eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.9هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
353 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️به بهانه درگذشت شیخ ابوبکر میگا رهبر مسلمانان بورکینوفاسو ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/m
📊 اصلاحیه جمعیت تیجانیه در آفریقا در پاسخ نماینده جامعه المصطفی نیجریه به یادداشت فوق 📩 سلام علیکم وقت شما بخیر و سلامتی ظاهرا در این یادداشت جمعیت تیجانی ها در آفریقا را حدود ۷۰ میلیون نقل کرده اید. به استحضار جنابعالی ومخاطبین کانال می رساند که جمعیت صوفیان تیجانی در نیجریه به تنهایی بیش از ۸۰ میلیون نفر می باشد و طبیعتا جمعیت آنها در قاره آفریقا بسیار بیش از آنچه مرقوم فرمودید است. ارادتمند 💠 پانوشت: میزان جمعیت یادداشت فوق، براساس گزارش کتاب تصوف در غرب آفریقا فصل ششم بود که با این تذکر آن را اصلاح می کنیم.
مسلمنا muslimnair
#معرفی_تازه_های_نشر 📚کتاب «مدارس فکری حوزه نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی» ؛ دکترعبدالوهاب ف
⚡ در جلسه‌ی نقد کتاب مدارس فکری نجف و رابطه آن با انقلاب اسلامی عنوان شد: ▫ احتمالا تفسیر نجف از تشیع با اقبال عمومی‌تری مواجه شود/ آیت‌الله سیستانی میانه‌ی امام خمینی و آقای خوئی است 🔹 احساس می‌کنم در دوره جدید، به تدریج بر اهمیت حوزه نجف افزوده خواهد شد و در آینده قدرتمندتر هم خواهد شد و می‌تواند روایتی که از تشیع ارائه می‌کند، به یک رویارویی معرفتی و عملی با قرائت ما از تشیع در قم تبدیل شود. به عبارت دیگر، آلترناتیو تشیع سیاسی برخاسته از نجفی بشود که در واقع تشیع مدنی را توضیح می‌دهد. این تقابل یا هماوردی، در آینده می‌تواند برای کسانی که به دنبال قرائتی هستند تا جایگزین قرائت کنونی ما از تشیع در قم یا ایران کنند، به آن پناه ببرند و در پناه آن به نقد یا رویارویی با قرائت حاکم در ایران بپردازند، این قرائت نجف است. 🔹 مدرسه نجف تحت سیطره مدرسه آقای خوئی است. به رغم اینکه آیت‌الله خوئی الان مرحوم شده است اما مدرسه آن الان آنچنان هژمونی دارد که فارغ‌التحصیلان این مدرسه و کسانی که خارج از این مدرسه قرار دارند تحت هژمونی این مدرسه‌اند و اساسا فکری که ساختارشکنانه‌ی این مبانی و ایده های مدرسه را به حاشیه ببرد، چندان وجود ندارد. 81 سالی که آقای خوئی در نجف حضور داشت، از دوره جوانی اش، اهمّ رخدادهای عراق آن دوره را از جنگ با انگلیسی ها، انقلاب «ثورة العشرین»، کودتای قاسم، و کودتاهای بعدی که منتهی به قدرت گرفتن بعثی‌ها در عراق شد را لمس کرد و کشمکش‌های درونی حوزه را در تعامل با سیاست را از نزدیک دید و با یک تجربه خیلی عینی‌تری حوزه را مدیریت کرد. 🔹 آیت‌الله سیستانی مبدع مدرسه جدیدی در عراق بعد از سقوط صدام است که می‌تواند متفاوت‌تر از مدرسه آقای خوئی هم بیاندیشد و هم عمل کند. آیت الله سیستانی همانند استادش آقای خوئی، اصلا قائل به ولایت فقیه نبود و تمام ادله‌ای که مثلا موافقین ولایت‌فقیه از مرحوم ملا احمد نراقی تا امام خمینی در این زمینه اقامه کرده بودند را نپذیرفت. اما در ورای سلب دولت از فقیه در مقام ایجاب، ایشان از یک نظریه‌ای در حوزه سیاست دفاع کرد که امروزه از آن به «دموکراسی توافقی» تعبیر می‌کنیم. آقای خوئی وقتی که دولت را از فقیه سلب می‌کرد، و دلالت ادله لفظی را در این باب نمی‌پذیرفت، در ایجاب بحث خودش گفتگوی ایجابی یا اثباتی در باب اداره جامعه نداشت، یعنی رها می کرد. اما آقای سیستانی یک نگاه ایجابی بعد از سلب دولت از فقیه داشت که آن هم بیشتر تحت تاثیر استادش شیخ حسین حلّی است. 