eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.9هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
351 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ «پیامبر اسلام»یا «پیامبر خدا» کدام‌یک عبارتی قرآنی است؟؟؟ https://t.me/muslimnair 🔹یکی از نادرست ترین تعابیری که در معرفی رسول خدا(صلّی اللّه علیه وآله) در گفتار و نوشتار نخبگان جهان اسلام رایج شده است، ترکیب مجعول "پیامبر اسلام" یا "پیغمبر گرامی اسلام" یا "نبی مکرم اسلام" است!!! 🔹تأمل در آیه آخر سوره فتح و خطاب قرآنی (محمّد رسول اللّه) وآیات دیگر قرآن روشن می‌کند که چنین تعابیری از غلط‌های مشهور و درست بر خلاف بدیهیات کلامی و قرآنی است و گویندگان آن گویی قصد دارند پیام رسول خدا (ص) را تنها در امّت اسلام محصور کنند. 🔹 بررسی ها نشان می دهد که چنین تعابیری ساخته و پرداخته‌ی ذهن مستشرقینِ نامسلمان و اسلام‌پژوهانِ آتئیست است که به نبوت رسول خدا(ص) هیچ اعتقادی نداشته و آن عناوین را با اهدافی غیرمشروع رایج کرده‌اند. 🔹آنها رسول خدا(ص) را با تعابیر مجعولی چون "پیامبر اسلام" خطاب می‌کنند تا خلاف عقیده خود عمل نکرده باشند، ولی مسلمانان می‌بایست از به‌کار بردن چنین مشهوراتِ بی‌اساسی احتراز کنند تا خلاف قرآن و اعتقادات خود سخن نگفته باشند. 🔹النهایه، بنا به نص قرآن، مخاطب پیام رسول خدا همه انسانها هستند و پیامبر اعظم(ص) شخصیت نخست جهان بشریت است و استفاده از چنین تعابیر مغشوشی، از طرف یک مسلمانان جایز نیست. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
📚 اسماعیلیان دیلم ونظریه هایی پیرامون آن(باتأکیدبرسده های ٧الی ١٠قمری)/آرش آقاجانپور/ نشر سبط النبی/ تابستان١٤٠٠. https://t.me/muslimnair 📚 این اثر به بررسی موقعیت اقلیمی دیلم و بررسی ظهور اسماعیلیه در آن سرزمین و رهگیری میراث فکری شش امامیان، در آنجا را مورد واکاوی قرار داده است. 📚 مؤلف در این کتاب ضمن معرفی پیشینه اسماعیلیه دیلم در قرون نخست به معرفی آداب، سلوک، مراسمات مذهبی و آیین های دیلمیانِ اسماعیلی مذهب پرداخته و تأثیرات رسوبات فرهنگ و سنن دیلمستان در ساکنان دیلم تا به امروز مورد مداقّه قرار داده است. 📚 از ویژگیهای منحصربه فرد این اثر در ملل ونحل پژوهی، عدم اکتفا مؤلف به منابع مکتوب است ونویسنده با تتّبع های میدانی اعم از کنکاش در گُویشهای محلی ساکنان، بررسی متون سنگ نبشته های قبرستانها، معماری ساختمان آرامگاه ها وامامزادگان و تعمّق در ماهیت مراسمات مذهبی رایج در دیلمان و...به بررسی نظریه ها در مورد اسماعیلیان دیلم پرداخته و با سنگ معیار میراث فرهنگی اسماعیلیان، به گمانه زنی در مورد تاریخ مکتوب اسماعیلیه دیلم پرداخته است. 📚 همچنین در این اثر با بررسی سنتهای دیرین منطقه دیلم وتأثیرات آنها در فرهنگ فعلی به ابهامات تاریخی اسماعیلیان دیلم پرداخته و آنها را معرفی کرده است. 📚کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
6.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫۶۰ ثانیه با اهل قلم💫 🎬 برنامه شماره ٧ 📽️حجت‌الاسلام دکتر مهدی فرمانیان 🔹به بهانه چاپ دوم كتاب سلفيه از گذشته تا حال ☎️ تلفن سفارش : ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ ۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ 🔹تحریریه کتابسرای ادیان http://adyanpub.com
