eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️ آماری از تعداد شرکت کنندگان روز نخست مبلغان جماعه التبلیغ ۲۰۲۴ در رایوند پاکستان 📊 آمار شرکت کن
⚡️ به بهانه آغاز بزرگترین اجتماع سالیانه مسلمانان در رایوند پاکستان [حتی بزرگتر از حج تمتع] ✍به قلم: مهدی فرمانیان 🔹 جماعه التبلیغ یکی از عظیم ترین سازمان های تبلیغی در جهان اسلام است. 🔹 آنان می گویند: جماعه التبلیغ حدود ۸۵ میلیون مُبلّغ دارد، اما تخمین زده می شود ده میلیون مّبلّغ فعال در ۱۶۰ کشور جهان داشته باشند. 🔹 جماعه التبلیغ سه اجتماع بزرگ دارند: 1⃣ یکم. اجتماع رایوند در نزدیکی لاهور پاکستان 2⃣ دوم. اجتماع پیشوا در داکای بنگلادش 3⃣ سوم. اجتماع بوپال در هند. 🔹البته اجتماع های ده هزار نفری سالیانه نیز در آمریکا و اروپا دارند. 💥 شیوه های تبلیغی جماعت عبارتند از؛ ۱. آنان از فقه الصلاه چیزی نمی گویند، اما از فضیلت نماز و فضائل اعمال سخن می گویند. ۲. مردم را به تبلیغ دین به مدت یک روز در هفته، یا سه روز در ماه، یا چهل روز در سال، یا چهار ماه در مدت عمر خود ترغیب می کنند. ۳. فقط امر به معروف می کنند و هرگز نهی از منکر نمی کنند. به این دلیل که می گویند مردم ناراحت و پراکنده می شوند. ۴. در سیاست دخالت نمی کنند و به همین علت در اسرائیل هم دو مرکز تبلیغی فعال دارند. ۵. در جهاد مشارکت ندارند و می گویند اکنون وضعیت مسلمانان همانند دوران مکه رسول خداست که فقط زمان تبلیغ بود و با این شرایط زمان جهاد نیست. 🔆 یکی از اساتید نقل می کرد: فردی از جماعه التبلیغ را در آفریقای مرکزی ملاقات کرده است که یازده سال پیش از منزلش برای تبلیغ بیرون آمده است و هنوز به خانه اش بازنگشته است. 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ فرق می کنه کدام جریان فکری رئیس دولت باشه!! 💠 شبکه های تحلیلی وابسته به اخوان المسلمین با در کنار هم گذاشتن و مقایسه دو ویدیو از عملکرد مرسی اسلامگرا و السیسی سکولار در برابر اسراییل به تحولات این روزهای مصر واکنش نشان دادند. 🎥 ویدیوی بالا: زمان شروع جنگ ۲۰۱۲ غزه ✅ محمد مرسی: هرگز غزه را تنها نخواهیم گذاشت و چند روز به صهیونیست‌ها مهلت می دهم تاجنگ را تمام کند. اسراییل دقیقا چند روز بعد از سخنان مرسی مجبور شد تا جنگ علیه مردم غزه را خاتمه دهد. 🎥 ویدیوی پایین بحبوحه کشتار غزه ۲۰۲۴ ❌ روز گذشته و پس از نزدیک به ۴۰۰ روز از کشتار کودکان غزه، کشتی صهیونیستی با پرچم مصر از کانال سویز با دهن کجی به مبارزان حماس عبور کرد تا سوخت، سلاح و اقتصاد اسراییل در جنگ علیه غزه تامین شود! 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
⚡️درباره دیالوگ اسلام سنتی با اسلام روشنفکری (Open-mind) ✍ به قلم: یحیی جهانگیری 🔹 فارغ از قضاوت در مورد نتیجه محتوای گفتگوی «آیت الله علیدوست» با «دکتر عبدالکریم سروش» نفس این گفتگو را باید ستود. 🔸 صف شکنی آیت الله علیدوست برای ورود به این میادین هم قابل تحسین است و هم شایسته تعمیم. 🔹 ایشان ثابت کردند که فقیهان فقط بر کرسی مونولوگ درس خارج نمی نشینند و بلکه به وقتش، بر سفره دیالوگ هم همنشینی می کنند. 🔹رقیبان هم متوجه می شوند که حوزه سنتی؛ «زبان تفکیر» دارد نه «زهر تکفیر». هر چند در دیالوگ هرگز نبایددنبال برنده نباشیم اما بی شک برنده این دیالوگ؛ حوزه های علمیه سنتی هستند. تا باد چنین بادااااا. ✍ پانوشت: چقدر آرزو دارم روزی اسلام پژوهان حوزوی ما با اسلام پژوهان غرب مطول و مفصل گفتگو کنند؛ تا جهان امروز عمق راهبردی مکتب فکری سنتی ما را درک کند و مسلک اجتهادی مان را ببیند. در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، طرحی را پیگیر هستم که اگر همت ها، همراه باشد به زودی رونمایی خواهد شد. ✅ قم و اسلام سنتی، هاب این گونه رویداد خواهد شد، البته در مقیاسی جهانی. 🆔 @yahyajahangiri 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
مسلمنا muslimnair
⚡️ به بهانه آغاز بزرگترین اجتماع سالیانه مسلمانان در رایوند پاکستان [حتی بزرگتر از حج تمتع] ✍به قلم
⚡️به بهانه آغاز بزرگترین گردهمایی سلفی های جهان اسلام در رایوند پاکستان از چهارم تا نهم نوامبر (١٣ تا ١٨ آبان) ✍️ به قلم: سیدعلی بطحائی 🔷 تبلیغی جماعتها، شاید پارادوکسیکال ترین گروه تبلیغی در جهان اسلام باشند؛ از طرفی مجوز فعالیت در اسرائیل را دارند و ازسویی با ممنوعیت تبلیغ در عربستان مواجه اند. از جهتی سلفی هستند و از آن سو دلبسته به تصوف. هم پرفعالیتند و هم بی سروصدا. هم در جهان اسلام حاضرند و هم از فعالیت سیاسی امت اسلامی غایبند. جماعتی سلفی که بدون توجه به دلارهای نفتی عربستان سعودی در حال ترویج سلفی گری در جهان اسلام اند. 🔷 این گروه پرجمعیت ترین طیف تبلیغی در جهان اسلام هستند که در عصر ارتباطات حتی از ساده ترین روشهای اطلاع رسانی برای دعوت به گردهمایی ها احتراز می کنند و کاملا باشیوه های سنتی و تبلیغ چهره به چهره توانسته اند سالیانه جمعیتی بیش از جمعیت زایران بیت اللّه الحرام را دور هم جمع کنند. 🔷 عدم استفاده از ایمیل، سایت، برنامه های ماهواره ای و پروپاگاندای رسانه ای در دعوت اعضا به حضور در تجمعات میلیونی، نشانگر ضریب نفوذ بالای این گروه تبلیغی در میان پیروان و حاکی از قدرت متفاوت آنها در میان امپراطوری های خبری رسانه ای در جهان معاصر است. 🔷 یکی مراکز عمده جماعت تبلیغی ها، در رایوند پاکستان است که همه ساله در چهارم تا نهم نوامبر (١٣ تا ١٨آبان) همه ساله جمعیتی بالغ بر سه ملیون گرد هم آمده و سخنرانی های این جلسه به بیش از بیست زبان رسمی ترجمه زنده می شود. 🔹 شعار اصلی که محمدالیاس ـ بنیانگذار این جماعت ـ برای آنعا انتخاب کرده این است «ای مسلمانان، مسلمان شوید!!!» و جامعه هدف آنها در تبلیغ، فقط و فقط مسلمانان هستند. آنها معتقدند که تا وقتی که مسلمانان پایبند به مسجد و نماز نیستند و پوشش زنان مسلمان شبیه زنان یهودی نصاراست، چه فرقی بین آنها وکفار وجود دارد!؟ بنابراین مشکل اصلی خود ما مسلمانان و کیفیت اسلام ماست و تا خود را اصلاح نکنیم، نمی توانیم دیگران و جامعه را اصلاح کنیم!!!.... 🔷 ساده لوحانه است اگر باور کنیم که سلفیت تنها با دلارهای سعودی در جهان اسلام رشد و پیشرفت کرده و آن را عله العلل شیوع سلفی گری بدانیم، بلکه آنچه بجاست در این صحنه رقابت توجه کنیم ضریب نفوذ بالای گفتمان جماعت تبلیغی هاست نه زاییده حکومتهای عربی است؛ بلکه محصول فعالیت های بی سروصدای تبلیغی جماعت ها و تاثیرات آنها در بدنه جهان اسلام است که آرام آرام و پیوسته که رقیب جدی برای سایر جریانات فعال در جهان اسلام قرار گرفته است. مطالعه کامل یادداشت ⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3214-2021-11-05-09-43-48.html 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
مسلمنا muslimnair
⚡️ درباره طه حسین؛ روشنفکر بدون تاریخ مصرف مصری 💥 به بهانه حواشی تخریب آرامگاه طه حسین پس از نیم قرن ✍️ به قلم: سید علی بطحائی 🔹 طه حسین مصری با عنوان «عمید الادب العرب؛ سردار ادبیات عرب» نقطه عطفی در روشنفکری و ادبیات جهان عرب است. امروزه، دولت مصر روی وی به عنوان «چهره ای متنفذ در فرهنگ مصر» سرمایه گذاری کرده و کماکان پرونده روشنفکری در مجامع نواندیشی مفتوح است. جایزه سالیانه «طه حسین» و نشست های ناسیونالیستی - روشنفکری با نام او در فضای دانشجویی مصر پرطرفدار است. از چند ماه قبل شهرداری قاهره قصد تخریب آرامگاه وی را داشت که با تهدید دخترش که بدن پدر را به فرانسه منتقل خواهد کرد این تصمیم به تعویق افتاد. در چند روز اخیر شهردار قاهره اعلام کرد با احداث یک پل هوایی از روی آرامگاه طه حسین، این قبر تخریب نخواهد شد. از آن سو مخالفان سرسخت به جهت تحقیر و تسویه حساب، بر روی در و دیوار قبرش عبارت «ازاله: محو کردن» را نوشتند و خواستار محو او از ذاکره مصریان هستند. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی درباره طه حسین و آرای جنجالی اش اشاراتی خواهیم داشت. 1️⃣ یکم: وزیر معارف اسبق مصر با اینکه از سه سالگی قوه بینایی خود را از دست داد، در الازهر درس خواند و سپس دکتری ادبیات خود را از دانشگاه سوربن گرفت. وی بعد از بازگشت به مصر رئیس دانشگاه هنر قاهره و سپس سه‌ سال وزیر معارف شد. اجرای آموزش رایگان، اختصاص لوازم التحریر و غذای مجانی به دانش‌آموزان مصری را این روشنفکر نابینا برای نخستین بار در مصر انجام داد. «سهیر القلماوی» فمنیست کمتر شناخته شده در ایران خود را وامدار تلاش های وی در زمان وزارتش می داند. زمانی که فرانسه قصد تقدیم نشان لژیون افتخار [که بالاترین نشان دولتی افتخار فرانسه است] را به وی را داشت، طه حسین به دلیل اشغال فرانسه توسط ناپلئون (۱۷۹۸م و ۱۲۱۳ ق) و کشتار الجزایریان توسط فرانسه، از پذیرش این مدال معتبر جهانی خودداری کرد. 2️⃣ دوم: کتاب خواندنی «الایام» با ترجمه فارسی «آن روزها» از دکتر حسین خدیوجم [از شیفتگان ایرانی اش] به سرگذشت بخش ابتدایی عمر او و مواجه تلخش با الازهر نوشته شد و طه حسین به امید خلاصی مصر از تعالیم الازهر با قلمی شیوا، الازهر را به چالش کشید. به تعبیر گارسیا گومز خاورشناس اسپانیایی و مترجم الایام به اسپانولی، عمیق‌ترین نقد روان‌شناختی و جامعه‌شناختی از اسلام سنتی و الازهر است. قلم رسای نویسنده و مترجم باعث شده که این کتاب سلیس، به عنوان متن خوشخوان و فاخر در «کتاب نثر؛ نثر فصیح نویسندگان اسلامی در قرن چهاردهم» استاد محمد اسفندیاری به عنوان نثری طراز معرفی شود. 3️⃣ سوم: جنجالی ترین کتاب وی «فی الشعر الجاهلی» است. این کتاب درصدد بی اعتبار کردن قصص قرآنی و با شیوه شک دستوری رنه دکارت نوشته شد. دکارت فرانسوی [همعصر ملاصدرا و میرداماد] با شک عقلی و تجزیه گزاره های علمی به قضیه های کوتاه سعی در ارایه شیوه جدیدی در روش تحقیق بود. طه حسین هم با استفاده این روش و تمرکز بر اشعار «سبعه معلقه» و اثبات اینکه این اشعار پس از اسلام سروده شده و ربطی به فرهنگ عرب جاهلی ندارد، نتیجه گرفت که قصص قرآنی نیز قضایای واقعی نیستند. پس از انتشار عمومی این کتاب و در اثر تظاهرات مردمی و شکایت شیخ الازهر وی به دادگاه فراخوانده و مجبور شد بخش های جنجالی کتابش را حذف و نام آن را به «فی الادب الجاهلی» تغییر دهد. یکی از شیوخ الازهر و همدوره ای اش با نام مصطفی صادق الرافعی در پاسخ اتهامات وی کتاب «تحت رایة القرآن» را نوشت و طه حسین را با عناوین «موسیو طه حسین» خطاب و او را آلت دست استعمار بریتانیا خواند. 4️⃣ چهارم: عجیب اینکه جنجالی ترین کتاب او «مستقبل الثقافه فی مصر» مورد اعتراض هیچ جریان فکری واقع نشد. در این اثر طه حسین خواستار حذف زبان عربی از مصر شد و علنا مسیر پیشرفت مصر و یونان باستان را یک مسیر واحد دانست و عربیت را زاید بر فرهنگ مصر خواند. بعدها هم هیکل با استناد به این ایده گفت: کاش مصر، مثل ایران یک فردوسی داشت تا می توانست زبان باستانی مصریان را از زبان عربی نجات می داد. 🔚 النهایه: با توجه به عدم پژوهش مستقل درباره کنش جریانی طه حسین و همچنین تاثیرگذاری عمیق او در مصر معاصر به راهبری ابراهیم عیسی و موسسه تکوین الفکرالعربی، پیشنهاد نگارش پژوهش دانشجویی در مورد آرای او را مورد تاکید قرار می دهیم. 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
مسلمنا muslimnair
⚡️ به بهانه آغاز بزرگترین اجتماع سالیانه مسلمانان در رایوند پاکستان [حتی بزرگتر از حج تمتع] ✍به قلم
36.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ویدیویی از تجمع ملیونی مبلغان جماعت التبلیغ در گردهمایی رایوند پاکستان 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
⚡️«فلسطین و ریشه های پروژه استعماری صهیونیسم» در گفت‌وگوی انتقادی، چالشی و محترمانه دکتر عباس خامه‌یار و آقای اکبر نبوی در برنامه خیابان جمهوری https://youtu.be/RQBnbafqlLs?si=Mdp8-YvhaOrYQ1xp 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
مسلمنا muslimnair
⚡️درباره دیالوگ اسلام سنتی با اسلام روشنفکری (Open-mind) ✍ به قلم: یحیی جهانگیری 🔹 فارغ از قضاوت
⚡️ به بهانه دیالوگ نماینده اسلام سنتی با نماد اسلام روشنفکری 💥 گردوخاک‌های دهه‌ی هفتادی ✍ به قلم: مهراب صادق نیا 🔹 بخش نخست از گفتگوی ابوالقاسم علی‌دوست و عبدالکریم سروش را گوش کردم. آن‌گونه که گمان می‌رفت پُر سر و صدا بود و دست به دست چرخید. هواخواهان هر دو سوی ماجرا احساس برد داشتند. برابرِ معمول، سروش با نقد نهاد فقاهت آغاز کرد و بر فقه تاخت؛ و علی‌دوست که ناخواسته به نمایندگی از فقه و حوزه‌ی علمیّه سخن می‌گفت، کوشید از اخلاقی بودن فقه دفاع کند. علی‌دوست، در حوزه‌ی علمیه‌ی قم استاد ممتازی است که زبان جهان جدید را می‌فهمد و تلاش دارد با مطرح کردن «فقه مقاصدی» سویه‌های انسانی و اخلاقی فقه را پررنگ کند؛ ولی نگرانی از واکنش رویکردهای سنتی‌تر به فقه او را ملاحظه‌کار کرده است. 🔸 جوری که در این «مناظره» نیز آشکار بود. او اگر خوش می‌بود و خود را نمایندگی می‌کرد، می‌توانست سمت و سوی بحث را به جای درستی ببرد. گفتگوی اسلام سنتی و اسلام روشن‌فکری (فقیهان و روشن‌فکران) چیز تازه‌ای نیست و از قضا این بار محتوای تازه‌ای هم نداشت. 🔹 در این رویارویی، عبدالکریم سروش هنوز همان گردوخاک‌های دهه‌‌های شصت و هفتاد را هوا می‌کرد و علی‌دوست هم تلاش می‌کرد همان گرد و خاک‌ها را کنار بزند. 🔸 این گفتگو برای نسل‌های تازه‌تر کِششی ندارد و جوان‌ترها آن را نشنیدند و درانتظار بخش‌های دیگرش نیز نخواهند بود. سروش و علی‌دوست دیگی را هم می‌زدند که حتی اگر آشی در آن پخته شود، آشوبی را نمی‌خواباند و باب میل جوانان امروز جامعه‌ی ایران نیست. این جامعه از این پرسش و پاسخ‌ها گذشته است. البته جای نگرانی و ناامیدی است که هم فقه سنتی و هم روشن‌فکری‌فکری دینی هر دو از جامعه‌ی خود عقب بمانند. شکاف میان واقعیت اجتماعی و روشن‌فکری دینی با این گرد و خاک‌ها پر نمی‌شود. اندیشه‌هایی که نتیجه‌ی پشت‌میز نشینی است، چه از یک متفکر اسلام سنتی برآید چه از یک روشن‌فکر دانشگاهی، اندیشیدن بر سرِ هیچ است. 🆔 @sadeghniamehrab 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
مسلمنا muslimnair
⚡️ ناگفته هایی از جماعت تبلیغ؛ از شبه سلفی گری تا ادعای «مهدی موعود» به عنوان امیر ✍️ به قلم: سید علی بطحائی 💥 همه ساله در سومین و آخرین روز از گردهمایی رایوند (نهم نوامبر) مراسمی معنوی با عنوان «مناجات نهایی» برگزار و در آن برنامه، مبلغان «سلوک با تبلیغ» را تمرین می کنند. 💠 در این گردهمایی به آنها یاد داده می شود که تبلیغ، بیش از آنکه برای مردم مفید باشد، برای ارتقای درجهٔ معنوی خود مبلغین مثمر ثمر است. پس از پایان برگزاری مراسم اختتامیه «آخرین نیایش» که با حضور مبلغان، آحاد مردم و مسئولین دولتی برگزار می شود، مبلغین حاضر در رایوند با انرژی جدید و طبق برنامه ریزی های ستادی با کمترین هزینه و در موارد زیادی با پای پیاده برای تبلیغ دین به پنج قاره جهان گسیل می شوند‌. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در این مورد اشاره خواهیم کرد. 1️⃣ یکم: در مورد استعمال واژه سلفی گری به جماعت تبلیغ باید کمی احتیاط کرد و بی گدار به آب نزد.‌ جنس سلفی گری جماعت تبلیغ با سلفیه نجدی و آرای محمد بن عبدالوهاب تفاوت دارد و جماعت تبلیغ خوش ندارند که آنها با برچسب سلفیه معرفی شوند‌. پیشتر اشاره شد که سلفیه نجدی با آنها رابطه خوبی ندارند. مدخلی ها، البانی و صالح الفوزان شرکت در مراسم های آنها را جایز ندانسته و آنها را بدعت گذار می دانند. علت پرداختن به این نکته این بود که برخی از مخاطبین جماعت تبلیغ که عضو کانال مسلمنا هستند به ما گوشزد کردند که هیچ انتسابی به سلفی گری نجدی و وهابیت ندارند. 2️⃣ دوم: بخش قابل توجهی از ترویج اسلام در غرب و اقصی نقاط جهان محصول فعالیت های مبلغان جماعت تبلیغ است. از آنجا که آنها مباحث سیاسی را در تبلیغ ممنوع کرده اند، دولت های غربی بویژه انگلیس و فرانسه محل جولان اعضای این گروه تبلیغی است. مهاجرین مسلمان در غرب و کسانی که از بحران های اخلاقی و خلاء معنویت در قاره سبز رنج می برند مهمترین جامعه هدف جماعت تبلیغ هستند. بزرگترین اجتماعات مسلمانان در انگلیس، فرانسه، اسپانیا، کشورهای اسکاندیناوی و آمریکا مختص فعالیت های جماعت تبلیغ و حضور ساده و بی تکلف مبلغان این جریان فکری است. 3️⃣ سوم: محمد الیاس کاندهلوی (متوفی ۱۹۴۴م) بنیان گذار و نخستین امیر، محمد یوسف و انعام حسن (متوفی ۱۹۹۵) سه امیر بلامنازع جماعت بودند. بعد از فوت انعام حسن در سال ۱۹۹۵ میلادی، مسئله جانشینی امارت در جماعت بوجود و موقتا شورایی سرپرستی جماعت را برعهده گرفت. در پی این موضوع بنابه برخی گزارش ها، گروهی به سرپرستی «مهدی موعود» اعتقاد و منتظر ظهور او شدند. مستند آنها حدیثی از امام جعفر صادق (ع) در کتاب «شمس المعارف الکبری» دال بر امارت مهدی موعود، به عنوان زعیم جماعت تبلیغ است‌. بنا به پاره ای دیگر از گزارش ها در حال حاضر مولانا «نظرالرحمان» که گرفتار بیماری سختی است، سرپرست فعلی و پس از او احتمالا «احمد بتله» و «مولانا خورشید» این راه را ادامه خواهند داد. 4️⃣ برخی اعضای جماعت تبلیغ با شیعیان رابطه حسنه ای دارند و حضور شیعیان در گروه های تبلیغی آنها محدودیتی ندارد. «طارق جمیل» مبلغ سرشناس پاکستانی نهیب می زند که چرا شیعه و سنی یکدیگر را کافر می دانند و به مساجد یکدیگر نمی روند! البته مخالفت آنها با توسل، عزاداری و بنا بر قبور باعث سوء برداشت هایی بین شیعیان و اعضای جماعت تبلیغ شده و برخی شیعیان این مخالفت ها را دلیل وهابی انگاری جماعت تبلیغ دانسته اند که بنابه آنچه در نکته اول اشاره شد قابل قبول نیست. در پایان بجاست اشاره کنیم که مخالفت جماعت تبلیغ با موارد فوق الذکر بخاطر ماهیت دیوبندی بودن آنهاست؛ نه سلفی گری نجدی و وهابی بودن جماعت تبلیغی ها. 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در ایتا، بله و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
مسلمنا muslimnair
⚡️ ناگفته هایی از جماعت تبلیغ؛ از شبه سلفی گری تا ادعای «مهدی موعود» به عنوان امیر ✍️ به قلم: سید ع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویدیویی از برنامه «آخرین نیایش» در گردهمایی رایوند ۲۰۲۴ و آغاز مهاجرت مبلغان به اقصی نقاط جهان. همچنین برنامه اجتماعات بعدی «جماعت تبلیغ» در مناطق جهان به شرح ذیل اعلام شد. 📜 تقرر في مشورة العالم التي انعقدت في اجتماع رايوند تواريخ هذه الاجتماعات العالمية؛ - اجتماع القدماء بنغلادش 29نوفمبر ٣ ديسمبر - اجتماع تونجي بنغلاديش من ٣١ يناير إلى ٢ فبراير _ اجتماع جنوب افريقيا كيب تاون ٦/8 ديسمبر PortElizabeth كيب تاون 13-15 ديسمبر -استراليا (بيرث) 13-16 ديسمبر -استراليا سيدني 20-23 ديسمبر -سويسرا 20-22 ديسمبر -هولندا وبلجيكا 27-29 ديسمبر -موريتانيا 27-30 ديسمبر 4-7يناير -سيراليون 24-26 يناير -مشورة أوروبا ستعقد في تركيا 24-26 يناير -اجتماع ملبورن استراليا24-22 يناير -مشورة كندا 1-2 فبراير فانكوفر -اجتماع بورما فبراير -اجتماع راوندا وبورندي 7-9 فبراير 14-16 فبراير -لقاء رايوند 9-13 نيسان -إجتماع نيوزيلندا 18-20 -اجتماع فيجي 20-22 نيسان -اجتماع استراليا 25-27 نيسان -اجتماع ٥ دول زمزم جوهانسبرغ موزمبيق 28-31 April -اجتماع اسبانيا 2-4 أيار -اجتماع إيطاليا 9-11 أيار -اجتماع اليونان 5-7 أيار -اجتماع الفيليبين 2-4 حزيران -اجتماع ترينيداد 18-20 حزيران -اجتماع البرتغال 4-6 تموز -اجتماع المانيا11-13 تموز -اجتماع مدغشقر 18-19 تموز -اجتماع تايلند 8-10 آب -اجتماع تايوان 9-11 تشرين الأول -إجتماع رايوند 7-9 تشرين 14-16 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در ایتا، بله و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
⚡️پایان حضور حماس در قطر؟؟؟ 🔹 صبح امروز برخی رسانه های عربی اطلاع از پایان نقش آفرینی قطر در مورد میانجگری این کشور برای دستیابی به آتش‌بس در غزه دادند و از مقامات حماس خواسته اند که خاک قطر را ترک کنند. 🔸 همچنین مقامات قطری به طور رسمی موضوع تعلیق موقتِ نقش میانجی را تایید کرده‌اند؛ ولی در مورد خبر دوم هنوز اظهار نظری نکرده‌اند. 🔹 مسئولان حماس مقیم در قطر هم اعلام کرده‌اند که تا این لحظه خبر دوم یعنی تعطیلی دفتر جنبش و درخواست ترک خاک قطر صحت نداشته و چنین چیزی از آنان طلب نشده است. ✍ پانوشت: هر چند که تاکنون این مسئله به صورت رسمی تایید نشده است؛ ولی با توجه به مصلحت اندیشی و گرایشهای مقطعی مقامات قطری، درست بودنِ این خبر دور از انتظار نیست. 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در ایتا، بله و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
مسلمنا muslimnair
⚡️پایان حضور حماس در قطر؟؟؟ 🔹 صبح امروز برخی رسانه های عربی اطلاع از پایان نقش آفرینی قطر در مورد م
⚡️درباره پایان حضور حماس در قطر؛ کوچ دفتر سیاسی حماس به الجزایر یا لبنان؟ ✍ به قلم: سید نیما موسوی 🔹 از ابتدای سال ۲۰۲۴ اخباری مبنی بر انتقال دفتر سیاسی حماس از قطر به گوش می رسید. این دفتر که پس از بحران سوریه از دمشق به دوحه انتقال یافت؛ در طول یک سال گذشته زیر اهرم فشار امریکا برای آتش‌بس و آزادی گروگانها قرار دارد. این امر تا جایی بود که شهید اسماعیل هنیه از آغاز سال ۲۰۲۴ به تدریج به محور ایران، ترکیه و روسیه نزدیک شد. 🔸 حال با پیروزی مجدد ترامپ و هراس قطر از تکرار سناریوی حصر سه ساله طی سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به نظر می رسد که فشارها برای خروج دفتر سیاسی از دوحه بیشتر شده‌است. ضمن اینکه فشارهای آمریکا پس از نپذیرفتن آتش‌بس و نیز اعدام «گولدبرگ پلین» گروگان آمریکایی - اسراییلی بر حماس افزایش یافته‌است. 🔹 حماس در دهه ۱۹۹۰ بیشتر شامل دو جناح خلیجی و غربی بود. جناح خلیجی آن را «خالد مشعل» و جناح غربی آن را «موسی ابومرزوق» هدایت میکرد. حوادث سوریه و انتقال دفتر حماس به دوحه باعث قدرت هر چه بیشتر جناح خلیجی شد؛ آن هم زمانیکه شبکه مالی ابومرزوق پس از ۱۱سپتامبر آسیب جدی دیده‌بود. پس از دوران فترتی که در بحران سوریه رخ داد؛ حوادث دوره ترامپ و سپس هفتم اکتبر باعث شد تا حماس هر چه بیشتر به ایران نزدیکتر شود. 💠 آنچه از آغاز سال ۲۰۲۴ رخ داده‌است بیانگر این امر می باشد که بخشی از حماس میل جدی به سمت خروج از قطر پیدا کرده‌است؛ ولی دنبال آن بوده‌است که بدیل قطر کشوری مرتبط با جهان عرب و یا جهان اهل سنت باشد. در حال حاضر و در صورت صحت اخبار مبنی بر خروج دفتر حماس از دوحه، عراق، ترکیه و الجزایر بعنوان گزینه‌های بدیل دفتر سیاسی حماس هستند.ترکیه بدلیل تمایل به افزایش روابط با عربستان و مصر تمایل چندانی برای تبدیل شدن به پایگاه یک گروه اخوانی همچون حماس ندارد. عراق هم که در دوره سودانی ضمن همسویی امنیتی با ایران درصدد افزایش این همکاریها با عربستان و ناتو است از  میزبانی دفتر سیاسی حماس استقبال نمیکند، اگر چه از ماه جولای برخی از رسانه‌های منطقه از توافق ایران و عراق برای استقرار این دفتر در بغداد سخن میگفتند. ✅ با این حساب به نظر میرسد که حماس گزینه‌ای جز الجزایر و یا لبنان را در چنته نداشته باشد. دور شدن حماس از خلیج فارس حتی به مقصد ترکیه و الجزایر هم می تواند ظرفیت حماس برای گفتگوی ایران با بخش مذهبی اهل سنت را افزایش دهد. اگرچه گزینه الجزایر با توجه به تمایل فرانسه و عربستان محتمل‌تر به نظر میرسد. 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در ایتا، بله و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
مسلمنا muslimnair
🎥 ویدیویی از برنامه «آخرین نیایش» در گردهمایی رایوند ۲۰۲۴ و آغاز مهاجرت مبلغان به اقصی نقاط جهان. ه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️گوشه ای از مراسم «آخرین نیایش» اجتماع رایوند ۲۰۲۴ با اجرای «مولوی نظر الرحمن» امیر فعلی جماعت تبلیغ 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در ایتا، بله و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
مسلمنا muslimnair
⚡️ ناگفته هایی از جماعت تبلیغ؛ از شبه سلفی گری تا ادعای «مهدی موعود» به عنوان امیر ✍️ به قلم: سید ع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ جماعت التبلیغ در اقصی نقاط جهان؛ سفرهای تبلیغی جهانی با پای پیاده از قارّه سیاه (جبل الطارق) تا قارّه سبز (بارسلون) 💠 جامعه هدف آنها جذب جوانان جهان عرب و مخاطبینی که دلزده از سیاست و ناامید از اسلام سیاسی به دلیل شکست های پی در پی نسخه های اخوان المسلمین هستند. 🔷 در غرب هم جماعت تبلیغ جوانانی را جذب می کنند که از سبک زندگی مادی گریزان و فطرت خداجویشان آنان را از نسخه های غربی خسته کرده است. 💠 جماعت تبلیغ در پنج قارّه با طرح اسلام معنوی و عاری از خرافات صوفیانه، سلفی گری دور از چهره خشک وهابیّت را تبلیغ می کنند. 🔹جماعه التبلیغ با کمک های مالی مردمی و تبلیغ چهره به چهره سلفی گری را تبلیغ می کنند. ✍️ پانوشت: ساده لوحانه است که تنها علّت نفوذ سلفیت در جهان امروز را در دلارهای عربستان و مساجد باشکوه وهابیت منحصر بدانیم و از پتاسیل سفرهای بی آلایش تبلیغی جماعت ها غافل شویم. 💥 لطفا به سخنان مبلغ رنگین پوست دقت بفرمایید تا با لایه های پیدا و پنهان اندیشه ترویجی توسط جماعت تبلیغ آشنا شوید. 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در ایتا، بله و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
مسلمنا muslimnair
⚡️درباره برگزاری مناظره اسلام سنتی با اسلام روشنفکری؛ از دیالوگ بالنده تا جریان سازی سازنده ✍ به قلم: سید علی بطحائی 💠 طی چند روز گذشته مناظره نماینده اسلام سنتی جناب آیت الله آقای ابوالقاسم علیدوست با نماد اسلام روشنفکری جناب آقای دکتر عبدالکریم سروش برگزار شد‌. عده ای برگزاری این مناظره را «دیر؛ اما خوب» و خواستار تداوم آن و برخی نیز آن را شبیه «گرد و خاک دهه هفتاد» دانسته و مناقشاتی به موضوعات مطرح شده داشتند. برخی نیز آن را «رویارویی اسلام مقاصدی با اسلام روشنفکری» خوانده و به نقد کنش طیف های ثلاثه اسلام سنتی داشتند. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو اشاراتی در مورد بایسته های پسینی انجام مناظرات بین دو جریان فکری خواهیم داشت. 1⃣ یکم. امروزه الگوی برگزاری مناظرات بزرگ (Great Debates) بهترین شیوه وزن کشی اندیشه ها و ارزیابی جریان های فکری و علمی است و این مناظرات در غرب امری متداول است. برگزاری چهار مناظره بزرگ بین واقع گرایان [رئالیست ها]، لیبرال ها و مارکسیست ها باعث پدید آمدن نظریاتی متعارض در علوم اجتماعی و روابط بین الملل شده و از دل این مناظرات جریان های جدید علمی و فکری متولد شده اند‌. به عنوان نمونه از دهه چهل تا هفتاد میلادی برگزاری چهار مناظره بزرگ باعث تولد نظریاتی معتبر در سطح جهانی شده است. تا جایی که مناظرات بزرگ، جایگزین اصلی برای انتظار کاذب ظهور دانشمندان انفرادی [که متحول کننده دانش ها معرفی شوند] را گرفته است. 2⃣ دوم: تقریبا امروزه انتظار ظهور مارتین لوتر (متوفی۱۵۴۶میلادی و۹۵۲قمری و همعصر شهید ثانی و مقدس اردبیلی) در جهان اسلام ناممکن است. چرا که نه عقلگرایی اسلام، مثل عقل گریزی مسیحیت است و نه تنوع علوم امکان ظهور کسی که را می طلبد که یک تنه اندیشه ها را تغییر دهد و این امر مهم بر عهده مناظرات بزرگ بین جریانهای فکری و فلسفی گذاشته شده است. طرفه آنکه؛ برگزاری مناظرات بزرگ ثمراتی دارد که جای خود را به کارکردهای ظهور منجیان انفرادی در علوم داده است. 3⃣ سوم. در غرب به محض برگزاری یک مناظره بزرگ کار را خاتمه یافته نمی دانند و پژوهشگران، نظریه پردازان میانی دست به کار می شوند و با برگزاری کرسی های نقد و نظر، نشست های علمی پیرامون مناظره، ویژه نامه های مجلات پژوهشی (Special issue) و... چراغ مناظره را تا کلاس های درس دانشجویان ادامه و محصولات پژوهشی متنوعی را منتشر می کنند. از این رهیافت است که آنها «شمع مناظرات بزرگ» را به «خورشید جریان های فکری» تبدیل می کنند. باید متفطن باشیم که از این به بعد نوبت اندیشکده ها، مراکز پژوهشی و آموزشی حوزوی و دانشگاهی است که با انتشار محصولات علمی ناظر به مناظره اخیر، کار نیمه تمام مناظره «علیدوست - سروش» را به فرجام برسانند تا این دیالوگ بین الاثنینی به جریان فکری تبدیل شود. [اگر بتوان این مناظره را در سطح مناظرات بزرگ معرفی کرد.] 4⃣ چهارم: تجربه ی موضوعات مطرح شده در مناظرات بزرگ راهگشاست. از منظر برگزارکنندگان مناظرات بزرگ در غرب، موضوعات مطرح شده باید مسئله ای را حل و مشکلی را برطرف کند. قضاوتی در مورد موضوعات مناظره «علیدوست - سروش» نداریم، ولی با وجود مشکلات عدیده فکری جامعه ما، طرح مباحثی مثل چالش های کلان پیش روی جهان اسلام، مسئله راهکارهای جبران عقب ماندگی مسلمانان از غرب، سنت و مدرنیته، موضوعات کلان تمدنی، باید و نباید های اسلامی سازی علوم انسانی، حقوق زن، آزادی، حقوق بشر، حجاب، قلمرو امر سیاسی و... از مسائل مهمی هستند که نبایست از آنها در مناظرات بزرگ غفلت کرد. تن دادن به مسئله نما یا شبه مسئله، امیدها به کارآمدی چنین مناظراتی را از بین می برد. بجاست متولیان برگزاری مناظرات بعدی بصورت کاملا مهندسی شده موضوعات کلان جامعه را از منظر دو جریان فکری نقد و بررسی کنند. 🔚 النهایه. برگزاری این مناظره بسیار بجا بود و به آینده پژوهی و پوست اندازی دو جریان فکری کمک شایانی خواهد کرد. در حالی که برخی از روشنفکران، زودهنگام سوت پایان اسلام سنتی را کشیده اند، این مناظره توانست چهره ای جدید از اسلام سنتی را به نمایش بگذارد و می تواند بستری را برای زایش جریان های جدید درون اسلام سنتی را بوجود آورد. در بستر این مناظرات، زاویه دید آینده نگرانه در اسلام روشنفکری می تواند نگاه گذشته گرای سنتی ها را تا حدودی تعدیل کند و اسلام سنتی را جانی تازه ببخشد. چنین باد..‌. 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o