مسلمنا muslimnair
⚡️رویکرد مسئولانه جدید جامعه الازهر برای مواجه با الحاد و آتئیسم ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️خطر شدید آتئیسم بیخ گوش جهان اسلام
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 پس از دو روز فعالیت، عصر امروز کنگره «تواصل و تکامل» با هدف یکپارچگی ۲۳۰ تن از علماء و مشایخ عالم اسلام در مواجهه با آتئیسم و الحاد در مکه مکرمه به کار خود پایان داد.
🔸در بیانیه پایانی مؤتمر که توسط امین عام کنگره، دکتر «عواد العنزی» قرائت شد تشکیل جبهه متحد علما با هدف مقابله با گسترش و انتشار روزافزون الحاد و خداناباوری در کشورهای اسلامی مورد تأکید قرار گرفت.
🔹حمایت از شعار مسابقه امسال الازهر «لماذایلحدون؟» با عنوان «ما ترجیح میدهیم شنوای صدای ذینفعان (بیخدایان، آتئیست ها و آگنوتیسیتها) باشیم» مورد حمایت طیف های سلفی، نوسلفی و.. این کنگره قرار گرفت.
🔹در بیانیه اختتامیه مؤتمر مکه به فقها و علمای مذاهب فقهی توصیه اکید شد که رویکرد اعتدالی و میانهگرا را برگزینند و از اعلام فتواهای شاذ و خلاف مشهور که به تعصب و رادیکالیزم افراطی دامن میزند اجتناب کنند.
✍پانوشت:
پیشتر در همین کانال با آمار ۱۶ درصد الحاد در ایران نوشتیم که مسئولیت سنگین نهادهای تبلیغی مثل سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، معاونت تبلیغ حوزه های علمیه در مواجه با این جریان ضروری است و غفلت نسبت به این موضوع، خطایی راهبردی است.
🏷 #اسلام_سلفی #عربستان #موتمر_تکامل_و_تواصل #الحاد #آتئیست
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️دو پرونده «وضاح خنفر» مدیر توانمند الجزیره و مادلونگ در جدیدترین مجله الهیاتی باور
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹نخستین شماره دو ماهنامه الهیاتی باور، به تازگی توزیع و در اختیار مخاطبان قرار گرفت.
این شماره با ۶ پرونده و ۴ یادداشت آزاد پیش چشم مخاطبان عرصه عمومی اندیشه، الهیات و دینپژوهی است.
🗒نخستین پرونده ويژه باور، به مناسبت درگذشت «ویلفرد مادلونگ» شیعه پژوه نامدار غربی، به دبیری حمیدرضا تمدن تهیه و تنظیم شده است. طرح جلد نخستین شماره باور به پاس تکریم استاد تمام شاخههای شیعهشناسی به ایشان اختصاص دارد.
🗒پرونده تاریخ به دبیری یاسر قزوینی کار خود را در باور با وضاح خنفر، مدیر جنجالی الجزیره در روزهای انقلابی بهار عربی، آغاز میکند.
📃خنفر که در میانه بهارعربی از مدیریت الجزیره استعفا داده، حالا با نگارش نخستین بهار که به تازگی توسط نشر هرمس ترجمه و روانه بازار شده است، درصدد است تا با گرتهبرداری از سیره نبوی طرحی نو در خاورمیانه کنونی دراندازد.
📜 این پرونده، شامل مصاحبه اختصاصی باور با وضاح خنفر، یادداشتهایی انتقادی بر نخستین بهار، میزگرد و مصاحبههایی با اهل فن درباره کتاب و پروژه فکری- رسانهای خنفر و برنامه آن برای آینده خاورمیانه و جهان اسلام است.
@baavarmag
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📚 کتاب«سیری در جریانهای فکری جهان اسلام» (دفتر اول)، عباس برومند اعلم، پژوهشکده تاریخ اسلام، مرداد ۱۴۰۲.