⚡️طالبان بدون سانسور 🎙گزارشی از مصاحبه با جلال الدین شینواری از علمای نزدیک به طالبان https://t.me/muslimnair ✂️برشهایی از متن مصاحبه: 🔷طالبان خود را دیوبندی می داند که تفکر آنها از سلفیت جداست. گروههایی که تفکر سلفی - اهل حدیثی دارند از فکر دیوبندی دور هستند. طالبان معتقد به تقلید و پیروی از مذهب حنفی است ولی سلفیه منکر تقلید هستند و تنها اساس دین را قرآن و حدیث می دانند. 💠در افغانستان، جنگ و سیاست در عمدتاجنوب است و ادب و عرفان و علم مشرقی است. . از قدیم به همین شکل بوده است که علم در شرق از زمان سلاطین گذشته افغانستان به همین شکل بود که مشرقی ها بسیار غلبه علمی بیشتری داشتند. اما بتدیج بعد از اینکه شاه ولی الله صاحب، محدث دهلوی به هند آمدند و صحاح سته را با خود شرایط تغییر کرد. 🔷 فقه مخالفتی با آموزش وتحصیل زن ندارد. نه فقه حنفی مخالفت دارد و نه دین اسلام و شریعت و نه اینها اینطور دلایل ارائه می کنند که شرعا حرمت دارد و ما بخاطر این این کار را کردیم. علتش نکات اجتماعی و مسائل تخلیطی و مشکلات اجتماعی است. مثلا خانم ها را جدا می کنند و در مقاطعی می گویند ما انقدر استاد نداریم. 🔷ما در افغانستان تا به حال درگیری مذهبی نداشتیم که اهل تسنن با برادران اهل شیعه ما درگیر شده باشند بخاطر مسائل مذهبی. مثلا بین کوچی ها و شیعه ها روی مزرعه ها و لشگرها این قبیل مسائل پیش آمده، اما آن شکل مذهبی ندارد. در مورد چراگاه ها است. بین دو برادری که از یک پدرومادر هم باشند این مسائل هست. ولی در افغانستان این تاریخ را نداریم و در طول این 42 سال که با شوروی ها و امریکایی ها جهاد هم بود علیرغم اینکه کوشش کردند این مسائل را به میان بیاورند و دامن بزنند ولی نتوانستند موفق شوند. یک فضای برادری و محبت و صمیمت وجود دارد. مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3212-2021-10-29-07-03-38.html منبع:شبکه شعوبا 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
🔆 درباره "جریان سروریه" در عربستان؛ گروهی که واعظان مساجد سعودی نسبت به شیوع آن هشدار می دهند!!! 🔹 بر اساس بیانیه اخیر وزارت امور اسلامی، خطبای مساجد برای هشدار نسبت به "ایدئولوژی‌های افراطی" متحد شده اند و برخی از ائمه جمعه نیز خطبه‌های خود را به شناخت و احتراز از "جریان سُروریه" اختصاص داده اند. 💠 سروریه به رهبری«محمد سرور زین العابدین» می باشد که در آغوش «اخوان المسلمین» در سوریه بزرگ شد. پس از قطع ارتباط سیاسی اتحاد عربی میان مصر و سوریه، به عربستان سعودی رفت تا نمونه جدیدی از جریان های اسلامی توسط او اعلام موجودیت کند. 🔹ادغام جریان "اسلام الحرکی" و "بازگشت به سلف" جوهره جریان السروریه است.این جریان با نام‌هایی چون: «السلفية السرورية»، «التيار السروري»، «السرورية»، «السروريين» و «التيار الصحوي» خوانده می‌شود. 🔹چند روز پیش، عبداللطیف آل الشیخ، وزیر امور اسلامی عربستان سعودی در بخشنامه‌ای به خطبای مساجد دستور داد تا ضمن هشدار نسبت به جریان سروریه، اعتقادات فاسد آنها را مبنی بر تحریک مردم به قیام علیه حاکمان، تفرقه‌افکنی میان جامعه مسلمانان و گسترش جنگ در این کشورها، تبیین کنند. 