📚 افغانستان و طالبان جدید، محمد مسجد جامعی، موسسه مطالعات راهبردی اسلام معاصر، بهار ۱۴۰۲.
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📚 این کتاب به تعامل افغانستان و طالبان پس از قدرتیابی مجدد امارت اسلامی بر افغانستان می پردازد.
📚 این اثر مجموعهای است از یادداشتها، مصاحبهها، گفتگوها و سخنرانیهای دکتر مسجد جامعی در موضوعات شکلگیری و تحولات افغانستان و رقابتهای فشرده در آن، موقعیت طالبان و اسلامگرایی آنها و وضعیت شیعیان افغانستان.
📚 موضوعات یاد شده در ۷ فصل، توسط خانم مریم شریفی جمعآوری، تنظیم و ویرایش شده و مطالبی جهت آگاهی و مطالعه بیشتر در پاورقیها بدان افزوده شده است.
📚عناوین فصول کتاب بدین ترتیب هستند:
(۱). تحولات افغانستان و موقعیت طالبان
(۲). افغانستان و رقابتهای فشرده
(۳). طالبان، اسلامگرایی و رابطه متقابل
(۴). طالبان و آینده افغانستان
(۵). تشیع در افغانستان
(۶). افغانستان و منافع سایرین
(۷). افغانستان پس از جنگ اوکراین
📚 این کتاب برای اساتید، جریان شناسان، پژوهشگران رشتههای ژئوپلیتیک، علوم سیاسی و روابط بینالملل و مطالعات منطقهای و سایر علاقمندان راهگشاست.
🌐 https://t.me/maraminst
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام (مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️دکتر مهدی فرمانیان: طالبان، شیعه را تکفیر نمیکند. طالبان و داعش هیچ وجه مشترکی ندارند.
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔸ما طالبان را تطهیر نمیکنیم، ما قائل به تعامل با طالبان هستیم. سه راه بیشتر نداریم: یک، تعامل، دو، تقابل و سه، بیطرفی. معنا ندارد با همسایه بیطرف باشیم. چرا؟ چون چندین میلیون افغانستانی داخل ایران هستند.
🔹ما چندین میلیارد دلار با افغانستان مراوده داریم؛ اینها را که نمیخواهیم ببندیم. پس هر عاقلی میگوید با توجه به حجم ارتباطات زیاد و مردمی که در رفت و آمد هستند و اینکه افغانستان همسایه ما است باید تعامل داشته باشیم و اساساً بیعقلی است که بهسمت تقابل برویم.
🔸پس ما اگر میگوییم تعامل، دلیل بر تطهیر طالبان نیست. اگر از من بپرسند که چه انتقاداتی به طالبان داری؟ من بیش از بیست انتقاد به طالبان دارم. میگویم: ای طالبان! شما اسلامگرا هستید و میخواهید اسلام در کشورتان حاکم باشد، بهگونهای رفتار کنید که رفتارتان به ضد اسلام تبدیل نشود.
🔹اسلامهراسی در جهاتی توسط رفتار شما پخش نشود. شما مسلمان هستید، تدیّن دارید و دوست دارید اسلام گسترش پیدا کند و احکام اسلامی در کشورتان اجرا شود، پس عاقلانه، مدبّرانه، با مدارا و تساهل عمل کنید.
🔸من فکر میکنم طالبان در برخی مسائل خوب عمل کرد، اما در برخی مسائل خوب عمل نکرد. برای نمونه در حکومت فراگیر، چه اشکال دارد پنج نفر هم از اقوام و مذاهب در مجموعه شما باشد؟ اتفاقی میافتد؟ این تنگنظری اشتباه است.
مطالعه کامل⬅️↙️
https://fa.abna24.com/story/1371448
🏷 #اسلام_سیاسی #طالبان #مهدی_فرمانیان #افغانستان
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️یک مقام عالی رتبه دینی ترکیه: استانبول به بزرگترین پایگاه بزرگ علمای جهان اسلام تبدیل شده است./ در پی احداث دانشگاه جامع بین المللی معارف اسلامی برای آشتی سنت و مدرنیته در استانبول هستیم.
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔸دکتر محمد گورمز مسئول گذشته سازمان دیانت ترکیه و عضو هیأت امنای اتحادیه جهانی علمای مسلمان در سفر امروز به دوحه با استقبال گرم علی قره داغی دبیرکل اتحادیه و هیأت امناء و اعضای اتحادیه شعبه قطر مواجه شد.
🔹دکتر گورمز که از سوی دانشکده معارف اسلامی دانشگاه حمد به قطر دعوت شده است عصر امروز سخنرانی با موضوع «تجدید مبدأ: چگونه علمای آینده باشیم» را ارائه کرد. این سخنرانی بخشی از برنامه جدید دانشکده است که برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا برگزار میشود.
🔸در این دیدار موضوعات زیادی از جمله انتخابات اخیر ترکیه، پیروزی و انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه و جهتگیریهای دولت در رابطه با جوانان و نسل جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
🔹گورمز در سخنان خود با اشاره به اتاق فکری تحت اشراف خود و فعالیتهای آن تصریح کرد: بیش از 300 دانشجو از بیش از 30 کشور جهان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این مرکز تحصیل میکنند. وی همچنین خاطرنشان کرد از زمانی که سلطان محمد فاتح استانبول را فتح کرد و علما را به این شهر فرا خواند، این دومین بار است که این شهر به محل اقامت علما تبدیل میشود.
🔸در این نشست ایده تأسیس یک دانشگاه بینالمللی با مرجعیت اسلامی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هدف از این کار تأسیس دانشگاهی مبتنی بر اصول و ارزشهای اسلامی و ترکیبی از اصالت و نوگرایی است. بازدید گورماز از مقر اتحادیه در دوحه و سخنرانی وی در دانشکده مطالعات اسلامی نشان دهنده تعهد او به ارتقای دانش، آموزش و تعامل با مسائل جاری و مهم جهانی است.
منبع:
https://www.iumsonline.org/ar/ContentDetails.aspx?ID=29424
🏷 #چالش_های_جوامع_مسلمان #ترکیه
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️دارالعلوم دیوبند یا الازهر آسیا در آستانه ۱۵۷ سالگی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۲ همزمان است با یکصد و پنجاه و هفتمین سالگرد تأسیس دارالعلوم دیوبند [واقع در شمال هند].
🔸این مرکز علمی که به «الازهر آسیا» اشتهار دارد، بزرگترین و قدیمیترین دانشگاه در شبه قاره هند است.
🔹 بنیان گذاران این مدرسه محمد قاسم النانوتوی، ذوالفقار علی دیوبندی، رشید احمد گنگویی و شیخ عابد حسین هستند.
🔸در اهمیت فارغ التحصیلان این مدرسه همین جمله اقبال لاهوری روشنفکر بزرگ معاصر بس که می نویسد: «دیوبندی نام یک فرقه یا یک مدرسه نیست؛ دیوبندی به هر مسلمانان متدین عقلگرا اطلاق می شود.»
🔹هر چند در فیلم پیوست، تصویری از مدارس سنتی و یا پادگان های نظامی به ذهن متبادر می شود؛ ولی نام خروجی های این مدرسه همچون محمد تقی عثمانی به عنوان «آدام اسمیت اقتصاد اسلامی» و پدر علم مالیه اسلامی با تأسیس بانک بین الملل میزان بر تارک جهان اسلام می درخشد. فارغ التحصیلان دیگر این دانشگاه طی سالهای اخیر، نور امید مسلمان هند برای نجات وضعیت اسفناک مسلمانان هند هستند. البته هنوز مدرنیته ستیزی و مخالفت با اینترنت، زبان لاتین و.. در بین برخی از سلفی های دیوبند معاصر گزارش شده است.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️درباره انتشار گسترده کلیپ اعتراض «جنبش جعفریه شیعیان پاکستان» سر درب سفارت عربستان در لندن
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔸در چند روز اخیر و بعد از برقراری روابط تهران - ریاض و افتتاح سفارت خانه ها، برخی رسانه ها با انتشار گسترده ویدیو فوق سعی در ایجاد دوقطبی بین شیعه و سنی و تخریب باورهای شیعی دارند.
🔹هر چند زمان این ویدیو مشخص نیست، ولی این کلیپ مربوط به اعتراض جنبش تحریک جعفریه است و علت آن اعتراض نیز مبهم است. نکته اینکه هیچ بیانیه ای در روزهای اخیر در منابع خبری جنبش تحریک جعفریه درباره این اعتراض صادر نشده است. بنابراین به نظر می رسد انتشار گسترده این ویدئو با اهداف خاص سیاسی و مغرضانه است.
✍ پانوشت:
🔹تحریک جعفریه پاکستان نهضتی است که در سال (۱۹۷۹م/۱۳۵۹ش) برای احقاق حقوق شیعیان پاکستان بوجود آمد. پس از اهمیت فقه حنفی در قانون اساسی پاکستان و طرد حقوق شیعیان پاکستان، این نهضت اعتراضی از احزاب سیاسی مهم شیعی در اسلام آباد شد.
🔸در حال حاضر سید ساجد علی نقوی ریاست این نهضت را بر عهده دارد. اتحاد اسلامی و ارتباط وثیق این نهضت با علما اهل تسنن از ویژگی های این جنبش محسوب می شود. امروز تحریک جعفریه (Tnfj) با تغییر نام، ماهیت و اهداف با عنوان (ITP) و رهبری شیعیان پاکستان به فعالیت خود ادامه می دهد.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️مدرنیته ستیزی اردوغان با نسخه سنتگرایی سید حسین نصر
✍ به قلم: سید علی بطحائی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، «ابراهیم کالین» را به عنوان رئیس سرویس دستگاه امنیتی و اطلاعاتی ترکیه منصوب کرده است. این منصب که در ساختار دولت ترکیه جایگاهی فرهنگی - امنیتی دارد، قطعا پیام های ویژه ای را به جهان اسلام و غرب ارسال خواهد کرد. اما کالین کیست و چه ارتباطی با سید حسین نصر دارد و با این انتخاب چه پیامدهایی برای خط مشی فرهنگی جدید دولت آینده ترکیه در تعامل با غرب بوجود خواهد آمد؟ به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در این زمینه اشاره خواهیم داشت.
🔸 یکم: کالین پنجاه و دو ساله، هنرمند، شاعر، نوازنده، صاحب نظر در مباحث اسلامی و به جریان اسلام سنتگرا تعلق دارد. او فارغ التحصیل دکتری دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا، شاگرد ویژه سید حسین نصر و دستیار مخصوص او در پروژه معرفی «بزرگان فلسفه صدرایی در جهان متجدّد» است. کالین چهرهای شدیدا ضد غرب و رویکردی مدرنیته ستیز دارد و از نظر جریان شناسی، در چارچوب فلسفه سنتی صدرایی، سنتگرایی گِنونی و اسلام سنتگرای نصر جای دارد. کتاب «مقدمه الی تاریخنا و الاخر؛ ماوراء العلاقات بین الاسلام و الغرب» مانیفست مشهور او علیه غرب و مدرنیته است و به عربی نیز ترجمه شده است.
🔹 دوّم: سید حسین نصر از معدود اندیشوران ایرانی است که آوازه اندیشه هایش از مرزهای ایران گذشته و جای خود را در جهان امروز به خوبی باز کرده است. اسلام سنّتگرای نصر با چند ایده شاخص «حکمت خالده»، «وحدت متعالیه ادیان»، «تکثرگرایی دینی»، «گرایش به عرفان و تصوّف»، «احیای علم و هنر مقدس» در تقابل با علوم و هنرهای مدرن، «نفی ساختارگرایانه غرب و طرد دنیای مدرنیته» و «پروژه اسلامی سازی علوم» مطرح شده است. در حالی که عمده جریان های اسلامی واکنش های سلبی و بعضا غیر منسجم نسبت به مدرنیته اتخاذ کرده اند، نصر با رویکرد ایجابی و پس زدن روشمند تجدد غربی؛ گفتمان خود را «نقطه پیکان تعامل اسلام و مدرنیته» معرفی کرده است.
🔸 سوم: اردوغان در دور جدید تجربه حکمرانی خود و پس از امتحان کردن نسخه های متعدد جریانات اسلامی اعم از لیبرالیسم اسلامی، اخوان گرایی سیاسی، تکنوکراتیسم، ناسیونالیسم ترکی در ادوار قبل، این بار با معرفی گالین سعی در مواجه جدید خود با غرب مدرن از طریق پیاده سازی نسخه سنتگرایی نصر، رنه گنون و شوآن را دارد. باید دید در این سیاست مدرنیته ستیز جدید، کالین چگونه نفی غرب را از طریق نخستین آزمودن نسخه اسلام سنتگرا به پیش خواهد برد. به زودی روشن خواهد شد آیا نسخه نصر می تواند در ترکیه جدید ظهور عملی داشته باشد و چگونه مدرنیته ستیزی سنتگرایانه، خط مشی ترکیه و جهان اسلام را تغییر خواهد داد؟
🏷 #اسلام_سیاسی #عدالت_و_توسعه #اسلام_سنتگرا #سید_حسین_نصر #ترکیه #ابراهیم_کالین
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
⚡️زبان فارسی عامل مشترک ارتقا روابط آکادمیک ایران و مصر
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔸فردا دوشنبه در دانشکده ادبیات دانشگاه عین الشمس قاهره، رساله دکتری با عنوان «سید علی صالحی و دوره فی تجدید الشعر الفارسی الحدیث/ سید علی صالحی و جایگاه او در احیای شعر نو فارسی» دفاع خواهد شد.
✍پانوشت:
🔹سیدعلی صالحی شاعر مشهور بختیاری و یکی از ارکان گفتمان شعر ناب معاصر در ایران است. روابط خوب ایران و مصر در دوران انور سادات باعث شده که امروزه در مصر تعداد زیادی از دانشکده ها، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و فارغ التحصیل به زبان و ادبیات فارسی اشتغال داشته باشند.
🔸علیرغم فراز و نشیب فراوان روابط تهران - قاهره، کماکان رشته ادبیات و شعر فارسی در دانشگاه های مصر بویژه قاهره و اسکندریه فعالانه به کار خود ادامه داده و فرصت طلایی عادی سازی روابط دو کشور در این حوزه فرهنگی - ادبی نباید مغفول شود.
منبع:
https://m.facebook.com/photo.php/?fbid=718259493436915
🏷 #چالش_های_جوامع_مسلمان #ایران #مصر #زبان_فارسی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️مغالطه یکسان انگاری اسلام سنتی و اسلام ارتجاعی
🔸از مهمترین اشکالات برخی جریان شناسان معاصر (ایرانی و غیرایرانی)، یکسان انگاری اسلام سنتی با اسلام ارتجاعی است. در حالی که اسلام سنتی به محوریت الازهر و حوزه علمیه قم از ابزارهای مدرنیته استفاده می کنند، اسلام مرتجع با هر ابزار مدرنی مخالف است و این فرق میان دو نوع جریان اسلامی را نباید نادیده گرفت. به متن مغالطه آمیز منتشر شده در الوطن شماره امروز با عنوان «آسانسور حلال اسلامی» توسط خالد منتصر پزشک نابغه مصری (به جهت تشبیه بخوانید پرفسور سمیعی مصر) توجه کنید. در این یادداشت، چشم بندی این پزشک بی اطلاع از خط کشی های جریانات اسلامی را بنگرید که چگونه از نقطه ضعف اسلام ارتجاعی استفاده کرده تا هیمنه اسلام سنتی و نهایتا اسلام سیاسی را منکوب کند و اسلام سکولار را تنها راه نجات جهان اسلام بداند!!!
🔹چند روز اخیر در بعضی از ادارات مصر عبارت «آسانسور حلال اسلامی» را دیدم. گمان کردم شاید پسوند اسلامی برای این نوع از آسانسور برای ساخته شدن آن در یکی از کشورهای اسلامی باشد. ولی هنگامی که دکمه بالا را فشار دادم صدایی ضبطشده شروع به خواندن دعای رکوب (سبحان الذی سخر لنا هذا) و سپس آیات و احادیث کرد!!!
🔸فراموش کرده بودم که ما به عنوان شهروندان مسلمان مصری فقط مصرفکننده ایم و حتی به تعبیر یکی از شیوخ الازهر که خداوند غرب را به خدمت گزاری ما درآورده است تا آنها فقط کارگرانِ ما باشند!!!
🔹 ما فقط کافی است تا محصولات آنها را اسلامی کنیم؛ مثل بانک اسلامی، فلسفه اسلامی، شیمی اسلامی!! مگر وظیفه آسانسور غیر از راحت کردن بالا رفتن ما از ساختمان هاست و حتما اسانسور بایست وسیله معراج ما به بهشت نیز باشد که آن را اسلامی و مسیحی و هندی کرده ایم؟ مگر ادارات مصر قبطی و مسیحی ندارد؟ آسانسور هم مانند اتوبوس و هواپیما باید به همه نژادها و مذاهب خدمات عمومی بدهد. اشتباه است که در یک حکومت مدنی وسایل حمل و نقل را ایدئولوژیزه کنیم. دینداری واقعی استفاده صحیح از این گونه دستگاهها و محافظت از آنهاست که منجر به سقوط و مرگ کسی نشود؛ نه اینکه غیرت مذهبیمان را با پخش چند فقره دعا آن را اسلامی کنیم و اگر کسی با ما مخالفت کرد با چکش تکفیر به جانش بیافتیم.
🔸به هر حال این نوع از اقدامات زنگ خطری از قدرتگرفتن روزافزون گروههای اخوانی در جامعه آرمانی سکولار مصر است که صد سال پیش حسن البناء این بذرش را کاشته و نباید گذاشت آنها دوباره به مصر سکولار برگردند.
https://m.elwatannews.com/news/details/6622172
🏷 #اسلام_سنتی #اسلام_ارتجاعی #مصر
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️نشست علمی - تخصصی «برتری اسلام سکولار یا اسلام سیاسی در ترکیه برای ایران اسلامی»
🎙با ارائه: دکتر عباس خامه یار، دکتر حسن صادقیان و حجت الاسلام صلواتی گلستانی.
📅 زمان: چهارشنبه ۲۴ خرداد ساعت ۱۰ صبح
✳️ مکان: دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن شهید بهشتی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️تصویر شیعه در موتورهای جست و جوی عربستان
✍ به قلم: یحیی جهانگیری
🔹به هر كشور كه سفر می کنم با I.P آن كشور درباره اسلام و شيعه جستجو مي كنم.
بعد از این همه تجربه متوجه شدم که چقدر صدای غیر واقعی از شیعه در فضای مجازی سایر کشورها به گوش سایر مردم کره زمین می رسد!!!
🔸گاهی ما ناشيانه خيال می كنيم که اگر سايت بزنيم و فعالیت مجازی کنیم و صدایمان به گوش مخاطب رسیده است و توانسته ایم نگاه جهانیان را نسبت به خود تغییر دهیم، در حالی که گاهی چنین تغییری با این حجم از کار غیرهماهنگ تقریبا به هدف نرسیده است. حركت و جهاد در فضای مجازی، شيوه و لطافت خاص خود را دارد و باید در مورد آن اندیشی
📷 عكس بالا: جستجوی شیعه با I.P عربستان سعودی
لطفا به لينك های ارائه شده، دقت كنید.
@yahyajahangiri
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از شعوبا
💠 اسلام سنتی؛ از دشواری تعریف تا چگونگی تعامل
🔸 جلسه دوم از مجموعه جلسات بررسی فعالیتهای قرآنی در جهان اسلام و زمینههای همکاری با همت پایگاه شعوبا و سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد. این جلسه به بررسی اسلام سنتی و زمینه های همکاری با این جریان در حوزه قرآن اختصاص داشت.
🔸 در زمینه اسلام سنتی، مصاحبه ای مجزا با حجت الاسلام دکتر سید علی بطحایی انجام گرفت. دکتر بطحایی در این مصاحبه یکی از مشکلات جریان پژوهشی معاصر را یکدست انگاری گونه های مختلف اسلام سنتی دانسته و به لزوم تعریف دقیق از اسلام سنتی اشاره کردند. در نگاه دکتر بطحایی برای تعریف دقیق از اسلام سنتی باید ابتدا دانسته شود اسلام سنتی چه چیزی نیست تا در ورای آن سلب ها متوجه شویم اسلام سنتی چه تعریفی دارد.
🔸 در این مصاحبه به شکل بدیعی، به گونه های مختلف اسلام گرایی و تفاوت های آن با برخی گرایش ها مانند اخباری، ارتجاعی و سنت گرایانه اشاره شده است.
📌 برای مطالعه متن کامل این مصاحبه کلیک کنید:
https://zaya.io/اسلام_سنتی_چیست
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
⚡️عربستان، لاس وگاس جهان عرب
🔹سعدالبازغی منتقد و ادیب سعودی دیشب با حضور در برنامه «المقابله» از شبکه الجزیره پشت پرده های سیاست فرهنگی پنهان عربستان برای دین زدایی را فاش کرد.
🔸وی با اشاره به شتاب فزاینده تغییرات فرهنگی عربستان در چند سال اخیر برای حرکت در مسیر دین زدایی خبر داد و افشا کرد که وزارت فرهنگ سعودی افراد زیادی را برای فراگیری کلاپ داری، موسیقی های مدرن، هنرهای نمایشی و فراگیری انواع رقص و... به اروپا و آمریکا فرستاده تا پس از فارغ التحصیلی، عهده دار تدریس آنها در مدارس ابتدایی و نوجوانان عربستان شوند. وی پیش بینی کرد تا ده سال آینده سرزمین وحی را بجای خاستگاه وحی باید لاس وگاس جهان عرب نامید.
🎥 برای مشاهده ویدئو به لینک ذیل مراجعه کنید
https://m.youtube.com/watch?v=Napk-VpOPpg
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️برگزاری نشست علمی - تخصصی حساس و پرچالش «طالبان، تقابل یا تعامل؛ آیا طالبان به کفر شیعه ملتزم است؟؟»
🔹 این نشست که به همت مجمع جهانی اهل بیت (ع) و دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می شود، به دو رویکرد تقابل یا تعاملی جمهوری اسلامی ایران با طالبان می پردازد.
🔹مدعوین محترم این نشست جناب آقایان دکتر ملا موسی میبدی و استاد کمیلی هستند که در چند سال اخیر فعالیت جدی میدانی در مورد طالبان داشته اند و ناگفته های آنها به فهم درست مناسبات طالبان، شیعه و نظام جمهوری اسلامی ایران کمک شایانی می کند.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️واکنش جهادی ها به انتشار گسترده عکس پاپ با پرچم l.G.B.T
🔹سلفی های جهادی خطاب به مسلمانان:
«هنوز هم می خواهید با یک دقیقه سکوت (که اقدام اعتراضی و بی فایده مخصوص سکولار هاست) به این همزیستی دین و همجنسگرایی پاسخ دهید؟؟
بهتر نیست یک دقیقه سکوت بی فایده تان را برای عقلانیت خودباخته خودتان باقی نگاه دارید که هنوز حکمت فتوحات اسلامی را درک نکرده اید؟؟»
✍ صحت و سقم عکس پیوست هنوز ثابت نشده است.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️برای نخستین بار، سخنرانی تاریخی عالی ترین رهبر اسلام سنتی اهل سنت در سازمان ملل متحد
💥احمد الطیب: سازمان ملل مسئولانه تأسیس کشور مستقل فلسطین به پایتخت بیت المقدس شرقی را به رسمیت بشناسد. / واتیکان و الازهر دست در دست هم، برادری انسانی را در دنیای امروز پیگیری خواهند کرد.
🔹احمد الطیب شیخ چهل و چهارم الازهر و رئیس شورای بزرگان مسلمان در سخنرانی امشب خود در نیویورک در مورد اهمیت دعوت به گسترش صلح و رواج عشق در بین مردم سخنرانی کرد.
🔸وی در مقر سازمان ملل بر لزوم کوتاه نیامدن در برابر سخنان نفرت انگیز و استثمار و تفرقه مذاهب در شعله ور ساختن جنگ بین مردم، ایجاد رعب و وحشت در دلها تأکید کرد.
🔹الطیب خاطرنشان کرد: این همان چیزی است که الازهر الشریف با همکاری کلیسای کاتولیک، کلیساهای غربی و شرقی و سایر نهادهای مذهبی است که به دنبال احیای فرهنگ گفتگو و آشنایی بین پیروان ادیان هستند. وی تأکید کرد که باید برای تحکیم اصل صلح و همزیستی مسالمت آمیز باید تلاش مضاعف کرد.
🔸امام اعظم افزود: الازهر با همکاری شورای بزرگان مسلمان، کلیسای کاتولیک، کلیسای کانتربری و سایر نهادهای مذهبی مختلف تلاش می کند تا گردهمایی رهبران و نمادهای دینی را برای مشورت در مورد این بحران ها و تعیین تکلیف تشکیل دهد. مسئولیت مشترک در مقابله با آنها، به ویژه موضوع تغییرات آب و هوا و افزایش فراوانی جنگ ها و درگیری های جهان امروز وظیفه ماست.
🔹وی افزود: من در سخنرانی خود قصد نداشتم با شما در مورد اسلام صحبت کنم، بلکه قصد داشتم شما را به خاموش کردن جنگ های پوچی که در دهه های اخیر آغاز شده و هنوز در منطقه و جهان امروز ما ادامه دارد، دعوت کنم. من از جنگ عراق، جنگ افغانستان، و تراژدی ها، دردها و غم هایی که بیست سال پشت سر گذاشت، صحبت می کنم. من در مورد سوریه، لیبی و یمن و نابودی تمدن های عمیق آنها... و فرار فرزندان، زنان و کودکانشان از وحشت جنگ هایی که در آن هیچ قدرتی ندارند، صحبت می کنم. من از مقدسات خود و شما در فلسطین و آنچه مردم فلسطین از استکبار قدرت و ظلم ظالم رنج می برند می گویم و از سکوت جامعه جهانی در قبال حقوق این مردم سرافراز عمیقا متأسفم.
💠شیخ اعظم الازهر از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت المقدس شرقی را به رسمیت بشناسد و از مسجد الاقصی در برابر تجاوزات کنونی محافظت کند.
🔸الطیب در پایان سخنرانی خود از گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به عنوان «ندای حکمت» یاد و از اعتقاد صریح ایشان به اهمیت نقش ادیان و ارزشهای برادری بشری در تحقق صلح جهانی تشکر کرد.
https://www.alkhaleej.ae/2023-06-15/%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88-%D8%AE%D8%B7%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D9%8A%D8%AE-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B2%D9%87%D8%B1-%D8%AD%D8%AF%D8%AB-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%AE%D9%8A-%D9%84%D8%A3%D9%88%D9%84-%D9%85%D8%B1%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%85%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D8%A9/%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85/%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D8%A9
🏷 #اسلام_سنتی #احمد_الطیب
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️خاموشیِ روشن در جهان اسلام: بررسی آماری آتئیست و الحاد در جهان اسلام، جک الر، مجله اسکوپوسی مطالعات سکولار، ۲۰۲۲ میلادی.
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📉 آمارهای آتئیست ها، خداناباوران، بیدینان، شکاکان و منتقدانِ دین در کشورهای مسلماننشین معمولاً محل بحث و اختلاف نظر بوده است.
📈 از یک سو، نهادها و مراجع دینی و سیاسیِ این کشورها تمایل دارند که تعداد این دسته از شهروندان خود را اندک جلوه دهند و از سوی دیگر، منتقدان و خداناباوران میکوشند چنین آمارهایی را گسترده و فراگیر نشان بدهند.
📈 متأسفانه به علت مخاطرات دینی، سیاسی، فرهنگی و محدودیتهایِ روشی پیمایشها و نظرسنجیها نیز هیچگاه اطمینانآور نبودهاند. در چنین شرایطی شاید بررسی و تحلیل چندین پیمایش در کشورهای مسلماننشین بتواند فرآیندی که در این جوامع شکل گرفته است را اندکی آشکار کند.
📉 بسیاری از پیمایشها و تخمینهای غیرحکومتی نشاندهنده افزایش گروندگان به بیدینی و خداناباوری در کشورهایی هستند که اکثریت جمعیتشان را مسلمانان تشکیل میدهند، برای نمونه نتیجه یکی از آنها اینچنین است:
📊 ترکیه ۱۷ درصد
📊 اندونزی ۱۵ درصد
📊 ایران ۱۶ درصد
📊 مراکش ۸ درصد
📊 مصر ۷ درصد
📈 البته بنا به داده های این مقاله، میزانِ گرایش به بیدینی و خداناباوری در گروههای سنیِ پایینتر (زیر ۳۰سال) افزایش چشمگیری دارد مییابد:
📊تونس ۵۰ درصد
📊الجزایر ۲۵ درصد
📜 مجله اسکوپوسی «مطالعات سکولار» یا Secular Studies که انتشارات سرشناس بریل آن را منتشر میکند، در اُکتبر سال گذشته میلادی مقاله فوق را منتشر کرده و بررسی پدیدهی استراتژیک، اما خاموش و نادیدهگرفتهشده بیدینی و خداناباوری در جهان اسلام پرداخته است.
📙 مقاله مذبور، افزون بر اینکه نتایج تعدادی از پیمایشها و نظرسنجیها در کشورهای اسلامی را آورده است، به معانی و دلالتهای بیدینی و خداناباوری در جوامع مسلمان نیز پرداخته است و مخاطرات زندگی با بیدینی یا خداناباوری در چنین کشورهایی را نیز بررسی کرده است.
📋 چکیده:
هم دانشمندان و هم عموم مردم تمایل دارند که تصور کنند جهان اسلام، از مدرنشدن و سکولارشدن مصون است و همه مسلمانان مذهبیهایی متعصباند. با این حال، مراجع مذهبی افزایش تعداد بیایمانان در کشورهایی که اکثریتِ جمعیتِ آنها مسلماناند را «سونامی» خواندهاند. این مقاله، در یک فراتحلیل، به بررسی پژوهشها و پیمایشهای موجود دربارهی بیدینی و خداناباوری در کشورهای اسلامی پرداخته است. مقاله پس از بررسی اطلاعات آماری بیدینی و خداناباوری در کشورهای اسلامی، از جمله مصر و ایران و عربستان، معانی و دلالتهای «بیدینی» را در زبان کشورهای اسلامی بررسی میکند و نشان میدهد که معنای این واژهها الزاماً معادل معنایشان در زبان انگلیسی نیست، بلکه در رابطه با مفاهیم محلیِ «دین» و «دینداری» ساخته شدهاند.
این مقاله سپس درباره خطرات اجتماعی و حقوقی که افراد بیایمان و خداناباور را در جوامع دینی تهدید میکنند بحث میکند؛ و در نهایت به بررسی زندگی و فعالیتهای بیدینان و خداناباوران به صورت فردی، گروهی، و مجازی میپردازد. مقاله با تأملاتی درباره مدرنسازی و سکولارسازی پایان مییابد و به نیروهایی اشاره میکند که بیایمانی را در زمینههای اکثریت مسلمان ممکن و رایج کردهاند و منجر به ظهور سکولاریسمها و خداناباوریهای خاص و گوناگون شدهاند.
✍ مدیریت سایت و کانال علمی- تخصصی مسلمنا ضمن توجه اکید به داده های این پژوهش، پیشنهاد پژوهش در این موضوع حساس جهت ارائه در همین مجله به پژوهشگران و جریان شناسان پیشنهاد می کند.
📗 برای مطالعه این مقاله می توانید به آدرس پیوست مراجعه کنید:
https://brill.com/view/journals/secu/4/2/article-p117_1.xml?language=en
🏷 #چالشهای_جوامع_مسلمان #بیدینی #الحاد #خداناباوری #پیشنهاد_پژوهش
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️کنش متفاوت کویت در برابر اخوان المسلمین
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔸با وجود سابقه طولانی تعامل بین دولت های عربی حاشیه خلیجفارس با جنبش اخوانالمسلمین از دهه شصت میلادی (چهل شمسی)، اما انقلاب های بهار عربی و تجربه استقرار یک نظام سیاسی جدید در مصر پس از سال ۲۰۱۱ نگرانیهای برخی از پایتخت های عرب نشین را برانگیخت.
🔸 ترس های مضاعف از استقرار اسلام سیاسی خود را در شکل های مختلفی از برخورد با اخوان المسلمین نشان داد. بارزترین آنها «امارات متحده عربی» بود که به نظر می رسد از افزایش تجربه یک مدل دموکراتیک اسلامی در منطقه نگران بود و به همین دلیل نیز دست به اقداماتی سختگیرانه علیه این گروه زد و اعلام کرد که اخوان یک گروهک تروریستی است.
🔹با وجود این سیاست سختگیرانه، نظام سیاسی «کویت» کنش متفاوتی را برای برخورد با اخوان برگزید. این سیاست که میتوان آن را به عنوان سیاست مهار اخوان یا (الإحتواء الاخوان) یاد کرد. این کنش بر خلاف امارات به دنبال حذف و محرومیت (الإقصاء الاخوان) اخوان المسلمین در کشور خود نیست.
🔸بر اين اساس، نظام سیاسی کویت به جای توسل به ابزار برخورد منفی، تقریبا با همان سیاست پیشین، ضمن پذیرش اخوان در ساختارها و نهادهای خود آنها را هضم و مهار کرد.
🔹 به عنوان نمونه می توان به پذیرش اخوانیون در فعالیت های خیریه داخل و خارج کویت یاد کرد و همچنین به مشارکت آنها در انتخابات و به دست گرفتن بخشی از کرسی های پارلمان اشاره کرد.
🆔 @mr_ashoori
🏷 #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین #کویت #محمد_رضا_عشوری
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ضرورت تفکیک پرونده رابطه سنتی های قم و الازهر از پروژه آشتی سیاسی ایران با مصر
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
✍به قلم: سید علی بطحائی
🔹گزافه نیست اگر ادعا کنیم بیشترین آسیب را از تیرگی روابط دیپلماتیک ایران با مصر را اسلام سنتی خورد. میراث سترگی که آیت الله بروجردی به سختی بنا کرد، با سست شدن روابط تهران - قاهره به یکباره فروریخت.
🔸هنوز میوه های شیرین همگرایی این نهال با برکت، در قم و الازهر به بار ننشسته بود که پارامتر سیاست، این حلاوت را تلخ کرد. نباید بار دیگر از سوراخ افت و خیز روابط تهران - قاهره نیش خورد و روابط سنتی الازهر با قم را به روابط سیاسی ایران و مصر گره زد. چند صباحی است که زمزمه برقراری رابطه مجدد ایران و مصر در دستور کار سیاست خارجی ایران قرار گرفته است. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی درباره ضرورت جداسازی روابط دو نهاد سنتی قم و الازهر از این آشتی دیپلماتیک و لزوم تفکیک تعاملات اسلام سیاسی از اسلام سنتی اشاراتی خواهیم داشت.
🔹 یکم: تجربه هفتاد سال رابطه حوزه علمیه قم با جامعه الازهر الشریف حاوی درس های مهمی است. حلاوت فتوای بی نظیر شیخ محمود شَلتُوت، پس از سردی روابط دیپلماتیک تهران - قاهره توسط جانشین او، محمد بیصار تلخ شد. بیصار و قرضاوی در اقدامی رسانه ای این فتوا را باطل کردند. تقریبا ۵۰ سال است که این فتوا در الازهر، طرفداری ندارد و تنها برخی خوش خیالان به آن دل خوش کرده اند. در پی تحولات ژئوپولتیک سیاسی (که لزوما منفی هم نیستند) دارالتقریب مصر تعطیل و از نشر کتب شیعه در مصر جلوگیری شد. فریادهای همگرایانه عبدالمنعم سعید هم اثری نکرد. امروزه جای تقریب محمدتقی قمّی تنها در کتابخانه های تاریخ است و جای آن عکس های یادگاری مشایخ الازهر و بزرگان سنتی قم، تنها در موزه هاست و نه میدان عمل.
🔸دوم: آنچه در تحولات دیپلماتیک کمتر مورد توجه قرار می گیرد، نگاه جریانی به جایگاه روابط نهادهای دینی و فرهنگی است. غلبه اصلی در روابط کشورها، عموما با قدرت چانه زنی سیاسی دولت هاست و نگاه جریانی جایگاهی ندارد. اگر اندک زاویه دید جریانی در تعامل سیاسی لحاظ شود و خرده جریانات فرهنگی و دینی استقلال عمل داشته باشند، می توانند از فراز و فرودها مناسبات سیاسی مصون مانده و آسیبی به فرهنگ، هویت و روابط پایدار نهادهای مستقل دینی نخواهد خورد.
🔹سوم: الازهر که در کش و قوس تاریخ هزارساله خود، طوفانهای فراوانی را در بالا و پایین شدن سیاست دیده و در سالهای اخیر در لاک سیاست گریزی عزلت گزیده و فارغ از نظام های سکولار، پادشاهی و سیاسی، امور سنتی خود را در ساحلی امن و دور از سیاست پیش می برد. هر چند قاطبه حوزه سنتی قم، بدنه اسلام سیاسی را برگزیده، ولی هنوز هم هستند طیف ها و افرادی که بسان مرحوم آیت الله بروجردی مشی می کنند و در عزلت از سیاست پیشگی، به امور علمی و تقریبی با الازهر دلمشغولند.
🔸چهارم. مناسبات ایران با مصر هرگز تفاهمی دوستانه نبود. پس از سال ۱۹۴۵ و کاریزمای عبدالناصر و رشد پانعربیسم و قرار گرفتن مصر در آغوش شوروی، نخستین تیرگی روابط با ایران بوجود آمد. هر چند به قدرت رسیدن سادات در سال ۱۹۷۰ تیرگی روابط را برای مدتی کم کرد، ولی سال ۱۹۷۹ نقطه عطفی در روابط طرفین بود. پس از استقرار جمهوری اسلامی ایران و تصمیم قاهره برای استقبال از محمدرضا پهلوی در آسوان و عادیسازی روابط مصر با رژیم صهیونیستی در کمپ دیوید به تیرگی کامل روابط با تهران منتج شد. در طی دهه ۱۹۸۰ حمایت نظامی ایران از حماس و جهاد اسلامی در غزه، افزایش تهدیدات امنیتی مصر و حمایت قاهره از صدام در جنگ ۸ ساله، چهل سال تیرگی روابط سیاسی بین دو کشور را رقم زد. برپایی دولت اخوان با انتخاب مرسی می توانست به نزدیکی دو قدرت اسلامی کمک کند و ایران از این نظر، از تحولات سیاسی در مصر استقبال کرد. همه می دانند که عمق اختلافهای کلامی و راهبردی دو کشور مخصوصا در جنگ داخلی سوریه سبب شد که هر گونه تلاش برای روابط پایدار با مصر با شکست رو به روست. فارغ از روابط ایران و مصر، نزدیکی قاهره و ریاض به دلایل ایدئولوژی و سیاسی، از گذشته مانع اصلی هر گونه نزدیکی روابط مصر با ایران بوده است. همه این پارامترها، عوامل مزاحم برای برقراری روابط تهران - قاهره و شکست رابطه الازهر و قم هستند.
🔹النهایه: با توجه به مطالب پیش گفته و کثرت متغیرهای مزاحم سیاسی، اسلام سیاسی نباید دخالتی در رابطه قم با الازهر داشته باشد. پیشنهاد می شود حالا که کمیته برقراری رابطه تهران و قاهره تشکیل شده، ماده واحده استقلال و عدم دخالت عوامل سیاسی در رابطه قم با الازهر تنظیم و روابط سنتی الازهر و قم در پرونده ای مجزا با حضور سران دو جریان شکل گرفته و هدفش رابطه پایدار دو مرکز سنتی، بدون نقش آفرینی پارامترهای مزاحم سیاسی باشد.
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair