسی صدر اکنون در ایران و در قم بود چه می‌کرد؟ ✍ به قلم: رضا مختاری 🔹 با توجه به موقعیت و جایگاه علمی امام موسی صدر، اگر او امروز در حوزۀ علمیه بود در ردیف مراجع طراز اول محسوب می‌شد. از سوی دیگر وی مصلح اجتماعی و دینی بود و همّت و وقت و عمر خود را صرف کارهای اهم و از سوی دیگر امور زمین‌مانده می‌کرد نه کارها و امور تکراری، و در پی درمان دردهای اجتماعی و انسانی بود، نه تثبیت جایگاه خود و بهره‌‌برداری شخصی از این جایگاه. ✅ با عنایت به این ویژگی‌ها، به نظر این ناچیز، اگر امروز امام موسی صدر در قم و حوزه بود، در خصوص داخل ایران به این امور می‌پرداخت: 1⃣ همانند ایّام اقامتش در لبنان، به تمام روستاهای شیعه‌‌نشین محرومِ سیستان و بلوچستان و سایر نقاط ایران مسافرت و سرکشی می‌کرد و از نزدیک و به‌طور عینی و ملموس مشکلات و نابسامانی‌ها و فقر و محرومیت اقتصادی و فرهنگی آنان را بررسی و صدای خرد شدن استخوان‌های محرومان را مستقیم و بلاواسطه و از نزدیک می‌شنید و به جای اینکه در قم بنشیند و نماینده بفرستد یا نفرستد، خود شخصاً به آن مناطق سفر و از آن‌ها بازدید و برایشان سخنرانی و اقامۀ جماعت می‌کرد. درست مانند لبنان و برای پیشرفت اقتصادی و فرهنگی آنان چاره‌جویی و راهکار ارائه می‌کرد و آن را عملی می‌ساخت و به سخنرانی و سخن‌گفتن بسنده نمی‌کرد. 2⃣ با عنایت به وجود سه چهار نفر مرجع تقلید طراز اول (دامت برکاتهم)، و وجود «من به الکفایه» دیگر نیازی نمی‌دید که به مرجعیت بیاندیشد و دفتر و دستک و بیتی جداگانه راه بیندازد. بلکه با انحرافات در این موضوع مبارزه می‌کرد و تأسیس دفتر تجمّلی و پرخرج و بدون سابقه در تاریخ مرجعیت شیعه را آن هم فقط برای روضۀ دهۀ محرم در آن و تثبیت جایگاه خود برنمی‌تافت. 3⃣ بر این نظر بود که در شهری مانند شهر مقدّس قم با وجود فضاهای گسترده و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مصلی و آن‌همه حسینیه و مسجد، دیگر نیازی نیست و بلکه مشروع نیست که بنایی عظیم و پرخرج ساخته شود و در طول سال معطل و بلااستفاده بماند و فقط دهه محرم در آن چند شب روضه برقرار باشد و بس! و با هر چه دعوت به خود بود مبارزه می‌کرد از پخش و اهدای رسالۀ عملیه بین مبلّغان و روحانیان به عنوان بسته فرهنگی گرفته تا بدون تخصص در ادبیات عربی و فارسی به ترجمه مغلوط قرآن مجید پرداختن، و با استفاده از رانت جایگاه خود، به چاپ و نشر آن در شماری وسیع پرداختن و اهدا و فروش آن و .... قِس علیه باب فعلَل و تعفلل! 4⃣ با بررسی عمیق و همه‌جانبه، علل و عوامل بی‌اقبالی و بداقبالی بسیاری از مردم و جوانان به نماز جمعه و جماعت را کشف می‌کرد و به دست می‌‌آورد، و با آن علل و عوامل مبارزه و آن‌ها را ریشه کن می‌کرد. و از جمله به بسیاری از ائمۀ محترم جمعه، طریقۀ سخن گفتن و تعامل با مردم و راه جذب آنان را به دین می‌آموخت. 5⃣ با توجه به شناخت جهان و انسان معاصر و روابط حاکم بر آن، حوزۀ مقدسۀ قم (شیّد‌الله أرکان‌ها) را به سوی تأمین نیازهای علمی و فرهنگی انسان هدایت و برای آن برنامه‌ریزی می‌کرد و راه تعامل حوزۀ شیعه با حوزه‌های علمی سایر مذاهب و ادیان مانند الأزهر مصر را می‌گشود و از محبوس‌شدن و حصر تلاش‌های علمی حوزه در قم و ایران جلوگیری می‌کرد و در کنار ارسال بعثه به حرمین شریفین، بعثه‌هایی به مراکز علمی عالم برای آشنایی و تعارف و تعامل علمی با آن‌ها می‌فرستاد. 6⃣ با توجه به مهارت ویژه‌اش در ایجاد تفاهم و تصالح و آشتی، علاوه‌بر سعی در تقریب بین مذاهب، بلکه خیلی بیشتر از آن، سعی در تقریب و نزدیکی بین طوائف و گروه‌های شیعه می‌کرد و تقریب درون مذهبی را که نیاز بزرگ امروز ماست، بر تقریب بین مذاهب، مقدّم می‌داشت. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️سید قطب و قیام امام حسین (ع) 💥به بهانه ۲۹ آگوست پنجاه و هشتمین سالگرد اعدام سید قطب 🔹 گزافه نیست اگر ادعا شود یکی از جنجالی ترین شخصیت های قرن گذشته سید قطب باشد. 🔻 سید قطب در تفسیر فی ظلال القرآن در ذیل آیه پنجاهم از سوره مومن می نویسد: «هر چند در ابتدا قیام امام حسین ع با شکست مواجه شد؛ ولی مهم قضاوت نهایی تاریخ در مورد حادثه عاشوراست. امام حسین در ابتدا و در ظاهر شکست خورد ولی در نهایت پیروز شد و همه بدانند که این پیروزی تاریخی نهضت عاشورا فقط مربوط به شیعه نیست و متعلق به همه مسلمانان است. 🔺 وی می نویسد: یاری خداوند برای مجاهدان بر دو قسم است: یکی آنکه مجاهدان بالعیان پیروزی را دیده و آن را با پوست و گوشت خود لمس می کنند، دوم آنکه در ظاهر مجاهد شکست خورده و منهزم می شود؛ حال آنکه این شکست مقطعی در واقع پیروزی ابدی برای اوست. نهضت عاشورا را باید این گونه تحلیل کرد. 🔴 سید قطب ادامه می دهد: یقین بدانید در کل تاریخ بشریت شهیدی همانند امام حسین (ع) پیدا نخواهید کرد که تن و بدن دلدادگان از شوق و حرارت محبت به او به رعشه در آید و قلب‌ها در عشق او خواهند سوخت. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ نیشگون بالیوود به ظلم و نژادپرستی کارفرمایان سعودی در حق کارگران مهاجر شرق آسیا  🎥 فیلم جدید «حیات الماعز؛ زندگی بزی ؛ The Goat Life» یک درام هندی است که به مصائب دو کارگر هندی به نام «نجیب محمد» و دوستش «حکیم» می پردازد که به امید زندگی راحت از هند به عربستان مهاجرت می کنند. 🎥 سناریوی این فیلم «زندگی بزی» دو مهاجر نگون بخت را نشان می دهد که برای امرار معاش و آرزوی زندگی خوش گرفتار یک کفیل بدجنس عربستانی می افتند که آنها را به صحرای سوزان و بی آب و علف در «ربع الخالی» در جنوب شرق سعودی برده و کارهای سخت و طاقت فرسا بدانها می سپارد. 🎥  اوج سناریو در جایی است که بیماری ناشناسی به بزهای کفیل عرب اصابت کرده که این مرگ و میر بزها باعث میشود که انگشت اتهام کم کاری به این دو مهاجر نشانه رود و نهایتا شلاق و شکنجه آنها مضاعف و زندگی آنها بسان بزهای شلاق خور شبیه شود. 🎥 نهایتا حکیم و نجیب محمد از دست کفیل بدجنس فرار می کنند که نهایتا حکیم در بیابان ربع الخالی خوراک مارها و لاشخورها می شود و نجیب محمد به سختی از صحرا جان سالم به در می برد ولی به دلیل عدم آشنایی با زبان عربی نمی‌تواند در دادگاه از وکیل خود شکایت کند. 🎥 آنچه در حاشیه این فیلم پر رنگ است، نژادپرستی اعراب در تحقیر سایر زبانهاست. همانطور که می دانیم، بر خلاف ما ایرانیان که نسبت به ورود واژه های غیر فارسی به زبان خود حساس نیستیم، اعراب نسبت به واژه های غیر عربی به زبان عربی خود بسیار حساسند. مثلا واژه های غیر عربی مثل «تهران» برای اینکه در عربی مشخص شود که غیر غربی است به «طهران» تبدیل و اسامی غیر عربی با دخل و تصرف در حروف و جابجایی کاملا از زبان عربی متمایز می شوند. این نژاد پرستی زبانی، در تعامل با انسانهای غیر عرب بویژه کارگران مهاجران غیرعرب تسری مضاعف دارد. 🎥 کارگردان با هوشمندی در این سریال، نژاد پرستی زبانی اعراب را به باد انتقاد گرفته و زیرکانه با انگشت نهادن روی این «خودبرتر پنداری زبانی اعراب» را به تصویر کشیده است. وی اینکه اعراب، زبان عربی خود را همچون پتکی برای تحقیر سایر نژادها و زبانها استفاده می کنند و از این طریق ظلم به کارگران شرق آسیا و... روا می دارند. 🎥 کارگردان این فیلم (بليسی إيبی توماس) با انگشت نهادن بر زبان رایج غیر رسمی میان کارگران مهاجر و اعراب [لسان هجین یا زبان دورگه، لسان مکسر، pidgin] که صرفا زبان حداقلی برای ارتباط تجاری بین کارگر و‌ کارفرماست و فاقد قدرت حقوقی در دادگاه هاست، ترویج این زبان در بین مهاجران غیر عرب را نشان از نژادپرستی زبانی اعراب می داند و استفاده از این زبان را باعث بازماندن مهاجران از حقوق کارگران و در نتیجه نقض حقوق بشر در عربستان معرفی می کند. 🎥 این فیلم (هندی - آمریکایی) طی هفته اخیر بر روابط هند و عربستان تاثیر منفی گذاشته و حتی بن سلمان را به موضع گیری واداشته است. شبکه «العربیه» هم با پخش رفتارهای انسانی کفیلان عرب با کارگران هندی و نشان دادن نمونه هایی از امور خیر و انجام رایگان عمل قلب باز کارگران مهاجران هندی در بیمارستانهای مجهز ریاض سعی در خنثی سازی پیامدهای تلخ این فیلم دارد. 🏷 https://www.dailymotion.com/video/x94nvia 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️رویارویی سه جریان اسلام مناسکی، اسلام سنتی و آتئیسم در یک فیلم مصری 🎥 بیش از سه ماه است که تریلر
⚡️ آغاز اکران عمومی فیلم «الملحد» در مصر بر پایه حدیثی از حضرت علی (ع) 🔹 ابراهیم عیسی نویسنده فیلمنامه «الملحد» با استناد به حدیثی از امام علی ع که «من خاف من الله نجا» این روایت را روح حاکم بر این فیلم و الملحد را تفسیر این حدیث علوی دانست. 🔸 وی با انتشار توییتی خبر از پایان توقیف این فیلم و آغاز اکران عمومی این فیلم پرحاشیه مصری داد. 🌺 این فیلم در آغاز و پایان خود با حدیث علوی فوق مزین شده است. 🏷 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️تصویر شیعه در رسانه های آمریکا ✍ به قلم: مهدی فرمانیان 📚 به تازگی کتابی با عنوان «قلب واقعیت، بازنمایی شیعه در رسانه های آمریکا» تالیف محمدصاحب بیانی و سید سعید هاشمی نسب منتشر شده است که بسیار جالب و آموزنده است. 📚 نویسندگان این کتاب با بررسی ده سال اخبار مربوط به شیعه در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی در رسانه های آمریکایی، نشان داده اند غول های رسانه ای آمریکایی، با مساله شیعه به شدت ایدئولوژیک برخورد کرده و هیچ نشانی از بی طرفی و آزادی در رسانه های آمریکایی نسبت به شیعه دیده نمی شود. 1⃣ این رسانه ها، ولایت فقیه به عنوان دال مرکزی و اصلی گفتمان شیعه را با عناوینی همچون دیکتاتور، جنگ طلب و جنایتکار بازنمایی کرده اند. 2⃣ رسانه های آمریکایی دال جهاد و مقاومت در جهان اسلام را با مفاهیمی همچون تروریست، رقابت میان شیعه و اهل سنت، انتقام جویی علیه سنی ها، بی ثباتی خاورمیانه و فرقه گرا بازنمایی می کنند. 3⃣ رسانه های آمریکایی، اربعین و مناسک عاشورا را به عنوان «بهانه ای برای قدرت یابی و قدرت نمایی شیعیان» معرفی کرده که توسط شیعه انقلابی به گروگان گرفته شده است. 4⃣ این رسانه ها، استقلال و نفی سلطه بیگانگان که یکی از اصول انقلاب اسلامی است را به عنوان «آمریکا ستیزی و یهودی ستیزی» بازنمایی می کنند. 5⃣ راهبرد وحدت و تقریب اسلامی و ایده امت واحده را با عناوینی همچون «امپراطوری شیعی- ایرانی، هلال شیعی، سلطه ایران و خلافت شیعه» تفسیر و بازنمایی می کنند. ☑️ بنابراین استکبار جهانی با دو روش نرم و سخت به دنبال حاشیه رانی اسلام سیاسی، مخصوصا شیعه انقلابی در جهان اسلام است. البته حاشیه رانی نرم با رسانه ها و حاشیه رانی سخت با تحریم و حمله نظامی صورت می گیرد. ⁉️ حال سوال این است که مدافعان اسلام سیاسی در ایران در مقابل این تبلیغات رسانه ای باید چگونه بیندیشند و چگونه عمل کنند؟ 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J