🔹 این تعبیر آقای شهرستانی است گفتند که آقای سیستانی میانه‌ی امام و آقای خوئی است . رفتار آقای سیستانی در دوره صدام مانند استادش آقای خوئی است. شرایط که به هم ریخت، رفتار متفاوت‌تری پیدا کرده‌است. اما ظاهر بررسی مبانی فقهی و اصولی این دو شخصیت نشان می‌دهد که اگر آقای خوئی الان زنده بود، احتمال اینکه می‌توانست مانند شاگردش سیستانی رفتار کند خیلی بعید است. 🔹 صدر نسلی را تربیت کرد که اینها بعدا دعوی مرجعیت کردند. یکی از دلایلی هم که نجفی‌ها در مقابل صدر دوم مقاومت کردند این بود که صدر دوم می‌خواست که بحث مرجعیت از درون خاندان ها را بشکند که به نظر من هم تا حدودی موفق شد. اما مشکلی که پیدا کرد این بود که فارغ‌التحصیل‌های مدرسه صدر دوم آنچنان به لحاظ فقهی و اصولی قوی نبود. 🔹 روش بنده در تهیه این کتاب دو چیز بود. نخست اینکه گفت‌وگوهای زیادی انجام دادم، چه با آقایانی که در قم بودند یا در نجف بودند. سفرهای متعددی به نجف رفتم و با اساتید دانشگاه کوفه و هم با طیف های متعددی از نیروهای درون حوزه گفت‌وگو کردم. این کار محصول روش پژوهش میدانی و کتابخانه‌ای بود. من از سال 97 تا 99 مرتب به نجف می رفتم. سال 99 که مشغول نوشتن متن شدم. در این زمینه اثر مشابهی کار نشده است. این سبک نگارش جریان‌شناسی جزو علاقه‌مندی‌های‌ ما در ایران است. عراقی‌ها اصلا اینطوری نمی‌نویسند. 🔸 مشاهده متن کامل گزارش: https://mobahesat.ir/23559 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️ضرورت تغییر نگاه عالمان ایرانی به علویان ترکیه؛ در مصاحبه با عالمی علوی مذهب ✍ به قلم: محمدجواد حسین زاده https://t.me/muslimnair ✂️برشهایی از متن: 🔹«طارق چی من» چهل و شش ساله رئیس مؤسسه «چهارباب و چهل مقام» است که در نزدیکی تنگه «بُسفُر» و در قسمت آسیایی استانبول برخلاف انتظار بسیار جدیدتر و زیبا‌تر از قسمت اروپایی است، اقدام به تاسیس اندیشکده و انتشاراتی مرتبط با علویان کرده است. 🔹 تعبیر« چهارباب و چهل مقام » برای علویان بسیار مهم است. باب اول شریعت، باب دوم طریقت، باب سوم معرفت و باب چهارم حقیقت است. 🔹این موسسه کتاب‌های خطی و کتاب‌های معاصر علوی را چاپ می‌کند واتفاقا کتاب نهج البلاغه را هم ترجمه کرده و بخش خطبه‌ها و نامه‌ها را عمداً جداگانه چاپ می‌کند که راحت‌ترخوانده شود. 🔹بنده کتاب‌هایی که در ایران درباره علویون چاپ شده را تهیه کرده و مطالعه کرده‌ام و به نظرم برخی از آنها اشتباه است، به عنوان نمونه کتابی است به نام فرقه‌های کلامی که جامعه المصطفی آن را ترجمه کرده است. بخش پنجم این کتاب، در مورد فرقه‌های غلو است و درباره اهل حق‌ هم به عنوان غالیان توضیح می‌دهد. اما اشکال اینجاست که این کتاب بکتاشی‌ها(علویان ترکیه) را هم جزو اهل حق می‌شمارد. درحالی که ما دوازده امام را قبول داریم و ما علوی های ترکیه اهل حق نیستیم. نویسنده این کتاب باید در پاورقی می‌نوشت که راجع به این مسئله تحقیق شود. 🔹ما در طول تاریخ مخفیانه اعتقادات‌مان را حفظ کرده و حتی مجبور به زندگی در کوهستان شدیم. مشکل دیگری که پیش آمده این است که رسم‌الخط ترکی تغییر کرده و منجر به این شده که علویون نتوانند کتاب‌های قدیمی خود را بخوانند. تمام کتاب‌های تعلیمی و اعتقادی ما با رسم‌الخط عثمانی نوشته شده است، مثلا زیارت عاشورا که هر سال در ایام محرم خوانده می‌شود، در همین کتاب‌های علوی که به رسم‌الخط عثمانی نوشته شده، وجود دارد. دعای توسل، دعای کمیل و سایر ادعیه هم در این کتاب‌ها آمده و همچنین دعای توسل به صورت شعر به زبان ترکی ترجمه شده است. مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3213-2021-11-02-07-51-17.html منبع: پایگاه شعوبا 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📚کالبدشکافی قدرت داعش؛ جمیله کدیور؛امیدایرانیان؛١٤٠٠ https://t.me/muslimnair 🎓 این اثر بازگردان فارسی رساله دکتری نویسنده با عنوان «قدرت، ایدئولوژی وتبلیغات؛ مطالعه انتقادی گفتمان داعش» از دانشکده رسانه ها وارتباطات دانشگاه «وست مینستر» لندن است. 📚 در نخستین فصل این کتاب مؤلف به واکاوی ریشه ها و عوامل شکل گیری داعش در جهان عرب پرداخته است. بحرانهای لاینحل، شکست انقلابهای عربی، شمشیرداموکلس اقتصاد و...از جمله پیش زمینه هایی است که زمینه را برای خلافت خودخوانده داعش فراهم آورده اند.مؤلف داعش را محصول چندین دهه حکمرانی غلط، حاکمان فاسد وسرکوبگردر جهان عرب دانسته وبحران چندلایه ای دوران پسااستعمار، خشم توده هاوضعف نهادهای مدنی و بی توجهی روشنفکران در ارائه راه حلهای جایگزین می داند. 📚در این اثر به فراخور اشغال داعش در سرزمینهای جدید، به کنکاش در ماهیت چهار قدرت[ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه ای] داعش پرداخته است. بررسی منابع داخلی وخارجی اقتصادی داعش، نظام سیاسی مطلوب خلافت خودخوانده، نگاه داعش به مؤلفه های فرهنگ واستراتژی رسانه ای داعش از مهمترین مباحثی که مورد تحلیل قرار گرفته است. 📚واپسین بخش این کتاب ٣٨٨ صفحه ای که در حقیقت قلب این نوشتار است به بررسی نتایج سلطه داعش در عراق و شام پرداخته ومؤلف با تحلیل نتایج این داده ها به تعامل میان عناصر قدرت در خلافت داعش اشاره کرده است و آنها را بررسیده است. 📚از نکات قابل توجه این اثر تصاویر، اسناد و درج روزشمار حوادث تاریخی داعش است که با کرنولوژی مرتبط با وقایع داعش در آخر کتاب درج شده است. 🔷 مدیریت علمی سایت وکانال تلگرامی مُسلِمنا پیشنهاد مطالعه این اثر را به نخبگان، فعالان جهان اسلام، طلاب دانشجویان مورد تأکید قرار می دهد. 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١١) 🔴 آینده پژوهی شیوه حکمرانی طالبان در دوران جدید(قسمت سوم) ✍به قلم: مهد
⚡️پشتوانه پشتونی طالبان 🔹 استانداران طالبان با حضور اکثریت پشتون و غالب اعضا با هویتی همسو با طالبان شروع به کار کردند. 💠 طبق پیش بینی مندرج در آینده پژوهی [ناگفته هایی از طالبان (١١)] دولت جدید سهم بسیار اندکی را به سایراقوام و مذاهب اختصاص داد و بدون توجه به درصد ترکیب قومیتی سایر افغانها کار خود را آغاز نمود. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📚«امام موسی صدر؛ عالم تراز»/ مهدی مهریزی/ مؤسسه دین پژوهی بشرا/ پاییز ١٤٠٠. https://t.me/muslimnair 📚امام موسی صدر؛ اندیشمندی پیشروست که صف شکنی او در فتح مرزهای نواندیشی، وی را شایسته عنوان «صدرنشین اندیشه ها» نموده است. 📚در اثر پیش رو، مهریزی معتقد است که بجاست سیدموسی صدر را «عالم تراز» معرفی کنیم تا بتوانیم سهم سترگ او را در مسیر نواندیشی در چارچوب دین را به خوبی ترسیم کنیم. 📚معرفی وی به عنوان "تراز" تا جایی است که باید سیره وسلوک اجتماعی وتعاملات ادیانی دیگران را با سنجه وی ارزیابی کنیم. 📚 نویسنده بر این باور است که بررسی رفتارهای مصلحان دینی در زمینه حیات اجتماعی را با سه معیار توجه به «جنسیت»، «قومیت»، «مذهب» در فقه الاجتماع می توان ارزیابی کرد. تطبیق آرا مصلحان اجتماعی در حوزه جنسیت و زنان؛ قومیت و هویت؛ شیوه تعامل با سران و پیروان سایرادیان ومذاهب سه معیار مهم برای سنجش میزان نواندیشی یک مصلح اجتماعی است. 📚 در این کتاب به فراخور اندیشه های امام موسی صدر به بازشماری وتبیین نوآوری ونواندیشی های وی در موضوعات قرآن پژوهی، مباحث زنان، تکثروفرهنگ گفتگو، عاشورا و فرازمانی اندیشدن مصلحان اجتماعی پرداخته و نکاتی ناب از این «اندیشه ربوده شده» را به مخاطب ارائه داده است. 📚 کتابهای خوب واستاندارد را معرفی کنیم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
Taliban.muslimna.ir.pdf
882.5K
📂جزوه P.D.F(طالبان از گذشته تا حال) 🔹به پیوست جزوه طالبان(از گذشته تا حال) که به نظارت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان و یک تیم پژوهشی خبره و به سفارش مرکز پژوهشهای صدا و سیما تنظیم شده است؛ تقدیم مخاطبیان فرهیخته کانال می شود. 🔹مطالعه و بررسی این جزوه، باعث پدید آمدن نگاهی عالمانه به این گروه و کنار رفتن غرض ورزی ها، در مسیر تعالی مردم دو کشور دوست و برادر ایران و افغانستان خواهد بود. ✔️ آدرس سایت اینترنتی ما www.muslimna.ir ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️به بهانه درگذشت یوزف فان اس؛ اسلام پژوه سرشناس آلمانی ✍️به قلم سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair 💠پروفسور یوزف فان اس(Josef van Ess) اسلام‌شناس مشهور و استاد دانشگاه توبینگن آلمان دیشب در هشتاد و هفت سالگی درگذشت. 💠از افتخارات پژوهشی او کتاب شش جلدی با عنوان«کلام و جامعه درسده دوم و سوم هجری؛ تاریخ اندیشه دینی در صدر اسلام» است که از ویژگی های برجسته ای در سبک وسیاق علمی برخوردار است. 💠 این اثر شاخص که ثمره قریب به بیست سال تلاش پژوهشی اوست؛ نخستین بار در سال۱۹۹۱ در برلین منتشر و نام او را در میان آثار پژوهشی جهان اسلام پرآوازه کرد. 💠این کتاب در ایران جایزه کتاب سال را دریافت وجلد نخست مجموعه تاریخ اندیشه دینی در صدر اسلام با عنوان «کلام و جامعه در سده‌های دوم و سوم هجری» با ترجمه فرزین بانکی و احمدعلی حیدری و ویراستاری علمی سید محمدرضا بهشتی از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده است. 💠از امتیازات این اثر، توجه جدی او به آثار تاریخی غیرمکتوب اعم از (سنگ نبشته ها، آثارباستانی، سنگ قبرها و...) در بازسازی پژوهشی و دادوستد میان رشته ای کلام و تاریخ در قرون نخستین است. 💠 بازسازی اهم مباحث کلامی مسلمین در قرن‌های دوم و سوم، بر اساس رخدادهای اجتماعی- سیاسی و بررسی روند نضج و تکامل علم کلام در فرق ومذاهب اسلامی در بافتار تاریخی از نقاط قوت این اثر است. 💠 یکی از نکات مهم وحائز اهمیت که در شکل گیری این اثر نقش مهمی داشته است؛ حمایت شرکت خودرو سازی «فولکس واگن» از این پژوهش است. فان اس در مقدمه این اثر می نویسد: «با تشکر از انجمن پژوهش و بنیادفولکس واگن که درسالهای ١٩٨٤تا ١٩٨٨ میلادی هزینه ها و مخارج مرتبط با این پژوهش را تامین کرده اند.» تشکر فان اس بسیار کوتاه ولی تکان دهنده و حائز نکات درس آموزی است. سرمایه گذاری مالی شرکت فولکس واگن از این اثر که از جمله پژوهشهایی که مرتبط با صنعت خودرو نیست و حتی بالاتر ازآن؛ چندان ارتباطی با تاریخ آلمان ندارد و حتی به تحولات مسیحیت در نژاد ژرمن هم ربطی ندارد و بلکه حمایت از پژوهش هایی که مرتبط با فرهنگ بیگانه رایج در آلمان- یعنی کلام اسلامی- نشانه یک حمایت مالی متفاوت سرمایه داران کشورهای توسعه یافته از تحقیقات مغایر با فرهنگ بومی است و نشانگر سطح بالای از درک فرهنگی و پژوهشی است. حال این سطح فرهنگ را مقایسه کنید با برخی ازخودروسازان ملی که حتی عُلقه ای نسبت به حمایت از پژوهش های همراستا با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ندارند.(بینهما بونٌ بعید). 💠 در پایان بجاست اشاره کنیم که یکی از برجسته ترین تمایزات روش شناختی فان اس با سایر اسلام شناسان مربوط به شیوه برخورد آنان با اسلام شناسی است. فان اس بر این باور بود که اکثر پژوهش های مستشرقین از اسلام به عنوان یک شیء مورد بررسی است و رویکردهایشان بیشتر باستان‌شناسانه است در حالی که اسلام را باید فراتر از آن دید و پویایی فرهنگ اسلامی در قرون نخست و تعاملات نباید مورد غفلت واقع شود. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu