مسلمنا muslimnair
📂(پرونده معرفی پانصدمسلمان تاثیرگذار جهان در سال 2021)
🔴«عبداللّه بن بَیّه» آسان گیرترین فقیه در جهان اسلام
✍️به قلم: سیدعلی بطحائی
https://t.me/muslimnair
✂️برشهایی از متن:
💠 شیخ عبداللّه بن شیخ المحفوظ بن بَیّه(مفتوح ب /تشدید و مکسور ی) مشهور به"عبدالله بن بَیّه " هشتاد وشش ساله، برجسته ترین فقیه کشور امارات متحده عربی است. او درجهان اسلام به نماد «عقل گرایی در فقه و قلب محوری در تصوّف» اشتهار دارد.
💠 نکته اینجاست با اینکه او در جریان اسلام سلفی قرار نمی گیرد، ولی دولت عربستان سعودی فتواهای او را به عنوان یک مرجع دینی قبول و آنها را منتشر می کند و همچنین کرسی تدریسی را به او در دانشگاه ملک عبد العزیز جدّه داده است.
💠 بن بِیِّه در طی وقایع کودتای مصر؛ علناً از یوسف قرضاوی و اسلام سیاسی کناره گیری کرد.بالاتر اینکه حتی در اقدامی کم سابقه از «اتحادجهانی علمای مسلمانان» که از حامیان حزب اللّه لبنان در بین اهل سنت بودند نیز جدا شد. اوباما همان زمان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با نام بردن از وی، از ضرورت تقویت اسلام متسامح سخن گفت.
💠 روش شناسی وسبک اجتهاد او که درچارچوب اسلام سنتی قرار می گیرد، با التزام به فقه مالکی و پایبندی به فقه المقاصد، بستری مناسب برای فتواهای تیسیری اش فراهم نموده است. البته نباید چشم پوشی کرد که منطق فتوایی بن بیه در زمینه فقه تیسیری کاملا قانونمند است و هرگز به لاقیدی منتج نمی شود،چرا که.....
💠 عبداللّه بن بیّه با تمرکز بر فقه المقاصد و مصلحت در شریعت و با بکارگیری واژه های پربسامد «الامرسهل» و«الامور الشرعی واسع» بسیاری از مسایل چالشی مسلمانان بلاد غرب را مورد بررسی قرار می دهد.او در زمینه «فقه الاقلیات» می گوید ما مجوزی نداریم که در اموری که شارع راه را برای وسعت در فتوا قرار داده، مسلمین را در مضیقه قرار دهیم.
💠 بن بیّه با اینکه از علمای سنتی است، با مدرنیته از سر سازش در آمده و بسان یک روشنفکر با آنها معامله می کند.از نظر او مفاهیم حقوقی و سیاسی مدرنیته سازگار با روح اسلام است.چنانچه وی رسماً سکولاریسم را احترام به حقوق بشر وعدالت ادیان دانسته و آن را نمادی از همزیستی مسالمت آمیز می داند.
جمله ای قابل تأمل از او در برخی مجامع مورد استشهاد است که «ما اگر با غرب شرعاً متفق نیستیم؛ چرا عقلاً مُتفق نباشیم؟!!!».
💠 عبداللّه بن بِیِّه که منشی صوفیانه دارد وحبّ اهل بیت ع را دلیل احسان و نشانه ایمان می داند و به دلیل تعلقات صوفیانه در جشنهای مولد النبی(ص) شرکت و تسیبح به دست اذکاری را ساعتهای متمادی زمزمه می کند.او معتقد است که تصوف زمینه مناسبی برای همزیستی مسالمت آمیز میان مذاهب و بویژه با شیعیان دارد.
📚 مدیریت سایت مسلمنا تنظیم چند مقاله و پایان نامه در مقاطع تحصیلات تکمیلی در مورد روش شناسی فقهی و آرای ویژه اجتماعی -سیاسی عبدالله بن بیه را به طلاب عزیز و دانشجویان محترم پیشنهاد می کند.
🔹مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/news/3193-2021-07-07-13-20-22.html
#اسلام_سنتی
#عبدالله_بن_بیه
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
📸 بن بیه نماد "قلب صوفیانه" و "عقل فقیهانه" در جهان اسلام/ فقیه بلندپایه امارات متحده عربی
https://t.me/muslimnair
📸 تصویری از "عبدالّله بن بیّه" پیش از مراسم ذکر صوفیانه.
🔸بن بيه همچنین به جواز تبرک به آثار اولیای خدا و صالحین ملتزم است.
https://t.me/muslimnair
📚 کتاب "تصوف در مصر" در یک نگاه
🇪🇬 مصر کشوری صوفیانه است. جلوه های تصوف در جای جای مصر دیده می شود. رفتار مردم مصر به شدت صوفیانه است. بیش از هشتصد سال است که حاکمان مصر از مدافعان جدی تصوف بوده اند.
🔹 اکنون بیش از ۶۵ طریقت صوفی در مصر مجوز فعالیت رسمی دارند و مجلس اعلی طرق صوفیه جایگاه حکومتی و مردمی عظیمی در مصر دارد. تعیین شیخ مشایخ صوفیه با رئیس جمهور مصر است و همیشه حکومت به تقویت تصوف در مصر اهتمام داشته است.
🔹سلاسل و طریقت های رفاعیه، قادریه، خلوتیه، دسوقیه، تیجانیه و عزمیه مهم ترین طریقت هایی است که در این کتاب به تاریخ و آداب و رسوم شان پرداخته ایم.
✔️رابطه این طریقت ها با جریان های فکری مهم و تاثیرگذار در مصر همچون الازهر، اخوان المسلمین، سلفیه و شیعه از مهم ترین فصول این کتاب است.
🇪🇬 شناخت فرهنگ و شیوه دینداری مصر با این کتاب بسیار دست یافتنی تر شده است.
✍این کتاب به سرپرستی دکتر مهدی فرمانیان بازنویسی و ویرایش علمی هشت رساله و پایان نامه است که لب مطلب در پانصد صفحه ارائه شده است تا خواننده بتواند با مصر و الازهر و صوفیان آنجا بیشتر آشنا شود. این کتاب برای اولین بار توسط انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب در سال ۱۴۰۰ به زیور طبع آراسته شده است.
#معرفی_کتاب
#تصوف_در_مصر
#مهدی_فرمانیان
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
مسلمنا muslimnair
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١)
🔴 یک تار موی اسلامگرایان را با کل هیکل سکولارها معاوضه نمی کنیم؛ اما از خشونت طالبان با تمام وجود بیزاری می جوییم.
✍به قلم مهدی فرمانیان
https://t.me/muslimnair
🔸قِصه طالبان، غُصه اشغال است؛ رنج ده سال اشغال خاکشان توسط شوروی و بیست سال چپاول سرزمینشان توسط ارتش آمریکا.
🔹مبارزات ده ساله با شوروی، افغان هایِ پشتون زبان را به مجاهدانی طالبانی تبدیل کرد .این نبردها آنان را به جهادگرانی سرسخت تبدیل کرد که کمتر منعطف اند.
🔹ارمغان بیست سال اشغال افغانستان توسط آمریکا تنها ناامنی، خشونت، کشتار و کشت و تولید بیشتر تریاک را در پی داشت.
🔹سالهاست که در کلاسهای درسی و نشست های علمی این جمله را تکرار کرده ام:
✔️« آینده افغانستان از آن طالبان است».
این تحلیل اینجانب از روند رو به رشد طالبان در افغانستان است. در گذشته طالبان تنها در میان پشتوها طرفدارانی داشت، اما امروز در میان بقیه اقوام هم کم و بیش طرفدارانی یافته است. چرا؟
چون درد مردم افغانستان امنیت است، اما اشغالگران درد مردم افغانستان را نفهمیدند و خواستند به آنان، آزادی غربی را هدیه بدهند. ۹۹ درصد مردم افغانستان مسلمانند و اکثراً از این ولنگاری و آزادی غربی آزرده خاطرند و هم سرخورده. این آزادی به آنها هیچ چیزی نداده است. نه امنیت، نه اقتصاد، نه عزت و نه آبرو.
✅حالا گروهی خشن به نام طالبان دوباره در حال رشد است که همه می دانند در عین خشونتی که دارد، امنیت را به ارمغان می آورند. مردم افغانستان در دوراهی "امنیت" و "آزادی" گیر افتاده اند و باید یکی را انتخاب کنند. آنان دیدند که ۲۰ سال حضور آمریکا به آنان هیچ چیزی نداد؛ بلکه برخی از ارزش ها را هم از آنها گرفت. شما جای مردم افغانستان باشید، چکار می کنید؟
🔹در آینده درباره این جمله خواهم نوشت که" چرا یک تار موی اسلامگرایان را به هیکل سکولارها نخواهم داد". افغانستان، عراق، لیبی، مصر، سودان و یمن نمونه بارز سراب اعتماد به غرب است.. به نظرم غرب هنوز هم استعمارگر و وحشی است؛ اما با مدنیت جدیدش.
در آینده ای نزدیک درباره طالبان بیشتر خواهم نوشت...
#طالبان
#مهدی_فرمانیان
#افغانستان
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٢)
🔴 تکفیر و تَکَتُّف
✍به قلم مهدی فرمانیان
https://t.me/muslimnair
🔹در جنگ شوروری با افغانستان، عده ای از جوانان عرب اهل سنت با گرایش فقهی مالکی از شمال آفریقا برای کمک به مجاهدان افغانی آمده بودند و در میان مبارزان پشتون حضور چشمگیری داشتند.
🔹این مجاهدان عرب دوشادوش مجاهدان افغانی علیه شوروی می جنگیدند و در گرماگرم جنگ، مباحثی بین آنها مطرح می شد.
🔹یکی از موضوعات اختلافی که خط مقدم جنگ علیه شوروی را تحت تاثیر خود قرار داده بود، نوع نماز خواندن مجاهدان مالکی مذهب شمال آفریقا بود. مالکی مذهبان تَکتُّف (دست بسته نماز خواندن) را سنت، اما غیر مستحب می دانستند و لذا با دست باز نماز می خوانند و از آن سو حنفی مذهبان افغانی با اینکه تکتف را مستحب می دانستند، اما دست باز خواندن مالکی مذهبان را نمی توانستند تحمل کنند، به گونه ای که این اختلاف جبهه های نبرد را تحت تاثیر شدید خود قرار داده بود.
🔹حنفی مذهبان افغانی می گفتند که باید مجاهدان مالکی مذهب، نماز را دست بسته بخوانند و مالکی مذهبان می گفتند که هر کس باید به فقه خود عمل کند.
🔹النهایه، نزاع مذهبی بالا گرفت و مجاهدان افغان و عرب بر روی یکدیگر اسلحه کشیدند. دکتر عبداللّه عزّام که رهبر عرب - افغان ها بود، صلاح را در این دید که به مالکی مذهبان دستور دهد که نماز را به صورت دست بسته بخوانند تا شر این غائله بخوابد. از دل این مجاهدان حنفی مذهب، طالبان متولد شد. طالبانی که یک اختلاف کوچک مستحبی را در میان خودِ اهل سنت تحمل نمی کند.
🔹بنابراین نباید از طالبان توقع داشته باشیم که با اقوام و مذاهب دیگر مدارا کند و مهربان باشد.
✔️طالبان این گونه اند...
باز هم در این زمینه خواهم نوشت...
#طالبان
#مهدی_فرمانیان
#افغانستان
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٣)
🔴 آشنایی با تفکرات مذهبی - قومیتی طالبان
✍️ به قلم مهدی فرمانیان
https://t.me/muslimnair
🔹 طالبان (طالب ها به گویش محلی) گروهی از شبه نظامیان روحانی هستند. آنها پشتون زبان و وابستگی فکری به مدارس علمیه دیوبندیه حیاتی(1)شمال پاکستان و جنوب افغانستان دارند.
1️⃣تفکرات مذهبی:
🔹طالب ها از نظر فقهی، حنفی مذهب و از نظر اعتقادی، ماتریدی – اشعری اند. این جنبش از نظر اخلاقی، صوفی مسلک اند؛ ولی تحت تاثیر آرای ابن تیمیه موسس مکتب سلفیه نیز قرار دارند. طالبان تقسیم بندی توحید و شرک و مفهوم عبادت ابن تیمیه را قبول دارند. بنابراین می توان طالبان را «حنفیانِ ماتریدی-اشعری با گرایشات صوفی» و طرفدار ابن تیمیه دانست.
✔️ نکته اینجاست که به دلیل این طیف متنوع آرای گوناگون در مدرسه دیوبندیه و به تبع آن طالبان می توان مکتب فکری آنها را "دوگانه های متناقض" نامید.
🔹از طرفی طالبان تفکرات ابن عربی - صوفی تاویل گرای معروف قرن هفتم - را قبول دارند و از سویی دیگر آرای ابن تیمیه - ظاهرگرای اهل حدیثی و ضد تفكرات ابن عربی - را نیز قبول دارند.
🔹طالب ها به پیروی از تصوف به قبور اولیاء اللّه احترام می گذارد و به تأسی از ابن تیمیه، استغاثه به اولیاء الهی را از مصادیق شرک می دانند. همچنین دیوبندیه در دوگانه "اجتهاد و تقلید"، روش تقلیدگرایانه احناف را انتخاب و در دوگانه "ماتریدی و اهل حدیث"، تفکر ماتریدیه را پذیرفته اند. آنان در دوگانه "تصوف و سلفی" همانند دیوبندیه، از هر دو تاثیر پذیرفته و گاه صوفی اند و زمانی سلفی.
✔️بنابراین طالبان را می توان هم صوفی، هم سلفی، هم ماتریدی، هم اهل حدیث، هم پیرو سلف، هم قائل به تقلید دانست و این یعنی یک «تناقض نمای به تمام معنا».
2️⃣ رسوم قومیتی:
🔹در کنار پذیرش مکتب فکری دیوبندیه، آداب و رسوم «قوم پشتون» نیز در تفکرات آنها حضور پررنگی دارد. پشتونها از نظر قومی مخالف اقوام دیگر موجود در کشور خود هستند و مخالفت افراطی با مذاهب دیگر در افغانستان از خصائص قومیتی پشتوان طالبانی است.
🔷 حضور سی ساله سلفیان جهادی و رهبران القاعده در کنار آنان و نبود امکانات لازم برای یک زندگی عادی در مناطق پشتون نشین و سوء استفاده شدید گروه های سپاه صحابه و اداره اطلاعات ارتش پاکستان از آنان، همه و همه دست به دست هم داده است و از طالبان، یک گروه جنجگوی خشن و بی رحم نسبت به دیگر اقوام و مذاهب، به وجود آورده است.
🔹در کنار این مسائل، نبود یک رهبر کاریزماتیک که همه گوش به فرمان او باشند و ورود جنگجویانی از کشورهای دیگر در کنار طالبان اوضاع را در افغانستان پیچیده تر کرده است.
باز هم در این زمینه خواهم نوشت...
(١). دیوبندیه حیاتی در مقابل مماتی معتقدند که پیامبر(ص) با بدن عنصری در قبر زنده ست لذا ارتباط با پیامبر(ص) ممکن است.
#طالبان
#مهدی_فرمانیان
#افغانستان
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
🔴 شکست سکوت اخوان المسلمین با انتشار بیانیه جدید در پی فشارهای شدید چندسال اخیر
📝 لن تردَّنا الأحكام العشوائية الجائرة عن الوفاء بأمانتنا
📌حكم انتقامي جديد بالمؤبد ، أصدرته أمس الأحد 11يوليو 2021م محكمة النقض المصرية ( أعلي درجات التقاضي في مصر) على فضيلة المرشد العام للجماعة د.محمد بديع وتسعة آخرين من قيادات الجماعة بتهمة "اقتحام الحدود الشرقية" إبان ثورة ينايرعام 2011 م ، وهي تهمة لا تستند على أدلة كغيرها من التهم التي توالت بحق فضيلة المرشد العام ( 78عاما )، وقيادات وأفراد الجماعة. ويرفع هذا الحكم الجائر مجموع الأحكام النهائية بحق المرشد العام إلي 200 عام بالسجن، وينتظر أحكاما نهائية ب85عاما أخرى!
📌إننا اليوم لا نحزن - فقط - علي ضحايا النظام الظالم، وإنما نحزن أيضا على تغييب العدالة بكل معانيها على يد من أقسموا علي احترامها وتحقيقها، وعبر قضاء تحوَّل إلي سيف طائش في يد النظام، فبات ينطق بالأحكام التي تملى عليه، انتقاما من أبناء مصر الأبرياء .
📌وإن جماعة "الإخوان المسلمون" التي تدين بكل قوة هذه الأحكام الانتقامية المتتالية، تحمِّل كل الصامتين عن تلك الانتهاكات المسئولية كاملة أمام الله سبحانه وتعالي، ثم أمام التاريخ. وتؤكد الجماعة في الوقت نفسه أنها لن تتوقف عن بذل أقصي جهودها مع كل شرفاء الوطن، لتحقيق العدالة على أرض مصر.
📌كما تؤكد الجماعة - ما أكدته مرارا – أن تلك الأحكام والانتهاكات لحقوق قادتها وأبنائها وكل الأحرار خلف القضبان، لن ترهبها ولن توقفها عن المضي قدما في طريق الدعوة إلي الله بالحكمة والموعظة الحسنة، ودون وجل أو تردد .
والله أكبر ولله الحمد
جماعة " الإخوان المسلمون "
الإثنين 2 ذو الحجة 1442 هـ - 12 يوليو 2021م
#اخوان_المسلمین
#بیانیه
#اسلام_سیاسی
#مصر
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
مسلمنا muslimnair
🔴 شکست سکوت اخوان المسلمین با انتشار بیانیه جدید در پی فشارهای شدید چندسال اخیر 📝 لن تردَّنا الأحك
ان شاالله به زودی یادداشتی در مورد مصائب سالهای اخیر اخوان المسلمین و بیانیه رسمی پیوست منتشر خواهیم کرد...
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٤)
🔴 تفاوت طالبان با وهابیت
✍ به قلم مهدی فرمانیان
https://t.me/muslimnair
🔹فهم این موضوع را با قصه ای شروع می کنم. در سالهای پیش روزی یکی از رهبران طالبان با اسامه بن لادن جلسه ای داشت. رهبر طالب به موقع در وقت ملاقات حاضر نشد و اسامه بن لادن به او گفت: "چرا شما پشتوها سر وقت نمی آیید و برای وقت دیگران ارزش قائل نیستید؟!!"
آن رهبر طالب در جواب گفت: "عذر می خواهم. فرزند معلولی دارم و رفته بودم سر مزار فلان ولی خدا تا شفایش را از او بگیرم. می دانم شما این کار را شرک می دانید، اما استغاثه از دیدگاه طالبان به شرط آنکه بداند رابطه ولی با خدا چگونه است، هیچ اشکالی ندارد."
در اینجا رهبر طالب به اسامه بن لادنی که وهابی بود و اکنون رهبر القاعده شده بود، این نکته را متذکر شد که استغاثه با شرط آنکه شرایطش رعایت شود، نزد ما جایز است، اگرچه نزد وهابیون شرک است.
💢 به طور خلاصه تفاوتهای وهابیت با طالبان را می توان در موارد ذیل دانست:
1⃣ وهابیت در اجتهاد و تقلید، بیشتر رویکرد اجتهادی دارند ولی طالبان، مقلد ابوحنیفه هستند و رویکرد تقلیدی دارند.
2⃣ وهابیت، ماتریدیه را یک فرقه انحرافی می داند، ولی طالبان از نظر اعتقادی ماتریدی _ اشعری هستند.
3⃣ وهابیت، صوفیان را مشرک و همه آداب و رسوم صوفیانه را بدعت و ابن عربی را ملحد، زندیق و کافر می داند، اما طالبان نگاه مثبتی به طرائق صوفیه دارند و ابن عربی را قبول دارند.
4⃣ هر دو تعریف عبادت ابن تیمیه را قبول دارند، اما در مصادیق اختلافات فراوانی دارند.
به نوعی می توان گفت طالبان بسیاری از اعمالی که وهابیت از مصادیق شرک و بدعت می دانند، با شرایطی قبول دارند که در قصه بالا بیان شد.
✔️نمونه بارز آن تخریب قبور توسط وهابیت و عدم تخریب قبور توسط طالبان است. طالبان تا کنون هیچ قبری را تخریب نکرده اند و سفر برای زیارت قبور را نیز مستحب می داند.
✔️البته طالبان عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) را بدعت دانسته و نسبت به استغاثه و نذر برای اولیاء الهی حساسیت نشان می دهند و آنرا شرک می دانند، اما مسلمانان را به خاطر این اعمال تکفیر نمی کنند.
🔻درباره موضع طالبان نسبت به شیعه و تفاوت آنان با داعش خواهم نوشت.
#طالبان
#مهدی_فرمانیان
#افغانستان
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٥)
🔴 تفاوت طالبان با داعش
✍به قلم مهدی فرمانیان
https://t.me/muslimnair
🔹شناخت داعش بدون فهم سلفیه جهادی امکان پذیر نیست، همچنین فهم طالبان بدون شناخت دیوبندیه میسور نیست.
🔹 تفکر داعش را می توان ترکیبی از اندیشه "توحید القصوری های مصر" با فکر "توحید القبوری های وهابی" دانست.
🔹نکته حایز اهمیت این که گروه های جهادی مصری معتقد بودند که هدف وهابیت تنها موحد کردن [متوسلین به] قبرها است، ولی ما باید به دنبال موحد کردن [حاکمان] قصرها باشیم و مهم موحد کردن حاکمان و حکومت هاست.
✔️به طور خلاصه تقدم و اولویت " توحیدالقصور "بر "توحیدالقبور ".
🔹 به نظر سلفیان جهادی، تمام حکومت هایی که حکم به غیر "ما انزل اللّه" می کنند، کافر به کفر آشکار هستند.
لذا باید علیه آنان جهاد مسلحانه نمود. از طرفی چون جهاد بر هر مسلمانی حکم وجوب عینی- همانند نماز را- دارد، به همین علت تمام حکومت های جهان اسلام از مصادیق طاغوت و جهاد مسلحانه علیه آنان واجب است.
🔘 همچنین ارتش های کشورهای جهان اسلام و بقیه افرادی که موجب استحکام پایه های حکومت های کافر می شوند نیز از مصادیق کفر بوده و همگی باید کشته شوند.
🔹 این تفکر در مصر ظهور کرد و در جنگ شوروی به افغانستان صادر شد و عنوان تفکر "افغانُ العرب" به خود گرفت.
✔️ این گروه بعد از جنگ افغانستان، رهبری به نام اسامه بن لادن پیدا کردند که یک وهابی ای بود که اکنون تفکر سلفیان جهادی را هم پذیرفته بود.
در اینجا بود که تفکر "توحیدالقبوری وهابیت" به وسیله اسامه بن لادن به القاعده وارد شد و داعش که از دل القاعده بیرون آمد، هم توحید القصوری شدند و هم توحید القبوری!!!
🔹اما طالبان هیچ یک از این افکار بالا را قبول ندارد و فقط دشمن مشترک آنها (آمریکا) باعث شده بود تا اسامه بن لادن با ملاعمر بیعت و رهبر طالبان را به عنوان رهبر امارت اسلامی افغانستان بپذیرد.
✔️ از نظر داعشی ها، طالبانی ها به چند دلیل کافرند.
🔺اول اینکه نه افکار توحید القبوری را قبول دارند و نه توحید القصور را.
🔺دیگر اینکه چون گرایشات صوفیانه دارند و برخی افکار تصوف را قبول دارند، مشرکند.
🔺سوم اینکه چون تفکر ماتریدیه دارند، بدعتگذارند و چون کافران را کافر نمی دانند، بنابراین کافرند.
❌ بعد از شکست داعش در عراق و سوریه، شاخه خراسان داعش در افغانستان فعال گردید و به جذب نیروهای طالبان پرداخت، اما عده کمی از طالبان جذب داعش افغانستان شدند و طالبان در موارد متعدد به جنگ با داعش رفت و بیشترین حمله به داعش در افغانستان توسط طالبان صورت گرفته است و داعش نیز متقابلا به طالبان حملاتی داشته است.
✍ درباره افکار، اندیشه ها و تاریخ طالبان باز خواهم نوشت.
#طالبان
#مهدی_فرمانیان
#افغانستان
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔ واتس اپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z