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📚 این اثر، پیاده سازی مجموعه سخنرانی هایی درباره جریانهای فکری در این پژوهشکده است. موضوعاتی مثل «از حماسه پهلوانی تا حماسه عرفانی» از مسعود صادقی و زهیر صیامیان گرجی، «تعاملات فرهنگی میان مسلمانان و مسیحیان در سده های نخستین» از کاظم رحمتی، «شعر و علم در اسماعیلیه الموت» از سید جلال بدخشانی و مریم معزی، «بررسی تاریخچه و وضعیت کنونی علویان سوریه» سید موسی علیزاده طباطبایی و عباس برومند اعلم، «رفتارشناسی اخوان المسلمین در تحولات اخیر مصر از انقلاب تا کودتا» حجت الله جودکی، «بررسی آرا و اندیشه های محمد عابد الجابری» از سید محمد آل مهدی و سید علی میرموسوی، «نفوذ فرهنگ ایرانی در آناتولی» از رحیم رئیس نیا و زهرا ربانی، «داعش و جوانان اروپا» علیرضا مجیدی و یاسر قزوینی، «سلفی گری در شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا» محسن معصومی و محمود رضا اسفندیار، «جدیدیه در آسیای مرکزی» فهیمه ابراهیمی و جواد مرشدلو، «جنبش گولن و کودتای ترکیه»
رحیم رئیس نیا، حسن حضرتی و اسدالله اطهری مجموعه سخنرانی های این کتاب هستند.
✂️برشی از کتاب:
🔹ما قلعه الموت را بیشتر به عنوان یک قلعه دفاعی که عده ای فدایی در آنجا بوده اند می شناسیم؛ درحالیکه اصلاً این طور نبوده است. الموت یک مرکز علمی خیلی خیلی بزرگی بوده و کتابخانه خیلی عظیمی داشته است. البته شاید دویست هزار جلد کتاب نداشته، ولی احتمالاً بیست هزار کتاب داشته است. خواجه نصیر طوسی وقتی که به فرقه اسماعیلیه نزدیک شد در قهستان بود. یکی از کتاب هایی که تا حالا از الموت باقی مانده است و همین اواخر مشخص شد ملل و نحل شهرستانی است که ما خیال می کردیم فقط نسخه عربی آن وجود دارد؛ ولی جالب است که در الموت به فارسی ترجمه شده است!!!
🔸الموت یک مرکز علمی قوی بوده است و نکته مهمی که ما الآن اصلاً چیزی درباره
آن نمی دانیم تأثیر الموت در شبه قاره هند است. یعنی دانشمندانی که مبشّر مذهب اسماعیلی در هندوستان هستند، امروزه ثابت شده است که در هندوستان و در گجرات فرقه «پدید ارز» را بنیان نهادند که مستقیما تحت تأثیر مبشران الموت بوده است.
🔹 داستان این فرقه این است که وقتی دعوت اسماعیلی از الموت به هند می رود، گسترش فوق العاده ای می یابد و بسیاری از مذهب هندو رویگردان می شوند و به همین خاطر از مملکت خودشان بیرون رانده می شوند. «پدید ارز» یعنی از خانه رانده شده. البته چون بعدها از لحاظ مدیریت تبلیغی ارتباطشان با الموت به طور کامل قطع می شود، دوباره به مذهب هندی خودشان برمی گردند، ولی تمام این بُن مایه های اسلامی که ما داریم و از طریق این افراد به آنجا رفته است، در آنها موجود است. بدین ترتیب می توان الموت را یک مرکز علمی هم به حساب آورد. بنابراین الموت تنها یک مرکز دفاعی نیست که فقط پناهگاه باشد، بلکه کارهای علمی خیلی بزرگی در الموت انجام می شده است...
🏷 #معرفی_کتاب #تازه_های_نشر #اسماعیلیه
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
جایزه بین المللی بن سلمان در ادبیات عربی.pdf
500.3K
⚡️انتشار فراخوان سازمان همکاری اسلامی
🎖جایزه دانشگاهی بن سلمان برای ترویج زبان عربی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️دستگیری زنی که در سوئد به سوزاننده قرآن کپسول آتش فشانی پاشید!!!
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹پلیس سوئد زنی را که به اسلام هراس هتاک «سلوان مومیکا» در حالی که در مقابل سفارت ایران به قرآن و عکس سردار سلیمانی اهانت می کرد دستگیر کرد.
🔹این زن با اسپری کردن کپسول آتش فشانی به سمت سلوان مومیکا سعی در مهار وی داشت که توسط پلیس سوئد دستگیر شد. وی این زن با عجله به سمت وی رفت و قبل از اینکه توسط افسران پلیس دستگیر شود و او را دور کنند، پودر سفید به سمت او پاشید.
🏷 #سوئد🇸🇪
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️علامه محمدرضا حکیمی آژیر خطر «عدالت» در اسلام سیاسی
✍️به قلم: سیدعلی بطحائی
https://t.me/muslimnair
🔹یکسال از درگذشت علامه محمدرضا حکیمی گذشت. اندیشوری که برخی او را بخاطر وصی دکتر علی شریعتی بودن به «روشنفکری» و گروهی بخاطر نظم و نسق بخشی به مکتب تفکیک به «اسلام سنتی» منتسب کرده اند.
🔹 یکی از اغلاط مشهور در مورد جریان شناسی علامه حکیمی، حصر او و آراء ش در «مکتب تفکیک» است. حکیمی متفکری است که شاید بتوان گفت یک پنجم از اندیشه هایش به شرح مکتب تفکیک اختصاص دارد و چهار پنجم دیگر از منظومه فکری اش به مباحثی غیرتفکیکی مرتبط است. این نوشتار در پی تفکیک علامه حکیمی از مکتب تفکیک و پررنگ کردن سایر فریادهایش همچون خروش عدالت، دغدغه هایش برای رفع نیازهای محرومان و رسالت سنگین حاکمیت دینی برای رفع گرفتاری های مستضعفان است.
1️⃣ یکم. از مهمترین درس ها در سیره آموزشی – پرورشی علامه حکیمی، توأم بودن دوران تحصیل او با چشیدن طعم محرومیت خودخواسته اش است. او بسان برخی طلاب نبود که طعم اجباری فقر را در دوران کودکی بخاطر شرایط مالی خانوادگی تحمل کند؛ بلکه با وجود تمکن مناسب مالی، دوران درسی خود را در میان «فقری خودخواسته» و «محرومیتی اختیاری» طی کرد و از این جهت در میان اندیشوران حوزه و دانشگاه کم نظیر است.
▪️آن اندیشور عدالت خواه درباره آمیختگی دوران طلبگی خود با فقر چنین می نویسد: «سابق بر این، در میان طلاب چنین رسم بود تا اشعار اَلفیه ابن مالک را از بَر می کردند تا در ادبیات عرب متبحر شوند، به یاد دارم در همان ایّام، گاه الفیه را بر می داشتم و برای حفظ آن به زاغه ها و [بیغوله ها] می رفتم تا ضمن انجام تکالیف درسی، از حال و وضع محرومان نیز مطلع باشم». قاعده آن است که با اَلفیه و اشعار آن، به محافل ادبی رفت و طبیعی است آنکه اَلفیه را در میان محرومان می آموزد، بعدها زیر خروارهای قیل و قال های فقه، اصول و فلسفه خفه نمی شود و فریاد محرومیت و عدالت را در این مباحث انتزاعی فراموش نمی کند. کسی که با مانیفست مارکس و بینوایان ویکتور هوگو به زاغه ها برود، چندان هنری نکرده است، آنکه طلبه ای - بویژه پیش از انقلاب و در حجره های دربسته - با اَلفیه به معادن و زاغه ها و با محرومان همنشین شود، خلاف عادت عمل کرده است و حکیمی در دوران تحصیل چنین کرد تا بعد از فارغ التحصیلی بتواند جایزه فارابی را رد کند و از عدالت نسبت به محرومان و ظلم به فرودستان دم بزند.
2️⃣ دوم: خیلی پیشتر از نگارش «طبقات اعلام الشیعه» آقابزرگ تهرانی، عالمان خود را در یکی از طبقات علمی جای می دادند؛ «طبقات المفسرین»، «طبقات المحدثین» و «طبقات الفقها». در این راستا، اگر کسی با سیره علمی و سبک نوشتار حکیمی مأنوس باشد متوجه می شود که جنس طبقه او از طبقه ای متفاوت از طبقات پیش گفته است. مهمترین آرمان حکیمی «عدالت اقتصادی» بود. بارها تأکید می کرد که چکیده دین در «توحید و عدالت» نهفته شده است. حتی حکیمی، طاغوت سیاسی را، سیئه ای از سیئات طاغوت اقتصادی می دانست. او عدل را فصل مُقوّم «جامعه قرآنی» می دانست و بدون لکنت زبان، جامعه اسلامی بدون عدالت را «جامعه قارونی» خطاب می کرد. تعابیری همانند «نظام عامل بالعدل» و «جامعه قائم بالقسط» ما را بر آن می دارد تا او را از سنخ «طبقات القوامین بالقسط» بخوانیم و او را عامل آیه شریفه «قوامین للّه شهدا بالقسط» بدانیم. بنابراین از نظر جریان شناسی او یک سنتی عدالت گرا بود.
3️⃣ سوم: حکیمی نه در شمار «حوزویان روشنفکر» بود و نه در زمره «روشنفکران دینی». او بسان سنتی ها، قائل به اصاله الروحانیه نبود و از طرفی نیز اصل را بر مخالفت با روحانیت نگذاشته بود. حکیمی، روشنفکرستیز هم نبود و اصل را بر دین نشناسی و دین ستیزی طبقه روشنفکران نمی گذاشت. خصوصیت انحصاری او در نوسان و تلاطم میان این دو صنف بود و در مقایسه با آنان عدالت اندیش بود. او حقیقتاً، اصالتی حوزوی داشت که همزمان در محافل روشنفکران نیز بسان خورشید می درخشید. او در خط مرزی در نوسان بود و «المنزله بین المنزلتین» را در جریان شناسی گزیده بود.
4️⃣ چهارم: مفصلترین میراث او کتاب «الحیاه» است که مجموعه ای از معارف اهل بیت(ع) است. وی به ائمه (ع) به دید «آقازاده های نورانی» نمی نگریست و روایات آنها را صرفا احکام و مسایل اخلاقی نمی دانست، بلکه آنان را آموزگاران عقیده و عدالت می دانست و روایاتشان را سرچشمه عقل و عدل می خواند که باید از آنها «فقه العداله» استخراج کرد؛ بسان آنچه که در فقه عملی انجام شده است. او مروج معارف اهل بیت بود تا فضائل آنها.
5⃣ النهایه: با توجه به پررنگ بودن عدالت در آموزه های کلامی شیعه و کمرنگ بودن عدالت پژوهی در تحقیقات آکادمیک، پیشنهاد پژوهش در عدالت با محوریت آرای وی را مورد تأکید قرار می دهیم.
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️متن نامه و هشدار عدالت گرایانه استاد حکیمی در مورد عدم دریافت جایزه فارابی
باسمه الحکیم
🔹اطلاع یافتم که به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره فارابی انتخاب شدهام. ضمن سپاسگزاری از اظهار لطف داوران، به استحضار میرساند که اینجانب در جشنوارهها حضور نمییابد. در جشنواره اخیر نیز حضور نیافته و جایزهای دریافت نکرده است.
🔸همانگونه که پیشتر هم یادآور شدهام، بار دیگر تاکید میکنم که تا هنگامی که در جامعه ما فقر و محرومیت مرئی و نامرئی بیداد میکند، برگزاری چنین جشنوارههایی، از نظر اینجانب در اولویت نیست.
🔹در این جشنواره از فاضلان و استادانی، به نام خدمت ۵۰ ساله به علوم انسانی تجلیل شده است. پرسش این است آیا این علوم برای ثبت در کتابها و در دنیای ذهنیت است یا برای خدمت به انسان و حفظ حقوق انسان و پاسداری از کرامت انسان است در واقعیت خارجی و عینیت؟ نصاب مقام انسان در معیشت و زندگی به منظور رشد متعالی، رسیدن به اقامه «قسط قرآنی» در حیات اقتصادی است (لیقوم الناس بالقسط) و برخوردار بودن انسانها از حیثیت و کرامت و آزادی در حیات اجتماعی و سیاسی (ولقد کرمنا بنی آدم).
🔸آری، باید بکوشیم تا جامعه ما چنان نباشد که دربارهاش بتوان گفت: «از دو مفهوم انسان و انسانیت، اولی در کوچهها سرگردان است و دومی در کتابها»!
محمد رضا حکیمی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J