هدایت شده از مطالعات اخوان المسلمین
⚡️نگاه متفاوت اخوانِ سوریه در رابطه با قیام حسینی
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹زهیر سالم از اعضاء اخوان المسلمین سوریه و مدیر مرکز "الشرق العربی" است.
او حرکت امام حسین (ع) از مکه به مدینه و از آنجا به کوفه را تلویحاً اشتباه راهبردی تلقی نموده است. به عبارتی قیام حسینی را خطایی بر می شمرد،که جوانان اخوان باید از آن عبرت و درس بگیرند.!
🔹او طی یک یادداشت تحت عنوان " درس هایی که جوانان از مصیبت سیدنا حسین رضی الله عنه باید اتخاذ کنند" به تحلیلی کاملا متفاوت از قیام سیدالشهدا پرداخته و منابع رسمی اخوان در سوریه دیدگاه او را منعکس ساخته اند.
🔻درس اول: سنجیدن واقعه قبل از وقوع آن؛
زهیر سالم معتقد است نخستین درسی که از مصیبت کربلا باید آموخت این است که اگرچه حسین رضی الله عنه نوه رسول خداست و در نسب از پیامبر اکرم بهره برده است، اما رسول خدا بدون تدبیر و هماهنگی مکه را به مقصد مدینه ترک نکرد. پیامبر در شرایطی مکه را ترک کرد که جوانب کار را سنجید.
اما سیدنا حسین رضی الله عنه در حالی مکه را به مقصد کوفه ترک کرد که نه از عِده و نه از عُده و تجهیزات لازم برخوردار بود.
🔻درس دوم: التزام به مشورت و نتیجه آن؛
دومین درسی که زهیر سالم از حادثه کربلا به جوانان اخوان توصیه می کند، لزوم مشورت و گوش دادن به نصایح مشاوران و متعهد بودن به نتیجه آن است.
او به واقعه احد اشاره می کند و می نویسد:پیامبر اکرم (ص) برای خروج بر مشرکین و رویارویی با آنان در تنگه احد، با اصحاب خویش مشورت کرد و پس از موافقت مشاوران به جنگ با مشرکان رهسپار شد.
مولای ما حسین رضی الله عنه پیش از حرکت از مکه با اهل بیت و اصحاب کرام خود مشورت نمود و همگی به او توصیه کردند که در مکه بماند هرچند امکان ماندن در مکه و عدم بیعت با یزید امکان پذیر بود اما سیدنا حسین از نصیحت ناصحین و مشورت مشاورین خود داری کرد و به عبارتی به ملزومات مشاوره کانّ پایبند نبود.
زهیر سالم به جوانان اخوان می گوید: به نتیجه مشورت ملتزم باشید حتی اگر آن را دوست نداشته باشید. حسین مولای ما حتی نصیحت پسر عمویش عبدالله بن عباس را که انصح از او وجود نداشت را در نرفتن به کوفه سرباز زد.!
🔻درس سوم: عدم اعتماد به دروغ گویان و خیانت کاران؛
زهیر سالم می گوید: جوانان اخوان ببینید مولای ما حسین به چه کسانی اعتماد کرد؟ کسانی که سرنوشت حسین و اهل بیت او را به دست گرفتند چه کسانی بودند؟ مگر پدر حسین، سیدنا علی رضی الله عنهما آنان را "اشباه الرجال و لا رجال" نخوانده بود؟! مگر سیدنا علی رضی الله عنه در وصف آنان نفرموده بود، شکمهای آنان از حرام پرشده؟!مگر عرب نمی گوید: "من جرّب المجرّب حلّت به الندامه" به عبارتی " آزموده را آزمودن خطاست".؟!
🔻درس چهارم: از راه و مسیرِ رفته ی اشتباه باید بازگشت؛
زهیر سالم می گوید: جوانان اخوان بدانند؛ مولای ما حسین هنگامی که محاصره ی خود را در صحرای عراق دید و متوجه شد کسانی که به او وعده حمایت داده اند در برابر او صف آرایی کرده اند، باید از راه رفته باز می گشت و خود را گرفتار نمی کرد.
🔸زهیر سالم در پایان اضافه می کند:خداوند از مولای ما حسین و برادرش حسن و مادرش فاطمه و پدرش علی راضی باشد و درود خدا بر پیامبر اکرم و اهل بیت گرامی اش.
📌دیدگاه فوق تنها جنبه انعکاس رویکرد اخوانِ سوریه به حادثه کربلاست و به معنای دیدگاه کانال نیست.
منبع:
https://ikhwansyria.com/%D8%AE%D9%85%D8%B3%D8%A9-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D9%84%D8%B4%D8%A8%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%85%D8%A9-%D9%85%D9%86-%D9%81%D8%A7%D8%AC%D8%B9%D8%A9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%AF/
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️دیدگاه اهل سنت نسبت به عزاداری
✍ به قلم: مهدی فرمانیان
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
◾️در مجموع دیدگاه اهل سنت را در مورد عزاداری را می توان به سه دسته تقسیم کرد.
▪️۱. برخی از صوفیان که عزاداری می کنند.مثل بریلویه در پاکستان از این دسته هستند.
▫️۲. اکثر اهل سنت و حتی بسیاری از صوفیان، که عزاداری نمی کنند، اما عزاداری را بدعت نمی دانند.
▪️۳. سلفیان و وهابیان و برخی از دیوبندیه که عزاداری برای امام حسین علیه السلام را بدعت می دانند.
💠 به بیان دیگر می توان اینگونه گونه شناسی کرد؛
مسلمانان نسبت به عزا و جشن سه دسته اند:
▪️یکم. تآکید بر عزا، بیش از جشن که شیعیان هستند.
▫️ ۲. تاکید بر جشن، بیش از عزا که صوفیان هستند.
▪️۳. نه تاکیدی بر عزا دارند و نه تاکیدی بر جشن که اکثر اهل سنت، اینگونه اند.
💠 لذا می توان به طور کلی عزاداری برای امام حسین علیه السلام در اهل سنت را کم فروغ دانست.
🏷 #عزاداری #عاشورا #اهل_سنت #مهدی_فرمانیان
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ نامه مدیر حوزههای علمیه به شیخ الازهر
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
◼️ در پی اهانت به ساحت قرآن کریم در روزهای اخیر، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه با ارسال نامهای به دکتر احمد الطیب شیخ الازهر ضمن تشکر از موضع وی خواستار استمرار پیگیریها و همراهی همه دولتمردان، شخصیتها و عالمان دنیای اسلام شد.
🔹آیت الله اعرافی تحریم کالاهای کشورهای هتاک و بازنگری در روابط با آنها، اقدام هماهنگ و قاطع همه کشورها برای برخورد جدی با کشور سوئد و کشورهای مشابه، اهتمام به تنظیم و تصویب طرح یا قانونی بین المللی از سوی مجامع بین الملی و دولتهای اسلامی برای جلوگیری از موارد مشابه و اهتمام به شکل گیری گفتمان مشترک الهی و توحیدی بر اساس آموزههای اسلام و ادیان الهی را از جمله اولویتهای همه دولتها، مجامع علمی دینی و ملتهای مسلمان دانست.
🔹مدیر حوزههای علمیه با اشاره به آمادگی حوزههای علمیه قم برای هر گونه همکاری و همراهی مناسب، نوشت: جایگاه برجسته کشور عریق مصر و مجامع دینی و علمی، به ویژه الازهر شریف جایگاهی فاخر و تعیین کننده و الهام بخش خواهد بود.
🏷 #اسلام_سنتی #الازهر #حوزه_علمیه_قم
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️شرکت اردوغان در افطاری ماه محرم در استانبول
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مراسم افطار ماه محرم در شهر استانبول شرکت کرد.
🔸حساب توییتری ریاست جمهوری ترکیه در پیامی با به اشتراک گذاشتن عکس اردوغان در جمعخانه اعلام کرد: وی در برنامه افطاری که به مناسبت ماه محرم در جمعخانه علیبابا در منطقه پندیک استانبول برگزار شد، حضور یافت.
🔹همچنین دیروز اردوغان رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر، روز عاشورا و شهادت حضرت حسین را تسلیت گفت.
🔸رئیسجمهور ترکیه در پیام خود ابراز امیدواری کرد که ماه محرم و روز عاشورا مایه خیر و برکت برای مردم ترکیه و تمامی مسلمانان جهان باشد.
🔹در پیام تسلیت اردوغان به مناسبت روز عاشورا آمده است: سرورمان حضرت حسین، نوه پیامبر و سالار شهیدان و تمامی شهدای کربلا را در سالگرد شهادتشان با احترام یاد و طلب رحمت میکنم.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️امنیت عزاداران، حضور جوانان و دختران، محدودیت هدفمند برای جلوگیری از حمله داعش سه ویژگی عاشورای افغانستان
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹تأمین امنیت، اعمال برخی محدودیتها و حضور گسترده جوانان و دختران در مراسم عزاداری محرم، سه مؤلفه ای که نسبت به سالهای گذشته امسال بیشتر در افغانستان تبارز یافت.
🔸 طالبان در تأمین امنیت محرم امسال در افغانستان موفقانه عمل کرد. این امر علاوه بر انجام مسئولیت حکومت در برابر مردم، از لحاظ اجتماعی تأثیرات مهمی بر مردم و نیروهای امنیتی در کلانشهرها از جمله در کابل از خود برجای گذاشت و موجب بروز برخی رفتارهایی گردید که به لحاظ روانشناختی، قابل اهمیت و تأمل است؛ رفتارها و نگاههای آمیخته با قدردانی و شفقت شیعیان عزادار نسبت به نیروهای امنیتی حکومت که در آفتاب سوزان، برای تأمین امنیت عزاداران بیدریغ تلاش میکردند، صحنههای جالبی را پدید آوردند که از نگاه روانشناختی تأثیرات بسیار سازنده را میتواند بر روان جمعی آنان نهادینهسازی کند.
🔹حضور گسترده نیروهای امنیتی طالبان در محل برگزاری مراسم عزاداری شیعیان و همکاری آنان در برگزاری مراسم و هنگام پذیرایی از عزاداران، به وضوح قابل درک بود که یک نوع حس مشترک، آگاهی و پذیرش متقابل را افزایش و تقویت میکند. با توجه به شکافهای اجتماعی و سیاسی که در افغانستان حاکم بوده است، این نوع رفتارها اگر دقت و تقویت شود، نهایت سازنده و تأثیرگذار است.
🔸با این وجود، آنچه که بیشتر مورد توجه رسانهها قرار گرفت، مسأله اعمال برخی محدودیتها از جانب حکومت طالبان در تعداد محل برگزاریهای محرم امسال بود. حکومت طالبان با استدلال بر این که گروه داعش پس از مدتی سکوت، ممکن است در روزهای محرم ابراز حضور کند، از شیعیان خواست تا در شهرهای بزرگ، مراسم عزاداری ماه محرم را در اماکن محدودتر برگزار کنند و از دستههای خیابانی اجتناب کنند، تا امنیت آنان بهتر تأمین شود. این استدلال و خواست حکومت، از جانب شیعیان افغانستان نیز به هدف همکاری متقابل در تأمین امنیت، پذیرفته شد. اما این مسأله از جانب برخی رسانهها و آدرسها، به مثابه آغاز محدودیت مذهبی شیعیان از جانب حکومت طالبان تعبیر و تحلیل شد. واقعیت این است که حکومت طالبان در ده روز محرم امسال، پیوسته و به تکرار اعلام کرد که با برگزاری مراسمهای مذهبی شیعیان هیچ نوع مخالفتی ندارد.
🔹در این میان، آنچه که برداشت محدودیتسازی شیعیان را تقویت کرد این بود که برخی نیروهای طالبان مطابق دستور نهاد امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در برخی از مناطق کابل از نصب پرچمهای عاشورایی بر سر درهای مغازهها و خانههای مردم جلوگیری کردند و آن را پایین آوردند. این در حالی است که شیعیان کابل پایتخت افغانستان، از سالیان دور تاکنون، بنا بر انتخاب شخصی خود، این کار معمول را هر سال در روزهای محرم، انجام میدادهاند. شواهد نشان میدهد که این رفتار امر به معروف طالبان ناشی از برخوردهای صنفی طالبان است و دلالتی قاطع وجود ندارد که این نوع رفتارهای موردی را بعنوان یک سیاست کلان و تصمیم اتخاذ شده از جانب حکومت مرکزی طالبان تفسیر کرد.
🔸با این وجود، آنچه که سوء تفاهم را در خصوص نوع نگاه حکومت طالبان به شیعیان افغانستان برجسته میسازد، سیاست حکومت طالبان در دو سال گذشته در قبال وضعیت حقوقی شیعیان افغانستان بوده است. حکومت طالبان با لغو قانون اساسی و دیگر قوانین موضوعه افغانستان، موضوع رسمیت مذهب جعفری و قانون احوال شخصیه شیعیان را در حالت ابهام و تعلیق قرار داده است. با این وضعیت، از دوسال گذشته تاکنون، حکومت طالبان در این خصوص هیچ وضاحتی برای اطمینان خاطر شیعیان و یا جلوگیری از سوء برداشتها ارائه نکرده است. علاوه برآن، طالبان بر خلاف عرف تاریخی افغانستان، تعطیلی روزعاشورا نیز از تقویم ملی حذف کرده است.
🔹به احتمال خیلی زیاد، همین وضعیت باعث شده است تا هرنوع رفتار طالبان در خصوص شیعیان از جمله اعمال برخی محدودیتها برای امنیت محرم امسال، به مثابه آغاز اعمال محدودیت تدریجی حکومت طالبان علیه شیعیان افغانستان تعبیر شود.
به هرحال، به رغم اعمال محدودیت نسبی در تعداد اماکن مراسم ماه محرم و ممنوعیت حضور دستههای عزاداری در جادهها، حضور جوانان و دختران در مراسم امسال جدیتر و گستردهتر از سالهای قبل بود. برخلاف پالیسی حکومت مبنی بر عدم حضور مراسم در خیابانها، جوانان و دختران با جمعیت زیاد و دستههای منظم سینه زنی در خیابانهای کابل از جمله در دشت برچی و تپه شهدا حضور یافتند. برخلاف پیشبینی، تراکم جمعیت و دستههای عزاداری در تپه شهدا موسوم به شهدای روشنایی به حدی افزایش یافت که تاکنون در غرب کابل سابقه نداشت.
به نظر میرسد که اعمال محدودیت برای مراسم عاشورا، همیشه و در هر کجا، واکنش برعکس را به همراه داشته است.
مسلمنا muslimnair
⚡️رابطه الازهر با دولت مصر و انتخاب شیخ الازهر در قاب سینما
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
--------------------------------------------
🎥 فیلم سینمایی «پسری از بهشت» یا «توطئه قاهره: Cairo Conspiracy»، محصول ۲۰۲۲ سوئد و مصر، کارگردان: صالح طارق.
--------------------------------------------
سناریوی فیلم:
🎥 این فیلم سینمایی با دو موضوع محوری «روابط الازهر و دولت مصر» و دخالت «دولت السیسی در انتخاب شیخ الازهر» سناریوی جذابی را پیگیری می کند.
🎥 در این سریال آدم (بازیگر اصلی) فرزند ساده یک ماهیگیر از یکی از روستاهای دورافتاده مصر است که بورسیه الازهر شده و در همان روزهای پذیرش در الازهر شاهد قتل یکی از مقامات ارشد الازهر می شود. آدم که شاهد این قتل پس از نماز صبح بود با تهدید سازمان امنیت مصر مواجه و مجبور به سکوت و همکاری با سازمان امنیت و نهایتا جاسوس برای آنها میشود.
🎥سناریوی دوم این فیلم مرگ ناگهانی شیخ الازهر در جلسه افتتاحیه طلاب تازه ورود است که کشمکش های اخوان، دولت و ... برای تعیین جانشین اوست.
🎥 تلاشهای مخفیانه اخوان المسلمین و ترویج نامحسوس «فریضه غائبه» بین طلاب برای تصاحب منصب شیخوخیت آینده الازهر، استخدام جاسوس های طلبه توسط دولت برای تصدی منصب آینده شیخ الازهر و... سلسله حوادثی هستند که زیر پوست الازهر را زیرکانه به نمایش گذاشته است.
🎥 صحنه های کلاس های درسی الازهر، خوابگاه ها و مسابقات قرآنی الازهر در این فیلم به خوبی به تصویر کشیده شده است.
🎥 این فیلم محصول مشترک سه کشور سوئد
فنلاند و فرانسه است و در جشنواره کن ۲۰۲۲ حائز رتبه شایسته تقدیر شد.
🎥 برای مشاهده این فیلم با دوبله فارسی به لینک ذیل مراجعه کنید؛
https://ifilo.net/v/1A0IDdG
🏷 #اسلام_سنتی #الازهر #اسلام_سکولار #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️معرفی نگاه الازهر به شیعه در علم الحدیث (مطالعه موردی طعون و شبهات الشیعه الامامیه حول الصحیح البخاری و الرد علیها)
✍ به قلم: علی راد
➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹تمرکز این یادداشت، معرفی رویکرد پژوهشی جامعه الازهر درباره شیعه پس از انقلاب اسلامی ایران است. آیا انقلاب اسلامی ایران در رویکرد پژوهشی الازهر مصر تأثیرگذار بوده؟ راهکار علمی برای اکتشاف، تغییر یا ثبات رویکرد جامعه الازهر مصر چیست؟
🔹پیش فرض این است که پژوهشها و آثار نهادهای علمی بزرگ جهان اسلام از سیاستهای کلان و اسناد بالادستی علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پیروی میکنند و این منشورات، نماینده و برآیند سیاستها و برخی نگاههای کلان و خرد در درون این مراکز است.
🔹مطالعه دقیق و روشمند پژوهشهای انجام شده در جامعه الازهر در نیمه سده جاری در سطوح مختلف علمی آن بویژه در مقطع دکتری با گرایش های متنوع آن در رشتههای تفسیر، حدیث، کلام میتواند در اکتشاف و تحلیل گفتمانِ پنهان نخبگان الازهر درباره تشیع کمک و تصویری نادیده از تشیع در اذهان الازهریون را برای ما نشان دهد.
🔸 نتایج این مطالعه میتواند در امکان یا امتناع از تقریب حوزه سنتی شیعه با الازهر کمک و البته باب گفتوگو و نقدهای علمی دو سویه را نیز فراهم نماید.
🔹شتاب و حجم نقدهای امامیه، علیه صحیح بخاری جریانهای سلفی و حدیثگرای اهلسنّت و رویکردهای تقریب گرا و تجدیدنظرطلب امامیه را به واکنش جدی واداشته است. برخی در درون گفتمان حدیث پژوهی شیعه این نوع نقدها را پذیرا نبوده و در مقام نقد آنها برآمدهاند و بر این باور هستند که شماری از نقدهای امامیه جدلی و ناتمام است و حتی در مقام توجیه و دفاع آنها بر آمدهاند.
🔸در گفتمان حدیثپژوهی اهلسنّت معاصر نقدها و ردیههای شیعه علیه صحیح بخاری رصد و در روند سیسال اخیر نزدیک به بیست کتاب در پاسخ به این نقدهای از سوی عالمان اهل سنّت نگاشته شده است.
🔹کتاب «طعون و شبهات الشیعهالامامیه حول الصحیحالبخاری و الرد علیها» رساله دکتری عادل بن یوسف العزّازی است که در دانشکده علوم حدیث الازهر دفاع شده است. این کتاب در گونه اخیر پاسخ به نقدهای شیعه علیه صحیحالبخاری جای دارد که درصدد دفاع تمام قد از صحیح بخاری است. این کتاب در چهار جلد و ۲۴۹۰ صفحه توسط داراللولوء مصر در ۲۰۲۱ منتشر شد. نویسنده فارغالتحصیل الازهر و کتاب فوق را به عنوان رساله دکتری خود با رتبه عالی در الازهر دفاع کرد.
🔹پیش تر از العزّازی تحقیقات فقهی چون «تمام المنه في فقه الكتاب و صحيح السنه» در چهار مجلد منتشر شده بود. بررسی پژوهشهای وی نشان می دهد که از اندوختههای فقهی، حدیثی، رجالی و کلامی اهل سنّت آگاهیهای خوبی دارد. دکتر العزّازی در مقدمه کتابش از منتقدان صحیح بخاری به عنوان دشمنان، پیروان اهواء و اهل بدعت یاد میکند که تلاش دارند با شبهه افکنی علیه این کتاب و مؤلف آن از جایگاه و نفوذ این کتاب در قلوب مسلمین بکاهند. (مغالطه مسموم کردن چاه)
🔹روشن است که پژوهشهای انتقادی بایستی از منطق پایه در نقد و تحلیل برخوردار باشند تا اعتبار نتایج آن مقبول باشد که در این کتاب مولف به تقریر و تبیین آن نپرداخته است. از دیگر سو، مهمترین آسیب این کتاب رویکرد جانبدارانه و سوگیرانه در نقد است که این کتاب را در مواضع متعددی از یک بحث علمی روشمند به جدل سوق داده است. در معرفی شیعه، اخلاق نقد رعایت نشده است و فراوان از تعابیر تندی چون رافضه و... علیه منتقدان صحیح بخاری استفاده شده است. وی برخی آموزهها و باورها را به شیعه انتساب داده شده است که آن آموزه فراگیر نزد قاطبه شیعیان نیست.
🔹این کاستی ها نشان از این دارد که در الازهر مصر با آن همه شهرت و سابقه، تعصب و ایدئولوژی های خاص بر گفتمان نقد علمی همینه و سلطه دارد و این نمونه نشان می دهد که چگونه آثار جدلی- تبلیغی را در کسوت پژوهش آکادمیک در تراز رساله دکتری عرضه مینماید.
🔸دستاورد:
یک. در گفتمان حدیثپژوهی الازهر همچنان رویکردهای سلفی در حدیث حضور جدی دارد و در این میان صحیح بخاری از جایگاه مهمی برخوردار است و هر گونه نقد علیه این کتاب الازهر را به کنش متقابل وا داشته است.
دوم. گفتمان نقد در الازهر بیشتر به سویه انتقاد و جدل گرایش دارد تا درک ژرف و فراگیر اندیشه شیعه در تعامل با کتابهای حدیثی اهل سنّت بویژه صحیح بخاری.
سه. هنوز موانع جدی در گفتگوی علمی میان گفتمان نخبگان الازهر با شیعه وجود دارد و جزمگرایی و حقپنداری مطلق اهل سنّت و طرد تشیع از امت اسلامی مشهود است.
چهار. شماری از نقدهای دکتر العزّازی ریشه در عدم شناخت وی از مبانی کلامی امامیه در اعتبار سنجی حدیث دارد و این نشان از این آسیب در الازهر دارد که توجه به حدیث شیعه در فرایند و روند آموزشی آن مغفول مانده است.
منبع:
🆔 @mobahesat
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
هفته مرگبار و خونین گذشته برای مسلمانان هند
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🗓 شنبه ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۳
هندوتوا (ملیگرایان هندو) به طرز وحشیانه به یک مرد مسلمان به گمان تجارت گاو در روستایی در گجرات حمله کردند.
🗓 سه شنبه ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۳
۶ جوان مسلمان در اواخر شب در حال بازگشت به خانه بودند که مورد حمله وحشیانه گروه هندوتوا (هندوهای ناسیونال) قرار گرفتند که منجر به کشته شدن یک مسلمان و زخمی شدن ۵ نفر دیگر در روستای آهوتگوری، موریگان، آسام شد.
🗓 شنبه ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۳
یک دختر مسلمان توسط اراذل و اوباش هندوتوا ربوده شد. حجابش را برداشتند و به او تجاوز جنسی کردند. رسانه های اجتماعی هندوتوا ویدیو را در حد انفجاری در فضای مجازی پخش و دیگران را به این کار تشویق می کنند.
🗓 دوشنبه 31 ژوئیه ۲۰۲۳
پاسبان پلیس راه آهن هندو سه مسافر مسلمان را به ضرب گلوله کشت. پس از کشتن آنها، او از یوگی آدیتیانات (راهبه هندو که وزیر ارشد ایالت مهم هند است) و مودی استقبال کرد.
🗓 دوشنبه 31 ژوئیه ۲۰۲۳
گروههای مسلح هندوتوا به خانهها، مشاغل و مساجد مسلمانان در مناطق نوح و گوروگرام هاریانا حمله کردند.
🗓 دوشنبه 31 ژوئیه
پس از قتل مولانا حافظ سعد، اوباش هندوتوا به مسجد انجمن واقع در بخش 57 در شهر گروگرام را به آتش کشیدند.
🏷 #چالش_های_جوامع_مسلمان #هند
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J