eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
🇱🇧 بیروت در سوگ مفسر سنتی قرآن مجید ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹«عفیف عبدالفتاح طباره» مفسر، عالم، اندیشور و صاحب تألیفات مهم قرآنی، فلسفی در آستانه صدسالگی در بیروت از دنیا رفت. او دارای تألیفات متعددی در زمینه دین شناسی است که یکی از مشهورترین کتاب های او «روح الدین الاسلامی» است. این کتاب خواندنی، شاه بیت آثار اوست و او را با عنوان«صاحب روح الدین الاسلامی» معروف کرده است. در این نوشتار که او با توجه به پیامهای اصلی دین و محکمات قرآنی و التفات به نیازهای اصلی انسان معاصر نوشته است؛ روح دین را سرلوحه آموزه های شریعت و احکام فقهی معرفی و هر آنچه با این امور در تعارض باشد را باطل می داند. به عبارتی او معیارهایی در این کتاب معرفی کرده که هر آموزه ای با آن شاخصه ها سازگار نباشد را نمی توان صددرصد اسلامی دانست. 🔹 این اثر وی را در طیف وظیفه گرایان خوش فکر سنتی در جهان اسلام قرار داده است. این کتاب هزار صفحه ای با ترجمه «تحقیق و بررسی در اصول اسلام با اسلوب علم و فلسفه» از سوی انتشارات تافگه به فارسی ترجمه شده است. 🔸زندگی و حیات علمی طباره: عفیف در سال 1923 میلادی در بیروت به دنیا آمد و در یک خانواده متوسط لبنانی در منطقه طارق جدید در بیروت بزرگ شد. او به عشق علم ورزی و دینداری در مدرسه شریعت تحصیل کرد و در آنجا در بخش داخلی اقامت گزید و مدت 4 سال جز در ایام تعطیل به خانه خود نمی رفت. او سپس در دانشکده‌ شرعی تحصیل کرد و پس از فارغ التحصیلی، 6 سال به عنوان معلم تدریس کرد. در نزد کامل بابا خطاط لبنانی و بدوی دیرانی خطاط سوری خوشنویسی را فرا گرفت و در دانشکده‌ی شرعی و دیگر اماکن به تدریس پرداخت.  🔹مسؤولیت‌های اجتماعی عفیف: عفیف طباره مسؤولیت‌های زیادی را بر عهده داشت از جمله: مشاور دادگاه تجدیدنظر و عضو شورای عدالت و قضاوت شرعی که از این راه اداره‌ی اوقات اسلامی را دایر کرد. در سال 1957 به عنوان نماینده شهر طرابلس به مجلس لبنان راه یافت. همچنین به عنوان مفتی شمال لبنان و عضو مجمع پژوهش‌های اسلامی دانشگاه الازهر انتخاب شد.   📚تألیفات طباره: عفیف طباره کتاب‌های زیادی به رشته‌ی تحریر درآورده است که در جهان اسلام مقبولیت خوبی دارند از جمله: روح دین اسلام، روح نماز در اسلام، روح قرآن کریم، یهود در قرآن، همراه با پیامبران در قرآن، گناهان از نگاه اسلام، قاموس قرآن کریم در شرح کلمات و معانی آیات و حکمت نبوی. 🔖 در زمینه‌ی فلسفه و اندیشه‌ی ملی و سیاسی نیز مطلب نوشت و درباره‌ی نقش استعمار، خودکامگی امپراتوری عثمانی و مسأله‌ی فلسطین نیز آثاری دارد. در کتاب‌های اجتماعی و ملی خود به نقش زن و آزادی زن و نیز اصلاح آفات جامعه پرداخته است. در زمینه‌ی احساسات ملی و حکمت نیز اشعاری در قالب رثاء از خود بر جای گذاشته است. در تفسیر قرآن، تفسیر سوره‌ی بقره، سوره‌ی نسا، انعام و جزء تبارک از آثار اوست. چند سال پیش ترجمه کتاب همراه با پیامبران در قرآن از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر شد. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🇵🇰 دربارهٔ انتشار ترجمهٔ فارسی «بانکداری اسلامی» نوشتهٔ محمّدتقی عثمانی؛ بنیان گذار نخستین بانک صددرصد اسلامی در جهان اسلام ✍ به قلم: سیّدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️ برش‌هایی از یادداشت: 🔻 درگرماگرم ارائهٔ آخرین ویراست از قانون پولی و بانکی کشور در مجلس شورای اسلامی و ابراز موافقت ومخالفت ها با این طرح، روز گذشته(۱۳ شهریور۱۴۰۱)مدیریت نشر احسان(ناشر تخصصی آثار اندیشمندان اهل سنّت) خبر از انتشار ترجمه موفّق ترین اثر در اصلاح نظام پولی مسلمانان و مانیفستِ عملیاتی تغییر سیستم بانکی در جهان اسلام، یعنی کتاب «بانک داری اسلامی» نوشتهٔ مغز متفکر اقتصاد اسلامی«محمّد تقی عثمانی» داد. این تلاقی را به فال نیک گرفته و توجه به محتوای این کتاب و الگوی عملی کاملا اسلامی«بانک میزان» را مجرایی مناسب برای تحقّق عملی فقه مقارن در موضوع عام البلوای اصلاح نظام بانکداری ربوی می دانیم. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو، به نکاتی درباره توجه به مبانی مالیهٔ اسلامی در کتاب «بانکداری اسلامی» و الگوی موفّق و اجرایی بانک میزان(که امروزه با بیش از یک هزار شعبه در اکثر کشورهای جهان اسلام فعالیت پررنگی دارد)اشاراتی خواهیم داشت. 🔹 تئوریسین های بانکداری در مجامع اقتصادی غرب، محمّدتقی عثمانی را با عنوان «آدام اسمیت اقتصاد اسلامی» می شناسند. آدام اسمیت اسکاتلندی که در کنار اسم خود لقب«پدر اقتصاد نوین» را یدک می‌کشید؛ حالا در کنار خود یک رقیب جدی با پسوندِ اسلامی را می‌بیند: «محمّد تقی عثمانی؛ پدر اقتصاد نوین اسلامی از پاکستان». 🔸 هشت موضوع کلی انواع مشارکت های مالی در بانکداری، عملکرد مضاربه در اقتصاد غیر ربوی، نقش مرابحه در مالیهٔ اسلامی، جایگاه اجاره در مکانیسم بانکداری شرعی، توجه به سَلَم در نظام پولی، عملکرد استصناع در مالیّهٔ اسلامی، بحث مهم صندوق های سرمایه گذاری اسلامی و تیپ های آن، ارزیابی مسئولیت محدود در نظام بانک داری و پیامدهای آن و نهایتاً عملکرد بانکهای اسلامی در بوتهٔ نقد در این کتاب، نمایی کلی از مبانی بانکداری اسلامی را به تصویر کشیده است. 🔸 پس از بیست ویک سال از تأسیس بانک میزان و تراز مثبت هر سالهٔ آن، حالا بر سر افتتاح شعب جدید بانک اسلامی او در کشورهای عربی خلیج فارس و آسیای شرقی رقابت تنگاتنگی ایجاد شده است. مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3287-2022-09-05-11-06-13.html 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🇪🇬 مصر روی خط بی حجابی اجباری؛ سه پرده از وضعیت حجاب در قاهره ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 1️⃣ پرده اول: براهنی که در تابستان ۱۳۵۰ به قاهره سفر کرده در مورد وضعیت پوشش مردان و زنان مصری می نویسد: «لباس های مردان در سطوح پایین، رسمیت غلیظ عربی دارد و در میان سطوح بالای جامعه، رسمیت ملموس غربی دارد. در زنان خبری از مینی و ماکسی و میدی و آمیزه هایی از آن نیست. (سفرمصر، رضا براهنی، نشر اول، صفحه۴۰) 2️⃣ پرده دوم: کدیور که در خرداد ۱۳۷۳ به قاهره رفته در مورد پوشش بانوان می نویسد: «زنان در مصر یا کاملا با حجابند یا کلا بی حجاب. درشهر هزار مناره(قاهره) اصلا بدحجاب به چشم نمی خورد. جو غالب شهر به طرز شگفت انگیزی با مقیدان به احکام شرعی است. بدون اغراق از ده بانوی مصری هشت زن، حجاب کامل دارند و در بین کشورهای اسلامی زن مصری با وقارترین است. (مصر از زاویه ای دیگر، جمیله کدیور، امید ایرانیان، صفحه۴۱). 3️⃣ پرده سوم: و حالا در تابستان ۱۴۰۱ دولت سکولار السیسی آرام آرام مصر را به سمت «بی حجابی اجباری» می برد. با اینکه قانون اساسی مصر هر گونه تبعیض بر اساس مذهب، نژاد یا جنسیت را ممنوع کرده است؛ ولی بنا به گزارشاتی که در ویدئو پیوست آمده، دولت مصر در تابستان جاری تبعیضات جدیدی را علیه زنان محجبه قائل شده است. در این ویدئو نشان داده شده است که با اینکه اکثر بانوان مصری حجاب دارند و آن را مانعی برای پیشرفت شان نمی دانند؛ ولی اخیرا در بسیاری از مراکز دولتی، ساختمان های حکومتی و بیمارستانها و... با زنانی که محجبه وارد ادارات شوند برخورد شده و به آنها اجازه ورود و ارائه خدمات با حجاب اسلامی را نمی دهند. ♻️ بسیاری از تحلیلگران برآنند که این روند تغییرات تدریجی ممنوعیت حجاب در مصر است که ژنرال السیسی در حال پیگیری است. 🎥 در پنجاه سال اخیر مسئله حجاب در مصر سرگذشت پرفراز و نشیبی داشته؛ ولی برای اطلاع از آخرین وضعیت حجاب در مصر، ویدئو پیوست حاوی اطلاعات به روز، مفید و بدون روتوشی است. ⬅️↙️ https://youtu.be/pR9wpVV2HiE 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️نیرنگ ملکه انگلیس، در احترام به بت و بت پرستی به قلم: استاد شهید مرتضی مطهری ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ♻️ شما مقایسه ای كنید میان كار ابراهیم بت شکن و همچنین كار رسول اكرم(ص)از یك طرف و كار ملكه انگلستان از طرف دیگر. ✅ پیغمبر اكرم(ص) بعد از فتح مكه، به عنوان آزادی عقیده، بت ها را باقی نگذاشت و تمام بت ها را از بین برد؛ زیرا این بت ها «سمبل اسارت فكری مردم» هستند. صدها سال بود كه فكر این مردم، اسیر این بت های چوبی و فلزی بود كه به خانه كعبه آویخته بودند. پیامبر اکرم(ص)تمام این بت ها را در هم ریخت و واقعا مردم را، از جهل و خرافات آزاد كرد. ❌ حال شما بیایید این کار را مقایسه كنید با این كه ملكه یا پادشاه انگلستان در چند سال پیش در سفری كه به هندوستان رفته بود، وقتی كه می خواست به تماشای یك بت خانه برود، مردم عادی وقتی میخواستند داخل صحن آن بتخانه شوند؛ كفشهایشان را می كَندند، او هنوز به صحن نرسیده و خیلی قبل از رسیدن به صحن بت خانه، كفشهایش را به احترام بت ها كَند و بعد، از همه ی آن بت پرست ها مؤدب تر در مقابل بتها ایستاد و به آنها احترام کرد. 🔹 یك عده هم گفتند بیایید و ببینید که ملکه روشنفكر، چقدر به عقاید مردم احترام می گزارد!!! آنها نمی دانند كه این نیرنگ استعمار و فریب بزرگ ملکه است. در حقیقت این کار ملکه انگلیس، احترام به اسارت است. در واقع احترام ملکه انگلیس به بت پرستی، احترام به جهل است. به اسم احترام به آزادی، ملکه انگلیس جهل و خرافات را ترویج می کند. همین بتخانه ها هستند كه هند را به زنجیر كشیده اند و رام استعمارگر كرده است. آن احترام ملکه انگلیس احترام به آزادی نیست، خدمت به استعمار است.  📚منبع: مجموعه آثار شهید مطهری، جلد۲۴، صفحه ۱۲۳ 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان به اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️دربارهٔ لایهٔ پنهان جریان صدر(۱) 💠 جامعه شناسی شهرکِ صدرِ بغداد؛ محرومیت های چندجانبه، بحران های
⚡️دربارهٔ لایهٔ پنهان جریان صدر(۲) 💠 روانشناسی سیاسی مقتدی صدر و بررسی مختصات فکری هواداران ✍️ به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از یادداشت: 🔸شناخت دقیق جریان صدر، بدون آشنایی با شخصیت استثنایی مقتدی صدر و رفتارشناسی هواداران او میسر نیست. جریان صدر، بیش از حد وابسته به تصمیمات، مواضع و آرای اختصاصی مقتدی صدر است و به دلیل شخصیت ویژه او، جریان صدر در دوران پس از او، همانند کلافی سر در گم خواهد شد. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد روانشناسی مقتدی صدر، ویژگی های نیروهای انسانی تحت امر او و گونه شناسی فکری این جریان اشاراتی خواهیم داشت. 🔸مقتدی از طرفی یک رهبر ضدآمریکایی تمام عیار است و از طرفی هم معارض با نسخه های دیگر مقابله با آمریکا در عراق است. مقتدی فرزندی از خاندان مرجعیّت است که حتّی در مواردی مواضع ضدونقیضی و اظهاراتی جنجالی برعلیه مرجعیّت شیعه به ویژه آیت الله سیستانی(مدظله) بر زبان جاری کرده است. مقتدی گاهی قطب اختلاف است و زمانی کانون اتّحاد. صدر اصولاَ حدومرزی برای مواضع فکری خود ترسیم نکرده و گاهی در قم و زمانی در اربیل و دورانی در ریاض است. گاهی در جایگاه یک روشنفکر قرار می گیرد و زمانی دیگر در جایگاه پوپولیست تمام عیار ظاهر می شود. نه می توان به عنوان پشتیبان، به او تکیه کرد و نه صدر به کسی اعتماد می کند. او نه مخالف ایران است و نه ضد ایران. مقتدی را نه می توان طرد کرد و نه حذف. «مقتدی» تنها می خواهد در «صدر» اخبار باشد و همه به او «اقتدا» کنند. بر این اساس می توان این پیش بینی را لحاظ کرد که با توجه هفت استعفای گذشته اش، این بار مقتدی قصد دارد در جایگاه متفاوت بالاتری، مواضع پیشین خود را تکرار کند و بعید نیست باز هم در صحنه سیاست عراق وقایع گذشته را اعاده کند. 🔸 بخش عمده ای از هواداران مقتدی صدر از نسل جدید جوانان پرشور عراقی(اصطلاح رایج وطنی دهه هفتادی وهشتادی ها یا تعبیر علمی زومرها/zoomers) هستد. از نظر روان شناختی این طیف انسانی، نوجوانان پرسروصدایی هستند که خوراک فکری اصلی آنها فضای مجازی و تربیت شده های فناوری دیجیتال قابل حمل هستند. آنها نسل جدیدی از هواداران هستند که مبارزات، آنها از آبشخور فکری عمیقی برخوردار نیست. از منظر زومرهای عراقی هوادار صدر، مبارزه با آمریکا بیش از آنکه یک «استراتژی دائم فکری» باشد؛ یک «تاکتیک موقّت نظامی» است. مبارزه با آمریکا در نزد هواداران صدر، رنگ و لعاب مبارزات نسل های قبل را ندارد. مقتدی توانسته این نسل را که آمریکاستیزی کم هزینه را بر می گزینند را زیر بیرق خود جمع و آنها را برای اهداف نهضت اصلاحی خود بسیج کند. 🔹در همین بحران اخیر، تصویری از یکی از زومرهای صدری - که پلاکاردی در دست داشت - منتشر شد که ساختار فکری جوانان این جریان را به خوبی نمایان می کند. بر روی پلاکارد این جوان حامی صدر نوشته بود: «بهترین راه حل برای بحران عراق این است که نخست وزیر آینده، خودش شیعه باشد، پدرش سنی مذهب و مادرش مسیحی باشد. همسری از طایفه کُردها اختیار کند و در ایران متولّد و در عربستان تحصیل کرده باشد و از طرفی گرین کارت آمریکایی را هم داشته باشد. در محافل مخفی شبانه، شراب بنوشد و در محافل علنی روزانه، نماز بگذارد!!!» این نسل متفاوت با تفکری لرزان، چشم اندازی از روانشناختی نسل جدید جنبش صدر را نشان می دهد. 🔸تحلیل رفتارهای مقتدی صدر با پیش فرض ها و سیاست های حاکم بر سیاست های جمهوری اسلامی و وزارت خارجه ایران خطاست. نباید با عینک ایرانی، تحولات جریانات عراق را تحلیل کرد. مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3288-2022-09-09-11-01-41.html 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🇴🇲 جنجالهای اعلام حرمت سیگار در فقه اباضیه عمان ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🚬 شیخ «سالم بن علی النعمانی» در ضمن پخش زنده رادیویی در مسقط اعلام کرد که کشیدن سیگار حرام است و دلیلی بر کراهت آن وجود ندارد. اعلام رسمی و عمومی این نظر فقهی، فضای مذهبی عمان را شوکه و بازتابهای ضد و نقیض فراوانی را ایجاد کرده است. برخی از فعالان مجازی عمانی این فتوا را بی مقدمه، دردسرساز و خلاف مشهور اعلام کرده و اینگونه اعتراض خود را اعلام کرده اند. ساکنان سلطنت نشین عمان در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس، به انجام تکالیف شرعی فقهی اهتمام ویژه ای دارند و از این جهت متمایزند. 🔹 فقه اباضیه یکی از مذاهب فقهی رایج در جهان اسلام بویژه عمان، شمال آفریقا و تونس است. در حال حاضر «فرحات بن علی الجعبیری» رهبر فقهی اباضیه شمال آفریقا و «احمد بن حمد الخلیلی» مفتی اعظم عمان است. در کنار شیخ کهلان بن نبهان الخروصی، برخی «النعمانی» را یکی از گزینه های مطرح، برای جانشینی مفتی اعظم عمان معرفی کرده اند. ✍ پانوشت: 🚬 حکم مصرف سیگار در اهل سنت اختلافی است. گروهی حکم به حرمت، دسته ای حکم به کراهت و رسته ای آن را مباح می دانند‌. نخستین دلیل بر حرمت سیگار از فقهای نظر اهل سنت، مست کنندگی و شبه مسکر بودن آن است؛ به ویژه آنکه مصرف آن، پس از مدتی طولانی حالت سکر ایجاد می کند. دومین دلیل حرمت تولید بوی بد و اسراف آن است. سومین و عمده دلیل تحریم آن، آسیب جسمی است که همه بر آن متفق هستند و سبب شده برخی آن را بدعتی قبیح معرفی کنند. 🚬 برخی فقها اهل سنت آن را «مکروه تحریمی» و مبتلا به آن را «فاسق» می خوانند تا جایی که حکم اقتدا کردن به دائم التدخین را مکروه شدید می دانند. 🚬برخی نیز حکم به اباحه داده اند؛ زیرا دلیلی بر تحریم آن وجود ندارد و تفتیر، اسکار و ضرر آن ثابت نشده است و حکم آن ملحق به قاعده«الاصل فی الاشیاء الاباحه»است. نهایتا اینکه؛ اگر ثابت شود که دخانیات اضرار تام دارد، حرام و اگر اضراری نداشت حکم آن اباحه است. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️اصابت نخستین ترکش از دیدار السیسی با امیر قطر، بر پیکره اخوان المسلمین ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 💥 أمير قطر: ليست لنا علاقات بــ وعلاقتنا مع الحكومات فقط وسياستنا الخارجية، تقوم على الوساطة البناءة. ✍ پانوشت: 🔻امیر قطر پس از سفر امروز السیسی به دوحه، اظهار داشت که گرایشی به اخوان المسلمین ندارد و تعاملات سیاسی قطر، فقط بر مبنای مصالح حکومت هاست. این اظهار نظر کم سابقه، تأثیر شگرفی بر ضیق شدن فعالیت های اخوان در خارج از مصر و به ویژه قطر در پی خواهد داشت. 🔺در دوران محنت دوم اخوان المسلمین، اصلی ترین پایگاه و حامی اخوانیون در خارج از مصر، دوحه محسوب می شد. 🔻در حال حاضر محل سکونت رهبر معنوی اخوان المسلمین «یوسف القرضاوی» در قطر است. شبکه ماهواره ای الجزیره، حامی فکری اخوان نیز از دوحه پخش می شود. عمده طیف اصلاحی اخوان(در مقابل طیف قطبی)، در این سالها در قطر به مبارزات خود ادامه می دادند. 🔺پس از دیدار سال گذشته اردوغان با السیسی، ترکیه(تبعیدگاه دوم اخوان) پشت اخوان را تا حدودی خالی کرد و محدودیت هایی را برای آنها ایجاد کرد. 🔻باید منتظر بود و دید که در روزهای آینده عکس العمل دولت قطر نسبت به تشکیلات اخوان در دوحه چگونه خواهد بود و پس لرزه های دیدار «عبدالفتاح السیسی» با «تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» تا چه دامنه ای دامن اخوان دوحه را خواهد گرفت. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
💥 آزادی مخالفت با پخش اذان در تلوزیون دولتی سعودی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹چند شب گذشته، شبکه دولتی ماهواره ای MBC که با حمایت مالی عربستان و امارات پخش می شود؛ اقدام به آسیب شناسی پخش اذان در مساجد کرد و یکی از مسئولان عربستان پخش اذان از مساجد را «وحشتناک و موذیانه»توصیف کرد!!! در چند روز اخیر این مصاحبه، در فضای رسانه ای بازتاب های گسترده ای پیدا کرده و فعالان رسانه ای جهان اسلام، رویکرد جدید بن سلمان در اعطای آزادی های بیشتر به سکولارها در سرزمین وحی را افراطی و غیر قابل قبول دانسته اند. البته برخی نیز نقش وهابیت سنتی، در پخش صدای بلند اذان در مساجد را گوشزد کرده اند. 🔸 در طی چند سال اخیر، دولت عربستان آزادی های بیشتری را به مخالفان سیاست های دینی وهابیت سنتی داده است و سعی در محدود کردن فعالیت های وهابیت درباری نموده است. تقریبا سه ماه پیش نیز «عبداللطیف آل شیخ» وزیر امور اسلامی عربستان در بخشنامه ای از مساجد خواسته بود تا اقدام به کاهش صدای پخش صدای اذان و عدم پخش قرآن پیش از وقت اذان از بلندگوهای مساجد این کشور شده بود. 🔺ترجمه محتوای کلیپ: «بايد با اين ابزار تندروی مقابله كنيم، ابزاری كه باعث ترس و ترساندن (افراد) مي شود باید محدود شود. ببینید صدای اذان چطور باعث آزار و اذيت مردم نمازگزار و باعث ترس بچه ها مي شود و اين صداها(اذان ها) به شكل رعب آوری پخش می شود و بایست محدودتر شود!!!» 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️مقتدی صدر: زیارت اربعین امسال نشان داد که عراق پایتخت مذهب تشیع است. ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔴 مقتدی صدر با انتشار بیانیه ای به مناسبت پایان یافتن مراسم زیارت اربعین، تأکید کرد که حضور انبوه زائران در این مراسم نشان داد که عراق پایتخت مذهب تشیع است. 🟢 به گزارش خبرگزاری رسمی عراق(واع) مقتدی صدر با انتشار بیانیه‌ای از زائران اربعین و نیروهای امنیتی عراق و مواکب حسینی تشکر و بر «نکات مثبت و نکات منفی» در این مراسم تأکید کرد. 🔴 او نوشت که این مراسم به وضوح و آشکاری کامل نشان داد که عراق قبله معصومان و مناره جهاد و پایتخت مذهب تشیع است. وی افزود که مشارکت گسترده مردم در این مراسم نشان‌دهنده علاقه آنان به «اصلاحات» است. 🟢صدر همچنین از عدم رعایت بهداشت و نظافت مطلوب و بی احترامی به برخی زائران خارجی به خصوص ایرانی انتقاد کرد و گفت که این اخلاق اهل بیت(ع) نیست. 🔴 علاوه بر این، وی از حمله به برخی کشورهای مخالف شعایر حسینی مانند برخی کشورهای شورای همکاری و حاکمانشان در این مراسم انتقاد کرد و آن را خلاف اخلاق دانست و گفت: «ما خواستار دشمنی با آنها نیستیم بلکه می‌خواهیم هدایتشان شوند». 📊 دبیرخانه «العتبه العباسیه المقدسه» شمار زائرانی که بر اساس سیستم شمارش الکترونیک نصب‌شده وارد کربلا شده‌اند را 21 میلیون و 198 هزار و 640 زائر اعلام کرد. 🌐 منبع: https://www.ina.iq/165734--.html   🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📊 آمار دقیق زائران اربعین حسینی۱۴۴۴ ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📊 دبیرخانه «العتبه العباسیه المقدسه» شمار زائرانی که بر اساس سیستم شمارش الکترونیک نصب‌شده وارد کربلا شده‌اند را 21 میلیون و 198 هزار و 640 زائر اعلام کرد. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ در انتظار بهار عربی جدید؟! ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔸لوموند دیپلماتیک، در شماره جدیدخود مقاله ای مهم با عنوان «پیروزی شکنندهِ ضد انقلاب‌های بهار عربی» به قلم «مولای هشام العلوی» استاد دانشگاه هاروارد را منتشر کرده است. 🔹 نویسنده معتقد است "با کاری که قیس سعید بیش از یک سال پیش در تونس كرد به نظر می رسید ظاهراً پرونده دموکراسی بهارعربی بسته شده است، ولی این پايان ماجرا نيست؛ چرا که رژیم های خودکامه منطقه، فاقد ایده‌ روشن و پروژه‌های اقتصادی قابل اجرا هستند و دیر یا زود با اعتراضاتی گسترده روبرو خواهند شد." ⛔️ بن‌بست سیاسی کنونی در کشورهای منطقه ناشی از عوامل متعددی است که اولین آن «ناامیدی و سرخوردگی تلخ از دموکراسی» است و تونس که پیشگام در بهار عربی است، نمادین‌ترین نمونه آن است. 🛑 دلیل دوم «ناامیدی از اسلام سیاسی» است چراکه جنبش‌های اسلامی كه در انتخابات مختلف پيروز شدند، دیگر جایگزینى قابل اتكا نیستند. ♻️ وی در پایان نوشتار تفصیلی خود تأکید می کند که ضدانقلاب های بهار عربی، تنها با اِعمال زور می توانند استبداد را حفظ کنند؛ اما ناگزیر موج جدید "بهار عربی" در راه است. موجی بسیار قوی تر از قبل و کشورهایی که ظاهرا در خواب زمستانی هستند خود را در راه خواهند یافت. 🆔 @mr_ashoori 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
💥هرات سوگوار خطیب سنتی محافظه کار، امام جماعت مسجدجامع هرات و از هواداران اصلی طالبان ➣ https://t.m
💥 طالبان، قربانی جدید داعش ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔸 مجیب‌الرحمن انصاری عالم شناخته شده و حامی سرسخت طالبان در حوزه جنوب غرب افغانستان، هفته گذشته در شهر هرات ترور شد. داعش متهم درجه اول این حادثه است. با کشته شدن ملا عیسی فرمانده گروه داعش در هرات، استخبارات طالبان تأمین امنیت عالمان حامی حکومت را شدت بخشید با این‌ حال، داعش موفق شد که عملیات تروریستی‌ علیه این روحانی را به سرانجام برساند. 🔹 چهار هفته پیش رحیم‌الله حقانی بزرگترین روحانی برجسته و حامی طالبان توسط داعش در کابل پایتخت افغانستان ترور شد. مولوی حقانی از ایدئولوگ‌های طالبان بود که در رد عقاید داعش و تبلیغ علیه این گروه نقش برجسته‌ای داشت و به همین دلیل تحت شدیدترین تدابیر امنیتی زندگی می‌کرد. ترور دو عالم برجسته و شناخته شده طرفدار طالبان در کمتر از یک ماه، حداقل سه مسئله عمده را بیان می‌کند. 🔴 نخست، برخلاف ادعای طالبان مبنی بر شکست و نابودی داعش در افغانستان، باید پذیرفت که داعش عملا در افغانستان حضور پررنگی دارد و با انجام عملیات‌های پیچیده تروریستی همچنان اعلام قدرت می‌کند. داعش با انجام چندین عملیات تروریستی در ماه محرم امسال، تعداد قابل توجهی از عزاداران حسینی را در افغانستان هدف قرار داد. کشته شدن ملا عیسی فرمانده داعش در هرات و کشته شدن والی داعش در ولایت فراه در روزهای گذشته نشان می‌دهد که گروه داعش در افغانستان تاکتیک جدیدی را روی دست گرفته است. به نظر می‌رسد که گروه داعش با تقلید از تاکتیک‌های طالبان در سال‌های گذشته، دیگر از جنگ رو در رو اجتناب ورزیده و ضمن انتخاب والی و فرمانده برای هر ولایت، استراتژی جذب نیروهای محلی و انجام عملیات‌های محلی را این کشور به ویژه در ولایت‌های غربی در پیش گرفته است. 🔴🔴 دوم؛ هرچند که حنفیت و سلفیت در بخشی از رویکردهای عقیدتی باهم اختلاف نظر و گاهی هم جدال داشته‌اند اما پیش از این در افغانستان برای کشتن بزرگان مذهبی و فکری یکدیگر وارد عملیات گسترده نشده بودند. شواهد نشان می‌دهد که پس از کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در کابل، گروه داعش تبلیغات و عملیات خود را به صورت گسترده علیه طالبان و روحانیون طرفدار طالبان آغاز کرده است. به نظر می‌رسد که گروه داعش در صدد جذب نیروهای طرفدار القاعده و نیروهای سرخورده طالبان است و علاوه بر آن، به منظور جذب کمک‌ و حمایت‌های خارجی تلاش می‌کند موفقیت‌های شاخه خراسان در سرخط اخبار قرار گیرد. 🔴🔴🔴 سوم، پس از شکست گفتگوهای صلح بین دولت پاکستان و طالبان پاکستانی، روحانیون برجسته پاکستانی طرفدار دولت پاکستان از گروه داعش در افغانستان حمایت کنند. واقعیت‌های افغانستان نشان می‌دهد که بسیاری از گروه‌های افراطی مخصوصا داعش ریشه اجتماعی در افغانستان ندارد ولی به بعنوان یک اهرم در بازی‌های سیاسی افغانستان به کار گرفته شده‌اند. گسترش فقر و بیسوادی از جمله عامل موفقیت تطبیق پروژه‌های افراط‌گرایی در افغانستان می‌باشند. ♻️ با توجه به تحرکات و فعالیت‌های داعش در مناطق مختلف افغانستان، ایجاب می‌کند که حکومت طالبان و مردم افغانستان، در مقابل گسترش پدیده تکفیری داعش در افغانستان بیش از گذشته اقدام هماهنگ و مؤثر داشته باشند. 🔹گروه داعش رویکرد فرا منطقه‌ای دارد و مسیر فراتر از مرزهای افغانستان را جستجو می‌کند. بنابراین اقدام هماهنگ منطقه‌ای برای مهار گروه داعش و حذف آن از منطقه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. بایسته آن است که حکومت طالبان برای مبارزه جدی با داعش به خصوص در مرزهای افغانستان، زمینه ایجاد همکاری‌های مشترک امنیتی و اطلاعاتی منطقه‌ را جستجو کند. 🌐 منبع: دیپلماسی در افغانستان 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ پیامدهای مهم دستورات جدید رهبر طالبان ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 صبح امروز رهبر طالبان طی حکمی عزل و نصب هایی را در سطوح مختلف انجام داده است که شماری از چهره ها برکنار شده و تعدادیی دیگر به سمت های مختلفی گماشته شده اند. 🔸 این دستورات درست پس از آن صورت گرفت که یک هفته قبل 16 تن از سران طالبان به دیدار رهبر این گروه رفتند تا پیرامون مسائل مهمی با او مشورت و گفتگو کنند. به نظر میرسد این گفتگو موفقیت آمیز بوده و اقداماتی که انجام گرفته نیز حائز اهمیت و نقطه روشنی در شرایط کنونی افغانستان است. ۱. یکی از تغییرات، برکناری مولوی «نورالله منیر» سرپرست وزارت معارف می باشد که دید روشنی نسبت به مکتب رفتن دختران نداشت و در اظهار نظر جنجالی گفته بود که «مردم افغانستان نمی خواهند دختران شان به مکتب بروند!!!». این اظهارنظر جنجالی، با واکنش شماری از کابران شبکه های اجتماعی به شمول چهره های طالبانی قرار گرفت. در همین رابطه کمپینی نیز به راه افتاد. هرچند به این زودی نمیتوان قضاوت کرد، ولی به نظر میرسد که رهبری طالبان نسبت به خواسته ها و مطالبات مردم دید جدیدی پیدا کرده و احتمال اینکه مکاتب به روی دختران باز شود، دور از انتظار نیست. ۲. دومین انتصاب، گماشته شدن «مخدوم عالم» فرمانده تاجیک تبار طالبان در سمت قومندانی امنیه ولایت غزنی است، زیرا او پارسال به اتهام دست داشتن در آدم ربایی از سوی طالبان بازداشت شد که با موج از اعتراضات و درگیری ازبیک های فاریاب و دیگر ولایت های ازبک نشین روبرو گردید تا اینکه پس از مدتی آزاد شد . اینک انتصاب او در سمت یاد شده، میتواند راهبرد راهگشایی در جهت «غیرپشتونی» شدن حکومت باشد و جوابی به مطالبات مردم. ۳. «ضیاءالرحمن مدنی» از دیگر چهره هایی است که قومیت تاجیک دارد و از جانب طالبان به عنوان والی تخار منصوب شده است. این درحالیست که اخیرا ولایت تخار دچار آشوب و درگیری هایی بود و این انتصاب میتواند گره بحران موجود را بگشاید و به عنوانی دلجویی از مردم باشد. 🌐 منبع: کانال خبر تازه افغانستان 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️سطر به سطر محتوای کتب درسی آموزش و پرورش ایران، زیر ذرّه بین یک مرکز آینده پژوهی در عربستان ✍️ به قلم: سیّدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از یادداشت: 📚 ده سال پیش، کتاب «صوره اهل السنّه فی الکتب المدرسه الایرانیه» با گردآوری «نبیل بن علی العتوم» از آثار«مرکزالعصرللدراسات الاستراتیجیه والمستقبلیه» در مکّه مکرّمه منتشر شد. 🔹 شوربختانه با گذشت این مدّت طولانی، هیچ پژواکی درباره این اثر، در مجامع علمی داخلی مشاهده نشد. هدف مؤلف از نوشتن این کتاب، بررسی دقیق مفاد کتب درسی مدارس ایران، برای ارائه تصویری شفاف از وضعیت آموزش های تاریخی، دینی و عقیدتی دانش آموزان ایرانی است. این پژوهش برای سیاست گذاران و برنامه ریزان دولت عربستان و مراکز ترویج سلفیت در سرزمین وحی، یک تحقیق راهگشا شمرده شده است. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو، به ارائه نکاتی در مورد این مؤسسه، نویسنده و محتوای کتاب اشاراتی خواهیم داشت. ♻️ مرکز العصر یک مؤسسه تحقیقاتی در عربستان سعودی است که در زمینه شناخت وپایش جریانات فکری فعالیّت دارد. با بررسی چند اثر این مؤسسه همچون«الرؤیه الاستشرافیّه فی الواقع الإسلامی المعاصر»، «منهج الاشاعره فی العقیده» و «زیدیه‌ المعا‌صره‌ فی‌ الیمن‌: دراسا‌ت‌ محکمه‌» و... تمرکز این مرکز در موضوعات پژوهشی معاصر وتحقیقات کاربردی با جهت گیری های خاص روشن می شود. ❇️ دکتر «نبیل بن علی العطوم» فعّال رسانه ای شبکه های عربی، یک ایران شناس مطّلع در عربستان است که فارغ التحصیل دکتری رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران و آشنا با زوایای متعدد سیاسی، فرهنگی واجتماعی کشور ماست. وی در چندسال گذشته نیز ریاست مرکز مطالعات ایران در «مرکز پژوهشی امیه لندن» را برعهده گرفته است(http://www.umayya.org). بررسی تحقیقات منتشر شده در یک ده اخیر از او در ایرانشناسی، روشن می کند که او در پی ارائه تصویری به روز از ایران برای سیاست گذارن و مسئولان عربستان و مبلغان وهابی است.  📚 در این اثر، محتوای تمام دروس دینی، تاریخی، اجتماعی و... مدارس ایران، مشتمل بر کتب تاریخ ایران و جهان(۱) و(۲)، تاریخ عمومی، تاریخ ایران، تعلیمات اجتماعی، فرهنگ اسلامی، دین و مطالعات اجتماعی و هدیه های آسمانی و... در مقاطع متعدد آموزشی بررسی شده است. 📚 متدولوژی این نوشتار، بر اساس انتخاب برشهایی از کتب آموزشی و تحلیل و بررسی دقیق محتوای آن بخش ها، در ذیل عنوان «تحلیل النص» است. این اثر به واکاوی مفاد تاریخی و دینی کتب درسی پرداخته و حوادث ظهور اسلام، هجرت به حبشه، وقایع شعب ابی طالب و غزوات پیامبر تا حوادث بعد از رسول خدا(ص) را تحلیل و سرنوشت جانشینی نبی اکرم(ص) در دوران خلفا در کتب آموزشی را بررسیده است. 📚 بازتابها و تحلیلهای تاریخ امویان، عباسی، حرکت های علویان و فعالیت های اسماعیلیه در ایران، تاریخ حکومت آل بویه، سلاجقه، تیموریان، سربداران، صفویه، قاجار و تاریخ معاصر به صورت خط به خط، دقیق و کامل در این کتاب رصد و پایش شده است. 📚 در بخش بعدی این کتاب حدودا هفتصد صفحه ای، اعتقادات شیعه، نظریه ولایت فقیه، موضوع اتّحاد اسلامی، بررسی برخی مفاهیم کلامی از امامت گرفته تا غیبت، پایش و تجزیه و تحلیل شده است. از نقاط قوت این پژوهش انتخاب موضوع، وسعت تتبع و ارجاع نویسنده به منابع معتبر و دست اول شیعه است. ✍️ پانوشت: 1️⃣ با توجه به گذشت ده سال از انتشار این اثر و عدم ارائه «گزارش کتاب» فارسی از محتوای آن، مدیریت علمی سایت و کانال تلگرامی مسلمنا، پیشنهاد معرفی این کتاب با تحلیل نتایج آینده نگارانه مولف و تمرکز بر معرفی سه محور مباحث پر اهمیّت از منظر گردآورنده، بررسی روش شناسی نگارش این کتاب و نهایتا ارتباط مفاهیم برجسته پژوهش در نتیجه گیری را در قالب پایان نامه های دانشجویی و مقاله های علمی مورد تأکید قرار می دهد. 2️⃣ همچنین «سازمان حج و زیارت» و مراکز پاسخ به شبهات می توانند با بررسی بخش «تحلیل النص» این کتاب، آمادگی های لازم جهت پاسخ به شبهات آینده سلفیه را کسب و اقدامات مقتضی، جهت تقویت بنیه علمی زوار دهه هفتاد و هشتادی بیت الله الحرام که از مخاطبان این کتاب هستند را در قالب جزوات آموزشی تهیه نمایند. 🔻مطالعه کامل یادداشت⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3289-2022-09-23-17-42-54.html 🖇 به پیوست لینک دانلود این کتاب جهت بررسی های بیشتر تقدیم می شود. مخاطبین که به هر دلیلی امکان دریافت این کتاب را پیدا نکردند به ما پیام بدهند. https://b2n.ir/y89015 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J