🔹سروریه یک ایدئولوژی و سازمان مجزا تلقی می‌شود و محمد سرور به وجود سازمانی که منشأ آن در عربستان سعودی است، اعتراف کرده بود. 🔹این جریان در برخی از کشورهای جهان گسترش یافت، همانطور که خود محمد سرور در برنامه «مراجعات» در شبکه الحوار به آن اشاره کرده است. 🔹به گفته عارف بن مزيد السحيمي، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه اسلامی مدینه، سروری‌ها با علائمی شناخته می‌شوند، از جمله: (١). حمایت از به اصطلاح انقلاب‌ها و بهار عربی (٢). تحریک مردم علیه حاکمان خود (٣). تکفیر حکام و توصيف آنان به طاغوت و تحريک مردم علیه آنان. 🔹ولیعهد سعودی چند سال پیش پیروان سروریه را به عنوان «تندروترین جریان در خاورمیانه و بالاترین درجه از جنبش اخوان المسلمین» توصیف کرده بود. 🔹واکنش‌ها به این بخشنامه وزرات در شبکه‌های اجتماعی متفاوت بوده است و برخی برای بیان نظرات خود از هشتگ استفاده کردند. 🔹بسیاری از این اقدام استقبال کردند و آن را «گامی دلگرم‌کننده برای محافظت از عربستان سعودی در برابر توطئه‌های تروریستی» دانستند. 🔹عباس الشرقاوی تصمیم وزارت امور اسلامی را «بزرگترین جشن برای دفن اندیشه سروریه خوارج» توصیف کرده است. 🔹از سوی دیگر، ترکی الشلهوب، مخالف سیاست های سعودی می گوید عبداللطیف آل شیخ که وزیر امور اسلامی است، جرأت توجیه خطیبان جمعه نسبت به خطر جشن‌ها(ی مختلط و منافی عفت) بر جوانان و جامعه را ندارد؛ چرا که این مساله بخشی از پروژه‌ بن سلمان است که هدف آن محو هویت اسلامی، تخریب جامعه از طریق جشن‌های شبانه و بهره‌برداری از منبرها(ی خطبه‌های جمعه) است. 🔹محمد فهد القحطانی گفت که «اول از همه هشدار دادن در برابر استبداد و ظلم لازم است، زیرا این بزرگ‌ترین خطری است که کل جهان عرب را تهدید می‌کند.» ✍🏼 پانوشت: 🔸گفتنی است چندی پیش نیز عبداللطیف آل الشیخ در بخشنامه‌ای به کلیه مبلغین و خطبا، بر ضرورت سخنرانی پیرامون «تأثیرات منفی» اخوان المسلمین تاکید کرد! @dolatedin 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📂مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۱) ❌ هیچ کرسی شیعه شناسی در اسرائیل وجود ندارد، شایعه پراکنی نکنیم!
⚡️ناگفته هایی درباره کرسی های شیعه شناسی در غرب ✍️به قلم مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 💠چندی پیش با نوشتن مطلبی درباره «هیچ کرسی شیعه شناسی در اسراییل وجود ندارد»، برخی از کرسی شیعه شناسی در دانشگاه جورج واشنگتن و دانشگاه سوربن فرانسه خبر دادند. پیگیر ماجرا شدم و با ارسال ایمیل به مدیر گروه رشته مطالعات اسلامی دانشگاه جورج واشنگتن و دکتر امیر معزی در فرانسه، عین جواب این دو استاد را تقدیم می کنم. 🔷دکتر محمد حسن فغفوری درباره کرسی شیعه شناسی در دانشگاه جورج واشنگتن در جواب ایمیل نوشته اند: «دوره ارشد مطالعات اسلامی را از سال ٢٠١٣ شروع کرده ام و دو سال قبل بخش شیعه شناسی را با چهار درس از جنبه های مختلف تشیع به آن اضافه کردم. برگزاری رشته شیعه شناسی به طور مستقل نیازمند بودجه است که ما آن را نداریم. از هیچ منبعی حمایت نمی شویم. به همین دلیل در فکر این هستم که در پایان سال تحصیل جاری بخش شیعه شناسی را حذف کنم. تأسیس کرسی دو سه میلیون دلار هزینه نیاز دارد و هیچ کس در جامعه شیعی در اینجا تمایلی برای سرمایه گذاری برای یک برنامه بلند مدت را ندارد، یا شاید استطاعت آن را ندارد. بر عکس، خیرین در جامعه مسیحی یا یهودی هر ساله میلیون ها دلار برای برنامه هایشان اهدا می کنند. علیرغم عدم دریافت حمایت و با وجود مخالفت های زیاد، مدیریت این رشته را 8 سال به تنهایی انجام داده ام اما مطمئن نیستم تا چه زمانی بتوانم به این کار ادامه دهم، اما تا جای ممکن به تلاشم ادامه خواهم داد». 🔶دکتر محمدعلی امیرمعزی نیز در پاسخ به ایمیل ارسالی نوشته اند: «تا جائی که میدانم در مغرب زمین هیچ کرسی غیر از کرسی این حقیر علنا به تشیع تخصص نیافته است. البته هستند همکارانی که طی تدریس به مطالعات شیعه شناسی می پردازند. مثل میر بر آشر و میکاییل ابشتاین در اسراییل یا ایهب بدیوی در لیدن هلند، اما عنوان کرسی ایشان اسلام شناسی به طور اعم است. با احترام محمدعلی امیرمعزی». 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️به بهانه برپایی بزرگترین گردهمایی جهان اسلام در رایوند پاکستان ازچهارم تا نهم نوامبر(١٣تا١٨آبان) ✍️به قلم:سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair 🔷تبلیغی جماعتها، شاید پارادوکسیکال ترین گروه تبلیغی در جهان اسلام باشند که از طرفی مجوز فعالیت در اسرائیل را دارند وازسویی با ممنوعیت تبلیغ در عربستان مواجه هستند. از جهتی سلفی هستند واز آن سو دلبسته به تصوف. هم پرفعالیتند وهم بی سروصدا. هم در جهان اسلام حاضرند و هم از فعالیت سیاسی امت اسلامی غایبند. جماعتی که بدون توجه به وابستگی مالی به سرمایه گذاری عربستان سعودی در حال ترویج اسلام سلفی در جهان اسلام هستند. 🔷این گروه پرجمعیت ترین طیف تبلیغی در جهان اسلام هستند که در عصر ارتباطات حتی از ساده ترین روشهای اطلاع رسانی برای دعوت به گردهمایی ها احتراز می کنند و کاملا باشیوه های سنتی وچهره به چهره توانسته اند سالیانه جمعیتی بیش از جمعیت زایران بیت اللّه الحرام را دور هم جمع کنند. 🔷عدم استفاده از ایمیل، سایت، برنامه های ماهواره ای وپروپاگاندای رسانه ای در دعوت اعضا به تجمعات میلیونی، نشانگر ضریب نفوذ بالای این گروه تبلیغی در میان پیروان و حاکی از قدرت متفاوت آنها در میان امپراطوری های خبری رسانه ای جهان معاصر است. 🔷یکی مراکز عمده جماعت تبلیغی ها، در رایوند پاکستان است که در چهارم تا نهم نوامبر(١٣ تا ١٨آبان) همه ساله جمعیتی بالغ بر سه ملیون گرد هم آمده وسخنرانی ها نیز به بیش از بیست زبان رسمی ترجمه زنده می شود. 🔹شعار اصلی که محمدالیاس برای جماعت انتخاب کرده این است«ای مسلمانان، مسلمان شوید!!!» و جامعه هدف آنها در تبلیغ فقط مسلمانان هستند. آنها معتقدند که تا وقتی که مسلمانان پایبند به مسجد ونماز نیستند وپوشش زنان مسلمان شبیه زنان یهودی نصاراست، چه فرقی بین آنها وکفار وجود دارد؟ بنابراین مشکل اصلی خود ما مسلمانان وکیفیت مسلمانی ماست و تا خود را اصلاح نکنیم، نمی توانیم دیگران را اصلاح کنیم!!!.... 🔷ساده لوحانه است اگر باور کنیم که سلفیت تنها با دلارهای سعودی در جهان اسلام رشد و نُضج یافته است و آن را عله العلل شیوع سلفی گری بدانیم، بلکه آنچه بجاست در این صحنه رقابت توجه کنیم ضریب نفوذ بالای گفتمان جماعت تبلیغی هاست که نه زاییده حکومتهای مرتجع عربی است ونه محصول تفکرات مستر همفری استعمار است؛ بلکه محصول فعالیت های بی سروصدای تبلیغی جماعت ها و تاثیرات آنها در بدنه جهان اسلام است که آرام آرام و پیوسته که رقیب جدی برای سایر جریانات فعال در جهان اسلام قرار گرفته است. مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3214-2021-11-05-09-43-48.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️به بهانه برپایی بزرگترین گردهمایی جهان اسلام در رایوند پاکستان ازچهارم تا نهم نوامبر(١٣تا١٨آبان)
✅ اطلاعات تکمیلی و ناگفته هایی جدید از جماعه التبلیغ ✍به قلم:مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔹جماعه التبلیغ یکی از عظیم ترین سازمان های تبلیغی در جهان اسلام است. 🔹آنان می گویند: جماعه التبلیغ حدود ۸۵ میلیون مُبلّغ دارد، اما تخمین زده می شود ده میلیون مّبلّغ فعال در ۱۶۰ کشور جهان داشته باشند. 🔹جماعه التبلیغ سه اجتماع بزرگ دارند: یکم. اجتماع رایوند در نزدیکی لاهور پاکستان دوم. اجتماع پیشوا در داکای بنگلادش سوم. اجتماع بوپال در هند. 🔹البته اجتماع های ده هزار نفری سالیانه نیز در آمریکا و اروپا دارند. 🔹شیوه های تبلیغی جماعت عبارتند از: ۱. آنان از فقه الصلاه چیزی نمی گویند، اما از فضیلت نماز و فضائل اعمال سخن می گویند. ۲. مردم را به تبلیغ دین به مدت یک روز در هفته، یا سه روز در ماه، یا چهل روز در سال، یا چهار ماه در مدت عمر خود ترغیب می کنند. ۳. فقط امر به معروف می کنند و هرگز نهی از منکر نمی کنند. به این دلیل که می گویند مردم ناراحت و پراکنده می شوند. ۴. در سیاست دخالت نمی کنند و به همین علت در اسرائیل هم دو مرکز تبلیغی فعال دارند. ۵. در جهاد مشارکت ندارند و می گویند اکنون وضعیت مسلمانان همانند دوران مکه رسول خداست که فقط زمان تبلیغ بود و با این شرایط زمان جهاد نیست. 🔆 یکی از اساتید نقل می کرد: فردی از جماعه التبلیغ را در آفریقای مرکزی ملاقات کرده است که یازده سال پیش از منزلش برای تبلیغ بیرون آمده است و هنوز به خانه اش بازنگشته است. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
💠«فلسفه سیاسی طالبان»💠 از فلسفه سیاسی طالبان چه می دانید؟ ✳️مدرنیته، جمهوریت، آزادی، زن، توسعه، پشتوانه 1000 سال فقه حکومتی، اطلاق گرائی یا نسبی گرائی، منطق تعاملی، ولایت فقیه، ناسیونالیسم، مدینه فاضله در حکومت امارت اسلامی افغانستان ❇️همچنین پرسش هایی مانند «چرا امارت و نه خلافت؟»، «دشمنی با داعش»، «چرائی تسلیت شهادت حاج قاسم»، «ملاک مشروعیت»، «عرفی بودن قدرت؟» و ... درباره افغانستان امروز! 🎙در مصاحبه پایگاه اینترنتی مرکز تخصصی فلسفه و حجت الاسلام مهدی فرمانیان، دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب. 🔗متن مصاحبه را از این پیوند ببیند. https://b2n.ir/t13329 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️به بهانه درگذشت شیخ ابوبکر میگا رهبر مسلمانان بورکینوفاسو ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair 🔹شیخ ابوبکر میگا(aboubakar maiga) از علمای بزرگ غرب آفریقا و یکی از بزرگان فرقه صوفیانه تیجانیه بود. در پی درگذشت وی، دولت بورکینافاسو در غرب آفریقا سه روز عزای عمومی و یک روز تعطیل عمومی اعلام کرد. در یادداشت ذیل به نکاتی در مورد فرقه تیجانیه و نقش آنان در تحولات قلب قاره سیاه خواهیم پرداخت. 1️⃣ یکم. فرقه صوفیانه تیجانیه یکی از طریقت های پرنفوذ در غرب وشمال آفریقاست. تا جایی که برخی آمار جمعیت بیش از هفتاد ملیون جمعیت تیجانی را گزارش کرده اند. مؤسس این فرقه احمدبن محمدتیجان(١٢٣٠ق) است که خود را از نسل محمدبن عبداللّه نفس زکیه(م١٤٨ق) می دانست. 🔹نفوذ تیجانی ها درقارّه سیاه در گام نخست در منطقه مغرب عربی(کشورهای شمال غرب قاره آفریقا) و تحت نفوذ حکومت خوش سابقه سادات حسنی اَدارِسه( ١٧٢ تا٣٧٥ ق) به مرکزیت فاس بود. در گام بعد، فرقه تیجانیه توسط بارزترین شاگردش یعنی شیخ عمر الفوتی وارد قلب قاره سیاه شد. پیوند آموزه های صوفیانه ومجاهدت با استعمار فرانسه باعث نفوذ بی رقیب آنها در میان سیاه پوستان، روشن ضمیر شد. 🔹تیجانی ها، مسلمانان را از رفتن به مدارس فرانسوی ممنوع وحتی درس خواندن به زبان فرانسوی را تحریم کردند. این تحریم تاجایی بود که حتی اگر فردی به زبان فرانسوی سخن می گفت می بایست دهانش را آب بکشد!!! 🔹التزام به آداب و سلوک خرقه نشینی و رسوم بیست گانه تشرف به طریقت که برخی آنها با شریعت ومناسک دینی همراه است این فرقه را شریعت محور نشان داده است. 2️⃣ دوم. طریقت تیجانیه ارتباط تنگاتنگی با اهل بیت(ع) دارد. بسیاری از ادعیه و ذکر آنها از طریق ائمه اطهار(ع) نقل شده و رابطه آنها با اهل بیت(ع) فراتر از رابطه ای است که سایر مسلمانانان با اهل بیت(ع) ترسیم کرده اند. تا جایی که تیجانی ها معتقدند که هر حکمی که بر قرآن جاری می شود، عِدل آن نیز به جهت حدیث ثقلین بر اهل بیت(ع) جاری وساری است و از این جهت نگاه آنها با سایر مسلمانان متفاوت است. 🔹از رخدادهای مهم تاریخ تیجانیه اعتراف جمعی پیروان آنها درگردهمایی سال ٢٠٠٢ میلادی وشهر تیواون است که رسماً اعلام کردند که پیرو مذهب اهل بیت(ع) هستند. 3️⃣ سوم. حادثه عاشورا در قلب قاره سیاه حکایت پرفرار و نشیبی دارد. از طرفی که رسم اُموی الحدوث تمخریت (Tamkharit) به معنای "پایان دوستی" که دهم محرم را عید دانسته و برخی آفریقایی های بومی پایبند به رسومات امویان، نسل به نسل اقدام جشن وپایکوبی دراین شب وروز می پردازند و معتقدند دزدی در این شب حلال است (رُفِعَ القلم) و با رسوم خرافی این شب و روز را آمیخته اند. ولی نفوذ وجریان سازی برخی تیجانی ها برای مقابله با این فرهنگ خرافی بسیار ستودنی است. آنها با تأسیس حوزه الرسول اکرم(ص) واهتمام به برپایی سخنرانی ها ومقابله با فرهنگ های بومی اجازه رقص و پایکوبی را نمی دهند و به لطایف الحیلی در صدد تحول در فرهنگ عاشورا در آفریقا هستند.البته خیلی زود است که پرونده تحول عاشورای اموی(تمخریت)به عاشورای علوی را مختومه بدانیم و نقش بازیگران بین المللی را نادیده گرفته ویکطرفه صحنه رقابت را قضاوت کنیم. 4️⃣ چهارم. شیخ ابوبکر میگا از علمای بزرگ غرب آفریقا و یکی از پنج عالم پر نفوذ در فرقه تیجانیه بود که محبوب سیاسیون و دولتمردان غرب آفریقا نیز بود. او سال های متمادی ازعمر خویش را صرف ترویج ودفاع از اسلام و شریعت نمود. شیخ ابوبکر میگا، به شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام علاقه زیادی داشت و با وجود اختلافات و تفاوتهای جزئی که میان مذهب تشیع و تیجانیه وجود دارد همواره سعی بر آن داشت تا حتی المقدور در مراسمات و جشن های شیعیان در بورکینافاسو حضور داشته باشد. لازم به ذکر است که رهبران تیجانیه در قاره آفریقا از نظر نفوذ سیاسی فراوانی برخوردادند تا جایی که بسیاری از عزل و نصب های دولتی به دستور مستقیم آنها وابسته است و به صورت مستقیم در سرنوشت ملت های آفریقایی تاثیر گذارند. 📚منابع: (١). تصوف در مصر، مهدی فرمانیان، نشر دانشگاه ادیان و مذاهب.١٤٠٠ (٢). تصوف در غرب آفریقا، سیدمحمد شاهدی، ذوی القربی،١٣٩٧ 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📂مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۱) ❌ هیچ کرسی شیعه شناسی در اسرائیل وجود ندارد، شایعه پراکنی نکنیم!
❇️ان حیات العلم بالنقد والرد 📩 پاسخ دکتر علی تقی زاده داوری درباره مطلب کرسی شیعه شناسی در جهان: https://t.me/muslimnair 📝 سلام علیکم سالها قبل در فاصله زمانی ۸۰ تا ۸۵، موسسه شیعه شناسی، در قالب یک فعالیت پژوهشی، فعالیت های اسلام شناسی و شیعه پژوهی دانشگاه های بزرگ و معروف کشورهای غربی را از طریق اینترنت مورد بررسی قرار می داد که چکیده آن در قالب جزوات اسلام شناسی و شیعه شناسی مراکز علمی دنیا منتشر و در اختیار تعداد زیادی از زعما و نخبگان و مقامات مذهبی و سیاسی قرار می گرفت. 🔹بعدها نیز به طور موردی و محدود این کار تکرار شد.با توجه به محتوای این جزوات می توان گفت: اگرچه در این دانشگاه ها رشته شیعه شناسی به شکلی که در ایران راه اندازی شد و دانشجو جذب و فارغ التحصیل می شوند، وجود نداشت اما فعالیت شیعه پژوهی در دو عرصه زیر به طور پررنگی نمایان بود: 🔹۱. پژوهش: همه ساله چندین عنوان پژوهش در هریک از این دانشگاه ها با موضوع شیعیان و تشیع وجود داشته و دارد. 🔹۲. کارگاه ها و سخنرانی های علمی که در این خصوص نیز همه ساله نشست های متعدد و متنوعی در خصوص تشیع و شیعیان برگزار می شد و می شود. 🔹۳. اگرچه مرکزی با عنوان "شیعه شناسی" وجود نداشت، اما دو عرصه فوق یعنی پژوهش و نشست های علمی در خصوص شیعیان و تشیع در دانشکده ها و مراکز اسلام شناسی، ایرانشناسی، مطالعات خاورمیانه، ادیان، تاریخ، هنر و ... به طور مستمر انجام می شد و می شود. ✅ بنابراین اگرچه فرمایش جناب فرمانیان در اینکه عنوان و کرسی مستقل شیعه شناسی وجود ندارد درست است، اما می توان ادعا کرد فعالیت های شیعه پژوهشی در برخی از این مراکز علمی غربی به گونه ای پررنگ است که کمتر از یک کرسی مستقل نیست، مانند مرکز مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه اگزتر با حضور دکتر رابرت گلیو و ... با پوزش و ارادت 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu